Trenger vi et merke som Goldmund?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    V

vredensgnag

Gjest
    Goldmund har vært på markedet lenge, det drives av seriøse folk og produserer i Sveits, noe som forklarer en god del av prisen. Gjennomføringen i metallarbeid og finish er totalt upåklagelig og de driver en god del utviklingsarbeid. Segmentet de retter seg inn på er styrtrike kunder, i superkjendis og Fortune 500 ligaene.

http://www.luxuriousmagazine.com/th...chel-reverchon-ceo-of-goldmund-international/

Kundene ville aldri forstått det om de hadde tatt småpris for en komponent. Selv syns jeg nærmere millionen for en enkel bd-spiller er i overkant.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Du verden ;D

Uansett, kommentaren til Lexicon-anmeldelsen oppsummerer det fint:

"This is why.....(fyll inn det som passer).....is in decline; profits over integrity!"

Personlig har jeg lært(bl.a) fra hfs og andre kilder, at det er 3 merkevarer jeg skal holde meg unna, brukt eller nytt: Edge, Goldmund og Lexicon. Takk! ;-)

O.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det typisk for gjennomsnittet av HFS å diskutere Goldmund på denne måten ? Dvs , aller fleste har ikke råd , har ei heller hørt noe ifra Goldmund...Vi sitter makelig til oppi steinrøysa vår og med briller farget av vårt verdisyn og pålegger andre og mene det samme som oss...Underforstått , at har ikke jeg tilgang så skal ikke naboen ha det heller... :)...

I andre sammenhenger snakker vi om at det å bruke haifai blir sett på som galskap, men å bruke en mill på hytte, bil eller båt er ok...? Så smiler vi lurt her inne, fordi vår hobby kan glede oss 365 dager i året.... Men når noen kan/vil bruke avsindig mye penger på et produkt vi IKKE kjenner til fulle så blir vi usikre...Endog smålige... Noen tilogmed godter seg over at en produsent sier at den buker OEM produkter.. Det må jo føles godt for disse forbrukerne der de sitter med sine sure NAD og annen hyllevare...For det er jo skummelt med noe som ikke alle kan ha eller skaffe seg... 8)

R

Roysen

Gjest
    HCS skrev:
    Er det typisk for gjennomsnittet av HFS å diskutere Goldmund på denne måten ? Dvs , aller fleste har ikke råd , har ei heller hørt noe ifra Goldmund...Vi sitter makelig til oppi steinrøysa vår og med briller farget av vårt verdisyn og pålegger andre og mene det samme som oss...Underforstått , at har ikke jeg tilgang så skal ikke naboen ha det heller... :)...

I andre sammenhenger snakker vi om at det å bruke haifai blir sett på som galskap, men å bruke en mill på hytte, bil eller båt er ok...? Så smiler vi lurt her inne, fordi vår hobby kan glede oss 365 dager i året.... Men når noen kan/vil bruke avsindig mye penger på et produkt vi IKKE kjenner til fulle så blir vi usikre...Endog smålige... Noen tilogmed godter seg over at en produsent sier at den buker OEM produkter.. Det må jo føles godt for disse forbrukerne der de sitter med sine sure NAD og annen hyllevare...For det er jo skummelt med noe som ikke alle kan ha eller skaffe seg... 8)
    Bullseye!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    HCS skrev:

det har intet med misunelse å gjøre i det hele tatt for min del. Kun undring over hvorfor det er så jævlig dyrt. Vredensgnag oppsummerer det meget bra i dette innlegget
    vredensgnag skrev:
    Goldmund har vært på markedet lenge, det drives av seriøse folk og produserer i Sveits, noe som forklarer en god del av prisen. Gjennomføringen i metallarbeid og finish er totalt upåklagelig og de driver en god del utviklingsarbeid. Segmentet de retter seg inn på er styrtrike kunder, i superkjendis og Fortune 500 ligaene.

http://www.luxuriousmagazine.com/th...chel-reverchon-ceo-of-goldmund-international/

Kundene ville aldri forstått det om de hadde tatt småpris for en komponent. Selv syns jeg nærmere millionen for en enkel bd-spiller er i overkant.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Det hadde vært langt mer interessant å lese om folks praktiske erfaring av test mellom f.eks toppmodeller av Goldmund, ML, Bryston, DP ol. fremfor denne møkkatråden som ikke inneholder stort annet enn svada

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    val skrev:
    Det hadde vært langt mer interessant å lese om folks praktiske erfaring av test mellom f.eks toppmodeller av Goldmund, ML, Bryston, DP ol. fremfor denne møkkatråden som ikke inneholder stort annet enn svada
    start tråden du etterlyser og slutt å syt!

R

Roysen

Gjest
    Jeg har skrevet mye i Roysens Rede trådene om sammenligning mellom min Goldmund Eidos Reference og andre digitalavtastere jeg eier eller som har vært på besøk.

Goldmund lyder svært åpent, luftig, nøytralt og dynamisk. Det er stor og mektig lyd, men også svart naturlig. Det er kanskje ikke helt inntertier for de som liker typisk rørvarme.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    65finger skrev:
    val skrev:
    Forteller du nå hva folk skal skrive og ikke etter den leksen du kom med for litt siden?

Mvh
    Roysen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roysen skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:
    Forteller du nå hva folk skal skrive og ikke etter den leksen du kom med for litt siden?

Mvh
    Roysen
    senk skulderene og pust dypt med magen. det er en oppfordring ikke en ordre. Du må lære å lese
    I beste mening

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    De fleste har sine øyeblikk, men kun noen få leverer hver gang.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    65finger skrev:
    val skrev:
    Syt ;D Morsom du! Tåler du ikke kritikk?

Trådstarter burde hatt interesse for en slik test dersom ikke formålet med tråden kun er skitprat om produsent, men det er vel skitpraten som er av interesse og ikke hvordan lydkomponentene låter.....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:
    Syt ;D Morsom du! Tåler du ikke kritikk

Trådstarter burde hatt interesse for en slik test dersom ikke formålet med tråden kun er skitprat av produsent
    Neida bare pøs på! tåler ikke du en oppfordring?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Da jeg ikke har testet Goldmund under kontrollerte forhold kan jeg ikke uttale meg, jeg lager derfor heller ikke en tråd om et produkt jeg ikke kjenner veldig godt

65finger skrev:
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:

Trådstarter burde hatt interesse for en slik test dersom ikke formålet med tråden kun er skitprat av produsent

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    val skrev:
    Da jeg ikke har testet Goldmund under kontrollerte forhold kan jeg ikke uttale meg, jeg lager derfor heller ikke en tråd om et produkt jeg ikke kjenner veldig godt

65finger skrev:
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:

Det kan da ikke være noe problem å diskutere den type ekstreme produkter uten at man må kjøpe et eksemplar for å tete ut teoriene som oppstår underveis. Dette er bare gøy og ikke til skade for noen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    orso skrev:
    Der vet man i alle fall at man får en iPhone, med diamanter.
    Diamant iphonen henvender seg høyst sannsynlig til samme kundegruppen som kjøper Goldmund-produkter (IMO)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    For de som har råd og har testet det beste av det beste mot hverandre og ender opp med Goldmund så er denne diskusjonen ikke positiv.

Det er ikke noe mer idiotisk å kjøpe en overpriset forsterker fremfor overpriset bil, båt, leilighet i Oslo Vest etc.

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:

Det kan da ikke være noe problem å diskutere den type ekstreme produkter uten at man må kjøpe et eksemplar for å tete ut teoriene som oppstår underveis. Dette er bare gøy og ikke til skade for noen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    val skrev:
    For de som har råd og har testet det beste av det beste mot hverandre og ender opp med Goldmund så er denne diskusjonen ikke positiv.

Det er ikke noe mer idiotisk å kjøpe en overpriset forsterker fremfor overpriset bil, båt, leilighet i Oslo Vest etc.

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:

hvem er det som tester ut goldmundforsterkere opp mot tilsvarende på dette forumet? ingen! det diskuteres eiendomspriser i massemedia daglig. og uttrykket overpriset blir benyttet flittig.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Diskusjoner som den man har i denne tråden er nødvendigvis følsomme når det gjelder produkter, merker, modeller og utgaver som er ettertraktede først og fremst på grunn av hvilke signaler de oppfattes å sende til omverdenen av eksiserende og potensielle eiere. Man kan si at en Goldmund-dings er like god etter at Orso har skrevet beundringsløst om den, men dersom Goldmund-dingsens kvalitet først og fremst er dens rykte og utstråling (f.eks. 1.1 million for auraen og 100,000 for hardwaren) så er en liten dytt i folkemeningen i negativ retning en alvorlig affære. ;D

BMW ble en periode ikke forbundet med høye ytelser og høy prestisje, men med gullkjeder, narkolanging, torpedovirksomhet og dårlige leseferdigheter. All den tid ikke alle potensielle BMW-kjøpere kun er opptatt av kvaliteten og ytelsene på kjøretøyet så var denne perioden sikkert litt trist for BMW.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Dersom ingen har testet det så blir hele diskusjonen meningsløs!

Eiendomspriser blir diskuttert ofte som du skriver, men forskjellen er at folk faktisk kjøper eiendom og diskusjonen vedr priser har da noe for seg.

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:

hvem er det som tester ut goldmundforsterkere opp mot tilsvarende på dette forumet? ingen! det diskuteres eiendomspriser i massemedia daglig. og uttrykket overpriset blir benyttet flittig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    val skrev:

Eiendomspriser blir diskuttert ofte som du skriver, men forskjellen er at folk faktisk kjøper eiendom og diskusjonen vedr priser har da noe for seg.

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:

det diskuteres leiligheter uten at debatantene tester de. det går ann å resonere seg frem til hvorfor et par mooblokker koster 2.2 mill. Forskning og utvikling koster selvsagt penger, marketing og distrubisjon likeså

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Leiligheter blir da testet, de er ofte bebodd!

Om noen skal kunne svare på om vi trenger Goldmund så må produktene selvfølgelig testes opp mot andre produkter for å finne ut om de er gode eller ikke.

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:

65finger skrev:
    val skrev:
    65finger skrev:
    val skrev:

det diskuteres leiligheter uten at debatantene tester de. det går ann å resonere seg frem til hvorfor et par mooblokker koster 2.2 mill. Forskning og utvikling koster selvsagt penger, marketing og distrubisjon likeså

V

vredensgnag

Gjest
    totte skrev:
    Diskusjoner som den man har i denne tråden er nødvendigvis følsomme når det gjelder produkter, merker, modeller og utgaver som er ettertraktede først og fremst på grunn av hvilke signaler de oppfattes å sende til omverdenen av eksiserende og potensielle eiere. Man kan si at en Goldmund-dings er like god etter at Orso har skrevet beundringsløst om den, men dersom Goldmund-dingsens kvalitet først og fremst er dens rykte og utstråling (f.eks. 1.1 million for auraen og 100,000 for hardwaren) så er en liten dytt i folkemeningen i negativ retning en alvorlig affære. ;D

BMW ble en periode ikke forbundet med høye ytelser og høy prestisje, men med gullkjeder, narkolanging, torpedovirksomhet og dårlige leseferdigheter. All den tid ikke alle potensielle BMW-kjøpere kun er opptatt av kvaliteten og ytelsene på kjøretøyet så var denne perioden sikkert litt trist for BMW.
    God bok om emnet: http://books.google.no/books?id=hf6XUityzQwC&printsec=frontcover&hl=no#v=onepage&q&f=false

Utdrag:

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt val. Alt må testes før man kan si noe om det. At forsterker teknologi er kjente greier har null relevanse. Goldmund har ikke bare laget en dønn transparent forsterker, men den har også en spesiell effekt på høyttaler og rom integrasjon. Det har blitt snakket om at NASA har vært med i utviklingen, men nå er man litt usikker siden budsjettet til NASA har skrumpet de senere årene.

V

vredensgnag

Gjest
    orso skrev:
    Selvsagt val. Alt må testes før man kan si noe om det. At forsterker teknologi er kjente greier har null relevanse. Goldmund har ikke bare laget en dønn transparent forsterker, men den har også en spesiell effekt på høyttaler og rom integrasjon. Det har blitt snakket om at NASA har vært med i utviklingen, men nå er man litt usikker siden budsjettet til NASA har skrumpet de senere årene.
    Betviler sterkt at noen i Goldmund har påstått at NASA har vært med på utvikling av deres komponenter.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    Om noen skal kunne svare på om vi trenger Goldmund så må produktene selvfølgelig testes opp mot andre produkter for å finne ut om de er gode eller ikke.
    Kan jeg ikke forstå. Det er da mange andre hensyn å se til, som bl.a. Vreden har gjort den lesekyndige oppmerksom på. (Men du tenker kanskje at det burde teset ut mot «hvor spesiell kan en bli i denne verden«-faktoren?)

Hvorfor lyd er det eneste parameter å forholde seg til, det forstår jeg ikke. Det er da mange andre ting som er like viktig. Men slikt bør vi altså ikke diskutere, og om vi gjør det kommer jante og tar oss.)

Fra kabeldebatter kjenner vi til «feelgoodfaktor», f.eks.

En komponenet kan være god på så mange måter. Det er å anta at lydgjengivelsen er den minst interessante når du krysser visse grenser. Det gjør at vi muntert kan diskutere ting vi aldri har hørt!

K

Kafka

Gjest
    Det er slik oppriktighet fra Dr. Dong vi trenger. Det han sier må jeg si meg helt enig i. Vi kommer rett og slett ikke unna dette, men bare noen få er sterke nok til å innrømme at vi også lar helt andre forhold enn lyd også påvirke oss.

F.eks. slik: Du skal kjøpe nytt stereoanlegg, lyden er en ting, men du verden så ulik "innpakninger" også da, og selvsagt blir priser ulike. Hadde jeg hatt veldig mye penger ville jeg nok kjøpt dyrere komponenter enn jeg faktisk gjør, ingen tvil om det.

R

Roysen

Gjest
    ....men Jenslu da får de som mener dette "innrømme det". Det blir helt patetisk å skulle fortelle hva andre mener eller har for motiver. For meg ser ikke Goldmund spesielt bra ut, det har ingen særlig høy status i Norge og jeg vinner ikke noe personlig på si at jeg eier en Goldmund i noen norske kretser. Hvorfor skulle det da betviles dersom jeg sier at jeg har kjøpt min Goldmund Eidos Reference og vurderer å kjøpe et par Golmund Telos 3500 ene og alene ut fra lydkvaliteten? Hva annet har jeg å vinne på det? Hvorfor skulle jeg lyve om det dersom det jeg sier ikke stemmer?

Nei, folk må slutte å legge egne vurderinger til grunn for å forsøke å reasjonalisere det andre foretar seg og i stedet godta andre som de er med deres vurderinger, prioriteringer og det hele.

Hva er forresten galt med å velge Goldmund ene og alene ut fra lydkvaliteten dersom man ønsker det beste og liker lyden fra deres produkter?

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vet du at en Goldmund forsterker låter bedre enn noe som er langt billigere?
    Hørt den på en messe i et ukjent anlegg eller lest noen tilbakemeldinger på nettet?

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Hvordan vet du at en Goldmund forsterker låter bedre enn noe som er langt billigere?
    Hørt den på en messe i et ukjent anlegg eller lest noen tilbakemeldinger på nettet?
    Jeg har vel ikke skrevet at jeg vet det. Jeg har skrevet at dersom noen synes det kan det vel ikke være noe galt i det. For egen del tenker jeg å prøve de selv før et evt. kjøp selvsagt. Selv om det ikke kan bli i eget oppsett skal jeg sørge for at det er i samspill med andre komponenter jeg kjenner. Forventningen er satt ut fra deres målinger og ut fra lyden jeg har hørt fra andre produkter fra Goldmund.

Mvh
    Roysen

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mene kan vi jo hva som helst!

Hvem som mener hva, kan jo også være noe.

Men til syvende og sist er vi vel ikke her bare for eksponere meninger, men tilrane oss litt innsikt i hvordan verden (lyden etc) nå engang er.

Dette meningstyranniet, dvs. at alt bare er meninger og intet annet en meninger, og knapt nok hele meningen, er da i det lange løp ganske så uinteressant.

Hvem er interessert i hva NN mener, om det ikke har konsekvenser ut over denne meningsboblen til NN?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Roysen skrev:
    ....men Jenslu da får de som mener dette "innrømme det". Det blir helt patetisk å skulle fortelle hva andre mener eller har for motiver. For meg ser ikke Goldmund spesielt bra ut, det har ingen særlig høy status i Norge og jeg vinner ikke noe personlig på si at jeg eier en Goldmund i noen norske kretser. Hvorfor skulle det da betviles dersom jeg sier at jeg har kjøpt min Goldmund Eidos Reference og vurderer å kjøpe et par Golmund Telos 3500 ene og alene ut fra lydkvaliteten? Hva annet har jeg å vinne på det? Hvorfor skulle jeg lyve om det dersom det jeg sier ikke stemmer?

Nei, folk må slutte å legge egne vurderinger til grunn for å forsøke å reasjonalisere det andre foretar seg og i stedet godta andre som de er med deres vurderinger, prioriteringer og det hele.

Hva er forresten galt med å velge Goldmund ene og alene ut fra lydkvaliteten dersom man ønsker det beste og liker lyden fra deres produkter?

Mvh
    Roysen
    Og da spiller det vel heller ingen rolle for deg hva andre måtte tro og mene om Goldmund og hvorfor du har merket, så hvorfor så opprørt?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    orso skrev:

Kan være greit å teste produktet for hva det er laget for å gjøre før det dømmes. Spesielt til den prisen så ville jeg testet før kjøp.

Det røret vedr NASA har jeg ingen komentar til.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.882
    Alle disse trådene følger samme mønster: De som er negative til et (dyrt) merke beskyldes for å være misunnelige, og får beskjed om å holde kjeft og kose seg med midfi-anleggene sine.

De som forsvarer (de dyre) merkene, beskyldes for å ha mer penger enn vett og bare gå for bling og status

Innimellom er det noen som forsiktig antyder at folk må få lov til å bruke sine egne penger til hva de vil. Men slike fornuftige argumenter hører jo ingensteds hjemme her på Sentralen.

Kan noen fortelle meg, på hvilken måte disse (ganske mange) trådene beriker hobbyen vår?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    En forsterker fra Goldmund kjøpes antagelig for å få lyd i heimen og da er det selvfølgelig det lydmessige som bør testes.

Når jeg skal kjøpe ny bil så tester/kjører jeg de aktuelle bilene før kjøp. Ganske normalt dette!

Dr Dong skrev:
    val skrev:
    Kan jeg ikke forstå. Det er da mange andre hensyn å se til, som bl.a. Vreden har gjort den lesekyndige oppmerksom på. (Men du tenker kanskje at det burde teset ut mot «hvor spesiell kan en bli i denne verden«-faktoren?)

Hvorfor lyd er det eneste parameter å forholde seg til, det forstår jeg ikke. Det er da mange andre ting som er like viktig. Men slikt bør vi altså ikke diskutere, og om vi gjør det kommer jante og tar oss.)

Fra kabeldebatter kjenner vi til «feelgoodfaktor», f.eks.

En komponenet kan være god på så mange måter. Det er å anta at lydgjengivelsen er den minst interessante når du krysser visse grenser. Det gjør at vi muntert kan diskutere ting vi aldri har hørt!

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    jenslu skrev:
    Det er slik oppriktighet fra Dr. Dong vi trenger. Det han sier må jeg si meg helt enig i. Vi kommer rett og slett ikke unna dette, men bare noen få er sterke nok til å innrømme at vi også lar helt andre forhold enn lyd også påvirke oss.

F.eks. slik: Du skal kjøpe nytt stereoanlegg, lyden er en ting, men du verden så ulik "innpakninger" også da, og selvsagt blir priser ulike. Hadde jeg hatt veldig mye penger ville jeg nok kjøpt dyrere komponenter enn jeg faktisk gjør, ingen tvil om det.

Hadde du gjort det for bedre lyd eller er det andre årsaker? Evt hvilke andre årsaker?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn