Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    Forferdelig når sykdom sitter i så lenge, man blir sliten og nedkjørt.

Selv pleier jeg alltid å kjøre litt for hardt frem mot ferie og blir syk på 2-3 fridagen, men har *bank i bordet* holdt meg skremmende pigg denne jula.

Håper du får en flott nyttårsfeiring i det minste!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Hadde en sånn sjau for noen år siden. Yngstedatter har bursdag 13. desember, og kona holdt seg oppreist på ren trass til etter at kaken var servert, så bikket hun over ende. Fikk antibiotika, men ble bare dårligere. Innlagt den 23. med dobbeltsidig lungebetennelse som holdt på å ta knekken på henne. Etterhvert fant sykehuset en annen type antibiotika som bet på mykoplasmaet, så hun kom hjem igjen i nyttårshelgen, men det var en stusslig jul.

Du har min fulle sympati - jeg vet hvordan det er.
    Skremmende!!!

Til dere andre; håper formen er bedre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takk begge to! :) Enig, fint det gikk bra Asbjørn.
    Skumle greier. Da er dere andre advart om at det går en lungebetennelseepedemi.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Trompetnerd skrev:
    For en jul

Nå skal man være litt forsiktig med å klage i denne julen når man bor i Norge på østlandet, men dette har vært tøft.

Kona og jeg har hanglet siden tidlig i desember, hun fikk ganske tidlig konstatert mykoplasma og ble nesten lagt inn i midten av desember. Jeg hadde det litt bedre, men fortsatt syk. Sønnen var selvfølgelig veldig frisk. :)
    To dager før jul var ungen syk, satt på antibiotika, kona lagt inn på sykehuset, jeg med feber og alene med julestri og endel konsertvirksomhet.
    Så kom kona hjem og jula så ut til å bli reddet. Jeg våknet opp på julaften skikkelig dårlig med 39.5 i feber, men måtte jobbe likevel selvfølgelig.
    Etterhvert kom 1 juledag og halsbettenelsen.

Takk gud for medisiner og leger! Nå er jeg på bedringens vei og livet smiler igjen.

Håper folket har hatt en bedre jul enn meg! :)
    Huffda! Håper du ikke har fått sopp. Trompetsopp!! :eek: :eek: Fortsatt god bedring og godt år!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Oppsummering 2011:

Her kommer en oppsummering av lydåret mitt. Må skrive det ned for meg selv likevel så da gjør jeg det likegjerne her, så får de som har fulgt nøye med i tråden tilgi "drøvtyggingen":

Bryston ut:

Forsterkerbyttet kom på bakgrunn av at jeg trengte en motivasjon å se frem i mot i en tung øveprosess der jeg levde som en toppidrettsmann og svei av mange penger. Da er det fint å ha en belønning å se frem i mot. Kona foreslo det, hvorfor ikke premiere med ny forsterker?

I ettertid så er jeg fortsatt fornøyd med byttet til Gryphon. Jeg er allergisk mot det jeg kaller "firing" i bassen på bakgrunn av for lite krefter. Dette er en egenskap jeg fikk med Bryston 28B og jeg fikk det med Gryphon. Dette gleder jeg meg over selv når jeg ser videoer på Youtube. :)
    At anlegget mitt er blitt bedre på alle "hifi" parametre bryr jeg meg mindre om, men ingen bakdel ;) Lyttetrettheten er nede på et minimum og transientresponsen til Diablo er vieden kjent som noe av det bedre. Nesten litt for bra for Highfidelity kanskje.

Tanken har streifet meg at jeg burde kanskje hørt Devaliet først, men jeg fikk forsikringer av butikken om at jeg ikke trengte det. De spiller såpass forskjellig og liker man den ene så velger man ikke den andre.

Tanker om høyfrekvent støy
    Når jeg byttet fra en forsterker som nærmest måler perfekt (hvis man ser på det øret oppfatter) til en som ikke måler så bra stiller det seg mange spørsmål.
    Slik jeg ser det er det tre parametre som avgjør lydkvaliteten: frekvensgang, forvrengning og støy. Vanlige målinger viser de to første, men lite om det siste uten om "signal to noise".
    Jeg A/B testet forforsterkeren i Diablo med Bryston sin og bryston låt "grovere" og "langsommere" spesielt i toppen. Selv om den selvfølgelig låt veldig fint. Fant noen målinger av Bryston BP 26 i går og forvrengning er på 0.0002 og minimalt med støy. Hvorfor er det hørbare forskjeller i favør en passiv forforsterker i en integrert forsterker.

Jeg vet at Gryphon fokuserer på å eleminere høyfrekvent støy over det hørbare området. De har god kontroll på frekvensgangen over det hørbare området på +-0.5 db til 90.Mhz.
    Ligger det noe her?
    Den blindtesten i VG forleden skapte en voldsom debatt som fikk frem noen interessante poenger. Deriblant at Transperant er opptatt av høyfrekvent støy de også og konstruerer lavpassfilter i kabelen. NAT advarer mot høyfrekvent støy med bruk av pc og Gryphon fraråder pcbruk på deres forsterkere.

Respons er høyttalere jeg alltid har likt og de har hatt samarbeid med Transparent i alle år. Disse har også lav lyttetretthet som Gryphon som mange mener indikerer lite høyfrekvent støy.

Strømrens er noe de fleste på forumet er enig i har noe for seg.

Akustikk:

Har endelig fått tid til å forske litt på området i år. Dette er jo et stort, men virker som relativt lite forsket på for hifilytting. Studio er en ting, men hifi er noe annet.
    Orso nevner psykoakustikk ofte og det er ikke vanskelig å tenke seg at akustikken må "manipuleres" litt for de største lytteopplevelsene. Har funnet relativt seriøse og konkrete forskningsresultater på nettet på hvor lang etterklangstid det ideelt sett skal være de forskjellige stedene i rommet. Problemet er jo at det er INGEN (som jeg vet om) som har et lytterom bygget og justert etter disse prinsippene som man kan prøvelytte til.
    Vredensgnag har i det siste kommet med interessante vinklinger på det samme i det siste. Tviler på at jeg kommer til å gå for flere høyttalere foran hode t , men spennende lesning likevel. Linkwitch har mange spennende betraktninger på refleksjoner på hans blogg.

For meg selv er jeg fortsatt svært fornøyd med de ti lydplatene jeg har innstallert i lytterommet. Dette har fått den gjennomsnittlige etterklangen ned til under 0.5 sek ned til 50hz. Har lyttet mye uten demping det siste, men er en befrielse med. Musikken kommer tydligere frem.

Videre blir det å nærme meg psykoakustiske prinsipper. Dette skal jeg gjøre ved hjelp av Audiolense som jeg håper er så fleksibelt program av man kan justere korreksjonen etter hvordan etterklangstid man ønsker. Mange er skeptiske, men jeg har tro på at hvis man kan bruke programmet til å manipulere eget rom og oppsett slik man vil ha det.

En litt morsom ide jeg har er å finne et perfekt rom og oppsett og ta målinger av dette og forsøke å kopiere dette med Audiolense inn i eget rom. ;D

Bass:
    Jeg har tidligere sagt at jeg trenger et bassystem. Nå har jeg fått lyttet til EHED og Mr. T sine bassystem og savner lite i mitt oppsett hvis man ser bort i fra dypbass. Jeg er nok ingen dypbassfreak og har med Diablo kommet temmelig nær den opplevde transientresponsen til EHED som har et nøytral kurve nedover.
    Jeg har enda ikke hørt Pengesluk, 8x12Tom, Roald, LMC eller Pedal sine basssystemer. Det kan være at jeg ombestemmer meg hvis jeg får audiens hos noen av disse. ;)

Hifisentralen

Synes gjensynet med Hifisentralen har vært positivt. Mye har forandret seg siden 2006, men mest til det bedre. Jeg har fått flere kontakter og besøkt flere i år og terskelen for besøk virker lavere enn tidligere.

Målemafiaen, akustikkmafiaen og teknikkmafiaen er mer godtatt enn tidligere og det er ikke så mange klare skiller lengre. Dette er jeg sikker på har resultert i at bevisstheten i de tusen hjem er blitt høyere og lyden gjennomsnittlig bedre enn før.

Fidelityjournalister og buttikeiere var nærmest guder her før hvor deres ord var lov. Dette har forandret seg.

Det har vært veldig moro å skrive denne tråden. Nesten 20.000 besøkende på under et år er jo utrolig mye for alle vanlige hjemmesider.

Takk til bidragyterne i tråden og takk til besøkende!

Takk for 2011!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Godt Nytt År. Du har noe å se frem til på nye Hifisentralen; HFS 3, i løpet av 2012.

Mvh. Bjørn

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Selge anlegget og kjøpe hodetelefon:

Den siste tiden har jeg dykket litt i de tekniske og teoretiske sidene ved lyd for å få mer forståelse av hva jeg hører, men også kanskje for å få bedre innsikt i hva som mangler med dagens oppsett.

Har lest mye om dipoler i det siste og selvfølgelig tråden "Er kassehøyttalere en feilkonstruksjon?" som var lang, men innholdsrik med mange avstikkere til nye områder å sette seg inn i. Det var faktisk midt i denne tråden jeg våknet til og tenkte at enten måtte jeg gå for horn og dipol (ala pengesluk), båndelement og dipol (ala Mr T), kjøpe Gaia eller finne opp kruttet selv med lukkete kasser.
    Deretter våknet jeg nok en gang og tenkte, har jeg tid og penger til dette?
    Hvorfor driver jeg med dette?
    Har jeg råd?

Siden alle høyttaler konstruksjoner er et kompromiss med svakheter tenkte jeg at hvis jeg kjøper hodetelefoner så slipper jeg unna med alt. De aller fleste bruker hodetelefoner som referanse og da er rommet integrert tenkte jeg. Så kom svaret på hvorfor jeg driver med dette. Nemlig musikk. Komme tett innpå musikerene som jeg eller ikke får jobbe sammen med. Nå har jeg brukt så mye tid på reproduksjon av musikk, så kanskje jeg bare skal gi opp hele greia, selge anlegget og kjøpe meg en ny bil (kjører en 95 mod golf ;D) og et par hodetelefoner i stedet for alt. Da trenger jeg ikke bygge lytterom eller bygge egne høyttalere.

Denne tanken var såpass fersk at jeg med en gang lagde en tråd om hvilke hodetelefoner som finnes der ute. Etter mange gode tilbakemeldinger dro jeg på hodetelefonsafari i Oslo i dag for å finne steget videre fra dagens lyd.

Trompetnerd på hodetelefonsafari:

Første stopp var Stereofil som må kalles byens hodetelefonsenter. Var spent på om de hadde de aktuelle telefonene på til demo og gjett om de hadde.
    Ganske mye lettere å prøve hodetelefoner enn highend høyttalere i 5 etasje uten heis. ;)
    Fikk prøvd Sennheiser HD 800, Beyerdynamic T1 og toppmodellen til Grado. Først med en forsterker som ikke falt i smak, så med en mye bedre og billigere. Det ER forskjell på hodetelefonforsterkere også til de som lurer.
    Grado vant første runde med mindre vellykket forsterker og Sennheiser vant andre runde, MEN dette var langt unna kvaliteten hjemme. Bassen var for rundhåndet og sløv og diskanten for veik. Det var vanskelig å oppfatte akkustikken i rommet. Jo større høydepunkt i musikken jo mer komprimerte det.
    Dvs at på høydepunktet i en Mahler symfoni så er det vanskelig å skille instrumentene fra hverandre og akkustikken er HELT borte. Evt stortrommeslag eller paukemassasjer blir borte. Hmmmmmm. Ikke bra.
    Kom på at dette er det jeg synes Responsene mine takler best. Jeg får de aldri ned i kne før ørene.

Dro derfra rett til Lyric for å prøve det beste av hva Stax kunne by på. Modellen jeg prøvde var 009 på en medfølgende transistorforsterker. Dette var noe annet. Disse tålte dynamikken og gav en deilig lyd, men med et lite dynamisk "hull" i mellomtonen. Jeg spurte om vi kunne bytte til rørforsterkeren og ting løste seg. Igjen, forskjell på gode hodetelefonforsterkere.
    Dette låt som fløyel. At folk blir betatt av dette har jeg ingen problemer med å forstå. Problemet var bare at alle innspillingene låt likt. Spurte om å bytte cdspiller til en mer nøytral. Og DER satt det.
    Du kunne lukte treverket på fiolinen, metallet på orgelpipene og kontrabassene fikk smekk. Satt der sikkert i to timer og utfordret de så godt jeg kunne.
    Det rare var at jeg ikke savnet basspunchet fysisk.
    Etterhvert så kom det svakheter sigende til syne. Toppene virket som de trakk seg litt på store partier, tammene og skarp på trommesettet manglet punch. Ganske små ankepunkter spør du meg.
    Lyden var likevel så utrolig bra at da jeg gikk derfra etter en lang og hyggelig prat med Kristian (veldig trivlig og flink mann :)) visste jeg ikke hva som ventet meg når jeg kom hjem. Ville mitt eget anlegg overbevise meg om det ene eller andre?

Tror dere at:
    Mitt anlegg kunne hamle opp med de beste hodetelefonene/forsterker på markedet med matchende cdspiller? Anlegget står i en vanlig stue, med to pyramideformede høyttalere med bassrefleks, drevet av en klasse AB singleended transistorforsterker, puremusic med grafisk eq gjennom en trådløs audioprodac med 5 cm akkustikkplater på første/andrerefleksjon ++.

Eller

Ble det nedtur å komme hjem?

PS: Vil føye til at jeg var nøytral og åpen i utganspunktet og ethvert utfall ville bli sett på som en skritt mot målet om hifidelity.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Morsom og aktuell betraktning... jeg har alltid brukt den største Stax riggen som referanse, og nå er jeg der hvor alle de gode egenskapene til Stax repliseres på hovedanlegget, med tillegg av fysisk påvirkning og lyden forfra, ikke fra sidene... Life is good!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Kan jeg få lov til å komme med noen forsiktige betraktninger?
    Hodetelefoner kan gi en fantastisk lydopplevelse, men kan neppe erstatte et godt stereo-oppsett.
    Hvorfor?
    Vi lytter ikke bare med ørene - kroppen er jo også med!
    Og ingen hodetelefoner kan vel erstatte den fysiske opplevelsen som et par gode høyttalere kan gi?
    Og da er det slett ikke sagt at man nødvendigvis må spille på et faretruende høyt nivå.....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.250
    Torget vurderinger
    32
    Jeg må si at for meg så er mye av gleden med musikk å kunne dele den med andre, også de i familien min, og det blir litt plundrete med hodetelefoner.

Dessuten er jeg veldig glad i tredimensjonalitet, og følelsen av å ha artisten stående foran meg midt i rommet har jeg aldri opplevd med å få lyden gjengitt via hodetelefoner.

Så for meg er valget enkelt, men min fasit trenger ikke å være din.

Roy

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har brukt hodetelefoner med en sub - fungerte utmerket. Ønsket å ha sub-trykk mot kroppen, og fikk det - samtidig som jeg var inne i musikken.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    vredensgnag skrev:
    Jeg har brukt hodetelefoner med en sub - fungerte utmerket. Ønsket å ha sub-trykk mot kroppen, og fikk det - samtidig som jeg var inne i musikken.
    Det var jo en artig vri! 8)

8

8x12_TOM

Gjest
    Har ikke stor erfaring med hodetelefoner, men fikk en på hortenmessa sist høst. PM- Audio hadde to hodetelefon oppsett stående i gangen. Brukte litt tid på disse, og må si at mer intetsigende musikkformidling er det lenge siden jeg hadde hørt - må ha vært noe galt der kanskje?

tyan

Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Interressante betraktninger dette Trompetnerd. :) Jeg har selv brukt hodetlf i mange år og sliter med å gjenskape noe av denne opplevelsen på et anlegg. Hehe.. Jeg synes de små detaljene, nærheten til musikken og energien som formidles er bedre på hodetlf. I tillegg så kommer også den sømløse betoningsfrie lyden. Men så gjør de sikkert en bedre jobb på den musikken jeg hører på til vanlig. :) Selv om mitt hovedinstrument er bass så savner jeg ikke den fysiske opplevelsen av vanlige høyttalere. Jeg foretrekker heller den hurtige, tørre og nyanserte gjengivelsen i hodeltf. Må vel kanskje vente til imorra med å høre konklusjonen din. Dårlig gjort å avslutte med en cliffhanger. ;)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du MÅ ta turen innom Audio Norge og høre LCD-2, HE-500 og HE-6 før du bestemmer deg....

Helst bør du låne med deg nevnte hodetelefoner bort til Lyric og teste dem på tidligere nevnte Cary rørforsterkere...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Beklager Cliffhangeren. :)

Det er jo selvfølgelig helt umulig for dere å vite hva som er mitt inntrykk, men det er det objektive vitenskapelige aspektet jeg vil ha frem.

Kan bassreflekshøyttalere i en stue drevet av klasse AB konkurrere med elektrostathodetelefoner med optimal forsterker når det kommer til objektiv lytting frekvensgang, fase osv..... ?

Har en ganske klar referanse i virkeligheten som er urokkelig merker jeg, så alt blir målt mot den.

Den fysiske delen av lyttingen må vi forsøke å ikke tenke på. Var faktisk ikke noe savn med Staxene. Virket som om lyden forplantet seg nedover halsen og brystet på en måte så det føltes ut som høy bass.

Det er såpass mye synsing på teoretisk grunnlag på sentralen at denne utfordringen er litt morsom. (for meg ;D) Jeg visste som sagt ikke fasit før jeg kom hjem jeg heller. Må innrømme at jeg trodde mer på at jeg skulle selge anlegget enn ikke da jeg dro hjemmefra i dag morges. Det kan ha hatt påvirkning på resultatet, men tror det ikke.

Testingen ble gjort på den måten jeg synes fungerer best for å få objektiv lytting hele tiden. Ved å ikke spille samme spor to ganger. Dvs at jeg ikke sammenligner akkurat samme musikk på de forskjellige. Bare lytte på lydbildet etter positive og negative vinkler og skifte cd etter behov og utfordre de sidene jeg tror kan være ankepunkt. Mitt inntrykk er at da blir placebo holdt på en armlengdes avstand. ;)

Vet at dette er som å banne i hifikirken. Er en uskrevet lov om at man må sammenligne med samme musikk, men der har dere feil og jeg rett ;D

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Og det hjalp jo en del på oss som må sitte oppe i natt og vente på svaret ;D

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Må innrømme at jeg trodde mer på at jeg skulle selge anlegget enn ikke da jeg dro hjemmefra i dag morges. Det kan ha hatt påvirkning på resultatet, men tror det ikke.
    Utsagnet er utvetydig flertydig og forteller oss med 51% sikkerhet at han kommer til å selge anlegget. Ingen tvil og grunn til å gå rundt og lure. Trompetnerd er en åpen bok! Og vi kan gå til sengs (kanskje).

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Gå til sengs! Det kommer ikke svar på en uke ;D
    Mente bare å fortelle at jeg ikke klarte å være nøytral da jeg dro hjemmefra og det i utgangspunktet ikke var optimal.

God natt!

PS: Svaret og en mengde Trompetnerds svada kommer i morgen. ;)

U

utgatt60135

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Vet at dette er som å banne i hifikirken. Er en uskrevet lov om at man må sammenligne med samme musikk, men der har dere feil og jeg rett ;D
    Greia er at man må kjenne innspillingen ;). Pluss at man må spille ulike innspillinger på alle kandidater.

For meg er hodetlf egnet til sitt bruk; isolere lyden og/eller mobiliteten. De erstatter aldri et anlegg selv om de låter bedre enn anlegget bortsett fra lydtrykk. Intet er som å leve seg inn i at man sitter i en stor sal hjemme. Det får klokker aldri til. Akustikken i innspillingen er jo såklart like mye tilstedet, men opplevelsen blir ikke den samme.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Foreløpig konklusjon:

Registrerer at det er overraskende få bastante meninger om hva som blir konklusjonen min selv om dette i teorien skal være rått parti hvis man har de tekniske trådene i bakhodet. Merkelig ??? De som svarte får kred hos meg, de andre.....
    Dette kan tolkes på forskjellige måter og velger å tro at mange ikke har lest eller interessert seg for problemstillingen. ;)

Da jeg kom inn døra i går hjemme var hodet fullt av tanker om hvordan jeg i praksis skulle selge anlegget mitt. Overraskelsen var ganske stor da jeg satte på første plate og skrudde opp. Anlegget var rett og slett nærmere high fidelity på nærmest alle punkter.

Det største ankepunktet på anlegget mitt skal i teorien være bassrefleks. Bassen på anlegget var bedre definert i mikrodynamikk og mikrodetaljer. Jeg kunne gitt eksempler på dette til i morgen, men her er et par eksempler. Der hodetelefoner på et basstrøk lyder (dette er et forsøk på lydskrift ;)) "vroooooom", lyder anlegget typisk "vrrroroorororm". De som har sittet ved siden av en kontrabass vet hvordan det egentlig lyder.
    Eller basspipe på orgel som på hodetelefonen gir tonen gir anlegget luftsuset i tillegg.

Et annet ankepunkt på anlegget er støy fra pc, trådløs overføring og EQ. Det mest skadelidende på støy synes jeg er definisjon i diskant og klang generelt. Hvorfor skiller anlegget bedre på romklang på opptakene og akustikk fra konsertsalene. Klasse AB forsterker er et mindre kompromiss med crossoverforvrengning som skal gå utover klarhet. På klarhet i "luften" og klarhet på et enkelt instrument gir jeg hodetelfonene sitt eneste poeng.

Dette var begrensningene til anlegget, hvis vi legger på styrkene i tillegg.... Største fordelen synes jeg er at man kan spille subjektivt høyere på anlegget før ørene får vondt. På hodetelefonene synes jeg at det var litt for mye distanse og måtte skru opp for å komme nærmere, men da ble det for høyt for både ører og telefoner. På anlegget er det bare å skru så høyt man vil.

Så hvorfor er det slik?
    Jeg aner ikke, men et svar kan være at begrensningene ved kassehøyttalere og bassrefleks kan minimeres. Et annet kan være at hodetelfoner har ikke mulighet til å bli like nøyaktig som et godt oppsett.
    Et tredje kan være frekvensgangen på anlegget er spesialtilpasset mine ører.

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke skjønner motforestillingene i bransjen mot å skru på frekvensgangen. Spesielt nå som det er så lett med digital justering.
    Kanskje er det fordi særpreget mellom de forskjellige hifikomponentene blir borte?
    Kan tenke meg at det er frustrerende for forsterkerkonstruktører/cdspillere som hele tiden jobber mot mindre støy og forvrengning at man skal tilføre et komponent som øker disse igjen.
    Problemet er at det ligger så mye troverdighet for meg i mikroforskjeller i frekvensgangen som det ikke vil være mulig å tune riktig fra fabrikken. Ikke engang i et par hodetelefoner.

Mr T får litt pepper for at anlegget hans er en gedigen hodetelefon. Det er selvfølgelig helt feil. Det er mye nærere virkeligheten enn jeg tror hodetelefoner kan komme.

Konklusjonen er at alt jobbing med anlegget har gitt resultater og etter min mening ikke kan erstattes med gode hodetelefoner.

Nå høres det ut som jeg er negativ til Stax, men det er jeg selvfølgelig ikke. Lyden jeg hørte på Lyric med Cary cdspiller var så deilig og innsmigrende som lyd kan bli. 55000,- er veldig lite penger for den lydopplevelsen i forhold til hva man får for det samme i høyttaler og forsterker. Lite akustikktiltak trengs også.
    Servicen jeg fikk på Lyric hadde nesten fortjent salget alene.

Siden målet mitt er høy troverdighet var det likevel ingen tvil.

Dette er ment å være et konstruktivt bidrag til debatten om hvilke teknologier som er mest transparente enten det er dipol, horn, klasse A eller klasse D. Jeg får mer og mer tro på at det finnes mange veier til Rom. Noen er kanskje i teorien kortere enn andre, det finnes mange måter å nå det på. :)

M

Mr-T

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Mr T får litt pepper for at anlegget hans er en gedigen hodetelefon. Det er selvfølgelig helt feil. Det er mye nærere virkeligheten enn jeg tror hodetelefoner kan komme.
    Sånt preller av på meg. Spesielt fordi de som kommer med dette meningsløse utsagnet ikke har hørt anlegget. Og de står ikke på invitasjonslista mi heller.

limvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Scrooge skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det var jo en artig vri! 8)
    Kombiner i tillegg med en romperister, så er det komplett!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Greia er at man må kjenne innspillingen ;). Pluss at man må spille ulike innspillinger på alle kandidater.

For meg er hodetlf egnet til sitt bruk; isolere lyden og/eller mobiliteten. De erstatter aldri et anlegg selv om de låter bedre enn anlegget bortsett fra lydtrykk. Intet er som å leve seg inn i at man sitter i en stor sal hjemme. Det får klokker aldri til. Akustikken i innspillingen er jo såklart like mye tilstedet, men opplevelsen blir ikke den samme.
    Jeg har på den annen side opplevd at lytting med godt hodetelefonoppsett til (enkle) liveinnspillinger kan gi meget troverdig "surroundopplevelse":

CDWMcInSpots skrev:
    Evne til tilstedeværelse/å ta en (tilbake) til begivenheten
    Eks: I en svart amerikansk kirke på 1950-/1960-tallet: Spor 15 med The Abyssinian Baptist Choir: The Essential Gospel Sampler, spesielt ca. 60 % ut når all musikk stopper for en liten stund og man (med lukkede øyne) virkelig føler at man befinner seg tilstede (midt) i forsamlingen/menigheten (http://www.platekompaniet.no/Musikk...l/The_Essential_Gospel_Sampler/?id=SNY57163.2 http://www.amazon.com/Essential-Gospel-Sampler-Various-Artists/dp/B00000297X)
    Det å lukke øynene er et godt triks ved hodetelefonlytting. Lydbildet blir større fordi hjernen ikke lenger mottar synsinntrykk som tilsier noe annet (og mindre).

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Sikreste veien til ROM er å følge de anerkjente SINEP- prinsippene innen hifi. Jeg prøver å følge disse så godt jeg kan i oppbyggingen av eget anlegg:

S- Sinnsykt dyre komponenter
    I- Idiotisk dyre ledninger mellom komponentene
    N- Nerdete akustikkplater gidder vi ikke prøve en gang, dessuten er det ikke noe kult å ha slike på veggen.
    E- Enkelhet. Få bokser å koble sammen, få grensesnitt, state-of-the-art lyd kan fåes med kilde, forsterker (evt delt i for/effekt dersom man virkelig skal høyt på stigen), dynamiske høyttalere. Det er ingen vits å prøve å finne opp kruttet på nytt ved å forandre på denne formelen.

P- Penger, det siste og viktigste punktet i jakten på den gode lyd. Dersom man er ruinert og personlig konkurs idet man forlater hifibutikken, vet man at man er på riktig vei. Slike hyggelige brev som kommer i posten om "Lån 200 000 til hva som helst til 17% rente" kan være gylne lottokuponger i lydjakten.

PS Lyric har sikkert noen gode Accuphase- anlegg du kan høre på en dag..

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.767
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Trompetnerd skrev:
    Foreløpig konklusjon:....osv
    For min del så gir lytting med hodetelefon en helt annen tilnærming til musikk, enn ved lytting over anlegget. Dette kan ikke sidestilles eller settes opp mot hverandre på noen måte - mao > både/og er en "nødvendighet" :)

Bruken er også vidt forskjellig - både mht tid, sted, sinnstilstand, humør osv.
    Av denne grunn også mitt "behov" for flere (3 pr. i dag) hodetelefoner, med ganske så ulike karakteristikker - til hvert sitt "bruk". Men, av både økonomiske og plassmessige begrensinger ingen mulighet til det samme med 2 til 3 anlegg. Dog - rørforsterkeren min er bygget for å tube-rolle effektrør av ulike typer - hvilket gir forholdsvis ulike karakteristikker.

Slik du beskriver opplevelsen- og resonerer i etterkant av lytteturen, så mener jeg faktisk at du burde ta deg turen til Drammen og lytte på Edition 8. Det er en noe "annerledes" lydende hodetelefon, der min mening om dennes karakteristikker virker å være en "motpol" til noen av de ankepunkter du kommer med.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Artig, det var min forventede konklusjon faktisk.

Hodetelefoner gir en nærhet og oppløsning man ikke finner i normale anlegg før man har total kontroll på rommet og skikkelig bra utstyr. Men de kan ikke konkurrere IMO på å gi en troverdig illusjon. Man hører en meget god gjengivelse av et opptak, men illusjonen at man lytter til "virkeligheten" slik man kan få med virkelig gode anlegg har ikke jeg opplevd.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Kule-Trygve skrev:
    Sikreste veien til ROM er å følge de anerkjente SINEP- prinsippene innen hifi. Jeg prøver å følge disse så godt jeg kan i oppbyggingen av eget anlegg:

S- Sinnsykt dyre komponenter
    I- Idiotisk dyre ledninger mellom komponentene
    N- Nerdete akustikkplater gidder vi ikke prøve en gang, dessuten er det ikke noe kult å ha slike på veggen.
    E- Enkelhet. Få bokser å koble sammen, få grensesnitt, state-of-the-art lyd kan fåes med kilde, forsterker (evt delt i for/effekt dersom man virkelig skal høyt på stigen), dynamiske høyttalere. Det er ingen vits å prøve å finne opp kruttet på nytt ved å forandre på denne formelen.

P- Penger, det siste og viktigste punktet i jakten på den gode lyd. Dersom man er ruinert og personlig konkurs idet man forlater hifibutikken, vet man at man er på riktig vei. Slike hyggelige brev som kommer i posten om "Lån 200 000 til hva som helst til 17% rente" kan være gylne lottokuponger i lydjakten.

PS Lyric har sikkert noen gode Accuphase- anlegg du kan høre på en dag..
    He he ;D
    Jeg har jo allerede dyrere og kulere anlegg enn deg, så jeg skjønner ikke hva du maser om?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    vidarje skrev:
    Kjenner du noe til dette?: http://smyth-research.com/index.html
    Jeg tror denne teknologien virkelig har noe for seg. Du kjenner kanskje noen studiofolk som har testet?

Vidar
    Takk! Interessant.
    Kjenner ikke til dette. Vet du hvor gammelt det er?
    Mener at flere dataspill er laget for hodetelefoner for å oppfatte lyder rundt hodet. Ikke det samme kanskje?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.413
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Noen av oss svarte ikke fordi hodetelefoner aldri har vært en opsjon. Som selverklært bassfrik har jeg hele veien vært trygg på at hodetelefoner ikke leverer den varen som jeg ønsker å bestille. Mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    ptb skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Foreløpig konklusjon:....osv
    For min del så gir lytting med hodetelefon en helt annen tilnærming til musikk, enn ved lytting over anlegget. Dette kan ikke sidestilles eller settes opp mot hverandre på noen måte - mao > både/og er en "nødvendighet" :)

Bruken er også vidt forskjellig - både mht tid, sted, sinnstilstand, humør osv.
    Av denne grunn også mitt "behov" for flere (3 pr. i dag) hodetelefoner, med ganske så ulike karakteristikker - til hvert sitt "bruk". Men, av både økonomiske og plassmessige begrensinger ingen mulighet til det samme med 2 til 3 anlegg. Dog - rørforsterkeren min er bygget for å tube-rolle effektrør av ulike typer - hvilket gir forholdsvis ulike karakteristikker.

Slik du beskriver opplevelsen- og resonerer i etterkant av lytteturen, så mener jeg faktisk at du burde ta deg turen til Drammen og lytte på Edition 8. Det er en noe "annerledes" lydende hodetelefon, der min mening om dennes karakteristikker virker å være en "motpol" til noen av de ankepunkter du kommer med.
    Enig med deg i det med følelsen. Blir litt som å gå på kino. Filmopplevelsen blir best for meg der.
    God ide å ha mange forskjellige oppsett. Har sett en del som har dratt det langt.
    Får ta en tur til Drammen.
    Søren, jeg var i Drammen og spilte i dag :-\

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Smyth Research Realiser A8

Trompetnerd skrev:
    vidarje skrev:
    Kjenner du noe til dette?: http://smyth-research.com/index.html
    Jeg tror denne teknologien virkelig har noe for seg. Du kjenner kanskje noen studiofolk som har testet?

Vidar
    Takk! Interessant.
    Kjenner ikke til dette. Vet du hvor gammelt det er?
    Mener at flere dataspill er laget for hodetelefoner for å oppfatte lyder rundt hodet. Ikke det samme kanskje?
    Stereophile har skrevet om Smyth Research Realiser A8:
    http://www.stereophile.com/content/music-round-45
    http://www.stereophile.com/content/headphone-heaven-audio-high

http://www.stereophile.com/content/music-round-45

Stephen and Mike Smyth, late of DTS, founded Smyth Research in 2004 to market products based on the Smyth Virtual Surround (SVS) algorithm, which attempts to make it possible to listen to normally recorded audio material over headphones by subjecting the audio signal to DSP simulation of the hearing mechanisms needed for full spatial perception. Their description of the SVS technology can be read at www.smyth-research.com/technology.html, and their product is the Smyth Realiser A8 Package, which costs $3360 and includes the Realiser A8 processor box, headphones, and all accessories
    [...]

Vedlegg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    FredrikC skrev:
    Artig, det var min forventede konklusjon faktisk.

Hodetelefoner gir en nærhet og oppløsning man ikke finner i normale anlegg før man har total kontroll på rommet og skikkelig bra utstyr. Men de kan ikke konkurrere IMO på å gi en troverdig illusjon. Man hører en meget god gjengivelse av et opptak, men illusjonen at man lytter til "virkeligheten" slik man kan få med virkelig gode anlegg har ikke jeg opplevd.
    Likner veldig på min konklusjon ja, selv om jeg ikke er sikker på om man trenger total kontroll på rommet. :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trompetnerd skrev:
    ptb skrev:
    [...]
    [...]
    Får ta en tur til Drammen.
    Jeg tror du i så fall bør prøve både Ultrasone Edition 8 og Ultrasone Signature PRO (http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro).

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Dr Dong skrev:
    Hvilke forsterkere var det du brukte der på Stereofil?
    Musical Fidelity klasse A tror jeg det var som jeg likte best. Husker ikke modellen eksakt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn