Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Til og med jeg - med min enfoldige smak - klarer å se elementer av Harry her:
    Harry? Det er hærverk! Finnene er jo kjent for sine design ikoner men dette er ikke blant dem. Nå kjenner jeg godt til pjp som har bygget denne og kvaliteten fra den kanten har alltid vært top notch og når sant skal sies så er ikke disse bilene noe særlig å samle på. Hakket mer bøst om den faktisk var sertifisert og raceklar.
    Tja, en del av disse er ikke mye å ta vare på dessverre. Jeg vet nå hvordan disse ser ut i England uten å bli tatt vare på.... "Rust buckets" er et snilt ord.
    Gjennomført arbeid på denne, men liker ikke hvordan alle dørene buer inn mot kantene. Men det er gøy noen gjør dette også. Det må være lov å bygge Pro-touring meets Las Vegas Drag Race kitch" på annet enn Camaro eller gamle Corvetter ;-) Denne burde selge bra i UAE :D

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Trodde BMW var trendsettere i bildesign. Var nylig en uke i Spania og fikk utlevert en BMW leiebil hos Avis. Interiøret i denne BMW'en er som å gå 10 år tilbake i tid i forhold til vår egen V60 T8 Inscription. Plastkvaliteten i BMW'en er som et godt brukt akebrett. Det skrangler, knirker og er dårlig tilpasset. I Volvoen er det ABSOLUTT helt tyst. Finish, kvalitet og materialvalg i Volvoen er milevis foran tyskeren.
    BMW
    IMG_8816.jpg

VOLVO
    IMG_8713.jpg

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Da tar vi en klassiker:

aj-floor-replica-12-LIG120700-1_2048x.jpg

(dessuten var ikke det viste Volvo-interiøret spesielt flott. Og hvertfall ikke penere enn BMW'en)

• Liker
    Reaksjoner: oct

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    Nå som museets belysning kommer til sin rett kan vi alle enes om at dette jammen er blitt et signaturbygg!

Munch-museet.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.014
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men det passer til Munch. Verkene det ikke passer henger i Universitetets aula.
    Kontrapunket: Operaen sier kom til meg, gå på meg, nyt meg, mens Munchmuseeet sier kom ikke for nære.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var nettopp på Munch utstilling i Bergen - mange flotte verker - og sa til kona: Det er storslagen kunst, men han hadde det ikke mye gøy. En del av bildene er direkte skremmende (Kveld på Karl Johan feks).

evening-on-karl-johan-street.jpg

Der har museet lyktes godt. Og det særdeles lite tiltrekkende BMW interiøret, var det en X3?

6

65finger

Gjest
    Var nettopp på Munch utstilling i Bergen - mange flotte verker - og sa til kona: Det er storslagen kunst, men han hadde det ikke mye gøy. En del av bildene er direkte skremmende (Kveld på Karl Johan feks).

Vis vedlegget 562273

Der har museet lyktes godt. Og det særdeles lite tiltrekkende BMW interiøret, var det en X3?
    Genialt bra bilde. fanger en stemning mesterlig

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.054
    Har vel aldri vært flere apatiske og stive blikk enn akkurat nå... Skremmende å se!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tja, skal en sammenlikne munchs tid og hans bilde, så tror jeg nok at jeg ville satset på et bilde av bussfolka der de sitter og stirrer på en smarttelefon. da først er en på høyden av munch, noen år etter.

munchs blikk ut i intet som bare går innover, finner sitt postmoderne nedslag i telefonen som liksom skal lenke oss til en verden, men hvor vi bare vil finne oss selv.,

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.964
    Skildringen av fremmedgjøringen og ensomheten i den nye moderne virkeligheten går igjen og igjen i Munchs kunst. Det handler ofte om de som faller utenfor, om de som ikke helt finner sin plass sammen med de andre på trikken. Kanskje også bygg som ikke finner seg helt til rette der hvor de står.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har vel aldri vært flere apatiske og stive blikk enn akkurat nå... Skremmende å se!
    Det er nok mest et tegn på at folk er veloppdragne. De fleste respekterer andres privatliv og rom og ønsker ikke å forstyrre andre folk unødig. Er man på offentlig transport vil man som oftest bare til en annen plass og er ikke der for å sosialisere, og folk som prøver seg for mye på slik blir fort plagsomme. Det er mest berusede mennesker, barn og psykisk utviklingshemmede som tyr til slikt.

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.054
    Det er nok mest et tegn på at folk er veloppdragne. De fleste respekterer andres privatliv og rom og ønsker ikke å forstyrre andre folk unødig. Er man på offentlig transport vil man som oftest bare til en annen plass og er ikke der for å sosialisere, og folk som prøver seg for mye på slik blir fort plagsomme. Det er mest berusede mennesker, barn og psykisk utviklingshemmede som tyr til slikt.
    Jaja... Vi mennesker er nok litt forskjellige, jeg foretrekker et samfunn der der man i ny og ne møter annerkjennende nikk, smil og en hyggelig eller morsom kommentar. Til og med en samtale med et fremmed menneske kan jeg strekke meg til å like. Ikke alltid, men noen ganger... Og jeg er hverken full, et barn eller psykisk utviklingshemmet. I alle fall ikke sist jeg sjekket :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jaja... Vi mennesker er nok litt forskjellige, jeg foretrekker et samfunn der der man i ny og ne møter annerkjennende nikk, smil og en hyggelig eller morsom kommentar. Til og med en samtale med et fremmed menneske kan jeg strekke meg til å like. Ikke alltid, men noen ganger... Og jeg er hverken full, et barn eller psykisk utviklingshemmet. I alle fall ikke sist jeg sjekket :)
    Ja folk har veldig forskjellige behov og preferanser her. Man ser det tydelig på offentlige transportmidler som bussen. Noen er smilende og sier god morgen til sjåføren, og til og med "takk for turen" når de går av. For andre igjen er kanskje et lite nikk tilstrekkelig, og mange unngår all kontakt og ser bort eller i bakken når de går av og på. Da er det om å gjøre respektere de som vil være i fred, og samtidig møte dem som er litt mer utadvente på en måte som gjør at de får en litt bedre dag.

For de fleste er det en situasjon som er tvunget på dem, og de er ikke der for å sosialisere men for å bli transportert. Noe annet er det om folk møtes på et utested, et sosialt arrangement eller en plass der folk med felles sosiale interesser samles.

Mange fra andre land sliter litt med den norske kulturen der privatliv og personlig space er viktig, spesielt de fra kulturer der det er vanlig eller i alle fall akseptabelt å snakke med alt og alle man støter på.

og12fsy.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I tettbygde strok er det mange bussavgangar, og ein får såleis ikkje så gode rammevilkår for smalltalk som ein gjer der bussane berre går av og til. Buss-teikneserien skjer likevel også der. Men aldri på bussane som får oss frå flyet inn til terminalen på flyplassen. Då er det feriemodus som gjeld.

Ei forklaring på teikneserien kan også vere med at nordmenn er vande med meir romslege intimsoner.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.863
    Sted
    Holmestrand
    Nå som museets belysning kommer til sin rett kan vi alle enes om at dette jammen er blitt et signaturbygg!

Vis vedlegget 562272
    Kommentaren om kontorbygg ser jeg helt klart.

Mulig det er signaturbygg, men det må være et legesignaturbygg, for JAGGU er det stygt.
    Riktignok bedre med lys, men med lys minner det vel mest om ei bokhylle.
    Og ikke ei fin bokhylle.
    Dette hadde vi klart oss fint uten.
    Bygget er malplassert, og - beklager; Stygt.

Fra denne vinkelen, og i denne presentasjonen ser det ikke helt ille ut, men i virkeligheten har jeg ikke sett det slik.
    05.12.2019 09.13_MunchMuseum.png

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 562272
    Kommentaren om kontorbygg ser jeg helt klart.

Mulig det er signaturbygg, men det må være et legesignaturbygg, for JAGGU er det stygt.
    Riktignok bedre med lys, men med lys minner det vel mest om ei bokhylle.
    Og ikke ei fin bokhylle.
    Dette hadde vi klart oss fint uten.
    Bygget er malplassert, og - beklager; Stygt.

Fra denne vinkelen, og i denne presentasjonen ser det ikke helt ille ut, men i virkeligheten har jeg ikke sett det slik.
    Vis vedlegget 562464
    Kan brukes som hovedkvarteret til Overvåkningen i en dystopisk fremtidsfilm. (Signaturbygg var ironisk ment). Det er skitstygt og bør rives.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert klokt om arkitekter gir faen i å pusse på skissene sine med digital grafikk til de overhodet ikke er representative for sluttresultatet. Vi har fått en bunkers for langtidslagring av atomavfall ved Vestbanen og et Munch-museum som ikke ligner grisen i sommerlys, vintermørke eller når som helst.

Oscar Niemeyers skisse til Niteroi.

MAC_Niteroi_1_(1).jpg

louis-vuitton--Louis_Vuitton_Cruise2017_Announce_1_DI3.jpg louis-vuitton--Louis_Vuitton_Cruise2017_Announce_2_DI3.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    Niemeyer var heldig. Hadde privat oppdragsgiver som kikket på skissen og sa "jeg har full tillit til deg". Selvsagt vanskelig for dagens arkitekter, mengder av forventninger og spesifikasjoner som skal oppfylles. Men vi har etterhvert fått et stort antall eksempler der 3D-skissen er blitt finpusset med Hollywood-effekter som ikke har noen relasjon til hva som kan gjennomføres.

Arkitekten bak bunkersen på Vestbanen ble skremt da han stod ved siden av den og opplevde hvor totalt fremmedgjørende og kolossal den er. Samtidig klarer ikke Statsbygg å realisere det skinnende (hva det nå er) som var nøkkelen til at bygget vant konkurransen.
    Munch-museets skisser strålte som en diamant og det vi fikk står som forsøpling i vannkanten.

lamda-fasade-vest_estudio-herreros.jpg

4cdefd83-9573-41f8-bca7-9586f505c51b.jpg

Skjermbilde 2019-12-05 kl. 12.44.21.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.621
    La bygget få lov til å få litt tid på seg. Det må liksom modnes. Legg også Jante litt til siden.

Pompidou.jpg

Pompidou-senteret er heller ingen arkitektonisk perle, men det er visstnok det likevel.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Pompidou er et "kontrastbygg", om man kan kalle det det når det står der det står.

pompidou.JPG

Munch-museet ligger kloss inntil en haug av andre intetsigende bygg og en opera som ser ut som den synker i havet

munch 2.JPG

Vedlegg

C

cruiser

Gjest
    I Trondheim pågår det en diskusjon vedr. Siemens blokka, Siemens vil rive og bygge seg nytt. Byantikvaren mener dette bygget er en arkitektonisk perle som må bevares for ettertiden.
    Jeg personlig syns det er jævlig stygt samt at det ikke overholder dagens krav til funksjonalitet.

siemensblokka001.jpg

Jeg har lite greie på det, men hva tenker de som har? Er dette flott bevaringsverdig arkitektur som vi bør la stå tomt å forfalle?

S

Slubbert

Gjest
    Operaen ble fin, men Munch-muséet må være det styggeste som har blitt oppført i Norge i nyere tid. Hvilken idiot tenkte i utgangspunktet at det var lurt å bygge høyhus helt ut i vannkanten? Og til alt overmål rett bak operaen så det ser ut som det bøyer seg over og skal spise den når man ser det fra havnepromenaden? Kolossen ødelegger helt utsikten mot operaen i tillegg til at den er stygg i seg selv.

Den største idiotavgjørelsen var å bygge det så høyt, det gjorde at det ikke kunne blitt pent nesten uansett hvordan fasaden så ut. At det i tillegg fikk en fasade som ser ut som en stabel med autovern, er egentlig bare brunøyet over I-en.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.964
    Nei, det er ikke noe høyhus og egentlig passer det ganske fint inn som ytterste del av mengden med tett bebyggelse. Tomten forran operane, sukkerbiten, er langt viktigere for inntrykket fra sjøen, og for operaen generellt. Formen begynner å vokse på meg. Tror dette faktisk kan funke.

bjørvika.jpg

S

Slubbert

Gjest
    Det der er vel ikke noe høyhus
    Det er på høyde med en boligblokk på ca 15 etasjer, og mye høyere enn feks den Siemensblokka. Ellers vil jeg klargjøre alt på forhånd at det ikke er aktuelt for meg å bli med på noen tyvesiders kverulering om hva som bør kalles et høyhus eller ikke, så det er ingen vits i å prøve seg.

Edit: Det er 58m høyt, så tre meter lavere enn Høyblokka i Regjeringskvartalet.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Det der er vel ikke noe høyhus
    12 etasjer og mer = høyhus, ifølge wikipedia
    eller: over 50% av høyden utgjøres av "beboelige etasjer" som har en høyde på minimum 2 meter
    Og noen andre plasser er det enda laver eller vesentlig høyere. Jeg syns derimot ikke det er spesielt høyt, og hvertfall ikke diskvalifiserende for at det kan være pent. Menmen, det er alltids en eller annen old fart som griner over "høye" bygninger.

C

cruiser

Gjest
    Bygningene er vel fundamentert i fjell, det er jo det rundt som er problemet?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    Bygningene er vel fundamentert i fjell, det er jo det rundt som er problemet?
    Flere problemer har oppstått. Blant annet er det slitsomt med reasfaltering og ordning av setningsskader, gjentatte ganger.
    I tillegg er det oppstått dreneringsproblemer på grunn av pålingen ned til berg, koblet med innsynking rundt borehull, noe man var uforberedt på.

I løse luften
    Når bygningene og enkelte av veiene som for eksempel Dronning Eufemias gate fundamenteres med peler til berg for å unngå at konstruksjonene synker, samtidig som grunnen rundt fortsetter å synke i økt hastighet, får det store konsekvenser.

– I et lengre tidsperspektiv vil man få problemer. Etter hvert kan mange inngangspartier og trapper bli «hengende i løse luften», sier Karlsrud.

Setningshastighetene er nå noe mindre enn i den første tiden mens arbeidene med Barcode-byggene pågikk. Men grunnen synker fortsatt mye raskere enn tidligere og mer enn antatt.
    Geoteknisk fagekspertise har lenge visst at boring for stag og peler fra et nivå som ligger under grunnvannsspeilet virker drenerende. Vann kan strømme opp langs borehullet.

Vanntrykket, eller det såkalte poretrykket i leiren, begynner da å synke. Dette fører til at leira minsker i volum, slik at grunnen synker.

Det nye og overraskende er at det også ser ut til at selve boringen forstyrrer leira rundt borehullet, noe som også kan føre til ytterligere volumendringer og setninger. Fra tidligere har man erfaringer med at boring gjennom kvikkleire kan gi store innsynkinger rundt borede stålkjernepeler, men at det samme kan skje når det bores i mindre sensitiv leire som den i Bjørvika, har man ikke vært like oppmerksom på.

Karlsrud ved NGI tror slik forstyrrelse av leira under boring, og de medfølgende setningene, har sammenheng med boreteknikken som anvendes. Ikke minst boring med luftspyling, som ofte anvendes under innboring i berg, ser ut til å være spesielt ugunstig.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.964
    Men her er et riktigere bilde, om vi først skal opp i luftballong for å få det til å "funke".
    Øh....en modell, ikke ett bilde. Bildet i mitt innlegg #3275 viser hvordan det faktisk blir seende ut sett fra ett luftig perspektiv. Da er jeg glad for et det ikke blir ett for lyst bygg slik som på skissene. Som det faktisk blir, ser det ut til å gli litt inn sammen med bebyggelsen innover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn