Politikk, religion og samfunn Ukraina..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.547
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Slik er det.

Vreden, til tross for at jeg nok kommer fra et annet politisk ståsted, er det ikke til å komme fra at du fronter et edruelig syn og saklig argumentasjon det er en glede å lese.
    Hvem var det i denne tråden som siterte følgende (parafrasert): "One of the symptoms of an enlightened mind is the ability to entertain a thought, without embracing it" eller noe sånt? Godt sagt var det i alle fall.

B

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    For å si det slik, jeg er ikke pro-Russland men jeg er heller ikke pro-USA.
    Prøver å danne meg et mer nøytralt bilde av situasjonen.
    Når jeg leser det du skriver er ikke akkurat "nøytral" et ord som slår meg. Folk som er nøytrale pleier sjelden å skrive flammende, subjektive partsinnlegg.
    Man kan være nøytral i utgangspunktet og påpeke hvorfor og hva som skjer og har skjedd i en konflikt, er du ikke enig?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Nå ser det ut som USA/Kerry har blitt tatt på senga igjen av Russland, akkurat som de ble tatt på senga i Syria konflikten. Men det har jo ingenting å si siden de pro russiske ikke vil legge ned våpene sine.

Et av punktene i dokumentet var avvæpning av illegale grupper:
    «Alle illegale væpnede grupper må avvæpnes»

Les mer:
    Pro-russisk milits gir seg ikke tross enighet om avvæpning

For mange i Vest-Europa og USA falt da tankene på de væpnede mennene i umerkede uniformer som for tiden befinner seg i østlige deler av Ukraina, og som flere steder har okkupert offentlige bygninger der de også har heist russiske flagg.

Russland har derimot et annet syn på punktet de sammen med USA, EU og de fungerende makthaverne i Kiev skrev under på torsdag.

– Når vi snakker om avvæpning i Ukraina tenker vi først og fremst på Praviy Sektor og andre fascister involvert i opprøret i Kiev, sier utenriksdepartementet i Russland til Interfax.

Praviy Sektor, eller Høyresektoren, er en partipolitisk organisasjon som anses å være til dels høyreekstreme.

Russland reagerer på USAs uttalelse - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Dagens løgn fra kuppmakerne i Kiev, russerne skyter tydeligvis sine egne støttespillere nå mener kuppmakerne.

Høyre-sektoren avviser påstandene om at de sto bak, og sier at det er russiske spesialstyrker som sto bak det nattlige angrepet.

– Det er en blasfemisk provokasjon fra Russland, blasfemisk fordi den skjer på en hellig dag for kristne, påskedagen. Det er helt klart russiske spesialstyrker som står bak, sier en talsmann for Høyre-sektoren til nyhetsbyrået Reuters.

Ber Moskva sende tropper - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Oligarken og guvernøren som kalte Putin for en «schizofren dverg», utlover rekordstor dusør for dem som klarer å ta til fange en russisk soldat i Ukraina.

10.000 dollar i dusør for å fange russiske «sabotører» - Aftenposten

Og så litt om denne mannen som det står om i artikkelen.

Han er rangert som den nest rikeste personen i Ukraina etter Rinat Akhmetov, og står på Forbes liste over de 400 mest velstående menneskene i verden.

Kolomoiskij fikk jobben som guvernør i Dnipropetrovsk. Han har tidligere vært en nær støttespiller av Julia Timosjenko.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Når du skal se på hvem den skyldige er så skal du se på hvem som tjener på det. Nå ser vi at det er USA/NATO som tydeligvis fikk de basene de ville ha.

Det fikk meg til og tenke på den saken der en gutt blir mobbet over tid og plutselig tar igjen, da er det han som er den skyldige og blir straffet av skolen.

I Ukraina ser jeg USA som mobberne og Russland som den gutten.

En praktfull sammenligning! Nesten så du overgå deg selv nå.
    Er det mulig å booke deg som stand-up på julebordet ?

K

kveita

Gjest
    Ser at Russland snart er omringet av Nato. Polen, de baltiske stater, Georgia. For et pakk Norge er alliert med. Krigshissere hele bunten, og disse forbannede hyklerene påstår de ivaretar freden. Et gjeng med smågutter som har altfor mye penge til å leke cowboy.

D

Desillusjonert

Gjest
    Ser at Russland snart er omringet av Nato. Polen, de baltiske stater, Georgia. For et pakk Norge er alliert med. Krigshissere hele bunten, og disse forbannede hyklerene påstår de ivaretar freden. Et gjeng med smågutter som har altfor mye penge til å leke cowboy.
    He he, for å invadere et land er jo ikke å hisse opp til krig, stakkar, han hadde jo ikke noe valg.....

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Når du skal se på hvem den skyldige er så skal du se på hvem som tjener på det. Nå ser vi at det er USA/NATO som tydeligvis fikk de basene de ville ha.

Det fikk meg til og tenke på den saken der en gutt blir mobbet over tid og plutselig tar igjen, da er det han som er den skyldige og blir straffet av skolen.

I Ukraina ser jeg USA som mobberne og Russland som den gutten.

En praktfull sammenligning! Nesten så du overgå deg selv nå.
    Er det mulig å booke deg som stand-up på julebordet ?
    Er allerede full booket, kanskje neste år?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    He he, for å invadere et land er jo ikke å hisse opp til krig, stakkar, han hadde jo ikke noe valg.....
    Han hadde ikke noe annet valg enn å ta Krim, USA/NATO bør gå stille i krokene når det gjelder å kritisere at Russland innvaderte Ukraina.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.647
    Nogen gange tænker jeg på om det er muligt at komme til Rusland og kæmpe på deres side. Vesten er efterhånden bare shit.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk at du bruker Truman som kilde. Troverdig?...Ha,ha
    Truman? Marshall, Leahy, Nimitz, Shockley, Stimson.... Her er en liten link: http://www.upa.pdx.edu/IMS/currentprojects/TAHv3/Content/PDFs/Operation_Downfall.pdf
    Casualty Projections for the Invasion of Japan; Kyushu, 1945; Truman
    https://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/giangrec.htm
    https://www.cia.gov/library/center-...nning-and-the-a-bomb-decision/csi9810001.html

Jeg finner det rimelig klart at amerikanerne fant det regningssvarende å bruke atombomben, så lenge en aksepterer at målet var å tvinge Japan til kapitulasjon. Dersom en ikke aksepterer at dette var et rimelig mål å ha satt seg, er vi ikke på samme "kanal".

B
    Igjen så har du gått på den propogandan du ble servert på skolen, det var faktisk et tv program i går der det var intervju av japanske ledere da USA slapp atombombene, de sa at det var ikke det som gjorde at Japan kaputelerte, de så på det som en tapt by og ikke noe mer, men det som gjorde at de kapitulerte var at Sovjet hadde ødelagt hele hæren de hadde på 700 000 soldater som skulle bekjempe sovjetiske soldater. Sovjet hadde tatt Mursai(eller noe) og Japan hadde ikke flere soldater til å forsvare seg mot Sovjet.

Så USA behøvde ikke å slippe disse atombombene sine.

Men det vi ble lært på skolen var at det var USA og Storbritania som fikk slutt på krigen, Normandie og atombombene, sannheten var faktisk at det hadde ikke noe særlig betydning for krigens utgang, hadde vi lært på skolen hvor mye Sovjet gjorde i 2. verdenskrig så hadde ikke dette hatet mot Russland vært like sterkt i Norge.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Jeg tror Fjernkontrollen er en av de siste virkelige kommunister vi har i Norge.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.547
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Og japansk propaganda er mer verdt enn etablerte historiske grunnsetninger fordi...? Det kan ikke falle deg inn at de overvunne... har egne behov å ivareta?
    Salti ta, her bryter jeg nok en gang med mitt eget prinsipp om OT.

B

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Og japansk propaganda er mer verdt enn etablerte historiske grunnsetninger fordi...? Det kan ikke falle deg inn at de overvunne... har egne behov å ivareta?

B
    Berxter, dette er en helt tapt sak! Fjernis er hinsides å kunne absorbere saklige fakta!

Sorry men pasienten kan ikke reddes..............

K

kveita

Gjest
    Jeg tror Fjernkontrollen er en av de siste virkelige kommunister vi har i Norge.
    Heller kommunist en en grådig imperialistisk kapitalist. Russland har vært våre naboer i uminnelige tider, Min far minnet visepresident Weinberger om at Russland helt korrekt har værti Norge, men som befriere og ikke okkupanter. Skjønner ikke at vi er så blåøyde her på berget, amerikansk propaganda slukes rått uansett hvor mange ganger de har løyet før. De er jo ikke til å stole på. Kan disse USA vennene her i tråden fortelle meg hvor mange ganger USA virkelig har vært truet av fremmede makter?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.547
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^Spirre: Du har vel rett. Sovjet var forresten ikke aktive mot Japan før 9. august '45 (de hadde en ikke-angrepspakt med dem inntil 26. JULI).... Selvsagt var det en faktor i kapitulasjonsvurderingene, men for seint til å alene være avgjørende.

B

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Nogen gange tænker jeg på om det er muligt at komme til Rusland og kæmpe på deres side. Vesten er efterhånden bare shit.
    Det bør være meget enkelt Drossel. Kontakt den nærmeste Russiske legasjon, ambassade eller konsulat og be om en samtale der du framfører ditt ærend. De vil mest sansynlig ta vel i mot deg, servere te og småkaker, høre høflig på deg å så sende deg hjem med beskjed om at "vi kontakter deg, ikke ring oss"!

Se ikke bort fra at de vil kunne oppfatte din henvendelse som en provokasjon og at de derfor muligvis vil tipse PST ( PET i Danmark, hvis du er dansk? ) om din eksistens.

Jeg tror ikke de ønsker deg som stridende i en russisk avdeling av språkmessige årsaker om ikke annet. Russere er meget hyggelige folk, utrolig vakre damer har de også, men det er en ulempe med denne naboen vår. De har et grusomt vanskelig språk! Det er ikke lett å komunisere med dem. Når dette problemet er overvunnet er de særdeles gjestfrie og sosiale, praktfulle folk faktisk!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    799
    ^Enkelte har det bare i kjeften, Spirre.

S

Slubbert

Gjest
    Går sikkert an det. Bare vær sikker på at du ikke kommer til å ombestemme deg, så du slipper å ende opp som Alexander Litvinenko. Vær også forsiktig med dine uttalelser; kritikk av egne styresmakter som du bedriver her kan fort gi deg samme skjebne som Anna Politkovskaya, eller de mange andre journalistene som har endt opp i fengsel eller under torva etter å ha kritisert russiske styresmakter.

Og stå i hvert fall ikke frem som homo etter at du har hoppet av.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

B
    Berxter, dette er en helt tapt sak! Fjernis er hinsides å kunne absorbere saklige fakta!

Sorry men pasienten kan ikke reddes..............
    Hvilket saklig fakta er det du sikter til?

Det eneste fornuftige som har kommet ut av den munnen er at vi har USA og takke for Marshall avtalen.

Mens Sovjet sloss mot over 1 million japanske soldater så bombet USA sivile med atom bombe.

Battlefield of Manchuria World War II - YouTube

Men selvfølgelig skal man tro på USA sin propoganda, troverdig ikke sant.

Ett av bildene, som USAs utenriksdepartement skal ha frigitt til
    amerikanske medier, har svært dårlig oppløsning, og viser angivelig en
    skjeggete russisk spesialsoldat i Georgia i 2008. Det skal være den
    samme skjeggete mannen som dukker opp på bilder fra Slavjansk og
    Kramatorsk i 2014.

Dagbladet har søkt frem de samme bildene i høyoppløselig versjon. De viser at likheten likevel ikke er spesiell stor.

Ukraina innr?mmer at de ikke har sjekket ?bildebevisene? - nyheter - Dagbladet.no

Eller så har vi talen til Colin Powell I FN.

Colin Powell's UN Speech on Iraq Weapons of Mass Destruction - FULL SPEECH - YouTube

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Men det vi ble lært på skolen var at det var USA og Storbritania som fikk slutt på krigen, Normandie og atombombene, sannheten var faktisk at det hadde ikke noe særlig betydning for krigens utgang, hadde vi lært på skolen hvor mye Sovjet gjorde i 2. verdenskrig så hadde ikke dette hatet mot Russland vært like sterkt i Norge.
    Artig å tenke på at Stalin og Hitler var allierte til 1941. Delte polen mellom seg i 1939.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Artig å tenke på at Stalin og Hitler var allierte til 1941. Delte polen mellom seg i 1939.
    Skandaløst naturligvis at Stalin fikk beholde "sin" del av Polen etter krigen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Jeg er ikke eller har noen gang vært kommunist, husk jeg er FRP velger og vi skal jo elske USA og amerikanere har jeg lest mange ganger I media.
    Bare kom ut av skapet, Fjern, det er ikke farlig å innrømme at du liker det gamle Sovjet og syntes det politiske systemet de hadde var topp. Kooperativer, yt etter evne, få etter behov. Væpna revvlusjon, ned med kapitalistene. Musikk i dine ører.
    Du stemmer ikke FrP, du stemmer Rødt.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hehe, "min propaganda er sannere enn din"... Morsomt. :rolleyes:

Er det ikke like greit å innse at alle nasjoner har svin på skogen? Eller blir det for tungt å leve med at det ikke finnes noen uskyldsrene ledestjerner her i verden?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Tja. Stalin visste at han trengte tid på å ruste opp for å stå imot Tyskland. Derfor undertegner han avtalen med tyskland om ikke-angrep. Aller helst ønsket Sovjet avtale med vesten mot Tyskland, men disse var avvisende. En slik allianse ville vært svært effektiv da Tyskland ville vært vettskremt av en 2-frontskrig. Hadde Frankrike angrepet tyskland mens tyskerne holdt på i Poland kunne krigen ha vært ferdig på 1-2-3. Så skjedde ikke.

En ikke-angrepspakt er ikke det samme som en allianse. Langt derifra.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.547
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    [shrug] Sovjet/ Japan [/shrug] Dersom en gjennomgang om dette temaet er ønskelig, står jeg gjerne til tjeneste.... dog ikke i denne tråden, den er forsøplet nok som det er.
    Selv en blind ukrainer ser jo at det ikke er stor likhet mellom de to skjeggnissene. Umulig er det jo ikke, men tvilsomt. (Han/de ser jo ut som en gammeldags Tsjetnik..., og det åpner jo for nye konspirasjonsteorier for de som liker slikt)

B

K

kveita

Gjest
    Var ikke Chamberlain litt i tvil han også, eller har jeg misforstått hele greia. For oss partiløse er det ikke så enkelt å skjønne ting.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Stalin var fortsatt georgier og ikke russisk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.547
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    [shrug] Sovjet/ Japan [/shrug] Dersom en gjennomgang om dette temaet er ønskelig, står jeg gjerne til tjeneste.... dog ikke i denne tråden, den er forsøplet nok som det er.
    B
    Den japansk-russiske krigen veit eg relativt lite om, så berre start ein streng, du.
    Du, tunga var godt plassert i kinnet der ;)
    Jeg har lest meg litt opp på emnet, men mangler nok endel kompetanse til at jeg skulle være i stand til å levere en definitiv avhandling. Saken blir ikke lettere av at aktørene i denne samhandliga (altså Sovjet/ Russland, Japan og tildels Kina) ikke har vært blant de mest åpne. Én ting er å vise til historiske fakta, en helt annen er å pløye i dybden hva angår motivasjon. Det blir lett oppgulp av hva mer eller mindre partiske kommentatorer har ment før meg.
    Bare se på det faktum at folk fremdeles er uenige om årsakene til at Japan kapitulerte; det blir for enkelt å si at "det var a-bomben", "det var Sovjet", "det var krigens ubønnhørlige gang"; sannheten er selvsagt en kombinasjon av disse faktorene, og andre, mer obskure, så som bushido. Det essensielle er å innse at Truman & co traff sin avgjørelse på bakgrunn av de dataene de hadde til sin rådighet, så kan en diskutere til en blir blå i fjeset validiteten av disse dataene. 2/3 av amerikanerne mener at det var nødvendig å bombe Hiroshima/ Nagasaki, 75% av japanerne mener det ikke var så. "Hindsight is always 20/20."

B

Sist redigert:

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Det virker som diskusjonen ebber ut med konklusjon at Russland i tråd med sine historiske tradisjoner vil forbli en imperialistisk aggressor i øst-Europa.
    Den frie verden vil naturligvis reagere med de nødvendige midler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn