AudioPhysic
Hi-Fi entusiast
Veldig fin spiller dette og, en TD 145 mk2
Grunnet hvordan plinthet er konstruert på TD3xx så må man jo gå frem på en litt annen måte enn ved de som har hel topplate. Èn vei å gå er jo evt. å få lagt på en annen type finér og få lakkert det med x-antall lag lakk. Det ser ut til at den er den løsningen som er valgt på den avbildede 316.Fornøyelig å se bilder av gamle, renoverte Thorens,er. Mange flotte spillere der ute.
Kjenner det klør i fingrene etter å finne på noe med min 318. Stopper litt på at jeg kjenner mine begrensninger.
Her er et bilde av en 316
Vis vedlegget 293514
Jeg hadde (subjektivt) gått for en vintage spiller (eks. TD- 160, 145, 147, 318, 320, 2001, 3001, 115, 125).
/QUOTE]
Kan varmt anbefale eldre modeller som bruker tonearmen TP-90. Armen har utskiftbart headshell og armen regnes av mange som noe av det beste som Thorens har laget. Jeg bruker en Ortofon MC og har ikke tidligere hørt en så god match og gode sporingsegenskaper på vanskelige plater. Men man må bruke en digital nåltrykksvekt da det ikke blir særlig nøyaktig å basere seg på skaleringen på motvekten til tonearmen, men det tror jeg gjelder de fleste med roterende justering av motvekten.
Har du sjekket manualen til TD160?Hei. Jeg skal få frest ut ett nytt plinth til en TD160. Er det noen som har de innvendige målene som trengs for å frese ut nødvendig plass til drivverk? Eller en link til en plantegning av ett slikt prosjekt? Skal bruke CNC maskin.
Det er i det minste inspirasjon å finne her: The Analog Dept. muligens også mer konkrete tegninger og mål.Har du sjekket manualen til TD160?Hei. Jeg skal få frest ut ett nytt plinth til en TD160. Er det noen som har de innvendige målene som trengs for å frese ut nødvendig plass til drivverk? Eller en link til en plantegning av ett slikt prosjekt? Skal bruke CNC maskin.
Hvis du har den gamle er du jo reddet.Det er i det minste inspirasjon og finne her: The Analog Dept. muligens også mer konkrete tegninger og mål.Har du sjekket manualen til TD160?Hei. Jeg skal få frest ut ett nytt plinth til en TD160. Er det noen som har de innvendige målene som trengs for å frese ut nødvendig plass til drivverk? Eller en link til en plantegning av ett slikt prosjekt? Skal bruke CNC maskin.
mvh
KJ
Ettersom du spør, så har du vel ikke et gammelt plinth som mal?Hei. Jeg skal få frest ut ett nytt plinth til en TD160. Er det noen som har de innvendige målene som trengs for å frese ut nødvendig plass til drivverk? Eller en link til en plantegning av ett slikt prosjekt? Skal bruke CNC maskin.
Hei og takk for innspill. Joa, jeg har både plinth og det hele. Var bare ute etter en link/quick fix på det. Jeg har målene til gammel plinth, men tenkte jeg skulle la det være mer ´fyll´igjen inne, for tyngde. Jeg skal skjære ut plinth at fire eikeplater limt sammen og frese ut akkurat nok til at drivverket får plass. (Pluss litt luftEttersom du spør, så har du vel ikke et gammelt plinth som mal?Hei. Jeg skal få frest ut ett nytt plinth til en TD160. Er det noen som har de innvendige målene som trengs for å frese ut nødvendig plass til drivverk? Eller en link til en plantegning av ett slikt prosjekt? Skal bruke CNC maskin.
Jeg skulle kanskje tro at @Soundscape kunne ha, da jeg minnes han fikk laget et nytt til en av sine spillere.
Jeg forsøkte å google litt, men fant ikke noe umiddelbart. Om ingen andre har mål lett tilgjengelig, så kan jeg alltids få tatt noen mål av min TD145 MkI. Det skal være de samme målene på den, men fordrer at jeg tar av bunnplaten.
Etter det jeg har sett, har 320 en mellomtallerken i metall ikke plast som 318.I min uvitenhet spør jeg.
Hva er forskjell på 318 og 320?
Type tonearm varierer med både modell og versjon (årgang). Ellers ser det ut til at det er riktig med ulikt materiale i sub-platter og kraftigere lager.Etter det jeg har sett, har 320 en mellomtallerken i metall ikke plast som 318.
Sikkert også da noe kraftigere lager.
I tillegg har jo mine to forskjellige tonearmer. TP16 Mk IV på 320, og TP21 på 318.
Ikke lett å få tak i en brukt TP90 arm, de få gangene jeg har sett en så koster de skjorta. Det er nesten lettere, å billigere å kjøpe en spiller med TP90 arm.^ Mht armbytte, så er det nok noen som i såfall vil hevde at det er bortkastet å kjøpe en brukt TP90 arm (om man da ikke får tak i en til en veldig lav pris) og heller gå for en god Rega arm. Mulig de i såfall har rett i det. Jeg vet ikke, men TP90 er jo generelt karakterisert som en av de bedre Thorens armene.
Takk for tipset. greit å ta med segDet man bør ha litt i baktankene ved vurdering av armer til en fjæropphengt spiller er totalvekten på selve armen.
Takker for svar ptb. Litt av morroa blir jo å finne ut av detteGratulerer med (snart) ny spiller. Moro at ikke alle er main-stream og kjøper en Rega eller Pro-Ject.
Som du nevner selv så skal spilleren være satt opp med riktig innstilling av PU. Det du må gjøre er å justere stifttrykket og antiskate-loddet. Det er mulig at spilleren leveres med motvektsloddet på, og at dette er pre-justert. Allikevel skader det ikke å kontrollere dette.
Det følger helt sikkert info om hvordan du justerer stifttrykket og antiskate, men en digital stifttrykkmåler er dog det beste.
Det var vel denne jeg også kom frem til som en mulig kandidat. Med eller uten logo er ikke så viktig bare den virkerF.eks. denne:
Pro-Ject Measure-it - Sølv - Platespillertilbehør - Tilbehør
Jeg antar at du har kjøpt spilleren hos Audio Norge?
De har i såfall også denne vekten. Den har ikke Pro-Ject logo´n, men er den samme.
Mindre enn????
Har du regnet med frakt og mva?