avelon
Hi-Fi entusiast
Oppdaterte linken i posten, ta en tittDække din skyld
Sist redigert:
Oppdaterte linken i posten, ta en tittDække din skyld
Ja, eneste som irriterer meg med "pulse" er at man må ha volume så ekstremt høyt.Noen som har prøvd det som Jon prater om her ang å bruke «pulse» funksjonen?
Ja, måtte ned på -5 og opp 15db på subbene for å klare å høre "snap" fra HT og "thump" fra subbene.Ja, eneste som irriterer meg med "pulse" er at man må ha volume så ekstremt høyt.
Bildene er korrekte. Jeg har ulik avstand til sideveggene. Høyre sidevegg er 85 cm fra R høyttaler, og venstre sidevegg er ca. 3 meter fra L høyttaler. Høyre sidevegg har doble plater, en gips og ytterst en type soundplate. Jeg tenkte at utslaget kunne skyldes vinduene langs venstre sidevegg, men de er vel for langt unna?Er det riktige bilder? Både L og R har jo samme respons dvs ingen effekt av puff
Reagerer en høyttaler respons på puff foran den andre kan det være tegn på en side refleksjon , og er de ulik avstand til hver sidevegg blir også responsen ulik for R og L…
Det ser ut som høyttalerne dine har 3 elementer på hver side i tillegg til de på fronten....?
Ja, men vil det funke hvis man på ingen måte har et symmetrisk rom rundt høyttalerne?Ja Kort utdrag fra denne:
The cleverness of the Kii Three was to employ side– and rear–facing drivers, managed via complex DSP–based algorithms, to impose cardioid characteristics right down to 54Hz.
Det har jeg ikke kunnskap til å svare på.Ja, men vil det funke hvis man på ingen måte har et symmetrisk rom rundt høyttalerne?
Vi får vel ikke gjøre dette til en Kii-tråd. For de som vil vite mer.Det funker, men ikke slik man gjerne tror. Her er bilde av spredningen til Kii Three;
Vis vedlegget 827001
På 90 grader er energien bare redusert med 6-9 dB opp til 2 khz, så sidevegger vil fortsatt gi sterke refleksjoner som vil være synlig på impulsresponsen.
Målemikrofon for romkorreksjon må ha minimum 1 meter avstand til alle vegger...og gulv.......og tak.....Det første spørsmålet, og kanskje viktigste. Har utslaget på rett under 6 ms noe å si for lydopplevelsen? Det klarer jeg å svare på først etter at den er eliminert eller redusert. For å få til det må jeg finne hva utslaget skyldes.
På målingen nedenfor har jeg flytten mic´n ca. 70 cm nærmere frontene. Utslaget på 7,6 ms, nå redusert, stemmer med avstanden til bar bakvegg.
Vis vedlegget 827252
Jeg bladde fort gjennom Altitude-manualen, men fant ikke noen referanse til minimum 1 meter.Målemikrofon for romkorreksjon må ha minimum 1 meter avstand til alle vegger...og gulv.......og tak.....
Refleksjoner er noe alle har og er vant til å høre, bortsett fra de som bor med 1m glava på alle kanter.
Jeg syns faktisk du skal bruke amroc refleksjonsberegning som jeg linket til.Har du prøvd den ? svaret på dine spørsmål ligger der nemlig.
Forøvrig har jeg doble fløydører på 3 sider der jeg lytter , ved å åpne dørene og få lengre avstand/tid til refleksjoner og romeffekter får jeg en bedring.
Husk vi mennesker er vant til å gå på bakken og høre refleksjoner derfra, å fjerne den høres ikke nødvendigvis bra ut..tok en gang stereoanlegget ut i Hagen, det låt rævva i forhold til inne
PS husk at det ikke er avstanden til veggen bak deg som teller , men 2* avstanden , dvs lengden lyden går totalt…som bestemmer tidsforsinkelsen
Igjen benytt Amroc kalkulatoren d da kan du beregne alle refleksjons tider og avstander
Vanskelig å se den relative styrken sammenlignet med direktelyden da impulsen er invertert og virker skjult under gulvet. Kii THree har positiv polaritet som standard, har du fiklet inne på Kii Control og invertert fase by any chance?Anser du refleksjonen jeg refererer til som "liten", "middels" eller "stor"?
Jeg har kikket litt på programmet, såvidt lagt inn rommet. Blir å se på det etterhvert.
Vedr. lengden, betyr det at ekkoet kommer fra ca. 1,90 m? 2,8 ms er 95 cm x 2.
Ja!Har Trinnov en graph som kan sammenlignes med denne i REW
Riktig, riktig. Forstår. Ikke verst!
Nei......det er ikke mange som har opplysninger om dette i manualen og det gir grunnlag for store problemer...Jeg bladde fort gjennom Altitude-manualen, men fant ikke noen referanse til minimum 1 meter.
Riktig, riktig. Forstår. Ikke verst!
Pøh, viser jo fanken ingen refleksjoner jo. Mannskit.
Nei, bare støyen fra den stranda hvalen som puster og peser under målingene.Pøh, viser jo fanken ingen refleksjoner jo. Mannskit.
Gjør du målinger på stranda?Nei, bare støyen fra den stranda hvalen som puster og peser under målingene.
Nei, bare støyen fra den stranda hvalen som puster og peser under målingene.
Det må vel sies å være LEDE jeg har gått for. Demping der ht står og diffusor 3 meter bak lytteposisjon.Anyways, hvis dette faktisk er responsen din i lytteposisjon så må jeg si jeg er impregnert!
Nope, ikke endret polaritet.Vanskelig å se den relative styrken sammenlignet med direktelyden da impulsen er invertert og virker skjult under gulvet. Kii THree har positiv polaritet som standard, har du fiklet inne på Kii Control og invertert fase by any chance?
@Balle Clorin Har Trinnov en graph som kan sammenlignes med denne i REW for lettere tyding av styrke på refleksjoner?
Vis vedlegget 827321
Edit; Denne grafen viser faktisk effekten av Kii Three sin kardioide sammenlignet med Devialet Phantom Silver plassert på samme sted i mitt rom.
Jeg likte den grønne best!@coolio
Jeg syns det er vanskelig å tolke disse impulskurvene. Dette er sikkert for jævlig hos meg, da det er i en vanlig stue uten noen tiltak. Kan du si noe om disse to, 2 ulike oppstillinger?
Poenget med støykurven er at du da får visualisert de forskjellige refleksjonene i tid og styrke på en enklere måte. Stort sett brukes den grafen for akustisk oversikt - og den vanligste visningsformen er 0 til -40 dB fra topp til bunn og fra 0 til 40 ms i tid.Det er det jeg syns, men lurer på hva den andre kan fortelle, om noe mer..?
Har ikke kjønt vitsen men den »støy kurven da den vanlige(lin) med peakene er så mye lettere å skjønne
Poenget er ikke fullstendig demping. 2-3 plater tar bort mesteparten av refleksjonen på rett under 6 ms.Bra du fant ut av det,,,mSkal du dempe bakveggen slik at refleksjoner forsvinner trenger ca 273cm Glava