Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Off topic

Fikk være med å spille trompet på minnekonserten i Domkirken i går.
    Skulle i utgangspunktet ønske at konserten ikke hadde vært nødvendig å avholde, men når det først er så galt føler jeg meg så heldig som fikk være med og fikk oppleve alt. Har aldri gitt mer mening over å være musiker og er full av takknemlighet for å få lov til å bidra til hele Norge og resten av skaninavia på denne måten.
    Stolt av artistene og av KORK. Oppfordrer alle til å kjøpe platene og gå på konsertene til alle disse i fremtiden!

Så du ikke sendingen i går anbefaler jeg å se den i reprise eller på nett. Produksjonen ble planlagt på kort varsel og musikken er rå og uklippet med skjønnhetsflekker vi ser for lite av til vanlig.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.524
    Spiller du i KORK, Trompetnerd? Jeg trodde du var freelancer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hei BX
    Stemmer at jeg er freelancer. Skulle gjerne ha jobbet fast i KORK, men så heldig er jeg ikke ;)
    De trengte vikar til akkurat denne konserten så jeg var heldig. :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.250
    Torget vurderinger
    32
    Jeg burde tatt med jentungen som spiller kornett til deg, så kunne hun fått en skikkelig inspirasjonskilde :)

så kunne jeg siklet på Diabloen din :-D

Roy

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    R.E.S. skrev:
    Jeg burde tatt med jentungen som spiller kornett til deg, så kunne hun fått en skikkelig inspirasjonskilde :)

Roy
    He he, jeg har øvingsrommet og hifistua ligger et par kilometer unna hverandre så du må
    nok velge... ;)
    Er hun ivrig da? Spilt hvor lenge?

Vi må prøve å få det til, men er usikker på det med inspirasjonskilde ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fantastisk bra tråd. Begriper ikke at den har unngått meg. Tusen takk!!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    65finger skrev:
    Fantastisk bra tråd. Begriper ikke at den har unngått meg. Tusen takk!!
    Du er tilgitt! ;) Bedre sent enn aldri....
    Neida, velkommen, håper du kan bidra med din tyngde her etterhvert!?

Som takk for superlativene poster jeg denne youtubelinken!! ;D

Et lite klipp fra en hornsession i studio. Selveste Jerry Hey sitt arrangement og dirigerer hans vante seksjon bortsett fra at han har byttet ut seg selv med en annen trompetist.

Til opplysning har Jerry Hey komponert og spilt alle blåsearrene til Michael Jackson frem til 90 tallet. Dette er samme seksjonen på jobb. ;D

Denne videoen slo til med en ren 10er på mitt entusiasmebarometer.

God fornøyels...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.194
    Torget vurderinger
    23
    Du har selvsagt platene til Michael "Patches" Stewart..

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.250
    Torget vurderinger
    32
    Trompetnerd skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    He he, jeg har øvingsrommet og hifistua ligger et par kilometer unna hverandre så du må
    nok velge... ;)

Det var sagt mest på spøk, men jentungen har spilt i tre år og er veldig ivrig.

Diablo-lytting tar jeg derimot gjerne, og skulle du ha lyst til å høre Plinius/Bladelius/Montana-oppsettet mitt, så er det bare å ta en tur.

Roy

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    pengesluk skrev:
    Du har selvsagt platene til Michael "Patches" Stewart..
    Hei, nei hadde ikke det før nå. Takk for anbefaling, dritbra trompetist! :) Ikke ofte det dukker opp så flinke (for meg) ukjente. Har du noen favorittplate å anbefale med MPS?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Å ja, neimen da så... Du får hilse henne fra meg å si at øvelse gjør mester og at det enkle ofte er det beste. ;)

Vært veldig hyggelig med en hifisession hos hverandre ja.

Har du forresten noen tanker om den integrerte invasjonen av meget habile forsterkere? Begynner å bli ganske mange integrerte der ute som fortjener å bli tatt seriøst synes jeg. :)

R.E.S. skrev:
    Trompetnerd skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    nok velge... ;)

Det var sagt mest på spøk, men jentungen har spilt i tre år og er veldig ivrig.

Diablo-lytting tar jeg derimot gjerne, og skulle du ha lyst til å høre Plinius/Bladelius/Montana-oppsettet mitt, så er det bare å ta en tur.

Roy

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takk for anbefaling! :)
    Har ikke hørt denne selv, men liker alle musikerene fra før så dette må sjekkes ut.
    En artig detalj om Mathias ( vi studerte sammen) er at han kom inn på jazzlinja på både kontrabass og trompet. Jazzlinja i Trondheim er som kjent rimelig vanskelig å få studieplass på.....

Må si at karrierestigen hans er helt utrolig! Veldig dyktig...

65finger skrev:
    Digger Mathias Eick. han spiller med en god følelse og er generøs ovenfor sine medmusikanter. En av favorittplatene innen Jazzen er denne:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Besøk hos EHED:

I kveld var jeg så heldig å få komme på hifibesøk hos EHED! Har lenge hatt lyst til å besøke han. Ikke bare har han et interessant bassystem, han har interessante produkter til salgs, bla annet lydpc og han har greie på akkustikk.

Synes det ble en veldig hyggelig kveld. Vi fikk besøk av 8x12TOM etterhvert som tilfeldigvis var i området. Vi fikk gjort det viktigste, høre på musikk (dessverre mest undertegnedes medbrakte) og juge litt om hifihobbyen.

Så, hvordan låter et system med basser laget av 8x12TOM egentlig!? Jo, det låter stramt. Jæævlig stramt faktisk. I ordets mest positive forstand. For å beskrive bunnoktavene i dette oppsettet må jeg sammenligne med opplevelsen av en utrolig oppløst diskant. Det blir liksom vektløst, bare i bassen.
    Skal gi noen stikkord som gjør at en kan trekke konklusjon selv: Rommet er bygget fra bunnen av en som gjør alt selv og som vet hvordan et lydrom skal bygges. Han vet hvilke akustiske tiltak som trengs og gjør det innen for rimelighetens grenser kompromissløst, han bygger en pc for å spille av musikken så transparent som mulig, han bruker store fine aktive studiomonitorer fra Dynaudio og deler disse på 100hz med 8x12 bassystem og får disse til å spille som monitorer. For EHED er det viktig at pinpointing er tipp topp. Det er det også.

Mer trengs vel knapt å tilføye. All musikk låter veldig bra. På funky musikk med store dynamiske utsving og brutale starter og stopper spiller det bedre enn live.

Trompetnerd mener at dempede rom "dreper" noe av den fine akkustikken på klassiske opptak, mens EHED mener at klangen jeg savner ikke finnes på opptaket, bare i rommet mitt. Tror vi har komplimentær kunnskap på dette området, noe som gjør at jeg tror vi skal komme nær en fasit etterhvert når vi blir enige. ;)

Hvis du ikke har skjønt det til nå, så er dette kanskje det mest gjennomførte oppsettet jeg har hørt som har kvaliteter som bare noen prosent av oss vet finnes. ;D Det handler ikke om dype basstoner eller å spille høyt, men om overskudd i bassen.

Takk for en hyggelig kveld EHED og 8x12TOM! :)
    Velkommen hjem til meg når det passer.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hei Nerd ;)

Takk for hyggelige ord og ikke minst takk for en hyggelig kveld!

Mye bra musikk du hadde med - send meg gjerne en liste over CD'ene hvis du får tid en gang?

Vi får ta en diskusjon på tapt akustikk når jeg tar en tur til deg :)

Sees uansett på Horten-messa, tenker jeg!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Besøk hos EHED:

For å beskrive bunnoktavene i dette oppsettet må jeg sammenligne med opplevelsen av en utrolig oppløst diskant. Det blir liksom vektløst, bare i bassen.

Trompetnerd mener at dempede rom "dreper" noe av den fine akkustikken på klassiske opptak, mens EHED mener at klangen jeg savner ikke finnes på opptaket, bare i rommet mitt. Tror vi har komplimentær kunnskap på dette området, noe som gjør at jeg tror vi skal komme nær en fasit etterhvert når vi blir enige. ;)

Hvis du ikke har skjønt det til nå, så er dette kanskje det mest gjennomførte oppsettet jeg har hørt som har kvaliteter som bare noen prosent av oss vet finnes. ;D Det handler ikke om dype basstoner eller å spille høyt, men om overskudd.
    Spennende!

Akkurat det du skriver om vektløs bass var det første jeg tenkte da LMC knallet igang Yello på anlegget sitt. Bassen bare er der i luften og med utrolig kraft og vektløshet på samme tid.

Skal det være bra, så må det ta stor plass. (Dessverre for oss med kjærring og anlegget i stua, LMC fungerer her som regelbekreftende unntak ;D )

Überspennende det du skriver om tapt akustikk. Jeg lurer på hvordan EHEDs anlegg/rom fungerer kontra et Svanårom. Stor-rommet hos Marten overrasket meg ved å låte mye "vanlig rom" når man oppholdt seg i det og pratet.
    Det er spesielt spennende siden Trompetnerd vet litt om hvordan det låter i real life. ;)

EHEDs vei er for meg mer spennende enn eksotiske produkter i vanlige rom. :)
    Vanlige produkter i vanlige rom er også spennende når det funker.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Synes dette er ganske spennende selv jeg. ;D Hvis det er riktig som EHED mener at det ikke er mer akustikk på klassiske plater så står vi ovenfor et scenario at de av oss som spiller mye akustiske opptak kanskje vil foretrekke et rom med litt etterklang og omvendt.
    Hvis jeg har rett, at den skjøreste romklangen i konsertsalen lett forsvinner i dempingen gir de som holder på i den delen av hobbyen vår noe å tenke over.
    Synes nemlig at det er en tendens til at det ikke er noe problem med flerkanalslyd og da får jo diskanten litt drahjelp....

Føler jeg må presisere at dette ikke er noe "problem" i EHEDs oppsett. Dette er snakk om siste finish som MULIGENS det går an å hente noe mer ut av.

RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Besøk hos EHED:

For å beskrive bunnoktavene i dette oppsettet må jeg sammenligne med opplevelsen av en utrolig oppløst diskant. Det blir liksom vektløst, bare i bassen.

Hvis du ikke har skjønt det til nå, så er dette kanskje det mest gjennomførte oppsettet jeg har hørt som har kvaliteter som bare noen prosent av oss vet finnes. ;D Det handler ikke om dype basstoner eller å spille høyt, men om overskudd.
    Spennende!

Akkurat det du skriver om vektløs bass var det første jeg tenkte da LMC knallet igang Yello på anlegget sitt. Bassen bare er der i luften og med utrolig kraft og vektløshet på samme tid.

Skal det være bra, så må det ta stor plass. (Dessverre for oss med kjærring og anlegget i stua, LMC fungerer her som regelbekreftende unntak ;D )

Überspennende det du skriver om tapt akustikk. Jeg lurer på hvordan EHEDs anlegg/rom fungerer kontra et Svanårom. Stor-rommet hos Marten overrasket meg ved å låte mye "vanlig rom" når man oppholdt seg i det og pratet.
    Det er spesielt spennende siden Trompetnerd vet litt om hvordan det låter i real life. ;)

EHEDs vei er for meg mer spennende enn eksotiske produkter i vanlige rom. :)
    Vanlige produkter i vanlige rom er også spennende når det funker.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Glemte å kommentere svanå rommet.
    Har aldri hørt et rent svanårom, men EHED har som jeg forstod betydelige svanåkasser i rommet.
    Spennende produkter. Litt store, men spennende ;)

8

8x12_TOM

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Jeg er en av de som mener meget gode forsterkere som Gryphon, Dynamic Precision eller lignende makter trylle fram den aller fineste akustikken på klassisk musikk, selv om rommet er dempet ;D

Eller må jeg takke for rosende ord av bass-systemet jeg har bygd

Takker for en hyggelig kveld

Tor

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Skulle bare mangle med godord! Vil ikke akkurat si at bassene gjorde seg ut nei. :)

8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Jeg er en av de som mener meget gode forsterkere som Gryphon, Dynamic Precision eller lignende makter trylle fram den aller fineste akustikken på klassisk musikk, selv om rommet er dempet ;D

Tor

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takk for link Roda!
    Fett bilde!! Har du vært der sa du? :eek:
    Rett på tittelen på tråden min tror jeg ;)

Kanskje EHED vil fortelle her hva Svanå-boksene hans gjør?
    Var visst betydelig forbedring av etterklang i hele frekvensområdet.
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Har aldri hørt et rent svanårom, men EHED har som jeg forstod betydelige svanåkasser i rommet.
    Spennende produkter. Litt store, men spennende ;)
    Spennende! ;D ;D Fra spøk til revolver; De kassene er til for å fikse bassen, Svanå handler mer om diffusjon kontra absorpsjon.

http://www.oslo-audio-society.com/html/vi_har_besokt/Ehed/Ehed_01.html

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Gratulerer med ny forsterker Trompetnerd! :)
    Den er utrolig go,inntrykket er at den er som en god Bordeaux-blir bedre med tiden.

Den skal nok være sensitiv på kabler.Jeg sendte sms til Morten NAT om at jeg var i terrenget for nye kabler og hva han kunne tilby.
    Han skulle ringe meg til uke fordi han var på ferie,men han sa at jeg måtte værre forsiktig fordi Diablo er sensitive på kabler :eek:.
    Jeg fikk litt hetta og fikk tilslag på Audioquest Volcano 72V DBS her på børsen.Fikk de i hus igår og ut gikk DIY-kablene.Forskjellen er enorm i positiv forstand.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Takk for link Roda!

Jada, har vært i både gamle og nye Marten Center. Vel verdt et besøk, er ikke lengre unna enn Göteborg ;)
    Gutta er jævli imøtekommende og hyggelige karer!

"Kassene" er omvendte bassreflekshøyttalere. ;)
    Det vil si at de utslukker istedet for å forsterke bassressonanser, og da stopper de etterklangen.
    Det vil helt klart gjøre godt langt oppover, men ikke fordi de virker oppover.

EHEDs rom og Svanårom (dersom jeg har rett i at EHED bruker akustikkplater/absorpsjon) er forskjellige på den måten at mens EHEDs rom absorberer refleksjoner så diffuserer (knuser og sprer) Svanårommene dem, men beholder energien. Jeg mistenker at du ville like et Svanårom bedre. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Schumacher skrev:
    Gratulerer med ny forsterker Trompetnerd! :)
    Den er utrolig go,inntrykket er at den er som en god Bordeaux-blir bedre med tiden.

Den skal nok være sensitiv på kabler.Jeg sendte sms til Morten NAT om at jeg var i terrenget for nye kabler og hva han kunne tilby.
    Han skulle ringe meg til uke fordi han var på ferie,men han sa at jeg måtte værre forsiktig fordi Diablo er sensitive på kabler :eek:.
    Jeg fikk litt hetta og fikk tilslag på Audioquest Volcano 72V DBS her på børsen.Fikk de i hus igår og ut gikk DIY-kablene.Forskjellen er enorm i positiv forstand.
    Takk for det Schumi!

Den har ikke blitt dårligere her heller. :) Det skjedde mye med lyden i alle retninger den første tiden virket det som, men nå har den vært stabil i flere uker. Diablo koster mye penger, men føler at jeg har kjøpt noe som gir det "lille ekstra" i forhold til andre forsterkere. Hvis du har rett vil den bli enda bedre og det er bærre lækkert.
    Er veldig happy om dagen!! ;D ;D

Vær obs på kabler ja. Da jeg hadde Diabloen på hjemlån kuttet den ene kanalen ut rett som det var. Morten forhørte seg med Gryphon og fant ut at det måtte være for høy induktanse i kabelen. Vi sjekket kabelen og den skulle være grei, men den lå enten for kveilet eller lå innpå metall (stolben eller noe) så da kuttet kanalen ut. Sjokkerende!

Kos deg med kabelforbedringen, men ikke si det til noen! ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hmm, kanskje jeg skulle ta en hifitur til Gøteborg da! Tenkte å inspisere Respons også.... :)

Ja, Svanå virker absolutt spennende. Jeg som setter den klassiske sounden høyest vil kanskje foretrekke difusjon ja. Kanskje en riktig blanding mellom diffusjon og demping vil være ideelt for meg!?
    Prøvde å dempe førsterefleksjonen med akustikkplater forrige uke. Ikke helt overbevist når det ble spilt plater som ikke er spilt inn i studio. Venter noen diffusjonsplater i isopor straks.
    Tenker å forsøke difusor i førsterefleksjonene og dempe etterklangen i rommet andre steder (helst så usynlig som mulig). Isoporgreiene blir ikke usynlige, men lette å fjerne. ;)

EHED mente at en Svanå-kasse kunne gjøre seg som en fin kasse å stable hifien oppå. Koster omtrent like mye som et rack....

Har nå fordøyd besøket hos EHED litt. Det låter veeldig bra i rommet hans. :)
    Har fintunet oppsettet mitt i kveld med ny info friskt i minnet og har fått løftet lyden et hakk tror jeg.

Takk for at du er så deltakende i tråden min Roda! Setter virkelig pris på dine initiativ!! :)

RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Takk for link Roda!

Jada, har vært i både gamle og nye Marten Center. Vel verdt et besøk, er ikke lengre unna enn Göteborg ;)

Det vil si at de utslukker istedet for å forsterke bassressonanser, og da stopper de etterklangen.

EHEDs rom og Svanårom (dersom jeg har rett i at EHED bruker akustikkplater/absorpsjon) er forskjellige på den måten at mens EHEDs rom absorberer refleksjoner så diffuserer (knuser og sprer) Svanårommene dem, men beholder energien. Jeg mistenker at du ville like et Svanårom bedre. ;)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ehed kan sikkert tale for seg sjøl, men inntil da vil jeg fortelle RoDa at han ved siden av mye demping også har noen Svanå Helmholzerkasser.
    De reduserer IKKE etterklangen i hele frekvensområdet som Trompen hevder/tror, snarere tvert i mot, de angriper i et ganske smalt frekvensområde, alt etter åpningen på kassa (justering).

Plassere komponenter oppå HH. kan trolig la seg gjøre, men da ville jeg virkelig ha satset på riktig type gummimellomlag (riktig i forhold til vekt som skal plasseres oppå)

Jeg har bl.a. plassert 2xFurutech paneler oppå de på hver side.
    Det blir fra annet (kyndig) hold (her inne) hevdet at diffusering skal ha en viss avstand fra HT og øre for at det skal fungere skikkelig/riktig.
    Svanårommet i Gøteborg er ikke lite for å si det sånn og heller ikke helt normal leilighetstakhøyde.

Jeg og flere med meg reagerte på det vi syntes var litt lite energi i bassen i det rommet i fjor.
    De har jo en masse HH.(høyt og lavt) som gjør bassen svært tørr (kort etterklang) og dersom de da i tillegg har justert seg inn helt flatt og ikke en hevning fra 100 hz og nedover (som jeg har og liker) så vil en synes som vi gjorde.........(kanskje)
    Jeg prøvde å få de til å øke volumet, men det ville de ikke, de diskantene de bruker koster jo som kjent en liten formue ::) og de hadde vært uheldige visstnok mer enn en gang.

Mvh.KW

8

8x12_TOM

Gjest
    KW skrev:
    Ehed kan sikkert tale for seg sjøl, men inntil da vil jeg fortelle RoDa at han ved siden av mye demping også har noen Svanå Helmholzerkasser.
    De reduserer IKKE etterklangen i hele frekvensområdet som Trompen hevder/tror, snarere tvert i mot, de angriper i et ganske smalt frekvensområde, alt etter åpningen på kassa (justering).
    Tar jeg ikke helt feil er det 32 og 47Hz disse kassene tar seg av. Kort sagt, mindre noder som ligger forstyrrende i rommet vil virke positivt på hele frekvensområdet

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    8x12_TOM skrev:
    KW skrev:
    Tar jeg ikke helt feil er det 32 og 47Hz disse kassene tar seg av. Kort sagt, mindre noder som ligger forstyrrende i rommet vil virke positivt på hele frekvensområdet

Nettopp 8X12, det var poenget mitt også. En orntli topp et sted i bassen med vedvarende etterklang ødelegger mye, og det å fikse opp i det kan gi en opplevelse av å ha fikset mer enn akkurat det problemet.
    Akkurat som en dårlig justert subwoofer kan ødelegge mellomtone. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Takk for at du er så deltakende i tråden min Roda! Setter virkelig pris på dine initiativ!! :)

RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Takk for link Roda!

Takk for det Trompetnerd. :)
    Denne tråden er interessant for meg siden vi deler mange av de samme tankene om hifi, og det å følge din ny giv er ehh. givende. 8)

I mitt gamle lille rom var akustikkplater (og vegg-til-vegg teppe) en suksess, men i stua der anlegget står nå ble det for meg livløst med de samme platene. Noen hevder at å sette opp akustikkplater i førsterefleksjon lager "sorte hull" akkurat der, mens resten av rommet reflekterer som normalt...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    Skulle bare mangle med godord! Vil ikke akkurat si at bassene gjorde seg ut nei. :)

8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:

Tor

Hei Trompetnerd du burde vurdere en tur til konstruktøren av bassløsningen også, gjør du det vil du stort sett oppleve de samme kvalitetene men med et litt livligere rom. Om dette ikke er nok er du velkommen til en lytt hos meg, da vil du ha pluss ca. 0.2s på RT60 i forhold til EHED sitt.

Litt variasjon i lytteavstand og frekvensrespons er inkludert i opplevelsen :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hmmm... Litt sent på dagen for konstruktive innlegg KW? ;)
    Velkommen skal du likevel være! :) Du er med i OAS fortsatt? Første innlegg i tråden fra en representant fra OAS tror jeg.... :)
    KW skrev:
    Da har vi slått fast det. Var nettopp min intensjon å få EHED på banen for å fortelle litt.

KW skrev:
    Jeg uttalte meg visst litt for generelt i tidligere innlegg om effekten av kassene. Jeg tror ikke at en slik kasse demper effektivt over hele frekvensspekteret, det jeg mente var at de demper etterklangstiden betydelig i det frekvensområdet du stiller de inn til å jobbe i rommet. Etter hva jeg vet er det kun basstoner som har lang etterklangstid, så det vil si at der du har stående bølger i bassen vil det hjelpe godt for hele frekvensområdet å redusere etterklangen.
    KW skrev:
    Plassere komponenter oppå HH. kan trolig la seg gjøre, men da ville jeg virkelig ha satset på riktig type gummimellomlag (riktig i forhold til vekt som skal plasseres oppå)
    Dette var mest foreslått som godt og kreativt forslag fra EHED til hvordan få lov av kona til å innstalere en slik kasse inn i stua.
    Er det viktigere med gummiunderlag under mellom komponentene og kassen enn i vanlig rack?

KW skrev:
    Jeg har bl.a. plassert 2xFurutech paneler oppå de på hver side.
    Det blir fra annet (kyndig) hold (her inne) hevdet at diffusering skal ha en viss avstand fra HT og øre for at det skal fungere skikkelig/riktig.
    Svanårommet i Gøteborg er ikke lite for å si det sånn og heller ikke helt normal leilighetstakhøyde.
    Denne tråden handler like mye om det perfekte lytterommet jeg sannsynligvis får anledning til å bygge etterhvert som å forbedre mitt nåværende lytterom. Alle innspill i forhold til faktorer som kan konstruere det perfekte lytterommet for meg mottas med stor takk!

KW skrev:
    Jeg og flere med meg reagerte på det vi syntes var litt lite energi i bassen i det rommet i fjor.
    De har jo en masse HH.(høyt og lavt) som gjør bassen svært tørr (kort etterklang) og dersom de da i tillegg har justert seg inn helt flatt og ikke en hevning fra 100 hz og nedover (som jeg har og liker) så vil en synes som vi gjorde.........(kanskje)
    Kanskje ikke så rart at du synes det var litt for lite bassnivå hvis du er vant til en heving nedover?
    De fleste mastringstudioer har rimelig flat frekvensrespons nedover og mikser platene deretter. At Marten-design vil spille i et så frekvensnøytralt rom som som mulig for å vise anleggets egenkarakterestikk finner jeg ikke så merkelig uten at jeg kjenner deres filosofi rundt demorommet. Hadde de villet konstruere høyttalere som gir en økning under 100hz ville de gjort nettopp det tror jeg. Bass med lite etterklangstid kan neppe karakteriseres som annet enn en seier!?

Det vi egentlig diskuterte her var hvorvidt akustikken i konsertsalen blir borte i akkustikkplater eller ikke. Hva tror du?

Har du lyst til å poste et cdtips KW?

Svarer på de andre innleggene her etter jobb.... Takk for innspill alle sammen :) :) :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    8x12_TOM skrev:
    KW skrev:
    Takk!
    Hadde en rolig og lang session med Geir Tømmervik på OHFC en gang hvor han koblet ut og inn superdiskant og sub om hverandre.
    Diskant har mye å si for basskvaliteten og bassen har mye og si for oppløsningen.
    Rydder man opp i bassen skjer det mye, men dette vet du vel alt om? ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:

RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Takk for link Roda!

Takk for det Trompetnerd. :)
    Denne tråden er interessant for meg siden vi deler mange av de samme tankene om hifi, og det å følge din ny giv er ehh. givende. 8)

I mitt gamle lille rom var akustikkplater (og vegg-til-vegg teppe) en suksess, men i stua der anlegget står nå ble det for meg livløst med de samme platene. Noen hevder at å sette opp akustikkplater i førsterefleksjon lager "sorte hull" akkurat der, mens resten av rommet reflekterer som normalt...
    Fascinerende.... Min ene høyttaler har en dør som førsterefleksjon som jeg har testet ut med akkustikkplate. Synes som nevnt at dette gav en litt død lyd. I går kom jeg på at jeg kunne prøve å åpne døra i stedet. Dvs at høyttaleren spilte inn i rommet ved siden av i stedet for inn i døra. Høyttaleren spilte plutselig mye klarere og mellombassen kom tydligere frem.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Roald skrev:
    Trompetnerd skrev:

8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:

Tor

Hei Trompetnerd du burde vurdere en tur til konstruktøren av bassløsningen også, gjør du det vil du stort sett oppleve de samme kvalitetene men med et litt livligere rom. Om dette ikke er nok er du velkommen til en lytt hos meg, da vil du ha pluss ca. 0.2s på RT60 i forhold til EHED sitt.

Litt variasjon i lytteavstand og frekvensrespons er inkludert i opplevelsen :)
    Hei Roald! Konstruktøren av bassløsningen har tydeligvis noe på gang i rommet sitt, så han ba meg vente til utpå høsten. Det blir nok bra!

Høres interessant ut. Kommer gjerne innom deg Roald hvis vi finner tid. Gøy å høre ambisiøse oppsett. :) :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

litt feriemodus her enda, så litt treg med å svare!

Jeg skal se om jeg finner tilbake litt målinger med og uten Svanå i rommet.
    Jeg mener bestemt at kassene reduserer etterklangen betraktlig langt oppover i mellomtonen i rommet, selv om de f.eks. er stilt inn på rundt 30-34 Hz som mine er.

Det har skjedd en del endringer i rommet etter at de nye subbene kom på plass, så jeg skal ta ut alt av tiltak og begynne på nytt igjen - en gang :) Svanå-kassene veier vel rundt 70kg, så de er ikke så "spennende" å flytte rundt på lenger....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hei EHED, takker for fakta! :)

Hvis du noen gang får sjekket det ut så er det flere her som er interessert ;)

Er det teoretisk mulig at kassene kun kan dempe de gitte frekvensene?

Har litt abstinenser etter bassen du har fått til i rommet ditt. Jeg som syntes at jeg hadde sentrert og kjapp bass.... :-\

EHED skrev:
    Hei,

litt feriemodus her enda, så litt treg med å svare!

Jeg skal se om jeg finner tilbake litt målinger med og uten Svanå i rommet.
    Jeg mener bestemt at kassene reduserer etterklangen betraktlig langt oppover i mellomtonen i rommet, selv om de f.eks. er stilt inn på rundt 30-34 Hz som mine er.

Det har skjedd en del endringer i rommet etter at de nye subbene kom på plass, så jeg skal ta ut alt av tiltak og begynne på nytt igjen - en gang :) Svanå-kassene veier vel rundt 70kg, så de er ikke så "spennende" å flytte rundt på lenger....

8

8x12_TOM

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Har litt abstinenser etter bassen du har fått til i rommet ditt. Jeg som syntes at jeg hadde sentrert og kjapp bass.... :-\
    Da er det bare en utvei (eller kanskje to) og det er å kvitte seg med bassrefleks løsning og gå over til gode lukkede konstruksjoner. Har hørt at åpen baffel bass også skal være brukbart ;)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Da er det bare en utvei (eller kanskje to) og det er å kvitte seg med bassrefleks løsning og gå over til gode lukkede konstruksjoner. Har hørt at åpen baffel bass også skal være brukbart ;)
    Repons Grand LE er en glimrende monitor med riktig elektronikk. Faktisk utrolig bra t
    Mitt råd er å beholde disse og heller dele bassen til en eksern bassløsning. Om denne er åpen baffel eller lukket, kommer ann på hva du vil oppnå og dine preferanser!

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tips til basselement hvis du skal ha en hårete bassløsning:
    http://bmsspeakers.com/index.php?id=bms_18n860

Relativt dyrt (ca. 6kkr/stk). Passer til bassrefleks, lukket kasse 100L= Q 0,7 (EBP=60) og dipol. I lukket kasse tilsvarer (areal x slaglengde) en slik 10 stk. av de Seasene jeg hadde tidligere (10"). Bittelitt EQ helt i bunn, og det spiller flatt (in-room) til 20Hz.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn