Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Heh? Kan ikke si jeg ser sammenhengen mellom det du skriver her og det jeg skrev.Trompetnerd skrev:Tror det er viktig å definere målet også. Er ikke helt sikker på at flesteparten av oss vet hvordan lyd vi vil ha.orso skrev:Jeg opplever at det finnes to grøfter her.
Den ene hvor man ikke tror det er forskjell på omtrent noe foruten høyttalere. Men ser man f.eks på forsterker testen til Richard Clark, så kommer det klart frem at han gjorde forandringer for at de skulle låte likt. En enkelt og billig forandring (så gjorde at til og med transitorer og rør låt likt), men det vitner alikevel om at det finnes hørbare forskjeller. Og det er også blindtestet som bekrefter forskjeller på både forsterkere, kabler ("defekte") og kilder.
Og den andre grøften er at man tror alt man opplever og hører er reelle forskjeller og utelukker helt psyken, dagsform og bias. Man finner dog mange eksempler på at folk har hørt betydelig forskjeller når ingen endringer har blitt gjort.
Utfordringen er kanskje å finne den gyldne middelvei og være åpen for både at man er ufeilbar i forhold til det man hører og for at det kan være snakk om virkelige forskjeller?
Er målet å gjennskape det som finnes på skiva, tror jeg ikke det er så vanskelig, men hvis man skal ha magi i tillegg blir det vanskeligere.
Tankene jeg ytret var myntet på Roda sitt innlegg om du ville høre forskjell på forsterkere, EQ, historien rundt de ulike kildene osv.