"utrolige" tweaks ?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
De er faktisk stilige og kvinner synes at ALT gjør høyttalere finere- alt som gjør at de ligner noe annet gjør at det blir sett positivt på :)
He he, godt poeng.
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Forklaringen til musene virker jo troverdig nok den, med visse forbehold (med det bunner mer i min mangel på kunnskaper i termodynamikk/fysikk). Men det er likefullt 1300 kroner for 4 kg med kobbersand.

Kanskje de har brukt mye penger på design som må tjenes inn igjen ;D

Virkningen skal jeg derimot IKKE uttale meg om.

Cablewraps, skal jeg heller ikke uttale meg om, men er mer skeptisk til disse.

Hallographene så jo, tja, ikke ut som om de var verdt 1000$. Her er det bare for de mer nevenyttige av oss (dvs. ikke meg) å sette igang produksjon. Tipper Low-Q kunne laget dem for 500$ glatt ;) ;D Med mindre det er ett eller annet spesialmetall i dem som kun blir utvunnet i øvre mongolia av blinde munker som er venstrehendte.....

Jaja fokens det er sent på natten nå snart. God natt

Mvh
 
A

Affa

Gjest
Den bevegelsesenergien som omdannes til varme er så liten at den knapt kan registreres, jeg tror ikke at noen i blindtester ville kunne identifisere om man har musa der eller ei. Eneste bidrag er at musas masse bidrar i masseleddet til bevegelsesligningen. Det eneste man kan oppnå er dermed å flytte resonansfrekvensen noe lenger ned i frekvensspekteret. En annen side av saken er at den ser tett ut.
 
U

Uno

Gjest
Men det som er virkelig morsomt er at plasseres på toppen, alltså som regel den minste flaten på en ordinær høytaler. Hvor vil så kassevibrasjon være det største problemet?
 
W

Wilson

Gjest
Enig i at svært mange betaler svimlende summer for tweaks som kan gjøres ti ganger bedre nesten uten kostnader. Endel Hi-Fi folk er kanskje litt lett-lurte noen ganger? Har faktisk fortåelse for endel av "mobbingen" til UNO.
 
U

Uno

Gjest
Nå var denne "mobbingen" ikke ondsinnet og Viking burde forstå det. Trådens er tone er jo i utgangspunktet lystig.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.788
Antall liker
3.289
Torget vurderinger
0
"Hearing is Believing?" eller fritt oversatt til noe slikt som............"Du hører - det du vil..."
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.175
Antall liker
5.090
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Her var det jommen en del morsomt. Og noe tragisk i det hele. Men hva er det egentlige poenget med alle disse tweaks? Vel. Jeg skjønner at en del higer etter å få alt så mye bedre. Men hva er bedre? I forhold til hva? Det er en vesentlig forskjell i begrepene forandring og forbedring.
 
U

Uno

Gjest
Hvorfor angripes mikroproblemene alltid? Man søker vel inn kanalen før man justerer fargen?
 
A

Affa

Gjest
Nå var denne "mobbingen" ikke ondsinnet og Viking burde forstå det. Trådens er tone er jo i utgangspunktet lystig.
Lystighet og lettsind er fordervende egenskaper som det ikke oppfordres til å utøve i dette pompøse forum.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Det er visse saker (HiFi) man ikke spøker med!! ;D 8) :D
Når skal UNO lære? ;D ;D
 

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2
Husker jeg leste en gang om et mynt-tweak (tror det var en web-side fra Singapore). Poenget var å legge mynter på komponenter og høyttalere, og man kunne tweake lyden i ulike retninger, avhengig av hvilken mynt man brukte.

Noen som vet hvor man finner denne siden?

Roy
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Re: "utrolige" tweaks ?

De er faktisk stilige og kvinner synes at ALT gjør høyttalere finere- alt som gjør at de ligner noe annet gjør at det blir sett positivt på :)
Denne kvinnen er ikke enig. Aldri om min bedre halvdel hadde fått satt en liten mus på høytalere som står midt i stua. Hvis den duppedingsen fungerer, hvorfor ikke lage en bedre design enn en rar liten mus som ser ut til å høre hjemme på et barnerom....

Lin
 
R

RID

Gjest
RODA sitt eget bidrag, tennisballer som kabelløftere? :D
Hæææ!!
Tennisballer, ikke i det hele tatt. :mad:
Her går det i "gummimellanlägg" fra Biltema, med et lag flygummi oppå.

Dette er faktisk selvfølgelig et psykisk tweak.
Men i hodet mitt virker det til å roe ned lyden, siden kablene ikke plukker opp vibrasjoner fra rommet når jeg spiller høyt. ::) ::)

Tema Isolator KJENNER jeg at virker, men de er jo alt for billige (les dårlige) til å bli godkjente til annet enn budsjett........

Ja, dette var ment som en spøkefull tråd, hvor vi kunne le av oss selv........ :D

Dessverre tråkket jeg en viking på tærne. :(
 
R

RID

Gjest
og skjønner du ikke virkeområdet til musene så skjønner du ikke mye i dette livet.........men du kjenner bevegelse i "musa"
Har 3 barn, så jeg forstår virkemåten til mus, ja :D ;D

Om du synes musene er kuule 8), så kjøp dem.
Om du vil ha virkningene til musene (hifi-råttan?), så lag dem selv til en brøkdel av prisen.
Det morsomme er at det er et produkt i salg, til maaange penger. ;)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hva er morsomt når musene virker, de gjør om bevegelser/resonnanser til varme!
Så disse musene varmes opp under spilling med andre ord? Hvor varm blir den i løpet av en lyttekveld da? Lunken? Glovarm?

...dra på og kjenn på høyttalerkablene ved høyttalerterminalene- mine vibrerte mye før- når vablewrapsene kom på så sluttet kablene å vibrere.
Nytt spørsmål: Hva gjør det om kabelen vibrerer? Ristes elektronene løs og faller ned på gulvet? Ristes de ut av bane, treffer nærliggende protoner og annihileres?

Skjønner du ikke hvordan musene virker så er det verre stilt med deg enn NOEN hadde trodd tidligere- men forbauset blir jeg jo ikke. At du ikke kan de fysiske grunnlovene er jo litt morsomt da. (...)Lett å øatterliggjøre når man ikke skjønner en døyt.
Jeg har heller ikke så mange vekttall fysikk og blir litt perpleks av dette, jeg er sikkert ikke den eneste. Jeg hadde satt pris på en utledning, gjerne med teskjemetoden, om hva som egentlig skjer med selve signalet når kabelen pakkes inn i Cable-Wraps. Jeg er ikke redd for tall og formler, men hold det gjerne på et intuitivt plan. Ser frem til forklaringen.
 
U

Uno

Gjest
De kabel-wrapsen orket jeg ikke kommentere engang, har hørt man kan le på seg brokk og jeg har ikke tid til å gå sykemeldt. Så jeg sitter som Dr. Løkken, i spenning og venter på utledningen fra den som måtte føle seg kallet. ;D
 
N

nb

Gjest
Hva med å slå på kabelen med en hammer mens musikken spiller?
 
U

Uno

Gjest
Så disse musene varmes opp under spilling med andre ord? Hvor varm blir den i løpet av en lyttekveld da? Lunken? Glovarm?
Jeg finner det litt pussig Løkken at du skal så tvil om rottenes effekt og samtidig hardnakket påstå at Soundcare føtter fungerer.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
226
Antall liker
166
Torget vurderinger
7
Re: "utrolige" tweaks ?

Husker jeg leste en gang om et mynt-tweak (tror det var en web-side fra Singapore). Poenget var å legge mynter på komponenter og høyttalere, og man kunne tweake lyden i ulike retninger, avhengig av hvilken mynt man brukte.

Noen som vet hvor man finner denne siden?

Roy
Dette var faktisk nevnt i stereophile for noen år siden. Enn så rart det høres ut så var det tommelen opp på alle som testet. Nok en ting som faktisk fungerer.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
226
Antall liker
166
Torget vurderinger
7
Re: "utrolige" tweaks ?

Hallographene så jo, tja, ikke ut som om de var verdt 1000$. Her er det bare for de mer nevenyttige av oss (dvs. ikke meg) å sette igang produksjon. Tipper Low-Q kunne laget dem for 500$ glatt  ;) ;D Med mindre det er ett eller annet spesialmetall i dem som kun blir utvunnet i øvre mongolia av blinde munker som er venstrehendte.....

Jaja fokens det er sent på natten nå snart. God natt

Mvh
Mister "timbre" testet dette i sitt nye lytterom. Selvlagede, husker ikke helt hva han konkluderte med. Men det var ihvertfall ikke noe "må ha" produkt. Sikkert litt endringer pga plasseringen, men er nok andre produkter som hjelper mer.

Mvh
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Uno: Overhodet ikke ekkelt ment, men har du forresten erfaring med noen tweaks som du mener har hatt en lyd-funksjon?
 
A

Affa

Gjest
Re: "utrolige" tweaks ?

Dette var faktisk nevnt i stereophile for noen år siden. Enn så rart det høres ut så var det tommelen opp på alle som testet. Nok en ting som faktisk fungerer.
På lik linje med grønn tusj og frosne CD-plater? Selv hadde jeg stor glede av et lam som jeg ofret foran hifi-alteret. Bassen ble utrolig stram. I morgen skal jeg kverke en kylling til forsterkerens ære.
 
U

Uno

Gjest
Ja.
1. Spikes mot myke føtter under vinylriggen.
2. Avkobling av store ellytter, direkte på utgangstransistorene.
3. Øking av ellyt banken.
4. Mange grønnplanter rundt anlegget.
5. Orden på lydalteret.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
226
Antall liker
166
Torget vurderinger
7
Re: "utrolige" tweaks ?

På lik linje med grønn tusj og frosne CD-plater? Selv hadde jeg stor glede av et lam som jeg ofret foran hifi-alteret. Bassen ble utrolig stram. I morgen skal jeg kverke en kylling til forsterkerens ære.
Både grønn tusj(eller svart) og frosne cdplater funker som bare det! Veldig mange gode argumenter finnes for at akkurat disse tveakene fungerer. Ikke noe hokus pokus, bare gode argumenter for at cd mediet er langt fra perfekt.
 
U

Uno

Gjest
Frosne CD plater er fattigmanns kryobehandling. Bare tøv og misforstått fysikk.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Takker:) Nr 5 og 4 er i boks. Nr 1 håper jeg å få bruk for senere. Nr 2 og 3 skjønner jeg ikkeno av. Teknisk tilbakestående:)
 
A

Affa

Gjest
Re: "utrolige" tweaks ?

Både grønn tusj(eller svart) og frosne cdplater funker som bare det! Veldig mange gode argumenter finnes for at akkurat disse tveakene fungerer. Ikke noe hokus pokus, bare gode argumenter for at cd mediet er langt fra perfekt.
Jeg sier som Lahnstein: NEI; NEI, NEI
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Her er en jeg husker fra tidligere tider, og som ikke er nevnt her, tror jeg:

Salatolje på høyttalermembranen : Dette tvilsomme trikset skulle myke opp ressonansfrekvenser, slik at høyttaleren skulle spille mer kontrollert. Kan godt ha fungert
på enkelte høyttalere, men er vel heller tvilsomt som et generelt tips.

Det med allmengyldigheten er vel det jeg er aller mest skeptisk til når det gjelder tweaks. For meg er et tweak noe man kan forsøke i eget anlegg, uten at det gir garanti om forbedring. Selv aksepterte tweaks som å fjerne stofframma på høyttaleren under lytting har jeg opplevd at kan gi forverring istedenfor forbedring.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
En god grunn til å ha cd-platene i fryseren, er jo at man har de og spriten på samme plass. Praktisk.;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
JA, og sprit er jo i seg selv et enormt tweak som gjør lydbildet mer avslappet og stemningsfylt.  

Personlig er et av mine beste tweaks å lytte om kvelden med et glass god cognac, stearinlys som eneste belysning og en komfortabel stol i sweet spot.  Det gir en enormt mye bedre nytelse av musikken enn lytting på høylys dag med alt lys på, sittende på en pinnestol med en kopp kald kaffe fra dagen før og hodepine etter for mye cognac (-"Pokker, var det bare ETT glass som var det optimale tweaket?" ). ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.519
Antall liker
11.494
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og jeg fant volum knotten:
http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=NOB_C37_C
Good vibrations, Bad vibrations it’s all about vibrations!! RAM would like to introduce a new signature level knob developed for the mighty Silver Rock potentiometer. The standard bakelite knob is certainly the best sounding compromise... but now Audio Consulting has taken this aspect of the Silver Rock much further. The new knobs are custom made with beech wood and bronze where the bronze is used as the insert to mount to the stem of the volume pot. The beech wood is coated several times with C37 lacquer for best sound as pointed out by Dieter Ennemoser. How can this make a difference??? Well, hearing is believing as we always say. The sound becomes much more open and free flowing with a nice improvement in resolution. Dynamics are better and overall naturalness is improved. Here is a test for all you Silver Rock owners. Try removing the bakelite knobs and listen. You will be shocked by this! The signature knobs will have an even greater effect…really amazing! The point here is the micro vibrations created by the volume pots and knobs find their way into the delicate signal path and cause degradation (Bad vibrations equal bad sound). With the signature knobs micro vibrations from the C37 concept of wood, bronze and the lacquer itself compensate for the volume pots and provide (Good Vibrations) our ear/brain combination like to hear…way better sound!!
Alt dette til den latterlig lave pris av 485 usDalere
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
226
Antall liker
166
Torget vurderinger
7
Re: "utrolige" tweaks ?

Jeg sier som Lahnstein: NEI; NEI, NEI
JO; JO, JO det fungerer. Har du foresten testet å brenne plater på sorte cd plater istedet for de vanlige i sølv?

Eller å bruke en sterk magnet på cdplatene? Begge to fungerer! Høres kansje rart for en skeptiker, men koster jo ingen ting å prøve!

IMO
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Og i rekken av tweaks med teskje: Husk å ta bort magneten før du putter CD-plata i spilleren...
 
Topp Bunn