Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Opplevde noen eksotiske greier i REW med måling av WaveForming, men viste seg heldigvis å ikke ha noe med WaveForming å gjøre - verifiserte med å måle hver sub utgang individuelt rett fra XLR utgangene til Altitude :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler alle å følge med på filter for hver sub i WaveForming, bruk excursion curve for å unngå dramatisk løft under sub'en operasjonelle frekvensområde.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @TGB Anbefaler du å ha en utgang per sub i stack eller holder det med en utgang for hver stack?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB Anbefaler du å ha en utgang per sub i stack eller holder det med en utgang for hver stack?
    Med stack mener du array ? Hver individuelle sub må styres av Altitude , eller så fungerer ikke WaveForming. Har du begrensninger på kanaler så er en ikke optimal workaround å kombinere sub'er på bakvegg.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Med stack mener du array ? Hver individuelle sub må styres av Altitude , eller så fungerer ikke WaveForming. Har du begrensninger på kanaler så er en ikke optimal workaround å kombinere sub'er på bakvegg.
    Ikke array, men stack som i dette tilfellet.
     

    Vedlegg

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    336
    Antall liker
    289
    Tro hvilken "Front to Rear Wall Distance" jeg skal benytte? For hele rommet, eller fra den halve deleveggen frontsubbene henger på? Jeg satser på avstanden mellom subbene foran og bak.

    Hva er Pressurizaton Mode? Finner ikke mye om det i dokumentasjonen.

    Screenshot 2024-08-06 at 16.47.54.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette har vært debattert en del, i teorien skal det være avstanden mellom front-vegg og bakvegg. Men du kan prøve fra delvegg til bakvegg også. Mål med REW for å se hva som fungerer best. Det er ikke avstand mellom sub'e sine elementer, men rommet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke array, men stack som i dette tilfellet.
    I ditt oppsett ville jeg brukt 4 kanaler på front og 2 på bakvegg. Men du kan prøve som du gjør med å tolke dem som 2 stack'er i front - jeg tror du vil få bedre resultat med å ha dedikert kanal på hver (har prøvd alle tenkelig og utenkelig oppsett).

    Jeg tror også du vil få bedre resultat med å ha sub'ene plant med veggen ikke skrådd inn som nå.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Bruk denne for WaveForming målinger. Har ikke lest alt materialet som er publisert, men i hovedtrekk om rommet er 240cm høyt; plasser høydemålingene på 150cm og "øremålingene" på 90cm fra gulvet (vær nøyaktig her). Ellers bør hver måling være minst 60cm og maks 1 meter mer fra hverandre, samt min 1 meter fra sidevegger og bakvegg; min 2 meter fra frontvegg (egentlig også minimum 1 meter fra gulv og tak, men det er mer nyttig å ha 60cm avstand og heller få målingene 90cm fra tak og 90cm fra gulv som ett kompromiss (brukte noen uker på å finne utav dette helt selv).

    Jeg plasserte høydeplannet 30cm lengre frem enn øreplanet; vektoravstand mellom alle målepunktene er fortsatt over 60cm.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tro hvilken "Front to Rear Wall Distance" jeg skal benytte? For hele rommet, eller fra den halve deleveggen frontsubbene henger på? Jeg satser på avstanden mellom subbene foran og bak.

    Hva er Pressurizaton Mode? Finner ikke mye om det i dokumentasjonen.

    Vis vedlegget 1045294
    Jeg ville brukt avstand fra delevegg du har front-sub'ene på til bakvegg. Har delevegg selv; ingenting funka når jeg brukte avstand til neste solide vegg i betong (motsatt vegg fra naborommet).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nyttig link:
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    336
    Antall liker
    289
    Jeg ville brukt avstand fra delevegg du har front-sub'ene på til bakvegg. Har delevegg selv; ingenting funka når jeg brukte avstand til neste solide vegg i betong (motsatt vegg fra naborommet).
    Med delevegg-avstand funket det ikke i det hele tatt. Med avstanden lik hele rommet fungerte det bra. Mye jevnere bass, og mer detaljer oppover er førsteinntrykket.

    Uten glatting

    Screenshot 2024-08-06 at 18.50.42.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke målinger gjorde du @Frodm (del måleplan) ?

    Jeg har vært gjennom en del 10-talls varianter, og for meg fungerte uten tvil denne best:
    Skjermbilde 2024-08-06 kl. 19.03.44.png

    60 cm mellom 1 og 4; 2 og 5; 3 og 6; 7 og 9; 8 og 10.
    Ca 80 cm mellom målepunktene andre retningen. 9 og 10 forskjøvet med 30cm i lengderetningen i forhold til 4,5 og 6.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2024-08-06 kl. 20.37.47.png


    Med følgende innstillinger:
    Skjermbilde 2024-08-06 kl. 20.23.01.png
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke målinger gjorde du @Frodm (del måleplan) ?

    Jeg har vært gjennom en del 10-talls varianter, og for meg fungerte uten tvil denne best:
    Vis vedlegget 1045321
    60 cm mellom 1 og 4; 2 og 5; 3 og 6; 7 og 9; 8 og 10.
    Ca 80 cm mellom målepunktene andre retningen. 9 og 10 forskjøvet med 30cm i lengderetningen i forhold til 4,5 og 6.
    Må man måle disse 10x (+ MLP) på vanlig måte?

    Nei vent, ser inne på calibration etter første måling at man kan kalibrere med subs only. Heldigvis 🤓
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må man måle disse 10x (+ MLP) på vanlig måte?

    Nei vent, ser inne på calibration etter første måling at man kan kalibrere med subs only. Heldigvis 🤓
    Nei, ikke helt vanlig... man oppretter nytt målepunkt og slår på checkbox for subs only. Du fant!
    Subs only målinger bruker kun topp-mikrofonen; så aligning av mikrofon er ikke så viktig. Greit å ha den i rett høyde og vinkelrett mot taket, men ingen grunn å overdrive.


    Så lag måleplan for ditt oppsett;: følg den med info herfra som grunnlag:
    samt her (som er min måleplan):

    Anbefales å gå gjennom alt materiale fra Trinnov i forkant; det blir episk kaos om man prøver dette uten å ha oversikt.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får "crest factor too low for capsules 1 2 3 4" når jeg prøver å kjøre subs only. Har ikke dette med volum å gjøre?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du har husket å ta av deksel til mikrofon? (under testing var det mange som tråkket i salaten her, inkludert meg).
    Samt valgt mikrofon som kilde (husk MUTE!!!!)

    Anbefaler samme volum som du brukte på normal kalibrering (faktisk kan det være litt iffy om du har annet volum).

    Ikke minst, sørg for at mikrofon er påslått (når du får beskjed om det); og at den har batteri igjen (lys på front).

    Edit:
    Kan du ta skjermbilde av kalibreringsskjermen din før du starter kalibrering (den som viser alle målingene).

    Skjermbilde 2024-08-06 kl. 22.07.58.png


    NB! Du MÅ ha en ref måling med alle kanalene før du kan gjøre sub-only målinger.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ikke valgt mikrofon som kilde! (dog jeg gjorde det tidligere i dag når det var unmuta og volumet stod på -10... lenge siden jeg har fått så panikk... )

    Kjører nå! Takk 🙏
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    :ROFLMAO:
    Hadde ikke valgt mikrofon som kilde! (dog jeg gjorde det tidligere i dag når det var unmuta og volumet stod på -10... lenge siden jeg har fått så panikk... )

    Kjører nå! Takk 🙏
    Glemme å mute er noe man forhåpentligvis bare gjør 1 gang i livet (jeg har også gjort det, men hadde flaks - ødela ingenting). Jeg pleier være litt sløv med å mute mellom kalibreringer. Men har gjort det til regel når jeg er ferdig med målinger:
    1. Lagre preset (kan gjøres før compute).
    2. Slå av mikrofon
    3. Ta bort mikrofon fra sofa.
    4. Sjekke en gang til at mikrofon faktisk er av.

    Så kan jeg leke videre etterpå uten å tråkke i salaten.
    Preset blir relativt massive med WaveForming, så vær litt forsiktig med å trykke rundt når du lagrer. La den bli ferdig med å lagre (viser lagre-tegn i toppen); vent litt så trykk videre. Jeg har herpa en del presets med å være litt rask på avtrekkeren; normalt går det å deaktivere WaveForming og reaktivere WaveForming igjen for å få liv i preset igjen. Dette har blitt mye bedre enn det var for ca 1 år siden, men vær klar på at Trinnov ikke lager bank-systemer (har mobbet dem) - så du sparer deg masse hodebry med å la Altitude jobbe ferdig før du trykker videre. Smart å ta backup av preset når du har målinger du er fornøyd med også. Det blir fort et dags prosjekt å gjøre ny kalibrering.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, herre min hatt. Kommer aldri til å velge mic som input igjen.. Var redd det skulle begynne å blø ut av øra. Kjørt gjennom alle 10 nå. Nå skal det lekes her :)

    Har forøvrig brent meg før på å være for ivrig på å klikke rundt, så den går jeg i det minste ikke på igjen.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kjørt gjennom de vanlige demosporene, ikke rørt noe som helst. Fy. Faen. Det virker.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å måle med REW og teste ut de forskjellige innstillingene (kan selvsagt gjøres uten at man måler også).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tips til innstiller du kan prøve å justere litt:
    - Advanced Settings / Advanced FIR Settings: FIR reference (jeg har fått positiv effekt med å øke denne fra default 10(?) til 20.
    - Advanced Settings / Advanced FIR Settings: Pre-Ringing Reduction (hos meg ble det best uten denne på).
    - Advanced Settings / FIR & IIR Settings: Number of IIR filters og IIR filter minimal frequency; low-freq auto transition bandwidth bør også være avslått.

    Usikker på om det er nevnt noen sted, men WaveForming bruker både IIR og FIR.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ellers anbefaler jeg å bruke ørene i tillegg til REW. Som med Optimizer kan man strekke strikken med WaveForming så langt at det måler bra men ikke låter bra. Krever en del jobbing å finne den riktige balansen. Så er det etter min erfaring mest kritisk med lav decay fra 40Hz og oppover. Slik systemet er nå så har jeg sluppet systemet litt løst på bunn fordi det høres mer ekte ut.

    WaveForming Decay Control er også en god innstilling å justere på for å få rett lyd på gamle innspillinger (enklere enn å bruke target curve).

    Ellers kan det være smart å studere disse for å se om kalibrering har gått bra (må sjekkes på alle målepunkter).
    Skjermbilde 2024-07-05 kl. 20.50.57.png


    og
    Skjermbilde 2024-07-05 kl. 22.58.13.png


    Before er nøkkelen her (gamle skjermbilder). Ble funnet flere sub'er som var koblet feil under testing (ikke mine heldigvis), så kan være en god måte å se om fasen og timing er ca der den bør være for sub'ene, alternativt om måling har gått galt.

    Er også sterkt anbefalt å fjerne all PEQ filter på sub'ene før kalibrering (all intern prosessering i sub'ene bør også slås av).
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    336
    Antall liker
    289
    Kalibreringen kjører opp subbene vel 10 dB. Dette vil vel ikke funke godt ved film, når jeg spiller musikk går det griet da jeg sjelden spiller særlig høyt. Kopierte denne preset, og vipps så ble dette endret. Ingen endrede settinger. Hva skjer her tro?

    Lyttet på begge presets, den øverste har overdrevent mye bass, til forskjell fra da jeg hørte på denne i går. Den nederste har et bassnivå mer normalt, mer som den øverste låt å går.


    Screenshot 2024-08-07 at 13.24.34.png



    Kopiert ovenstående preset, ingen endrede innstillinger.
    Screenshot 2024-08-07 at 13.25.26.png
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så det samme her hos meg:

    1723031809781.png


    Det ser ut som den booster nesten 30db på subbene rundt 130hz. Men fikk i svar av en som er noenlunde habil på Trinnov og WF dette:

    The graphs in the old UI are meaningless for the subs when using WF.
    They are replaced by the graphs in the webinterface "WF graphs". However, they don´t show the filters, because the algorithm works differently.


    Så jeg prøver meg litt frem.

    Edit:

    Står forøvrig dette også:
    Do not worry, this does not mean we are adding 20dB of EQ
    boost to your subwoofers!


    1723031957652.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    336
    Antall liker
    289
    Jeg har et par kraftige nuller på høyre kanal ved 106 Hz og 135 Hz. Er dette noe WaveForming kan hjelpe med, eller er det for høyt opp?


    Uten gratting.
    Screenshot 2024-08-07 at 14.01.11.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ref det jeg pekte på tidligere; om du har en sub som ikke leverer ned til 10Hz, så må man passe på amplification for hver på filtrene. Det som vises på filter er det reelle filteret pr sub (stol på meg, jeg har testet dette inngående i snart 1 år). Derfor excursion curve bør brukes som Trinnov peker på. Hadde ikke dette vært et problem så ville de jo ikke vist nettopp det eksempel excursion curve'n i slidesettet ;) Jeg har tatt en brå kapp ned til +0.1dB på excursion curve under 16Hz. Også greit å følge med på om høy gain er på bakvegg; de brukes langt mindre enn front-vegg sub'ene - så mindre problem med høy gain der.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par kraftige nuller på høyre kanal ved 106 Hz og 135 Hz. Er dette noe WaveForming kan hjelpe med, eller er det for høyt opp?
    Hvor har du cross-over ? Om WaveForming kan hjelpe deg ser du på sweep av LFE alene (husk at LFE har standard lavpass filter LR4 på 120Hz som ikke brukes på bass management).

    NB! "Alle" har nuller i rommet et eller annet sted.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.314
    Antall liker
    2.244
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @avelon: har du prøvd Correction Regulation under WaveForming innstillinger ? Denne er relativt smart og bør prøves.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    308
    Antall liker
    409
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @avelon: har du prøvd Correction Regulation under WaveForming innstillinger ? Denne er relativt smart og bør prøves.
    Ja, den stod på som default, og har ikke rukket å teste ut ulike innstillinger enda. Merka meg riktignok at for noen sanger så hører jeg subbene bake, så har litt å justere på for å se om jeg kan fjerne lyden av de 100% for musikk. Jeg sitter riktignok ganske så nære subbene bake, så det er mulig at det i seg selv er en begrensning.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    336
    Antall liker
    289
    Hvor har du cross-over ? Om WaveForming kan hjelpe deg ser du på sweep av LFE alene (husk at LFE har standard lavpass filter LR4 på 120Hz som ikke brukes på bass management).

    NB! "Alle" har nuller i rommet et eller annet sted.
    Jeg deler ved 100 Hz. Jeg har også en preset på 200 Hz. Subbene hånterer 106 og 135 Hz dippene bedre, men da dukker det opp en på 235 hz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn