Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det er dyrt ift investeringen, men mange ser ikke forskjellen på en investering og en utgift.

    At det koster litt med alt utstyret tar man igjen på prisen av bladene på sikt, uten at jeg kommer til å sette meg ned for å regne på det.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Blader? Kjøper man skikkelig high-end barberingsutstyr (kniv), så slipper man kjøpe noe mer - den varer livet ut om man vil!
    Og det høres kanskje rart ut, men jeg gleder meg til hver gang jeg får barbere meg igjen. Det er blitt en hel seanse med velbehag (dersom man ikke kutter av seg kjaken underveis).
    Varmt skum mot hudet føles nydelig....
    Raspelyden kniven lager, når den tar hårene er også ubeskrivelig deilig......
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    O J skrev:
    Synes det er litt synd at såpass mange ser på dette med high-end barbering, som bare en dyr fetish.

    Tipper de færreste av dem komme til å oppdage hva de går glipp av.

    Edit: ikke er det dyrt heller.
    Om noe er dyrt vil vel kun betemmes ut fra personlige preferanser og prioriteringer skulle jeg tro.

    Det neste er vel tidsbruken. En skikkelig "High End barbering" innebærer jo noe mer tidsbruk enn å bare raspe over med Gilletten uten bruk av skum. Meningen med "High End barnering" må jo være ganske mye mer enn bare å fjerne skjeggbusta? Vi snakker vel om egnepleie, nytelse, avstressing, livsnytelse og slike ting. Selve det å fjerne ansiktshår er jo bare en mer eller mindre dårlig unskydning for å bruke noe tid på å pleie seg selv både psykisk og fysisk? Eller har jeg misforstått?

    Jo jeg vet hva jeg går glipp av, men dessverre ( ikke eget valg egentlig ) må tiden prioriteres på andre ting. Det jeg virkelig savner er en ordentlig gameldags barbersjappe der man kunne gå inn å bli avskjegget på god gameldags måte. Det hadde vert topp! Når jeg er i utlandet og finner slike steder, går jeg alltid inn. For når jeg er ute er jeg stort sett herre over min egen tid. ;) Og når man går ut på gata igjen er man et nytt menneske! :D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Et annet tips er at du skummer opp i ansiktet, ikke i bolle. Væt ansiktet godt, legg på noen småkladder med krem her og der, skum opp med våt børste. Jobb skikkelig med de strie partiene med børsten, det mykner opp godt.
    Har bare vært hos en skikkelig barberer, og kan ikke tale for noen fler; men, han gjorde dette lenge, og jeg mener lenge, på meg før han gikk igang med kniven.


    McLaren skrev:
    Noen her som har testet ut noen pre shaving produkter?

    Sliter med at skjegget på halsen er meget stivt og her blir det sårt og rødt etterpå. det vokser i alle retninger og da er det vrient og barbere.

    Jeg barberer meg alltid etter en god dusj og alltid med blader som ikke er brukt spesielt mange ganger.

    Resten av ansikt, under hake og nakke blir meget bra. kun halsen som er litt trøblete.

    McLaren
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, Gillette Platinum var veldig bra.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal komme med en litt uformell rangering når alt er testet:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk det med testingen?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Mottok godtepose fra england i dag med følgende ting.

    Musgo Preshave oil 1 flaske
    Musgo Shaving creme 2 tuber.

    250 blader av 25 typer;-)

    McLaren
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Hvordan gikk det med testingen?
    Den bedrives daglig;)

    Nei, var ikke så lett dette.. Men har ihvertfall noen foreløpige synsinger. (Rangert fra best til dårligst, noen er kun prøvd en gang så ta det for hva det er.)

    George F. Trumper Violets, barberingssåpe - lukter veldig godt og gir nydelige barberinger, samt en god følelse i huden i etterkant. Den gjør noe spesiellt jeg ikke klarer sette ord på. Min favoritt.

    Omega, barberingskrem - Visstnok proraso som lager denne, jeg liker denne bedre enn proraso. Gir nydelige barberinger, og en veldig frisk følelse etterpå.

    Bodyshop, barberingskrem - Gir en nydelig barbering, og lukter litt mer moderne enn mange av de andre. Helt kurant følelse i huden i ettertid, men ikke noe hokuspokus.

    Proraso, barberingskrem - Gode barberinger, ikke like bra som overstående men gir en veldig frisk følelse i huden etterpå.

    Wars, barberingskrem - Denne lukter mildt sagt gammel mann, ganske voldsom lukt. Grei nok barbering, og en veldig ålreit følelse i huden etterpå. Den er billig, jeg skjønner hvorfor....

    Lider, barberingskrem - Koster det samme som den over, lukter ikke voldsomt, men lukter ikke godt heller. Kjedelig krem.

    UHD Deluxe, barberingssåpe - Dårlig inntrykk av denne, lukten trekker nok mest ned.

    Forøvrig, Trumpers skin food er nydelig. Gir en glatt fin hud, og lukter veldig godt. Which Hazel flasken dere ser koster nesten ikke no, 3$ ca. Den lukter fælt med en gang, men svir ikke og lukten forsvinner så fort det tørker - men den gir også en nydelig hud i etterkant. Ingen av disse gir fet hud, bare myk og god.


    Nå er det bestillt enda et par såper.. og ny kniv.. og ny strop.. og diamant paste.. og ny slipestein.. fylla har skylda ;)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Her i huset er det Prorasro barbersåpe som har gjort det skarpt.

    Testet ut litt Musgo barberolje og krem her idag og er ikke fornøyd enda. med nytt blad på høvel og Musgo kombinasjonen ble barberingen på ingen måte så behagelig som med Barbersåpen fra Prorasro. ikke så glatt og ikke velduftende. heller ikke de samme friske, rene følelsen etter barbering.

    Blad var merkur supreme platinum.

    McShave
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags børste bruker folket?

    Selv bruker jeg en med pure badger hår.
    Noen som har testet super bagder eller best badger? Evt. mot pure badger?
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Heisan

    Jeg har to børster.
    En Merkur Vision Silver Tip som jeg bruker når jeg er hjemme, og en Edwin Jagger Super Badger reisebørste som jeg bruker når jeg er ute og reiser.
    Begge er meget behagelig i bruk. Myk og fin i børsten. Lett å lage godt skum med dem.

    Endre

    Legatia skrev:
    Hva slags børste bruker folket?

    Selv bruker jeg en med pure badger hår.
    Noen som har testet super bagder eller best badger? Evt. mot pure badger?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.495
    Antall liker
    6.201
    Sted
    Holmestrand
    Kjøpte meg en ny grevling på et marked i Tyskland. Fikk 2 stk for 50 €, så nå må jeg lære opp svigersonen (22 år) i kunsten å barbere seg.

    Fin kost på tross av at den kostet en brøkdel av hva den gamle (+20 år) kostet!
     

    interman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Innlegg
    481
    Antall liker
    1
    Jeg bruker Edwin Jagger Silver Tip til daglig, og Edwin Jagger Finest Silver Tip når jeg tar meg mer tid. Disse kjøpte jeg i tidlig 2007 når badger and blade hadde et prosjekt gående. Veldig godt fornøyd.
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    MaHa skrev:
    Tenkte og teste ut Crabtree-såpen. Har noen en formening om standard Sandalwood eller denne Nomad'en lukter best?

    http://www.barbershop.no/kategori.php?kategori=9&subkategori=36
    Pussig at jeg ikke har sett denne tråden før nå ;)
    Sandalwood-såpen fra Crabtree&Evelyn er den jeg har sverget til i årevis.
    Nomad'en har jeg faktisk ikke forsøkt, rett og slett fordi sandalwood'en har en så god (og heldigvis ikke påtrengende) duft.

    Anbefales !
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk skal du ha, Flaggerkatt!

    Flaggerkatt skrev:
    MaHa skrev:
    Tenkte og teste ut Crabtree-såpen. Har noen en formening om standard Sandalwood eller denne Nomad'en lukter best?

    http://www.barbershop.no/kategori.php?kategori=9&subkategori=36
    Pussig at jeg ikke har sett denne tråden før nå ;)
    Sandalwood-såpen fra Crabtree&Evelyn er den jeg har sverget til i årevis.
    Nomad'en har jeg faktisk ikke forsøkt, rett og slett fordi sandalwood'en har en så god (og heldigvis ikke påtrengende) duft.

    Anbefales !
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Takk skal du ha, Flaggerkatt!

    Flaggerkatt skrev:
    MaHa skrev:
    Tenkte og teste ut Crabtree-såpen. Har noen en formening om standard Sandalwood eller denne Nomad'en lukter best?

    http://www.barbershop.no/kategori.php?kategori=9&subkategori=36
    Pussig at jeg ikke har sett denne tråden før nå ;)
    Sandalwood-såpen fra Crabtree&Evelyn er den jeg har sverget til i årevis.
    Nomad'en har jeg faktisk ikke forsøkt, rett og slett fordi sandalwood'en har en så god (og heldigvis ikke påtrengende) duft.

    Anbefales !
    Jeg har også prøvd sandalwood'n til crabtree. Likte ikke lukten i det hele tatt, liker bedre trumper da:)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Luksusproblem, da må jeg i verste fall teste to ulike ;) Kunne tenkt meg å prøve den Omegakremen etterhvert og, som et alternativ til Proraso. Skal snart til Italia, får raske med meg et par ulike.

    Legatia skrev:
    MaHa skrev:
    Takk skal du ha, Flaggerkatt!

    Flaggerkatt skrev:
    MaHa skrev:
    Tenkte og teste ut Crabtree-såpen. Har noen en formening om standard Sandalwood eller denne Nomad'en lukter best?

    http://www.barbershop.no/kategori.php?kategori=9&subkategori=36
    Pussig at jeg ikke har sett denne tråden før nå ;)
    Sandalwood-såpen fra Crabtree&Evelyn er den jeg har sverget til i årevis.
    Nomad'en har jeg faktisk ikke forsøkt, rett og slett fordi sandalwood'en har en så god (og heldigvis ikke påtrengende) duft.

    Anbefales !
    Jeg har også prøvd sandalwood'n til crabtree. Likte ikke lukten i det hele tatt, liker bedre trumper da:)
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Luksusproblem, da må jeg i verste fall teste to ulike ;) Kunne tenkt meg å prøve den Omegakremen etterhvert og, som et alternativ til Proraso. Skal snart til Italia, får raske med meg et par ulike.
    Det ville jeg gjort, den liker ihvertfall jeg meget godt!
    Den til bodyshop ville jeg også prøvd var jeg deg:)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den fra bs har jeg testa før, super den. Og meget drøy.
    Fikk meg et par bokser Nancy Boy for en stund siden, men tungvint. Må sende via bekjente i Uda da de ikke sender utenlands.

    Legatia skrev:
    MaHa skrev:
    Luksusproblem, da må jeg i verste fall teste to ulike ;) Kunne tenkt meg å prøve den Omegakremen etterhvert og, som et alternativ til Proraso. Skal snart til Italia, får raske med meg et par ulike.
    Det ville jeg gjort, den liker ihvertfall jeg meget godt!
    Den til bodyshop ville jeg også prøvd var jeg deg:)
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Kan ikke se at noen har nevnt Floris enda. http://www.florislondon.com/ Bør være kjent for dem som har lest bøkene om agent 007.
    Mr.Bond brukte, som Fleming selv, Floris No.89. Navnet på serien er tatt fra Floris adresse i London, som er No.89 Jermyn Street.
    (Imperial War museet har foresten en fin utstilling om Ian Fleming og James Bond stående frem til 1 Mars 2009.)

    Jermyn Street er vel verdt ett besøk om man først er i London. Her ligger Geo.F.Trumper, Taylors of Old Bond Street og Floris.
    Trumper hadde foresten Skin Food i Sandalwood. Den har jeg ikke sett før. Nettbutikkene jeg har handlet hos har kun hatt Coral og Lime.
     

    interman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Innlegg
    481
    Antall liker
    1
    Enig med den. Jeg syns en del fra Floris var småkjedelig når jeg var innom der, men det er en morsom butikk hvis en er i området. Om du fortsetter mot slutten av Jermyn Street finner du også Truefitt & Hill, som har en liten butikk der med mange gode produkter. Det var litt mer tiltak å prøve alle luktene der, så jeg fikk med meg en sånn sample dings fra alle parfymene.

    På Jermyn Street bør en også stikke innom Turnbull & Asser, som lager noen av de bedre skjortene du kan finne.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.495
    Antall liker
    6.201
    Sted
    Holmestrand
    Under et nylig besøk i Moseldalen hvor en ny grevling ble kjøpt endte jeg opp med en tube Palmolive barberkrem fra den lokale Aldisjappa. Innkjøpet satte meg 2,10€ tilbake. Når har jeg brukt stoffet i noen uker, og det fungerer helt utmerket, faktisk svært bra! Dette ble også bekreftet av svigersonen som var innom på søndagsmiddag (han ble forsynt med grevling og barberkrem av samme type). High-end trenger altså ikke koste en formue.....
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Nå, endelig begynner jeg å skjønne hvorfor disse knivene blir sett på som det ultimate.
    Jeg har pr. idag 3stk barberkniver, og alle kom "shave ready". Alle unntatt en kom fra privatpersoner, og felles for dem alle var at de IKKE var shave ready. Go figure...

    Så nå har jeg et assortert utvalg av 5 slipesteiner av forskjellig grovhet, en strop (snart to), og diamant slipepasta.
    Og nå, etter en stund så begynner knivene å bli skarpe. Skikkelig skarpe.

    Jeg gikk 5 dager uten å barbere meg, skjegget begynte å bli en smule langt og jeg gikk og gledet meg til barberingen. Jepp, synes faktisk det er morro..
    Til min store glede ble det den tetteste og mest komfortable barberingen jeg har hatt noensinne. Bortsett fra eeeen liten sak - jeg kuttet meg. Skikkelig.. På vei mot hårene langt oppå kinnet faktisk, der var jeg litt uvør og vips var kniven godt innforbi huden. Gled inn som om det var smør jeg er lagd av, ganske ekkel følelse igrunn. Og blodet stoppet ikke med styptic pencil'n nei, først etter å ha tørket blod 5 minutt med dasspapir så funket styptic pencil'n..

    Så nå gleder jeg meg til neste barbering igjen ;D
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.495
    Antall liker
    6.201
    Sted
    Holmestrand
    Legatia skrev:
    Nå, endelig begynner jeg å skjønne hvorfor disse knivene blir sett på som det ultimate.
    Jeg har pr. idag 3stk barberkniver, og alle kom "shave ready". Alle unntatt en kom fra privatpersoner, og felles for dem alle var at de IKKE var shave ready. Go figure...

    Så nå har jeg et assortert utvalg av 5 slipesteiner av forskjellig grovhet, en strop (snart to), og diamant slipepasta.
    Og nå, etter en stund så begynner knivene å bli skarpe. Skikkelig skarpe.

    Jeg gikk 5 dager uten å barbere meg, skjegget begynte å bli en smule langt og jeg gikk og gledet meg til barberingen. Jepp, synes faktisk det er morro..
    Til min store glede ble det den tetteste og mest komfortable barberingen jeg har hatt noensinne. Bortsett fra eeeen liten sak - jeg kuttet meg. Skikkelig.. På vei mot hårene langt oppå kinnet faktisk, der var jeg litt uvør og vips var kniven godt innforbi huden. Gled inn som om det var smør jeg er lagd av, ganske ekkel følelse igrunn. Og blodet stoppet ikke med styptic pencil'n nei, først etter å ha tørket blod 5 minutt med dasspapir så funket styptic pencil'n..

    Så nå gleder jeg meg til neste barbering igjen ;D
    Så om en stund så ser du ut som tysk offiser fra mellomkrigstida med adelsbakgrunn? - merket etter utallige dueller for å forsvare din ære og andres ære?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Får ikke helt taket på denne Crabtree-såpen, jeg. Brukt den en stund, men får langt ifra de myke barberingene som jeg får med skikkelig krem. Blir sårere av dette tynne skummet.
    Prøvde en sample fra Body Shop, den er fin, men litt sterk i lukt, og gir en litt billigere følelse, men skummer flott, og gir god smøring. Tilbake til siste rest av Nancy Boy, mild og fin, mye av det samme resultatet som den fra BS, forøvring.

    Er Trumpers barberingssåpe bedre? Gir den et bedre "lag". Snart i Italia, kjøper med litt Proraso og Omega derfra.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Har noen uker brukt American Crew shave oil sammen med Herbal Shave Cream av samme merke. Koster ikke skjorta hvis man handler i utvalgte nettbutikker. Gir en myk og fin barbering uten kuttemerker, lukter godt og god-følelsen er på plass. Fint for de som har tørr hud.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    Så om en stund så ser du ut som tysk offiser fra mellomkrigstida med adelsbakgrunn? - merket etter utallige dueller for å forsvare din ære og andres ære?
    ;D ;D ;D
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Får ikke helt taket på denne Crabtree-såpen, jeg. Brukt den en stund, men får langt ifra de myke barberingene som jeg får med skikkelig krem. Blir sårere av dette tynne skummet.
    Prøvde en sample fra Body Shop, den er fin, men litt sterk i lukt, og gir en litt billigere følelse, men skummer flott, og gir god smøring. Tilbake til siste rest av Nancy Boy, mild og fin, mye av det samme resultatet som den fra BS, forøvring.

    Er Trumpers barberingssåpe bedre? Gir den et bedre "lag". Snart i Italia, kjøper med litt Proraso og Omega derfra.
    Ganske enig i det du sier ang. bodyshop - den mangler en god etterpåfølelse..
    Såpe generellt er tynnere enn skum, men når det er sagt så likte jeg crabtree dårlig jeg å. Trumper liker jeg bedre, men den er ikke rangert som beste på min liste lenger.
    Der har omega tatt plassen, den er fantastisk!
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Måtte bare skryte litt av min nyanskaffelse.



    Børsten til høyre er den gamle, den er av pure badger hair. Den nye er custom lagd med badger silvertip hår, og skaft av "paela burl wood", aner ikke hva det heter på norsk.
    Ihvertfall, veldig fornøyd med konsistensen på børsten, dessuten var den langt større enn anntatt. Noe jeg liker:)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hva må en gi for en slik custom sak og hvor er mannen som vil ha pengene mine?

    Den var tøff den der.

    McLaren
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig, jeg vet ikke hvor glad jeg er i Trumper såpa lenger.
    Om jeg tar meg god tid, virker det som huden reagerer på såpa slik at det begynner å svi.
    Ingen av mine andre såper eller kremer gjør det samme.

    Riktignok får man er nydelig følelse i huden etter svia er borte..
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kom over Proraso krem i Italia, helt suveren som alltid, hadde glemt hvor god den var. Alt av Proraso der kalte de Sapone de barba, altså såpe.

    Kjøpte også en på Body Shop som jeg ikke har sett her, en Maca Root shaving cream. Luktet bedre enn den vanlige, og var vel ellers ganske lik, men ellers ikke noe super duper sammenlignet med Proraso.



    Omega fant jeg ikke, de visste ikke hva det var stort sett, de henviste bare til børsten som Omega er mest kjent for. Legatia; hvor bestilte du din? Ser ut som det blir en del frakt via nettstedene. Kjøpte du tube eller boks?

    Alt i alt; Proraso er mer eller mindre det beste jeg har vært borte i så langt, kan det være glyserinmengden? Kostet ca 22 kr for en tube der nede. Såpe har ikke mye glyserin og funker dårlig for meg. Nancy Boy er ok, men smører ikke så bra, i tillegg sender de ikke ut av Usa.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn