V alget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.755
    Antall liker
    7.681
    totte skrev:
    rumath skrev:
    Vi bør vurdere debatt som eget fag.
    Nei!
    Derimot kunne nok litt basal demokrati/valgkunnskap være av det gode. Norge og andre vestlige land bruker store summer på å drive den slags kampanjer før valg i presumtivt mindre demokratiske land verden rundt. Kanskje er det på tide med et aldri så lite oppfriskningskurs hjemme hos oss selv?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.755
    Antall liker
    7.681
    Gjestemedlem skrev:
    rumath skrev:
    Vi trenger mer samfunnsundervisning i skolen. Vi bør vurdere debatt som eget fag. Vi trenger mer tid til de gode debatter i media. Media bør skifte fokus noe, det er for mange ytterliggående meningsytrere som fyller mediebildet.
    Det er ikke en dum tanke. I USA er dette et helt vanlig fag der man lærer å argumentere for saker, helt uavhengig av ens pesonlige mening om saken. Da lærer man både teknikken bak debatten, retorikk og hvordan man kan lære seg å argumentere på profesjonelt vis i enhver sak. Det er svært nyttig å kunne. Enhver riktig dyktig politiker kunne vært medlem av et hvilket som helst norsk parti og gjort en like god jobb i dem alle. De representerer jo ikke seg selv som privatpersoner, men snakker for det partiet de representerer.
    Desverre er den amerikanske modellen basert mer på å overvinne enn å overbevise gjennom forståelse. Da har jeg mye mer sans for Model UN hvor poenget nettopp er at man ikke kan "vinne" med mindre man faktisk forstår og erkjenner motpartens argumenter. Har ved selvsyn sett hvor bra denne modellen kan virke i post-konflikt områder.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Venstre er ett bra taktisk valg dersom man ikke er så begeistra for frp, sånn er det bare.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    noruego skrev:
    Desverre er den amerikanske modellen basert mer på å overvinne enn å overbevise gjennom forståelse. Da har jeg mye mer sans for Model UN hvor poenget nettopp er at man ikke kan "vinne" med mindre man faktisk forstår og erkjenner motpartens argumenter. Har ved selvsyn sett hvor bra denne modellen kan virke i post-konflikt områder.
    Ser spennende ut. Skal lese litt om denne.

    Men jeg kan ikke se ved første øyekast at den ene skal utelukke den andre. Det er en stor fordel å være trenet i debatt om ikke annet for å forsvare seg mot å bli overkjørt.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    721
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    ...tiltrekningskraft på landsbyidioter...
    Se her dukker det opp igjen bare med en annen vri; landsbyidioter - bygdetullinger... Er det vanlig å titulere mennesker med annen oppfatning av hva som er samfunnsnyttig med slike ting der hvor Totte og Gjestemedlem kommer fra? Eller er det greit å benytte slike personkarakteristikker på generellt grunnlag. Synes det er ufint og særdeles usmakelig!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.755
    Antall liker
    7.681
    Gjestemedlem skrev:
    noruego skrev:
    Desverre er den amerikanske modellen basert mer på å overvinne enn å overbevise gjennom forståelse. Da har jeg mye mer sans for Model UN hvor poenget nettopp er at man ikke kan "vinne" med mindre man faktisk forstår og erkjenner motpartens argumenter. Har ved selvsyn sett hvor bra denne modellen kan virke i post-konflikt områder.
    Ser spennende ut. Skal lese litt om denne.

    Men jeg kan ikke se ved første øyekast at den ene skal utelukke den andre. Det er en stor fordel å være trenet i debatt om ikke annet for å forsvare seg mot å bli overkjørt.
    Model UN er nettopp trening i debatt, men med utgangspunkt i substansielle og eller emosjonelle spørsmål.

    Tenk deg at du hanker inn en gjeng FrP-rånere med termokopp fra ESSOen i Indre Enfold, en gjeng batikkfetisjister med store tekopper fra Sosiologisk Institutt på Blindern, og en gjeng med andre-generasjons pakistanske innvandrere fra Oslo Øst med høy Ali-Gangsta-bling faktor. Gjengene holdes adskilt og får beskjed om at de har tre timer til å forberede og grunngi sine ti beste argumenter, skriftlig, om den norske innvandringspolitikken, og at dersom de vinner vil førstepremien være en million kroner (eller hva som enn må til for å sørge for konkuranseinnstinktet). Vinner vil bli utpekt av et panel sammensatt av venner/sympatisører innvitert av de tre gjengene, i like stort antall. Når de tre timene har passert får de beskjed om de vil ha ytterligere to timer på å forberede seg til debatten, men dog ikke med sine egne argumenter. Man sirkulerer i stedet rundt notatene slik at rånerne f.eks får i oppgave å argumentere for de fremmedkulturelle, de fremmedkulturelle for panzerlezbene, og sistnevnte for rånerne... og så, Køyr Debatt!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.036
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:
    Og jeg, som bor på bygda, digger det.
    Ja - Øverland var vel ikke helt på jordet....

    Mvh
    OMF
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    OMF skrev:
    Det kan synes som man stemmer på et parti hvor partilederens ego er på størrelse med sitt eget....

    Mvh
    OMF
    He-he, der sa du det. ;D

    Deph stemmer nok på et helt annet parti enn venstre, og driver her en kanpanje for å skremme folk fra å bli venstrevelgere, det lykkes han godt med. Om ikke gjør han i alle fall partiet sitt en bjørnetjeneste, mens han stigmatiserer alt og alle han er uenig med, fremstår han selv som den største og mest usympatiske blæren av alle, om han er en typisk V-velger er det god grunn til å holde seg unna det partiet.

    Og hovmod står for fall, V er ikke langt over sperregrensen, det er like sannsynlig at de ikke får inn noen som at de skal sitte med makten fremover.

    Men la nå gutten få drømme om det kan glede ham.. det blir tidsnok kalddusj på stakkaren..
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Ludo skrev:
    totte skrev:
    ...tiltrekningskraft på landsbyidioter...
    Se her dukker det opp igjen bare med en annen vri; landsbyidioter - bygdetullinger... Er det vanlig å titulere mennesker med annen oppfatning av hva som er samfunnsnyttig med slike ting der hvor Totte og Gjestemedlem kommer fra? Eller er det greit å benytte slike personkarakteristikker på generellt grunnlag. Synes det er ufint og særdeles usmakelig!
    Sier ganske mye om en person når han slår om seg med slike ord i en hver mulig sammenheng ja, sier mye om ham, og lite om andre.

    Fyren har nok aldri vært på landet og skjønner ikke at de som bor der ikke er annet enn vanlige mennesker de heller. Fremmedfrykt kalles vel slikt, det han trenger er sikkert å bli kjent med en bonde, så finner han kanskje ut at en bonde og Deph ikke er så forskjellig som han tror..

    Han ødelegger ikke for andre enn seg selv, bare la han ta seg ut... han vet ikke bedre.

    Det er EN grunn til Frps fremgang.

    Folk er lei av å være med på det flerkulturelle eksperimentet de har fått tredd ned over seg uten å bli spurt.
    De er lei av kriminalitet, de er lei av utrygghet, de er lei av hets mot kvinner og homofile, de er lei av at kvinner voldtas av våre nye landsmenn.

    Jeg så et sted i dag noen som hadde sammenlignet voldtektstallene i Kongo og Sverige. Om man tar hensyn til antall innbyggere i landet hevdet de at det er høyere voldteksttall i Sverige enn i Kongo.
    Kanskje det finnes en del mennesker i dette landet som IKKE ønsker det samme her?
    Sverige har mye større grupper ikke-vestlige innvandrere enn vi har, dette har en klar kobling.

    Om et annet parti tar denne problematikken på alvor kan de høste velgere som man høster plommer i disse dager, men ingen andre gjør det, ikke med troverdighet, og da har de kun seg selv å takke.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    Sniff skrev:
    Venstre er et parti med innholdet i orden, men ... Sorry. Blir ikke regjering av slikt
    Det er ikke så farlig egentlig. Venstres viktigste funksjon denne gangen er ikke å komme i regjering men å redde landet fra å havne i klørne på frpistene.
    Et ikke helt uvesentlig poeng der gutt

    Mvh
    Sniff
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.790
    Antall liker
    10.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Det er EN grunn til Frps fremgang.

    Folk er lei av å være med på det flerkulturelle eksperimentet de har fått tredd ned over seg uten å bli spurt.
    ......de er lei av hets mot kvinner og homofile, ......
    Det er en del rett i det du sier (jeg tror årsakene er langt mer sammensatte enn du gir inntrykk av), men akkurat dette mener du vel ikke? Alliansen med dypt reaksjonære, ultrakonservative grupperinger gjør vel ikke FrP til noen flaggbærer for hverken kvinnefrigjøring eller homofiles rettigheter?

    Når det gjelder de mer sammensatte årsakene til FrPs suksess, så tror jeg de mer dreier seg om at det moderne samfunnet har gjort det vanskeligere for mange å bli hørt og sett, på meg virker det som en god del av suksessen er bygd på at FrP har klart å posisjonere seg som et talerør for mange av de generelt misfornøyde her i landet som tror at de har noe uoppgjort med elitene som de føler har pisset på de og marginalisert de og generelt gjort livet deres jævligere enn de mener de har fortjent (gjennom skatter, bompenger og annet), og at dette er deres måte å ta feigt igjen. Kall det gjerne en form for de mislykkedes protest (og nå vet jeg at jeg provoserer mange av FrPerne her på siden - men da får de se at dette en en form for generell observasjon som sikkert har mange enkeltvise unntak).

    Men ja - de øvrige partiene har gjort det vanskelig for seg selv ved ikke å ta tak i innvandrings- og asylsøkerproblematikken - uten at jeg dermed føler meg 100% sikker på at FrP har mer enn tomme ord å komme med her også. Det er mange forhold som gjør at det er lett å proklamere at dette er noe man ønsker å gjøre noe med, men vanskeligere i praksis. Feks internasjonale forpliktelser, lover og regelverk. Kriminaliteten utøves jo faktisk i stor grad av folk som er her innenfor rammen av Schengentraktaten. Men at det skulle vært stilt strengere krav til de som faktiske ER her, er det liten tvil om.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Komponenten skrev:
    Ludo skrev:
    totte skrev:
    ...tiltrekningskraft på landsbyidioter...
    Se her dukker det opp igjen bare med en annen vri; landsbyidioter - bygdetullinger... Er det vanlig å titulere mennesker med annen oppfatning av hva som er samfunnsnyttig med slike ting der hvor Totte og Gjestemedlem kommer fra? Eller er det greit å benytte slike personkarakteristikker på generellt grunnlag. Synes det er ufint og særdeles usmakelig!
    Sier ganske mye om en person når han slår om seg med slike ord i en hver mulig sammenheng ja, sier mye om ham, og lite om andre.

    Fyren har nok aldri vært på landet og skjønner ikke at de som bor der ikke er annet enn vanlige mennesker de heller. Fremmedfrykt kalles vel slikt, det han trenger er sikkert å bli kjent med en bonde, så finner han kanskje ut at en bonde og Deph ikke er så forskjellig som han tror..

    Han ødelegger ikke for andre enn seg selv, bare la han ta seg ut... han vet ikke bedre.

    Det er EN grunn til Frps fremgang.

    Folk er lei av å være med på det flerkulturelle eksperimentet de har fått tredd ned over seg uten å bli spurt.
    De er lei av kriminalitet, de er lei av utrygghet, de er lei av hets mot kvinner og homofile, de er lei av at kvinner voldtas av våre nye landsmenn.
    Jeg har hørt om hvordan det er på landet og også sett en dokumentar som skildrer livet der på en forbilledlig måte (Deliverance). Landbruksprodukter spiser jeg daglig. Jeg vet altså litt om det jeg snakker om.

    Poenget mitt er at fremskrittspartister ikke er respektable. Uavhengig av om man skal huse hele verdens fattige og forfulgte bør man avstå fra å omtale dem som "lykkejegere", men dette er en helt fremmed ide for fremksrittspartister. Videre karakteriseres fremskrittspartister, som rumath var inne på, av indignasjon og misnøye på egne vegne; de finner det uuurettferdig at de ikke har det bedre. Dette til forskjell fra SVere som finner det uuurettferdig at ikke de virkelig underpriviligerte har det bedre, og det gjør SVerne faktisk til bedre mennesker. Når man har hatt såpass flaks i livet når det gjelder hvor man befinner seg i tid og rom at man har blitt født inn i vesteuropeisk middelklasse i moderne tid så bør man ha en annen tilnærming til verden enn at den handler om at man er underpriviligert og misfornøyd og at politikk skal handle om å bøte på dette. FrP er så rendyrket barbarisk at det er fascinerende, og man ser det også godt i kulturpolitikken. Kultur og sivilisasjon handler ikke om kontinuitet og forpliktelse i deres verden. Kultur er et underholdningsprodukt som bør være underlagt samme markedsmekanismer som det utmerkede produktet frossenpizza. Sivilisasjon handler om å "sørge for våre egne først".

    Jeg synes ikke man skal være for generøs med respekten, den bør forbeholdes det respektable.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.665
    Antall liker
    3.732
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke på dette trusselbildet om at alt blir så annerledes med Frp i regjeringsposisjon.

    Mange grøsset da SV ble med i nåværende regjering. I valgkampen hadde de lovet å snu Norge på hodet. Da de endatil fikk finansministeren, så ble det fryktet at nå ville næringslivet bli tvangsnasjonalisert og alle andre bli skattet i hjel, etc, etc. I praksis har det skjedd ingenting av betydning. Det er business as usual i statsapparatet.

    Det samme skjer nok med en eventuell borgerlig regjering. Frp sitt program i oposisjon er typisk populistisk frieri, som de må levere fra seg til embedsverkets sikkerhetstjeneste på trappen inn i regjeringskvartalet. Det blir et par symbolsaker på hver av partiene. Noen flere asylanter i telt, litt justering på skatter/avgifter og så selger de seg litt ned i en statsbedrift eller to. Så ruller det videre som før.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.421
    Antall liker
    2.671
    Torget vurderinger
    1
    Vel med all respekt å melde, dette er pissprek………

    Ikke at jeg forventer å kunne endre dine synspunkter, så full av fordommer som du er skal det mer til enn litt skriblerier på OT

    Ønske om å løse utfordringene på en annen måte enn deg gjør ikke nødvendigvis folk til onde sytende egoistiske rasister

    Mvh Roald

    Noen snek i køen 1opp ;D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Roald skrev:
    Vel med all respekt å melde, dette er pissprek………

    Ikke at jeg forventer å kunne endre dine synspunkter, så full av fordommer som du er skal det mer til enn litt skriblerier på OT

    Ønske om å løse utfordringene på en annen måte enn deg gjør ikke nødvendigvis folk til onde sytende egoistiske rasister

    Mvh Roald

    Noen snek i køen 1opp ;D
    Hvorfor har du så mye respekt for pisspreik? Hva er respekt verdt da?

    En fordom er vel en oppfatning som ikke er erfaringsbasert?

    Jeg skrev vel at SVere (som jeg vanskelig kan beskyldes for å være en av) er skikkelige folk selv om jeg ikke har særlig tro på deres måte å løse utfordrringer på heller. Beskrivelsen av FrPere hevder jeg holder vann. Jeg har ingen tro på du skal bli enig med meg heller, men lever godt uten å vinne flere sjeler for Kristus.
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    Jeg tror ikke på dette trusselbildet om at alt blir så annerledes med Frp i regjeringsposisjon.

    Mange grøsset da SV ble med i nåværende regjering. I valgkampen hadde de lovet å snu Norge på hodet. Da de endatil fikk finansministeren, så ble det fryktet at nå ville næringslivet bli tvangsnasjonalisert og alle andre bli skattet i hjel, etc, etc. I praksis har det skjedd ingenting av betydning. Det er business as usual i statsapparatet.

    Det samme skjer nok med en eventuell borgerlig regjering. Frp sitt program i oposisjon er typisk populistisk frieri, som de må levere fra seg til embedsverkets sikkerhetstjeneste på trappen inn i regjeringskvartalet. Det blir et par symbolsaker på hver av partiene. Noen flere asylanter i telt, litt justering på skatter/avgifter og så selger de seg litt ned i en statsbedrift eller to. Så ruller det videre som før.
    Et sted mellom 1 og 2% av statsbudsjettet er reelt endrbart. Resten er knyttet opp til ymse langsiktige forpliktelser det i praksis ikke er mulig å gjøre noe med, i alle fall ikke uten over laaaaang tid. Så du har nok helt rett.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.102
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Totte, det du tydeligvis ikke forstår er at slike fordommer som du representerer faktisk provoserer en hel del mennesker til å stemme FrP. Vanlige folk som er en annen oppfatning av hvordan ting kan løses i eget land tolerer ikke å bli satt i bås på en så negativ måte.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Og hovmod står for fall, V er ikke langt over sperregrensen, det er like sannsynlig at de ikke får inn noen som at de skal sitte med makten fremover.
    Om det hadde vært valg i dag ville dette blitt resultatet:

     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.036
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et par punkter fra min side....

    1 - Som en kommentar til de mange personkarakteristikkene som florerer - Når det kommer til dette med å være rause med sine medmennesker - stille opp når ting er vanskelig, gjøre sitt bidrag for det lokale idrettslaget eller hjelpe naboen - så er vel mine erfaringer at jo lengre til venstre man er jo vanskeligere er folk å be. Man forhøyer sin egen moral, men å stille på dugnad det gjør man ikke. Man kaller jo gjerne FRPere for bygdetullinger - vel se hvordan dugnadsånden er på landsbygda!

    2 - Bruk av nedlatende personkarakteristikker sier i mine øyne mest om avsenderen.

    Mvh
    OMF
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    larkrla skrev:
    Totte, det du tydeligvis ikke forstår er at slike fordommer som du representerer faktisk provoserer en hel del mennesker til å stemme FrP. Vanlige folk som er en annen oppfatning av hvordan ting kan løses i eget land tolerer ikke å bli satt i bås på en så negativ måte.
    Folk som lar seg animere av en VG-overskrift eller to eller lar seg provosere til sinne for den minste ubetydelighet er med all sannsynlighet allerede en frp-sympatisør.

    Alle i denne tråden som blir sure er jo frpere allerede. Men velger man et liv som frper må man forvente å bli sett litt ned på. Men det passer jo godt i beskrivelsen av frpere som generelle grinebitere og surmulete natige humørløse gjerrigknarker som stort sett er fornøyd med å leve et trist liv.. i allefall så lenge det er mange nok som lever et ennå tristere liv enn de selv.

    Vel vel, de får beklage seg til hverandre som syke gamle tanter på et bedehusmøte.

    Det viktigste er at de ikke kommer til maken slik at deres trangsyn vil ramme oss andre, og Venstre er den viktigste garantisk for et frp-fritt fedreland.

    En hvis overbærenhet fpr man vel vise frpistene, det er jo demokratileken vi leker nå. Men de får finne seg i å gå på gangen når de får beskjed om det, og sitte der de neste 4 år. 8)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    pedal skrev:
    Det samme skjer nok med en eventuell borgerlig regjering. Frp sitt program i oposisjon er typisk populistisk frieri, som de må levere fra seg til embedsverkets sikkerhetstjeneste på trappen inn i regjeringskvartalet. Det blir et par symbolsaker på hver av partiene. Noen flere asylanter i telt, litt justering på skatter/avgifter og så selger de seg litt ned i en statsbedrift eller to. Så ruller det videre som før.
    Ja uten et flertall bak sakene får ingen partier utført noe som helst, og de meste barbariske utslag av ren frpisme vil ikke kunne settes i livet før frp hadde fått over 50% av mandatene, og selv da var det sikkert noen av representatntene som hadde vegret seg når man skulle gjøre alvor av truslene om å sette frppolitikk ut i livet.

    Men tenk da på Norges anseelse internasjonalt. Tenk hvor begredelig flaut det ville vært å sendt Per Sandberd ut av landet på vegne av det Norske folk? Nordmenn måtte jo gjemmet seg i skam og gått med mørke solbriller når de skulle noe annet sted i verden en på "sydentur".

    Tenk bare på hvordan vi ser på andre lands frpere. Kurt Waldheim, Jean Marie Le Pen, Geert Wilders, Ian Wachtmeister, Nick Griffin, Benito Berlusconi, etc.

    Det handler like mye om hva slags mennesker vi vil skal representere oss som enkeltsakene de til en hver tid fronter seg med.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Årets valg er en utfordring for enhver bevisst velger.
    Administrasjonspartiet er et trygt, men paradoksalt valg. Er man motstander av arbeidere vil en stemme til Stoltenberg være en innertier.

    Høyre er dødt og maktesløst. Et parti som er fullstendig ute av stand til å erkjenne og løse egne problemer fortjener ikke støtte.

    Dette har åpnet lekkasjer i den vanlige velgerstrømmen. Arbeiderne har funnet SV, som forventet, men har i enda større grad funnet Frp. Dette har gitt partiet en oppslutning det ikke er modent til å takle. Polsk riksdag blir velstrukturert i forhold til hva Frp vil finne på. Den politiske ledelsen i Frp har ennå ikke skjønt at forrige amerikanske administrasjon er fullstendig diskreditert, og velger i stedet å være et fyrtårn for Bush/Cheney i Europa. Det er en rolle Norge klarer seg fint uten.

    Så i år står det mellom SV og V om man ønsker å holde Administrasjonspartiet litt i sjakk, samtidig som Frp tvinges til å foredle programmet i enda en periode, slik at det henger i hop. (Bare å se på de siste dagers kaos fra Frp som illustrasjon på hva jeg mener.)

    De etablerte partiene betaler prisen for å ha ignorert en meget sterk folkevilje, som er manifestert i oppslutning omkring et parti som ellers ville vært rundt sperregrensen. Det er prisen for vår norske "ja takk, begge deler" unnfallenhet.

    Gitt den lave temperaturen, er det vanskelig å forstå at årets er et skjebnevalg - men med litt hell får vi ryddet opp i sentrum og på høyresiden. Høyres kamikazeferd kan føre til en modning av Frp som på sikt vil være gunstig.

    Om ikke annet, så virker det som om nordmenn endelig vil snu ryggen til KrF, og det er på høy tid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.036
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Men tenk da på Norges anseelse internasjonalt.
    Du vet - vi har nå sendt flere ministere ut av landet som snakker så dårlig engelsk at de rett og slett ikke kan snakke med utlendinger på reise....man kan jo spørre seg hvor godt egnet de da er til å beskytte norske interesser!

    Mvh
    OMF
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Hydro kan bli kjøpt av Kina - et "skremselbilde" muligens, men er det noe det norske folk ønsker?
    http://e24.no/makro-og-politikk/article3227066.ece

    Det å selge noe gir en kortvarig lykke med penger på bok, men å bytte det mot noe som gir en varig pengestrøm er vel i bunn & grunn ikke smart?
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    OMF skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Men tenk da på Norges anseelse internasjonalt.
    Du vet - vi har nå sendt flere ministere ut av landet som snakker så dårlig engelsk at de rett og slett ikke kan snakke med utlendinger på reise....man kan jo spørre seg hvor godt egnet de da er til å beskytte norske interesser!

    Mvh
    OMF
    - et godt og viktig poeng. Den som har ordet i sin makt "vinner".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Det er EN grunn til Frps fremgang.

    Folk er lei av å være med på det flerkulturelle eksperimentet de har fått tredd ned over seg uten å bli spurt.
    De er lei av kriminalitet, de er lei av utrygghet, de er lei av hets mot kvinner og homofile, de er lei av at kvinner voldtas av våre nye landsmenn.
    Presis!

    Og for alle dem som ikke ser på enhver neger, araber og muslim som en potensiell voldtektsmann som man bør sende politi og schäferhund på ved første anledning, men som like sammensatte, gode dårlige, tullete religiøse, vennlige og arbeidssomme som resten av befolkningen. Mennesker med andre ord som individer med selvrespekt og verdighet som ikke skal stå kollektivt til ansvar for andres feil og lovbrudd.

    Det er et viktigere prinsipp enn om det koster litt ekstra penger på sosialbudgettet, eller om vi får ikke øl på Statoil om natten eller om Stein Erik hagen ikke får noen milliarder i skattelette slik at han ikke tvinges til å flytte til Sveits. :'(
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.245
    Antall liker
    823
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    124
    Gjestemedlem skrev:
    Gjestemedlem har i dag utført sin borgerplikt.

    I kampen mot de kraftsosialistiske feminister, de høyrepopulistiske xenofobe bajashorder og de tungt belastede religiøse fusentaster holder Gjestemedlem stand.

    En stemmeseddel til Venstre er lagt i det lokale bibliotekets forhåndsstemmeboks.

    Det er godt å vite at min stemme til Venstre teller 5-6 ganger så mye som de som stemmer FrP. De vil aldri, selv med hangaroundsene i Høyre, få flertall på Stortinget fordi en høyreist og mentalt adelig gruppe av venstrefolk blokkerer deres maktambisjoner.

    Så vit du håpefulle frpist når dagen kommer, og dere sitter med en stortingsgruppe som er 4-5 ganger venstres, at jeg, Gjestemedlem, var en medvirkende årsak til at dere fremdeles er uten noen som helst innflytelse på landets styre de neste 4 år. 8) ;D :-*

    Det er en tanke som varmer!

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    OMF skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Men tenk da på Norges anseelse internasjonalt.
    Du vet - vi har nå sendt flere ministere ut av landet som snakker så dårlig engelsk at de rett og slett ikke kan snakke med utlendinger på reise....man kan jo spørre seg hvor godt egnet de da er til å beskytte norske interesser!

    Mvh
    OMF
    Godt poeng. Ikke få ganger han man begredet seg når våre folkevalgte har holdt taler på språk de overhodlet ikke mestrer. Ingen burde bekle en ministerpost som ikke mestrer engelsk, og helst noen flere språk også hvis de befatter seg med handel eller internasjonale forhandlinger og avtaleverk.

    Det er i all hovedsak en fordel å ha utdannede og dannede mennesker som våre ledere.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.755
    Antall liker
    7.681
    Komponenten skrev:
    Ludo skrev:
    totte skrev:
    ...tiltrekningskraft på landsbyidioter...
    Se her dukker det opp igjen bare med en annen vri; landsbyidioter - bygdetullinger... Er det vanlig å titulere mennesker med annen oppfatning av hva som er samfunnsnyttig med slike ting der hvor Totte og Gjestemedlem kommer fra? Eller er det greit å benytte slike personkarakteristikker på generellt grunnlag. Synes det er ufint og særdeles usmakelig!
    Jeg så et sted i dag noen som hadde sammenlignet voldtektstallene i Kongo og Sverige. Om man tar hensyn til antall innbyggere i landet hevdet de at det er høyere voldteksttall i Sverige enn i Kongo.

    "Jeg så et sted i dag"? Ja, for det var jo seriøst... Hvilke side er det nå du har vært innom, Fjordman sin "Muslim Rape Epidemic in Sweden" bloggen? Hva med å faktisk sjekke lett tilgjengelige og seriøse kilder som UNODC?

    Tror du virkelig, i forhold til folketallet, at det voldtaes flere kvinner i Sverige enn i Congo?????

    Det får da jaggu være måte på idioti!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.036
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    janb skrev:
    Hydro kan bli kjøpt av Kina - et "skremselbilde" muligens, men er det noe det norske folk ønsker?
    http://e24.no/makro-og-politikk/article3227066.ece

    Det å selge noe gir en kortvarig lykke med penger på bok, men å bytte det mot noe som gir en varig pengestrøm er vel i bunn & grunn ikke smart?
    Man mister på ingen måte den fremtidige pengestrømmen ved å selge seg ned.

    Dette er i hovedsak et prinsippspørsmål om det er statens oppgave å produsere gjødsel og aluminimum eller ikke.
    Jeg synes vel ikek det er det.
    Staten eier vel i dag omtrent 70% av alle verdiene på Oslo Børs - det er mye for å si det mildt!

    Jeg er vel av den oppfatning at staten ikke er noe flinkere til å drive business enn andre (snarere tvert i mot) og da ser jeg ingen grunn til at de skal være eiere i SAS, Aker Kværner, Yara eller andre bedrifter som i all hovedsak driver vanlig forretningsdrift.

    At man tror man mister fremtidig inntekter ved å selge disse aksjene nå og heller investerer pengene i oljefondet vitner om om manglende forståelse!

    Jeg synes heller ikke det er noe strort skremmebilde at utenlandske selskaper eier aksjer på Oslo børs - Norge er gjennom oljefondet i ferd med å kjøpe opp betydelige deler av de internasjonale børsene og for fremtidig velstandsutvikling er små eierposter i norske selskaper ubetydelige.

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    noruego skrev:
    Det får da jaggu være måte på idioti!
    Jepp.

    Og det er kanskje <i>litt</i> større andel av tilfellene som innrapporteres til en eller annen offentlig myndighet som muligens bryr seg i Sverige enn i Kongo.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kineserne setter ut i livet den grunnleggende innsikten til Lenin: en kapitalist vil med stor glede selge deg repet du henger ham med.

    Om Frp hadde vært modent for regjeringsmakt ville partiet tatt tak i det at næringslivet har forrådt Vestens arbeidere ved å gi Kina ekstrem økonomisk makt og industriell know-how. Alt for å oppnå kortsiktig gevinst og langsiktig fallitt. Det er langt viktigere enn om det kommer noen innvandrere over grensen.
    Det er den økonomiske utvandringen vi bør frykte.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her jeg sitter i fjellskodda og pusser våpen kan jeg rapportere fra lokalavisen Østerdølen.
    Det er etablert Nasjonal turistveg i Rondane. Et tiltak som veivesenet med flere har brukt maaaange millioner på. Ellen Engh, prosjektleder for Nasjonal turistveg, fortviler. Overnattingskapasiteten langs ruten er minimal, fordi ledige senger er avsatt til asylmottak.
    En god illustrasjon på det røret norsk politikk er blitt.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    larkrla skrev:
    Totte, det du tydeligvis ikke forstår er at slike fordommer som du representerer faktisk provoserer en hel del mennesker til å stemme FrP. Vanlige folk som er en annen oppfatning av hvordan ting kan løses i eget land tolerer ikke å bli satt i bås på en så negativ måte.
    Jeg liker å gjenta mine gode poenger:

    Fordommer er utmerkede saker; kunnskap filtrert gjennom generasjoner som lar oss møte nye ting uten å være helt blanke ark. Nå har jeg imidlertid førstehåndskjennskap til fremskrittspartister, jeg har til og med vært en selv. Det er rundt millionen der ute og det er vanskelig å ikke danne seg et bilde av hvordan disses ikke bare løsninger på politiske utfordringer, men også syn på mennesker, verden og seg selv skiller seg fra andres. Retorikken og valg av utspill fra Partiet er også, slik jeg ser det, åpenbart rettet mot personer som passer min beskrivelse av fremskrittspartister. Mitt syn på den jevne fremskrittspartist er altså ikke fordomsfult, det er basert på egne observasjoner gjennom noenogtyve år. Man kan sikkert i det minste hevde at jeg enten misoppfatter folk systematisk eller at jeg kun har møtt og hørt fra Partiets hooliganere, men fordommer er det ikke. Kanskje jeg skal følge opp "fordomsbeskyldningen" med en annen høydare: Hersketeknikk!

    @OMF: Jeg kan ikke skjønne at negative karakteristikker "by default" sier mest om den som kommer med dem. En karakteristikk som treffer dårlig sier mest om den som kommer med den, en som treffer godt sier mest om den som blir karakterisert. Positiv eller negativ skal vel ikke inn i ligningen?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.421
    Antall liker
    2.671
    Torget vurderinger
    1
    @totte

    Hos meg starter alle på nøytral når det kommer til respekt, så jobber man seg opp eller ned, når man ikke makter å komme med argumenter og forsetter med nedlatenheten sin er man på nedadgående spiral…..

    Det er litt morsomt med disse som tror de soler seg i glansen av egen overlegenhet, men egentlig blir de blendet av refleksen fra sitt lysende ego.

    @Gjestemedlem

    Selv hvor morsomt man prøver å rake ned på andre blir det ufrivillig morsomt når mani innlegg etter innlegg serverer sine fordommer mot bønder, bygdefolk, religiøse, Frpere mf og samtidig kaller andre for trangsynt


    Mvh Roald
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Roald skrev:
    @totte
    Det er litt morsomt med disse som tror de soler seg i glansen av egen overlegenhet, men egentlig blir de blendet av refleksen fra sitt lysende ego.
    8)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Her jeg sitter i fjellskodda og pusser våpen kan jeg rapportere fra lokalavisen Østerdølen.
    Det er etablert Nasjonal turistveg i Rondane. Et tiltak som veivesenet med flere har brukt maaaange millioner på. Ellen Engh, prosjektleder for Nasjonal turistveg, fortviler. Overnattingskapasiteten langs ruten er minimal, fordi ledige senger er avsatt til asylmottak.
    En god illustrasjon på det røret norsk politikk er blitt.
    At det ikke er overnattingsmuligheter langs veien er tull. Hotell derimot er det dårlig med.
    Det finnes bra med campingplasser, motell og det finnes det finnes en stor DNT hytte (Bjørnhollia) ganske nær veien.

    Hvis man skal klage over noe langs den veien så er det mer hensiktsmessig å klage over tusenbrødrene i vanna der, utrolig lett å få fisk men det er bare smått.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.036
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    at næringslivet har forrådt Vestens arbeidere ved å gi Kina ekstrem økonomisk makt og industriell know-how. Alt for å oppnå kortsiktig gevinst og langsiktig fallitt. Det er langt viktigere enn om det kommer noen innvandrere over grensen.
    Det er den økonomiske utvandringen vi bør frykte.
    Her er jeg litt usikker på hva du mener....

    Hvis du mener at vi på noen måte skal begrense teknologispredning - så er jeg veldig uenig. Dette er den fremste kilden til økonomisk vekst og velstandsøkning globalt!

    Hvis du synes det er feil at verdens desidert mest folkerike land ikke skal ha stor økonomsik makt - så er jeg også uenig. Jeg tror at en styrking av Kina og østen, en fortsatt styrkelse av EU for å balansere USA sin posisjon er sunt. Og det er vel liten tvil om at verdens økonomiske motor og tyngdepunkt kommer til å flytte seg til østen i den neste 10-20 års perioden. Effekten dette vil ha har jeg på ingen måte kunnskap eller evner til å forutse, men å prøve å forhindre det vil være som å prøve å stoppe løpske trailere med hendene!

    Hva som er best for Norge....
    Ser man på næringsutvikling i Norge - så er ikke kineseren noen konkurrent til norsk industri. I Norge må vi fokusere på det vi kan og som vi har naturlige forutsetniger for å drive med. Dette er altså olje, fiske, energi, ferro/aluminium osv. Her kan ikke kineseren konkurrere uansett.

    For Norge som nasjon - og for å unngå fremtidig fallit så sitter vi med mine øyne med alle løsningene selv - og grepene vi må ta i samfunnet er mye det samme som bedrifter må ta i vanskelige perioder. En kort liste vil være:
    - Stimulere til lengre arbeidsliv (tiltak for å få folk til å stå lengre i jobb, avvikle AFP, sterkere stimule for lengre arbeid i pensjonsreformen)
    - Reaktivering av de som har falt utenfor arbeidslivet (kraftige tiltak for å få handikappede, uføre, arbeidledige osv inn i arbeid igjen!)
    - En dramatisk effektivisering av helsevesenet. Tiden fra første sykdomstegn - til konsultasjon, behanling/operasjon, rehabilitiering og tilbake i arbeid må kuttes dramatisk.
    - Satsing på forskning og utdanning (vi må ha en dramatisk satsing på å finne fremtidens løsninger)
    - Satsing på skolen (Bruke forskningsresultater og ressurser til å sørge for at barne våre kommer gjennom skolen med kunnskap, trolig det viktigste bidraget for å unngå at de senere havner utenfor arbeidslivet)
    - Storstilt satsing på infrastruktur - en investering i infrastruktur i dag (tunneleler, motorveien, skipsleder, kraftledninger og IT nett vil gavna alle innbyggere og bedrifter i all fremtid!)
    - Omlegging av skattesystemet fra å skatte formue og arbeidende kapital, til å skattlegge forbruk

    Tja......det får være nok for denne gang!

    mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn