TGB
Hi-Fi freak
Viktig å dele; all skal fåDæven, BTW-ene rocker fra 8 Hz. Ikke at jeg hører det, men naboene derimot....
Viktig å dele; all skal fåDæven, BTW-ene rocker fra 8 Hz. Ikke at jeg hører det, men naboene derimot....
Hvor i rommet har du plassert subbene ?Edit: Jeg har løst problemet midlertidig med å aktivere "Inv. Polarity" på tre av subbene, men det føles en smule hacky
De er plassert der det er mulig, mao ikke mulig å endre plassering (1/4th ish front og hjørnene bak i rommet)Hvor i rommet har du plassert subbene ?
Om man benytter seg av flere basser vil man kunne jobbe trygt med dipper også, om de er individuelt EQet. Feilen man ikke skal gjøre derimot er å forsøke heve den/de bassene som genererer dippen, men heller manipulere bassene som allerede viser en god respons i området.Man bør være svært forsiktig med positiv gain på PEQ.
EzBeq er en gamechanger til de fleste filmer. Og utrolig enkelt når man har satt det opp.Litt nysgjerrig på å teste BEQ ut også og så er det jo alltid morro med en ny duppeditt.
Den der var jo genial, ikke fått med meg at det eksisterte. Takk Har du forresten gjort noen endringer selv i minidsp på "out"? (har du gått gjennom alle beq-filene og merga med dine egne endringer?)EzBeq er en gamechanger til de fleste filmer. Og utrolig enkelt når man har satt det opp.
Bare hyggelig.Den der var jo genial, ikke fått med meg at det eksisterte. Takk Har du forresten gjort noen endringer selv i minidsp på "out"? (har du gått gjennom alle beq-filene og merga med dine egne endringer?)
Raspberry bestilt Jeg var litt skeptisk på å måtte koble til minidsp'en for hver film, men dette gjør jo det unektelig smertefritt, så takk igjen for tipset!Bare hyggelig.
Har et par filtre inne bare som ligger fast på "out"
Det var det jeg gjorde før jeg fikk satt opp Raspberry Pi'en. Med Ezbeq trenger man ikke det siden alle BEQ-filtre ligger på input. Må jo oppdatere filene jevnlig hvis man ikke har det. Nå blir registrert oppdatert hver 6-time ish automatisk og man trenger bare krysse ut filmen inne på ezbeq så er det vanlig "house-curve igjen).
Her er litt mer info (hvis du ikke har lest den allerede da):
ezbeq
ezbeq.readthedocs.io
Veldig enig. Vedlagte måling viser mine to summerte frontsubber (grønn), to summerte rearsubber (rød), og summen av alle 4 (blå) etter en god det jobbing med delays slik at fasen er bortimot perfekt alignet (litt flaks må man ha). Her ville det vært ganske dumt å legge masse gain i den dumpa på frontsubbene siden rearsubbene kompenserer veldig fint. Og sånt har jeg sett flere steder hvor jeg har vært å målt.Om man benytter seg av flere basser vil man kunne jobbe trygt med dipper også, om de er individuelt EQet. Feilen man ikke skal gjøre derimot er å forsøke heve den/de bassene som genererer dippen, men heller manipulere bassene som allerede viser en god respons i området.
Rommet mitt er jo også kroneksemplet på akkurat dette, som jo du så smertelig vet etter mye frem og tilbake Jo mindre ratting jeg lar Optimiser gjøre jo bedre høres det ut i mine ører (i mitt rom). Det har aldri hørt så bra ut som nå hvor har fjernet all EQ under 70hz på frontene ved å jukse å rulle de av helt der oppe.Veldig enig. Vedlagte måling viser mine to summerte frontsubber (grønn), to summerte rearsubber (rød), og summen av alle 4 (blå) etter en god det jobbing med delays slik at fasen er bortimot perfekt alignet (litt flaks må man ha). Her ville det vært ganske dumt å legge masse gain i den dumpa på frontsubbene siden rearsubbene kompenserer veldig fint. Og sånt har jeg sett flere steder hvor jeg har vært å målt.
Det er da UTEN noen form for romkorreksjon/PEQ bortsett fra at jeg har tatt dem ned under 20Hz (foretrekker heller å gønne på litt ekstra fra 20Hz og oppover på kinoen). Dette er uten smoothing av kurvene. Innenfor +/- 3dB fra 20-120Hz. Så her kan man enkelt ratte det helt flatt etterpå med PEQ hvis man gidder men jeg ser egentlig ikke noe poeng med det...
Vis vedlegget 825559
Ja rommet ditt er vel det mest ekstreme eksempelet jeg har sett på at 2 sure epler og 2 overmodne bananer blir til en fantastik cocktail når det moses sammen framfor å sukre eplene og putte sitron på bananene;-)Rommet mitt er jo også kroneksemplet på akkurat dette, som jo du så smertelig vet etter mye frem og tilbake Jo mindre ratting jeg lar Optimiser gjøre jo bedre høres det ut i mine ører (i mitt rom). Det har aldri hørt så bra ut som nå hvor har fjernet all EQ under 70hz på frontene ved å jukse å rulle de av helt der oppe.
Tv-en er foran meg, ca. 2,2 meter fra mikrofonplasseringen. Mest sannsynlig er det tv-en da? jeg dekket til med et pledd, skal prøve med noe kraftigere. Veggen tv-en står på har doble plater, gips innerst og en type sound proof-plate ytterst. Dunker jeg på veggen, skrangler mye på kjøkkensiden. Det som vises på vel 6 ms, kan ikke det like gjerne være lave frekvenser?Det er nok ikke kjøleskapet; den vil ikke gi denne type refleksjon går ikke gjennom veggen - dessuten kjøleskapet vil gi en jevn "støy". Dekke til TV (som står bak deg når du lytter?) er kanskje ikke godt nok... 6.25ms = 2.15 meter.
Enklere å bære TV ut av rommet.....Mest sannsynlig er det tv-en da? jeg dekket til med et pledd, skal prøve med noe kraftigere...
For ordens skyld er etterklangen 3ms etter, siden hovedpulsen starter på 3ms.. Så da snakker vi en refleksjon på 1m lengde fra høyttaler til refleksjon og fra refleksjon til mikrofon. Refleksjonen er også veldig kraftig, ikke noe du vil få fra en TV bak høyttalerne selv om jeg for lengst har kutta ut å ha TV der...
Har du et bord mellom høyttalerne og mikrofonen?
Da vil jeg si det er veggen bak lyttestolen... siden du har Kii er jeg ganske overbevist..
Den søker å få makspulsen til å være positiv på alle høyttalerne. Det er ganske smart egentlig hvis man har en høyttaler mer reversert polaritet av en eller annen grunn.Hva får Trinnov til å snu fasen/impulsen? det samme skjer hos meg
Du har høyttalere som sender lyden i alle retninger og reflekterende overflater/hyller på høyre side som forverrer situasjonen....og store åpninger på begge sider av lytteposisjon som er svært ugunstig.....Eller er to plater for lite?
Ellers kunne du sannsynligvis bekreftet/avkreftet det slik jeg nevnte i forrige svar til deg (flytte mikrofonen i lengderetning).Da har jeg målt med 2 plater ekstra på bakveggen. Utslaget er like stort, nå litt under 6 ms. Det kan ha å gjøre med at mikrofonen ikke var helt likt plassert som sist. Er det grunn til å tro at utslaget ikke er fra bakveggen da 2 ekstra plater ikke gjorde noen vesentlig forskjell. Eller er to plater for lite?
Vis vedlegget 826221
Vis vedlegget 826223
Jeg skal gjøre det, jeg gjorde latskapsvarianten først...Ellers kunne du sannsynligvis bekreftet/avkreftet det slik jeg nevnte i forrige svar til deg (flytte mikrofonen i lengderetning).
Som du sikkert skjønner har jeg en del lære om dette...Hyller vegg og tak lager refleksjoner. Vis heller grafen zoom ut til -0.5 til +0.5 på y-aksen. Det vil alltid være refleksjoner, men er de på et fornuftig nivå i forhold til hovedresponsen er dette problemfritt.
Sterke refleksjoner kommer som regel fra flere flater. Veggen bak høyttalerne, gulvet, veggen bak lytteposisjon … utfra bildene er det små forskjeller. Taket kommer trolig litt senere, men kanskje ikke veldig mye. Og så ser jeg ikke avstanden til sideveggene.Da har jeg målt med 2 plater ekstra på bakveggen. Utslaget er like stort, nå litt under 6 ms. Det kan ha å gjøre med at mikrofonen ikke var helt likt plassert som sist. Er det grunn til å tro at utslaget ikke er fra bakveggen da 2 ekstra plater ikke gjorde noen vesentlig forskjell. Eller er to plater for lite?
Vis vedlegget 826221
Vis vedlegget 826223
Var det ikke linka direkte til tidspunktet? My bad, skal se om jeg får det til fra pc.Gidder av prinsipp ikke høre på videoer hvor det begynner med30 sekunder venting