Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, det finnes to butikker som heter Oliven. Jeg kjøpte i den butikken som ligger nedenfor ICA i Marken, ikke den i Lars Hilles Gate, et kvartal fra Fretex. Men de har garantert såpen de også. Det kan forøvrig godt hende at de selger den i pakker på fire til 20 kroner, og det er isåfall billig. Enkeltstykker koster vel ti kroner, tror jeg. Såpen er den som er nederst på den plakaten.

    Den lukter for meg Afrika. For 35 år siden ville jeg kanskje svart parfymert og ikke frisk. Den har en søt gammeldags lukt som jeg forbinder med renhet av den grunn. Jeg har også minner fra besteforeldre som hadde reist til sjøs og slikt. Det er så vanskelig for meg å beskrive siden mitt forhold til såpen er så romantisk. Den dufter kanskje rett og slett gammel verden.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Ok, det finnes to butikker som heter Oliven. Jeg kjøpte i den butikken som ligger nedenfor ICA i Marken, ikke den i Lars Hilles Gate, et kvartal fra Fretex. Men de har garantert såpen de også. Det kan forøvrig godt hende at de selger den i pakker på fire til 20 kroner, og det er isåfall billig. Enkeltstykker koster vel ti kroner, tror jeg. Såpen er den som er nederst på den plakaten.

    Den lukter for meg Afrika. For 35 år siden ville jeg kanskje svart parfymert og ikke frisk. Den har en søt gammeldags lukt som jeg forbinder med renhet av den grunn. Jeg har også minner fra besteforeldre som hadde reist til sjøs og slikt. Det er så vanskelig for meg å beskrive siden mitt forhold til såpen er så romantisk. Den dufter kanskje rett og slett gammel verden.
    OK, takker for det.
    Si meg - det nicket ditt. Har det noe med din "afrikanske fortid" å gjøre? Jeg spør fordi jeg husker ordet "baluba" fra en bok jeg leste for mange år siden. Den menneskelige faktor av Graham Greene?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte å bestille meg en flaske Truefitt & Hill aftershave. Barbershop er utsolgt men gents.no har den; er det noen kontraindikasjoner mot å handle hos Gents?
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Risikoen ved å anskaffe en flaske aftershave er vel ikke så stor? :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplevde at min kjære mente jeg duftet kanel og mandel med min siste investering i L'Occitane EAV DES BAVX.. Litt risiko er det vel.. ;)

    L'Occitane beskriver den som følger:
    In Provence, the knights from the village of Les Baux chose the cypress tree as a symbol of their strength and honor, and a bright star in the sky as their guiding force. In honor of their courage, L'OCCITANE has created a sensual and mysterious blend of cypress and incense named Eau de Baux.

    Om noen er interessert i denne sendes/byttes den gjerne mot noe som er mer musky og "mørkt" i duften. (Hva gjør man ikke for å tilfredstille sin kjære..)
    Har brukt den ved to anledninger, og det er spray..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanel og mandel lukter jo av jul, og det er ikke den verste lukten som kan tenkes. Da kan den i alle fall brukes en uke i året. Hvis det ikke var kamel og mandel hun mente, for da blir det helt annerledes. :-X
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ingen kameler, selv om jeg muligens må svelge én kamel og kun benytte meg av den ene uken i året den passer. Synd - jeg likte den veldig godt, og forsåvidt hele serien til L'Occitane for menn.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bruker denne som både balm og after shave om hverandre. Var på en fem dagers treningsleir over helgen med bare kvinnfolk, de syntes det luktet mandig, klassisk, mystisk og eksotisk ;) Sandalwood er jo en av de klassiske, britiske duftene som ikke går ut på dato. Kombinerer den gjerne med samme barberkrem noen ganger. Lagervare på Barber Shop.

     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    MaHa skrev:
    Bruker denne som både balm og after shave om hverandre. Var på en fem dagers treningsleir over helgen med bare kvinnfolk, de syntes det luktet mandig, klassisk, mystisk og eksotisk ;) Sandalwood er jo en av de klassiske, britiske duftene som ikke går ut på dato. Kombinerer den gjerne med samme barberkrem noen ganger. Lagervare på Barber Shop.
    Også en favoritt hos meg. Derfor støvsugde jeg eBay da deodoranten gikk ut av produksjon. Har fortsatt 5 stk i kjelleren. Det ble også vesentlig billigere enn om det hadde vært kjøpt her hjemme.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er rimelig misfornøyd med aktiviteten på barbershop.no for tiden; de er jo utsolgt/utsolgt/utsolgt/utsolgt opp og i mente. Hva er dette? Driver de å avvikler?

    Jeg kjenner til gents.no, men er det andre steder også hvor man kan handle for å dekke opp denne delen av herrers primærbehov?

    Forresten så er jeg på fjellet om dagen, og her må også barberes. Den verste møkkaboksen innen barbering jeg vet om er endelig tom, en Gilette Fusion Hydra Gel. Hva enn du gjør, så kjøp for guds skyld ikke denne; det er det verste barberingsproduktet jeg kan tenke meg. Et lite plusspoeng for at det lukter bra, men den lar seg ikke skumme opp eller på noe vis være i nærheten av en akseptabel barberkrem, og den gjør barbering ubehagelig og nykkete. Styr unna!



    I frustrasjon dro jeg på det lokale parfymeriet på Oppdal, der hadde de en eneste barbersåpe, en engelsk boks som skryter av "Pure Natural Glycerin" og heter "Erasmic Shaving Soap" (kr.49,- inkl plastboks). Jeg kjøpte den, og en kost som skrøt av å være "Made in Germany" og "Rein Dachs" (kr.199,-), hvilket skulle bety en tyskprodusert kost av grevling. Ingen av disse levde opp til forventning. Barbersåpa var teknisk sett bra, men lukter intenst av myggolje når du tar den i bruk. Akk… Kosten er hard og ulogisk i sin balanse; det er temmelig langt fra Kent-kosten jeg ellers er vant til, og som er suveren i sin balanse og trykkfordeling, og har bust som er voldsomt mye mykere men allikevel mer strukturert.

    Kosten skal jeg alltids kunne leve med på fjellet, men jeg tipper det blir en Kent-kost med det første. Barbersåpa derimot er motbydelig parfyrmert, og med mindre den viser seg svært effektiv i mygg-avvisning, så går den i søpla til fordel for en mer sofistikert en. Her er såpa;



    I den positive enden så fant jeg på det lokale parfymeriet på Oppdal en kombi-pakke med Old Spice Sensitive Aftershave (100ml) og spray-deodorant til kr.99,-.



    Dette var andre boller! Fantastisk aftershave, jeg kan ikke understreke det nok!, og etter en uke med svært så svette fjellturer og toppturer så kan jeg garantere at deodoranten også var superb! Det er så man gleder seg stort til å barbere seg!!

    Hvis du er lei av å bruke "lady scented body wash" og ditto feminine parfymer, så sjekk ut denne ad'en.

    Sensasjonell mottakelse i USA siden den ble sendt på en fotballkamp eller noe slik, og det er en fornøyelig historie bak produksjonen også. Uansett; de som husker Old Spice vet hva det er, de som ikke har brukt det bør unne seg den gleden.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Fantastiske reklamer!

    antar første air var under Super Bowl?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Noen som vet om Gilette har sluttet å produsere sine klassiske barberblad for dobbeltbladhøvler? Nå har jeg vært rundt store deler av hovedstaden og hele Bærum. De er ikke å oppdrive...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    tore_v1 skrev:
    Fantastiske reklamer!

    antar første air var under Super Bowl?
    Jo det var visst det, og den ble vist under OL også. "The man your man could smell like". Fantastisk reklame. På youtube har den hatt over 10 mill (!) visninger pr idag, og "alle" ynder visst å blogge om den. Moro iallefall. Det verste er jo at man synes ånden i det hele treffer så godt også, når man husker lukten.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    baluba skrev:
    Ok, det finnes to butikker som heter Oliven. Jeg kjøpte i den butikken som ligger nedenfor ICA i Marken, ikke den i Lars Hilles Gate, et kvartal fra Fretex. Men de har garantert såpen de også. Det kan forøvrig godt hende at de selger den i pakker på fire til 20 kroner, og det er isåfall billig. Enkeltstykker koster vel ti kroner, tror jeg. Såpen er den som er nederst på den plakaten.
    Jeg var innom en tur i dag og plukket med meg et knippe. Såpen var veldig god den med rikt og kremaktig skum. For meg duftet det 60 tallet.

    mvh Elektron
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Nei, det har med min personlighet å gjøre, som er etnisk norsk.
    Finnes det noen etnisk norske igjen?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    baluba skrev:
    Nei, det har med min personlighet å gjøre, som er etnisk norsk.
    Finnes det noen etnisk norske igjen?
    Det tror jeg da. Det finnes i alle fall nordmenn som lager baluba.

    Fint at du fant den, elektron. Jeg må få nevnt at den såkalte "metallsaken" viste seg å være svært god papp med coating, men da var jo såpen så godt som brukt opp allerede. Ja, det er en deilig duft av den gamle verden, slik vi elsker å huske den.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Er rimelig misfornøyd med aktiviteten på barbershop.no for tiden; de er jo utsolgt/utsolgt/utsolgt/utsolgt opp og i mente. Hva er dette? Driver de å avvikler?
    Jeg mener å huske at Høvdingen der er på sykkeltur. Det kan jo være noe av årsaken til at de er gått tom for så mange varer.
    Håper inderlig ikke at de er i ferd med å avvikle.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det vitner om en relativt lemfeldig måte å drive butikk på. "Sjefen drar på sykkeltur mens lageret tømmes og kundene finner andre steder å handle". Destruktiv strategi, spør du meg.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Lidenskapelig opptatt av sykkel og barbering?

    Nuvel, ikke spesielt smart om det er det som er tilfelle nei. Om det er en leverandør som er vanskelig er det lettere å forsvare, men da burde dette stå på nettsidene..
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Testet ut litt med Gillettes Seven o'clock-blader. Beste jeg har prøvd. Anbefales.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte av "dridiot" på ebay. Kjapt levert. Ca. halve tiden av hva posten skal ha på å lete etter ett sporingsnr ;)

    Steinar_Lund skrev:
    MaHa skrev:
    Testet ut litt med Gillettes Seven o'clock-blader. Beste jeg har prøvd. Anbefales.
    Hvor får man tak i slikt?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skin Bracer ankom idag, min bestefar brukte alltid denne når han skulle med rutebilen til byen i penbukse, kort frakk, nypussede sko og lue.
    Når den slipper litt opp, er den ikke verst, egentlig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skin Bracer er helt genial synes jeg! Frisk og grønn med en mentol-aktig friskhet, nydelig på huden etter barbering. Har sikret meg et helt lager i kjelleren :)

    En fast favoritt sammen med Ice Blue, Brut (original) og noen få andre. Har i den senere tid også blitt mer og mer begeistret for Pinauds Clubman (utgammel klassiker), men denne er tung og krever noe akklimatisering.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg blir mer og mer glad i min Azzaro. Skal egentlig sjekke ut en masse av de klassiske duftene neste gang jeg er i tax-free el. F.eks Dior sin. Og en masse annet nevnt i Gentlemannshåndboken. :D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    baluba skrev:
    Ok, det finnes to butikker som heter Oliven. Jeg kjøpte i den butikken som ligger nedenfor ICA i Marken, ikke den i Lars Hilles Gate, et kvartal fra Fretex. Men de har garantert såpen de også. Det kan forøvrig godt hende at de selger den i pakker på fire til 20 kroner, og det er isåfall billig. Enkeltstykker koster vel ti kroner, tror jeg. Såpen er den som er nederst på den plakaten.

    Den lukter for meg Afrika. For 35 år siden ville jeg kanskje svart parfymert og ikke frisk. Den har en søt gammeldags lukt som jeg forbinder med renhet av den grunn. Jeg har også minner fra besteforeldre som hadde reist til sjøs og slikt. Det er så vanskelig for meg å beskrive siden mitt forhold til såpen er så romantisk. Den dufter kanskje rett og slett gammel verden.
    Kjøpte en 4-pakning med Imperial Leather i dag. Og den har ganske riktig et slikt gammeldags og rensligt preg. Lukten sitter ganske lenge i på hendene også etter vask. Tenker på sydlige hotellrom, badekar og svunne tider.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte via nettet. Ikke for å påberope meg å være medlem av De Grønne, men føler det er litt høl i hue å sende ett såpestykke tvers over kloden for meg. Kanskje jeg skal være freidig neste gang og be noen av dere som har tilgang om å kjøpe med litt ekstra og sende :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    MaHa skrev:
    Jeg kjøpte via nettet. Ikke for å påberope meg å være medlem av De Grønne, men føler det er litt høl i hue å sende ett såpestykke tvers over kloden for meg. Kanskje jeg skal være freidig neste gang og be noen av dere som har tilgang om å kjøpe med litt ekstra og sende :)
    Det går vel bra. Global Foods i Strømgaten har dem i 4pk til 35kr. Da har de allerede fått en fin flytur, for de er produsert i Thailand.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Testet ut litt med Gillettes Seven o'clock-blader. Beste jeg har prøvd. Anbefales.
    De er faktisk veldig bra.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Forresten noen som vet om hvor man kan få kjøpt Kent barberkoster på nett i Norge? Bare for å sjekke priser mener jeg. Kjøpte min første Kent barberkost for endel år siden her i byen, en BK4 som jeg bruker med største fryd.

    Den beste barberkosten jeg har hatt og har prøvd. Den er helt fantastisk myk, som fløyel mot ansiktet mens andre børster prikker og ikke er på langt nær så komfortable og effektive til å skumme såpen til en myk fyldig konsistens. Ekte silvertip. Allikevel føles den virkelig solid når den er full av vann og med påtrykk.
    Så jeg har lyst på en BK8 så jeg kan permittere min BK4 til kun reisebruk. Kan kjøpe den på et lokalt parfymeri her, men hadde vært moro å sjekke priser. Ser BK4 koster £50 og BK8 £80 fra Kent;

    http://www.kentbrushes.com/shopdisplayproducts.asp?id=52&cat=Shaving+brushes
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Vidar P skrev:
    Forresten noen som vet om hvor man kan få kjøpt Kent barberkoster på nett i Norge? Bare for å sjekke priser mener jeg. Kjøpte min første Kent barberkost for endel år siden her i byen, en BK4 som jeg bruker med største fryd.

    Den beste barberkosten jeg har hatt og har prøvd. Den er helt fantastisk myk, som fløyel mot ansiktet mens andre børster prikker og ikke er på langt nær så komfortable og effektive til å skumme såpen til en myk fyldig konsistens. Ekte silvertip. Allikevel føles den virkelig solid når den er full av vann og med påtrykk.
    Så jeg har lyst på en BK8 så jeg kan permittere min BK4 til kun reisebruk. Kan kjøpe den på et lokalt parfymeri her, men hadde vært moro å sjekke priser. Ser BK4 koster £50 og BK8 £80 fra Kent;

    http://www.kentbrushes.com/shopdisplayproducts.asp?id=52&cat=Shaving+brushes
    På Eger (kjøpesenteret på egertorget) så er det et eget herreparfymeri som fører produkter fra Kent.

    www.esthetique.no
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bra tips wotg, anbefaler å sjekke disse kostene, livet med highend barbering blir aldri det samme igjen.

    Det er vel plass til litt pomade også her? Veldig morsom side med plenty morsomme bilder fra denne forhandleren i Munchen. Og endel barberprodukter også, bl.a aftershaver fra Clubman, Mennen og Williams som ikke er vanlige å se i Europa.

    http://www.pomade-shop.eu/

    Ikke så lave priser, men mye lavere frakt enn fra US, hvor de av oss som er interesserte i vintage grooming-produkter gjerne må handle fra.

    Jeg ble spesielt nysgjerrig på denne barbersåpa fra Williams;



    http://www.pomade-shop.eu/epages/61591627.sf/en_GB/?ViewObjectID=11730505



    som angis å være perfekt match sammen med denne klassikeren også fra Williams;
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har en Tabac aftershave, liker den meget godt og skal fylle etter når den tømmes, men den er ikke egnet til bruk riktig hver dag kanskje? Litt tung og distinkt for det? Barbersåpa deres sies å være en av de beste har jeg lest noe sted, var det på badgerandblade tro.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.903
    Antall liker
    4.022
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har Tabac såpe på stick (til reisebruk), og tykkjer vel eigentleg at konsistensen er vel så god som Kent-såpa eg bruker heime. Diverre tykkjer eg han luktar i overkant macho for min del.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn