Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    WaveForming fungerer potensielt ganske langt opp, men hvor langt opp avhenger av avstand mellom sub'ene. Så er jo spørsmålet om disse nullene er veldig hørbare? Jeg har en i 80Hz området på R som jeg ble kvitt med å dele på 100Hz.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor gaines det til +10 dB da maks er satt til +6 dB i excursion curve?

    Vis vedlegget 1045523
    Fordi dette er relativt kompliserte filter (det er rekursive filter og det vil alltid være en form for avrunding, om denne avrundingen skjer i hvert steg så vil man få avvik). Du kan prøve å trekke den litt lengre ned enn 6dB for området - på lavere frekvenser har jeg sett at 6dB på excursion ga 10dB gain; flyttet jeg den til 4dB så ble verden fin.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Frodm: Om du føler du har mer kunnskap enn Trinnov om kalkulering av disse filtrene så er det bare å ta kontakt. Men det er selvsagt lov å rapportere ting man finner - det har skjedd før at det peker på en feil som kan rettes.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Min siste revisjon.

    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.16.04.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.15.23.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.17.12.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.19.02.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.20.09.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.20.22.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.20.41.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.20.55.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.21.08.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.22.59.png


    Skjermbilde 2024-08-07 kl. 15.23.29.png
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg deler ved 100 Hz. Jeg har også en preset på 200 Hz. Subbene hånterer 106 og 135 Hz dippene bedre, men da dukker det opp en på 235 hz.
    Det går jo å prøve en mellomting, 125Hz eller 150Hz. Her er det delte meninger, men jeg tror ikke det er lurt å dele altfor dramatisk høyt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den stod på som default, og har ikke rukket å teste ut ulike innstillinger enda. Merka meg riktignok at for noen sanger så hører jeg subbene bake, så har litt å justere på for å se om jeg kan fjerne lyden av de 100% for musikk. Jeg sitter riktignok ganske så nære subbene bake, så det er mulig at det i seg selv er en begrensning.
    Optimalt bør det være 1 meter til sub-driveren, det har du ikke. Du kan jo prøve noe så dramatisk som å snu sub'ene bak for å la driveren peke inn mot veggen. Vet ikke hvilken type sub'er dette er? 1 driver eller flere ?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Optimalt bør det være 1 meter til sub-driveren, det har du ikke. Du kan jo prøve noe så dramatisk som å snu sub'ene bak for å la driveren peke inn mot veggen. Vet ikke hvilken type sub'er dette er? 1 driver eller flere ?
    Paradigm Sub 2, så det er 4 stk som peker bakover. Men om jeg ikke får det til å fungere ordentlig for musikk så er det ikke så farlig da jeg allerede uansett er veldig veldig fornøyd med hvordan det låter uten waveforming og kun med de foran.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Paradigm Sub 2, så det er 4 stk som peker bakover. Men om jeg ikke får det til å fungere ordentlig for musikk så er det ikke så farlig da jeg allerede uansett er veldig veldig fornøyd med hvordan det låter uten waveforming og kun med de foran.
    Har et par Paradigm Persona Sub'er stående selv, så vet hvordan de virker. Du kunne prøvd å skyve dem lengre mot hjørnene i rommet ?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    363
    Antall liker
    339
    @Frodm: Om du føler du har mer kunnskap enn Trinnov om kalkulering av disse filtrene så er det bare å ta kontakt. Men det er selvsagt lov å rapportere ting man finner - det har skjedd før at det peker på en feil som kan rettes.
    Hvorfor i all verden sier du "Om du føler du har....."...? Ikke vær nebbete. Jeg tar vel kontakt når jeg selv finner det for godt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor i all verden sier du "Om du føler du har....."...? Ikke vær nebbete. Jeg tar vel kontakt når jeg selv finner det for godt.
    Var ikke intensjonen å være nebbete (selv om jeg i ettertid ser at det kan tolkes slik). Prøvde bare å si at dette er komplisert, men at det selvsagt kan være feil i kalkulasjoner/avrundinger - så rapporter ting du finner.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    363
    Antall liker
    339
    Forstår jeg det rett om du setter +20 db i excursion curve i aktuelt område. Vil ikke det kunne ta pusten av subbene?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Forstår jeg det rett om du setter +20 db i excursion curve i aktuelt område. Vil ikke det kunne ta pusten av subbene?
    Det er helt korrekt, så derfor man bør følge med på filtrene for hver sub (amplitude). Man fjerner ganske mye headroom om man pusher inn masse gain på 10Hz f.eks. Dette er litt vanskelig, Trinnov kunne begrenset dette - men da ville man potensielt ødelagt en del muligheter - nettopp derfor jeg flagget et fokus for dette for de av oss med "lifestyle-sub'er" som ikke banker jevnt ned til 3Hz :ROFLMAO: Vi kan bruke excursion curve og være litt observant....Trinnov er ekstremt fleksibelt, men systemet forventer at man som bruker konfigurerer det litt smart. Kosten for fleksibilitet som jeg ikke ønsker skal begrenses (akkurat dette har jeg faktisk rapportert under testingen).

    NB! man kan også sette opp laveste frekvens for IIR filter (15Hz f.eks); som bidrar positivt; så man har flere virkemidler enn bare excursion curves.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Med pressurization on:
    1723061672192.png


    Med pressurization off:
    1723061696611.png


    Er ikke det litt motsatt av det man skulle forvente?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.365
    Antall liker
    7.266
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov er ekstremt fleksibelt, men systemet forventer at man som bruker konfigurerer det litt smart. Kosten for fleksibilitet som jeg ikke ønsker skal begrenses (akkurat dette har jeg faktisk rapportert under testingen)
    Det kunne jo være en tanke å ha det litt mer failsafe som default, men med mulighet for å åpne opp for fleksibiliteten - så det ikke er så lett å sette det opp teit?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Pressurization fungerer gradvis fra definert frekvens, du bør også se på waterfall.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Og med "correction regulation" off får jeg enda litt mer ved 10hz.

    1723061929876.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det kunne jo være en tanke å ha det litt mer failsafe som default, men med mulighet for å åpne opp for fleksibiliteten - så det ikke er så lett å sette det opp teit?
    Jeg tror dette kommer, er jo ikke så altfor lenge siden de introduserte wizard (5 år) - før den tid var det faktisk vanskelig for den normale bruker å få lyd i enheten uten professjonell hjelp. De gjenbruker implementasjon mellom privat og det profesjonelle markedet (som normalt sett aldri setter opp noe selv, ref kinoer) - det skaper av og til litt sprik mellom brukervennlighet og frykt for å begrense noe.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Del gjerne skjermbilde (FIR & IIR) + nederste del rundt FIR (under advanced settings).
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    20hz.

    1723063052595.png


    Har prøvd å la den få flere filtre å jobbe med, men synes det fort blir litt...syntetisk. Samme for resolution of energy response som får stå på 1/3 da jeg synes det høres best ut (selv om det ikke måler best)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du kan flytte på pressurization mode frekvensen (prøv stegvis 15, 10 og 5Hz) for å se hvordan verden ser ut i REW. Du kan også (ikke samtidig) sjekke om avstanden du har definert (front til bakvegg) er korrekt. Flytt verdien litt opp og ned for å se om verden ser finere ut.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    20hz.

    Vis vedlegget 1045654

    Har prøvd å la den få flere filtre å jobbe med, men synes det fort blir litt...syntetisk. Samme for resolution of energy response som får stå på 1/3 da jeg synes det høres best ut (selv om det ikke måler best)
    Jeg ser flere problem her faktisk.

    IIR filter minimal frequency, sett den til 10Hz (mener å huske sub'ene dine leverer ned til 10Hz? Sjekk before kurven for amplitude).
    Low-freq auto transition bandwidth bør settes til disabled.

    Det kan også lønne seg å ha litt høyere Resolution of Energy Response for IIR (jeg har 1/6 på FIR og 1/12 oct på IIR).
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Du kan flytte på pressurization mode frekvensen (prøv stegvis 15, 10 og 5Hz) for å se hvordan verden ser ut i REW. Du kan også (ikke samtidig) sjekke om avstanden du har definert (front til bakvegg) er korrekt. Flytt verdien litt opp og ned for å se om verden ser finere ut.
    Avstanden er jeg faktisk litt usikker på hva blir rett da jeg har spiler (åpne) i bakkant av rommet med 50cm isolasjon og så 1m til murvegg bak der igjen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk også positiv effekt med å økte FIR reference til 20ms (helt nederst på advanced settings), samt slo av Pre-Ringing Reduction om den er påslått.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Avstanden er jeg faktisk litt usikker på hva blir rett da jeg har spiler (åpne) i bakkant av rommet med 50cm isolasjon og så 1m til murvegg bak der igjen.
    Om denne er feil så vil det få utslag - prøv å bruke murveggen som referanse (om du ikke bruker det); alternativt motsatt. Kan være verdt å prøve seg litt frem her.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk også positiv effekt med å økte FIR reference til 20ms (helt nederst på advanced settings), samt slo av Pre-Ringing Reduction om den er påslått.
    Har prøvd å justere på FIR reference før og synes det bare tulla til lydbildet. Men det var i et annet rom. Så skal teste litt mer her 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Relatert avstand, om du hører sub'ene bak så er det et klart tegn på at avstanden er satt feil i WaveForming Settings.

    Edit:
    Jeg hadde satt min innstilling 3cm feil, det hørte jeg.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd å justere på FIR reference før og synes det bare tulla til lydbildet. Men det var i et annet rom. Så skal teste litt mer her 👍
    Prøv enkle steg, kan også være greit å prøve seg med flere IIR filter (ikke sett den på 100; øk med 1 og 1). Enkelte ganger blir det bedre med færre IIR filter også.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg setter Waveforming limiter til "MIN" så blir det mye bedre. Mye. Må teste til film også. Føles litt som en uendelig oppgave å finne frem til optimale innstillinger her. @MakkinTosken kanskje du må vente til oktober neste år.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.069
    Antall liker
    40.023
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken kanskje du må vente til oktober neste år.
    Innen det har jeg vel enten kjøpt en boks selv eller kastet Trinnov på bålet. 😁 De svikter jo oss Amethyst eiere. Tross alt musikken som krever god lyd, dere hjemmekinoslasker sitter jo bare å hører på bulder og brak fra kjipe filmer.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Innen det har jeg vel enten kjøpt en boks selv eller kastet Trinnov på bålet. 😁 De svikter jo oss Amethyst eiere. Tross alt musikken som krever god lyd, dere hjemmekinoslasker sitter jo bare å hører på bulder og brak fra kjipe filmer.
    Bruker faktisk Altitude32 mest til musikk for min del. Aller mest stereo faktisk, har ikke sans for upmix av musikk.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Innen det har jeg vel enten kjøpt en boks selv eller kastet Trinnov på bålet. 😁 De svikter jo oss Amethyst eiere. Tross alt musikken som krever god lyd, dere hjemmekinoslasker sitter jo bare å hører på bulder og brak fra kjipe filmer.
    Nå som det regner og du ikke kan ligge å plaske i bassenget ditt så kan du jo bare ta nøklene til bua mi og fikse dette for meg..
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.069
    Antall liker
    40.023
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bruker faktisk Altitude32 mest til musikk for min del. Aller mest stereo faktisk, har ikke sans for upmix av musikk.
    Som nevnt tidligere, jeg står klar til å ta steget, men har aldri vært en early adaptor og ligger på været til jeg er overbevist om at det er riktig vei å gå. Krever en relativ formidabel jobb og investering om jeg skal kaste meg på WF på den måten jeg evt drømmer om.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.069
    Antall liker
    40.023
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå som det regner og du ikke kan ligge å plaske i bassenget ditt så kan du jo bare ta nøklene til bua mi og fikse dette for meg..
    Jeg plasker uansett vær. :cool:

    Jeg tror du klarer dette jeg, men du burde kanskje revurdere subsystemet ditt? Dette forsto de allerede den gang da.
    5 Mosebok 22:10 Du skal ikke pløie med en okse og et asen for samme plog.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere, jeg står klar til å ta steget, men har aldri vært en early adaptor og ligger på været til jeg er overbevist om at det er riktig vei å gå. Krever en relativ formidabel jobb og investering om jeg skal kaste meg på WF på den måten jeg evt drømmer om.
    Det blir fort mye penger når man skal ha en del kanaler; ikke minst subwoofere og tid som må legges ned. Jeg var heldig med timing for Altitude32 innkjøpet, kostet nesten ingenting sammenlignet med nå (så kjøpte jeg den når jeg hadde 2 jobber, den ene finansierte galskapen).
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.069
    Antall liker
    40.023
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det blir fort mye penger når man skal ha en del kanaler; ikke minst subwoofere og tid som må legges ned. Jeg var heldig med timing for Altitude32 innkjøpet, kostet nesten ingenting sammenlignet med nå (så kjøpte jeg den når jeg hadde 2 jobber, den ene finansierte galskapen).
    Men enten manner jeg meg opp eller så flykter jeg med halen mellom beina. Orker ikke sitte å se på dere få masse snadder, mens vi ikke engang får smulene fra de rikes bord. 😁 Ja, jeg er misunnelig!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @MakkinTosken: muligens jeg ikke henger med her, men på hvilken måte føler du deg sviktet som Amethyst eier ? Den er jo tiltenkt rent stereo-oppsett (med 1 eller 2 sub'er), noe du føler mangler på den ?

    Amethyst var faktisk et veldig reelt alternativ for meg når jeg var i tenkeboksen og vurderte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn