På grensen til rørete tanker
Advarsel om en del ufiltrerte ufordøyede tanker;
Denne hobbyen fasinerer meg. Har en veldig inspirert lydperiode for tiden. Det ligger svar på uløste spørsmål rundt hver sving.
På grunn av 500 kr i lydplater har jeg bedre lyd hjemme enn jeg har hatt noen gang. Nyter å fintune akkustikken.
Føler at jeg endelig hører hvilket anlegg jeg har og jeg gleder meg virkelig til hver eneste lyttesession.
Må innrømme at jeg er nødt til å svelge noen kameler etterhvert, hvor mange vet jeg ikke.
En tanke som har slått meg er om jeg hadde hatt samme oppsettet hvis jeg hadde hatt denne akkustikken i rommet da jeg testet komponentene?
En annen er om man kan høre gjennom romakkustikken, jeg har tidligere ment dette, men er det bare tull?
Får en del år siden var jeg en ekte hifi-entusiast som hørte forskjeller på alt. Jeg ble i sin tid veldig overrasket over at noen kunne mene at de ikke hørte forskjell på kabler og det tok meg lang tid før jeg fant ut at kabler har en marginal innvirkning på lyden.
Jeg har at mange mener at det er viktigere å ha et godt lytterom enn anlegg. Dette har jeg inntil nylig ment at har vært tøv, for akkustikken kan ikke gjøre prestasjonene til komponentene bedre.
Etter å ha lekt litt med noen fleksible hjørneabsorbenter kan jeg tune visse deler av frekvensområdet ganske effektivt.
Etter å ha tunet en akkustisk Sigvart Dagslandplate til å lyde nært perfekt i mine ører satte jeg på Leif Ove Andsnes Pictures at an Exhibition. Hvorpå anslagene var blitt mye dusere av den siste tuningen og langt nær optimalt.
Jeg vet at to forskjellige forsterkere kunne laget samme forskjeller ved bytte. Når jeg nå kan tune rommet etter ønske, hvor viktig er egentlig anleggets egenlyd når det er såpas lett å påvirke frekvensresponsen!?
Nå ser jeg at de samme type menneskene som første gang gjorde meg obs på at kabler ikke betyr så mye, sier at Hypex forsterkere holder i bøtter og spann og at et godt lydkort er mer nøytralt enn den beste aktive forforsterker.
For ikke lenge siden lo jeg litt av disse påstandene, men i lys av de siste ukers eksprimentering er jeg blitt mer i tvil.
Hvor stor forskjell hadde det vært med en Hypexforsterker og et godt lydkort sammenlignet med Diablo. Kunne jeg tunet forsterkerens egenlyd med akkustikken?
Ett annet spørsmål jeg stiller meg er om det går an å få 100 prosent kontroll på frekvensresponsen i bassen uten eq av noen form. Nå må jeg gi og ta litt, men ser for meg at det blir vanskelig å få det perfekt uten.
Var i en diskusjon med Lyngen på en av trådene i hifigenerelt hvor han plutselig kommenterte mine høyttalers tuning av lyden. Han mener at Respons ikke er like nøytrale som Focal. Dette kan sikkert være riktig, men finnes det egentlig nøytrale høyttalere som man kan generalisere hvordan lyder på bakgrunn av et rom?
Tenker på hvilken grad rommene til journalistene i for eksempel Fidelity påvirker testresultatet. De må ha en vanskelig jobb....
Jeg lurer på hva som er mitt lydideal: Er det å ha et oppsett som spiller med en spesiell frekvesngang hvor hver lydproduksjon kommer frem i lys av denne eller er det en spesielt tilpasset frekvesngang til hver enkelt cd som jeg "skrur" til selv tilpasset min smak?
Det viktigste med denne midlertidige platformen er at jeg VIRKELIG nyter musikken hjemme nå og lurer litt på hvor mye bedre det egentlig kan bli. Finnes det noen særlige makroforbedringer igjen etter at jeg har fått profesjonell bistand til akkustikken og med en fungerende eq/dsp?
Har skjønt at det finnes medlemmer på forumet med ambisiøse oppsett på alle fronter. "Sluket" skrev i en tråd denne uken at det ikke lenger var kvantesprang i forbedringer av lyden hans, men små forbedringer gjennom flere år gir resultater.
For en deilig hobby vi har!
God natt!