V alget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner jo fremdeles ikke helt hva du mener med "det minste" partiet.

Jeg kan glatt innrømme at jeg ikke har dyptgående kunnskap i dette spillet.

Men jeg mener at jeg alltid har lest at "Kongen spør da det største opposisjonspartiet" om å danne Regjering, men det er godt mulig at det formelt er slik at han spør det største partiet, uavhengig av om det er de som akkurat har sittet i Regjering.

Jeg synes altså det virker rart om Jens skal be kongen om avskjed, for så å anbefale kongen og spørre om han selv kan lage en ny Regjering.
    Jeg tror vel også for det politiske spillet sin del, at Jens også vil kaste ballen over på borgelig side før han eventuellt danner en egen AP Regjering.

Blir uansett spennende!

Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det vel ikke verre enn at når en regjering går av går kongen til største parti i opposisjonen først. Det kan til og med være slik at Kongen er fullt klar over hvem som ønsker å danne regjering dersom den sittende skulle gå av...

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Men jeg mener at jeg alltid har lest at "Kongen spør da det største opposisjonspartiet" om å danne Regjering, men det er godt mulig at det formelt er slik at han spør det største partiet, uavhengig av om det er de som akkurat har sittet i Regjering.

Jeg synes altså det virker rart om Jens skal be kongen om avskjed, for så å anbefale kongen og spørre om han selv kan lage en ny Regjering.
    Dette er jo riktig hvis vi har en regjering som går av midt i en stortingsperiode. Men etter et Stortingsvalg dannes starter man jo med et nytt Storting, som igjen velger en ny regjering. Og da kommer den første henvendelsen automatisk til det partiet med flest mandater, så er det opp til dette å prøve å finne parlamentarisk grunnlag for en regjering og eventuelt gi beskjed til kongen om det ikke lar seg gjøre. Det er aldri opp til kongen å foreta noen vurdering om hvem som sannsynligvis kan finne flertall for sin politikk.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:

Dette er jo riktig hvis vi har en regjering som går av midt i en stortingsperiode. Men etter et Stortingsvalg dannes starter man jo med et nytt Storting, som igjen velger en ny regjering. Og da kommer den første henvendelsen automatisk til det partiet med flest mandater, så er det opp til dette å prøve å finne parlamentarisk grunnlag for en regjering og eventuelt gi beskjed til kongen om det ikke lar seg gjøre. Det er aldri opp til kongen å foreta noen vurdering om hvem som sannsynligvis kan finne flertall for sin politikk.
    Hmm...er du sikker på det....jeg tror Regjeringen er sittende inntil den går av....?

mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Hmm...er du sikker på det....jeg tror Regjeringen er sittende inntil den går av....?
    Her fant jeg en gjennomgang av formalitetene ved et regjeringsskifte:

http://www.regjeringen.no/nb/om_regjeringen/regjeringen-i-arbeid/hva-skjer-ved-regjeringesskifte.html?id=270340

Hva skjer ved regjeringsskifte?

Dannelsen av en ny regjering starter når sittende statsminister har søkt avskjed og Kongen har gitt en annen i oppdrag å danne ny regjering.

Følgende hovedregler gjelder ved regjeringsskifter i dagens norske politiske system:
    Landet er aldri uten regjering. Sagt på en annen måte: Kongen er aldri uten sitt råd – Statsrådet.
    Kongen innvilger ikke en regjerings avskjedssøknad før en ny regjering samtidig kan utnevnes.
    Det er ikke Kongen alene, men ”Kongen i statsråd” – det vil si Kongen sammen med den sittende regjering, som utnevner en ny regjering.

Disse hovedreglene gir følgende gang i et regjeringsskifte:
    Etter at Stortinget er orientert, innleveres regjeringens avskjedssøknad i ordinært eller ekstraordinært møte i Statsrådet.
    Når avskjedssøknaden er mottatt, vil Kongen be den sittende regjeringen fortsette som forretningsministerium inntil ny regjering kan dannes. Deretter vil Kongen normalt be avtroppende statsminister om råd når det gjelder hvem han bør henvende seg til med tanke på å danne ny regjering.

Avtroppende statsminister vil normalt råde Kongen til å henvende seg til en av lederne i Stortinget – enten til parlamentarisk leder for største parti eller største opposisjonsparti, til samtlige parlamentariske ledere eller til Stortingets president. Kongen vil normalt følge statsministerens råd og kalle vedkommende til Slottet.

Når den som har fått i oppdrag av Kongen å søke å danne regjering, melder tilbake til Kongen at ny regjering er klar til å dannes, vil begge de avgjørende vedtakene om regjeringsskifte bli fattet i et statsrådsmøte – ordinært eller ekstraordinært etter behov. Dette er den avtroppende regjeringens siste statsrådsmøte.

I dette statsrådsmøtet vil Kongen og den avtroppende regjeringen utnevne den nye, med virkning fra et bestemt tidspunkt. Samtidig vil Kongen innvilge den avtroppende regjeringens avskjedssøknad, med virkning fra samme tidspunkt. Dette er tidspunktet for selve regjeringsskiftet.

Den avtroppende regjeringen reiser etter sitt siste statsråd til regjeringskontorene for siste gang, etter å ha møtt publikum og presse på Slottsplassen.

Den nye regjeringen vil komme til Slottet for – som Kongens allerede utnevnte råd – å gjøre sine første vedtak, først og fremst om hvilke statsråder som skal bestyre hvilke departementer.

Etter sitt første statsrådsmøte, og etter å ha møtt presse og publikum på Slottsplassen, reiser den nye regjeringen til sine kontorer for første gang. Der møter de sine nå avgåtte forgjengere for en enkel overtagelsesseremoni. Deretter forlater de tidligere regjeringsmedlemmene kontorene for siste gang.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Så når Jens trekker seg grunnet manglende oppslutning i folket råder han Kongen til å henvende seg til Frk Jensen, i egenskap av største opposisjonsparti.

Jeg kan aldri tenke meg at han ber Kongen henvende seg til seg selv. ;D

A

AK27

Gjest
    Så lenge Venstre ser ut til å ville støtte en FrP/Høyre regjering (jevnfør dagens intervju med Sponheim i Klassekampen, ikke ulikt situasjonen med bysteret i Oslo) så vil en stemme til Venstre langt på vei være en stemme til FrP. Noe som må skape noe kongitiv dissonans hos visse heiagjengledere for Venstre som også er ihuga FrP-kritikere. Hepla!

A

AK27

Gjest
    Altså, venstrevelgere som vil foretrekke en rødgrønn regjering fremfor en FrP/Høyre-regjering (dem antar jeg at det er mange av) bør stemme rødgrønt.

A

AK27

Gjest
    OMF skrev:
    Når det kommer til dette med å være rause med sine medmennesker - stille opp når ting er vanskelig, gjøre sitt bidrag for det lokale idrettslaget eller hjelpe naboen - så er vel mine erfaringer at jo lengre til venstre man er jo vanskeligere er folk å be.
    Lurer på hvordan det er mulig å ha så totalt motsatt "erfaringsbakgrunn" enn hva jeg har. I og for seg et interessant spørsmål. Her er det nok psykologiske faktorer som spiller inn vel så mye som sosiale.

Det er nå forøvrig helt klart at FrPs dugnadsånd over tid vil ha store negative konsekvenser ovenfor de bredere folkelag. Jevnfør ILOs siste tall om korrelasjonen mellom velferd, lønnsnivå og fagforeningers rolle i samfunnet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hørte på nyhetene på radioen i dag at Sponheim hadde blitt feilsitert av klassekampen og selvfølgelig ikke ville støtte en FrP regjering.

A

AK27

Gjest
    Anonym skrev:
    Hørte på nyhetene på radioen i dag at Sponheim hadde blitt feilsitert av klassekampen og selvfølgelig ikke ville støtte en FrP regjering.
    Kanskje jeg burde skaffe meg en radio, høres noe rart ut da Klassekampen må kunne sies å holde en høy "presseetisk"standard, men alle kan gjøre feil - bevisst, ubevisst eller uaktsomt. Den som lever vil se.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.036
    AK27 skrev:
    Anonym skrev:
    Kanskje jeg burde skaffe meg en radio, høres noe rart ut da Klassekampen må kunne sies å holde en høy "presseetisk"standard, men alle kan gjøre feil - bevisst, ubevisst eller uaktsomt. Den som lever vil se.
    Det hadde holdt om du bare hadde lest tidligere innlegg i denne tråden før du poster...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    AK27 skrev:
    OMF skrev:
    Når det kommer til dette med å være rause med sine medmennesker - stille opp når ting er vanskelig, gjøre sitt bidrag for det lokale idrettslaget eller hjelpe naboen - så er vel mine erfaringer at jo lengre til venstre man er jo vanskeligere er folk å be.
    Lurer på hvordan det er mulig å ha så totalt motsatt "erfaringsbakgrunn" enn hva jeg har. I og for seg et interessant spørsmål. Her er det nok psykologiske faktorer som spiller inn vel så mye som sosiale.
    Det kan godt tenkes!

Ellers er jeg enig i deg i analysen av hva som vil skje etter valget.
    Hvis de rødgrønne mister flertallet så går de av.
    Og da er det naturlig av det største opposisjonspartiet blir bedt om å danne Regjering - noe de kommer til å gjøre - med Høyre eller alene.
    Og siden alle de borgelige partiene da er medvirkende til å felle Regjeringen - så har de også en "plikt" til å holde landet styringsdyktig - og da kan de i grunn ikke felle Regjeringen annet enn på politiske saker - som Sponheim også har sagt. Så da vil en FRP Regjering kunne regjere ganske lenge.

Statsbudskjettet blir selvsagt vanskelig, men det er ikke så lett for de andre partiene å felle en FRP Regjering heller...det må jo gjøres på en konkret sak..det vil jo trolig komme mange gode saker - som sagt....man trenger ikke flertall med seg, man må bare unngå å få det mot seg.

Og så lenge vi vet at Venstre i all hovedsak stjeler velgere fra de Rødgrønne - så er sjansene større for FRP Regjering jo sterkere Venstre blir!

Mvh
    OMF

A

AK27

Gjest
    noruego skrev:
    AK27 skrev:
    Anonym skrev:
    Det hadde holdt om du bare hadde lest tidligere innlegg i denne tråden før du poster...
    Har lest en del av de tidligere innleggene. Det er tross alt syv sider med dem. Men kan ikke annet enn beklage om dette allerede har vært oppe til diskusjon.

ErosLoveking skrev:
    hørte det samme intervjuet, og kan bekrefte hva Anonym sier
    Klassekampen sitt intervju med Sponheim, eller et intervju med Sponheim om intervjuet med Klassekampen? Selv ville jeg likt å høre det opprinnelige intervjuet.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    AK27 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    hørte det samme intervjuet, og kan bekrefte hva Anonym sier
    Klassekampen sitt intervju med Sponheim, eller et intervju med Sponheim om intervjuet med Klassekampen? Selv ville jeg likt å høre det opprinnelige intervjuet.
    Radiointervjuet selvsagt. Har ingen forutsetning for å ha overvært intervjuet i Klassekampen.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    AK27 skrev:
    Klassekampen må kunne sies å holde en høy "presseetisk"standard, men alle kan gjøre feil - bevisst, ubevisst eller uaktsomt. Den som lever vil se.
    Klassekampen? Bjørgulf??

Den eneste norske avisen som åpent støtter diktaturet i Iran og diktaturet på Cuba.

;D ;D ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Mange som spekulerer når det gjelder regjeringsdannelse.
    Nei - OMF. STØRSTE PARTI.

Og dermed er det på plass å minne folk om det spennende ved mandatberegning, og forskjellene på den d'Hondtske utregningen sammenlignet med Saint-Lagûes. For hvordan reduserer man største partis uttelling ved videre mandatberegning?
    Deri ligger et mysterium de færreste kjenner til.

A

AK27

Gjest
    oddgeir skrev:
    AK27 skrev:
    Klassekampen må kunne sies å holde en høy "presseetisk"standard, men alle kan gjøre feil - bevisst, ubevisst eller uaktsomt. Den som lever vil se.
    Klassekampen? Bjørgulf??

Den eneste norske avisen som åpent støtter diktaturet i Iran og diktaturet på Cuba.

;D ;D ;D
    Planet oddgeir er et merkelig sted.

– Klassekampen er kanskje den avisa som står lengst unna Frp politisk. Likevel opplever jeg den som den klart mest sannferdige når det gjelder å gjengi oss. Klassekampen er en avis som er nærmest hundre prosent objektiv, noe som viser at det går an å være uenig med noen uten å miste sannferdigheten.
    Per Sandberg (http://www.journalisten.no/story/53991)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    AK27 skrev:
    Planet oddgeir er et merkelig sted.
    Et fint sted å være. Her på planeten lever vi livet, uten behov for å omskrive virkeligheten. ;D

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.036
    vredensgnag skrev:
    Mange som spekulerer når det gjelder regjeringsdannelse.
    Nei - OMF. STØRSTE PARTI.

Og dermed er det på plass å minne folk om det spennende ved mandatberegning, og forskjellene på den d'Hondtske utregningen sammenlignet med Saint-Lagûes. For hvordan reduserer man største partis uttelling ved videre mandatberegning?
    Deri ligger et mysterium de færreste kjenner til.
    Elementært, Vreden, elementært!

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Gjestemedlem: "hvis de ikke prøver å få gjennom noen av sakene sine så han det strekke ut i tid. De kan rett og slett la være å fremme noen saker som er av betydning, men før eller siden må de legge frem budgetter og andre store saker, og da går ikke den strategien lenger.

Venstre var med å vedta endringene i Arbeidsmiljøloven, som skulle tre i kraft i 2006. De ønsket heller ikke å ha en Arbeidsmiljølov, de ønsket en arbeidslivslov! Fremskrittspartiet i regjering vil garantert rasere Arbeidsmiljøloven, med hjelp fra Venstre. Det er en grunn til at resten av verden ser til Norge når det kommer til arbeidsliv og produktivitet. Gode kollektive avtaler og et godt lovverk gjør det bra å jobbe i Norge. Vi har lav arbeidsledighet, og det startes nye bedrifter hele tida. Hvorfor ønsker FrP og Venstre å endre noe som fungerer så bra?

Fremskrittspartiet i regjering har ikke landet råd til. Arvesølvet vårt vil Venstre og FrP også kvitte seg med... Vi trenger jo mer penger på bok.

"Venstre kan ikke se hensikten med statlig eierskap i selskaper som Aker Holding eller økt statlig eierskap i selskaper som StatoilHydro. Dette kan være et direkte hinder for en framtidsrettet næringspolitikk. Staten som eier blir bundet opp av sterke særinteresser og blander roller som eier, utformer av rammevilkår og kontrollør. Det som er bra for de store statlig eide selskapene, er ikke nødvendigvis bra for Norge."

Norge styrer skuta trygt gjennom ei finanskrise, med SV ved roret. Landet hadde neppe taklet krisa med FrP eller Venstre i førersetet. Legg igjen misnøyen når du drar til valglokalet, du skal se du lever bedre da. :)

Rune

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Vil si det motsatte: VIS misnøyen din med det elendige styret vi har hatt i endel år og gjør noe med det på valgdagen!

Alt annet enn APE...

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    AK27 skrev:
    Altså, venstrevelgere som vil foretrekke en rødgrønn regjering fremfor en FrP/Høyre-regjering (dem antar jeg at det er mange av) bør stemme rødgrønt.
    Da er det vel ikke lenger riktig å betegne dem venstrevelgere.
    Forøvrig underlig at du tror liberale personer vil stemme på det nasjonalsosiale partikonglomerat (rødgrønt=brunt).

S

Slubbert

Gjest
    AK27 skrev:
    Hva med venstrevelgere som absolutt ikke vil ha noen av delene? Det er forresten mange venstrefolk i Klassekampen, den gamle rødfis-bastionen har blitt mer moderat med årene.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.381
    Sted
    Holmestrand
    Bor i Vestfold go stemmer denne gangen AP i et forsøk på å forhindre at drosjesjåførene skal ta over.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Hvis du vil hindre at drosjesjåførene tar over, må du stemme SV eller SP. Arbeiderpartiet vil få nok stemmer, vi trenger utjevningsmandat til SV. :)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Sauebonden på glid:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=576972

- Skal Venstre felle en regjering, vil det skje på et politisk grunnlag, og ikke med bakgrunn i Siv Jensens hårfrisyre, sier Sponheim til VG.
    - Du vil likevel ikke utelukke budsjettforhandlinger med en Frp-regjering?

- Det er helt hypotetisk fordi sjansen for at Frp kommer i regjering er helt minimal. Det forutsetter at Jens frivillig gir makten til Jensen. Dersom det blir ikke-sosialistisk flertall ved valget, vil jeg allerede valgkvelden fremføre velgernes mistillit mot den rødgrønne regjeringen.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    rumath skrev:
    Hvis du vil hindre at drosjesjåførene tar over, må du stemme SV eller SP. Arbeiderpartiet vil få nok stemmer, vi trenger utjevningsmandat til SV. :)
    Sjåfører er utvilsomt styringsdyktige. Sosionomene i SV derimot, kan kun utdanne bongonegre til trygdesnyltere. Beklager. Slik er det.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.036
    OMF skrev:
    AK27 skrev:
    OMF skrev:
    Og siden alle de borgelige partiene da er medvirkende til å felle Regjeringen - så har de også en "plikt" til å holde landet styringsdyktig - og da kan de i grunn ikke felle Regjeringen annet enn på politiske saker - som Sponheim også har sagt. Så da vil en FRP Regjering kunne regjere ganske lenge.
    Ehh, alle saker som Regjeringen må kjøre gjennom Stortinget er av natur politiske...

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Sauebonden på glid:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=576972

- Skal Venstre felle en regjering, vil det skje på et politisk grunnlag, og ikke med bakgrunn i Siv Jensens hårfrisyre, sier Sponheim til VG.
    - Du vil likevel ikke utelukke budsjettforhandlinger med en Frp-regjering?

- Det er helt hypotetisk fordi sjansen for at Frp kommer i regjering er helt minimal. Det forutsetter at Jens frivillig gir makten til Jensen. Dersom det blir ikke-sosialistisk flertall ved valget, vil jeg allerede valgkvelden fremføre velgernes mistillit mot den rødgrønne regjeringen.

Venstre er ikke et sosialistisk parti. De er i opposisjon til den rødgrønne regjering og vil også være det etter valget.

"Ingen Oslo-modell

Sponheims velgergaranti går ut på at Venstre ikke vil sitte i regjering med Frp, at Venstre ikke vil støtte dannelsen av en regjering med Frp - eller være støtteparti i Stortinget for en regjering hvor Frp deltar.

Han garanterte også at Venstre ikke ville gjennomføre Oslo-modellen i Stortinget, der Venstre er på vippen i bystyret og støtter Høyre-Frp byrådet fra sak til sak.

- Bare kom med den erklæringen så skal jeg gjerne undertegne den en gang til, sier Sponheim til VG."

Så sorry OMF, en Frp/H regjering vil ikke være fredet av Venstre selv om Venstre feller en AP/SV/SP konstellasjon. De er da pent nødt til å bøye seg for Sponheim i hver eneste sak på tinget... eller henvende seg til de rødgrønne og be om nåde der.

Problemet en Frp/H eller en ren Frp regjering vil få er at de kun kan sitte så lenge de ikke fremmer en eneste sak som de andre partiene er motstander av. Hvis de ikke får støtte av Venstre, AP, eller SV vil de ikke kunne få en eneste sak gjennom i stortinget. Og en slik regjering er jo fullstendig handlingslammet og totalt bortkastet tid å prøve seg på.

En sentrum/høyre regjering derimot vil kunne veksle mellom å hente støtte fra AP,SV eller Frp, og vil kunne navigere svært styringsdyktig med dette som utgangspunkt. En ren AP regering må enten hente støtte fra SV, SP og Venstre eller V,H eller FrP. Dvs at de ikke har mulighet til å gjennomførte de mest sosialistiske av sine planer i neste periode, like lite som Frp har mulighet til å gjennomføre sine mest autrerte vyer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du er ute på en skikkelig rotur nå.... ;D ;D

Mvh
    OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er av den mening at man skal stemmer etter sin overbevisning. Så må tyngden partiene blir representert med på tinget være utslagsgivende for den politikk som blir ført.

Slik er det naturligvis ikke, så lenge man har partier som vaker rundt sperregrensen og velger samabeidspartnere ut fra enkeltsaker. Da mister man helheten og de lange linjene i politikken.

At minipartier som Krf, Venstre, SP og "gud forby" rødt, som knapt har oppslutning i folket, skal havne på vippen, er uheldig.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Jeg er av den mening at man skal stemmer etter sin overbevisning. Så må tyngden partiene blir representert med på tinget være utslagsgivende for den politikk som blir ført.

Slik er det naturligvis ikke, så lenge man har partier som vaker rundt sperregrensen og velger samabeidspartnere ut fra enkeltsaker. Da mister man helheten og de lange linjene i politikken.

At minipartier som Krf, Venstre, SP og "gud forby" rødt, som knapt har oppslutning i folket, skal havne på vippen, er uheldig.
    Nei

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    Du er ute på en skikkelig rotur nå.... ;D ;D

Mvh
    OMF
    Hva er det jeg ikke skjønner? Rotur? Er det ikke ca som Gjestemedlem skriver? ???

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Jojo, men hvis den viktigste overbevisningen man har er at Frp, Demokratene eller AKP ml ikke skal få bruke Norge til i et perverst politisk frankestenieksperiment, så er det viktigste man gjør å sikre seg mot at slik noe kan skje. Og med så mange surmulete misfornøyde tapere og smålige grinebitere i landet i dag så er faren for Frp-innflytelse overhengende.

Da er det en plikt å stille opp for fedrelandet, og gjøre det man kan for å hindre maktovertagelse av de høyreekstreme krefter, og sikre den norske befolkningen et fortsatt menneskelig og liberalt moderne samfunn. Rimelig fritt for frpister, galamansreligiøse krefter og mørkerøde sosialister.

Stemmer nok dårlig med praksis er jeg redd Oddgeir. Ser vi bort i fra dagens rødgrønne utgave og Willochs 83-85 regjering, må vi helt tilbake til 1971 for å finne en flertallsregjering. Det er regelen heller enn unntaket i Norsk politikk. Og Norge har siden 1971 gått fra å være et småfattig bygdesamfunn til å bli et av verdens best styrte og økonomisk mest oppegående land. Et land som rangerer på topp på verdens lister over levestandard.

Nei, det er en viktig demokratisk forsikring mot pøbelvelde.

All den tid et flertall i den norske befolkning ønsker en frp-fri regjering, er det demokratiets store styrke at vi ikke blir belemret med noe slikt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For å ta Sponheim sitatene først:

Venstre er ikke et sosialistisk parti. De er i opposisjon til den rødgrønne regjering og vil også være det etter valget.

Selvsagt vil ikke en FRP regjering være fredet...., men....

De vil kunne samarbeide fra sak til sak....og man har ganske mange felles saker innen skole, næring, skatt, kriminal og faktisk også innvandring/asyl mtp saksbehandlingstid og effektivitet.

Så må jo Sponheim og teamet da velge – om de ønsker å felle en FRP eller FRP/Høyre regering på en enkeltsak ....og det er ikke sikkert det er så lurt for Venstre å felle en borgelig regjering på en enkelt sak – spesiellt ikke siden FRP kommer til å kjøre frem gladsakene først! Så vi kommer nok til å se en Sponheim som forklarer seg i etterkant og sier at ""FRP har kjørt Venstrepolitikk, og da er han fornøyd med at han er skuffet fordi de gikk fra valgløftene sine"...

Så....det ser jo ut til at:
    Deph bidrar til et sterkt Venstre som stjeler velgere fra de rødgrønne, sikrer borgelig flertall, som gir en Regjering med FRP i...og jeg vil tro at FRP kan regjere ganske lenge.

Det er litt vittig synes nå jeg...Også kaver Deph rundt og tror det skal være umulig for FRP å samarbeide med andre partier...

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn