Kult! Skriv gjerne litt mer om den løsningen og hvordan ting er satt opp. Kan du streame over WLAN?
Børge
Raspberry pi er en knøtt liten "pc" med arm chip fra broadcom, Primært utviklet av en veledig organisasjon for å være en billig måte i skoler for å lære barn enkel programmering. min utgave har 256Mb ram og bruker et sd minnekort som lagring av Operativ systemet. Den som selges nå her 512MB Ram.
Hele "pcen" får strømm via USB, bruker selv en mobil lader jeg hadde liggende...var også grunnen til at den hakket litt med dacen da den også trekker strømm over USBen.
Kortet har forøvrig nettverkstilkobling, HDMI ut og USB
Her er link til "PC" kortet:
Raspberry Pi | An ARM GNU/Linux box for $25. Take a byte!
Kan kjøpes her i norge via diverse nettbutikker.
Løsningen kjører spesielt tilpasset Linux, som er kompatibelt med maskinvaren, finnes et godt utvalg, Har tidligere brukt RaspBMC som er en distro som kun inneholder XBMC media center, for vanlig musikk og video avspilling over HDMI.
Men tanken slo meg at den må jo egne seg som en ren musikkavspiller med USB DAC støtte, og andre har også tenkt den tanken. Finnes ihvertfall 2 eller 3 distroer tiltenkt DAC støtte.
Den jeg kjører nå er Raspyfi
RaspyFi - Pi never sounded so good!
Men den er slått sammen med en annen distro og heter nå volumio
http://www.volumio.com/
Disse distroene har støtte for en god del DACer rett ut av boksen...uten noe konfig. Det eneste en må gjøre er å legg til musikken en har delt i hjemmenettverket, eller ha det på usb/usbdisk
Denne distroen er beregnet for å kunne kjøre uten TV, og grensesnittet styres via nettbrett/smartmobil/tv. Tv en viser bare standard dos/ terminal vindu
Støtter ganske mange lydformater...inkl FLAC og 24 bit FLAC hvis du har DAC som støtter det :-D
Jeg har mine filer liggende på et NAS i hjemmenettverket og det streames uten problemer
Enkelt, men pent grensesnitt som er lett å navigere i.
I og med at streamere som bruker ekstern dac kun er transport av data, så bør ikke dette bety noe for lydkvaliteten (ikke for mine ører i hvertfall)
Kostnad:
Qnktc dac : 1200
Raspberry PI 285+ frakt
kabinett og kabler til raspberry PIen (usb kabel til usb hub, HDMI kabel, kabinett og minnekort ) ca 300
Signal kabel(DAC til Forsterker):??? bruker en moster kabel til rundt 4-500 som jeg hadde liggende
Usb hub med strøm : 99kr
Totalt ca 2000 med DACen
Bruk en gammel mobil lader for strømm til Raspberry Pien 0 kr i kostnad
Og hvis en har et ekstra SD kort så kan en ha Raspbmc distro på den og bruke den til avspilling av film og bilder i tillegg.
Mange har kanskje allerede hdmi kabler, sdkort signal kabel og usb kabel fra før av liggende hjemme....og kan da slippe å handle disse...og spare noen hundrelapper!
Dette er i hvertfall min løsning, som jeg er veldig fornøyd med.