Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Jeg opplever at det finnes to grøfter her.
    Den ene hvor man ikke tror det er forskjell på omtrent noe foruten høyttalere. Men ser man f.eks på forsterker testen til Richard Clark, så kommer det klart frem at han gjorde forandringer for at de skulle låte likt. En enkelt og billig forandring (så gjorde at til og med transitorer og rør låt likt), men det vitner alikevel om at det finnes hørbare forskjeller. Og det er også blindtestet som bekrefter forskjeller på både forsterkere, kabler ("defekte") og kilder.

Og den andre grøften er at man tror alt man opplever og hører er reelle forskjeller og utelukker helt psyken, dagsform og bias. Man finner dog mange eksempler på at folk har hørt betydelig forskjeller når ingen endringer har blitt gjort.

Utfordringen er kanskje å finne den gyldne middelvei og være åpen for både at man er ufeilbar i forhold til det man hører og for at det kan være snakk om virkelige forskjeller?
    Tror det er viktig å definere målet også. Er ikke helt sikker på at flesteparten av oss vet hvordan lyd vi vil ha.
    Er målet å gjennskape det som finnes på skiva, tror jeg ikke det er så vanskelig, men hvis man skal ha magi i tillegg blir det vanskeligere.
    Heh? Kan ikke si jeg ser sammenhengen mellom det du skriver her og det jeg skrev.
    Tankene jeg ytret var myntet på Roda sitt innlegg om du ville høre forskjell på forsterkere, EQ, historien rundt de ulike kildene osv.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    vredensgnag skrev:
    Trompetnerd, jeg la inn kommentaren over fordi jeg syns den er relevant til det som diskuteres her, med tanke på troverdig gjengivelse, i sammenligning med en fremførelse. Jeg syns hifi-gjengivelsen ofte er meget tørr sammenlignet med opplevelsen i salen.

Fikk en instruktiv erfaring et par år tilbake, da det var premiere på Don Carlo på operaen, med René Pape i rollen som kong Phillip. Han sang Ella giammai m'amo, som han nettopp også hadde utgitt på en CD med arier - orkesteret spilte nydelig, og jeg satt midt på 9. rad.
    Dette stykket har alt - fra sotto voce til tutti forte.

Etter operaen var det rett hjem og på med CDen, for å spille den ariaen - og vi kunne sammenligne mot hva vi hadde hørt i operaen. En fin øvelse.

Han sang samme under åpningen. Ariaen er meget lang, og med mange vekslinger, så den fester seg ordentlig i minnet, og ga godt sammenligningsgrunnlag:
    Takk for poster Vredens! :)

Fine bilder og interessante høyttalere!

Enig det er gull verdt med slike instruktive erfaringer når høy troverdighet er målet. Var spesielt for meg også da jeg hadde hele bandet på besøk for å spille gjennom den ferske cden vår.

Hvordan klarte anlegget ditt seg?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Jeg opplever at det finnes to grøfter her.
    Den ene hvor man ikke tror det er forskjell på omtrent noe foruten høyttalere. Men ser man f.eks på forsterker testen til Richard Clark, så kommer det klart frem at han gjorde forandringer for at de skulle låte likt. En enkelt og billig forandring (så gjorde at til og med transitorer og rør låt likt), men det vitner alikevel om at det finnes hørbare forskjeller. Og det er også blindtestet som bekrefter forskjeller på både forsterkere, kabler ("defekte") og kilder.

Og den andre grøften er at man tror alt man opplever og hører er reelle forskjeller og utelukker helt psyken, dagsform og bias. Man finner dog mange eksempler på at folk har hørt betydelig forskjeller når ingen endringer har blitt gjort.

Utfordringen er kanskje å finne den gyldne middelvei og være åpen for både at man er ufeilbar i forhold til det man hører og for at det kan være snakk om virkelige forskjeller?
    Tror det er viktig å definere målet også. Er ikke helt sikker på at flesteparten av oss vet hvordan lyd vi vil ha.
    Er målet å gjennskape det som finnes på skiva, tror jeg ikke det er så vanskelig, men hvis man skal ha magi i tillegg blir det vanskeligere.
    Heh? Kan ikke si jeg ser sammenhengen mellom det du skriver her og det jeg skrev.
    Tankene jeg ytret var myntet på Roda sitt innlegg om du ville høre forskjell på forsterkere, EQ, historien rundt de ulike kildene osv.
    He he, ser det nå.... ;D :eek:

Kan godt slette innleggene hvis du vil.
    Jeg hoppet rett og slett bare over et ledd. ;) Mener at mye av diskusjonene og utstyrshysteriet kanskje kan komme av at målet ikke er klart definert selv om en god skrudd EQ kan fikse det meste, men det er en annen historie.....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    pengesluk skrev:
    Slike eksersiser er nyttige - var på den nye Ringen kino her i Oslo nå i November, Wagner's Siegfried direkteoverført fra The Mets i New York, med alle de store performers. Ringen er kjent for å ha Norges beste lyd.

Godt var det å komme hjem og høre Levine's versjon av den samme opera, innspilt i den selsamme Mets konsertsal... og oppdage at lyden var tildels langt bedre på samtlige punkter/kriterier! Dynamikk, trøkket, drama, finkornethet, t.o.m. plasseringen av utøverne var riktigere og mer distinkt. Livet leker. Noen få innsparte turer til The Mets, så har anlegget betalt seg 8) 8)
    Nemlig, det er det jeg argumenterer til mine kompiser når de "minner" meg på hvor mange konserbiletter jeg kunne fått for anlegget mitt.

Jeg kunne riktignok fått noen årsabbonement i Filharmonien eller Operaen for anlegget, men jeg kan lytte til Berlin Philharmonic med Abbado, Bernstein eller Karajan, Chicago med Guilini, Cleveland med Boulez mange ganger om dagen hvis jeg vil. ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    NAT-Morten på besøk:

Var så heldig å ha Morten på besøk sist tirsdag. Fint å ha "gamle" ringrever på besøk. Morten har som kjent solgt Respons tidligere, så han kjenner mine veldig godt. Det var overraskende for meg at han hørte og jobbet med underlaget til høyttalerene en god stund. Dette har vært neglisjert av meg selv, har ikke tenkt over at det er viktig hvordan gummiføttene står under høyttalerene. Vanskelig å si hva det gjorde for lyden, men det ble ikke dårligere. Morten sa ikke noe om hva som skulle skje. Kanskje lyden "slapp" høyttalerene enda mer.

Morten fikk dessverre ikke hørt lyd med EQ. Han er etter hva jeg har forstått nokså motstander av å "tulle" for mye med frekvensgangen, så det hadde vært interessant hva han hadde ment om mitt EQ bidrag, men det får vi ta neste gang.
    Morten kommenterte at det manglet litt "kropp" på fiolinklangen og at det manglet litt "oppløsning", men skrøt litt av bassen som var for han overraskende bra. Begge ankepunktene til Morten mener jeg at jeg har rettet i EQen, så håper han kommer tilbake på besøk når alt er ferdig.
    Tror jeg med tiden skal prøve Gryphon-cdspilleren han har i butikken for å se hva den kan "stelle" i stand i oppsettet.

Nå er det lenge siden siste plateanbefaling her :-[

Disse jentene lever i drømmen for tida. Har kjent nesten samtlige i mange år, studert og jobbet sammen med de.
    Nå har de blitt med på "lasset" til Tine Thing og fått platekontrakt med EMI. De er på turne hele tiden.
    Veldig bra og moro for brassmiljøet i Norge og ikke minst for den kvinnelige siden.
    Også fasinerende hvordan vanlig "dødelige" musikere kan få det til å lyde så bra bare produskjonsmannskapet er bra nok.

Synes rett og slett det er blitt en likanes plate. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.673
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den CD-anbefalingen gikk rett inn på "må ha"-listen min! Messingmiljøet her jeg bor handler om litt tyngre artilleri, type Tubakvartetten og PELbO, men dette ser veldig spennende ut. Takk for tipset!

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Den må jeg ha!! Har hennes første og har ikke gått lei etter ekstremt mange gjennomhøringer. Den første assosiasjon jeg fikk var Maurice Andre, men så ble det mer og mer klart at dette var en friskere spillestil :)

Vidar

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Tine har kommet ut med soloplate i tillegg Vidarje. Er dog ikke like glad i den som Ten-thing platen.

Friskere enn Maurice Andre? :eek: Send henne melding på gjesteboka, så blir hun glad. :)

Har ikke hørt et kvinnelig brassensemble på dette nivået før. Det lyder ganske forskjellig fra alle mannlige ensemblene jeg er vant til å høre.
    Det lyder ganske anderledes. Fint og avslappet.

Asbjørn: Hvilken tubakvartett? Har noen fantastiske tubakvartettopplevelser i bagasjen. En undervurdert ensembleform. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.673
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selveste Tubakvartetten. ;)
    Den i Vestby, med Kristoffer Lo som kunstnerisk drivkraft. Vi hadde et skikkelig grovmessingmiljø her noen år.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er soloplaten jeg tenkte på. Du har er helt sikkert et annet forhold enn meg til stykkene som er på CD'n, jeg kom aldri så langt at jeg var i stand til å spille klassikkerne som Haydn og Hummel :)
    Har ikke så mye erfaring med brassensembler, kun er par LPer med Clevland etc, Ten-thing må sjekkes ut.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    vidarje skrev:
    Det er soloplaten jeg tenkte på. Du har er helt sikkert et annet forhold enn meg til stykkene som er på CD'n, jeg kom aldri så langt at jeg var i stand til å spille klassikkerne som Haydn og Hummel :)
    Har ikke så mye erfaring med brassensembler, kun er par LPer med Clevland etc, Ten-thing må sjekkes ut.
    Sorry! Uttrykte meg uklart. Tine har nettopp kommet ut med en ny soloplate. Det blir hennes tredje soloplate inkludert juleplaten.
    Er helt enig at Haydnplaten hennes er veldig god. Maurice Andre har spilt inn Haydn på sikkert 40 plater av varierende kvalitet så det er litt vanskelig sammenlikne. ;)

Jeg har spilt både Haydn og Hummel siden 14 års alderen og siden det er standard auditon stykker øver jeg på Haydn nesten daglig. Jeg får de fortsatt ikke til ;) Jeg har et analytisk forhold til de to stykkene ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Møte med Arve Henriksen:

Spilte på samme konsert som Arve Henriksen i går. Vi var tre som delte backstage og fikk snakket godt sammen.
    For en interessant musiker! :eek: Har hørt han live et par ganger, og selvfølgelig på plater.
    Forskjellen mellom en bruksmusiker som meg selv og en artist som han var slående.

Grunnen til at jeg forteller om det her er en kommentar han hadde da han skulle gi meg tilbakemelding på generalprøven. Han synes det var så deilig å høre akkustisk lyd, men han sammenlignet lyden for seg selv grafisk ala målinger. Han visualiserte akustisk lyd grafisk :eek:
    Han har jobbet veldig mye med samples og elektronikk generelt så han har faktisk referansene fra den elektroniske musikken.

Hvis du ikke har hørt Arve Henriksen (det går nesten ikke an å unngå å ha hørt hans soloer med Silje Nergård, Odd Nordstoga, D-Sound osv) så anbefales dette sterkt. Hans ideal for trompetsounden er å lyde som en japansk fløyte. Han spilte litt pikkolotrompet for meg i går, og det låt sannelig fløyte det også. Utrolig!
    Det beste med han synes jeg er at han er så fri. Han absorberer stemninger og så kommer det ut av hornet og stemmen. Har hørt rykter om at han jobber bevisst i barnehage i perioder for å øke friheten til kreativiteten.

Spennende fyr. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Spennende - åpenbart. Personlig liker jeg at trompeten låter mest mulig som en trompet, de fleste andre instrumenter lilkeledes. Men som avveklsing, kreativt etc. selvfølgelig. Flere eksempler på folk som vier et helt liv til å få ting til å låte/se ut som noe helt annet.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Arve Henriksen lager bra musikk (han også). Han velger seg spennende samarbeidsallianser, som David Sylvian og Christian Fennesz. Lyden fra trompeten hans minner meg om Jon Hassel fra tidlig 80-tall, i perioden da denne samarbeidet med Brian Eno.

Forøvrig takk for fin tråd å lese :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    Møte med Arve Henriksen:

Spilte på samme konsert som Arve Henriksen i går. Vi var tre som delte backstage og fikk snakket godt sammen.
    For en interessant musiker! :eek: Har hørt han live et par ganger, og selvfølgelig på plater.
    Forskjellen mellom en bruksmusiker som meg selv og en artist som han var slående.

Grunnen til at jeg forteller om det her er en kommentar han hadde da han skulle gi meg tilbakemelding på generalprøven. Han synes det var så deilig å høre akkustisk lyd, men han sammenlignet lyden for seg selv grafisk ala målinger. Han visualiserte akustisk lyd grafisk :eek:
    Han har jobbet veldig mye med samples og elektronikk generelt så han har faktisk referansene fra den elektroniske musikken.

Hvis du ikke har hørt Arve Henriksen (det går nesten ikke an å unngå å ha hørt hans soloer med Silje Nergård, Odd Nordstoga, D-Sound osv) så anbefales dette sterkt. Hans ideal for trompetsounden er å lyde som en japansk fløyte. Han spilte litt pikkolotrompet for meg i går, og det låt sannelig fløyte det også. Utrolig!
    Det beste med han synes jeg er at han er så fri. Han absorberer stemninger og så kommer det ut av hornet og stemmen. Har hørt rykter om at han jobber bevisst i barnehage i perioder for å øke friheten til kreativiteten.

Artig at du fikk slike tilbakemeldinger A.

AH er rett og slett en musiker/kunstner av hel ved. Bla. Japansk-rørfløyte har lenge vært et slags "ideal" for ham.
    Og så er han noe av det mest likandes som person jeg vet om.
    Vi snakket på telefon for en stund siden, der jeg bare måtte ringe og skryte av noe han hadde gjort. (han satt da i Japan et sted..)Tror du ikke han klarte å vri samtalen inn på det jeg holder på med til daglig- og der han bestemt utrykte at det skal bli hans fremtid en gang også. Jeg må si at han vet hvor han kommer fra og også vil sikre fremtidige slike. Kred!

Kjøp soloplatene hans alle sammen. En verden av kreativitet og stemninger.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    pengesluk skrev:
    Spennende - åpenbart. Personlig liker jeg at trompeten låter mest mulig som en trompet, de fleste andre instrumenter lilkeledes. Men som avveklsing, kreativt etc. selvfølgelig. Flere eksempler på folk som vier et helt liv til å få ting til å låte/se ut som noe helt annet.
    Har tenkt mange ganger hvorfor han ikke bare har begynt å spille fløyte ;), men han fjerner seg jo fra den typiske trompetisten og blir mer "musiker".
    Hvis man lykkes å skaper noe "eget" er jo mulighetene enorme. Konserten i går var sponsorkonsert for DNB og forstod det som at de akkurat hadde signet kontrakt med AH. Kommet et stykke når DNB vil sponse tror jeg.... ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    atonal skrev:
    Arve Henriksen lager bra musikk (han også). Han velger seg spennende samarbeidsallianser, som David Sylvian og Christian Fennesz. Lyden fra trompeten hans minner meg om Jon Hassel fra tidlig 80-tall, i perioden da denne samarbeidet med Brian Eno.

Takk!

Skal sjekke ut navnene. AH lager jo nesten ny musikk hver gang han tar opp hornet virker det som.
    Den beste konserten jeg har hørt med han var en frijazzkonsert med internasjonale frijazznavn, (husker dessverre ikke med hvem) men AH som leder.
    Da var det ikke mye fløyteklang og det var rått, tøft og kreativt. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    emotikon skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Møte med Arve Henriksen:

Artig at du fikk slike tilbakemeldinger A.

AH er rett og slett en musiker/kunstner av hel ved. Bla. Japansk-rørfløyte har lenge vært et slags "ideal" for ham.
    Og så er han noe av det mest likandes som person jeg vet om.
    Vi snakket på telefon for en stund siden, der jeg bare måtte ringe og skryte av noe han hadde gjort. (han satt da i Japan et sted..)Tror du ikke han klarte å vri samtalen inn på det jeg holder på med til daglig- og der han bestemt utrykte at det skal bli hans fremtid en gang også. Jeg må si at han vet hvor han kommer fra og også vil sikre fremtidige slike. Kred!

Kjøp soloplatene hans alle sammen. En verden av kreativitet og stemninger.
    Enig!

Veldig jordnær person. Personligheten tar ikke mye plass.
    Så bra at du ringte han! :) Studerte dere samtidig?
    Han fortalte at de gangene skolekorps "traff" han var når korpset ved uhell begynte på to forskjellige sanger. Da oppstår det interessant kaos. Swing mot vals for eksempel. :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    Han fortalte at de gangene skolekorps "traff" han var når korpset ved uhell begynte på to forskjellige sanger. Da oppstår det interessant kaos. Swing mot vals for eksempel. :D
    Jepp, vi studerte sammen. Han var en av de første på skolen om morgenene. På den tiden var det en smuuuule atypisk for jazzgutta....
    Folk fortjener å høre når de har gjort noe bra. Derfor burde jeg jo ha ringt ham hver uke- han har jo noe på gang hele tiden. Men det skal han få slippe :)

Og da må jeg få skryte av jobben du gjorde på Rakija- "Ojda"
    Litt av det samme må sies om deg, som du skrev om Arve her- personligheten/personen tar ikke mye plass. Du kunne jo ha lagt deg selv litt lenger frem i lydbildet ;)
    Uvant lydbilde blant dagens ofte overproduserte plater og litt annerledes utrykk enn det jeg var forberedt på. Men jeg liker og har hørt den noen ganger nå.
    En sangbok som en blir glad av å høre på.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    emotikon skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Jepp, vi studerte sammen. Han var en av de første på skolen om morgenene. På den tiden var det en smuuuule atypisk for jazzgutta....
    Folk fortjener å høre når de har gjort noe bra. Derfor burde jeg jo ha ringt ham hver uke- han har jo noe på gang hele tiden. Men det skal han få slippe :)

Og da må jeg få skryte av jobben du gjorde på Rakija- "Ojda"
    Litt av det samme må sies om deg, som du skrev om Arve her- personligheten/personen tar ikke mye plass. Du kunne jo ha lagt deg selv litt lenger frem i lydbildet ;)
    Uvant lydbilde blant dagens ofte overproduserte plater og litt annerledes utrykk enn det jeg var forberedt på. Men jeg liker og har hørt den noen ganger nå.
    En sangbok som en blir glad av å høre på.
    Har du hørt "Ojda"? Kjøpt?

Jeg som planlegger å sende deg julepresang... :-\

Tusen takk! Det er mange hensyn som skal taes når en plate skal mikses. ;) Kan snakke lenge om hvorfor og hvordan, vi får ta det ved første anledning. Da kan jeg ta med grovmiksen til teknikeren og den umastrete utgaven. Teknikerens versjon og min er nesten to forskjellige plater.
    Dessverre er trompet og slagverk tatt opp på en måte som gjør at vi ikke helt får ut "energien" uten at det går på bekostning av det andre.
    Trompetsporene er forresten tatt opp på under en time til sammen. Kun første eller andre take. ;D Derfor låter det litt halvveis :-\

Veldig hyggelig du liker låtene!

Sender deg en julepresang likevel, så kan du gi de videre.... :)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Trompetnerd skrev:
    atonal skrev:

Takk!

Skal sjekke ut navnene. AH lager jo nesten ny musikk hver gang han tar opp hornet virker det som.
    Den beste konserten jeg har hørt med han var en frijazzkonsert med internasjonale frijazznavn, (husker dessverre ikke med hvem) men AH som leder.
    Har til gode å høre Henriksen live, håper jeg får anledning i løpet av neste år.
    Ellers skjønner jeg at Trompetnerden spiller musikk som det er verdt å sjekke ut, også :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    atonal skrev:
    Trompetnerd skrev:
    atonal skrev:

Takk!

Har til gode å høre Henriksen live, håper jeg får anledning i løpet av neste år.
    Ellers skjønner jeg at Trompetnerden spiller musikk som det er verdt å sjekke ut, også :)
    He he, i denne sammenhengen tror jeg det ikke er riktig å trekke sammenligninger.

Ojda er ikke i Arve Henriksen klasse. Sjekk ut www.rakijaband.com og send meg en PM om du ønsker cd.
    Du finner den på Spotify også. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Kabler i studio og i innspillingprosess:

Reflekterte over kabler i dag og kom på en tanke jeg ikke har kommet på før.

Dette, kun hvis man tar utgangpunkt i at det er forskjeller. ;)

Tenk deg at kabler ikke påvirker frekvensgangen, bare i ytterfløvene av frekvensomfanget. Hvis de forskjellene folk hører på kabler kun er støy eller mindre støy sådan. Ville det da gjort noen forskjell på hvordan kabler man brukte under innspillingen?

Vil ikke støyen bli filtrert vekk?

Dvs at kabler kanskje kun er viktig på det siste leddet, stereoanlegget?

M

Mr-T

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Tusen takk! Det er mange hensyn som skal taes når en plate skal mikses. ;) Kan snakke lenge om hvorfor og hvordan, vi får ta det ved første anledning. Da kan jeg ta med grovmiksen til teknikeren og den umastrete utgaven. Teknikerens versjon og min er nesten to forskjellige plater.
    Dessverre er trompet og slagverk tatt opp på en måte som gjør at vi ikke helt får ut "energien" uten at det går på bekostning av det andre.
    Jeg fikk plata av deg når du var på besøk hos meg, takk for det. :)

Det hadde vært veldig interessant å hørt den umastrede versjonen må jeg si, for sluttproduktet er temmelig hardt komprimert dynamisk, noe som antagelig har blirr gjort i mastering? Det vet vel du kanskje?

Og sånn "ser" plata ut:

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    Har du hørt "Ojda"? Kjøpt?

Jeg som planlegger å sende deg julepresang... :-\

Trompetsporene er forresten tatt opp på under en time til sammen. Kun første eller andre take. ;D Derfor låter det litt halvveis :-\

Veldig hyggelig du liker låtene!

Sender deg en julepresang likevel, så kan du gi de videre.... :)
    Ups, da A..... jeg klarte ikke å vente, så den ble innhentet hos Sissel B.

Synes trompetspillet er supert jeg.
    Kunne bare tenke meg litt mer "glans og smekk" i lydbildet på den og slagverk. Men ser at dere har tenkt tanken og tatt en vurdering. Slik må det nok ofte være.
    MasVis målingene fra Mr-T, stemmer rimelig bra med det jeg hører og preampen min indikerer.
    Men når det er sagt, dette låter bra, tross målingene. Slik er det med enkelte utgivelser.

Julepresanger setter jeg pris på. Regner med at det blir de vanlige fire/fem i år også........bortsett fra de jeg allerede har kjøpt til meg selv ;)

Jeg vil ønske deg og familien ei signa juletid.
    Nyt julefreden og hverandre A.

J-A

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    At det er så mye "svart" på låt 3 og slutten på låt 5 er litt overraskende. Låt 6 var planlagt å være mer komprimert enn resten.

Vi og teknikeren var enige at vi skulle komprimere minst mulig. Han er superhappy hver gang noen kommer med ordentlig musikk og ønsker lite komprimering.
    Noe av grunnen til at det ser sånn ut tror jeg kanskje rett og slett er at platen er spilt ganske udynamisk. Som liveband er Rakija kjent for å ha masse energi og trøkk.
    På plate er det bare plass til et fokuspunkt av gangen. Jeg jobbet en del med å "tynne ut" lydbildet under innspilling, men vi spilte nesten som vi gjør live.

Utfordringer var å slanke lydbildet i miksen. Det gikk dessverre utover trommer og bass som ble flyttet lang bakover i lydbildet. Symbaler og hihat ble ganske vingeklippet dessverre. Det krasjet for mye med fiolin, trompet og vokal. Leadvokal ble flyttet langt frem, dette liker jeg godt egentlig. Har hørt mange liknende løsninger etterpå. Poenget er at det ikke er mye "luft" i lydbildet og vi lagde dynamiske utsving i miksen flere steder fordi det ble for flatt.

Miks VS master: Den umastrede miksen lyder litt grått. Kanskje litt bedre en master på mitt anlegg, men på de aller fleste anlegg lyder masteren MYE bedre.
    Minuser på masteren er: kunstige bassanslag. Han dro ned bassisten for å komprimere og dra opp i master EQ. Dette for å få mer trøkk.
    Det kommer litt grums fra de dype tammene pga at bassen ble dratt opp i EQ tror jeg. Ellers er det ikke mye negativt å spore.

Emotikon: Trompetlyden er en egen historie. Enig med deg, for slepent og lite glans og trøkk dessverre.
    God Jul til deg og. Det ble ingen konserter med guttekoret i år dessverre, håpet jeg kunne kommet innom i forbindelse med det. Håper på våren.

M

Mr-T

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Vi og teknikeren var enige at vi skulle komprimere minst mulig. Han er superhappy hver gang noen kommer med ordentlig musikk og ønsker lite komprimering.
    Mnja... i mine ører så låter det temmelig komprimert likevel. Synes egentlig du skal hilse teknikeren å si han burde øve seg litt mer på å komprimere så det ikke er fullt så hørbart. Kongshaug (Rainbow) er god på dette, og han har nok noen luretriks i lomma som funker bra.

Mulig jeg virker litt survete nå... men intensjonen min var å komme med konstruktiv tilbakemelding på produksjonen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Mnja... i mine ører så låter det temmelig komprimert likevel. Synes egentlig du skal hilse teknikeren å si han burde øve seg litt mer på å komprimere så det ikke er fullt så hørbart. Kongshaug (Rainbow) er god på dette, og han har nok noen luretriks i lomma som funker bra.

Mulig jeg virker litt survete nå... men intensjonen min var å komme med konstruktiv tilbakemelding på produksjonen.
    Tror det er andre ting du hører faktisk. Mikseren i lydstudioet er gammel slitt. Underveis i oppstrammingen av anlegget mitt har jeg hørt flere tekniske feil som skyldes mikseren.

Tror du missforstod meg litt. Masteringen ble gjort i et rent mastringsstudio i Oslo sentrum som av flere blir omtalt som blant de beste i bransjen. Etter å ha vært der en dag, pratet med han og sett og hørt han jobbe kan jeg ikke si meg uenig det. Siden har jeg funnet at flere av mine gode plater i hylla er mastret av han. Han har "øvd" seg over tusen plater før vår ;)

M

Mr-T

Gjest
    Jeg kjenner ikke hele prosessen så det blir litt vanskelig for meg å vurdere hva som har skjedd under veis. Men uansett så både låter det rent subjektivt komprimert og det ser uomtvistelig slik ut når man kikker på bølgeformen og dynamikken også.

Men nok om det, jeg skal ikke surmule. Får ønske lytte til med både plata og bandet! :)

Og lytterommet selvsagt!

M

Mr-T

Gjest
    Ok det er han ja, det ante meg. Jeg liker ikke det han gjør noe særlig. Kun min personlige mening.

Jeg har selv levert opptak som har vært mastret av han.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    Jeg kjenner ikke hele prosessen så det blir litt vanskelig for meg å vurdere hva som har skjedd under veis. Men uansett så både låter det rent subjektivt komprimert og det ser uomtvistelig slik ut når man kikker på bølgeformen og dynamikken også.

Men nok om det, jeg skal ikke surmule. Får ønske lytte til med både plata og bandet! :)

Og lytterommet selvsagt!
    He he, takk! :)

Jeg har aldri ment at denne platen er perfekt selv heller, men det er min første produksjon som har åpnet øynene for en ny side av hifihobby og musikkyrket.

Det finnes masse forbedringspotensiale i prosessen, men jeg mener at platen er blitt mye bedre enn jeg drømte om på forhånd og det sier det sitt. ;)
    Produksjonen har fått en del skryt i media faktisk.
    Dette bandet og plateselskapet er kun en ok betalt hobby for meg. ;D

Takk for innspill om komprimeringen. Skal gå det i sømmene til neste plate og du skal få høre umastret utgave når anledningen byr seg. :)

Send meg en PM om hva du synes han gjør feil, så lærer jeg forhåpentlig noe om mastring.

M

Mr-T

Gjest
    Jeg spiller plata nå jeg, sitter på hjemmekontor i dag. Musikken er god som gull den. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Arrester meg gjerne, men skjønner ikke hva det går av folk her inne til tider.
    Lese av masse målinger for å si om et opptak er bra eller dårlig?
    Mulig jeg misforstår det hele her, men selv bruker jeg ørene og danner mine egne inntrykk om jeg synes innspillingen er bra, dynamisk osv...

Synes personlig at målinger er kun interessante når folk vil være en kverulant rundt et slikt tema.

Beklager avsporingen.

M

Mr-T

Gjest
    digiman skrev:
    Arrester meg gjerne, men skjønner ikke hva det går av folk her inne til tider.
    Lese av masse målinger for å si om et opptak er bra eller dårlig?
    Mulig jeg misforstår det hele her, men selv bruker jeg ørene og danner mine egne inntrykk om jeg synes innspillingen er bra, dynamisk osv...
    Lytte var det jeg gjorde FØRST, og med ørene fastslo jeg at den låt komprimert, udynamisk.

Da er det også interessant å se noe av årsaken til hvorfor. Så da lagde jeg en graf. Men etter å ha hørt på plata først som sagt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hyggelig du liker musikken! :) Produksjonen bør jo komme i andre rekke.

Har et bilde av miksepulten jeg må dele. Den skruen dere ser STÅR midt mellom to knapper for å skape kontakt.
    Det er ganske mange knapper på et fullvoksent miksebord og jeg overdriver nok ikke når jeg sier at vi ventet over et døgn på en uke pga tekniske problemer.
    De er på utkikk etter ny mikser nå. Thank God!

Digiman:
    Når man er Mr T, så har man mer peiling enn de fleste, så for han tror jeg en slik profil sier ganske mye. For et trenet øre så kan man høre hvorfor ting lyder som det gjør. Jeg mener at enkelte stilarter trenger komprimering for å lyde "riktig" (mener ikke ihjelkomprimert). Blir litt som at gitar trenger vreng i noen stilarter. Noe som for en klassisk musiker virker helt "koko".
    Vår akustiske plate kommer ikke i den kategorien som trenger komprimering for å lyde riktig. ;)

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Noe av kunsten med komprimering er å få det til å høres ut som det ikke er komprimert, men at det får mer impact, nærhet og detaljer. Det er søren meg ikke lett, noe vi hører til stadighet. Jeg klarer det ikke, og alle produksjonene jeg har gjort sjøl har stort sett vært uten komprimering siden jeg ikke mestrer kunsten noe særlig.

Ja og så er det nok litt sånn at hvis man ikke er klar over hvordan komprimering høres ut, så legger man kanskje ikke merke til det heller. Jeg har heldigvis/dessverre såpass mye studioerfaring at jeg hører sånt litt for godt. Og lar jeg irritere.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    Noe av kunsten med komprimering er å få det til å høres ut som det ikke er komprimert, men at det får mer impact, nærhet og detaljer. Det er søren meg ikke lett, noe vi hører til stadighet. Jeg klarer det ikke, og alle produksjonene jeg har gjort sjøl har stort sett vært uten komprimering siden jeg ikke mestrer kunsten noe særlig.

Ja og så er det nok litt sånn at hvis man ikke er klar over hvordan komprimering høres ut, så legger man kanskje ikke merke til det heller. Jeg har heldigvis/dessverre såpass mye studioerfaring at jeg hører sånt litt for godt. Og lar jeg irritere.
    Enig. Jeg hører ikke så godt forskjell på komprimering som er gjort ved opptak og det som er gjort i mastring, men jeg nyter en god komprimering.

Synes Sigvardt Dagsland "Hymns" (poster bilde senere) er utrolig godt mastret. Vært spennende å sett et liknende diagram på den. Tror den er godt komprimert, men man lar seg fort lure at den ikke er det.

M

Mr-T

Gjest
    Er sikkert Kongshaug som har hatt henda på rattet her, han er veldig god på dette synes jeg. Kjente eksempler er Kari Bremnes sine plater, som jo låter mer enn flott nok.

Her er "Hymns":

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn