Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Da kjenner du bransjen dårlig.
    Dette må du utdype, mener du at arkitekten ikke har det formelle ansvaret eller at det ikke finnes usikre arkitekter ?
    Ingen av delene. Det tas daglig beslutninger om formgivning av andre enn arkitekten. Det er dessuten ganske 1-dimensjonalt å fremstille alle som liker å høre at de har formalkompetansen som usikre. Det skyldes nok i mange tilfeller det første.

Det er sikkert riktig at jeg kjenner den enden av bransjen du beskriver ganske dårlig. Har i det store og hele klart å holde meg borte fra totalentrepriser og private profesjonelle byggherrer. De store beslutningene må rikitignok alltid forbi en oppdragsgiver, man er tross alt bare en rådgiver men også der må man jo sette foten ned hvis man ikke kan stå inne for resultatet, evt. Si fra seg ansvaret som ansvarlig søker.
    Jeg har ikke omtalt hverken noen "ende av bransjen" eller" private profesjonelle byggherrer". Ikke tillegge andre så mye rart?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av delene. Det tas daglig beslutninger om formgivning av andre enn arkitekten. Det er dessuten ganske 1-dimensjonalt å fremstille alle som liker å høre at de har formalkompetansen som usikre. Det skyldes nok i mange tilfeller det første.

Det er sikkert riktig at jeg kjenner den enden av bransjen du beskriver ganske dårlig. Har i det store og hele klart å holde meg borte fra totalentrepriser og private profesjonelle byggherrer. De store beslutningene må rikitignok alltid forbi en oppdragsgiver, man er tross alt bare en rådgiver men også der må man jo sette foten ned hvis man ikke kan stå inne for resultatet, evt. Si fra seg ansvaret som ansvarlig søker.
    Jeg har ikke omtalt hverken noen "ende av bransjen" eller" private profesjonelle byggherrer". Ikke tillegge andre så mye rart?
    Jeg må jo bare gjette når du er så hemmelighetsfull :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12

Jeg må jo bare gjette når du er så hemmelighetsfull :)
    Ok, har egentlig hatt veldig mange roller i mange typer prosjekter og konstellasjoner og ser at mange «estetiske valg» ofte gjøres av andre enn arkitekt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.832
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Denne diskusjonen ligner til forveksling andre diskussjoner om feks kunst i sin alminnelighet. Om du sier at noe av det regelrette mølet som i dag presenteres som kunst er stygt, er du omtrnt tilbakestående, som ikke forstår kunstens premisser. Selvsagt er hvermandsen i sin fulle rett til å mene noe om hva som er pent eller stygt, - er det ikke vi ( folket) som betaler regninga for galskapen? :cool:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.966
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klart. Er det ikke ytringsfrihet det heter når man får lov til å si hva man mener selv om man er nedsnødd?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.832
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er egentlig en ganske interessant diskusjon, hvor "nedsnødde" eller "uvitende" folk flest er, i forhold til visuelle inntrykk og uttrykk, - som kunst og arkitektur. Ta for eksempel den fordømmelsen Vebjørn Sand har blitt utsatt for, fra det etablerte og elitistiske, men selvoppnevnte moderne kunstmiljøet, - for det er faktisk et selvoppnevnt elitemiljø som klapper hverandre på ryggen og bejaer hverandre. Når kunstverk feks er et stort lerret på gulvet hvor "kunstneren" kler seg naken og ruller seg i malinga.... malerier som ser ut som de like gjerne kunne vært laget av et lite barn som smører maling - eller en haug meg gamle rustne sykler...... men fordi kunstnerne allerede har fått et navn, kan de gjøre dettet og likevel kalle det for kunst.... og den selvoppnevnte kritikerklanen som også er en del av dette, bejubler det som "stor kunst"......
    Det hele minner meg om en historie fra syttitallet, da det norske kunstmiljøet hadde tatt helt av i nonfigurativ retning..... En kritiker beundret en ny kreasjon fra en av mesterne, og så tydelig arbeiderens kamp mot kapitalen og arbeidsgiverene... "Arbeidernes kamp?" repiliserte kunstneren.... " det der er jo bestemora mi...."

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.966
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at jeg er temmelig nedsnødd på enkelte (sikkert en haug) områder. Derfor forsøker jeg å bruke liker/misliker eller "jeg får ikke noe ut av dette" framfor godt/dårlig når grunnen gynger. Anbefales!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.832
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei - egentlig enig, - men hvis kunst, og også arkitektur, mister kontakt med folket, har den utspilt sin misjon som visuelt uttrykk. Hvorfor ser vi på de store mestre med undring, men rister på hodet over mye av det som serveres i dag....? Dog - flere av de store mestre var også svært omstridt i sin samtid...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.481
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har sittet som jurymedlem i komité for kunstnerisk utsmykning og jeg kjenner ganske godt til prosessene rundt gjennomføring av større og mindre byggeprosjekter som deleier av et arkitektkontor.

Dette er ikke ment som et innspill i debatten rundt museet, men mer en opplysning og hvordan en rekke prosjekter gjennomføres (ikke relatert til museet).

Et kunstverk er i stor grad (i hvert fall i større grad enn arkitektur) et verk som kunstneren henimot fritt utformer og som ikke har funksjonskrav ut over det kunstneren selv måtte ønske. Arkitekturbegrepet blir derimot ofte redusert til form, og gjerne ytre form, mens det i like stor grad er funksjon og teknikk. Herunder hører brukerinndragning og sikring av funksjonalitet, generalitet og elastisitet samt krav til byggbarhet, kostnader etc. Videre vil byggs utforming være sterkt preget av valgt entreprisemodell. Og i en totalentreprise er det i vesentlig grad totalentreprenøren og utbyggeren som bestemmer forutsetningene og således setter rammene for de estetiske valgene. I denne typen prosjekter, som er langt mer utbredt enn folk flest er klar over, er arkitekten underlagt en entreprenør som tar valg basert på økonomi, sine underleverandører, fremdrift, etc.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.952
    Totalentrepriseverden kan være rå, hvor pengene rår etter at kontrakten er signert. Da kan løsningene sikkert lempes på etter hvert som krangel og tvil oppstår.

En annen sak er at en arkitektkonkurrent klaget i 2009 på den offentlig utlyste konkurranser som Herreros Arquitectos ble tildelt om oppdraget med Munch/Stenersen-museet. Hovedankepunkt var at selv om de fikk 10 av 10 mulige poeng i tre av de fire evalueringskriteriene i forhandlingsfasen, og kom ut nest best på det siste kriteriet, juryens kritikk, og var vektet 50 prosent av totalen. Da hjelper det ikke med toppscore på de tre andre, som var vektet med henholdsvis 10, 10 og 30 prosent. Poengsummen for fjerde kriterium vil være avgjørende.

Og når man nå kjenner til at leder av juryen angrer og mener at det ser helt skrekkelig ut!!

Hva synes dere om REX Architecture sitt forslag da?

07-08.jpg

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    Hvor er Operaen i den illustrasjonen ?
    Er det ment at man står på taket av Operaen ?
    I tilfellet er Museet plasser omtrent ved (bortenfor) det vi nå kaller Sukkerbiten, noe som er et helt annet scenario enn dagens plassering. Og, vil jeg tro, andre bygningstekniske utfordringer.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.952
    Ja, sett fra operataket.

7bd5f72a-f34c-4bbf-b452-b04d2b561e4c.jpg

Jeg liker virkelig bygget fra sjøkanten.

557bb92d-fcfc-482a-99ab-1ee010e244d4.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.966
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, det Miesiske.

Mine smaksløker er til tider kunnskapsrike.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.858
    Torget vurderinger
    23
    Her ramlet det inn et par tilskudd til min rikholdige Tadao Ando boksamling :D:D:D
    En av mine favorittarkitekter, mannen som kan få betong til å se smørmyk ut....

Har mange flotte offentlige bygg på samvittigheten, inkl. museer.
    Tenk om han kunne håndtert Munchmuseet...

ta4.jpg

1552408418034_PART_1552408417981.jpg ta2.png

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Ja, sett fra operataket.

Vis vedlegget 533197

Vis vedlegget 533198
    Mye fint ved dette, sånn rent formalt. Men her snakker vi også uærlig rendering. Igjen framstilles glass som 97% transparent ved høylys dag, og med norske snø og vindlaster er forholdet mellom utkraging og dekketykkelser tvilsomme.

Men det store problemet med prosjektet er at det tar så stor plass i havnebassenget, uten å gi en strandpromenade rundt bygget.
    Uterommet under utkragingen, som aldri får tørke i sola , tett på salt sjø, virker heller ikke særlig innbydende..

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Med tanke på suksessen med Operaen er det rart de ikke foreslo det flate taket som byrom.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Her ramlet det inn et par tilskudd til min rikholdige Tadao Ando boksamling :D:D:D
    En av mine favorittarkitekter, mannen som kan få betong til å se smørmyk ut....

Har mange flotte offentlige bygg på samvittigheten, inkl. museer.
    Tenk om han kunne håndtert Munchmuseet...

Ando er et geni og har gjort noen av de fineste tingene jeg vet om.

concrete-structure-home-by-tadao-ando-1.jpg

Men han kan gå seg litt vill når det blir store programmer, jeg tror vi skal være bare glade for at hans forslag til Munchmuseet ikke vant fram, for det så slik ut :

2138169593_artwave.jpg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.952
    Ja, sett fra operataket.

Vis vedlegget 533197

Vis vedlegget 533198
    Mye fint ved dette, sånn rent formalt. Men her snakker vi også uærlig rendering. Igjen framstilles glass som 97% transparent ved høylys dag, og med norske snø og vindlaster er forholdet mellom utkraging og dekketykkelser tvilsomme.

Men det store problemet med prosjektet er at det tar så stor plass i havnebassenget, uten å gi en strandpromenade rundt bygget.
    Uterommet under utkragingen, som aldri får tørke i sola , tett på salt sjø, virker heller ikke særlig innbydende..
    Dette kan jeg lite om, men jeg vil virkelig tro at en utvalgt faglig jury kan mye om dette. I NAL sin juryveilederen står det f.eks i punkt 12. La deg ikke "bløffe" av en flott presentasjon (eller omvendt!). Treng godt inn i utkastet og dets intensjoner, uansett fremstillingsform og -kvalitet. Så om noen av nevnte punkter gjør forslaget lite byggbart eller egnet, så ville det neppe fått andreplass i evalueringskriteriet for juryens kritikk men, i juryens uttalelser skrev de: Prosjektet ses på som et idéprosjekt, og ikke et helfunksjonelt og arkitektonisk fullstendig utviklet prosjekt.“ Så her er det store rom for at ting kunne blitt betydelig endret.

Men uansett. Det toget kjørte for mange år siden. Som illustrasjonen med Skrik viser her rett ovenfor. Ideen med Lamda er litt passende til Munch også. Vi får vente å se på sluttresultatet.

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Dersom folk opplever Lambda som fremmedgjørende og utløsende for eksistensiell angst er jo det høyst passende.
    Få inn misogyni også så har vi hovedinnholdet i Munchs kunst representert. :rolleyes:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Dersom folk opplever Lambda som fremmedgjørende og utløsende for eksistensiell angst er jo det høyst passende.
    Få inn misogyni også så har vi hovedinnholdet i Munchs kunst representert. :rolleyes:
    Kanskje tilbud om et par gratis shots med absint ved inngangen ville være på sin plass også?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.858
    Torget vurderinger
    23
    Er det ikke snart nok om denne elendigheten i denne tråden som skulle være til glede og berikelse.... Lambda faller så langt ikke innenfor denne definisjonen. Brutalt stygt, både på nært hold, sett fra Ekebergsiden og fra Oslos gater på samme akse. Stenger for hele utsynet over havna og mot Ekeberg.

En helt annen sak er selvsagt driftskostnadene - det er allerede signalisert at dette kan bli for dyrt for de som skal betale. Ikke ulikt andre gigantomaniprosjekter i statlig/kommunal/fylkesommunal regi. S.k. signalbygg har poppet opp i friskt tempo de siste 20 år, og forfallet har allerede satt inn i flere av de. Bare å sjekke diverse kulturhus osv. rundt om i landet. Å oppføre et bygg er så sin sak - å drifte det på lang sikt og med fornuftig proaktiv holdning til vedlikehold og oppgradering er en helt annen sak som ofte ikke bringes til torgs før virkeligheten setter inn.

Det idiotiske i å plassere et "lager" for bildende kunst ikke bare sjønært men pr. definisjon også delvis under vannlinjen er utrolig. Kostnadene ved å holde inneklimaet i ansvarlig tilstand med tanke på fuktighet, saltinnhold, temperatur og generell luftkvalitet kommer til å bli vesentlige.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Paradokset er jo at det ble flyttet til Bjørvika nettopp for inntektenes skyld, man stolte ikke på at turistene fant veien til Tøyen.

Jeg må si jeg synes tanken med godt synlige, introverte magasiner er litt fascinerende. Kanskje ikke i havna nødvendigvis.

Det beste eksempelet er vel Dominique Perraults Biblioteque National de France.

F048CB2F-7504-409C-8BC0-5EB8A1FA21A1.png

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke snart nok om denne elendigheten i denne tråden som skulle være til glede og berikelse.... Lambda faller så langt ikke innenfor denne definisjonen. Brutalt stygt, både på nært hold, sett fra Ekebergsiden og fra Oslos gater på samme akse. Stenger for hele utsynet over havna og mot Ekeberg.

En helt annen sak er selvsagt driftskostnadene - det er allerede signalisert at dette kan bli for dyrt for de som skal betale. Ikke ulikt andre gigantomaniprosjekter i statlig/kommunal/fylkesommunal regi. S.k. signalbygg har poppet opp i friskt tempo de siste 20 år, og forfallet har allerede satt inn i flere av de. Bare å sjekke diverse kulturhus osv. rundt om i landet. Å oppføre et bygg er så sin sak - å drifte det på lang sikt og med fornuftig proaktiv holdning til vedlikehold og oppgradering er en helt annen sak som ofte ikke bringes til torgs før virkeligheten setter inn.

Det idiotiske i å plassere et "lager" for bildende kunst ikke bare sjønært men pr. definisjon også delvis under vannlinjen er utrolig. Kostnadene ved å holde inneklimaet i ansvarlig tilstand med tanke på fuktighet, saltinnhold, temperatur og generell luftkvalitet kommer til å bli vesentlige.
    Du har rett; etter hvert så er jo dette noe som mer hører hjemme i tråden Hva har gått galt i Norge.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.832
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå kan det ha noe med min hukommelse å gjøre, men er det egentlig noen offentlig initierte eller drevne prosjekter som faktisk har gått bra i de siste par tiår? Det aller meste synes å ende med kostnadssprekk, misfornøyde brukere, ikke det man egentlig trengte eller ville ha, osv. osv ..... eller alt sammen på en gang...??

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.966
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Arkitektonisk vellykket er operaen absolutt. Entusiasmen min for det kunstneriske innholdet dabbet fort av.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.952
    Det kunstneriske innholdet var bra på Allianz Arena i Munchen i går kveld. Arkitekt Herzog & de Meuron (og Sadio Mane & Klopp).

Allianz_Arena_002_original_crop_exact.jpg

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Herzog & de Meuron har laget tett på det perfekte fotabllstadion...

allianz.jpg

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Herzog & de Meuron har også laget en ny konsertsal ( kulturborg ) i Hamburg med avansert kalkulert refleksjon/diffusjon i innvendig kledning.
    Jeg har ennå ikke satt meg helt inn i de akustiske prinsippavgjørelsene som fører til denne formen, men man kan vel tenke seg noe om et inverst horn som sluker de refleksjoner du ellers ville ha dempet med mineralull.

Vis vedlegget 533687

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.481
    Torget vurderinger
    27
    Nå kan det ha noe med min hukommelse å gjøre, men er det egentlig noen offentlig initierte eller drevne prosjekter som faktisk har gått bra i de siste par tiår? Det aller meste synes å ende med kostnadssprekk, misfornøyde brukere, ikke det man egentlig trengte eller ville ha, osv. osv ..... eller alt sammen på en gang...??
    Kjenner du alle offentlig initierte prosjekter inngående, eller forholder du det til det du leser i media? Det man leser om er de prosjektene som går dårlig og ikke de som går bra, enten det gjelder kostnader eller brukertilfredshet. Videre er det som presenteres i media typisk sterkt forenklet.

Jeg opplever at budsjetter holdes og brukere er fornøyd på det meste av det jeg er med på for det offentlige, så virkeligheten er nok noe mer positiv enn det man leser om.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    Dårlige valg må få konsekvenser. Dårlige planer må endres

Men det er en viktig egenskap: Det å erkjenne at noe ikke ble vellykket, og prøve å rette det opp igjen. Det er en egenskap som den siste tiden viser at det er for lite av i sentrale prosesser i det offentlige, der prestisje og antall penger brukt gjør at det er nærmest umulig å si at dette ble visst ikke så bra. I stedet holder man på sitt og gjennomfører mangelfulle planer til tross for massiv tilbakemelding om at det har båret galt avsted. Det er ikke minst merkbart i tilfellet Lambda, som snart skal lukke seg rundt Edvard Munchs kunst.
    Det ble tidlig i diskusjonen avklart fra ansvarlig hold at eksteriøret i all hovedsak var ferdig og ikke ville bli vesentlig annerledes/bedre.
    I beste fall vil det se bedre ut på kveldstid når lys innenfra kan sive ut gjennom perforeringene. På dagtid vil jo ikke dette gjøre noen forskjell.
    Så jeg kan ikke se det er prematurt å konkludere med at nybygget på kanskje den mest prominente tomten i området fremstår som en kasse kledt med autovern.
    Kledning kan det gjøres noe med.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Det er mulig det ser kult ut når det er mørkt (noe det for øvrig ikke er store deler av året i Oslo), men jeg har svært vanskelig for å se hvordan dette kan være i nærheten av å ligne på modellene i dagslys. Det er generelt vanskelig å lage en bygning som slipper ut så mye lys at den er lysere enn sollyset på dagtid. Solen har ganske mange lumens her på jorden, til tross for at den er et godt stykke borte.

Dere som har greie på dette - det er vel ikke noen spesielt stor mulighet for at den ser nevneverdig annerledes ut på dagtid når den er ferdig enn hva den gjør nå?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn