Ja det må ha vært fælt. Lekte de med kniv også..?
Du kan gjerne harselere så mye du vil, men de kjekket seg selvfølgelig med å kaste bajonetter. På
øversiden av huset vårt var det ørten kanonstillinger og vi våknet i 6 tiden om morgenen med at de skjøt øvelsesgranater rett over hustaket. For en 9 åring er dette d samme som krig og føltes skremmende. Fortsett og flir du, Bjornh, spør barn i Serbia i dag som fremdeles trør på Natos klasebomber, også norske, hva de føler. Du som sjøl var der, bør jo ta dine venner med deg og rydde opp bombene , istedet for å gjøre narr av mine "natoopplevelser" i min barndom.
Tror ikke du skal klage. I min barndom drev norske vernepliktige å kastet bajonetter på trær noen skarve meter fra gjerdet til huset vårt, lå i telt og skjøt med løsammo til alle døgnets tider og øvde tung stridsalarm. I tillegg forekommer det fortsatt den dag i dag en del blindgjengere her og der som kan stamme fra krigen og innskyting fra diverse stillinger. Helikoptre, stridsvogner og annet pleide å suse rundt oss titt og ofte, i tillegg til at kortholdsbanen for nærstridsskyting lå ca. 150-200 meter unna huset vårt. Hvert år kom det gjerne flere hundre utenlandske soldater på besøk fra andre NATO land, og de var som oftest veldig hyggelige og besøkte skoler for å fortelle hvordan det f.eks. var i Canada. Det gikk helt fint det. Ingen traumatikk knyttet til det..!
Du driver stadig med den propagandaen om "barn i ex-Jugoslavia" som tråkker på NATO bomber, og det kan nok forekomme at det skjer. Men, ettersom jeg har tjenestegjort i den regionen som soldat i NATO-styrkene så vet jeg meget godt at befolkningen der nede presterte å minelegge vanvittig mye uten at de egentlig hadde noen form for kontroll over hva de gjorde. Resultatet er store ukartlagte minefelter med anti-personell miner i store områder, og der det har vært krigshandlinger mellom ulike parter i oppløsningen av føderasjonen ligger det i tillegg veldig mye blindgjengere. Heldigvis ryddes det jo opp i dette, men mange steder er terrenget så vanskelig at det sannelig ikke er lett å gjøre den jobben.
Men alt dette vet du jo og det leste du helt sikkert i de postene jeg har skrevet lengre bak i tråden her, selv om du neppe har vært der hverken under krigen eller i tiden etterpå da partene hadde skrevet under fredsavtalen. Mens du fortsetter i det gammel-radikale sporet du kjører på med med klassisk propaganda.