Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du kan jo bare sende et pip til BX Scrooge.

    Et filter er ikke større enn 1mb og trenger kun en concolver-plugin for å fungere. Har ikke squeezebox så jeg kan ikke fortelle deg 100%
    Laster du enda filtrene over i Pure Music eller er du over på en annen løsning ?
    Hei JG

    Ja, jeg laster filene over i Pure Music ved hjelp av LA convolver (gratis) eller Mellowmouse IR1A (ca 50$). "Rockefoten" har ikke fått dette til og fått bekreftet fra PM at det ikke skal gå. Vet ikke hvorfor det går hos meg.
    BX bruker vel JRiver og det skal bli tilgjengelig for Mac i løpet av februar.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ahhhh, endelig!!! Fant endelig "det siste" sløret over pianobass frekvensene. Skal liksom ikke noe til før enkelte av frekvensene på et ekstremt godt soloklaveropptak blir uhomogent.
    Har eksprimentert med oppløsning på audiolensefilterene, upsampling på Pure music og dithertilskudd og endelig forsvant det.

    Åja, har forresten tatt et lite steg i retning høyttalerene med lytteposisjonen. Slet med en liten "suckout" på 110 hz som ikke Audiolense likte 100% å korrigere. Nå sitter jeg 1.22 M unna hver høyttaler. Akkurat plass til en akustikkplate mellom stolen og høyttalerene.
    På denne måten kommer jeg enda nærmere støygulvet og den naturlige akustikken på opptaket og kan skru ned volumet vesentlig.
    Begynner å bli ganske små kompromisser her nå når det gjelder å høre musikken tett på slik det låt på produksjonen. Har et Sennheiser headsett som jeg bruker som referanse liggende ved siden av. Det låter håpløst farget nå. Galskapen og den gode lyden lenge leve. :cool::)
    Lover bilder om ikke altfor lenge.

    Tralltrall kommer innom på besøk i morgen tidlig, blir spennende å høre hva han synes.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei tkr

    Pure music har en ditherfunksjon hvor man man legge til denne støyen ved volumkontrollen med justering i amplitude og små innstillinger på hvilket spektrum.
    Har hatt den på fordi de er anbefalt i bruksanvisningen.

    Jeg skrudde den helt enkelt av. Dette fungerer best på klassisk musikk, mens på studiomusikk foretrekker jeg å ha den på.
     

    tralltrall

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    34
    Antall liker
    15
    Da var det duket for en lytteseanse hos Trompetnerd.
    Det er lenge siden jeg har vært hos han nå, så mye har skjedd på lydsiden siden siste besøk, noe jeg har sett frem til å få sjekket nøyere ut.

    Jeg setter meg i sweetspot og merker umiddelbart, før det hele starter, at her er det gjennomtenkt med tanke på demping og akustikk. Det er rett og slett veldig behagelig og avslappende å sitte der. Noe som gjør at forventningene ikke akkurat blir mindre. Hva sprell har Atle funnet på siden sist? Hva har han klart å få ut av et 9m2 stort rom.

    Mac'en kobles på og vi er igang.....

    Første testlåt, trommesolo. Når jeg hører på hifi oppsett har jeg en ganske klar oppfatning fra mine lydreferanser fra jobb. Jeg er så heldig å jevnlig jobbe med norgeseliten på trommesett. De som kan det, klarer å hente ut en helt spesiell sound og trøkk. Så når Atle setter på trommesporet har jeg ihvertfall referansen iorden.......og her låter det TROMMESETT!!! Bak høytalerene er det et svart høytalerstoff, bak dette er jeg 100% sikker på at "verdensbeste" trommis sitter å spiller. Hvert slag smeller til akkurat slik en tromme skal låte. Her er det tight og en dynamikk som virkelig engasjerer. Dette er rett og slett kult!!!

    Med det samme vi er inni i trommesett verden pløyer vi gjennom diverse plater med rytmisk musikk. Noen referanse spor jeg kjenner godt og noen nye Atle har på lager.
    Anlegget bare øser på, aldri for mye, aldri for lite. Her er det party! Dette låter virkelig bra. Til tider groover det så bra at jeg bare sitter å gliser i stolen.

    Har han byttet utstyr? Er det noen subber bak høytalerstoffet? Har han funnet noen nye superkabler? Svaret er nei på alt. Samme integrerte forsterker, Responsene har han hatt så lenge jeg kan huske. De samme lyseblå kablene som selges som metervare. Jeg er imponert!

    Vi bytter sjanger, klassisk musikk står for tur. Hvor nærme virkeligheten kommer vi? Og heller ikke her skuffer det. Her er vi innom orgelverk, piano, strykere, orkester og selvfølgelig trompet.
    Alle orkestre og solister har sin egen sound. Dette gjør at det også burde være en forskjell mellom de ulike innspillingene, og dette skjer. Jeg har mine yndlingspor med vår egen supertrompetist Ole Edvard, og den svenske supermannen - Håkan Hardenberger. Dette er som å høre de live med sine fantastiske kvaliteter de har. Kan klassisk musikk kalles party, usikkert. Som trompetist å høre dette....Ja, her er det party. Trompetparty.
    Det er en fryd å høre hvordan anlegget formidler klassisk musikk.

    Det samme inntrykket går igjen i alt vi hører. Det viser ingen tegn til pusteproblemer. Når jeg sitter her savner jeg faktisk svært lite.
    Jeg er veldig imponert hva Atle har klart å hente ut av et så lite rom og en så liten membranflate.
    Her er alt i rommet gjennomtenkt og optimalisert opp mot maks. Atle har tydlig kontroll på det han driver med. Han ser en helhet i tingene som gjenspeiles i hans tanker og resultater.

    Jeg regner med de fleste som leser denne tråden også har fått med seg Trompetnerd sin kabeltråd "seende VS blind lytting" Av nysgjerrighet ber jeg Atle gjøre et bytte av digitalkabelen han bruker mellom DAC og forsterker. Jeg ser hvilken kabel som står i, men den han bytter til kjenner jeg ikke. Jeg skal ikke starte en kabel debatt i denne tråden, den kan forsette i hans andre tråd. Men jeg må si meg enig i Trompetnerd på det jeg hører, her er det forskjell. Om vi hadde valgt den samme kabelen etter en uke eller to med lytting er jo ikke sikkert, men en forskjell er det. Skulle Atle valgt hadde han sittet igjen med en blå kabel også her(ref. høytalerkabel). Det slår meg, han liker blått. Men nei. Atle velger den kabelen som låter best. For de som lurer....en middag på byen koster vel mere enn disse kablene til sammen.

    Etter å ha sittet i nærmere 2 timer med kontinuerlig musikk slår det meg en ting. Hverken hodet eller ørene er slitene. Det eneste jeg merker er at jeg til tider har dratt på med et ganske greit lydvolum. Når musikken skrus av kommer den samme følelsen tilbake som før vi startet. Her er det veldig behagelig å sitte.

    Gleder meg til neste gang.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oioioi!! Tusen takk!! Det var en meget hyggelig tekst å lese etter en hyggelig session. Da er vi to som liker lyd på denne måten. :)

    PS: så var det kablen mellom pc og dacen vi byttet. Ganske klar forskjell på disse, men vanskelig å velge den beste.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg blir ikke klok på hørselen!

    Har justert plassering den siste uken, så nå har jeg såpass bra lyd uten korreksjon at jeg har begynt å spille uten. Med og uten låter best på hver sin måte, men sakte og sikkert har jeg gått tilbake til korreksjon igjen selv om jeg for et par dager siden var sikker på at uten låt best.

    Trøsten for være at jeg kan veksle med et tastetrykk.
    Har tre innstillinger jeg bruker nå: et nøytralt filter, et med festkul og uten korreksjon. I praksis tre forskjellig anlegg i samme rommet.:cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gladnyhet:

    Tine Thing er ute med ny plate, og det beste av alt er at den kanskje er den beste hittil.
    Varselsklokkene har klinget en stund hos meg fordi jeg synes hun har gått feil retning etter den første cden hun gav ut. Derfor er det så gledelig å se og høre at hun TØR å gi ut en seriøs plate på EMI med meget vanskelig seriøs musikk og en del musikk som er en del av standardrepertoaret. Hun satser så mye enkelte steder at hun avslører svakheter for litt trenete trompetører, men det er bedre det enn det motsatte.

    Hun er etter min mening ikke helt i den øverste klassen formidlingsmessig enda, men det låter freskt, morsomt og kanskje det mest korrekte trompetspillet verden har hørt.

    Anbefales en lytt. Ørevennlig musikk mye av det. Samspillet med pianoet er dessuten MEGET godt.

    Blir skikkelig godt humør at EMI gir ut denne platen med en norsk jordnær ung dame. :)

    tinething.jpg


    TINE by Tine Thing Helseth on Spotify
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.672
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Den må sjekkes, likte veldig godt den første. Hvordan er lyden?

    Gladnyhet:

    Tine Thing er ute med ny plate, og det beste av alt er at den kanskje er den beste hittil.
    Varselsklokkene har klinget en stund hos meg fordi jeg synes hun har gått feil retning etter den første cden hun gav ut. Derfor er det så gledelig å se og høre at hun TØR å gi ut en seriøs plate på EMI med meget vanskelig seriøs musikk og en del musikk som er en del av standardrepertoaret. Hun satser så mye enkelte steder at hun avslører svakheter for litt trenete trompetører, men det er bedre det enn det motsatte.

    Hun er etter min mening ikke helt i den øverste klassen formidlingsmessig enda, men det låter freskt, morsomt og kanskje det mest korrekte trompetspillet verden har hørt.

    Anbefales en lytt. Ørevennlig musikk mye av det. Samspillet med pianoet er dessuten MEGET godt.

    Blir skikkelig godt humør at EMI gir ut denne platen med en norsk jordnær ung dame. :)

    Vis vedlegget 186664

    TINE by Tine Thing Helseth on Spotify
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Den må sjekkes, likte veldig godt den første. Hvordan er lyden?
    Har bare lyttet gjennom Spotify, så vet ikke sikkert enda. Tror lyden er ok, men mistenker at EMI generelt har begynt å komprimere de klassiske utgivelsene. Dette er ikke noen audiofil innspilling tør jeg å påstå.
    Den første var det lagt mer i lyden tror jeg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Noen teknikere som har vært borti denne Convolveren?

    Gir tilgang til mye snacks når det gjelder ekte romklang blant annet. Litt stiv pris, men i hifisammenheng er det lite å snakke om.
    BX, har Jriver kommet i mål med sin Convolver? Hvordan fungerer den?

    altiverb.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gladnyhet:

    Tine Thing er ute med ny plate, og det beste av alt er at den kanskje er den beste hittil.
    Varselsklokkene har klinget en stund hos meg fordi jeg synes hun har gått feil retning etter den første cden hun gav ut. Derfor er det så gledelig å se og høre at hun TØR å gi ut en seriøs plate på EMI med meget vanskelig seriøs musikk og en del musikk som er en del av standardrepertoaret. Hun satser så mye enkelte steder at hun avslører svakheter for litt trenete trompetører, men det er bedre det enn det motsatte.

    Hun er etter min mening ikke helt i den øverste klassen formidlingsmessig enda, men det låter freskt, morsomt og kanskje det mest korrekte trompetspillet verden har hørt.

    Anbefales en lytt. Ørevennlig musikk mye av det. Samspillet med pianoet er dessuten MEGET godt.

    Blir skikkelig godt humør at EMI gir ut denne platen med en norsk jordnær ung dame. :)

    Vis vedlegget 186664

    TINE by Tine Thing Helseth on Spotify
    Godt skrevet TrompetN. Sammenfaller godt med mine tanker.

    Ellers leses det fremdeles i tråden din. Må passe på, slik at du ikke tilter helt over....

    jav2-1.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, skjønner ikke hva du mener med å "tilte over"! ;)

    Ingen fare. Målet er nådd.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hei trompetN leste det tralltrall skrev om lytte runden hos deg , kan tenke meg det låter utrolig bra hos deg nå , etter alle tiltakene du har gjort i lytterommet ditt. Selv har jeg planer om og gjøre forskjellig tiltak her i stuen hos meg , nå som det er på vei nye høyttalere til meg. jeg har tenkt og bygge meg egen rack , da jeg synes den jeg har er altfor stor. Racken jeg har tenkt og bygge blir noe større i høyden og ganske innskrenket i bredden , pågrunn av at jeg vil gjøre det på den måten er at , da kan jeg bevege meir på frontene slik at jeg får best mulig lyd ut av di. Jeg har også tenkt og få inn noen akustiske plater og henge opp på veggen , jeg har tenkt meg meir i denne stilen Dynavoice Akustikkplater Sort 4 STK - Surround 8 stk av di tenkte jeg ,får ikke brukt alle men det var heller ikke hensikten. For mye demping kan gjøre lyden flatt og tørt etc etc + at det er både betong i gulv og vegger her nede i leiligheten. Bass feller skal også inn i leiligheten men har ikke bestemt for hvilken merke som skal inn enda. Er bare og komme med råd osv til meg , setter stor pris på det.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Da var det duket for en lytteseanse hos Trompetnerd.
    ..................
    Takk for en flott oppsummering og inntrykk. Håper selv på muligheten for en lytt utpå vårparten om mulig da jeg vil basere mye av oppsettet mitt bygd rundt de samme prinsippene som deg TrompetN
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.672
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje SkedsmoAudio kunne få audiens en gang, jeg og sikkert flere av de andre er veldig spent på hvordan det låter hos deg:)

    Da var det duket for en lytteseanse hos Trompetnerd.
    ..................
    Takk for en flott oppsummering og inntrykk. Håper selv på muligheten for en lytt utpå vårparten om mulig da jeg vil basere mye av oppsettet mitt bygd rundt de samme prinsippene som deg TrompetN
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei trompetN leste det tralltrall skrev om lytte runden hos deg , kan tenke meg det låter utrolig bra hos deg nå , etter alle tiltakene du har gjort i lytterommet ditt. Selv har jeg planer om og gjøre forskjellig tiltak her i stuen hos meg , nå som det er på vei nye høyttalere til meg. jeg har tenkt og bygge meg egen rack , da jeg synes den jeg har er altfor stor. Racken jeg har tenkt og bygge blir noe større i høyden og ganske innskrenket i bredden , pågrunn av at jeg vil gjøre det på den måten er at , da kan jeg bevege meir på frontene slik at jeg får best mulig lyd ut av di. Jeg har også tenkt og få inn noen akustiske plater og henge opp på veggen , jeg har tenkt meg meir i denne stilen Dynavoice Akustikkplater Sort 4 STK - Surround 8 stk av di tenkte jeg ,får ikke brukt alle men det var heller ikke hensikten. For mye demping kan gjøre lyden flatt og tørt etc etc + at det er både betong i gulv og vegger her nede i leiligheten. Bass feller skal også inn i leiligheten men har ikke bestemt for hvilken merke som skal inn enda. Er bare og komme med råd osv til meg , setter stor pris på det.
    Det ser veldig spennende ut Tcteams! Følger med i tråden din.
    Min tommelfingerregel når det gjelder demping er at en plate skal gjøre at et slør blir borte og musikken mer energisk. Gjør ikke dempingen dette står den på feil sted.
    Anbefaler å bygge bassfeller selv. De jeg ser ute på markedet i Norge (kanskje bortsett fra Hemholtz) er veldig dyre og lite effektive der de trengs.
    Holder på å skal bygge noen bassfeller sammen med Tralltrall, og kommer til å dele oppskriften her hvis de fungerer som målingene tilsier.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da var det duket for en lytteseanse hos Trompetnerd.
    ..................
    Takk for en flott oppsummering og inntrykk. Håper selv på muligheten for en lytt utpå vårparten om mulig da jeg vil basere mye av oppsettet mitt bygd rundt de samme prinsippene som deg TrompetN
    Så du liker "hodetelefonprinsippet" du også:cool:;)

    Bare tuller, bare hyggelig det, vi må få til det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for tilbudet! Litt skeptisk til å ha besøk av flere på en gang på den måten. Er nok litt sky og liker kvalitetsprinsippet bedre enn kvantitetsprinsippet. :)
    Har som nevnt meget begrenset med tid når vanlige folk har mulighet og tror noe slik hadde blitt vanskelig å få til.
    Er et tosifret anntall personer som jeg har lovet en lytt og flere jeg skal besøke og det blir tight nok før jeg skal flytte.
    Men DU er velkommen! Vi må få til det.:)

    Kanskje SkedsmoAudio kunne få audiens en gang, jeg og sikkert flere av de andre er veldig spent på hvordan det låter hos deg:)

    Da var det duket for en lytteseanse hos Trompetnerd.
    ..................
    Takk for en flott oppsummering og inntrykk. Håper selv på muligheten for en lytt utpå vårparten om mulig da jeg vil basere mye av oppsettet mitt bygd rundt de samme prinsippene som deg TrompetN
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.672
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser godt poenget med en av gangen. Det er nok på samme måte hos meg, det er kun sweet spot som er interessant og der trenger man ofte litt tid:). Hadde vært veldig hyggelig/spennende med en seanse en gang det passer for deg. Du er også hjertelig velkommen til en lytt hos meg hvis du ønsker.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hei trompetN leste det tralltrall skrev om lytte runden hos deg , kan tenke meg det låter utrolig bra hos deg nå , etter alle tiltakene du har gjort i lytterommet ditt. Selv har jeg planer om og gjøre forskjellig tiltak her i stuen hos meg , nå som det er på vei nye høyttalere til meg. jeg har tenkt og bygge meg egen rack , da jeg synes den jeg har er altfor stor. Racken jeg har tenkt og bygge blir noe større i høyden og ganske innskrenket i bredden , pågrunn av at jeg vil gjøre det på den måten er at , da kan jeg bevege meir på frontene slik at jeg får best mulig lyd ut av di. Jeg har også tenkt og få inn noen akustiske plater og henge opp på veggen , jeg har tenkt meg meir i denne stilen Dynavoice Akustikkplater Sort 4 STK - Surround 8 stk av di tenkte jeg ,får ikke brukt alle men det var heller ikke hensikten. For mye demping kan gjøre lyden flatt og tørt etc etc + at det er både betong i gulv og vegger her nede i leiligheten. Bass feller skal også inn i leiligheten men har ikke bestemt for hvilken merke som skal inn enda. Er bare og komme med råd osv til meg , setter stor pris på det.
    Det ser veldig spennende ut Tcteams! Følger med i tråden din.
    Min tommelfingerregel når det gjelder demping er at en plate skal gjøre at et slør blir borte og musikken mer energisk. Gjør ikke dempingen dette står den på feil sted.
    Anbefaler å bygge bassfeller selv. De jeg ser ute på markedet i Norge (kanskje bortsett fra Hemholtz) er veldig dyre og lite effektive der de trengs.
    Holder på å skal bygge noen bassfeller sammen med Tralltrall, og kommer til å dele oppskriften her hvis de fungerer som målingene tilsier.
    Ok da blir det bygging av bassfeller selv , for vente på oppskriften din da trompetN. Du er virkelig ein som setter pris på hifi her inne og tester kabler osv osv , og jeg liker virkelig og følle med på tråden din for det kommer stadig noe nytt og spennende , fra deg når det kommer til testing og ting du har/for gjort :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg ser godt poenget med en av gangen. Det er nok på samme måte hos meg, det er kun sweet spot som er interessant og der trenger man ofte litt tid:). Hadde vært veldig hyggelig/spennende med en seanse en gang det passer for deg. Du er også hjertelig velkommen til en lytt hos meg hvis du ønsker.
    Akkurat. Tror i likhet med enkelte andres anlegg at dette viker litt fra normalen og man bør muligens ha god tid til å "absorbere" hvordan det faktisk lyder.
    Takk for invitasjonen! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig hyggelig at du følger med og at du liker mine "krumspring" Tcteams!

    Jeg er nok ikke en av "tungvekterene" her inne, så du må ta det meste jeg skriver med en klype salt (men det gjør du nok).
    Isolert sett er lyd og akustikk et utrolig komplekst tema de færreste behersker, legger man til de elektriske aktive og passive komponenters egenskaper blir det enda verre. Da har vi ikke engang kommet til produksjonen av musikk og hvordan musikk best skal presenteres.

    Det jeg prøver å si ( ikke nødvendigvis til deg, men en god ting kan sjelden gjentas for ofte) er at fasiten rundt dette er det svært få som besitter og rådet "prøv selv" gjelder som aldri før. Min mening er at ingenting er i nærheten av å kunne erstatte det.

    Lurer på hva vi skulle gjort uten Fidelitygjengen som knapt gjør annet enn å "prøver selv". Jeg har mange timers musikkglede å takke Knut Vadseth for.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mulig jeg har postet denne en gang før, men tar sjansen på at man tåler en reprise.
    Synes dette er tøft.

    Det er flere nonverbale signaler som tyder på at det er første gang de spiller dette og ser notene de spiller.
    Er det forresten ingen som tenker på alle de uønskete refleksjonene tubakassa i bildet vil gi.;)

     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Veldig hyggelig at du følger med og at du liker mine "krumspring" Tcteams!

    Jeg er nok ikke en av "tungvekterene" her inne, så du må ta det meste jeg skriver med en klype salt (men det gjør du nok).
    Isolert sett er lyd og akustikk et utrolig komplekst tema de færreste behersker, legger man til de elektriske aktive og passive komponenters egenskaper blir det enda verre. Da har vi ikke engang kommet til produksjonen av musikk og hvordan musikk best skal presenteres.

    Det jeg prøver å si ( ikke nødvendigvis til deg, men en god ting kan sjelden gjentas for ofte) er at fasiten rundt dette er det svært få som besitter og rådet "prøv selv" gjelder som aldri før. Min mening er at ingenting er i nærheten av å kunne erstatte det.

    Lurer på hva vi skulle gjort uten Fidelitygjengen som knapt gjør annet enn å "prøver selv". Jeg har mange timers musikkglede å takke Knut Vadseth for.
    Du har nok rett i det trompetN man kommer lengst når man prøver selv , og feiler man er det bare og reise seg igjen og prøve til det blir slik man vil ha det best innen lyd. Jeg har noen ideer rundt det heile når det kommer til akustikken i stuen min. Skal legge ut bilder og kommentarer i http://www.hifisentralen.no/forumet...fi-hjemmekino-del-2-a.html?highlight=tceteams etterhvert som det kommer på plass her , har ein del og gjøre for og si det sånn :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her er noe jeg virkelig liker litt i samme genre:
    Tom Cat Blues - Wynton Marsalis at Jazz in Marciac 2011 - YouTube
    Var på konsert med han og JALC Orcestra i Pescara i 2011 og det har brent seg fast som en av de beste konsertene jeg har vært på:)
    Hehe, dritkul solo!!
    Skulle likt å titte inn i hjernen til Wynton noen ganger. Der er det mye som rører seg...
    Kan tenke meg det er en opplevelse å høre han live, det har jeg tilgode enda.
    Vokste opp med Marsalis som idol, men da på klassisk. Jazzmusikeren Marsalis er jo enda større. For en fyr!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.558
    Antall liker
    106.703
    Torget vurderinger
    23
    Hele familien er rimelig musikalske; det går nesten ikke en uke uten at det tyter ut en eller annen ny "Marsalis" på et eller annet instrument..:cool:
    Wynton, Branford, Ellis, Ellis jr. .....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hele familien er rimelig musikalske; det går nesten ikke en uke uten at det tyter ut en eller annen ny "Marsalis" på et eller annet instrument..:cool:
    Wynton, Branford, Ellis, Ellis jr. .....
    De bare "tyter" ut ja. Har hørt Brandford live noen anledninger og det er helt ålræit det også....
    Kommer med et helt ok bidrag til denne låta..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.672
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sikker på at du ville sett noe spesielt, men han har nok noen synapser vi andre ikke har:) (mitt fagfelt). Jeg ble tilfeldig invitert på konsert av en god italienske venn:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har en mistanke om at han er utlevert med mer enn gjennomsnittet ja. Synapser? Nerveforbimdelser i hjernen? Født sånn eller blitt sånn?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.672
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En synapse er selve koblingen mellom nerveceller, men også koblingen mellom nerveceller og muskelceller eller kjertler. Musikkgenier er ikke helt min spesialitet, men ut i fra det lille jeg har lest viker det ikke som om det er enighet om de er født sånn eller blitt sånn. Det er jo et stort sprang mellom de som er teknisk helt utrolige og de geniale, så noen forskjeller vil jeg tro man finner hvis man bare leter nøye nok. Tror ikke at det er enighet om hva som gjør Einsteins hjerne spesiell heller.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    033.jpg


    Du nevnte den nyeste utgivelsen til Tine T.H og jeg har fulgt henne helt fra hun debuterte på cd. Her er fra en konsert i Ibsenhuset jeg var på for 2-3 år siden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En synapse er selve koblingen mellom nerveceller, men også koblingen mellom nerveceller og muskelceller eller kjertler. Musikkgenier er ikke helt min spesialitet, men ut i fra det lille jeg har lest viker det ikke som om det er enighet om de er født sånn eller blitt sånn. Det er jo et stort sprang mellom de som er teknisk helt utrolige og de geniale, så noen forskjeller vil jeg tro man finner hvis man bare leter nøye nok. Tror ikke at det er enighet om hva som gjør Einsteins hjerne spesiell heller.
    Takk! Spennende tema. Har undervist i musikk siden jeg var 15 år og begynner å få et visst elevgrunnlag å trekke noen slutninger utifra.
    For å gjøre en lang historie kort så er min oppfatning av fødte musikkgenier i stor grad litt avmystifisert. Det er bare å konstatere at noen mennsker har utrolige kognitive evner. Hvis fysikken og miljøet går opp i en høyere enhet med rett tid til rett sted så er man i gang med geniskapning.;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vis vedlegget 187254

    Du nevnte den nyeste utgivelsen til Tine T.H og jeg har fulgt henne helt fra hun debuterte på cd. Her er fra en konsert i Ibsenhuset jeg var på for 2-3 år siden.
    Morsomt. Det føles utrolig når det vokser opp trompetstjerner i Norge som plutselig ikke gjør annet enn å konsertere i det store utland.
    Hvis interessen for klassisk musikk opprettholdes så spår jeg en større karriere innen klassisk musikk for Tine enn med Ole E.
    Hva er det som fasinerer deg ved hennes spill?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Den må sjekkes, likte veldig godt den første. Hvordan er lyden?
    Har bare lyttet gjennom Spotify, så vet ikke sikkert enda. Tror lyden er ok, men mistenker at EMI generelt har begynt å komprimere de klassiske utgivelsene. Dette er ikke noen audiofil innspilling tør jeg å påstå.
    Den første var det lagt mer i lyden tror jeg.
    Har fått kjøpt meg cden og finlyttet litt.
    Liker lyden på plata. Den er ikke noen ekstrem på noen måte. Spesielt pianoopptaket er langt unna en rendyrket audiofil innspilling, men er samtidig høyst brukbar.
    Platen er ganske "tørr" og man hører alle detaljer fra trompeten. I mitt døde rom så bruker jeg litt etterklang for å skjule litt detaljer, men på de andre anleggene jeg har hørt den på blander den fint med den naturlige klangen i lytterommene.
    Min foreløpige favoritt er spor 15, Austuriana satsen fra M Falla sitt spanske stykke. Veldig fin stemning på det sporet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hun fascinerer meg med en måte å spille på hvor personligheten og hennes måte å leke med instrumentet får frem en klang som tiltaler meg.
    I motsetning til Ole E. Antonsen som jeg synes forsøkte å få det samme frem, men det synes jeg i all hovedsak alltid låt altfor teknisk perfekt.
    Det er 2 andre som får til det samme synes jeg og det er Miles davis og Jan Garbarek.

    Noen har en klang i stemmen som kan fascinere og utrykke personlige egenskaper som går på utsiden av musikken, mens andre må gjøre det gjennom et instrument. Det er ikke lett å gjøre et instrument som en forlengelse av stemmen, styrker og svakheter, men det synes jeg Tine Thing klarer utmerket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hun fascinerer meg med en måte å spille på hvor personligheten og hennes måte å leke med instrumentet får frem en klang som tiltaler meg.
    I motsetning til Ole E. Antonsen som jeg synes forsøkte å få det samme frem, men det synes jeg i all hovedsak alltid låt altfor teknisk perfekt.
    Det er 2 andre som får til det samme synes jeg og det er Miles davis og Jan Garbarek.

    Noen har en klang i stemmen som kan fascinere og utrykke personlige egenskaper som går på utsiden av musikken, mens andre må gjøre det gjennom et instrument. Det er ikke lett å gjøre et instrument som en forlengelse av stemmen, styrker og svakheter, men det synes jeg Tine Thing klarer utmerket.
    Takk for innlegget!

    Miles D og Jan Garbarek er jo blant de største på dette området for meg også. Interessant at du tar med Tine i denne gruppen.
    Å få en trompet å bli en forlengelse av stemmen kan ikke være lett nei. Det store trikset de aller fleste aldri får til.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Den må sjekkes, likte veldig godt den første. Hvordan er lyden?
    Har bare lyttet gjennom Spotify, så vet ikke sikkert enda. Tror lyden er ok, men mistenker at EMI generelt har begynt å komprimere de klassiske utgivelsene. Dette er ikke noen audiofil innspilling tør jeg å påstå.
    Den første var det lagt mer i lyden tror jeg.
    Har fått kjøpt meg cden og finlyttet litt.
    Liker lyden på plata. Den er ikke noen ekstrem på noen måte. Spesielt pianoopptaket er langt unna en rendyrket audiofil innspilling, men er samtidig høyst brukbar.
    Platen er ganske "tørr" og man hører alle detaljer fra trompeten. I mitt døde rom så bruker jeg litt etterklang for å skjule litt detaljer, men på de andre anleggene jeg har hørt den på blander den fint med den naturlige klangen i lytterommene.
    Min foreløpige favoritt er spor 15, Austuriana satsen fra M Falla sitt spanske stykke. Veldig fin stemning på det sporet.
    Har hørt igjennom det siste albumet hennes, talent har hun og flott klang. Platen er vel "tørr" på flere måter.. Min samboer vil vel karakterisere mye av dette som litt sær trompetmusikk, men jeg liker det. Likte særlig mr 23, Vocalise. Mine preferanser heller mot Chris Botti. Det gjelder særlig angående myk og rolig vibrato, i motsetning til Tine, som bruker en rask og kraftig en. Hver sin smak, hun har helt sikkert strålende fremtid foran seg!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vannfall

    Har endelig fått sumlet med til å legge inn REW. Slik ser mitt første uglattete vannfall ut tunet etter ørene.


    vannfall2.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn