Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ikke alle evner å elevere seg til høyder hvor perspektivet pirrer ens skjønnhetssans, men forblir tynget ned på gateplan og prøver fortvilt å maskere hæseligheten ved å vende vårt øye mot det indre som ikke lengre er stedbunden, men tar oss i luftballong opp i det guddommelige perspektiv; akk, jeg evner ikke. kommunen burde inngå avtale med oslo liftutleie.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Når de klarer å bygge barcode så fortjener de "vippen".

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    ikke alle evner å elevere seg til høyder hvor perspektivet pirrer ens skjønnhetssans, men forblir tynget ned på gateplan og prøver fortvilt å maskere hæseligheten ved å vende vårt øye mot det indre som ikke lengre er stedbunden, men tar oss i luftballong opp i det guddommelige perspektiv; akk, jeg evner ikke. kommunen burde inngå avtale med oslo liftutleie.
    Kanskje like greit å godkjenne taubanen til Ringnes? Det kan ikke bli verre enn det alt er.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror nok det kan bli verre enn det er, og at taubanen til Ringnes er akkurat det som skal til....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg synes egentlig at det er positivt med urbaniseringen av Bjørvika. Et lite stykke sivilisasjon i en ellers forvokst landsby. Da er det også på sin plass med moderne arkitektur.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg synes egentlig at det er positivt med urbaniseringen av Bjørvika.
    Det er jeg enig i. Og jeg synes Barcode er fint, Operaen er fin, Sørenga er fint, hele området en visuelt moderne og kul bydel (selv om jeg aldri ville bodd der). Men akkurat Munchmuséet er så sinnsykt malplassert med den utformingen det har, stående der som en ensom koloss som tar all oppmerksomhet fra det omkringliggende og fjorden. Og fasaden er full krise. Ellers er det bare å smelle opp flere høyhus i Oslo, på andre siden av Jernbanen. KLP-tårnet har jeg trua på, og nye Spektrum likeså (Oslosolar derimot synes jeg ikke ser noe særlig ut).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg enig i. Og jeg synes Barcode er fint, Operaen er fin, Sørenga er fint, hele området en visuelt moderne og kul bydel (selv om jeg aldri ville bodd der). Men akkurat Munchmuséet er så sinnsykt malplassert med den utformingen det har, stående der som en ensom koloss som tar all oppmerksomhet fra det omkringliggende og fjorden. Og fasaden er full krise. Ellers er det bare å smelle opp flere høyhus i Oslo, på andre siden av Jernbanen. KLP-tårnet har jeg trua på, og nye Spektrum likeså (Oslosolar derimot synes jeg ikke ser noe særlig ut).
    Stakkars stakkars stakkars stakkars stakkars lille store Oslo by. Prøver absolutt alt for å vise verden at den er en verdensby.

S

Slubbert

Gjest
    Stakkars stakkars stakkars stakkars stakkars lille store Oslo by. Prøver absolutt alt for å vise verden at den er en verdensby.
    De eneste jeg har hørt som har nevnt Oslo og verdensby i én og samme setning, er folk fra andre byer i Norge som må hate på hovedstaden pga midreverdighetskompleks.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    De eneste jeg har hørt som har nevnt Oslo og verdensby i én og samme setning, er folk fra andre byer i Norge som må hate på hovedstaden pga midreverdighetskompleks.
    Vi er da absolutt ikke de eneste som gjør det i en setning. Det er faktisk et sitat fra noen som er fra Oslos indrefilet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.648
    Jeg beveger meg daglig mot Bjørvika fra oven, fra Kongsveien oppover mot Nordstrand har man godt utsyn mot området og jeg kan bekrefte at Munch-museet ikke ser videre pent ut derfra heller - da ser man riktig nok baksiden, men noen lekkerbisken er det definitivt ikke. Barcode synest jeg er skikkelig kul, men inntrykket er mye ødelagt av de 8-etasjers bygningene som nå har kommet opp mellom Barcode og fjorden.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Var nettopp på Munch utstilling i Bergen - mange flotte verker - og sa til kona: Det er storslagen kunst, men han hadde det ikke mye gøy. En del av bildene er direkte skremmende (Kveld på Karl Johan feks).

Vis vedlegget 562273

Der har museet lyktes godt. Og det særdeles lite tiltrekkende BMW interiøret, var det en X3?
    Det stemmer

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mye klaging og syting, nordmenn har jo det som nasjonalidrett. Dette går seg til.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Spør man etter meninger, får man jo gjerne det også.

6

65finger

Gjest
    den eneste verdensbyen i norge

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er som om litteraturen og billedkunsten fra hver sin side lener seg truende over musikken som ligger vettskremt og forsvarsløs på bakken.

Uttrykker dette politisk vilje?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Nja... Det er flere byer her i landet som er godt kjent internasjonalt og som har høy besøkelsesgrad året gjennom av turister og akademikere og andre. Jeg trenger ikke nevne navn.

6

65finger

Gjest
    Nja... Det er flere byer her i landet som er godt kjent internasjonalt og som har høy besøkelsesgrad året gjennom av turister og akademikere og andre. Jeg trenger ikke nevne navn.
    Tromsø er den andre byen dog ikke verdensbyen i norge

S

Slubbert

Gjest
    Snakker du om Sandvika nå? Eller Mysen?
    Han sikter sikkert til forskningsmiljøene på Kjeller utenfor Lillestrøm, der er det jo over 3.000 høyt utdannede teknologiansatte i mange internasjonale firmaer og forskningsinstitusjoner, i tillegg til et stort teknologisk universitetsmiljø.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men Kjeller er altså i følge google i ferd med å bli en bydel i Lillestrøm.... :D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Han sikter sikkert til forskningsmiljøet på Kjeller utenfor Lillestrøm, der er det jo over 3.000 høyt utdannede teknologiansatte i mange internasjonale firmaer og forskningsinstitusjoner, i tillegg til et stort teknologisk universitetsmiljø.
    Det blir nok flere utenlandske forskningsansatte enn norske statsborgere innen universiteter og høgskoler med tiden. Så det gjelder flere enn Kjeller. I Tromsø er alle afrikanere, det Nelson Mandela sagt!

Men nå er vi egentlig off-topic her.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    KPMG flytter inn i Bjørvika, for å komme tett på kulturen.

IMG_4533.jpg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det ganske strenge kriterier for hva som kan kalles en verdensby.

Hvor bor verdens største personligheter innen kultur og økonomi ?

Hvilke børser er toneangivende for verdens finansutvikling?

Hvor ligger store internasjonale institusjoner?

De viktigste kunstmuseene ?

De store transit-flyplassene ?

Oslo er ikke en verdensby, ei heller København eller Stockholm.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.964
    For meg er det ganske strenge kriterier for hva som kan kalles en verdensby.

Hvor bor verdens største personligheter innen kultur og økonomi ?

Hvilke børser er toneangivende for verdens finansutvikling?

Hvor ligger store internasjonale institusjoner?

De viktigste kunstmuseene ?

De store transit-flyplassene ?

Oslo er ikke en verdensby, ei heller København eller Stockholm.
    Da røk vell Tromsø også selv om de har han Oluf.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    I den mørkemannskristne, fillelandsbyen på Sørvest-landet - STAVANGER!
    Fikk nesten bank på Smuget på nitti-tallet hvor jeg sa at Oslo hadde bare en feil, og det var at byen lå altfor usentralt til.
    62 mil er jo langt fra Stavanger.....
    (Re: post#3314).

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.435
    Torget vurderinger
    2

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    Minner om at trehus ble forbudt i en rekke byer pga utbredt brannfare. Men hyggelig for stokkmaurene som har hatt harde tider selvsagt
    På den tiden hadde man noe som het parafinlamper, stearinlys var også mer utbredt.

I motsetning til sprinkelanlegg, ionesensorer, røykvarslere, brannrådgivere, branndører, røykgardiner, automatisert røykventilasjon og lønnet mannskap i brannbil 24/7.

Det har tatt bransjen litt tid, men nå forstår man at trekonstruksjoner faktisk har ganske gode egenskaper i brann. En trebjelke forringes med en jevn kurve under varmepåvirkning, stål kollapser, og er enten pakket inn, eller grovt overdimensjonert.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.648
    Det har tatt bransjen litt tid, men nå forstår man at trekonstruksjoner faktisk har ganske gode egenskaper i brann. En trebjelke forringes med en jevn kurve under varmepåvirkning, stål kollapser, og er enten pakket inn, eller grovt overdimensjonert.
    Bodde i en gammel bygård på Frogner før i tiden. Ang noe snakk rundt brannsikkerhet husker jeg dette ble påpekt (det tar vinter og vår å brenne seg gjennom de dimensjonene som ble brukt på den tiden) samt at de gamle fjonge bygårdene har en annen fin innretning: Baktrappen for tjenestefolkene. Dvs at man har to rømningsveier som liggger maksimalt langt fra hverandre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn