Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fornøyelig å se bilder av gamle, renoverte Thorens,er. Mange flotte spillere der ute.
    Kjenner det klør i fingrene etter å finne på noe med min 318. Stopper litt på at jeg kjenner mine begrensninger.

Her er et bilde av en 316

Vis vedlegget 293514
    Grunnet hvordan plinthet er konstruert på TD3xx så må man jo gå frem på en litt annen måte enn ved de som har hel topplate. Èn vei å gå er jo evt. å få lagt på en annen type finér og få lakkert det med x-antall lag lakk. Det ser ut til at den er den løsningen som er valgt på den avbildede 316.

Det gjelder forøvrig de spillerne som @AudioPhysic linker til. Det er mdf plinth m/finér - og ikke heltre.

Sist redigert:

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde (subjektivt) gått for en vintage spiller (eks. TD- 160, 145, 147, 318, 320, 2001, 3001, 115, 125).
    /QUOTE]

Kan varmt anbefale eldre modeller som bruker tonearmen TP-90. Armen har utskiftbart headshell og armen regnes av mange som noe av det beste som Thorens har laget. Jeg bruker en Ortofon MC og har ikke tidligere hørt en så god match og gode sporingsegenskaper på vanskelige plater. Men man må bruke en digital nåltrykksvekt da det ikke blir særlig nøyaktig å basere seg på skaleringen på motvekten til tonearmen, men det tror jeg gjelder de fleste med roterende justering av motvekten.
    13988495714_0bb2bf97c6.jpg

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Jeg skal få frest ut ett nytt plinth til en TD160. Er det noen som har de innvendige målene som trengs for å frese ut nødvendig plass til drivverk? Eller en link til en plantegning av ett slikt prosjekt? Skal bruke CNC maskin.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hei. Jeg skal få frest ut ett nytt plinth til en TD160. Er det noen som har de innvendige målene som trengs for å frese ut nødvendig plass til drivverk? Eller en link til en plantegning av ett slikt prosjekt? Skal bruke CNC maskin.
    Har du sjekket manualen til TD160?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Det er i det minste inspirasjon å finne her: The Analog Dept. muligens også mer konkrete tegninger og mål.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det er i det minste inspirasjon og finne her: The Analog Dept. muligens også mer konkrete tegninger og mål.

mvh
    KJ
    Hvis du har den gamle er du jo reddet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ettersom du spør, så har du vel ikke et gammelt plinth som mal?

Jeg skulle kanskje tro at @Soundscape kunne ha, da jeg minnes han fikk laget et nytt til en av sine spillere.

Jeg forsøkte å google litt, men fant ikke noe umiddelbart. Om ingen andre har mål lett tilgjengelig, så kan jeg alltids få tatt noen mål av min TD145 MkI. Det skal være de samme målene på den, men fordrer at jeg tar av bunnplaten.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    image.jpg

Noen ganger er lykka bedre enn forstanden :) Tok motvillig en søndagstur ut for å handle, måtte parkere litt utenom min vante rute og gikk derfor innom en forretning av ren tilfeldighet, og kom over denne :)

Litt mekking og tlc, etter 30 timer er den oppe og går :)))

mvh.
    Stian

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ettersom du spør, så har du vel ikke et gammelt plinth som mal?

Jeg skulle kanskje tro at @Soundscape kunne ha, da jeg minnes han fikk laget et nytt til en av sine spillere.

Jeg forsøkte å google litt, men fant ikke noe umiddelbart. Om ingen andre har mål lett tilgjengelig, så kan jeg alltids få tatt noen mål av min TD145 MkI. Det skal være de samme målene på den, men fordrer at jeg tar av bunnplaten.
    Hei og takk for innspill. Joa, jeg har både plinth og det hele. Var bare ute etter en link/quick fix på det. Jeg har målene til gammel plinth, men tenkte jeg skulle la det være mer ´fyll´igjen inne, for tyngde. Jeg skal skjære ut plinth at fire eikeplater limt sammen og frese ut akkurat nok til at drivverket får plass. (Pluss litt luft :)

Eller takk for gode råd og tips til dere :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ok. Ja slipper jeg å styre med målinger da:).

Nå er det vel langt fra alle som anbefaler å redusere det innvendige "volumet" i disse plinth. Det kan/vil påvirke lydkarakteristikken. Jeg var selv inne på tanken om noe tilsvarende da jeg bygde om TD150`n, men fikk noen avbefalinger mht det.

Hvilken innvirkning det vil/kan ha på lydkarakteristikken finner man jo ut ved å prøve.

Uansett - jeg tar det forgitt at du tar tilstrekkelig hensyn til avfjæring av sub-platter og armbord. Og - det er kanskje lønnsomt å tenke på enkel tilgang til å justere fjærene. Hvorvidt lageret utvikler såpass med "varme" at det med fordel også bør ha tilgang til luft er jeg usikker på.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Er definitivt Thorens-venn da jeg har eid 160, 166, 318, 321 og eier 320mkII og en nyervervet 160II i god stand som skal bli enda finere. Tips til pu for 166II tas mot. Alle prisklasser....

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    I min uvitenhet spør jeg.
    Hva er forskjell på 318 og 320?
    Etter det jeg har sett, har 320 en mellomtallerken i metall ikke plast som 318.
    Sikkert også da noe kraftigere lager.
    I tillegg har jo mine to forskjellige tonearmer. TP16 Mk IV på 320, og TP21 på 318.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel bedre/større dimensjon på lageret i 320 iallfall. Annen/bedre arm. Annen motor? Husker ikke. Jeg kunne også googlet men gadd ikke i farten :D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Etter det jeg har sett, har 320 en mellomtallerken i metall ikke plast som 318.
    Sikkert også da noe kraftigere lager.
    I tillegg har jo mine to forskjellige tonearmer. TP16 Mk IV på 320, og TP21 på 318.
    Type tonearm varierer med både modell og versjon (årgang). Ellers ser det ut til at det er riktig med ulikt materiale i sub-platter og kraftigere lager.
    Her er en oversikt:

http://www.thorens-info.de/300er-Serie.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Det er korrekt. Forskjellen er annen innertallerken (plast i 318 og sink i 320), lager og armer. Ellers er de stort sett like. Jeg har 320, har hatt 318 og 321 (320 uten arm) tidligere og mener dette var forskjellene.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    TD 320 blir ihvertfall stående en stund. Liker disse spillerne utseendemessig, og de spiller ganske bra også.
    Mulig jeg vurderer å bytte arm etterhvert. TP90 går jo for å være meget bra.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Mht armbytte, så er det nok noen som i såfall vil hevde at det er bortkastet å kjøpe en brukt TP90 arm (om man da ikke får tak i en til en veldig lav pris) og heller gå for en god Rega arm. Mulig de i såfall har rett i det. Jeg vet ikke, men TP90 er jo generelt karakterisert som en av de bedre Thorens armene.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    ^ Mht armbytte, så er det nok noen som i såfall vil hevde at det er bortkastet å kjøpe en brukt TP90 arm (om man da ikke får tak i en til en veldig lav pris) og heller gå for en god Rega arm. Mulig de i såfall har rett i det. Jeg vet ikke, men TP90 er jo generelt karakterisert som en av de bedre Thorens armene.
    Ikke lett å få tak i en brukt TP90 arm, de få gangene jeg har sett en så koster de skjorta. Det er nesten lettere, å billigere å kjøpe en spiller med TP90 arm.:confused:
    Ikke lett å vurdere hvor gode disse Thorens armene egentlig er heller.

Jeg har jo vært inne på tanken om å kjøpe en Jelcoarm, men vi får se hva det blir. Har tenkt å bruke god tid på dette. Blir en lærerik og spennende utfordring. Som nybegynner, er det en vei å gå først.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det man bør ha litt i baktankene ved vurdering av armer til en fjæropphengt spiller er totalvekten på selve armen.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Siden det er litt arm prat her:
    Jeg kjøpte min 160B Mk II tidlig på 1980-tallet.
    Den kom med originalmontert SME III arm. I bunnen står det faktisk en "S" til slutt.
    Hvordan er denne i forhold til Thorens armer som var aktuelle til denne spilleren?
    Jeg bruker en Ortofon 2m Black.

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Hei

Da har jeg en Thorens TD 203 på vei til meg.

Har ikke hatt platesnurrer siden midt på det glade 80 tallet så jeg håper dere "bærer over" med fremtidige spørsmål vedr spilleren min :confused:

Er meget spent på å få børstet støv av platesamlingen og få litt "peiskoslyd" i anlegget igjen :)

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg fått bekreftet levering av spilleren i morgen ettermiddag/kveld :)

Noen av dere som har noen gode "stalltips" i forb med oppkobling og innstillinger etc.

Har forstått det slik at den leveres nesten ready to go, men er det noe jeg bør bruke litt ekstra tid på, eller er det bare plug & play ?

Har ikke erfaring med justering av nåletrykk etc, men dette skal jeg selvfølgelig lese meg litt opp på :confused:.

Gleder meg uansett til å kunne spille litt plater igjen :p

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med (snart) ny spiller. Moro at ikke alle er main-stream og kjøper en Rega eller Pro-Ject:).

Som du nevner selv så skal spilleren være satt opp med riktig innstilling av PU. Det du må gjøre er å justere stifttrykket og antiskate-loddet. Det er mulig at spilleren leveres med motvektsloddet på, og at dette er pre-justert. Allikevel skader det ikke å kontrollere dette.
    Det følger helt sikkert info om hvordan du justerer stifttrykket og antiskate, men en digital stifttrykkmåler er dog det beste.

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med (snart) ny spiller. Moro at ikke alle er main-stream og kjøper en Rega eller Pro-Ject:).

Som du nevner selv så skal spilleren være satt opp med riktig innstilling av PU. Det du må gjøre er å justere stifttrykket og antiskate-loddet. Det er mulig at spilleren leveres med motvektsloddet på, og at dette er pre-justert. Allikevel skader det ikke å kontrollere dette.
    Det følger helt sikkert info om hvordan du justerer stifttrykket og antiskate, men en digital stifttrykkmåler er dog det beste.
    Takker for svar ptb. Litt av morroa blir jo å finne ut av dette :confused:

Har du noen tips/link vedr en digital stifttrykkmåler som er enkel og grei å bruke ?

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Da er jeg endelig i gang med å koble opp platespilleren.

Men jeg opplever støyproblemer i forb med jordingen.

Jeg har festet jordingskabelen til "Phono jordingen" på forsterkeren men det gir uansett en konstant brummelyd.

Har også prøvd uten å koble til jordingen, men det ble bare enda verre.

Dersom jeg tar fingeren borti jordingsskruen mens ledningen er på så blir det tyst som graven :confused::confused::confused:

Noen tips ?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Du får tydeligvis ikke tilstrekkelig jord. Har du forsøkt å feste kablen til andre punkter/steder?

Moderathifi!

Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Ny plinth til 160 B mk2?

Jeg vurderer å skifte plinth til min 160 B mk2. Har sett opptil flere fine på, eks. i Valnøtt. Dette er dog på ebay og må bestilles fra USA osv. Vurderer også å lage en, dvs.: få noen som er kyndige til å gjøre det :) For noen som kan litt finsnekring bør vel en slik plinth være et overkommelig prosjekt? Er det noen som har tips/erfaringer med dette? Som evt. kan anbefale noen (evt. seg selv) til en slik jobb?

ps! Vet ikke om jeg fikk lagt ut denne meldingen på "rett" sted..., tar evt. imot tips til det og!

mhv
    Ole Jacob

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Ser det ligger ute en Thorens TD520, Ubrukt i eske. Har dere noen aning om prisen ligger på riktig nivå?
    Ser på hifishark og ebay at de har gått for mindre enn det han vil ha. (17.500,-)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Hvor mange historiske salg fant du, Audiomix? Jeg er ikke en racer på google, men jeg fant da noen. Jeg tenker ikke på hva de ligger utlyst til. Der bruker jeg hifishark.com.
    Har regnet med frakt, men ikke mva. Ser at de har gått for 12-1500 EUR (og fra GBP800-1400) Så det varierer litt.
    Men det jeg lurer på er jo første rekke; Er det verdt det? :) Som ett vennlig spm til andre Thorens venner.
    Mindre enn????
    Har du regnet med frakt og mva?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Når du kommer såpass opp i pris er det alltid vanskelig å si om en spiller (eller annet) er verdt prisen. Hvor mye kan prisen for "litt bedre" forsvares å være?
    Jeg tror jeg hadde strukket meg et stykke over eBay pris hvis samme spiller kunne kjøpes lokalt. Jeg har to ganger kjøpte Thorens på eBay. Kun den ene har jeg mottatt. En kjeltring i Tyskland leverte aldri.

Lenger opp skrev jeg dette:
    Siden det er litt arm prat her:
    Jeg kjøpte min 160B Mk II tidlig på 1980-tallet.
    Den kom med originalmontert SME III arm. I bunnen står det faktisk en "S" til slutt.
    Hvordan er denne i forhold til Thorens armer som var aktuelle til denne spilleren?
    Jeg bruker en Ortofon 2m Black.

Fikke ingen kommentar, men Gunnar Brekke ringte:
    Du trenger ikke se deg om etter noe annet.
    Det finnes selvfølgelig spillere som er bedre og mye dyrere.
    Jeg har hatt min siden ny og betalte kr 2800,-
    Senere har jeg kostet på en Ortofon 2m Black til kr 4000,-.
    Nesten 30 år mellom de to kjøpene.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn