Vebjørn Selbekk

K

knutinh

Gjest
Mine første holdninger rundt Magazinet og Vebjørn var feilaktige og basert på min forutinntatthet ovenfor kristne miljøer i Norge.

-k
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg blir med på korskrypingen, Knut, skulle nesten sende en unnskyldning til mannen... Han sto der, faen, han reiv ikke en gang av seg parykken! Enda jeg så det klødde innnimellom...!
Cred til gubben. Jeg trur ikke nødvendigvis jeg hadde greid meg med en liten kollaps i det sirkuset der!

Honkey
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Vebjørn Selbekk gjorde oss en stor tjeneste da han publiserte tegningene. At vår "moral majority" på venstresida prøvde å hogge hodet av ham, var egentlig ikke uventet, men selvsagt pinlig. I stedet burde naturligvis alle medier som ønsket å opplyse sine lesere/seere vist tegningene. Feigheten og hykleriet hos norske redaktører var og er tårnhøyt.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Ja. Regjeringen oppførte seg pinlig. Den danske regjeringen, derimot, påpekte at ytringsfriheten var viktig i Danmark, og hadde forøvrig ikke noe særlig å tilføye. Slik må det naturligvis være i et demokratisk land med ytringsfrihet.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg tror enden på visa er en backlash. Ønsket fra "mørke krefter" om å kneble vår ytringsfrihet fører til bevissthet rundt hva vi sier, kan si og bør si, og motstand mot (selv-) sensur.

Jeg står fremdeles på at det å såre for å såre er generelt en unødvendig handling som skaper friksjon.

Å kunne diskutere og bruke ironi rundt alt er for oss like hellig som religion er andre steder i verden. Følgelig bør "de" godta at vi benytter vår ytringsfrihet i vår kultur på samme måte som vi godtar at "de" utøver sin religion i sin kultur.

-k
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Viktig å skille mellom hva som er "unødvendig" og hva som er straffbart.
 
K

knutinh

Gjest
Viktig å skille mellom hva som er "unødvendig" og hva som er straffbart.
Selvsagt, og ingen har vel noensinne på norsk side hevdet at det skulle være straffbart å vise disse tegningene?

Spørsmålet var hvorvidt det var 1) en unødig provokasjon eller 2) et intelligent og nødvendig innlegg i debatten om ytringsfrihet.

Jeg startet på 1) men har bevegd meg i retning av 2). Det høres latterlig ut at barnebokforfattere ikke tør å avbilde Muhammed i en bok (som presumptivt var positiv til islam?) av frykt for egne liv, mens forskjellige muslimske fraksjoner har avbildet muhammed i alle år.

At religiøse ledere har turnert i muslimske land og hisset opp massene med falske bilder er kriminelt og burde kvalifisere på lik linje med landssvik. Det å med viten og vilje spre falsk informasjon med det som hensikt at sitt eget land og landsmenn skal bli skadet er en opplagt grunn til å om mulig bli sendt ut, subsiduært få tenke grundig over egne handlinger i en godt isolert celle.

-k
 
P

Parelius

Gjest
Spørsmålet var hvorvidt det var 1) en unødig provokasjon eller 2) et intelligent og nødvendig innlegg i debatten om ytringsfrihet.

Jeg startet på 1) men har bevegd meg i retning av 2). Det høres latterlig ut at barnebokforfattere ikke tør å avbilde Muhammed i en bok (som presumptivt var positiv til islam?) av frykt for egne liv, mens forskjellige muslimske fraksjoner har avbildet muhammed i alle år.
Jeg startet vel opp på 1), men ble mer og mer overbevist om 2). Nå er jeg ikke i tvil.

Regjeringen, med superbyråkratene Stolt og Røre i spissen, kommer nok aldri til å innse sitt knefall.

Det brer seg jevnt og trutt:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1477945.ece
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
jaja, det blr vel krig mellom vanlige folk og muslimer til slutt ;) Håper vi vinner da ;D
 
K

knutinh

Gjest
jaja, det blr vel krig mellom vanlige folk og muslimer til slutt ;) Håper vi vinner da ;D
"vi" som i vestlige, eller "vi" som moderate? For min egen del er ekstremister like skumle uansett merkelapp.

-k
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Han er en tøffing som fortjener all cred.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ja.  Regjeringen oppførte seg pinlig.  Den danske regjeringen, derimot, påpekte at ytringsfriheten var viktig i Danmark, og hadde forøvrig ikke noe særlig å tilføye.  Slik må det naturligvis være i et demokratisk land med ytringsfrihet.  
Men når FRP derimot påpeker slike ting er de idiotiske rasister uten gangsyn. ;D
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Det er da ikke bare venstresida som har sine svin på skogen her. Forøvrig enig.

Vebjørn Selbekk gjorde oss en stor tjeneste da han publiserte tegningene.  At vår "moral majority" på venstresida prøvde å hogge hodet av ham, var egentlig ikke uventet, men selvsagt pinlig.  I stedet burde naturligvis alle medier som ønsket å opplyse sine lesere/seere vist tegningene.  Feigheten og hykleriet hos norske redaktører var og er tårnhøyt.
Må jo bare si at mitt inntrykk av mannen har endret seg etter programmet. Snakk om å bli gjort til bukk for andres synder som jo i utgangspunktet ikke er synder en gang.

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Jeg så ikke programmet i går. Men jeg så Tabloid i kveld.
Kan ikke si det var en imponerende opptreden av Støre og Bondevik. Mye tåkeprat.
Leste forordet til Kokkvold i boka til Selbekk. Vanskelig og ikke være enig i det han skriver der.
 
P

Parelius

Gjest
Kan ikke si det var en imponerende opptreden av Støre og Bondevik. Mye tåkeprat.
Uff ja; aldri har jeg hørt hedersordet "ansvar" så retoriskt voldtatt, som av de nevnte herrer.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
All honnør til Selbekk! Han står rakrygget, men vi har en regjering og en toneangivende opposisjon (Bondevik/Høybråten) som mest av alt minner om ytringsfrihetspolitiske misfostre!
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Har lest tråden, jeg er fortsatt helt enig med med selv og det jeg skrev der. Med det forbehold at jeg hadde en god del fryktelig språkbruk i mine tidlige innlegg. Disse ba jeg altså ærbødigst om unskyldning for.
Men bortsett fra det oppfattet jeg at de fleste av oss hodt vår sti ren; ingen var motstandere av trykkefiheten, alle var motstandere av ekstremisme og vold som uttrykksform, mens noen mente at Islam ikke måtte blandes med ekstremisme. Om lag som nå altså.
Det som har endret seg litt er vårt syn på Selbekk. Noen av oss var vel ikke så imponerte over at han valgte å trykke sin artikkel i en kristenkonservativ avis midt oppe i det rabaldret som var under oppseiling. Akkurat det poenget valgte TV-programmet å hoppe bukk over, for øvrig. Det vi derimo bør kunne imponeres over var måten han taklet det på mens det pågikk som verst. Han fortjener respekt for akkurat det. Gubben er langt fra så spes som jeg hadde en idé om tidligere. Vel å merke dersom programmmet viste hva Selbekk virkelig står for.

Honkey
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Har lest tråden, jeg er fortsatt helt enig med med selv og det jeg skrev der. Med det forbehold at jeg hadde en god del fryktelig språkbruk i mine tidlige innlegg. Disse ba jeg altså ærbødigst om unskyldning for.
Men bortsett fra det oppfattet jeg at de fleste av oss hodt vår sti ren; ingen var motstandere av trykkefiheten, alle var motstandere av ekstremisme og vold som uttrykksform, mens noen mente at Islam ikke måtte blandes med ekstremisme. Om lag som nå altså.
Det som har endret seg litt er vårt syn på Selbekk. Noen av oss var vel ikke så imponerte over at han valgte å trykke sin artikkel i en kristenkonservativ avis midt oppe i det rabaldret som var under oppseiling. Akkurat det poenget valgte TV-programmet å hoppe bukk over, for øvrig. Det vi derimo bør kunne imponeres over var måten han taklet det på mens det pågikk som verst. Han fortjener respekt for akkurat det. Gubben er langt fra så spes som jeg hadde en idé om tidligere. Vel å merke dersom programmmet viste hva Selbekk virkelig står for.

Honkey
Nå fossror du. Bra. Fortsett slik.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.241
Antall liker
1.115
Torget vurderinger
1
Men når FRP derimot påpeker slike ting er de idiotiske rasister uten gangsyn. ;D
"Slike ting" har da blitt påpekt av bortimot samtlige partier, inkl. utenriksministeren. Men det har kanskje ikke blitt "påpekt" med like rikholdig grad av undertoner av de andre partiene?

FRP sier ofte riktige ting, enten det dreier seg om muslimer, innvandringspolitikk eller hvasomhelst.

Problemet er bare at man ved å følge med mange av dette dette partiers representanter over tid, merker at det er en underliggene drivkraft å surfe på velgernes fremmedfrykt. Eller en hvilken som helst strømning som kan gi økt oppslutning. Tydeligst var det selvfølgelig før de kvittet seg med lausbikkjene, men egentlig holder det å følge med partiets eier gjennom generasjoner. Vebjørn Selbekk sitt bidrag til gjensidig respekt mellom befolkningsgrupper blir en parantes sammenlignet med Hagen sitt livsverk. Der "la barna komme" - utspillet i Bergen er et av høydepunktene. Et av de høydepunktene som tydeliggjør hva som har vært drivkraften til den mannen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
FRP sier ofte riktige ting, enten det dreier seg om muslimer, innvandringspolitikk eller hvasomhelst.

Problemet er bare at man ved å følge med mange av dette dette partiers representanter over tid, merker at det er en underliggene drivkraft å surfe på velgernes fremmedfrykt.
Dette skulle jeg gjerne hatt en nærmere forklaring på.
Er det noen spesielle situasjonenr du tenker på?

Tydeligst var det selvfølgelig før de kvittet seg med lausbikkjene, men egentlig holder det å følge med partiets eier gjennom generasjoner. Vebjørn Selbekk sitt bidrag til gjensidig respekt mellom befolkningsgrupper blir en parantes sammenlignet med Hagen sitt livsverk.
Dette er med respekt å melde masseprodusert tullprat.
Antageligvis utklekket på en eller annen AUF-tankesmie.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.241
Antall liker
1.115
Torget vurderinger
1
Dette skulle jeg gjerne hatt en nærmere forklaring på.
Er det noen spesielle situasjonenr du tenker på?.
Det er helheten, basert på at jeg har fulgt med FRP siden
partiets morgen. Du finner symptomene i de aller fleste mediadebatter der temaet har noe som helst med fremmedkulturelle grupper eller enkeltindivider å gjøre.
Virkemidler kan f.eks. være åpenbar eller kamufert generalisering, på samme måte som det gjennomføres av enkelte på dette forumet.

Mange blander barter og snørr som et utslag av manglende innsikt. Akkururat det gjelder ikke for partitoppene i FRP. De vet forbasket godt hva de gjør når de blander bartene og snørret...

Dette er med respekt å melde masseprodusert tullprat.
Antageligvis utklekket på en eller annen AUF-tankesmie.
Sorry pal - det at man ser hvilket stoff FRP er bygget av, strekker seg milevidt inn i "såkalte" borgerlige partier...
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Siden Frp er trukket inn i dette.
Dette står å lese i dagens Dagblad.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/10/04/478642.html

Å ta avstand fra Frp synes å være viktigere enn å beskytte demokrati, velferd og menneskerettigheter
Det der er venstresidens enorme paradoks; De er så låste i sine holdninger at de handlingslammes i den viktigste delen av kjønnskampen på 100 år. I regelrett redsel for å virke diskriminerende på gruppa fremmedkulturelle, tvinger de seg selv til å overse gruppa fremmedkulturelle kvinner.
Dog: Endringene kan ikke kun pådyttes utenfra. Kvinner innad i målgruppa, for å bruke det uttrykket, må ta ledende posisjoner i den kampen før "våre" feminister trer sine egne løsninger ned over hodene på noen de ikke har spurt.

Honkey
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.241
Antall liker
1.115
Torget vurderinger
1
Å ta avstand fra Frp synes å være viktigere enn å beskytte demokrati, velferd og menneskerettigheter
Ja takk, begge deler...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det der er venstresidens enorme paradoks; De er så låste i sine holdninger at de handlingslammes i den viktigste delen av kjønnskampen på 100 år. I regelrett redsel for å virke diskriminerende på gruppa fremmedkulturelle, tvinger de seg selv til å overse gruppa fremmedkulturelle kvinner.
Dog: Endringene kan ikke kun pådyttes utenfra. Kvinner innad i målgruppa, for å bruke det uttrykket, må ta ledende posisjoner i den kampen før "våre" feminister trer sine egne løsninger ned over hodene på noen de ikke har spurt.

Honkey
Det mangler vel ikke på kvinner i dette miljøet som har stått frem. Senest i går kveld så vi Sara Kahn (?)(jeg og navn) sette ord på problemene på en utmerket måte.

Det er slike kvinner som trenger støtte, ikke imampsykopatene som det nå er politisk korrekt å la seg avbilde sammen med.

Poenget mitt er at kvinnene Honk etterspør allerede er der.
 
K

knutinh

Gjest
Det der er venstresidens enorme paradoks; De er så låste i sine holdninger at de handlingslammes i den viktigste delen av kjønnskampen på 100 år. I regelrett redsel for å virke diskriminerende på gruppa fremmedkulturelle, tvinger de seg selv til å overse gruppa fremmedkulturelle kvinner.
Dog: Endringene kan ikke kun pådyttes utenfra. Kvinner innad i målgruppa, for å bruke det uttrykket, må ta ledende posisjoner i den kampen før "våre" feminister trer sine egne løsninger ned over hodene på noen de ikke har spurt.

Honkey
Nå skal det sies at enkelte av gruppen "feminister" virker for meg like sneversynte som kvinneundertrykkerne. Begge deler får meg til å se rødt...

En god start er obligatorisk (eller insentiv-basert) norsk-opplæring/barnehage for barn og mødre. Det å kjenne norsk språk og kultur er barriærer som må overvinnes før man evt kan ta et oppgjør med egen (u)kultur.

Forøvrig synes jeg at det ligger et spesielt ansvar på oss for å ta oss av (og evt gi asyl) til kvinner og mødre som forfølges av grunner som for oss virker helt hårreisende (som å bli steinet fordi man har blitt voldtatt). Her er nevnte høyreside helt fraværende...

-k
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det mangler vel ikke på kvinner i dette miljøet som har stått frem. Senest i går kveld så vi Sara Kahn (?)(jeg og navn) sette ord på problemene på en utmerket måte.

Det er slike kvinner som trenger støtte, imampsykopatene som det nå er politisk korrekt å la seg avbilde sammen med.

Poenget mitt er at kvinnene Honk etterspør allerede er der.
Det er jeg enig i, bortsett fra at jeg fortsatt synes det er litt for få av disse kvinnene, så vi kan vel trygt si at det mangler noen foreløpig. Jeg har dog stor respekt for disse pionerene innen de fremmedkulturelle miljøer. Jeg har tro på at denne snøballen er i gang med å rulle. Jeg gleder meg til fortsettelsen! :)

Honkey
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Nå skal det sies at enkelte av gruppen "feminister" virker for meg like sneversynte som kvinneundertrykkerne. Begge deler får meg til å se rødt...

En god start er obligatorisk (eller insentiv-basert) norsk-opplæring/barnehage for barn og mødre. Det å kjenne norsk språk og kultur er barriærer som må overvinnes før man evt kan ta et oppgjør med egen (u)kultur.

Forøvrig synes jeg at det ligger et spesielt ansvar på oss for å ta oss av (og evt gi asyl) til kvinner og mødre som forfølges av grunner som for oss virker helt hårreisende (som å bli steinet fordi man har blitt voldtatt). Her er nevnte høyreside helt fraværende...

-k
Stort sett enig her; kvinnegruppa Ottar har nok gjort større skade enn gavn for "saka" de sloss for.

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Den tradisjonelle venstresiden har alltid automatisk og uten å stille spørsmålstegn forsvart den de til enhver tid anser som den svake part. Alle minoriteter og mer eller mindre undertrykte folkeslag har derfor blitt ansett som "de snille", som hvis de bare slippes løs av undertrykkerens grep vil blomstre i fred og harmoni. Slik betrakter man israelkonflikten; hvis palestinerne ble frie og fikk vende tilbake til Israel hadde vi fått evig fred og lykke. Slik betrakter man kvinnekampen; hvis kvinner tar over styreverv og mannsyrker blir alt så meget bedre. Slik betrakter man innvandringen; hvis asylsøkerne får frie kulturelle tøyler vil alle danse i gatene. Hele deres verdensbilde er i like stor grad bygget på "god mot ond" som selv den mest kristenkonservative; den svake part er alltid snill og egentlig bare litt trist og lei seg, mens den sterke part alltid er ond og imperialitisk. De har aldri stilt spørsmålstegn ved den antatt svake parts egne verdigrunnlag, derfor går norske venstrefeminister mer enn gjerne hånd i hånd med de mest religiøst konservative og kvinneundertrykkende imamer, uten å se paradokset, fordi også imanene representerer "de undertrykte" og derfor være "snille".

Når de ser at én minoritet eller svak part selv undertrykker en annen blir det total kortslutning for hele deres virkelighetsbilde og de aner ikke hva de skal gjøre. Derfor fornekter de stort sett hele problemstillingen og begynner å bortforklare.
 
P

Parelius

Gjest
Den tradisjonelle venstresiden har alltid automatisk og uten å stille spørsmålstegn forsvart den de til enhver tid anser som den svake part. Alle minoriteter og mer eller mindre undertrykte folkeslag har derfor blitt ansett som "de snille", som hvis de bare slippes løs av undertrykkerens grep vil blomstre i fred og harmoni. Slik betrakter man israelkonflikten; hvis palestinerne ble frie og fikk vende tilbake til Israel hadde vi fått evig fred og lykke. Slik betrakter man kvinnekampen; hvis kvinner tar over styreverv og mannsyrker blir alt så meget bedre. Slik betrakter man innvandringen; hvis asylsøkerne får frie kulturelle tøyler vil alle danse i gatene. Hele deres verdensbilde er i like stor grad bygget på "god mot ond" som selv den mest kristenkonservative; den svake part er alltid snill og egentlig bare litt trist og lei seg, mens den sterke part alltid er ond og imperialitisk. De har aldri stilt spørsmålstegn ved den antatt svake parts egne verdigrunnlag, derfor går norske venstrefeminister mer enn gjerne hånd i hånd med de mest religiøst konservative og kvinneundertrykkende imamer, uten å se paradokset, fordi også imanene representerer "de undertrykte" og derfor være "snille".

Når de ser at én minoritet eller svak part selv undertrykker en annen blir det total kortslutning for hele deres virkelighetsbilde og de aner ikke hva de skal gjøre. Derfor fornekter de stort sett hele problemstillingen og begynner å bortforklare.
Arven fra Rousseau, formoder jeg! ;)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Arven fra Rousseau, formoder jeg! ;)
Jeg antar at den godeste Jean-Jacques hadde funnet seg vel til rette i selskap med frk Thorkildsen. ;D
 
K

knutinh

Gjest
Både høyresida og venstresida hadde vel stått seg på å vurdere hver enkelt sak, ikke sette alt i bås og slå opp i "partiboka" for hva som er politisk korrekt.

Men dette skulle vel ikke primært være en politisk debatt. Både høyre og venstre ønsker et demokrati som verner om ytringsfrihet, fritt for vold og trussler. Spørsmålet er hvordan vi kan oppnå det.

-k
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Spørsmålet er hvordan vi kan oppnå det.

-k
Og her kommer politikken inn, fordi høyre- og venstresiden har diametralt motsatte syn på samfunnet.

Venstresidens naivitet har skygget for gangsynet fra 2. verdenskrig, gjennom den kalde krigen og helt frem til i dag. De har mistet det meste av cred'en grunnet sine gjentatte feilvurderinger.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Det er vel helt klart at standpunkter bør tas fra sak til sak.
Men det virker sånn at har man et syn på midtøsten som er skeptisk til Israel, da er man kommunist. Og det er vel ikke alltid det stemmer. Har man et syn på muslimer, og mener at det bare er et mindretall som er terrorister, da er man også kommunist. Det fins en rekke saker der det blir sånn. Syn på miljøvern, samme der.

Men det er ikke så enkelt at alt er svart-hvitt. Kanskje det er enklere for de som har en partibok og slå opp i. Men det er så mye og ta standpunkt til både i Norge og resten av verden at å finne svar på alt i en eller annen partibok ?
Den partiboka skulle jeg likt og se.

Mye rotete skrevet her, men .....min ringe mening.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Jonas Støre fremstår etterhvert som som en god gammaldags feig, dott. Pinlig for landet at vi ledes av ryggesløse typer som Støre og Stolten.
 
Topp Bunn