Hei Zerostat.
Gratulerer med griselekker spiller og arm. Det blir ikke noe særlig mer klassisk enn dette...
For info om platespiller generelt se min Vinyl ABC i fidelity 56 (side 92) :
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf
Min overhengkalkulator finner du her (side 3 / innlegg 3) :
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html
Horisontal sporingsvinkel (HTA) justerer du ved å få;
cantileveret på pickupen - paralell med nullpunktstreken
(
ikke huset på pickupen) som pikail påpeker (se bilde) :
Vis vedlegget 322087
Siden din TD-160 er en Super, er det minimalt med modifikasjoner det er nødvendig å utføre,
men jeg vil anbefale å erstatte den tjukke gummimatta med en tynnere filtmatte; Rega eller
aller helst ProJect sin. Det får spilleren til å fremstå som litt friskere og mer dynamisk.
Plasserer spilleren på et modifisert Ikea LACK bord for ytterlige dynamikk.
SME 3009 Improved (med fast headshell) armen ser helt riktig ut på denne spilleren, men
den knøttlille monteringsplaten i det flytende opphenget byr på visse utfordringer:
- Fram og tilbake (overhengs-) justeringen må plasseres paralellt med monteringsplaten
..snarere en på radien pekende mot tallerkenens midt. Det innebærer at man må skyve
..armen lengre tilbake i sporet sitt enn man måtte om armen er montert på radien.
- SME-armen er litt i lengste laget for denne spilleren.
Til sammen betyr dette at armen festes litt vel langt bak (estetisk) og man risikerer at
motvektsloddet kan komme borti lokket.
For å utbedre dette
noe kan man gå for
High Fidelity geometrien (som jeg alltid anbefaler)
som vil skyve armen ca. 1,5 mm frem - eller
Løvgren A (Baerwald)
geometrien som vil skyve
armen ca. 3 mm fram - i begge tilfeller i forhold til
Stevenson geometrien. Protraktorer for disse
alternative geometriene finner du på nett. Det bør være nok "plass" i SME shellets faste skruehull
til å vri pickupen i rett posisjon - også med disse geometriene.
Ellers bør du vurdere om Ortofon Quintet Blue er den pickupen du skal bruke i denne armen.
Pickupen er stiv (compliance = 15 (ved 10 Hz)) og passer nok bedre i tyngre og bedre lagrede
armer. Derfor ville en
Ortofon 2M Black (eller en
Sound Smith Carmen medium compliance) vært
mye bedre alternativer å montere i denne tonearmen. (Disse kan dessuten kobles direkte til en ren
MM RIAA som
Graham Slee ERA V som er et fantastisk valg av alternativ RIAA (ref annen tråd).
Man kan selvfølgelig øke armmassen fra Improved armens 6,5 gram til noe mer ved å benytte lodd
i shellet (og dermed tyngre motvektslodd som du antyder) men for stor masse vil være litt i tøffeste
laget for armens
stålkniv i nylon vugge vertikallager. Nylon vuggen kan erstattes med en bronsje
vugge, men da begynner vi å snakke om store og relativt kostbare modifikasjoner.
Nei, da er det bedre å benytte en bedre egnet pickup til armen.
Ring meg om du har noen flere spørsmål...
mvh
Gunnar Brekke