vredensgnag skrev:
at næringslivet har forrådt Vestens arbeidere ved å gi Kina ekstrem økonomisk makt og industriell know-how. Alt for å oppnå kortsiktig gevinst og langsiktig fallitt. Det er langt viktigere enn om det kommer noen innvandrere over grensen.
Det er den økonomiske utvandringen vi bør frykte.
Her er jeg litt usikker på hva du mener....
Hvis du mener at vi på noen måte skal begrense teknologispredning - så er jeg veldig uenig. Dette er den fremste kilden til økonomisk vekst og velstandsøkning globalt!
Hvis du synes det er feil at verdens desidert mest folkerike land ikke skal ha stor økonomsik makt - så er jeg også uenig. Jeg tror at en styrking av Kina og østen, en fortsatt styrkelse av EU for å balansere USA sin posisjon er sunt. Og det er vel liten tvil om at verdens økonomiske motor og tyngdepunkt kommer til å flytte seg til østen i den neste 10-20 års perioden. Effekten dette vil ha har jeg på ingen måte kunnskap eller evner til å forutse, men å prøve å forhindre det vil være som å prøve å stoppe løpske trailere med hendene!
Hva som er best for Norge....
Ser man på næringsutvikling i Norge - så er ikke kineseren noen konkurrent til norsk industri. I Norge må vi fokusere på det vi kan og som vi har naturlige forutsetniger for å drive med. Dette er altså olje, fiske, energi, ferro/aluminium osv. Her kan ikke kineseren konkurrere uansett.
For Norge som nasjon - og for å unngå fremtidig fallit så sitter vi med mine øyne med alle løsningene selv - og grepene vi må ta i samfunnet er mye det samme som bedrifter må ta i vanskelige perioder. En kort liste vil være:
- Stimulere til lengre arbeidsliv (tiltak for å få folk til å stå lengre i jobb, avvikle AFP, sterkere stimule for lengre arbeid i pensjonsreformen)
- Reaktivering av de som har falt utenfor arbeidslivet (kraftige tiltak for å få handikappede, uføre, arbeidledige osv inn i arbeid igjen!)
- En dramatisk effektivisering av helsevesenet. Tiden fra første sykdomstegn - til konsultasjon, behanling/operasjon, rehabilitiering og tilbake i arbeid må kuttes dramatisk.
- Satsing på forskning og utdanning (vi må ha en dramatisk satsing på å finne fremtidens løsninger)
- Satsing på skolen (Bruke forskningsresultater og ressurser til å sørge for at barne våre kommer gjennom skolen med kunnskap, trolig det viktigste bidraget for å unngå at de senere havner utenfor arbeidslivet)
- Storstilt satsing på infrastruktur - en investering i infrastruktur i dag (tunneleler, motorveien, skipsleder, kraftledninger og IT nett vil gavna alle innbyggere og bedrifter i all fremtid!)
- Omlegging av skattesystemet fra å skatte formue og arbeidende kapital, til å skattlegge forbruk
Tja......det får være nok for denne gang!
mvh
OMF