Oppsummering 2011:
Her kommer en oppsummering av lydåret mitt. Må skrive det ned for meg selv likevel så da gjør jeg det likegjerne her, så får de som har fulgt nøye med i tråden tilgi "drøvtyggingen":
Bryston ut:
Forsterkerbyttet kom på bakgrunn av at jeg trengte en motivasjon å se frem i mot i en tung øveprosess der jeg levde som en toppidrettsmann og svei av mange penger. Da er det fint å ha en belønning å se frem i mot. Kona foreslo det, hvorfor ikke premiere med ny forsterker?
I ettertid så er jeg fortsatt fornøyd med byttet til Gryphon. Jeg er allergisk mot det jeg kaller "firing" i bassen på bakgrunn av for lite krefter. Dette er en egenskap jeg fikk med Bryston 28B og jeg fikk det med Gryphon. Dette gleder jeg meg over selv når jeg ser videoer på Youtube.
At anlegget mitt er blitt bedre på alle "hifi" parametre bryr jeg meg mindre om, men ingen bakdel
Lyttetrettheten er nede på et minimum og transientresponsen til Diablo er vieden kjent som noe av det bedre. Nesten litt for bra for Highfidelity kanskje.
Tanken har streifet meg at jeg burde kanskje hørt Devaliet først, men jeg fikk forsikringer av butikken om at jeg ikke trengte det. De spiller såpass forskjellig og liker man den ene så velger man ikke den andre.
Tanker om høyfrekvent støy
Når jeg byttet fra en forsterker som nærmest måler perfekt (hvis man ser på det øret oppfatter) til en som ikke måler så bra stiller det seg mange spørsmål.
Slik jeg ser det er det tre parametre som avgjør lydkvaliteten: frekvensgang, forvrengning og støy. Vanlige målinger viser de to første, men lite om det siste uten om "signal to noise".
Jeg A/B testet forforsterkeren i Diablo med Bryston sin og bryston låt "grovere" og "langsommere" spesielt i toppen. Selv om den selvfølgelig låt veldig fint. Fant noen målinger av Bryston BP 26 i går og forvrengning er på 0.0002 og minimalt med støy. Hvorfor er det hørbare forskjeller i favør en passiv forforsterker i en integrert forsterker.
Jeg vet at Gryphon fokuserer på å eleminere høyfrekvent støy over det hørbare området. De har god kontroll på frekvensgangen over det hørbare området på +-0.5 db til 90.Mhz.
Ligger det noe her?
Den blindtesten i VG forleden skapte en voldsom debatt som fikk frem noen interessante poenger. Deriblant at Transperant er opptatt av høyfrekvent støy de også og konstruerer lavpassfilter i kabelen. NAT advarer mot høyfrekvent støy med bruk av pc og Gryphon fraråder pcbruk på deres forsterkere.
Respons er høyttalere jeg alltid har likt og de har hatt samarbeid med Transparent i alle år. Disse har også lav lyttetretthet som Gryphon som mange mener indikerer lite høyfrekvent støy.
Strømrens er noe de fleste på forumet er enig i har noe for seg.
Akustikk:
Har endelig fått tid til å forske litt på området i år. Dette er jo et stort, men virker som relativt lite forsket på for hifilytting. Studio er en ting, men hifi er noe annet.
Orso nevner psykoakustikk ofte og det er ikke vanskelig å tenke seg at akustikken må "manipuleres" litt for de største lytteopplevelsene. Har funnet relativt seriøse og konkrete forskningsresultater på nettet på hvor lang etterklangstid det ideelt sett skal være de forskjellige stedene i rommet. Problemet er jo at det er INGEN (som jeg vet om) som har et lytterom bygget og justert etter disse prinsippene som man kan prøvelytte til.
Vredensgnag har i det siste kommet med interessante vinklinger på det samme i det siste. Tviler på at jeg kommer til å gå for flere høyttalere foran hode t , men spennende lesning likevel. Linkwitch har mange spennende betraktninger på refleksjoner på hans blogg.
For meg selv er jeg fortsatt svært fornøyd med de ti lydplatene jeg har innstallert i lytterommet. Dette har fått den gjennomsnittlige etterklangen ned til under 0.5 sek ned til 50hz. Har lyttet mye uten demping det siste, men er en befrielse med. Musikken kommer tydligere frem.
Videre blir det å nærme meg psykoakustiske prinsipper. Dette skal jeg gjøre ved hjelp av Audiolense som jeg håper er så fleksibelt program av man kan justere korreksjonen etter hvordan etterklangstid man ønsker. Mange er skeptiske, men jeg har tro på at hvis man kan bruke programmet til å manipulere eget rom og oppsett slik man vil ha det.
En litt morsom ide jeg har er å finne et perfekt rom og oppsett og ta målinger av dette og forsøke å kopiere dette med Audiolense inn i eget rom. ;D
Bass:
Jeg har tidligere sagt at jeg trenger et bassystem. Nå har jeg fått lyttet til EHED og Mr. T sine bassystem og savner lite i mitt oppsett hvis man ser bort i fra dypbass. Jeg er nok ingen dypbassfreak og har med Diablo kommet temmelig nær den opplevde transientresponsen til EHED som har et nøytral kurve nedover.
Jeg har enda ikke hørt Pengesluk, 8x12Tom, Roald, LMC eller Pedal sine basssystemer. Det kan være at jeg ombestemmer meg hvis jeg får audiens hos noen av disse.
Hifisentralen
Synes gjensynet med Hifisentralen har vært positivt. Mye har forandret seg siden 2006, men mest til det bedre. Jeg har fått flere kontakter og besøkt flere i år og terskelen for besøk virker lavere enn tidligere.
Målemafiaen, akustikkmafiaen og teknikkmafiaen er mer godtatt enn tidligere og det er ikke så mange klare skiller lengre. Dette er jeg sikker på har resultert i at bevisstheten i de tusen hjem er blitt høyere og lyden gjennomsnittlig bedre enn før.
Fidelityjournalister og buttikeiere var nærmest guder her før hvor deres ord var lov. Dette har forandret seg.
Det har vært veldig moro å skrive denne tråden. Nesten 20.000 besøkende på under et år er jo utrolig mye for alle vanlige hjemmesider.
Takk til bidragyterne i tråden og takk til besøkende!
Takk for 2011!