Veien til dp stua!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Du får vel Xtension 9 med Ortofon Quintet Black i pakke til en fin pris? Ellers er det også veldig gøy å gå litt stegvis oppover. Joda, det koster mer, men man lærer og har det gøy samtidig. :) Sa ikke at jeg nødvendigvis fortrakk lyden av cd mot for 2Xperience, men at lyden var teknisk bedre på cd var det ikke noe tvil om. Hva jeg foretrakk kom an på humøret. Men at Xtension 9 med Quintet Black spiller mer som CD enn 2Xperience med 2m Blue er i hvert fall helt sikkert. Jeg bruker en NLE 17 RIAA.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Xtension 9 med Qb er å få kjøpt til 27k med balanserte utganger, virker som en god deal.
    Har ikke mye erfaring med riaa og har ikke hørt nle 17, de jeg tidligere har hørt er p-j ds vs dp riaa i et oppsett på hfk. Et par hjemmeoppsett med dp riaa og denne cambridge vs p-j box rs.
    Har du sammenlignet mange før valget falt på nle?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fikk pakke fra hfk leeenge før tiden, veldig hyggelig;)
    Veldig god polstret pakke, det er jo betryggende.
    Ellers virker det som en solid konstruksjon med rocker switcher, rca og xlr inn og utganger.
    Dette blir spennende
    IMG_0064.jpg
    IMG_0065.jpg
    IMG_0067.jpg
    IMG_0068.jpg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    4.282
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Spennende sak! Vurderer denne selv faktisk! :) Fåes vel også med tresider om jeg husker riktig?
    Har også Quintet Black pickup så er litt interessant hva du synes om den!

    Har du tenkt på PSU også? :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sett denne med tresider, har bare sett den i sort og sølv. QB er nvnt som eksempel under innstillinger i manualen så jeg tror de skal passe fint sammen.
    Spiller nå sammen med ortofon silver pu, har ikke fått testet veldig mye, men virker lovende. Hadde problemer med støy under oppstart, flyttet litt rundt på riaa og kabler, koblet fra alle komponentene som ikke var i bruk ved lp avspilling. Ga opp et øyeblikk og streamet litt musikk, gikk så tilbake til problembarnet. Så var problemet plutselig borte, støyen viste seg å komme fra ledpanelene med tilhørende dimmer. Så nå sitter jeg og lytter med bateridrevene stearinlys.
    Har ikke vurdert psu, med det mener du?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    4.282
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Har ikke sett denne med tresider, har bare sett den i sort og sølv. QB er nvnt som eksempel under innstillinger i manualen så jeg tror de skal passe fint sammen.
    Spiller nå sammen med ortofon silver pu, har ikke fått testet veldig mye, men virker lovende. Hadde problemer med støy under oppstart, flyttet litt rundt på riaa og kabler, koblet fra alle komponentene som ikke var i bruk ved lp avspilling. Ga opp et øyeblikk og streamet litt musikk, gikk så tilbake til problembarnet. Så var problemet plutselig borte, støyen viste seg å komme fra ledpanelene med tilhørende dimmer. Så nå sitter jeg og lytter med bateridrevene stearinlys.
    Har ikke vurdert psu, med det mener du?
    Ah ser det er en annen modell som har tresider som alternativ (Tube Box DS2)

    Med PSU mener jeg Pro-Ject Power Box RS, Pro-Ject Audio Systems
    Om det har noe for seg aner jeg ikke, men er det finnes! :)



    Godt nyttår! :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Spissoy om det har noe for seg er jeg usikker på, ser noen av de dyrere modellene har denne speedbox innebygd. Så det er mulig den gir noen fordeler med stabil og nøyaktig hastighet men dette har jeg ikke lest nok om og ikke vurdert i første omgang.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med Phono Box RS! Sikkert en meget god RIAA. Ser veldig flott ut også synes jeg. Har selv en Stream Box RS. :)
    Har ikke sammenlignet så mye annet enn en Cabmridge 650P opp mot NLE 17, men føler ikke at jeg har veldig behov for det eller. Føler meg ganske trygg på at NLE 17 er meget god. Den begynner å bli gammel, men ser kortet fortsatt er å få kjøpt. https://www.intertechnik.de/Shop/Zu.../_CT100_1768,de,21,6597?jumped_to_result=true

    Den strømforskyninga til Phono Box RS har ikke noe med Speed Box å gjøre. Power Box RS Phono er en ekstern strømforskyning til Riaa trinnet ditt. Om det hjelper på noe aner jeg ikke. Speed Box er bygget inn på 2 Xperience SB og oppover.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    SRM
    Ut fra det jeg har lest om vision bak produksjon av NLE stemmer så tror jeg den kunne passet meg bra, men jeg gikk litt fast i sporet om balansert hele veien. Fordelene med balansert er omdiskutert har jeg oppdaget, men det gjenstår å se hva det betyr i mitt oppsett. Ut fra det jeg har lest er prinsippet dårligere på selvprodusert støy men bedre på instrålt støy. Det jeg opplever nå er at rs riaa er dårligere på innstrålt støy enn cambridge, så om ikke dette endrer seg med balansert så blir jeg skuffet. Når støyen ertemmet, dvs. ledpanelene med dimmer er avslått opplever jeg rs som mer oppløst og presis, den henger liksom bedre med.

    Ellers liker jeg lyden av lp, en god del musikk eks. Iron Maiden, Marillion og Accept låter bra på vinyl, dette er musikk jeg ikke helt får til å stemme via streaming da jeg synes det flyter ut i de høye frekvenser.
    Gjelder ikke all musikk, men det meste virker mer ekte på lp å nå kjører jeg ikke akkurat på grovsort'n lp spiller, så dette er spennende.

    Takk for opplysning ang. psu, må lese litt om dette skjønner jeg ;D

    edit: NLE har kommet med en oppgradering, har du vurdert den:confused:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Spennende sak! Vurderer denne selv faktisk! :) Fåes vel også med tresider om jeg husker riktig?
    Har også Quintet Black pickup så er litt interessant hva du synes om den!

    Har du tenkt på PSU også? :)
    Denne ser unektelig interessant ut, batteri psu.
    IMG_0588.jpg
    IMG_0589.jpg
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    657
    Antall liker
    587
    Hei og godt nytt år.
    Jaggu kastet du deg på vinyl bølgen du også.Artig med vinyl.Håper på å få stikke innom en gang men stort sett når jeg er på de kantene er det på flyet sør eller nord.VI hadde foresten vinylaften før jul på en uteplass her der folk hadde med seg vinyl og solgte .Fin happening som det var stemning for å gjenta.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei og godt nytt år.
    Jaggu kastet du deg på vinyl bølgen du også.Artig med vinyl.Håper på å få stikke innom en gang men stort sett når jeg er på de kantene er det på flyet sør eller nord.VI hadde foresten vinylaften før jul på en uteplass her der folk hadde med seg vinyl og solgte .Fin happening som det var stemning for å gjenta.
    Takk og Godt nytt år til deg også;) Om anledningen byr seg så er du veldig velkommen.
    Satser selv på et nytt besøk til deg neste gang vi er på dine kanter, var kjempetrivelig sist og ble jo vinylfrelst, så du har no litt skyld ;)
    Vinylaften hørtes ut som en glimrende ide, er nok mange som har vinyl de ikke spiller som kan komme andre til gode.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    657
    Antall liker
    587
    Ja når du er på disse kanter må du stikke innom. hender jeg mekker litt vaffler også.Ta gjerne med riaa så kan vi teste litt hvis du ønsker .Så ut som en spennende sak fått testet den skikkelig nå og hva er inntrykket?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Testet en god del ja, men som nevnt over genererte ledpanelene eller dimmeren støy.
    Jeg monterte ikke ortofon qb på xperiens spilleren siden den kom med ferdig montert pu, og jeg ville ikke tukle med denne siden jeg bestemte meg for å levere den inn igjen.
    Jeg leverte inn experiens spilleren og bestilte en extension 9 med balanserte utganger og ortofon qb.
    Håper støyproblemet forsvinner når det blir balansert hele veien, skal ut fra det jeg har lest være bedre mot innstrålt støy.
    Det var noe leveringstid på denne, så jeg venter den i slutten av februar.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.631
    Antall liker
    25.783
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Tøffe plater! Jeg har en lignende WASP singel som jeg kjøpte i ungdommen midt på 80-tallet en gang :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    De platene er bare for morroskyld, leste at det er bedre lydkvalitet på sort vinyl, men men et par utskeielser må til.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Skal på kurs i neste uke, noen i nærheten av Gol som tar imot besøk i løpet av neste uke?
    Er ikke kravstore gjesten, klarer seg med musikk på menyen, men drikker også kaffe ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.677
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da fikk du deg et lite helge ProJect å sysle med antar eg ;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Alfa denne er sikkert like underholdende:D

    Kaap du kan å leike med ord:p

    SRM jeg har noe irriterende støy når jeg skrur opp volumet, suser litt og er noe bopbop lyder. Dette kommer ikke fra xtension 9 siden det ikke blir borte om jeg kobler fra strømmen på den. Hadde støy også på xperiens 1 som ikke var xlr kabling på men den ble borte når jeg slo av lyset som består av 3 stk. 22 w LED paneler med dimming. Nå er det ingen endring om jeg slår av lyset eller om det skrus på Max som det var med xperiens. Men det er ikke stille å slik kan jeg ikke ha det, får nevrose. Høres når jeg ikke spiller musikk og skrur opp volumet, kan ikke direkte høre ulydene når jeg spiller musikk men de er nok tilstede og det legger en demper på gleden. Skal forske litt til, men tipper jeg går for Power box også, men det er jo mulig det er noe feil med RIAA, litt usikker på hvor dette ender. Men spilleren virker solid nok den.

    IMG_0472.jpg
    IMG_0471.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    alpha og north, takker for grattiser ;)
    alpha, oppblåste saker er liksom litt oppblåst :D
    north, er klassisk design for oss som liker det, finnes i flere flotte varianter, tre og farge, men kan ikke mixe mere her inne. Går i sort piano, eik og rubymackara eller hva det no het, så ble kun sort som matchet, støvmagnet men da vet man når det er på tide å svinge tua ;)
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje dumt spørsmål, men du har jordet arm/spiller til RIAA?
    Selv har jeg null problemer med støy.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje dumt spørsmål, men du har jordet arm/spiller til RIAA?
    Selv har jeg null problemer med støy.
    Ingen spørsmål er dumme, men jeg kjører xlr utgaven av xtension 9 og mener det ikke skal noen ekstra jordkabel til riaa.
    Eller tenker jeg feil, må kanskje sjekke posene på nytt
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    For å komme ulyden til livs er følgende prøvd:
    - annen plassering av riaa
    - alle andre komponenter koblet fra
    - ferritt kjerne på tilførsel til riaa

    Ulyden høres når jeg skrur opp volumet uten å spille noe.
    Ulyden er ikke fremtredende når jeg spiller men ligger som grums og roter det til.
    Hadde en kompis på besøk som hørte at lyden ble mye svakere nå jeg sto forran spilleren og riaa for å bytte plate.
    Hadde hørt dette selv men trodde det var på grunn av min plassering i forrhold til elementene det ble svakere.
    Tyder på at det er noe innstrålt støy siden støyen endrer seg etter min plassering i rommet.
    Blir plasseringsbytte av riaa nå, fikk nytt håp:rolleyes:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fikk lånt meg en dp riaa og den er helt stille så støyen er lokalisert.
    I tillegg til susing så var det en sammenhengende bopbop lyd fra pro-ject phonobox rs.
    Denne ulyden var kun fra den høyre utgangen på RIAA, når jeg byttet om på kablene ut av RIAA så flyttet lyden seg til venstre høyttaler. Etter samtale med leverandørens service verksted ser det ut som ny RIAA er på tur nordover. All skryt for god service og hyggelig samtale med Kristian Rolf ;)

    IMG_0483.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.191
    Antall liker
    16.732
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk lånt meg en dp riaa og den er helt stille så støyen er lokalisert.
    I tillegg til susing så var det en sammenhengende bopbop lyd fra pro-ject phonobox rs.
    Denne ulyden var kun fra den høyre utgangen på RIAA, når jeg byttet om på kablene ut av RIAA så flyttet lyden seg til venstre høyttaler. Etter samtale med leverandørens service verksted ser det ut som ny RIAA er på tur nordover. All skryt for god service og hyggelig samtale med Kristian Rolf ;)

    Vis vedlegget 428360
    Godt at det ser ut til å ordne seg! :) Utrolig kjedelig med utstyr som ikke fungerer som det skal.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Takk ragwo, Ja det er veldig flott når man treffer hyggelige, kunskapsrike og service innstilte personer når noe ikke stemmer helt.
    Værste sort er jo det motsatte, tør ikke tenke på utfallet en gang, hadde blitt mye ergelse i alle fall.
    Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg handlet dette nytt ;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Veldig bra du fant ut av det. Hvordan synes du det spiller nå?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn