FredrikC
Overivrig entusiast
Store og små rom oppfører seg dessverre ganske forskjellig, så å lese papers om design av konserthaller er nok et aldri så lite blindspor... Hovedforskjellen er at et stort rom har mye mindre tidlige refleksjoner selv uten akustikktiltak fordi det er nettopp.... STORT Og lydbølgene oppfører seg mer eller mindre likt gjennom hele frekvensspektret fordi rommet er større en bølgelengdene. I et lite rom derimot, er rommet veldig lite forhold til de lave frekvensene (ved 30hz er bølgelengden 11m) og veldig stort i forhold til de høye frekvensene. Kort fortalt krever det målrettede og varierende typer tiltak i ett lite lytterom for å få topp akustikk.
Det finnes folk som forsker på små rom og på hvilke forvrengninsfenomener som påvirker oppfattet lydkvalitet mest osv, men markedet for optimale lytterom for hi-fi freaks er ikke stort så det er lite penger i dette som igjen betyr at det forskes mye mindre på dette enn lyd i store rom/ konsert sammenheng.
Floyd Toole og Earl Geddes er eksempler på folk som har gjort mye bra på dette feltet.
En liten kommentar til Trompetnerd:
Jeg tror aldri Mr-T mente at du ikke hører anlegget gjennom akustikken. Jeg tror han mente at ingen av oss kan eliminere akustikkens innflytelse på lyden. Vi mennesker tilpasser oss mye og også akustiske miljøer, men tidlige refleksjoner (>10ms) klarer hjernene våre rett og slett ikke å fjerne.
Det finnes de som mener at akustikk ikke har noe å si fordi de mener hjernen vår klarer å separere rommet fra direktelyden. Etter hva jeg vet har Mr Tangen selv tydelig forklart at han hører forskjell mellom forsterkere, D/A konvertere og til og med DSP algoritmene han kjører. Men så har han også rimelig unike akustiske betingelser.
Interessant å se Flageborgs spektrumanalyse av lyd. Godt i tråd med det jeg oppfatter om at det over 10kHz betyr veldig lite for helhetsinntrykket av musikken. Men det er viktig og også tenke på at ørets mest følsomme område er mellom 1 og 5kHz. Tenk også på at de fleste komersielle høyttalere har dårlig spredningsmønster og fasegang i dette området.
Det er en svært enkel grunn til at man oppfatter en helt annen type lyd med mer høyfrekvent info på nært hold og det er at luften i seg selv fungerer som et lavpassfilter som slipper igjennom mer lavfrekvent lyd enn høyfrekvent. Den høyfrekvente lyden dør ut mye fortere over store avstander.
Det finnes folk som forsker på små rom og på hvilke forvrengninsfenomener som påvirker oppfattet lydkvalitet mest osv, men markedet for optimale lytterom for hi-fi freaks er ikke stort så det er lite penger i dette som igjen betyr at det forskes mye mindre på dette enn lyd i store rom/ konsert sammenheng.
Floyd Toole og Earl Geddes er eksempler på folk som har gjort mye bra på dette feltet.
En liten kommentar til Trompetnerd:
Jeg tror aldri Mr-T mente at du ikke hører anlegget gjennom akustikken. Jeg tror han mente at ingen av oss kan eliminere akustikkens innflytelse på lyden. Vi mennesker tilpasser oss mye og også akustiske miljøer, men tidlige refleksjoner (>10ms) klarer hjernene våre rett og slett ikke å fjerne.
Det finnes de som mener at akustikk ikke har noe å si fordi de mener hjernen vår klarer å separere rommet fra direktelyden. Etter hva jeg vet har Mr Tangen selv tydelig forklart at han hører forskjell mellom forsterkere, D/A konvertere og til og med DSP algoritmene han kjører. Men så har han også rimelig unike akustiske betingelser.
Interessant å se Flageborgs spektrumanalyse av lyd. Godt i tråd med det jeg oppfatter om at det over 10kHz betyr veldig lite for helhetsinntrykket av musikken. Men det er viktig og også tenke på at ørets mest følsomme område er mellom 1 og 5kHz. Tenk også på at de fleste komersielle høyttalere har dårlig spredningsmønster og fasegang i dette området.
Det er en svært enkel grunn til at man oppfatter en helt annen type lyd med mer høyfrekvent info på nært hold og det er at luften i seg selv fungerer som et lavpassfilter som slipper igjennom mer lavfrekvent lyd enn høyfrekvent. Den høyfrekvente lyden dør ut mye fortere over store avstander.