Personlig mener jeg nok at avstanden mellom de to lederne på bildet er en viktigere egenskap enn det dielektriske materialet og hvordan det er plassert i forhold til lederen, mens tverrsnittet fortsatt er den aller viktigste egenskapen. Husk at det elektromagnetiske feltet sprer seg utover fra lederen, sånn at mesteparten av det ligger i luft, åkkesom. Jeg vil tro at det er fullt mulig å matche alle dielektriske egenskaper i de viste kablene ved å bruke et tynt dielektrisk materiale, f eks lakkisolert kobbertråd av den typen man vikler spoler av. Ikke at det har så stor betydning, men likevel.
Sånn vil de magnetiske feltlinjene se ut hvis man gjør et snitt tvers over lederparet:
Jeg skulle gjerne sett en fysisk forklaring på hvorfor kontakt mellom isolasjonsmateriale og overflaten på en kobberleder skulle gjøre noe som helst hørbart.
At et vannholdig dielektrisk materiale fører til en viss lekkasjestrøm på tvers av lederparet er derimot ikke så overraskende. Det endrer i sin tur de radiofrekvente egenskapene til kabelen, og flytter resonansen til en annen frekvens, langt der oppe i megahertzene. Det kan jo selvsagt gjøre noe med samspillet mellom effektforsterker, kabel og reaktiv last, men da tror jeg nok jeg ville sett meg om etter en annen effektforsterker som ikke er helt på grensen til ustabilitet ved de relevante frekvensene.
Edit: Hvis det dielektriske materialet mellom lederne har en liten lekkasjestrøm, gitt ved at konduktiviteten G > 0, så vil kabelen ikke tilføre noen som helst fasedreining eller frekvensavhengig tidsvariasjon i signalet hvis Heaviside-betingelsen er oppfylt:
Vanligvis er en moderne kabel ikke engang i nærheten av den betingelsen, ettersom G stort sett er lik null, men det kan tenkes at Duelunds fascinasjon med vannholdig linolje egentlig handlet om å flytte G/C til noe i nærheten av R/L. Det har en viss betydning, ihvertfall hvis man holder på med telegrafkabler på tvers av Atlanteren. For et par meter høyttalerkabel, derimot...
Mer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heaviside_condition