Nei men den her likner VELDIG mye. Samme fot og "clamps" både på toppen og på armen.Er det noe merke eller betegnelse på det stativet der?
Nei men den her likner VELDIG mye. Samme fot og "clamps" både på toppen og på armen.Er det noe merke eller betegnelse på det stativet der?
Var ikke langt unnaHar dere sittet oppe hele natta?
Både og, det der.Jeg leser denne tråden med stor glede og interesse. Vanligvis holder jeg meg taus, men dette er en prinsipiell sak, og jeg deler din oppfatning her @alphamale. Jeg vil også gå litt lengre. Når man har en dsp løsning man stoler på så er det best å gjøre minst mulig på utsiden. Av og til kan ekstra dsp på utsiden gjøre jobben vanskeligere.
Hvis du flytter ryggen på MLP forbi den røde streken vil du få mye bedre bassrespons...Det er et ganske teit rom for lyd, men det fungerer etterhvert ganske greit.
Dimensjoner der anlegget står er 6.75 x 3.36m hvis du ser for deg et rektangel der. Vis vedlegget 791143
Akkurat DEN påstanden hadde jeg ikke turt å vedde store beløp på Da får han vel MLP omtrent midt i lengderetning blant annet. Ikke mulig å simulere et såpass komplekst rom hvor innerste del er omtrent dobbelt så dypt som det er bredt, som heller ikke er optimalt. Pluss at det blir trangt da...Hvis du flytter ryggen på MLP forbi den røde streken vil du få mye bedre bassrespons...
Vis vedlegget 791147
Du er ikke den første som sier det, i praksis er det ikke noen god ide da sofaen er like bred som rommet der, samt en ville kommet alt for nærme lerretet.Hvis du flytter ryggen på MLP forbi den røde streken vil du få mye bedre bassrespons...
Vis vedlegget 791147
Da kan det bli det en rom node med stor basspeak på 25-27 Hz i lengderetningen. Kanskje det en den som gir vibrasjoner? Du ser ut til å sitte godt fra bakveggen det vil jo hjelpe. Deilig med eget rom , heldiggris… Tror forresten at en vegg ved PC pult kan gi større ubalanse i sideretningen enn det er nå… ?Det er et ganske teit rom for lyd, men det fungerer etterhvert ganske greit.
Dimensjoner der anlegget står er 6.75 x 3.36m hvis du ser for deg et rektangel der. Vis vedlegget 791143
Jeg vedder KUN når jeg er sikker.....så i dette tilfellet vil "potten" bli minAkkurat DEN påstanden hadde jeg ikke turt å vedde store beløp på
Løsningen er enkel: Du har for stor sofa og et lerret er aldri for stort så lenge man ikke må flytte på hodet mens man ser film. Heller en skjevt plassert 2-seter recliner hvis det kniper på bredden... i praksis er det ikke noen god ide da sofaen er like bred som rommet der, samt en ville kommet alt for nærme lerretet...
Tja!En fyr jeg kjenner som reviewer masse forskjellige produkter i et naboland spurte meg om flere ting rundt Trinnov. Kortsvaret mitt var vel at det er fryktelig vanskelig å vurdere en Trinnov egentlig, annet enn de grunnleggende egenskapene (digital plattform, A/D, D/A osv). Ellers er det mest en avansert DSP verktøykasse med utrolig mange nyttige knapper og en fancy mikrofon. Verktøykassen kan brukes dårlig eller bra. Det er i hvert fall slik jeg opplever det med ST2-PRO i et 2.2 oppsett hvor resultatet har blitt veldig bra synes jeg da... Han spurte også om "default setting" og om det låt bra men det klarer jeg nesten ikke å forholde meg til og vet ikke helt hva det engang betyr i trinnov-verden.. Og kanskje det er enda mer å hente i multikanal? Tenker spesielt på remapping og prosessing av forskjellige formater som jeg ikke har i ST2 men som virker spennende og hvor vel Trinnov også har endel å fare med?
Synspunkter?
Gratulerer!
Azimuth
Bare 14 forsøk før jeg forstod at jeg faktisk måtte vri mikrofonen "THE OTHER LEFT"Gratulerer!
Kjører du den til film også?Ligner jo nesten kurven min på en prikk
Kan du ta med/opplyse om Y aksens skalaOk. Det har faktisk en del å si merket jeg nå. Stemmen til Tom Hardy i Mad Max var ganske mye til venstre på den forrige kalibreringa (-3'ish) men er nå dead center i rommet. Good times
Antoine inviterte seg inn i boksen min i dag og la til denne ->
Vis vedlegget 791510
Men jeg synes det ble alt for mye bass til film. Ikke så gærn til musikk, kanskje jeg bruker den som utgangspunkt for musikk og gjøre noen iterasjoner
7 db løft fra 10khz og ned.Ok. Det har faktisk en del å si merket jeg nå. Stemmen til Tom Hardy i Mad Max var ganske mye til venstre på den forrige kalibreringa (-3'ish) men er nå dead center i rommet. Good times
Antoine inviterte seg inn i boksen min i dag og la til denne ->
Vis vedlegget 791510
Men jeg synes det ble alt for mye bass til film. Ikke så gærn til musikk, kanskje jeg bruker den som utgangspunkt for musikk og gjøre noen iterasjoner
Ser jeg utelot den, ja.Kan du ta med/opplyse om Y aksens skala
Har ingen betydning egentlig hva jeg mener om saken men for meg blir det der for tamt og livløst oppover, har forsøkt -10dB tilt som dette opp til 10kHz man da er all moroa borte på musikk etter min mening. Det må være litt mer snert i skarptromma og saksofonen enn dette blir. Men vi har forskjellig smak, og man skal ikke undervurdere effekten av rommet, etterklang osv som godt kan spille oss et lite puss når man bare ser på amplituden isolertOk. Det har faktisk en del å si merket jeg nå. Stemmen til Tom Hardy i Mad Max var ganske mye til venstre på den forrige kalibreringa (-3'ish) men er nå dead center i rommet. Good times
Antoine inviterte seg inn i boksen min i dag og la til denne ->
Vis vedlegget 791510
Men jeg synes det ble alt for mye bass til film. Ikke så gærn til musikk, kanskje jeg bruker den som utgangspunkt for musikk og gjøre noen iterasjoner
Enig! Øra har siste ordetHar ingen betydning egentlig hva jeg mener om saken men for meg blir det der for tamt og livløst oppover, har forsøkt -10dB tilt som dette opp til 10kHz man da er all moroa borte på musikk etter min mening. Men vi har forskjellig smak, og man skal ikke undervurdere effekten av rommet, etterklang osv som godt kan spille oss et lite puss når man bare ser på amplituden isolert
Du kan jo sjekke i BMG og slå den av?Men jeg forundrer meg litt over at det føles som ekstremt mye bass for film, men fortsatt litt for lite for musikk. Jeg har ikke toggla på noe ekstra 10db LFE som jeg ikke skulle gjort?
Her er WF.Vel!
Det er hvertfall denne jeg benytter mest nå i tokanals hvertfall.
EDIT: psy glatting
Jeg så nå det var 10 db på aksen der.....Sorry!
Den kurven ligner ganske mye på B&K kurven fra 70 tallet, men med mer fall over 2k. Har forsøkt en del forskjellig de siste dagene (hjemme med covid), og har foreløpig kommet frem til at musikk låter best her med "according to LR" setting. All korreksjon over rundt 300hz dreper mye moro. Til film har jeg en harman kurve med litt mer topp.
Det føles mye mer korrekt når jeg huka vekk den +10db on LFE input ja.....Du kan jo sjekke i BMG og slå den av?
Absolutt. Hvis vi skal kverrulere enda litt mer på det temaet så er det jo også en annen viktig faktor som man ofte ikke diskuterer. De fleste over 30 år har ikke perfekt hørsel. Og tapet oppover i frekvens kommer for de fleste, snikende i starten. Det tapet er dessuten avhengig av lyttevolum, og så lenge man er innenfor "normalt" lyttevolum så oppfatter de fleste ikke dette før de blir omtrent 60år: men det dynamiske området i øret fra det man oppfatter som et lite hint til det man oppfatter som skrikende komprimeres etter hvert som hørselen blir dårligere oppover i frekvens. Har jobbet med hørseltesting i mange år så jeg synes det er litt fascinerende at det snakkes så lite om i hifi-kretser ;-)Enig! Øra har siste ordet
Prøvd med samme kurve men flyttet ned slik at 20hz er på 0?