Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tenkte på det du sa om dårlig lyd på filtrering vs uten.. Jeg lurer på om lacolvolver er dårlig.. Har testa mellowmuse ir1a de siste dagene og mener det er bedre . Mer oppløst, spesielt nedover... Dumt at den koster 50 dollar for da er det en liten terkskel for å teste og jeg har ikke funnet noen andres erfaring..mellowmuse tar 32 bite float, kanskje ikke lacolvolver gjør det?
    Skylder deg en stor takk for tipset om Mellowmuse!!!!!!!!

    Det låter betydelig bedre her. Mer kraft i hele registeret. Løser de problemene jeg har hatt mistanke om og de problemene jeg ikke visste om.
    Du har nå flyttet mitt lydbilde betydelig oppover.:)
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Knall! Det var hyggelig. Og godt å høre at det ikke bare er i mitt hode :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.344
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det låter betydelig bedre her.
    Som en audiofil som har "mistet troen" langt på vei og som har blitt mer skeptisk er det interessant å lese om deg som har gått andre veien.
    X-faktor og at det ikke er mulig å måle alt innen lydgjengivelse var jeg tidligere helt enig i, men nå er jeg ikke sikker lenger.
    Hvordan sniker denne x-faktoren og andre saker seg gjennom innspillinger, miksing og mastering hvis de er skjulte?

    Kabeltesten din viste nesten at det var mulig å plukke ut slikt ved blindtest. Jeg er temmelig skeptisk på at andre kan gjøre det samme, og feilen din samt avbrutte forsøk tyder på at det selv for deg som jobbet hardt med dette ble vanskelig. Vanskelig er det også da å komme fra at dette er bittebittebittesmå forskjeller som drukner i dagsform og bias. Hodet mitt er lett å lure og få til å tro på forskjeller, det farger nok også min tro på hvordan det er for andre.

    Så snart det er plantet en liten spire av inntrykk festet til en komponent, avspillingsprogram, kabel eller annet så er den spiren vanskelig å komme forbi, er min påstand.
    Jeg tror at da vil vi forsøke sterkt å finne indikasjoner slikt at spiren kan gro og bli et "ekte" inntrykk.

    Fra før å ha vært motstander av blindtester, har jeg nå kommet til at det er det eneste pålitelige. ABXer med korte switcher kan være "slørende", eller viser de oss bare at sånn er det?

    Jeg ønsker lydopplevelsen og musikkgleden velkommen, men tror at den kan være forankret like sterkt i virkeligheten utenfor anlegget som i selve komponentene eller kablene. Kaffe, lyttesjokolade og herlige mennesker rundt deg. Hvordan gjenskape det hjemme i lytterommet?

    Nå for tiden synes jeg det er mer spennende hvorfor så mange digger lyden av vinylavspilling, selv om det er teknisk og målemessig langt bak CD og HiRez.
    Duelund hadde sine tanker om at det skal være en viss mengde 2de harmonisk forvrengning (justert etter hvor langt bak i salen du vil være) ved avspilling, siden lydens egen 'forvrengning' ligner på 2de harmonisk. Hvilken vreng skal til for å gjøre illusjonen best mulig? Din (og manges) variant med hellende frekvensgang er bare en av veiene til å "vrenge det rett".
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Det låter betydelig bedre her.
    1.
    Som en audiofil som har "mistet troen" langt på vei og som har blitt mer skeptisk er det interessant å lese om deg som har gått andre veien.
    X-faktor og at det ikke er mulig å måle alt innen lydgjengivelse var jeg tidligere helt enig i, men nå er jeg ikke sikker lenger.
    Hvordan sniker denne x-faktoren og andre saker seg gjennom innspillinger, miksing og mastering hvis de er skjulte?

    2.
    Kabeltesten din viste nesten at det var mulig å plukke ut slikt ved blindtest. Jeg er temmelig skeptisk på at andre kan gjøre det samme, og feilen din samt avbrutte forsøk tyder på at det selv for deg som jobbet hardt med dette ble vanskelig. Vanskelig er det også da å komme fra at dette er bittebittebittesmå forskjeller som drukner i dagsform og bias. Hodet mitt er lett å lure og få til å tro på forskjeller, det farger nok også min tro på hvordan det er for andre.

    3.
    Så snart det er plantet en liten spire av inntrykk festet til en komponent, avspillingsprogram, kabel eller annet så er den spiren vanskelig å komme forbi, er min påstand.
    Jeg tror at da vil vi forsøke sterkt å finne indikasjoner slikt at spiren kan gro og bli et "ekte" inntrykk.
    4.
    Fra før å ha vært motstander av blindtester, har jeg nå kommet til at det er det eneste pålitelige. ABXer med korte switcher kan være "slørende", eller viser de oss bare at sånn er det?
    5.
    Jeg ønsker lydopplevelsen og musikkgleden velkommen, men tror at den kan være forankret like sterkt i virkeligheten utenfor anlegget som i selve komponentene eller kablene. Kaffe, lyttesjokolade og herlige mennesker rundt deg. Hvordan gjenskape det hjemme i lytterommet?
    6.
    Nå for tiden synes jeg det er mer spennende hvorfor så mange digger lyden av vinylavspilling, selv om det er teknisk og målemessig langt bak CD og HiRez.
    Duelund hadde sine tanker om at det skal være en viss mengde 2de harmonisk forvrengning (justert etter hvor langt bak i salen du vil være) ved avspilling, siden lydens egen 'forvrengning' ligner på 2de harmonisk. Hvilken vreng skal til for å gjøre illusjonen best mulig? Din (og manges) variant med hellende frekvensgang er bare en av veiene til å "vrenge det rett".
    Endelig Roda!! :)



    1. Tror vi må skille "klang" og "X-faktor" fra hverandre.
    Med klang mener fagfolket beskrivelse av lyd som brilliant, full, lys, mørk osv..... Dette er psykoakustiske opplevelser av all lyd som i en lydkjede blir levende lyd tatt opp av elektronikk og kommer ut igjen i den andre enden som lyd som vi helst skal oppleve med mange av de samme klangfargene som i levende lydbilde.
    Det er når noen sier at: "mellomregisteret i anlegget ditt lyder for lyst" man støter på en interessant problemstilling. Hva gjør at et forsterkerbytte kan gjøre dette?
    Vi som bruker ulike former EQ kan skru dette til på en måte, men i mål kommer vi ikke på den måten fordi vi ikke kan gjøre noe med apparatenes egenlyd på den måten.

    Jeg mener at forsterkerens klangegenskaper er gitt av alle de forskjellige komponentene som er inni forsterkeren. Man har målinger av alle komponentene, men to komponenter som måler likt kan oppfattes forskjellig. (ifølge Bryston) Hvorfor? Dette er x-faktoren jeg er nysjerrig på.
    Konstruktørene skal derfor sette sammen massevis av komponenter som til sammen skal lyde godt. En vanskelig øvelse. Tror kabelkonstruktører sitter med mye av de samme utfordringene.
    X faktor som jeg beskriver er ikke skjulte i det hele tatt, de er lett hørbare. I alle prosessene du beskriver benytter man ørene til å velge mikrofoner, mikrofonplassering, ulike "lydforbedrere" osv osv som til slutt gjør at en produksjon lyder som den gjør. Disse produktene er konstruert og kjøpt av gode konstruktører igjen som sørger for at de gir god lyd.
    Skulle man tatt de valgene ved hjelp av avlesning av målinger ville man slitt big time.


    2. Blindtesting uten konkret formål forvirrer mer enn noe annet. Jeg er mer skeptisk til resultatene jeg får av disse enn mine egne ører. Selvfølgelig er det bias med i all lytting, men vi snakker om et anlegg som står i stuene over lengre tid.
    Kabler representerer etter mitt skjønn det vanskeligste å gjenkjenne ved blindtesting og har vist seg meget vanskelig å blindteste. At alle kabelforskjeller som blir predikert ofte stemmer overens med hverandre synes jeg er et mye sterkere argument enn negative blindtester.
    Mitt største poeng med blindtesten min var at jeg måtte tilpasse den slik at jeg lyttet "like godt" som til vanlig. Når jeg fikk til det hørte jeg også forskjellene.

    3. Det har du nok rett i. Det er det jeg kaller erfaringsgrunnlag. Vi er gode til å lære og legger til gammel læring til komponenter. Bias om du vil. Det er denne måten vi lytter på enten vi vil eller ikke. Det er denne mekanismen som jeg mener gjør at objektive minimale forskjeller blir større og større over tid. Vi lytter dypere og dypere i alt vi bruker tid på enten det er en låt, høyttaler eller hva som helst. Vi tillegger det bias i form av erfaringer.

    4. Jeg tror at korte switcher både viser oss hvor små forskjellene er fordi vi lytter mer "objektivt" på den måten, men korte switcher er også slørende. Spesielt på forskjeller som klang etc.
    Når jeg skriver at vi lytter objektivt så er det fordi vi kun har små fokuspunkter som vi sammenligner på kort tid. På disse fokuspunktene trenger ikke de objektive forskjellene være så store, men hvis du registrerer mikroforskjeller der, husker på de og registrerer nye og nye og nye og nye så blir det kanskje betydelig etterhvert?

    Jeg har sans for skikkelig blindtester og ikke slike kvasiblindtester som enkelte amerikanske audioselskaper sprer rundt.
    I smaksblindtester så får man ofte en oppgave som kan være:

    -hvilken søtsmak av disse smaker mest kunstig på denne saften?
    -Hvilke av disse pizzaene smaker mest salt?

    -Så kan de ha forbrukertester hvor et panel skal en mening om hva de synes smaker best ved "førsteinntrykket" av to matvarer. (Som likner kvasitestene innen hifipropaganda liknende MP3 testen her for et par dager siden.)

    -De kan også ha tester over lengre tid. Blir forbrukerne lei smaken?

    Kabler står for min del for en slags "aroma" for hele smaken og blir derfor vanskelig å blindteste, men den kommer frem ved seende lytting etter min mening fordi man har en klar referanse å sammenligne mot i det forrige lydbildet som man kjenner godt fra før.

    5. Enig. Det går ikke gjenskape en konsertopplevelse etter min mening.

    6. Vinyl er interessant. Tror det er mange veier til Rom. Jeg tror støyspektrum er et veldig undervurdert tema blant hifientusiastene. Forskjellen på hvit og rosa støy i støygulvet kan være en betydelig faktor blant mange andre som til slutt gir en sluttopplevelse.


    Tusen takk for innlegget Roda! Jeg skriver ganske bastant i dette innlegget, men håper du kjenner min stil godt nok til å ikke tillegge det for mye vekt.
    Når det gjelder mistet troen, så tror jeg du har et sjeldent edruelig forhold til dette og synes det er VELDIG interessant at du mener dette etter å ha hørt så mye godt utstyr. Jeg har vært i en del studioer som har laget gull av gråstein, så jeg har mer tro på know how enn noe annet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.344
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Endelig Roda!! :)


    1. Tror vi må skille "klang" og "X-faktor" fra hverandre.
    Med klang mener fagfolket beskrivelse av lyd som brilliant, full, lys, mørk osv..... Dette er psykoakustiske opplevelser av all lyd som i en lydkjede blir levende lyd tatt opp av elektronikk og kommer ut igjen i den andre enden som lyd som vi helst skal oppleve med mange av de samme klangfargene som i levende lydbilde.
    Det er når noen sier at: "mellomregisteret i anlegget ditt lyder for lyst" man støter på en interessant problemstilling. Hva gjør at et forsterkerbytte kan gjøre dette?
    Vi som bruker ulike former EQ kan skru dette til på en måte, men i mål kommer vi ikke på den måten fordi vi ikke kan gjøre noe med apparatenes egenlyd på den måten.

    Jeg mener at forsterkerens klangegenskaper er gitt av alle de forskjellige komponentene som er inni forsterkeren. Man har målinger av alle komponentene, men to komponenter som måler likt kan oppfattes forskjellig. (ifølge Bryston) Hvorfor? Dette er x-faktoren jeg er nysjerrig på.
    Konstruktørene skal derfor sette sammen massevis av komponenter som til sammen skal lyde godt. En vanskelig øvelse. Tror kabelkonstruktører sitter med mye av de samme utfordringene.
    X faktor som jeg beskriver er ikke skjulte i det hele tatt, de er lett hørbare. I alle prosessene du beskriver benytter man ørene til å velge mikrofoner, mikrofonplassering, ulike "lydforbedrere" osv osv som til slutt gjør at en produksjon lyder som den gjør. Disse produktene er konstruert og kjøpt av gode konstruktører igjen som sørger for at de gir god lyd.
    Skulle man tatt de valgene ved hjelp av avlesning av målinger ville man slitt big time.

    Jeg tror klang og disse "upresise" beskrivelsene er lett å måle. Problemet kommer sannsynligvis når en uttalelse skal gjenskapes uten å vite hva den som kommer med uttalelsen egentlig mener. Hva er en klangfarge?

    Grunnen til at et forsterkerbytte kan gjøre noe med lyst mellomregister er at det er en interaksjon mellom forsterkeren og høyttaleren den driver.
    Se på disse målingene i Stereophile og se spesielt på hva den simulerte høyttalerlasten gjør med målingen kontra en stabil ohmsk motstand.
    (Prim Luna rørforsterker er en godt eksempel på hvor galt det kan være fatt)

    Hva er apparatenes egenlyd? Dersom dette er X, så er det jo temmelig merkelig at det kan finnes huslyd hos produsentene? Det MÅ jo være saker og ting som disse konstruktørene har kontroll på slik at de ikke må konstruere først og sjekke etterpå om de har fått med seg Xen..?
    Min egen forsterker begynner jeg å kjenne bra godt etterhvert, men jeg tror ikke ett sekund på at det bor noe mystisk inni den. At den og f.eks NAD M3 vil kunne få anlegget til å låte forskjellig selv om de audiolenses med nye målinger og samme target tror jeg er såpass enkelt som at det ikke er alt audiolense kan korrigere for. Jeg hører at de låter forskjellig, og for meg er det ukjent hva som lager forskjellene. Men det vil ikke si at det er noen Xer som bor inni dem.

    At to forsterkere låter forskjellig og måler likt er en umulighet. Da måler man ikke på de rette tingene. Det blir som Duelunds fornøyelige histore om mannen som står og leter under en lyktestolpe og det kommer en kar bort for å høre hva han leter etter. Det er pengeboka som han mistet. "Mistet du den her?" "Nei, men det er jo her det er lys...." ;)

    Det med hvordan en produksjon låter er litt på sidelinja, IMO.
    Da er det snakk om å skape noe som skal nytes med hele jeg-et etterpå. Ikke om å gjenskape et musikksignal. Det er hva anleggene våre gjør, de får et elektrisk signal som brukes for å gjenskape musikken som er tatt opp. Null mystikk. Ikke så rent lite kjedelig det der.
    Men der som kommer ut av disse boksene våre kan være ren magi, der det treffer oss som deilig musikk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.344
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    2. Blindtesting uten konkret formål forvirrer mer enn noe annet. Jeg er mer skeptisk til resultatene jeg får av disse enn mine egne ører. Selvfølgelig er det bias med i all lytting, men vi snakker om et anlegg som står i stuene over lengre tid.
    Kabler representerer etter mitt skjønn det vanskeligste å gjenkjenne ved blindtesting og har vist seg meget vanskelig å blindteste. At alle kabelforskjeller som blir predikert ofte stemmer overens med hverandre synes jeg er et mye sterkere argument enn negative blindtester.
    Mitt største poeng med blindtesten min var at jeg måtte tilpasse den slik at jeg lyttet "like godt" som til vanlig. Når jeg fikk til det hørte jeg også forskjellene.
    Blindtesting må ha et mål, og målet må være å etterprøve det du har hørt seende. Sette det på prøve og fjerne det som ligger utenfor selve lyden.
    Min utheving over, akkurat dette må man legge godviljen til for å kunne finne.
    Det er mye større sprik enn det er samstemt over det som predikeres. Jo mer jeg hører og leser jo sikrere er jeg på at alt MÅ testet hjemme i eget anlegg og med bias fjernet.
    Din blindtest gjorde det mer sannsynlig at det kan være mulig å høre forskjell på to signalkabler. Veldig spennende, men samtidig også en tydelig indikasjon på hvor liten forskjellen er.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.344
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    3.
    Så snart det er plantet en liten spire av inntrykk festet til en komponent, avspillingsprogram, kabel eller annet så er den spiren vanskelig å komme forbi, er min påstand.
    Jeg tror at da vil vi forsøke sterkt å finne indikasjoner slikt at spiren kan gro og bli et "ekte" inntrykk.
    3. Det har du nok rett i. Det er det jeg kaller erfaringsgrunnlag. Vi er gode til å lære og legger til gammel læring til komponenter. Bias om du vil. Det er denne måten vi lytter på enten vi vil eller ikke. Det er denne mekanismen som jeg mener gjør at objektive minimale forskjeller blir større og større over tid. Vi lytter dypere og dypere i alt vi bruker tid på enten det er en låt, høyttaler eller hva som helst. Vi tillegger det bias i form av erfaringer.
    Nja, la meg ta et eksempel.
    I format-testen her på HFS så var det ene sporet gitt navnet 1 og det andre ikke så overraskende 2.
    Når jeg så hørte på 1 og fikk for meg at den var ukomprimert, så var denne spiren jeg snakket om allerede sådd.
    Da er det for sent å "glemme" at jeg i bakhodet har denne biasen.
    For å komme unna bias så måtte jeg kjøre runder med 1 og 2 uten at jeg visste hva jeg lyttet på og deretter når jeg hadde bestemt meg for hva som var hva titte på om det var 1 eller 2.

    Det samme mener jeg skjer ved seende lytting på f.eks kabler. Har det først satt seg et inntrykk om bedre bass så sitter det så hardt at du vil jobbe ubevisst for å finne flere "bevis" for at det stemmer. Det går ikke an å slå av uten å fjerne vissheten om hva du hører på.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.244
    Antall liker
    30.887
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå for tiden synes jeg det er mer spennende hvorfor så mange digger lyden av vinylavspilling, selv om det er teknisk og målemessig langt bak CD og HiRez.
    Duelund hadde sine tanker om at det skal være en viss mengde 2de harmonisk forvrengning (justert etter hvor langt bak i salen du vil være) ved avspilling, siden lydens egen 'forvrengning' ligner på 2de harmonisk. Hvilken vreng skal til for å gjøre illusjonen best mulig? Din (og manges) variant med hellende frekvensgang er bare en av veiene til å "vrenge det rett".
    Jeg har også spekulert fælt på det med vinyl. Det høres anderledes ut, men om det er plata, pu, stepup/RIAA er helt i det blå for meg.

    Det jeg med sikkerhet kan si, er at spektrogrammet fra vinyl ofte har høyfrekvent støy i seg, hvor samme kuttet på cd et kjemisk fri for støy over ca. 22 kHz. Om dette har noe med saken å gjøre vet jeg seff ikke, men siden alt digitaliseres her i tkr Towers, har jeg en mistanke om at det er slik det er.

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Endelig Roda!! :)


    1. Tror vi må skille "klang" og "X-faktor" fra hverandre.
    Med klang mener fagfolket beskrivelse av lyd som brilliant, full, lys, mørk osv..... Dette er psykoakustiske opplevelser av all lyd som i en lydkjede blir levende lyd tatt opp av elektronikk og kommer ut igjen i den andre enden som lyd som vi helst skal oppleve med mange av de samme klangfargene som i levende lydbilde.
    Det er når noen sier at: "mellomregisteret i anlegget ditt lyder for lyst" man støter på en interessant problemstilling. Hva gjør at et forsterkerbytte kan gjøre dette?
    Vi som bruker ulike former EQ kan skru dette til på en måte, men i mål kommer vi ikke på den måten fordi vi ikke kan gjøre noe med apparatenes egenlyd på den måten.

    Jeg mener at forsterkerens klangegenskaper er gitt av alle de forskjellige komponentene som er inni forsterkeren. Man har målinger av alle komponentene, men to komponenter som måler likt kan oppfattes forskjellig. (ifølge Bryston) Hvorfor? Dette er x-faktoren jeg er nysjerrig på.
    Konstruktørene skal derfor sette sammen massevis av komponenter som til sammen skal lyde godt. En vanskelig øvelse. Tror kabelkonstruktører sitter med mye av de samme utfordringene.
    X faktor som jeg beskriver er ikke skjulte i det hele tatt, de er lett hørbare. I alle prosessene du beskriver benytter man ørene til å velge mikrofoner, mikrofonplassering, ulike "lydforbedrere" osv osv som til slutt gjør at en produksjon lyder som den gjør. Disse produktene er konstruert og kjøpt av gode konstruktører igjen som sørger for at de gir god lyd.
    Skulle man tatt de valgene ved hjelp av avlesning av målinger ville man slitt big time.

    Jeg tror klang og disse "upresise" beskrivelsene er lett å måle. Problemet kommer sannsynligvis når en uttalelse skal gjenskapes uten å vite hva den som kommer med uttalelsen egentlig mener. Hva er en klangfarge?

    Grunnen til at et forsterkerbytte kan gjøre noe med lyst mellomregister er at det er en interaksjon mellom forsterkeren og høyttaleren den driver.
    Se på disse målingene i Stereophile og se spesielt på hva den simulerte høyttalerlasten gjør med målingen kontra en stabil ohmsk motstand.
    (Prim Luna rørforsterker er en godt eksempel på hvor galt det kan være fatt)

    Hva er apparatenes egenlyd? Dersom dette er X, så er det jo temmelig merkelig at det kan finnes huslyd hos produsentene? Det MÅ jo være saker og ting som disse konstruktørene har kontroll på slik at de ikke må konstruere først og sjekke etterpå om de har fått med seg Xen..?
    Min egen forsterker begynner jeg å kjenne bra godt etterhvert, men jeg tror ikke ett sekund på at det bor noe mystisk inni den. At den og f.eks NAD M3 vil kunne få anlegget til å låte forskjellig selv om de audiolenses med nye målinger og samme target tror jeg er såpass enkelt som at det ikke er alt audiolense kan korrigere for. Jeg hører at de låter forskjellig, og for meg er det ukjent hva som lager forskjellene. Men det vil ikke si at det er noen Xer som bor inni dem.

    At to forsterkere låter forskjellig og måler likt er en umulighet. Da måler man ikke på de rette tingene. Det blir som Duelunds fornøyelige histore om mannen som står og leter under en lyktestolpe og det kommer en kar bort for å høre hva han leter etter. Det er pengeboka som han mistet. "Mistet du den her?" "Nei, men det er jo her det er lys...." ;)

    Det med hvordan en produksjon låter er litt på sidelinja, IMO.
    Da er det snakk om å skape noe som skal nytes med hele jeg-et etterpå. Ikke om å gjenskape et musikksignal. Det er hva anleggene våre gjør, de får et elektrisk signal som brukes for å gjenskape musikken som er tatt opp. Null mystikk. Ikke så rent lite kjedelig det der.
    Men der som kommer ut av disse boksene våre kan være ren magi, der det treffer oss som deilig musikk.
    Enig det meste.
    Det er ikke noe problem å måle en klangfarge for de som har greie på hva de er ute etter og har utstyr til det.

    Enig at det meste som avgjør lyden til en forsterker er interaksjonen mellom signal og høyttaler. Det er jo det åpenbare som vi alle snakker om hele tiden. Det dette gjelder er det som er igjen av lyden når disse impedansen og forvrengning er regnet ut.

    Jeg tar det som en selvfølge at konstruktørene har full kontroll på disse faktorene som gir sin "huslyd". Mange av de snakker om å "tune" lyden på produktene sine. At jeg kaller det X-faktor og mystisk er bare fordi ingen her ser ut til å vite noe særlig om svaret, men det vil ikke si det samme som at det ER mystisk. Enig her altså.

    Utfordringen for alle konstruktører av lyd og musikkprodukter tror jeg binde å binde teori og objektive målinger med psykoakustiske opplevelser. Åpenbart ingen problem siden det blir konstruert mange vellydende produkter, men enkelt er det nok ikke. Og det jeg mener med dette er at de standardiserte målingene man gjør av for eksempel høyttalere sier lite om klangegenskaper vi oppfatter psykoakustisk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    2. Blindtesting uten konkret formål forvirrer mer enn noe annet. Jeg er mer skeptisk til resultatene jeg får av disse enn mine egne ører. Selvfølgelig er det bias med i all lytting, men vi snakker om et anlegg som står i stuene over lengre tid.
    Kabler representerer etter mitt skjønn det vanskeligste å gjenkjenne ved blindtesting og har vist seg meget vanskelig å blindteste. At alle kabelforskjeller som blir predikert ofte stemmer overens med hverandre synes jeg er et mye sterkere argument enn negative blindtester.
    Mitt største poeng med blindtesten min var at jeg måtte tilpasse den slik at jeg lyttet "like godt" som til vanlig. Når jeg fikk til det hørte jeg også forskjellene.
    Blindtesting må ha et mål, og målet må være å etterprøve det du har hørt seende. Sette det på prøve og fjerne det som ligger utenfor selve lyden.
    Min utheving over, akkurat dette må man legge godviljen til for å kunne finne.
    Det er mye større sprik enn det er samstemt over det som predikeres. Jo mer jeg hører og leser jo sikrere er jeg på at alt MÅ testet hjemme i eget anlegg og med bias fjernet.
    Din blindtest gjorde det mer sannsynlig at det kan være mulig å høre forskjell på to signalkabler. Veldig spennende, men samtidig også en tydelig indikasjon på hvor liten forskjellen er.
    Hvorfor fjerne bias?
    Jeg tror at komponenter generellt spiller veldig likt hverandre innefor sin komfortsone og forskjellene er marginale. Kabler brukes bare som symbol på dette er min oppfatning.
    Det er også veldig liten forskjell på nivået til ulike musikere og kvalitet på innspillinger osv....
    Kabler er ikke det eneste jeg har blindtestet i mange år nå.
    Det er en øvelse å kjenne igjen sounden til et gitt orkester når man ikke kjenner innspillingen eller alle trompettestene jeg har gjort. Det er det samme hver gang. Det er vanskelig å høre forskjell blindt, men når det kommer til et stykke er forskjellene betydelige.
    At mange forteller om sine opplevelser som kun er bias er åpenbart, men i tråden "seende vs blind" lytting presiserer jeg mange ganger at over en ukes tid normaliserer ting seg. Det er gode grunner til at jeg skriver det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    3.
    Så snart det er plantet en liten spire av inntrykk festet til en komponent, avspillingsprogram, kabel eller annet så er den spiren vanskelig å komme forbi, er min påstand.
    Jeg tror at da vil vi forsøke sterkt å finne indikasjoner slikt at spiren kan gro og bli et "ekte" inntrykk.
    3. Det har du nok rett i. Det er det jeg kaller erfaringsgrunnlag. Vi er gode til å lære og legger til gammel læring til komponenter. Bias om du vil. Det er denne måten vi lytter på enten vi vil eller ikke. Det er denne mekanismen som jeg mener gjør at objektive minimale forskjeller blir større og større over tid. Vi lytter dypere og dypere i alt vi bruker tid på enten det er en låt, høyttaler eller hva som helst. Vi tillegger det bias i form av erfaringer.
    Nja, la meg ta et eksempel.
    I format-testen her på HFS så var det ene sporet gitt navnet 1 og det andre ikke så overraskende 2.
    Når jeg så hørte på 1 og fikk for meg at den var ukomprimert, så var denne spiren jeg snakket om allerede sådd.
    Da er det for sent å "glemme" at jeg i bakhodet har denne biasen.
    For å komme unna bias så måtte jeg kjøre runder med 1 og 2 uten at jeg visste hva jeg lyttet på og deretter når jeg hadde bestemt meg for hva som var hva titte på om det var 1 eller 2.

    Det samme mener jeg skjer ved seende lytting på f.eks kabler. Har det først satt seg et inntrykk om bedre bass så sitter det så hardt at du vil jobbe ubevisst for å finne flere "bevis" for at det stemmer. Det går ikke an å slå av uten å fjerne vissheten om hva du hører på.
    Det du snakker om her er over meget kort tid. MP3 testen tenker jeg ble av de fleste gjort på et kvarter eller noe og da må man slite med de tingene du nevner her. På lengre sikt forsvinner dette gradvis.

    Hvis har lyttet til platesamlingen din over en lang periode og noen plutselig hadde omformatert disse til MP3 er jeg ganske sikker på at du hadde reagert. Det handler om at du er vant til noe dypt nede i underbevisstheten og da er det lettere å detektere forskjeller.

    Jeg testet sporene ved å gjøre meg vant til det ene. Hørte så mye jeg orket og satte på det andre. Da kom svaret ganske klart frem.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nå skal jeg banne litt i hifikirka her....

    Jeg har nemlig syndet mer enn noen gang. Ikke nok med at jeg bruker digital romkorreksjon aktivt, men nå har jeg begynt å legge på kunstig romklang også.

    Jeg har lekt meg med tanken lenge og prøvd litt, men klangene har vært for dårlige.
    I den nye convolveren jeg har skaffet meg er det lett å justere klangen.

    Jeg fant en god klang fra en konsertsal som jeg eksprimenterte med. Det fine med convolverprinsippet er at man kan bestemme når effekten skal slå inn på signalet.

    Jeg vet at dette høres HELT FEIL UT for alle som liker plug and play og ufarget lyd.

    Her kommer min "unnskyldning":

    Til nå har jeg forsøkt å dempe rommets tidlige refleksjoner mest mulig slik at anslagene i musikken er upåvirket av lytterommet. Siden rommet mitt er så lite dør resten av refleksjonene ganske fort ut og jeg foretrekker å dempe hele frontveggen.
    På denne måten blir "tørre" innspillinger veldig tørre og på klangfulle innspillinger sitter jeg i konsertsalen.
    Nå har jeg levd med den klangen som finnes på opptakene en lengre periode og savner klangen litt.

    I en opptaksituasjon på en klassisk innspilling vil det være et kompromiss mellom direktelyd og reflektert lyd hvor direktelyd blir foretrukket ofte i dag. Etterklangen man hører ligger ganske langt nede.
    Med den elektroniske klangen (som jeg tror er tatt opp akustisk) jeg legger til kan jeg bestemme hvor "tidlig" jeg vil den skal begynne. Hvis jeg legger den fra starten av tonene så høres det godt og alt blir grøtete. Hvis jeg drøyer den 20 ms får jeg tørre anslag og følelsen av et større rom bak som "varmer opp" klangen i anlegget.
    Fortsatt er det litt kunstig, men så kan jeg dra den ned noen db til "knekkpunktet" hvor jeg ikke hører den lenger, bare de positive effektene av den.

    På mange måter blir dette en kunstig "Haas trigger effect" som man psykoakustisk sett er fordelaktig i konsertsaler og kontrollrom, men også (hold fast) på de fleste studioinnspillinger følger man denne "oppskriften". Problemet er at mesteparten av klangen forsvinner i mastring.

    Jeg var veldig skeptisk selv, men bare lekte meg litt. Plutselig fant jeg disse knekkpunktene som gjorde klangen nærmest "uhørlig" og vanskelig å skille fra det faktiske opptaket. Kona har "blindtestet" hvor hun sa at det låt mindre "tørt" enn tidligere, men bedre.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Morsomt, og interessant! :)
    Hadde du hatt en surroundreceiver, og et par side- bakhøyttalere, og sendt romklangen dit, kunne du jo "riskere" en riktig så interessant romfølelse?

    Faktisk så lekte jeg litt med slike effekter for ca 50(!) år siden, men selvsagt ikke på en så avansert måte som dagens løsninger kan tilby!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei TrompetN.

    Tråden din er veldig interessant. Selv om du fra før har enorm erfaring innen lyd og skal vi kalle det "instrumental korrekthet", noe som også har gjort deg til det som må være en av de dyktigste lytterne her inne, lar du ikke det stoppe nysgjerrigheten i å lære mer og utvide erfaringen. Du er ikke av typen som lar erfaringene føre deg til meninger som er fastgrodd. Du er nysgjerrig etter å lære mer. De konklusjoner du har kommet frem til basert på dine erfaringer er ofte sammenfallende med egne konklusjoner. Dette er derfor en særdeles interessant tråd å følge for meg. Alt for mange lar dessverre egen kunnskap stå i veien for videre lærdom fordi de ikke innser at det de vet kanskje ikke er den fulle og hele sannheten. Dette gjelder kanskje spesielt de som har tilegnet seg sin kunnskap på teoretisk nivå og ikke i praksis. Du er en herlig motvekt til dette her inne.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Eksperimenterte med klang og forsinkelse i forrige lytterom. Surround-høyttalerne fikk signalet fra hovedhøyttalerne, med redusert volum og bass, og med ulik forsinkelse, for å simulere refleksjoner i en konsertsal. Veldig fin effekt, som øyeblikkelig sørget for at lytterommet ble ca. 40 meter bredt og meget langt.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Rampegutt.. Nå tuller du med ting vi alle vet er feil ;)

    Dette må testes..

    Hvilken klang brukte du? er det noe som er tilgjengelig for andre? Og gidder du dele et screenshot eller noe slikt av oppsettet? Hadde vært artig å teste...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, testing er gøy..Har selv en Carver pre med Holografic Illution.. Med den matrisen inne er lydbildet større og en sitter mer I musikken... Forsåvidt gøy det...Og for en som liker variasjon er det midt i blinken....Men når jeg skal lytte vil jeg ikke ha noen matrise innekoblet.. Da vil jeg gjerne ha det perspektivet jeg er vant til uten klanger lagt på...En kan saktens lure på hvorfor en blir litt tradisjonell når det skal "lyttes", men det har vel med det gjenkjennbare...


    Forøvrig, hva ble egentlig konklusjonen når det gjaldt Ncore imot Gryphon ? Ble det hele feil grunnet forskjellig gain ?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Morsomt, og interessant! :)
    Hadde du hatt en surroundreceiver, og et par side- bakhøyttalere, og sendt romklangen dit, kunne du jo "riskere" en riktig så interessant romfølelse?

    Faktisk så lekte jeg litt med slike effekter for ca 50(!) år siden, men selvsagt ikke på en så avansert måte som dagens løsninger kan tilby!
    He he, ja du sier noe.

    Spørsmålet er hvor lett det er å integrere klangen i lydbildet på den måten. Kanskje lettere for 2L å legge ekte klang i bakhøyttalerene.

    Tviler ikke på at du har forsket rundt temaet, du er jo en dyktig tekniker etter hva jeg har skjønt. Jeg har selvsagt også lekt meg masse. Faren min kjøpte en Equalizerboks på begynnelsen av 90tallet med romklang og diverse som jeg brukte mye tid på for å si det mildt.

    Dagens colvolution teknologi fikk jeg øynene opp av at gitaristvennene mine fortalte om effektene sine at de hadde kjøpt massevis av signaturene til legendariske rørforsterkere hvor de kunne simulere alt fra direkte inn i PA til avstand til mikrofon til mikrofontype.
    Snakket med en studioteknikker forleden som bekreftet at disse var veldig gode, det var visstnok kun rørvrengen de ikke klarte å simulere godt nok til studio.
    Jeg er skeptisk og tviler, men det beviser at denne teknologien ikke er helt borte.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hei TrompetN.

    Tråden din er veldig interessant. Selv om du fra før har enorm erfaring innen lyd og skal vi kalle det "instrumental korrekthet", noe som også har gjort deg til det som må være en av de dyktigste lytterne her inne, lar du ikke det stoppe nysgjerrigheten i å lære mer og utvide erfaringen. Du er ikke av typen som lar erfaringene føre deg til meninger som er fastgrodd. Du er nysgjerrig etter å lære mer. De konklusjoner du har kommet frem til basert på dine erfaringer er ofte sammenfallende med egne konklusjoner. Dette er derfor en særdeles interessant tråd å følge for meg. Alt for mange lar dessverre egen kunnskap stå i veien for videre lærdom fordi de ikke innser at det de vet kanskje ikke er den fulle og hele sannheten. Dette gjelder kanskje spesielt de som har tilegnet seg sin kunnskap på teoretisk nivå og ikke i praksis. Du er en herlig motvekt til dette her inne.

    Mvh
    Roysen
    Hei Roysen

    Tusen takk for innlegget!:) Det er meget inspirerende at en som deg synes denne tråden er interessant å følge. Det du sier om motvekt er ekstra hyggelig fordi jeg føler meg som det motsatte.
    Takk i like måte! Jeg nyter dine anleggstråder. Jeg ler og (nærmest) gråter i din berg og dalbane. Om problemer med bassforsterker som aldri vil på og katteavfall i Krell R, og magiske musikkopplevelser. Synes det er kjempespennende å lese om en som har direktelinjer til de beste folka og beste utstyret som finnes.
    En ting du skrev en gang som jeg har bitt meg merke i og som har åpnet noen dører i mitt hode er at du fortalte at de fleste "store gutta" var opptatt av faselinjæritet og ikke så mye frekvensgang. Slike sannhetssitater fra øverste hold er utrolig verdifullt og spennende etter min mening.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Eksperimenterte med klang og forsinkelse i forrige lytterom. Surround-høyttalerne fikk signalet fra hovedhøyttalerne, med redusert volum og bass, og med ulik forsinkelse, for å simulere refleksjoner i en konsertsal. Veldig fin effekt, som øyeblikkelig sørget for at lytterommet ble ca. 40 meter bredt og meget langt.
    Dette eksprimentet har jeg fått med meg og er veldig spennende. Krever nok litt større rom enn jeg har nå. Morsomt når veggene i rommet plutselig "forsvinner". Får litt av den effekten med dette.:)
    Er du avhengig av å dempe førsterefleksjonen i lytterommet ditt eller er ikke det så farlig?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Rampegutt.. Nå tuller du med ting vi alle vet er feil ;)

    Dette må testes..

    Hvilken klang brukte du? er det noe som er tilgjengelig for andre? Og gidder du dele et screenshot eller noe slikt av oppsettet? Hadde vært artig å teste...
    Leker meg med klangene som følger med Mellowmuse.
    Noen av "Hall" klangene er gode. Kommer tilbake med med konkret. Tror det er veldig individuelt hvor mye og hvilken klang som "blander" med rommet ditt. Bare pass på at du stiller "Len" sent nok.
    Til kirkeplater bruker jeg "Hall venue" med "Len" start på 1.30 sek som spiller ut til 3.50. Da sitter jeg plutselig midt i kirka med masse klang og klare anslag.
    Har du dempet rom? Mitt er nesten fulldempet.

    Litt usikker på om "alle mener dette er feil" ;)
    For en stund siden så var det linket til et "hysterisk" oppsett hvor en eldre mann hadde bygdt huset rundt et rom med egenproduserte hornhøyttalere og elektronikk som for min del så helt sykt ut. Han toppet akustikken med "hjemmelaget" kunstig klang:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ja, testing er gøy..Har selv en Carver pre med Holografic Illution.. Med den matrisen inne er lydbildet større og en sitter mer I musikken... Forsåvidt gøy det...Og for en som liker variasjon er det midt i blinken....Men når jeg skal lytte vil jeg ikke ha noen matrise innekoblet.. Da vil jeg gjerne ha det perspektivet jeg er vant til uten klanger lagt på...En kan saktens lure på hvorfor en blir litt tradisjonell når det skal "lyttes", men det har vel med det gjenkjennbare...


    Forøvrig, hva ble egentlig konklusjonen når det gjaldt Ncore imot Gryphon ? Ble det hele feil grunnet forskjellig gain ?
    Ja, du sier noe. Det gjennstår å se etter en viss tid hva som blir stående på under "lytting" her. Er jo ganske ferskt for meg dette, men fungerte så bra at jeg måtte dele det.
    Når det gjelder Ncore så har jeg ikke fått prøvd grundig på et grunnlag som gir noen "objektiv" konklusjon, men har fått testet nok til å konkludere med at Gryphon blir stående. De kan noen triks i den leiren der.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Forstår godt det resultat. Det var ventet.
    Har du forresten lyttet til de forskjellige høyttalerene deres? Hvordan låter de?
    Signatur?
    Lurer på å ta meg en tur nedover å sjekke ut litt på fabrikken.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.690
    Antall liker
    3.624
    Desværre bare lyttet en gang på fabrikken for nogen år siden. Beskriver det bedst som homogenitet. Intet frekvensområde påkalder ens opmærksomhed. Det kan man bare sige om MEGET få højttalere efter min mening. En ven af mig hvis far er Klassisk musiker har Gryphon Athileon, Gryphon CD spiller og Gryphon pre. Højttalerne er Gryphon Cantata. De var de første Gryphon højttalere udviklet på Duelunds ideer. Duelund kaldte sin version " Køkken højttaleren".
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk! :)
    Rått anlegg din venn har. Anthileon er en våt drøm...
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Hei trompet og takk for svar. Nei rommet mitt er en vanlig stue, så kanskje ikke jeg har samme behov... Stuen har i tillegg åpninger til resten av huset med mulighet for allverdens sene refleksjoner..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Audiolenseshævvv:

    I kveld har jeg nerdet skikkelig. Siste ukene har jeg hatt med meg Audiolense ut av huset for å spre det glade budskap og da lærer man mye nytt.
    Ikke alle rom og anlegg oppfører seg som mitt eget.

    Har vært litt hos Tralltrall å hjulpet han med akustikktuning og han har jo kjøpt EHED sine gamle basstårn som er kreasjonene til 8x12tom.
    Når man har holdt på tosifret timer med et slikt anlegg i 30 m2, med Bryston 14B SST og 1000W crown på hvert basstårn blir det fort litt stusselig å komme hjem til mine to titommere og integrerte forsterkere med 3 db helling.

    Jeg vil også ha det fysiske trøkket!!!

    Derfor har jeg brukt min nyervervede kunnskap rundt Audiolense og trukket strikken til mine stakkars høyttalere maksimalt tror jeg. Det var like før strikken røk et par ganger i kveld.

    Det er veldig fasinerende hvordan en frekvensgangkurve kan oppleves forskjellig på ulik membranareal og etterklang i lytterommene. Derfor har jeg vært nødt til å kompensere litt.

    Dette er kurven jeg har endt opp med. Med AL har jeg mulighet til å stramme og løsne der det trengs og etter 5 timer og 16 filtre har jeg kommet opp med denne kurven som jeg rett og slett tror gir min beste lyd til nå med meget fysisk tilstedeværelse. ;) Har spilt på lag med høyttalere og rom.

    filter3.jpg




    Hos Tralltrall har jeg fått nærmere beskjentskap med hornhøyttalere fra JBL og etter en lang dag sammenliknet med JMlab Diva til en mye høyere pris. Forstår hornfolket for å si det slik.
    Slik jeg tolker lyden synes jeg hornene er best til å "slippe" lyden etter peak. Det gjør at ting høres mer lettbent og ubesværet ut.
    Hmmm, nå er mine Respons mer virile i mellomtonen enn JMlab, men var en artig erfaring.

    Med Audiolense på disse horna fikk man raskt fjernet enkelte artifakter og kun godlyden ble igjen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Imponerende! :)
    Jeg blir mer og mer fristet til å prøve noe slikt, her i heimen.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Imponerende! :)
    Jeg blir mer og mer fristet til å prøve noe slikt, her i heimen.....
    Man lærer enormt mye om hvorfor ting lyder som de gjør. :)

    Inngangbiletten er også veldig lav hvis man har pc og lydkort fra før.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Kopi av min egen target så og si.:) Kanskje 1-2db lavere på 50hz her.

    Men "beste" target er så mangt. Best på den musikken man liker best, alltid noe som kunne klart seg med mindre bunn, eller mer. Innspillinger varierer utrolig mye. Mye mer en noe av det vi driver med i avspillingskjeden.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg har forstått kan man legge til Audiolense-filtre i en Squeezebox (-server) og slikt også. Da trenger man bare PC-en til selve kalibreringen, og ikke avspilling.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Kopi av min egen target så og si.:) Kanskje 1-2db lavere på 50hz her.

    Men "beste" target er så mangt. Best på den musikken man liker best, alltid noe som kunne klart seg med mindre bunn, eller mer. Innspillinger varierer utrolig mye. Mye mer en noe av det vi driver med i avspillingskjeden.
    Morsomt.
    Mine tanker går til høyttalerkonstruktørene som oppfylle mange krav ut av fabrikken.
    Ikke lett å finne en universal kurve nei. Lurer også på dette med forvrengning fra høyttaleren. Nå har jeg flyttet mye av den ned til bassen. Til nå har jeg kun tatt hensyn til romkorreksjon og target, men lurer på om jeg kan dra det lenger hvis jeg balanserer belastningen mer.
    Artig å sammenlikne forrige ukes favoritt med dagens. Bra på hver sine måter, men med hver sine mangler.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Såvidt jeg har forstått kan man legge til Audiolense-filtre i en Squeezebox (-server) og slikt også. Da trenger man bare PC-en til selve kalibreringen, og ikke avspilling.
    Ja, det tror jeg absolutt man kan gjøre.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Såvidt jeg har forstått kan man legge til Audiolense-filtre i en Squeezebox (-server) og slikt også. Da trenger man bare PC-en til selve kalibreringen, og ikke avspilling.
    Det var interessant! :)
    Får google litt etter en slik løsning, medmindre du har en link eller tips om hvordan?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Du kan jo bare sende et pip til BX Scrooge.

    Et filter er ikke større enn 1mb og trenger kun en concolver-plugin for å fungere. Har ikke squeezebox så jeg kan ikke fortelle deg 100%
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg har forstått kan man legge til Audiolense-filtre i en Squeezebox (-server) og slikt også. Da trenger man bare PC-en til selve kalibreringen, og ikke avspilling.
    Det var interessant! :)
    Får google litt etter en slik løsning, medmindre du har en link eller tips om hvordan?
    Tror det var Bx som fortalte meg det i Audiolense-tråden en gang, så søk litt i den, kanskje?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fant en litt spennende artikkel om warmth and air som blant annet skriver litt om faseskift som en "ørevennlig" effekt.

    Ellers ting mange av oss vet fra før, men likevel....

    THE SECRETS OF WARMTH & AIR
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Takker for tips, til både Dazed og TrompetN!
    Da får jeg snoke litt rundt i "Audiolense"-tråden, så får vi se....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Du kan jo bare sende et pip til BX Scrooge.

    Et filter er ikke større enn 1mb og trenger kun en concolver-plugin for å fungere. Har ikke squeezebox så jeg kan ikke fortelle deg 100%
    Laster du enda filtrene over i Pure Music eller er du over på en annen løsning ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn