Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.268
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg leser denne tråden med stor glede og interesse. Vanligvis holder jeg meg taus, men dette er en prinsipiell sak, og jeg deler din oppfatning her @alphamale. Jeg vil også gå litt lengre. Når man har en dsp løsning man stoler på så er det best å gjøre minst mulig på utsiden. Av og til kan ekstra dsp på utsiden gjøre jobben vanskeligere.
    Både og, det der.
    Jeg har feks best erfaring med å kjøre DSP/korr i subbene før optimizer, og anbefaler gjerne det på egen erfaring.
    Ellers har jeg god erfaring med å gå inn i "fintrimming" modus med FIR/IIR og PEQ etter kalibrering er gjort.

Forresten så er vi kommet dit nå hvor jeg introduserer PEQ på "initial layout" ovenfor @avelon
    Slik at vi kan attacke problemer direkte på frekvensbåndet med stor nøyaktighet om det trengs, så sammenligner vi resultatetene med red og ører.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis du flytter ryggen på MLP forbi den røde streken vil du få mye bedre bassrespons...

Vis vedlegget 791147
    Akkurat DEN påstanden hadde jeg ikke turt å vedde store beløp på:) Da får han vel MLP omtrent midt i lengderetning blant annet. Ikke mulig å simulere et såpass komplekst rom hvor innerste del er omtrent dobbelt så dypt som det er bredt, som heller ikke er optimalt. Pluss at det blir trangt da... :)

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du flytter ryggen på MLP forbi den røde streken vil du få mye bedre bassrespons...

Vis vedlegget 791147
    Du er ikke den første som sier det, i praksis er det ikke noen god ide da sofaen er like bred som rommet der, samt en ville kommet alt for nærme lerretet.
    Når det er sagt er bassresponsen rimelig bra, men det vil alltid være et kompromiss i dette rommet.

Øverst på ønskelista er vegg ved pc pulten, slik at trappen blir adskilt, er i forhandlinger med interiørarkitekten.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.485
    Torget vurderinger
    2
    Det er et ganske teit rom for lyd, men det fungerer etterhvert ganske greit.
    Dimensjoner der anlegget står er 6.75 x 3.36m hvis du ser for deg et rektangel der. Vis vedlegget 791143
    Da kan det bli det en rom node med stor basspeak på 25-27 Hz i lengderetningen. Kanskje det en den som gir vibrasjoner? Du ser ut til å sitte godt fra bakveggen det vil jo hjelpe. Deilig med eget rom , heldiggris… Tror forresten at en vegg ved PC pult kan gi større ubalanse i sideretningen enn det er nå… ?

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å sette excursion curve per kanal, eller må jeg trikse det til med target?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.363
    Torget vurderinger
    0
    ... i praksis er det ikke noen god ide da sofaen er like bred som rommet der, samt en ville kommet alt for nærme lerretet...
    Løsningen er enkel: Du har for stor sofa og et lerret er aldri for stort så lenge man ikke må flytte på hodet mens man ser film. Heller en skjevt plassert 2-seter recliner hvis det kniper på bredden ;)

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Tårnåsen
    En fyr jeg kjenner som reviewer masse forskjellige produkter i et naboland spurte meg om flere ting rundt Trinnov. Kortsvaret mitt var vel at det er fryktelig vanskelig å vurdere en Trinnov egentlig, annet enn de grunnleggende egenskapene (digital plattform, A/D, D/A osv). Ellers er det mest en avansert DSP verktøykasse med utrolig mange nyttige knapper og en fancy mikrofon. Verktøykassen kan brukes dårlig eller bra. Det er i hvert fall slik jeg opplever det med ST2-PRO i et 2.2 oppsett hvor resultatet har blitt veldig bra synes jeg da... Han spurte også om "default setting" og om det låt bra men det klarer jeg nesten ikke å forholde meg til og vet ikke helt hva det engang betyr i trinnov-verden.. Og kanskje det er enda mer å hente i multikanal? Tenker spesielt på remapping og prosessing av forskjellige formater som jeg ikke har i ST2 men som virker spennende og hvor vel Trinnov også har endel å fare med?
    Synspunkter?

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.485
    Torget vurderinger
    2
    Default target kurvene ( flate ) er jo bare pyton. Enhver anmelder som bruker de som vurderingsgrunnlag er desverre forledet langt ut på bærtur

• Liker
    Reaksjoner: erk

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.268
    Sted
    En fyr jeg kjenner som reviewer masse forskjellige produkter i et naboland spurte meg om flere ting rundt Trinnov. Kortsvaret mitt var vel at det er fryktelig vanskelig å vurdere en Trinnov egentlig, annet enn de grunnleggende egenskapene (digital plattform, A/D, D/A osv). Ellers er det mest en avansert DSP verktøykasse med utrolig mange nyttige knapper og en fancy mikrofon. Verktøykassen kan brukes dårlig eller bra. Det er i hvert fall slik jeg opplever det med ST2-PRO i et 2.2 oppsett hvor resultatet har blitt veldig bra synes jeg da... Han spurte også om "default setting" og om det låt bra men det klarer jeg nesten ikke å forholde meg til og vet ikke helt hva det engang betyr i trinnov-verden.. Og kanskje det er enda mer å hente i multikanal? Tenker spesielt på remapping og prosessing av forskjellige formater som jeg ikke har i ST2 men som virker spennende og hvor vel Trinnov også har endel å fare med?
    Synspunkter?
    Tja!
    Jeg snakka med @avelon i går kveld.
    Han hadde gått gjennom noen kjente filmsnutter som har bergtatt han tidligere.
    Når han var ferdig med å tørke slevjet fra haka, og fått pressa tårene tilbake i skolten, stotret han frem noe sånt som
    "fy faen Birger! det hær e heilt sykt......"
    Jeg nikket bekreftende i telefonen i andre enden, og jazza opp stemninga litt til😎
    Jeg er jo helt enig med han! Jeg har heller aldri hørt et så omsluttende lydbilde som jeg har hjemme.
    Remapping er genialt.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Det har faktisk en del å si merket jeg nå. Stemmen til Tom Hardy i Mad Max var ganske mye til venstre på den forrige kalibreringa (-3'ish) men er nå dead center i rommet. Good times :)

Antoine inviterte seg inn i boksen min i dag og la til denne ->

1644867413464.png

Men jeg synes det ble alt for mye bass til film. Ikke så gærn til musikk, kanskje jeg bruker den som utgangspunkt for musikk og gjøre noen iterasjoner :)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.485
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Det har faktisk en del å si merket jeg nå. Stemmen til Tom Hardy i Mad Max var ganske mye til venstre på den forrige kalibreringa (-3'ish) men er nå dead center i rommet. Good times :)

Vis vedlegget 791510

Men jeg synes det ble alt for mye bass til film. Ikke så gærn til musikk, kanskje jeg bruker den som utgangspunkt for musikk og gjøre noen iterasjoner :)
    Kan du ta med/opplyse om Y aksens skala

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.268
    Sted

Vis vedlegget 791510

7 db løft fra 10khz og ned.
    Ikke dumt det, men jeg foretrekker løftet fra 630-800hz, og så må en beregne avstanden til diskantene fra hodet for å få det tonale inn oppover.
    Rommet vil jo påvirke også.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg forundrer meg litt over at det føles som ekstremt mye bass for film, men fortsatt litt for lite for musikk. Jeg har ikke toggla på noe ekstra 10db LFE som jeg ikke skulle gjort?

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Tårnåsen

Vis vedlegget 791510

Har ingen betydning egentlig hva jeg mener om saken men for meg blir det der for tamt og livløst oppover, har forsøkt -10dB tilt som dette opp til 10kHz man da er all moroa borte på musikk etter min mening. Det må være litt mer snert i skarptromma og saksofonen enn dette blir. Men vi har forskjellig smak, og man skal ikke undervurdere effekten av rommet, etterklang osv som godt kan spille oss et lite puss når man bare ser på amplituden isolert :)

Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.268
    Sted
    Har ingen betydning egentlig hva jeg mener om saken men for meg blir det der for tamt og livløst oppover, har forsøkt -10dB tilt som dette opp til 10kHz man da er all moroa borte på musikk etter min mening. Men vi har forskjellig smak, og man skal ikke undervurdere effekten av rommet, etterklang osv som godt kan spille oss et lite puss når man bare ser på amplituden isolert :)
    Enig! Øra har siste ordet

• Liker
    Reaksjoner: erk

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Ser jeg utelot den, ja.

Vis vedlegget 791512

Det blir i alle fall alt for mye bass for meg.
    Den kurven ligner ganske mye på B&K kurven fra 70 tallet, men med mer fall over 2k. Har forsøkt en del forskjellig de siste dagene (hjemme med covid), og har foreløpig kommet frem til at musikk låter best her med "according to LR" setting. All korreksjon over rundt 300hz dreper mye moro. Til film har jeg en harman kurve med litt mer topp.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Tårnåsen
    Enig! Øra har siste ordet
    Absolutt. Hvis vi skal kverrulere enda litt mer på det temaet så er det jo også en annen viktig faktor som man ofte ikke diskuterer. De fleste over 30 år har ikke perfekt hørsel. Og tapet oppover i frekvens kommer for de fleste, snikende i starten. Det tapet er dessuten avhengig av lyttevolum, og så lenge man er innenfor "normalt" lyttevolum så oppfatter de fleste ikke dette før de blir omtrent 60år: men det dynamiske området i øret fra det man oppfatter som et lite hint til det man oppfatter som skrikende komprimeres etter hvert som hørselen blir dårligere oppover i frekvens. Har jobbet med hørseltesting i mange år så jeg synes det er litt fascinerende at det snakkes så lite om i hifi-kretser ;-)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn