Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    norumno25

    Gjest
    Fikk pakke fra barbershop.no idag med en Merkur 15C og Prorase barbersåpe, etter en barbering kan jeg hvertfall si så mye som at jeg har brukt Mach3 for siste gang :)
    Glattere barbering har ikke blitt sett før på denne siden av Oslofjorden noen gang :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.149
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte meg et par skåler med Proraso barbersåpe eukalyptus -er så lei av at Gilette barbergele ikke funker bedre. Bruker dere barberkost på Proraso barbersåpe?

    Mvh. Bjørn
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bruker kost på alt.

    bjornh skrev:
    Bestilte meg et par skåler med Proraso barbersåpe eukalyptus -er så lei av at Gilette barbergele ikke funker bedre. Bruker dere barberkost på Proraso barbersåpe?

    Mvh. Bjørn
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Proraso kan jo ikke sammenlignes Gillettes barbergele... :)

    Jeg brukte ekstra tid med kosten idag, gned godt inn det ble noe annet..
    har tidligere bare smørt fort over, det er det nå slutt på! :-X
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    norumno25 skrev:
    Fikk pakke fra barbershop.no idag med en Merkur 15C og Prorase barbersåpe, etter en barbering kan jeg hvertfall si så mye som at jeg har brukt Mach3 for siste gang :)
    Glattere barbering har ikke blitt sett før på denne siden av Oslofjorden noen gang :D
    Selv har jeg en Merkur 34C HD. Må gå over noen ganger for å få med alt. Med Mach var barberingen en lek. Merkur under nesen er et mareritt. Lurer på om Parker kan være bedre?
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    toriamos skrev:
    norumno25 skrev:
    Fikk pakke fra barbershop.no idag med en Merkur 15C og Prorase barbersåpe, etter en barbering kan jeg hvertfall si så mye som at jeg har brukt Mach3 for siste gang :)
    Glattere barbering har ikke blitt sett før på denne siden av Oslofjorden noen gang :D
    Selv har jeg en Merkur 34C HD. Må gå over noen ganger for å få med alt. Med Mach var barberingen en lek. Merkur under nesen er et mareritt. Lurer på om Parker kan være bedre?
    Det syntes jeg i starten også, men med litt "nese teknikk" og riktig vinkling med høvelen så kommer iallefall jeg til der nå.. ;)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    GnR3 skrev:
    toriamos skrev:
    norumno25 skrev:
    Fikk pakke fra barbershop.no idag med en Merkur 15C og Prorase barbersåpe, etter en barbering kan jeg hvertfall si så mye som at jeg har brukt Mach3 for siste gang :)
    Glattere barbering har ikke blitt sett før på denne siden av Oslofjorden noen gang :D
    Selv har jeg en Merkur 34C HD. Må gå over noen ganger for å få med alt. Med Mach var barberingen en lek. Merkur under nesen er et mareritt. Lurer på om Parker kan være bedre?
    Det syntes jeg i starten også, men med litt "nese teknikk" og riktig vinkling med høvelen så kommer iallefall jeg til der nå.. ;)
    Kan du utdype? Bruker Mach3 under nesen og Merkur på resten. Har aldri fått til neseområdet med Merkuren. Vil gjerne ha en bruksanvisning.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du må dra nesen til siden og ta det veldig rolig. Jeg får det vil veldig bra nå med litt øvelse. Du skal, på en måte, vippe høvelen fra neseroten og ned mot leppen.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    tore_v1 skrev:
    Du må dra nesen til siden og ta det veldig rolig. Jeg får det vil veldig bra nå med litt øvelse. Du skal, på en måte, vippe høvelen fra neseroten og ned mot leppen.
    Skal forsøke, men send gjerne plaster.
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Hehe! :)

    Vi er jo skapt forskjellig, så det er sikkert enklere for noen enn for andre. Jeg pleier å "vri" området under det ene neseboret litt ut/frem ved å sette pekefingeren på siden av nesetuppen, og tommelen så vidt inn i gropen på neseboret på motsatt side. For å ta siden under neseboret kan man klemme nesen flatt til den ene siden mens man strekker overleppen nedover med munnen.

    For min del er dette lettere med Merkur Progress enn med 34C, og jeg slipper unna med færre pass for å oppnå en skikkelig glatt barbering.
    Men en skarpere stilt høvel krever jo litt mer konsentrasjon, og det er det ikke så mye av på morgenkvisten...

    Så en typisk morgenbarbering for meg blir 34C for det meste, og Progress under nesen.
     
    N

    norumno25

    Gjest
    begynner jo nesten å lure på om nesa mi er rar her nå, ingen problemer under nesa, like bra hver gang :)
    Men er kanskje noe i det at vi er skapt litt forskjellig :D
    Blir bare mer og mer fornøyd med utstyret nå,men blir nok til at jeg bestiller en skål og ett stativ for å toppe det hele ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.149
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha brukt høvelen jeg bestilte noen uker nå, så merker jeg meg at det ikke er alle bladene jeg fikk i prøvepakken som jeg liker. Noen syns jeg ikke tar noe særlig godt, og som jeg blir sårere av.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    I dag tok jeg mot til meg og satte på ett nytt "Feather-blad" (Har eksamen i spes.ped. i dag, så det var vel noe vågalt), men det må jeg si var en udelt positiv opplevelse. Ikke antydning til motstand når høvelen glir over ansiktet, og hvert drag etterlater en fløyelsmyk stripe av hud, der det ikke skimtes så mye som en eneste skjeggstubb. Jeg har funnet mitt blad, det er i allefall sikkert! Ha en strålende dag alle sammen! :)
     
    N

    norumno25

    Gjest
    novgarod skrev:
    I dag tok jeg mot til meg og satte på ett nytt "Feather-blad" (Har eksamen i spes.ped. i dag, så det var vel noe vågalt), men det må jeg si var en udelt positiv opplevelse. Ikke antydning til motstand når høvelen glir over ansiktet, og hvert drag etterlater en fløyelsmyk stripe av hud, der det ikke skimtes så mye som en eneste skjeggstubb. Jeg har funnet mitt blad, det er i allefall sikkert! Ha en strålende dag alle sammen! :)
    Da får vi jo håpe at eksamen går like bra som barberingen :)
    Er det stor forskjell på f.eks Feather bladene og Derby?
    Bruker Derby nå og syns det fungerer veldig bra men alltid spennende å prøve noe nytt :)
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    norumno25 skrev:
    novgarod skrev:
    I dag tok jeg mot til meg og satte på ett nytt "Feather-blad" (Har eksamen i spes.ped. i dag, så det var vel noe vågalt), men det må jeg si var en udelt positiv opplevelse. Ikke antydning til motstand når høvelen glir over ansiktet, og hvert drag etterlater en fløyelsmyk stripe av hud, der det ikke skimtes så mye som en eneste skjeggstubb. Jeg har funnet mitt blad, det er i allefall sikkert! Ha en strålende dag alle sammen! :)
    Da får vi jo håpe at eksamen går like bra som barberingen :)
    Er det stor forskjell på f.eks Feather bladene og Derby?
    Bruker Derby nå og syns det fungerer veldig bra men alltid spennende å prøve noe nytt :)
    Tror eksamen gikk svært bra faktisk... ;D Lynheldig med oppgaven!
    Har ikke erfaring med annet en Merkur og Gilette blader selv, men opplever Feather bladene som tilnærmet friksjonsfri i forhold til Merkur, og nokså mye skarpere enn Gilette, selv om de også fungerer utmerket. Godt og varmt såpeskum i rikelig monn, og Feather blad i høvelen er i allefall det beste jeg har opplevd av barbering... (Såpa var forøvrig fra "men-ü" sin flotte produktserie)
    Nå tar jeg forøvrig Juleferie frem til studiestart 12. januar ;D Må jo venne seg på disse feriene til man skal ut i lærergjerningen... ;)
     
    N

    norumno25

    Gjest
    Fikk med ett Merkur blad til høvelen jeg bestilte, men det syns jeg gav mye friksjon under bruk, selv med rikelig med varmt Proraso skum, Derby bladene gav et mye jevnere resultat.
    Får prøve meg frem litt, koster jo ikke akkurat en formue med denne typen blader :)
    Hørtes deilig ut med så lang ferie, du får nyte den godt :)
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Legatia skrev:
    Måtte bare skryte litt av min nyanskaffelse.



    Børsten til høyre er den gamle, den er av pure badger hair. Den nye er custom lagd med badger silvertip hår, og skaft av "paela burl wood", aner ikke hva det heter på norsk.
    Ihvertfall, veldig fornøyd med konsistensen på børsten, dessuten var den langt større enn anntatt. Noe jeg liker:)
    Jeg kjøpte også en lignende kost, fra samme sted. Men jeg er i motsetning til deg ikke fornøyd med den i det hele tatt. Ut i fra bildet ser det ut som om din har tynnere/mykere/finere hår, mens min har veldig tykke hår og er temmelig uelastisk. Den er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes med Vulfix 2233 (eller hva det var) i konsistensen. Dessuten er det innblandet en del sorte, ekstra tykke hår, og noen helt bleke. I tillegg virker det som om endene er blitt trimmet, noe som ødelegger mye av den gode effekten de splittede tuppene til silvertip gir.
    Når den også røyter noe alvorlig, tyder det på at jeg har fått et fake kina-produkt med masse jallahår som bare er limt i basen.
    Jeg har i alle fall ennå ikke greid å lage en eneste skikkelig bolle med skum. Får vel sende han en mail, men det er synd, for kosten i seg selv er jo et kunstverk.

    Edit: Jeg ser at dette ble ganske negativt i en ellers veldig positiv tråd, men det kan jo være greit å informere også, i tilfelle andre vurderer å handle der. :)

    For å veie litt opp kan jeg jo nevne at jeg fikk en Moss Scuttle fra Sarah Bonnyman Pottery som kom med knekt hank. Hun sendte en ny samme dag, uten noe om og men. God service gjør meg til et bedre menneske. Og den Scuttlen er genial, er blitt helt uunnværlig! :)
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Jeg har også en kost lik den vist på bildet, men med et litt annet håndtak. Og selv om den ikke er like god som de andre silvertip-kostene mine vil jeg si den er et godt kjøp med tanke på prisen. En skikkelig silvertip av god kvalitet koster jo mellom 600-700 og 1000+. Nå kan det jo hende du har vært uheldig med den toppen du fikk, men min fungerer iallefall relativt bra. Den myknet opp en del etter noen ukers bruk.

    Apropo billig kina-hår; alle produsentene bruker grevlinghår importert fra Kina.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo litt kjedelig å høre, at du har fått et så dårlig eksemplar.
    Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min, den lager et flott skum hver eneste gang:)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen barberere som kan anbefale en god forbarberingsolje?

    Jeg er straks tom for min eminente portugisiske Musgo.

    McLaren
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.149
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte meg en kost på Body shop, med håndtak av tre, og den synes jeg fungerer veldig bra faktisk. Når den slites litt mer, så skal prøve noe nytt. Men en ting som er sikkert, er at huden må barberes jevnlig i ansiktet for å unngå at man skjærer seg. Så er det litt teknikk også.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg barberer meg en gang i uka. bløir det oftere er stubbene så stive at røde prikker dukker opp over alt. uansett mengde balsam/forbarberingsolje og krem jeg bruker.

    McLaren
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Kosten og måten skummet påføres har en viss betydning for hvor glatt høvelen glir. Det skal påføres med tuppene. Forutsatt at skummet er skikkelig kremet trenger ikke jeg barberolje, men jeg har lest at all slags olje duger, olivenolje, babyoil osv. Knapt så kult, men rimelig :)

    Gleder meg til en High-End barbering i kveld.

    AD
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.583
    Antall liker
    7.118
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Snubla over en tube med flytende barbersåpe i dagligvarebutikken. Riktignok beregnet til "intimpleie" (know what I mean, nudge, nudge?), men tenkte at den må da funke til å barbere seg i ansiktet med også, og det gjør den veldig godt. Bruker kost. Litt rar lukt av den, men godlukten ordner vi etterpå...



    Må vel komme meg i gang med å bestille en ordentlig høvel fra barbershop snart, jeg også...

    Johan-Kr
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.149
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøpte du det der?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.583
    Antall liker
    7.118
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De har den på både Kiwi, Rema og Prix her i byen (Narvik)

    Johan-Kr
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Trumpers Skin Food. Synes den var litt tynn i starten, men den er fantastisk, og helt utrolig drøy. Helt perfekt når barberingen har blitt god. Har man blitt litt tørr eller sår, er en krem bedre.

    Dette er min erfaring ifht etter barberingen. Den fungerer ok til oppmykning før barbering, men det viktigste er nå en god ansiktvask og plenty med varmt vann, synes jeg da. For ikke å snakke om å helst barbere seg rett etter dusjing.

    Er vel også tilgjengelig i 100ml flaske.

    http://www.gentlemans-shop.com/acatalog/trumper-limes-skin-food.html#a168





    McLaren skrev:
    Er det noen barberere som kan anbefale en god forbarberingsolje?

    Jeg er straks tom for min eminente portugisiske Musgo.

    McLaren
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Preshave har jeg aldri skjønt vitsen med. Jeg har prøvd, men merker ikke noe serlig forskjell.

    Men en skikkelig preparering har mye å si. Dersom jeg ikke har dusjet først, bruker jeg håndkle. Legger det på i 2-3 omganger med glovarmt vann. Så pisker jeg inn krem i ansiktet, lar det ligge mens kniven stroppes. Så gnir jeg inn skummet med fingrene godt og lenge etter stroppinga er ferdig. Tar et håndkle med varmt vann igjen, lar det ligge på litt, og tørker bort restene.. Så på med skum og begynne å barbere. Bedre blir det ikke.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.346
    Antall liker
    3.930
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Legatia skrev:
    Preshave har jeg aldri skjønt vitsen med. Jeg har prøvd, men merker ikke noe serlig forskjell.
    Det kan muligens hende at ikke alle har lik hud som deg?
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    MaHa skrev:
    Trumpers Skin Food. Synes den var litt tynn i starten, men den er fantastisk, og helt utrolig drøy. Helt perfekt når barberingen har blitt god. Har man blitt litt tørr eller sår, er en krem bedre.

    Dette er min erfaring ifht etter barberingen. Den fungerer ok til oppmykning før barbering, men det viktigste er nå en god ansiktvask og plenty med varmt vann, synes jeg da. For ikke å snakke om å helst barbere seg rett etter dusjing.

    Er vel også tilgjengelig i 100ml flaske.

    http://www.gentlemans-shop.com/acatalog/trumper-limes-skin-food.html#a168


    Eg barberer meg kun etter dusjing. Eller om du vil: dusjer alltid før barbering ;) Alternativet blir kalt barbarbering :p

    Men siden dusjing funkar så utrulig bra tenkte eg at å barbere seg etter en runde i svømmebassenget måtte være kanon, - lang tids mykjgjøring av hud og stubber. Men neida!! Skikkelig Conan! Omtrent som Barbarbering... Trudde eg hadde raska med meg et uvanlig slitt blad, not,- like ille neste gang... Nokken som har ei forklaring på ditta?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.583
    Antall liker
    7.118
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fordi svømmebassenget er hovedsakelig kjølig vann og inneholder klor + en mengde andre uhumskheter?

    Johan-Kr
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tørr av klor. Dessuten ikke sikkert at det er rent, særlig ikke hvis det er fullt av drittunger som pisser og står i.
    Kjenn an huden før du barberer neste gang. Det er damp og fuktighet som gjør susen, ikke masse, masse vann.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Fenalaar skrev:
    Snubla over en tube med flytende barbersåpe i dagligvarebutikken. Riktignok beregnet til "intimpleie" (know what I mean, nudge, nudge?), men tenkte at den må da funke til å barbere seg i ansiktet med også, og det gjør den veldig godt. Bruker kost. Litt rar lukt av den, men godlukten ordner vi etterpå...



    Må vel komme meg i gang med å bestille en ordentlig høvel fra barbershop snart, jeg også...

    Johan-Kr
    Begrepet "high end barbering" betyri ingenting for deg? I DAGLIGVAREBUTIKKEN, der du SNUBLER over FLYTENDE barbersåpe, beregnet til INTIMPLEIE.
    Usikker om du er verdig..
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    MaHa skrev:
    Tørr av klor. Dessuten ikke sikkert at det er rent, særlig ikke hvis det er fullt av drittunger som pisser og står i.
    Kjenn an huden før du barberer neste gang. Det er damp og fuktighet som gjør susen, ikke masse, masse vann.
    Damp og fuktighet, ikke masse, masse vann ;)
    Vann er ganske vel relativt(;)) fuktig. Såg et program på TV om barbering og funksjonen til barberskum er både å smøre og tilføre fuktighet. Trudde 1 time i vatnet skulle tilføre fuktighet og at barbergel skulle holde på denne og i tillegg smøre. Funka ikkje!
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hvor mange ganger bruker dere der ute bladene på singelblade høvlene?

    McLaren
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.149
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge de tar godt skifter jeg dem ikke. Enkelte blader varer 2-3 ganger, mens andre 4-5.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Det kommer an på hvor ofte jeg barberer meg. Ved daglig barbering holder de en uke, dersom skjegget får vokse seg lengre 3-4ganger.

    AD
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn