OK folkens
da er loddet kastet og jeg har bestilt nye "tårn" fra Bert Doppenberg i Nederland(NL ;D)
de vil bli bygget som "stable-bare" ventilerte kasser på snaue 400 bruttoliter stykk med 2 stykk BD15 per kasse dvs 4 per side.
dette skal drives av en stykk bd30 (30watt 8ohm)analog chipamp per kasse(à 2 stykk 15 ohms elementer)
selve kassen er bygget opp med et matrix interiør i 15mm bjerk kryssfiner med 15mm utvendige vegger og 30mm mdf frontbaffel med en port på siden av fronten
kassen fylles med dempemateriale og tunes i NL med elementene som leveres til meg
iflg Bert blir følsomhet optimalisert til 103dB@25hz som er minus 3 db punktet
tror han lurer elementet til å se en større kasse for å oppnå dette resultatet,men han holder kortene tett til brystet..
på den annen side leverer han ALLTID det han lover...
i tillegg kommer jeg til å bygge et tilsvarende param. eq som jeg bygget til mine andre basser,basert på prosjekt 28 fra Rod Elliot i Elliot Designs "down under"
dette fungerte glimrende på de gamle tårnene og kommer til å gjøre det igjen.
brukes fortrinnsvis til å redusere pukler i romresponsen
ampene kobles til utg.på mine 300B blokker for beste integrasjon og deles med to lavpass filtre i en slags "dual slope" 6db/okt @95hz og @120hz for å blende inn med den akustiske avrullingen av de s.k. basshornene på Trio "satelittene" som begynner ganske bratt på 140hz i min stue/lyttepos.
disse lavpassfilterne er i form av R1/C1 og R2/C2 på signalet inn til bassampen.
har hittil brukt AN 2 watt tantalmotstand og ICL polyprop,men vurderer å erstatte det med Duelund komponenter.
deretter kommer Elliot´s parametriske eq.som feeder 2stykk BD30.
kabling til bassen blir fintsølv i bomull
alle elementene skal ha Bybee-filtre på pluss og minusterminalen som jeg har vært fornøyd med hittil
that´s it
ETA Drøbak rundt påske
mvh
Leif