Politikk, religion og samfunn Ukraina..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    15 000 nazister marsjerte 1 januar

However, Svoboda’s leader exposed their plans to take over Kyiv in a March 2013 interview which a month later was followed by street protests which failed to call for early elections for the mayor of Kiev, which would have led to the ousting of one of the allies of President Viktor Yanukovich from a powerful post.

7 months later, the opposition used the street protests against the government to gain power in Ukraine. The results have been very fruitful for the Svoboda party. On January 1st, the Svoboda party led a march of over 15,000 nationalists to celebrate the birthday of long dead nazi collaborator Stepan Bandera

http://a-revolt.org/thread_forums/News_Current_Events/index.php?id=14

K

kveita

Gjest
    Sansui, du gir i alle fall "en ganske pro-russisk" utfordring her på forumet, det skal du ha.
    Takk ska du ha, jeg regner med at du gir "en ganske pro-NATO/USA " utfordring så da blir det vel en slags balanse her på forumet også. Du som er så godt kjent med Nato, har du noen formening om hvor langt øst de har tenkt seg? Når blir de fornøyd? Når????

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Tja, på 90-tallet snakket man jo om at Russland også kunne bli med i NATO på sikt..!

V

vredensgnag

Gjest
    Tja, på 90-tallet snakket man jo om at Russland også kunne bli med i NATO på sikt..!
    Russland er da del av EUs "barrier nation" strategi med tanke på folkevandringene man frykter fra Asia. Du skal se de blir venner til slutt.

K

kveita

Gjest
    Ser ut som juntaen fra Kiev virkelig viser sitt sanne jeg, en morderbande støttet av Nato, USA og EU. De dreper for fote i Odessa. Sine egne. Samtidig vurderes det ytterligere sanksjoner mot Russland. Fy fan, og denne gjengen hyklere er vi alliert med.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Det var da voldsomt til retorikk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på hva enkelte vil at den sittende ledelsen skal gjøre. De oppfatter seg jo som den legitime regjeringen, og har utlyst valg 25. mai. Skal de da helt passivt godta opprørslignende tilstander fram til da? Selv vi her til lands har forholdsregler dersom politimesteren offentlig har lest "opprørsparagrafen" 3 ganger ;)

Forresten: Den som virkelig har opplevd folkemengder i opprør vet at det ikke er greit å få kontroll.

B

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Jeg lurer på hva enkelte vil at den sittende ledelsen skal gjøre. De oppfatter seg jo som den legitime regjeringen, og har utlyst valg 25. mai. Skal de da helt passivt godta opprørslignende tilstander fram til da? Selv vi her til lands har forholdsregler dersom politimesteren offentlig har lest "opprørsparagrafen" 3 ganger ;)

Forresten: Den som virkelig har opplevd folkemengder i opprør vet at det ikke er greit å få kontroll.

B
    Ja, de som styrer fra Kiev må vise at de har kontroll. Slik sett har de ikke noe valg, de må demonstrere at de har effektive innsatsstyrker som kan ivareta statens voldsmonopol under deres ledelse. Om ikke, er de veldig tydelig ute av stand til å styre landet.

Og dette er hva russerne satser på å få tydelig demonstrert: i øst anses ikke Kiev-regjeringen som legitim og folket i regionen anerkjenner den ikke.

Fin oppskrift til mye rart som markering av hundreårsjubileet for Første Store Slagsmål.

Legger til denne - det fraktes østover: https://www.facebook.com/photo.php?v=664056510298809

Sist redigert:
    K

kveita

Gjest

B
    Ja, de som styrer fra Kiev må vise at de har kontroll. Slik sett har de ikke noe valg, de må demonstrere at de har effektive innsatsstyrker som kan ivareta statens voldsmonopol under deres ledelse. Om ikke, er de veldig tydelig ute av stand til å styre landet.

Og dette er hva russerne satser på å få tydelig demonstrert: i øst anses ikke Kiev-regjeringen som legitim og folket i regionen anerkjenner den ikke.

Fin oppskrift til mye rart som markering av hundreårsjubileet for Første Store Slagsmål.

Legger til denne - det fraktes østover: https://www.facebook.com/photo.php?v=664056510298809
    Ja, d ser ut som noe stort er på gang. Fikk frysninger når jeg så denne videoen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Det kunne du helt sikkert sagt om storøvelsen her i Nord-Norge i vinter også. 16 000 soldater involvert. Og tenk, US Marines deltok også.

K

kveita

Gjest
    Det kunne du helt sikkert sagt om storøvelsen her i Nord-Norge i vinter også. 16 000 soldater involvert. Og tenk, US Marines deltok også.
    Ja, d er skremmende at NATO, siden det ble til, stort sett bare har skapt krig og lidelser for uskyldige mennesker. Jeg vaks opp på 50- og 60-tallet og d og få besøk tidlig om morgenen av amerikanske elitesoldater i hagen var for en unge på 9 år ganske traumatisk. De lekte med å kaste kniver, åja, de til og med gjorde sitt fornødne i porten. Hvis du spør meg så skapte d frykt og vemmelse, ikke noe morsom opplevelse akkurat. Så i en alder av 9 år måtte jeg spa opp møkka etter dine natovenner.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    En to tre MG'er på torget eller den plassen der folkemengden samler seg vil vel gjerne gjøre susen! Så må man følge opp med tanks. Har i allefall fungert så manger plasser at man sikket kan prøve det en gang eller to før man gir opp!

Kaller man opptøyene for "kontrarevolusjonære" får man sikkert støtte fra enkelte ivrige deltakere her på HFS også!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Ja, d er skremmende at NATO, siden det ble til, stort sett bare har skapt krig og lidelser for uskyldige mennesker. Jeg vaks opp på 50- og 60-tallet og d og få besøk tidlig om morgenen av amerikanske elitesoldater i hagen var for en unge på 9 år ganske traumatisk. De lekte med å kaste kniver, åja, de til og med gjorde sitt fornødne i porten. Hvis du spør meg så skapte d frykt og vemmelse, ikke noe morsom opplevelse akkurat. Så i en alder av 9 år måtte jeg spa opp møkka etter dine natovenner.
    Ja det må ha vært fælt. Lekte de med kniv også..?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Han skriver da at de lekte med å kaste kniver.

I Odessa drepte støttespillerne til kuppmakerne mange mennesker, 38 personer brant i hjel og EU skal ha uavhengig etterforsking, for en vits, Russland vil få skylden for dette også.

Men på bildet kommer det tydlig frem at de står og vifer med det Ukrainske flagget mens folk brenner i hjel.

EU vil ha uavhengig etterforskning av blodbadet i Ukraina - nyheter - Dagbladet.no

EU og USA sitt svar er sanksjoner mot Russland, at folk i Norge støtter dette er helt utrolig.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ukraina-krisen kan sende Europa inn i resesjon

– Ukraina-krisen kan sende Europa inn i resesjon | ABC Nyheter

I tillegg kan Russland stoppe import av biler fra Tyskland, Russland står for 30-35% av eksporten for den tyske bilindustrien.

Det er ikke bare Putin som kan få det hardt i tiden fremover, det vil nok kunne bli litt varmt under føttene til Merkel også.

Mens de "over there" smiler og ler og vil tjene på det, da kan jo Uncle Sam sikkert få råd til å kjøpe litt mere spionsutstyr.

K

kveita

Gjest
    Du kan gjerne harselere så mye du vil, men de kjekket seg selvfølgelig med å kaste bajonetter. På
    øversiden av huset vårt var det ørten kanonstillinger og vi våknet i 6 tiden om morgenen med at de skjøt øvelsesgranater rett over hustaket. For en 9 åring er dette d samme som krig og føltes skremmende. Fortsett og flir du, Bjornh, spør barn i Serbia i dag som fremdeles trør på Natos klasebomber, også norske, hva de føler. Du som sjøl var der, bør jo ta dine venner med deg og rydde opp bombene , istedet for å gjøre narr av mine "natoopplevelser" i min barndom.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo forståelig at Ukraina reagerer raskt og brutalt mot landssvikere som bruker vold og militærmakt og vil overføre territorier til fremmede stater som de sympatiserer med. Det er vel det meste alvorlige sviket et menneske kan gjøre mot sitt land. Slike fortjener ingen nåde.

K

kveita

Gjest
    Det er jo forståelig at Ukraina reagerer raskt og brutalt mot landssvikere som bruker vold og militærmakt og vil overføre territorier til fremmede stater som de sympatiserer med. Det er vel det meste alvorlige sviket et menneske kan gjøre mot sitt land. Slike fortjener ingen nåde.
    Må jo si at den "sittende regjering" i Kiev ikke har større legitimitet enn Quisling regjeringen. Husker jeg rett så ble jo Q dømt til døden for landssvik.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Må jo si at den "sittende regjering" i Kiev ikke har større legitimitet enn Quisling regjeringen. Husker jeg rett så ble jo Q dømt til døden for landssvik.
    Det er utlyst en nyvalg nå i slutten av mai, slik at man så fort som mulig kan få på plass en president med den nødvendige legitimitet.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men var det ikke det den forrige presidenten ble kritisert for, at han etter over 2 måneder satte inn poitiet.

http://www.nrk.no/verden/ukraina-for-internasjonal-gransking-1.11672766

Den internasjonale straffedomstolen i Haag har fått godkjennelse til å etterforske mulige forbrytelser mot menneskeheten utført i Ukraina i forbindelse med demonstrasjonene i landet.

Så det er greit at den ene siden dreper men ikke den andre, fint å vite, bra at vi er på den siden som er sterkest for øyeblikket.

Sist redigert:
    K

kveita

Gjest
    Det er utlyst en nyvalg nå i slutten av mai, slik at man så fort som mulig kan få på plass en president med den nødvendige legitimitet.
    Så i mellomtiden er det helt ok å henrette så mange man vil? Uten legitimitet?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Så her ser vi den typiske "nøytrale" norske pressen.

Hun sier at pro russiske demostranter angrep urkainske demonstranter som du kan se her.

dbtv.no

Det jeg ser er at noen folk med Ukrainsk flagg løper etter andre og kaster diverse ting, jeg ser også at det er folk med det ukrainske flagget som kaster stein på politiet, men jeg ser ikke en eneste gang noen pro russiske angripe noen.

Fri presse eksisterer ikke og journalistene bør skamme seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men var det ikke det den forrige presidenten ble kritisert for, at han etter over 2 måneder satte inn poitiet.
    Den forrige mistet sin legitimitet da han satte inn militæret og snikmordere mot sivile demonstanter. Slikt kan man jo rett og slett ikke gjøre. Folk har full rett og legitimitet til å demonstrere for politiske endringer, saker og vedtak. Kreve avganger og skifter og mye annet uten at det skal være anledning til å drepe dem.

Men det som skjer nå kan ikke sammenlignes. Her er det ikke demonstranter som ønsker endringer eller økt selvstyre eller noe slik, men væpnede grupper som prøver å hjelpe en fremmed makt å ta kontroll og okkupere deler av Ukraina og forbereder og legger til rette for invasjon av en fremmed stat. Det er høyforræderi, og ville også blitt ansett som dette i Norge. Slike grupper må nedkjempes og uskadeliggjøres før situasjonen får utvikle seg.

V

vredensgnag

Gjest
    Du må sette deg litt mer inn i hva som skjer og har skjedd der borte, Gjestemedlem.
    Ukrainas væpnede styrker er nærmest umulige å mobilisere til støtte for det nye regimet i Kiev. Det er Høyre sektors medlemmer som nå gjør et fremstøt i øst, på vegne av det mange anser som den illegitime og USA-styrte kuppregjeringen i Kiev.
    Siden oppfordring til generell mobilisering falt pladask, nær ingen møtte opp, har man nå gjeninnført tvungen verneplikt og i mellomtiden altså væpnet høyreekstreme loonies. De samme som tok Kiev.

Mye står på spill, mellom to maktsfærer, der motstanderne ser på samme situasjon, men trekker motsatte speilbilder fra denne.

Det er oppskrift på borgerkrig når det skjer i et land, og tradisjonell krig når det skjer mellom land.

Det er umulig for ukrainere å se forbi at Victoria Nuland, som skrøt av at hun hadde brukt fem milliarder dollar i Ukraina, diskuterte sammensetningen av landets regjering med sin ambassadør uker før Yanukovich stakk, og at det er disse som nå har makt i regjeringen.

"We want Yatzy."

Ukraine-PM-Yatsenyuk-Visits-Washington-and-New-York-after-Parliament-Speech_1_1.jpg

K

kveita

Gjest
    Han forrige som måtte flykte fra kuppmakerne hadde jo nødvendig legitimitet, men måtte forlate regjeringsbygningen i all hast for å berge livet. Er d kuppmakerne, dvs, Quislingregjeringen,Nato EU eller andre som nominerer kandidatene til nyvalget? Hvilke politiske partier nominerer sine kandidater? Hva med den avsatte regjeringen? Var ikke de valgt av folket? Jeg skjønner lissom ikke hva demokrati er lenger,jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg skjønner lissom ikke hva demokrati er lenger,jeg.
    Demokrati handler om mer enn å avgi en stemme i et valg. Det innebærer f.eks. ikke en blankofullmakt til å sette inn militære for å drepe fredelige demonstranter og politiske motstandere. I slike tilfeller er det legalt for folket i et demokrati å avsette en president og sørge for at en ny blir valgt så snart som mulig.

Det er uansett å anse som en politisk prosess. Det som skjer nå er at grupper av befolkningen allierer seg med en fremmed stat for at de skal kunne invadere. det må slås hardt og brutalt ned på, uansett hvem som sitter ved makten. I et slikt unntakstilfelle som nå er det legitimt og forståelig å henrette landssvikere for høyforræderi. Men det er selvsagt en fare for at man ikke klarer å slå ned dette og at det eskalerer, slik at opprørerne vinner og landet blir invadert og annektert av russere. Det er jo den russiske planen for landet.

Ikke så ulikt situasjonen i Ungarn i 1956.

V

vredensgnag

Gjest
    Veldig vanskelig å skulle bruke energi på å forsvare Yanukovich, i likhet med nær alle ledere i tidligere østblokken utnyttet han tillitsposisjonen til å berike seg selv og sine.

Men det er altså meget åpent hvorvidt det var han som stod bak ordren om å skyte på Maidan, eller om det var opposisjonen som skjøt, i et black-flag fremstøt.

Den tyske tv-stasjonen ARD har kikket grundig på dette, og har trukket sin konklusjon.

Som sagt, sett deg litt inn i hva som foregår der, Gjestemedlem.

Liveleak-linken har en dårlig oversettelse av den tyske artikkelen her:
    http://www.tagesschau.de/ausland/maidan-schuesse102.html

LiveLeak.com - BREAKING: German state tv "ARD" blames ukraine opposition for massacre at maidan

Det blir borgerkrig i Ukraina, landet vil bli delt. Vi får håpe det ikke renner over grensene og tar med hele regionen.

Skjermbilde 2014-05-04 kl. 09.56.51.jpg

Sist redigert:
    K

kveita

Gjest
    En meget god artikkel i NYTimes om "mennene bak maskene i Ukraina."

http://www.nytimes.com/2014/05/04/w...ny-faces-of-rebellion.html?smid=tw-share&_r=2

Som man ser er bildet mer sammensatt enn man kanskje har fått inntrykk av gjennom våre media. Som en spør i The Guardian: hvorfor er de som iverksatte et opprør i Kiev helter, mens de som gjør det samme i Odessa er terrorister?

When the rubble stops bouncing, we'll know what is going on.
    Ja, d er d jo mange også her på sentralen som gjør. Men, man blir jo stemplet som kommunist bare man undrer på om situasjonen i Ukraina er slik den presenteres i norsk media. Man må jo ty til Pravda for å få en viss balanse, he, he.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Du kan gjerne harselere så mye du vil, men de kjekket seg selvfølgelig med å kaste bajonetter. På
    øversiden av huset vårt var det ørten kanonstillinger og vi våknet i 6 tiden om morgenen med at de skjøt øvelsesgranater rett over hustaket. For en 9 åring er dette d samme som krig og føltes skremmende. Fortsett og flir du, Bjornh, spør barn i Serbia i dag som fremdeles trør på Natos klasebomber, også norske, hva de føler. Du som sjøl var der, bør jo ta dine venner med deg og rydde opp bombene , istedet for å gjøre narr av mine "natoopplevelser" i min barndom.
    Tror ikke du skal klage. I min barndom drev norske vernepliktige å kastet bajonetter på trær noen skarve meter fra gjerdet til huset vårt, lå i telt og skjøt med løsammo til alle døgnets tider og øvde tung stridsalarm. I tillegg forekommer det fortsatt den dag i dag en del blindgjengere her og der som kan stamme fra krigen og innskyting fra diverse stillinger. Helikoptre, stridsvogner og annet pleide å suse rundt oss titt og ofte, i tillegg til at kortholdsbanen for nærstridsskyting lå ca. 150-200 meter unna huset vårt. Hvert år kom det gjerne flere hundre utenlandske soldater på besøk fra andre NATO land, og de var som oftest veldig hyggelige og besøkte skoler for å fortelle hvordan det f.eks. var i Canada. Det gikk helt fint det. Ingen traumatikk knyttet til det..!

Du driver stadig med den propagandaen om "barn i ex-Jugoslavia" som tråkker på NATO bomber, og det kan nok forekomme at det skjer. Men, ettersom jeg har tjenestegjort i den regionen som soldat i NATO-styrkene så vet jeg meget godt at befolkningen der nede presterte å minelegge vanvittig mye uten at de egentlig hadde noen form for kontroll over hva de gjorde. Resultatet er store ukartlagte minefelter med anti-personell miner i store områder, og der det har vært krigshandlinger mellom ulike parter i oppløsningen av føderasjonen ligger det i tillegg veldig mye blindgjengere. Heldigvis ryddes det jo opp i dette, men mange steder er terrenget så vanskelig at det sannelig ikke er lett å gjøre den jobben.

Men alt dette vet du jo og det leste du helt sikkert i de postene jeg har skrevet lengre bak i tråden her, selv om du neppe har vært der hverken under krigen eller i tiden etterpå da partene hadde skrevet under fredsavtalen. Mens du fortsetter i det gammel-radikale sporet du kjører på med med klassisk propaganda.

K

kveita

Gjest
    Tror ikke du skal klage. I min barndom drev norske vernepliktige å kastet bajonetter på trær noen skarve meter fra gjerdet til huset vårt, lå i telt og skjøt med løsammo til alle døgnets tider og øvde tung stridsalarm. I tillegg forekommer det fortsatt den dag i dag en del blindgjengere her og der som kan stamme fra krigen og innskyting fra diverse stillinger. Helikoptre, stridsvogner og annet pleide å suse rundt oss titt og ofte, i tillegg til at kortholdsbanen for nærstridsskyting lå ca. 150-200 meter unna huset vårt. Hvert år kom det gjerne flere hundre utenlandske soldater på besøk fra andre NATO land, og de var som oftest veldig hyggelige og besøkte skoler for å fortelle hvordan det f.eks. var i Canada. Det gikk helt fint det. Ingen traumatikk knyttet til det..!

Du driver stadig med den propagandaen om "barn i ex-Jugoslavia" som tråkker på NATO bomber, og det kan nok forekomme at det skjer. Men, ettersom jeg har tjenestegjort i den regionen som soldat i NATO-styrkene så vet jeg meget godt at befolkningen der nede presterte å minelegge vanvittig mye uten at de egentlig hadde noen form for kontroll over hva de gjorde. Resultatet er store ukartlagte minefelter med anti-personell miner i store områder, og der det har vært krigshandlinger mellom ulike parter i oppløsningen av føderasjonen ligger det i tillegg veldig mye blindgjengere. Heldigvis ryddes det jo opp i dette, men mange steder er terrenget så vanskelig at det sannelig ikke er lett å gjøre den jobben.

Men alt dette vet du jo og det leste du helt sikkert i de postene jeg har skrevet lengre bak i tråden her, selv om du neppe har vært der hverken under krigen eller i tiden etterpå da partene hadde skrevet under fredsavtalen. Mens du fortsetter i det gammel-radikale sporet du kjører på med med klassisk propaganda.
    Jeg var i Serbia og Montenegro før Nato ødela en stor del av infrastrukturen. Angrepet på Serbia var brudd på folkeretten og ergo en krigsforbrytelse. D er et faktum at barn dør den dag i dag i Serbia etter å ha tråkket på klasebomber fra vest. Så man jo spørre seg hvorfor folk minela store områder som du sier. D var vel for å hindre fiendtlige styrker.

Fremgangsmåten til Nato på Balkan ligner jo til forveksling d vi ser idag. Om dine barndomsminner gjorde deg til en fryktet soldat så var nok effekten d stikk motsatte på meg. Og d er jeg pinade glad for. Du har vel også etterhvert skjønt at krig ikke løser noe som helst. Syns d er lite karslig å legge skylda på sivilbefolkningen i Serbia for senskader idag. D var vel heller ikke særlig gøy å være barn i Serbia da Nato tømte restlageret av sine bomber. De som var så heldige å overleve sliter nok med sitt kan jeg tenke meg. Spør du meg så burde Nato rydde opp etter seg og betale krigserstatning til store deler av Jugoslavia.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Synes det er bemerkelsesverdig at EU nå skal ha en uavhengig etterforskning av brannen i østukraina. Det første det nye regimet i Ukraina gjorde var å avlyse etterforskningen av hva som skjedde på Maidan.

Hvorfor har ikke EU insistert på uavhengig etterforskning der? Er det fordi de vet at den offentlive versjonen om at regjeringen beordret skyting på landsmenn er feil?

Er det ikke i det nye regimets interesse at eventuell skyting av egne sivile kommer frem? Hvorfor ønsker de å skjule det? Sto de selv bak det hele for å sverte regjeringen? Det nye regimet bruker alle midler for å styrke seg selv, hvorfor skulle de la en slik mulighet glippe? Høres totalt ulogisk ut. De har noe å skjule.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn