Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    EQ er et kompromiss. Det er ikke mulig å bruke EQ til rommet helt uten artifakter siden lyden er et resultat av både direkte og reflektert lyd. Det er greit å vite. Spesielt over ca. 150 Hz hvor ørene våre er mer sensitive. Men også til bassen blir det et kompromiss siden det ikke gjør noe i tidsdomenet. Det vil være stor forskjell på å ta en peak med EQ vs. bassfelle. Alikevel kan litt forsiktig bruk av EQ gjøre lyden totalt sett bedre for de som ikke har mulighet til tiltak. Personlig er jeg dog veldig skeptisk til bruk av spesielt IIR og FIR til øvre frekvensområdet. Her opplever jeg parametrisk EQ fungerer bedre og låter mer naturlig og riktig (eller med mindre feil). Til bassen er nok en av de andre muligens en bedre løsning. Det er f.eks dette DEQX har valgt med sin korreksjon. Og tilbakemeldingene fra de som har brukt en del tid på å lytte til de ulike løsningene virker å peke i samme retning.

En annen ting er at man ikke har sjans til å innføre de viktige psykoakustiske aspektene med EQ. Det må det tiltak til.

Skal bli spennende å følge utviklingen Trompetnerd og se hvor du ender.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Demo hos deg mener du!?
    I første omgang var det demo hos deg jeg mente. Her hjemme må det mer på plass før jeg innviterer øra dine ;D
    Du kan gjerne komme på lyttebesøk, men har lyst til å vente litt, så du kan komme med forslag når jeg ikke kommer lenger selv.
    Regner med å stange i lydveggen i løpet av desember, så i januar er det fritt frem. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Scrooge skrev:
    Trompetnerd:
    Jeg må si at jeg med stor interesse følger med i denne tråden, ikke minst fordi jeg selv er levende opptatt av god akustikk når det kommer til musikkgjengivelse.
    Men jeg stusser litt når jeg leser det siste innlegget ditt: Er det virkelig slik at du oppfatter forskjeller i lydtrykk på 0,01dB? ::)
    I så fall skjønner jeg jo at det kan være litt av en utfordring å komme frem til et tilfredsstillende resultat!
    Noe jeg forøvrig er ganske sikker på at du vil klare...
    Hei Scrooge

Hyggelig at du liker tråden. Morsommere å fortelle når det er noen som leser. :)

Når det gjelder 0.01 db så gjaldt nok det kun den grafiske EQen til Pure music. Jeg vet ikke hvorfor, men mest sansynlig pga fase som Asbjørn nevner.
    Kanskje også fordi det gjelder så lite frekvensområde (som det gjør i grafisk eq) at hvis man treffer for eksempel frekvensen der trompetistenes sus på tonen vs klang blir det sensitivt. På den parametriske EQen hører jeg ikke de samme forskjellene, men det har da også blitt vanskeligere å tune 100%.
    Når det gjelder nivåforskjeller har jeg vanskeligheter med å høre 1 db forskjell, men treffer man de frekvensene som påvirker klangforskjeller tror jeg er øret mer sensitivt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    EQ er et kompromiss. Det er ikke mulig å bruke EQ til rommet helt uten artifakter siden lyden er et resultat av både direkte og reflektert lyd. Det er greit å vite. Spesielt over ca. 150 Hz hvor ørene våre er mer sensitive. Men også til bassen blir det et kompromiss siden det ikke gjør noe i tidsdomenet. Det vil være stor forskjell på å ta en peak med EQ vs. bassfelle. Alikevel kan litt forsiktig bruk av EQ gjøre lyden totalt sett bedre for de som ikke har mulighet til tiltak. Personlig er jeg dog veldig skeptisk til bruk av spesielt IIR og FIR til øvre frekvensområdet. Her opplever jeg parametrisk EQ fungerer bedre og låter mer naturlig og riktig (eller med mindre feil). Til bassen er nok en av de andre muligens en bedre løsning. Det er f.eks dette DEQX har valgt med sin korreksjon. Og tilbakemeldingene fra de som har brukt en del tid på å lytte til de ulike løsningene virker å peke i samme retning.

En annen ting er at man ikke har sjans til å innføre de viktige psykoakustiske aspektene med EQ. Det må det tiltak til.

Skal bli spennende å følge utviklingen Trompetnerd og se hvor du ender.
    Jeg tror mye du nevner her har med hvordan man bruker verktøyene. Tror at man kan komme i mål på mange måter, men man må da tenke på forskjellige måter. Tenker det må være mulig å koble inn psykoakustiske aspekter selv om man bruker EQ eller liknende, man må bare tilpasse verktøyet?
    Da jeg koblet inn fasefiltrene så slanket lyden seg betraktelig og for at jeg skulle oppleve lyden som naturlig måtte jeg endre litt på vinklingen på høyttalerene og skru en annen EQ. Ikke så rart egentlig siden jeg skrur EQen etter MITT ideal og når elementer forandrer seg (foreks når jeg setter inn fasefiltrene) måtte jeg forandre andre elementer for å oppnå lik lyd.

Ser hva du skriver om å bruke EQ over 150hz. Jeg har lest forskjellige konklusjoner på dette, men har ingen sterkt mening selv enda. Mine erfaringer så langt er at skjevhetene jeg har i frekvensgangen er så store over 150 hz at det blir bedre med EQ enn uten. Det ideele ville nok vært å ikke bruke EQ i det hele tatt, men jeg opplever HELE lydkjeden som et stor kompromiss og da vil det være vanskelig å ikke kompromisse i de siste leddene også.

Blir spennende ja, på mange måter har jeg i den siste uka nådd målet mitt med et anlegg som er godt nok for mitt ideal så alt som blir bedre nå er ren bonus. ;D
    Som jeg har skrevet tidligere i tråden så kan lyden bli for bra også, opplever selv at jeg ligger på vippen nå. Det eneste som altid kan bli bedre er headroom. Tror nok at du har rett i at de psykoakustiske elemtene kanskje kan dra det hele litt lenger. Holder på å lese meg opp på emnet nå. Hvis du har noen fine linker å dele så er du velkommen til det. :)

Med for bra lyd så mener jeg at det oppstår problemer når anlegget blir bedre enn gjennomsnittet av innspilling/produksjonsutsyret.

Kebab

Jeg har spist mye kebab i mitt liv. På nittitallet i bebynnelsen av 20årene var det mange sene bykvelder etter klubbjobber og sene bandøvelser.
    Mandag spiste jeg noe som kan ha blitt min siste kebab. Har vært skikkelig dårlig i 2 hele dager nå. :mad: Har måttet sykemelde meg fra jobb og konserten med sølvguttene jeg skal spille på i morgen har hengt i en tynn tråd. Nå kvikner jeg til og har fått tilbake trua. :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kjempebra tråd :) Jeg lærer masse av å lese innleggene her. Jeg driver og planlegger en musikkstue i hagen og trenger derfor masse tips om akustikk +++ Har enda tilgode å høre et anlegg som jeg virkelig "tror" på, men har god tro på at du kan få det til ;) Har vært hjemme hos EHED og det han kan presentere er kanskje det nærmeste jeg har kommet så langt. Der er det en utrolig pinpointing og basskontroll, ganske uvant med så nøytral lyd uten "partypukkel).

Stå på, dette kan bare bli bra :)

Vidar ((ex)trompetist) ;D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Trompetnerd skrev:
    Hei Scrooge

Hyggelig at du liker tråden. Morsommere å fortelle når det er noen som leser. :)

Når det gjelder 0.01 db så gjaldt nok det kun den grafiske EQen til Pure music. Jeg vet ikke hvorfor, men mest sansynlig pga fase som Asbjørn nevner.
    Kanskje også fordi det gjelder så lite frekvensområde (som det gjør i grafisk eq) at hvis man treffer for eksempel frekvensen der trompetistenes sus på tonen vs klang blir det sensitivt. På den parametriske EQen hører jeg ikke de samme forskjellene, men det har da også blitt vanskeligere å tune 100%.
    Når det gjelder nivåforskjeller har jeg vanskeligheter med å høre 1 db forskjell, men treffer man de frekvensene som påvirker klangforskjeller tror jeg er øret mer sensitivt.
    Jada, jeg liker så absolutt tråden!
    Og synes det er interessant å lese om din vei imot godlyden, ikke minst fordi du i kanskje større grad enn gjennomsnittet, benytter hjelpemidler og en metodikk som ikke er så vanlig å lese om? I alle fall ikke for meg. Uten dermed å si at dette er ukjent landskap for min del.
    For egen del har jeg kommet frem til et ganske så brukbart resultat, men da i et dedikert lytterom hvor jeg har kunnet "herje som jeg vil", mht høyttalerplasseringer og rombehandling.
    EQ av noe slag har jeg ikke brukt, men har i stedet jobbet litt med fasekorreksjon på sub vs fronter, for å bli kvitt en plagsom peak i 40Hz-området.
    Ellers har jeg jo nå fått en god forklaring på de tidligere nevnte 0,01dB, noe som også Asbjørn hadde fornuftige og oppklarende meninger om.

Stå på, Trompetnerd! ;)

8

8x12_TOM

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Demo hos deg mener du!?
    I første omgang var det demo hos deg jeg mente. Her hjemme må det mer på plass før jeg innviterer øra dine ;D
    Du kan gjerne komme på lyttebesøk, men har lyst til å vente litt, så du kan komme med forslag når jeg ikke kommer lenger selv.
    Regner med å stange i lydveggen i løpet av desember, så i januar er det fritt frem. ;)
    Nå fikk jeg plutselig prestasjonsangst. Vi får samle det vi har av erfaring og oppdagelser, for å se om ikke det kan gi oss begge en reise lengere opp i hifihimmelen
    Januar er en fin tid for hifimorro :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    vidarje skrev:
    Kjempebra tråd :) Jeg lærer masse av å lese innleggene her. Jeg driver og planlegger en musikkstue i hagen og trenger derfor masse tips om akustikk +++ Har enda tilgode å høre et anlegg som jeg virkelig "tror" på, men har god tro på at du kan få det til ;) Har vært hjemme hos EHED og det han kan presentere er kanskje det nærmeste jeg har kommet så langt. Der er det en utrolig pinpointing og basskontroll, ganske uvant med så nøytral lyd uten "partypukkel).

Stå på, dette kan bare bli bra :)

Vidar ((ex)trompetist) ;D
    Takk, jeg synes dette er moro og gir meg ikke med det første.
    Heldiggris som har mulighet til musikkstue. :)
    Etter mine siste erfaringer lurer jeg på om man noen gang finner det anlegget man "tror" på annet i sin egen stue ???
    EHED har mulighet til å velge akkurat den lyden han selv vil ha og har gjort det, og det tror han på.
    Tror den siste prikken over i-en handler mye om hver enkelt sin smak tror jeg.

Det som var så deilig med EHED sitt oppsett var at det hvilte så godt. Avslappende å lytte til. Anlegget har ingen vanskeligheter og all musikk fungerte utmerket. Er veldig fan av en så nøytral lyd. Ganske modig å skru så nøytral bass at man nesten ikke hører de digre "tårna" bak der. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Demo hos deg mener du!?
    Nå fikk jeg plutselig prestasjonsangst. Vi får samle det vi har av erfaring og oppdagelser, for å se om ikke det kan gi oss begge en reise lengere opp i hifihimmelen
    Januar er en fin tid for hifimorro :)
    Så så, ikke så beskjeden. Ikke noe press herfra, bare en viss tro ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Fasekorrigerings filter

Dette var interessant for meg. Jeg har bare et par erfaringer med dette selv fra før der jeg har følt at lyden nærmest har blitt kvalt.
    Dette har vært med automatisk romkorreksjon gjennom gode hjemmekinorecivere. Da har jeg ikke hatt mulighet til å eksprimentere og har glatt forkastet lyden. Denne følelsen kom denne gangen også, men etter å ha lyttet en stund til det måtte jeg innrømme at det hadde sine fordeler. Man har 4 nivåer av dette fasefilteret og for hvert nivå jeg skrudde nærmere utgangspunktet synes jeg at godlyden kom tilbake, men at den objektive lyden ble dårligere.
    Utrolig hvor fort man venner seg til kvaliteter.

Det var to ting som skjedde med disse filtrene som gjorde godlyden dårligere:
    fokuset ble smalt og fylden i bass og mellomtone ble borte. Resten var egentlig ganske positivt men ganske uvant.
    For å få fokuset bredere flyttet jeg bare høyttalerene med mindre toe-in. Dette hjalp. Respons-høyttalerene skal stå slik at man ser innsiden av høyttaleren og jeg så nesten ikke innsiden lengre, så nå står de mer likt det Reidar Persson selv anbefaler. Fylden i mellomtone og bass var det enkelt å gjøre noe med i EQen og da kom godlyden tilbake. Selv om det fortsatt er litt uvant at lyden kommer så rett på. Tror det er her psykoakkustikken kommer inn i bildet.

Det jeg stusser litt på er at denne fasekorrektheten gjelder kun EQen (selvfølgelig ikke rommet). Det vil si at det egentlig burde lyde likt som lyden rett ut av cdspilleren bare med ønsket EQ. Hvorfor føles det som at lyden blir slanket når man bare retter opp EQen da?

Med Audiolense har jeg forstått at man er veldig fleksibel med å styre denne fasekorrektheten. Man kan velge frekvensområde og diverse.
    Da retter man opp rommets fasepåvirkning også.
    Dette gjør så mye for lyden at gjort riktig er det et veldig potensiale der. Spennende...

I dag løp prøveperioden med Pure-music ut. Pga en litt stram økonomi for tiden (har vært dyrt å drive plateselskap istedet for å tjene penger ;)) så invisterer jeg pengene i noe annet (hadde ellers gått for pose og sekk). Derfor blir det en liten stund til nye erfaringer kommer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    For de som vil lese:

Har lyst til å skrive noen ord i lys av kabeldebatten som foregår i kabelhjørnet. Ikke for å dra debatten hit, men her er kanskje leserene mer interessert i å prøve å forstå hva en mener enn i kabelhjørnet der de fleste virker å være mest opptatt av å fremme sine egne synspunkter.

På grunn av denne debatten kom jeg på hvorfor jeg tok pause fra ”sentralen”. Det som slår meg er hvilket stort markeringsbehov hver enkelt som skriver innlegg har (meg selv inkludert).
    Pengesluk stilte et interessant spørsmål: hvorfor slikt engasjement i kabeldebatten? Om det ikke finnes noen fasitsvar på dette tror jeg at det har mye med å gjøre at kabler har blitt et symbol på hvordan man lytter. Det er ikke noe komponent som du så tydelig kan få tilbakemelding om at de forbedringene du hører er innbilte forskjeller eller at dine investerte kroner bare er tull. På den andre siden er det ingen komponent som teoretikerne er så sikre på at forskjellene kan være innbilt som kabler, men debatten om innbilt eller ikke, riktig/galt skinner gjennom over hele spekteret.

Det som skal være mitt poeng i dette innlegget er ydmykhet. Det er noe som etter min mening kler ALLE i begge leire og ville gjort hifisentralen til et bedre nettsted for verdens beste hobby ”kvalitetslytting på musikk”.

Et godt eksempel på at ydmykhet ikke bare kler ”nybegynnere”, men også de mest hardbarka eksperter synes jeg er ”idrettsutøvere”. Det er lite som viser kvalitet så svart på hvitt som vinnere i idrett. Likevel liker vi de som klarer å holde benene på jorda i de avgjørende øyeblikkene og jeg tror også ydmykhet er noe av forutsetningen for å lykkes igjen og igjen.

Jeg PRØVER selv å innta en ydmyk holdning på sentralen (arrester meg gjerne) selv om jeg kanskje har bakgrunn, erfaring og kunnskap nok til å uttale meg like bastant som noen her. Jeg sier ikke at det er lett, når jeg for eksempel leser gjennom linjene at noen antar at jeg ikke har skjønt noen ting, men det lønner seg å bære over med det. Rundt neste hjørne kan det vise seg at den personen faktisk kan hjelpe.

Jeg har hittil aldri har møtt EN person som har hatt full oversikt over fagfelt som omhandler musikk. Jeg har gjennom livet ofte inntatt en lyttende rolle i større settinger der store autoriteter er involvert. Listen over store musikere, dirigenter, produsenter, akustikere og lydteknikere jeg har jobbet eller drukket ”øl” med er blitt ganske lang og få om noen har uttalt seg like bastant om sitt fag som enkelte gjør her om for eksempel kabler. Det virker som de beste har skjønt at det ikke finnes noen fasit og at de fleste ting kan gjøres på flere måter selv om de fleste etter min mening sliter med å fjerne fordommer og fornye seg.
    Å dele erfaringer er i hovedsak hva et diskusjonsforum også bør handle om med en retorikk som ikke tvinger folk å være enig eller uengie.

Som musiker lever jeg med kognitiv bias (placebo) hele tiden og det tror jeg alle andre mennesker gjør i dagliglivet også. For meg så påvirker dagsformen hvordan jeg selv oppfatter min egen spilling, men kanskje viktigst blir jeg påvirket av hvem som spiller hva og hvordan jeg bedømmer det. En artig øvelse er å bedømme hvor bra en for meg helt ukjent musiker spiller. Med en gang jeg kjenner cven til musikeren blir det lettere å plassere i bås. Jeg tror alle vil komme nærmere målet sitt hvis de erkjenner at hjernen leker med en hele tiden. Vil presisere at dette ikke er et dårlig skjult argument om forskjeller på kabler, men heller fortelle at for meg er hjernen en av de største faktorene ved hobbyen vår for alle. Mine største ups and downs i lytteform utgjør større forskjeller en mitt beste komponentforskjell.

For meg personlig er det lite som slår dokumenterbar og sakelig praktisk erfaring. Teoretisk kunnskap bruker jeg som en ledesnor for punkter jeg vil øke min praktiske erfaring rundt og når jeg har fått praktisk erfaring gjenstår det ofte mange ubesvarte spørsmål. Det finnes veldig mange bøker hvordan man for eksempel kan lære å spille trompet, men for meg er det ingenting som slår den praktiske overføringsverdien. En amerikansk professor i trompet ”Bobby Shew” (blant annet spilt med Frank Sinatra og Buddy Rich) sa til meg en gang at det å lære er det samme som å forandre. Når du lærer noe nytt må du ofte forandre standpunkt til de andre tingene du har lært.

For meg finnes det kun en fasit når det gjelder lyd, og det er min egen. Den forandrer seg hele tiden.

Hvor vil jeg med dette innlegget? Forhåpentlig inspirere NOEN til en mer ydmyk holdning til deres egen og andres kunnskap av ulik karakter og jeg vil fortelle at JEG lærer masse om musikk og lydgjengivelse av DERE hver dag på hifisentralen.

I stedet for å slåss vil jeg HYLLE de nickene jeg husker at har bidratt til å øke min kunnskap i den siste tiden(noen nevnt, MANGE glemt) i tilfeldig rekkefølge:

Valentino, Roda, 8x12TOM, Pengesluk, Orso, NAT, Vredensgnag, Emotikon, Roysen, Mr.T, Ottone, John_Harald, Hifiguru, Pedal, Karma, OMF, Dazed, 65Finger, Flageborg, Kule_Trygve, Roald, EHED, Rojoh, Audiophile-Arve, Kjoenik, BX, Impulse, Sonny, Samlanes, tkr, Asbjørn, FredrikC, Scrooge, Cybervision, Shcumacher, Ganilsen, Baluba, Lyngen, Milenko, Low-Q, LMC, Snickers is, HEL, bambadoo, marsboer, kabelsatan, Lassemann, Wizard, Erato, Barbesco, Grumpy,

Takk!
    Fortsett å dele deres erfaringer, men gjør det kanskje enda mer sakelig og ydmykt.

Kommenter gjerne, men diskusjonen tar vi andre steder.

8

8x12_TOM

Gjest
    Et meget bra innlegg og til ettertanke for mange. Meg også ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    og jeg som trakk meg helt ut av kabelhjørnet fordi jeg trodde jeg var den eneste der som ikke visste alt om kabler...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Manglende ydmykhet?? DUST! ;D

M

Mr-T

Gjest
    Som med det meste annet kan man velge om man vil bruke den. Ydmykheten altså. Jeg sparer på min til jeg finner en god anledning (dvs når kona mener jeg har gjort noe gærent).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Y-konto i heimen er MEGET smart. Så kan heller løkhodene her på HFS få blø.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Veldig, veldig bra, Trompetnerd!

Si fra til meg også hvis jeg glemmer å være ydmyk!
    Man har veldig mye igjen for å være litt ydmyk ja....
    Da kommer plutselig løsningene fram og ikke bare problemene ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.529
    vel talt, Trompetnerd.

@pengesluk,

;D ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D ydmykt sådan!!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    For de som vil lese:
    Takk for hyllesten.
    Vet ikke om jeg kan kalle meg ydmyk, men når det gjelder kabler har jeg i alle fall inntatt en likegyldig holdning.
    Det nytter ikke å overbevise de mest overbeviste om at deres overbevisning ikke nødvendigvis er bevist.
    Din gode gamle test er til hjelp for noe nøktern tenking om temaet ;)

Jeg tror hjernen er lunefull og svært vanskelig å ha full kontroll over. Blir nesten svimmel av å tenke på det, men hvordan kan vi vite om sanseinntrykk er ekte? Hva er det som bestemmer om en opplevelse er reell?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.687
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Opplevelsen må vel kunne sies å være reell. Men opplevelsen er så mye mer enn det rent sensoriske påtrykket. Og der er ingenmannsland i den store kabelkrigen.

Forøvrig er egoet mitt i ferd med å nå supernovastørrelse. Først på lista. ;D ;D ;D

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra innlegg!
    En ting jeg har tenkt litt på er: har du noen gang når du er på akustisk konsert vært i tvil om at dette er "ekte"vare? Et annet spørsmål er, har du ment at det låter dårlig i samme sal med samme orkester en dag og glimrende en annen (lydmessig)?
    Jeg har aldri blitt lurt av "ekte" vare eller anlegg og alltid synes det låter glimrende på akustisk konsert i "gode" saler.

Vidar

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    For de som vil lese:
    Jeg tror hjernen er lunefull og svært vanskelig å ha full kontroll over. Blir nesten svimmel av å tenke på det, men hvordan kan vi vite om sanseinntrykk er ekte? Hva er det som bestemmer om en opplevelse er reell?
    Bra folket tok poenget! ;)

Å svare på dette spørsmålet på en ordentlig måte vil kreve mange sider.
    Den trippelABX-testen jeg arrangerte pluss en god del andre tilfeldigheter var en avgjørende faktor for starten på en prosess der jeg har forandret synet mitt på verden. Dette stikker litt dypere enn kabler ;) ;D

Min oppfatning er at de fleste mennesker liker å gå i flokk og har vanskelig for å ha EGNE meninger. Dette har både positive og negative sider.
    Fasinerende å ha tatt noen skritt tilbake å forsøke å studere menneskers subjektive reaksjonmønstre på en dag som 22 juli.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ingenmannsland i kabelkrigen er forskjell i sensorisk påtrykk og/ eller evne til å tolke dette påtrykket. To faktorer altså.

Glem alt erato- tåkepratet.. ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    vidarje skrev:
    Veldig bra innlegg!
    En ting jeg har tenkt litt på er: har du noen gang når du er på akustisk konsert vært i tvil om at dette er "ekte"vare? Et annet spørsmål er, har du ment at det låter dårlig i samme sal med samme orkester en dag og glimrende en annen (lydmessig)?
    Jeg har aldri blitt lurt av "ekte" vare eller anlegg og alltid synes det låter glimrende på akustisk konsert i "gode" saler.

Vidar
    Jeg har vel aldri vært i tvil om det er ekte vare eller ikke.
    Selve signaturen til salene oppleves lik, men min tolkning av det forandrer seg på samme måte som på hifi, men det gir mindre utslag siden det tross alt er mikroforskjeller i forhold til salens makrosignatur.
    Har vært mye som tilskuer og studert øvelser i Trondheim symfoniorkester og i Oslo filharmonien og da har jeg sittet på ca samme sete. Noen dager låter det veldig bra andre dager lyder det bare sånn passe, men alltid som ekte vare.

Fasinerer meg over venner som reiser over og kommer alltid tilbake fra konserter med for eks London Symphony som forteller at de ble så grepet at håret reiste seg og tårer som skvetter, mens venner som bor i London og hører orkestret jevnlig snakker om gode og dårlige dager som alle andre steder.

Unntaket er min heldige venn som spiller i Berlin Philharmoniker som mener de alltid spiller fantastisk, enten det er første prøve eller konsert. Han kan vel knapt kalles objektiv og det kan også godt være en regel i orkesteret at de alltid skal omtale seg som fantastisk selv til venner. Ligger en del subjektiv påvirkning ut til publikum der. ;)

Lyssetinger opplever jeg som veldig viktig for opplevelsen. På øvelser er det fullt lys, men på konserter dempes lyset og stemningen blir bedre.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Den trippelABX-testen jeg arrangerte pluss en god del andre tilfeldigheter var en avgjørende faktor for starten på en prosess der jeg har forandret synet mitt på verden. Dette stikker litt dypere enn kabler ;) ;D

Min oppfatning er at de fleste mennesker liker å gå i flokk og har vanskelig for å ha EGNE meninger. Dette har både positive og negative sider.
    Jeg prøver meg på en liten frekk en:
    Tror du at du ville kunne skille Bryston-settet fra Gryphon i en trippelABX?
    (Da selvsagt nivåmatchet og muligens også EQet hvis frekvensgangen ut av høyttalerne er forskjellig med de to)
    Jeg tror ikke du hadde hatt nubbsjans. :-X

Samme når du drev og justerte EQ, hadde du klart å høre de samme 0,1dB forskjellene (som sikkert ble forsterket av faseforskyvninger og slikt sånn at det ikke bare var 0,1dB i nivå du hørte) i trippelABX?

Relatert til EQ og rom-målinger så er det ofte lett å se at noe låter godt for så å bekrefte det med ørene etterpå.
    De som kan høre sånn uten å se det først, har nok trent litt på det :)

Jeg også har forandret mitt syn og er ikke like sikker på at jeg hører alt jeg hører lengre.
    Men jeg har også en åpen dør inn til at jeg kanskje hører det og at kanskje er ikke trippelABX det beste verktøyet for oss som ikke er trent i/ kjent med metoden.

En positiv sak med flokkmentaliteten er at de som før satt og nikket uten å høre forskjell og som kjøpte dyre kabler fordi selgeren sa det og de ikke ville fremstå som idioter nå tør å snakke ut.
    Jeg tror vi alle ønsker bekreftelse på at våre valg er gode, kanskje derfor så mange ønsker seg det produktet de nettopp har kjøpt til test i Hifiblader? ;)

Hadde en opplevelse en gang i verden med ANdac og min egen Marantz hjemme. Hadde koblet opp slik at jeg visste hva som spilte men ikke besøket. Vi ble fort enige om at den der låter sånn og den der låter sånn. Ble også enige om at det var små forskjeller. Senere da vi spilte musikk kun for å spille musikk - jeg vet, er det mulig liksom?? - så byttet jeg innganger på forsterkeren uten å fortelle det til besøket. Da jeg spurte om hvilken jeg spilte på ved et gitt tidspunkt så hadde ikke besøket hørt at jeg byttet inngang flere ganger i løpet av låten.
    Min konklusjon? Joda det er forskjeller, men det er ikke så fettnøye. ;D

M

Mr-T

Gjest
    Dette med musikkopplevelser er en rar ting. For noen år siden var jeg temmelig aktiv med konsertopptak og annet. Det var flere ganger jeg hadde en strålende konsertopplevelse - det klang godt, musikere og sangere gjorde en god jobb, stemningen var god, publikum responderte osv... Men når jeg hørte på opptaket dagen etter var alt mye dårligere. Plutselig ble det spilt surt og i utakt.... hvorfor hørte man ikke det under selve konserten, men først etterpå?

Poenget er at totalopplevelsen påvirkes av veldig mange faktorer. Det gjelder også innen hifi! Det er ikke snakk om at vi KUN hører med øra. Vi "hører" med øynene, underbevisstheten, vår egen sinnstemning og stressnivå og sikkert mye annet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever at det finnes to grøfter her.
    Den ene hvor man ikke tror det er forskjell på omtrent noe foruten høyttalere. Men ser man f.eks på forsterker testen til Richard Clark, så kommer det klart frem at han gjorde forandringer for at de skulle låte likt. En enkelt og billig forandring (så gjorde at til og med transitorer og rør låt likt), men det vitner alikevel om at det finnes hørbare forskjeller. Og det er også blindtestet som bekrefter forskjeller på både forsterkere, kabler ("defekte") og kilder.

Og den andre grøften er at man tror alt man opplever og hører er reelle forskjeller og utelukker helt psyken, dagsform og bias. Man finner dog mange eksempler på at folk har hørt betydelig forskjeller når ingen endringer har blitt gjort.

Utfordringen er kanskje å finne den gyldne middelvei og være åpen for både at man er ufeilbar i forhold til det man hører og for at det kan være snakk om virkelige forskjeller?

V

vredensgnag

Gjest
    I går hadde jeg HiFi-besøk fra en HFSer med god musikksmak og godt musikkminne. Han har vært innom før og lyttet til mine Gradient Helsinki 1.5

Før han kom stilte jeg dem opp i henhold til John Atkinsons anbefaling i Stereophile, da han testet dem. Det er også slik jeg kunne se at de var stilt opp i Horten, under messen der. Kort sagt - ca. 30 cm fra sidevegg, et stykke fra bakvegg, med åpen del av dipolen rettet mot veggen, men med ca. 45 graders vinkel. Høyttalernes akser må gjerne krysse foran lytter.

Vanligvis står de som på bildet under. Atkinsons mål var å få bedre basstegning, men hos meg fører dette til at mellomtonen "limes" til høyttalerne, der den ellers er fri i rommet, og i tillegg avmattes diskanten. Dette siste kommenterte Atkinson, uten å nevne at musikken hefter ved høyttalerne.

HFSeren nøt en innspilling med japansk kamikazevinyl, en jazz-trio der man ikke stusser over at to av kildene bor rundt hver sin høyttaler. Men da vi gikk over på annen musikk ble han urolig, reiste seg opp, bevegde seg rundt i lokalet, og meldte til slutt at nå spiller høyttalerne dårligere enn sist han var hos meg. Hadde plasseringen så mye å si?

Jeg satte høyttalerne på tapemerkene jeg har satt i gulvet, satte nålen i LPen og hørte et fornøyd sukk fra ham i lyttestolen. Og vi kunne diskutere dette en del: at Atkinson hadde forsøkt å kompensere for den relative bass-svikten i disse høyttalerne, og at dette gikk ut over mellomtone, diskant og musikkens "oppstandelse" i løse luften, frigjort fra høyttalerne. Man kan også fokusere på feil ting, syns jeg - disse høyttalerne skal ha egen subwoofer, om man er meget glad i bass.

De ble "testet" stående ca 30 cm fra sidevegg, og lenger tilbake enn på bildet. Det rare er at lydbildet blir enda større der de står nå, enn i testposisjonen som fikk den besøkende ut av stolen og ut på vandring i rommet.
    Jeg har etterhvert skjønt at man må finne absolutt beste plassering for at høyttalerne skal bli godt gift med rommet, og så sette lyttestolen i forhold

Slik går dagene!

Vedlegg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:

Jeg prøver meg på en liten frekk en:
    Tror du at du ville kunne skille Bryston-settet fra Gryphon i en trippelABX?
    (Da selvsagt nivåmatchet og muligens også EQet hvis frekvensgangen ut av høyttalerne er forskjellig med de to)

Samme når du drev og justerte EQ, hadde du klart å høre de samme 0,1dB forskjellene (som sikkert ble forsterket av faseforskyvninger og slikt sånn at det ikke bare var 0,1dB i nivå du hørte) i trippelABX?

Relatert til EQ og rom-målinger så er det ofte lett å se at noe låter godt for så å bekrefte det med ørene etterpå.
    De som kan høre sånn uten å se det først, har nok trent litt på det :)

Jeg også har forandret mitt syn og er ikke like sikker på at jeg hører alt jeg hører lengre.
    Men jeg har også en åpen dør inn til at jeg kanskje hører det og at kanskje er ikke trippelABX det beste verktøyet for oss som ikke er trent i/ kjent med metoden.

En positiv sak med flokkmentaliteten er at de som før satt og nikket uten å høre forskjell og som kjøpte dyre kabler fordi selgeren sa det og de ikke ville fremstå som idioter nå tør å snakke ut.
    Jeg tror vi alle ønsker bekreftelse på at våre valg er gode, kanskje derfor så mange ønsker seg det produktet de nettopp har kjøpt til test i Hifiblader? ;)

Hadde en opplevelse en gang i verden med ANdac og min egen Marantz hjemme. Hadde koblet opp slik at jeg visste hva som spilte men ikke besøket. Vi ble fort enige om at den der låter sånn og den der låter sånn. Ble også enige om at det var små forskjeller. Senere da vi spilte musikk kun for å spille musikk - jeg vet, er det mulig liksom?? - så byttet jeg innganger på forsterkeren uten å fortelle det til besøket. Da jeg spurte om hvilken jeg spilte på ved et gitt tidspunkt så hadde ikke besøket hørt at jeg byttet inngang flere ganger i løpet av låten.
    Min konklusjon? Joda det er forskjeller, men det er ikke så fettnøye. ;D
    He he Roda

Jeg liker å bli utfordret! ;)
    Bryston/Diablo i ABX uten EQ? Ville hørt forskjell.
    Bryston/Diablo i ABX med EQ? Veldig usikker på hva som er frekvensgang og hvorfor forskjellene er som de er. Hadde frekvensresponsen vært den samme tror jeg i dag at jeg ikke hadde hørt forskjell.

0.01 i Grafisk EQ i Pure Music på enkelte frekvenser i ABX? Nei, hadde ikke hatt sjanse, men 0.1 TROR jeg hadde hørt på trompetfrekvensene jeg skrev om.

I studio kan jeg slite å høre at man drar en vokal opp 3 db, men det er noe annet med et smalt frekvensområde.

Tror heller ikke at ABX kan avsløre de minste forskjeller, men er en god indikasjon på hvor små forskjellene er.
    Har blindtestet Dacer uten å høre forskjell for så å spille en kveld på feil dac og lure på hva som er galt med lyden. Da var forskjellene større enn ved min Marantz dvdspiller til 1500.- og den genierklærtr Cayin spilleren min til 8 lapper.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Men da vi gikk over på annen musikk bla han urolig, reiste seg opp, bevegde seg rundt i lokalet, og meldte til slutt at nå spiller høyttalerne dårligere enn sist han var hos meg.
    Svære forhold? ;D

Lekkert lytterom! Det ser til og med ut som det er behagelig dempet og et godt rom å oppholde seg i. 8)

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Men da vi gikk over på annen musikk bla han urolig, reiste seg opp, bevegde seg rundt i lokalet, og meldte til slutt at nå spiller høyttalerne dårligere enn sist han var hos meg.
    Svære forhold? ;D

Lekkert lytterom! Det ser til og med ut som det er behagelig dempet og et godt rom å oppholde seg i. 8)
    ;D Det er en meget bred 3 meter høy dobbeltdør et stykke bak lytteposisjonen, og når den er åpen er det 15m fra frontvegg til bakvegg ... så kanskje faller det naturlig å bruke ordet lokalet, men skjønner det ser rart ut.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Før han kom stilte jeg dem opp i henhold til John Atkinsons anbefaling i Stereophile, da han testet dem. Det er også slik jeg kunne se at de var stilt opp i Horten, under messen der. Kort sagt - ca. 30 cm fra sidevegg, et stykke fra bakvegg, med åpen del av dipolen rettet mot veggen, men med ca. 45 graders vinkel. Høyttalernes akser må gjerne krysse foran lytter.
    Jeg har etterhvert skjønt at man må finne absolutt beste plassering for at høyttalerne skal bli godt gift med rommet, og så sette lyttestolen i forhold
    Heisann,
    er litt interessert i disse litt spesielle høyttalerne, men dessverre aldri fått høre noe særlig på de i sweetspot.
    Har lagt merke til at de som oftest er veldig vinklet innover. Hva skjer hvis du vinkler de utover? Vil de få et åpnere lydbilde og mer dybde som man vanligvis får på apekister?

V

vredensgnag

Gjest
    EHED skrev:
    vredensgnag skrev:
    Heisann,
    er litt interessert i disse litt spesielle høyttalerne, men dessverre aldri fått høre noe særlig på de i sweetspot.
    Har lagt merke til at de som oftest er veldig vinklet innover. Hva skjer hvis du vinkler de utover? Vil de få et åpnere lydbilde og mer dybde som man vanligvis får på apekister?
    @lasse - Gradient Helsinki 1.5

Dette er plasseringskresne høyttalere. De drev Art Dudley i Stereophile til vanvidd da han skulle finne optimal plassering, og han prøvde vel alt som gikk, med unntak av å rette dem mot frontvegg. Men de har flott oppløsning. Dudley anmeldte dem i august 2010, og Atkinson i november:
    http://www.stereophile.com/content/john-atkinson-november-2010

Jeg har prøvd det meste med disse. Opp mot bakvegg, ulike posisjoner på gulvet, med og uten toe-in, radikal toe-in som 45 grader (som faktisk anbefales med disse).
    Dette er de eneste høyttalerne jeg har hatt som spiller best når aksen krysser foran lytteposisjon. Tilt på kappene rundt mt/diskant sørger for at lydenergien går til lytter, og opp i taket, slik at backwash reflekteres ned i gulvet, og ikke tilbake til lytter i ørehøyde bakfra.

Når høyttaleraksen krysser bak lytter, eller ligger tilnærmet parallelt med sidevegg, så får man dårligere følelse av romtegning og dybde i lyden. Atkinsons gjennomgang er instruktiv, men dette er meget interessant:
    http://www.avguide.com/review/gradient-helsinki-15-loudspeaker

Rooms are almost never completely symmetric, so the match between the speakers themselves can be obfuscated by room effects. The idea is that for perfect stereo, a mono signal fed to one speaker and the same signal with the reverse polarity fed to the other should produce at the listening position an absolute null—no signal at all—but this does not happen in general, and often not even to good approximation. But with the Helsinki 1.5s, even in a situation where the room setup involved an alcove on one side not matched on the other and so on, remarkable in-room matching occurred. I checked the sum of the two channels, both channels “in phase,” versus the difference, one channel out of phase relative to the other, with the first twenty milliseconds of an impulse fed to the speakers. (Twenty milliseconds is essentially the “integration time” of the ear as far as stereo imaging is concerned). The difference, from 300Hz on up, was 15dB down from the sum and at some frequencies even more than that. With typical wide-radiation speakers, the highs do well on this test, if one undertakes the easy task of absorbing the early high-frequency reflections. But the in-room midrange “channel matching” in the sense indicated is lucky to be on the order of 5dB. With the Helsinkis, the strong matching went down in frequency much further.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    Dette med musikkopplevelser er en rar ting. For noen år siden var jeg temmelig aktiv med konsertopptak og annet. Det var flere ganger jeg hadde en strålende konsertopplevelse - det klang godt, musikere og sangere gjorde en god jobb, stemningen var god, publikum responderte osv... Men når jeg hørte på opptaket dagen etter var alt mye dårligere. Plutselig ble det spilt surt og i utakt.... hvorfor hørte man ikke det under selve konserten, men først etterpå?

Poenget er at totalopplevelsen påvirkes av veldig mange faktorer. Det gjelder også innen hifi! Det er ikke snakk om at vi KUN hører med øra. Vi "hører" med øynene, underbevisstheten, vår egen sinnstemning og stressnivå og sikkert mye annet.
    Ganske presis likt mine erfaringer også.

Det ligger kanskje også noe i at vi ønsker forskjellige inntrykk når vi er hører konsert og på anlegget.
    Engasjement, trøkk og følelser på konsert, mens på cd blir det viktigere med perfeksjon i rytme og intonasjon.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enig med at det er mange faktorer som spiller inn for totalopplevelsen. På hifi siden er det for meg nesten påkrevd at det er rimelig mørkt og stille i rommet samt at jeg ikke må være stresset for å få en skikkelig musikkopplevelse. Det er vel en av grunnene til at messer generelt låter dårlig, i tillegg til begredelig akustikk (-EHED ;)). På akustiske konserter synes jeg alltid selve lyden er bra, selv om totalopplevelsen varierer.

Kun subsoniske stående bølger med dørene oppe (14m) mellom front og bakvegg ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Trompetnerd, jeg la inn kommentaren over fordi jeg syns den er relevant til det som diskuteres her, med tanke på troverdig gjengivelse, i sammenligning med en fremførelse. Jeg syns hifi-gjengivelsen ofte er meget tørr sammenlignet med opplevelsen i salen.

Fikk en instruktiv erfaring et par år tilbake, da det var premiere på Don Carlo på operaen, med René Pape i rollen som kong Phillip. Han sang Ella giammai m'amo, som han nettopp også hadde utgitt på en CD med arier - orkesteret spilte nydelig, og jeg satt midt på 9. rad.
    Dette stykket har alt - fra sotto voce til tutti forte.

Etter operaen var det rett hjem og på med CDen, for å spille den ariaen - og vi kunne sammenligne mot hva vi hadde hørt i operaen. En fin øvelse.

Han sang samme under åpningen. Ariaen er meget lang, og med mange vekslinger, så den fester seg ordentlig i minnet, og ga godt sammenligningsgrunnlag:

Del 1

Del 2

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Slike eksersiser er nyttige - var på den nye Ringen kino her i Oslo nå i November, Wagner's Siegfried direkteoverført fra The Mets i New York, med alle de store performers. Ringen er kjent for å ha Norges beste lyd.

Godt var det å komme hjem og høre Levine's versjon av den samme opera, innspilt i den selsamme Mets konsertsal... og oppdage at lyden var tildels langt bedre på samtlige punkter/kriterier! Dynamikk, trøkket, drama, finkornethet, t.o.m. plasseringen av utøverne var riktigere og mer distinkt. Livet leker. Noen få innsparte turer til The Mets, så har anlegget betalt seg 8) 8)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Jeg opplever at det finnes to grøfter her.
    Den ene hvor man ikke tror det er forskjell på omtrent noe foruten høyttalere. Men ser man f.eks på forsterker testen til Richard Clark, så kommer det klart frem at han gjorde forandringer for at de skulle låte likt. En enkelt og billig forandring (så gjorde at til og med transitorer og rør låt likt), men det vitner alikevel om at det finnes hørbare forskjeller. Og det er også blindtestet som bekrefter forskjeller på både forsterkere, kabler ("defekte") og kilder.

Og den andre grøften er at man tror alt man opplever og hører er reelle forskjeller og utelukker helt psyken, dagsform og bias. Man finner dog mange eksempler på at folk har hørt betydelig forskjeller når ingen endringer har blitt gjort.

Utfordringen er kanskje å finne den gyldne middelvei og være åpen for både at man er ufeilbar i forhold til det man hører og for at det kan være snakk om virkelige forskjeller?
    Tror det er viktig å definere målet også. Er ikke helt sikker på at flesteparten av oss vet hvordan lyd vi vil ha.
    Er målet å gjennskape det som finnes på skiva, tror jeg ikke det er så vanskelig, men hvis man skal ha magi i tillegg blir det vanskeligere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn