jorwed_
Audio Arkeologen
jeg synes denne var heldig
Man trår sjeldent feil med en ThorensHar lest endel i denne tråden og nå får jeg lyst til å prøve ut en Thorens spiller. Noen modeller jeg bør sikte på? Er litt der hvor det er spennende å innovere så lenge spilleren inviterer til det.. bør ikke koste skjorta i innsteget.
Nydelig PtbSånn ble min TD-150 tilslutt:
Vis vedlegget 669944
Kraftigere finert plinth, Linn Akito 2 tonearm, Chrome tallerken, DIY topplate og armbord, Echstein støvdeksel m/Linn hengsler med mer.
Som nevnt måtte jeg sette inn en motvekt på subchassiet for å balansere fjæringen.
Jaja, som sagt en fin spiller, men alle disse som er pussa opp minner meg om Pro-Ject/Rega osv, selv om det ikke på noen måter er det samme. Min spiller trengte ny reim og rca-kabler, som jeg fikk tak i ganske fort, kjøpt strøken utenom disse to tingene. Ønsker meg på sikt en original td160 i palisander også, med arm som støtter mc-pickup, da det er noe jeg kunne tenkt meg å prøve. Hadde vært fint med platespiller i anlegg nr.2, så den havner sikkert dit.^ Litt smak/behag det der. Utgangspunktet mitt var en temmelig lurvete spiller, så det var "umulig" å sette den tilbake til fin original stand. Men lager, motor og subchassiet var bra.
Jeg kunne også tenkt meg å få en mer vedlikeholdsfri overflate og slippe poleringen jeg må gjøre nå. Er det så enkelt som å levere inn tallerken til forkromming? Det finnes et firma med lang erfaring i nabobyen...^ Ja, jeg har maskinpolert tallerken på min TD 2001:
Vis vedlegget 670045
Polerte også opp tallerkene på 2 tidligere Thorens spillere jeg hadde.
Det blir blankt og fint det også, men den sink-legeringen som er i disse tallerkene er notoriske mht oksydering, så selv om man vokser de i etterkant av poleringen, så må de freshes opp jevnlig.
Samtidig, så er det etter min mening 2 ulike visuelle uttrykk i polert vs chrome
Med mindre en skal balansere ut det flytende chassiset med vekter så bør en erstatningstonearm veie omtrent like mye eller kanskje litt mindre enn originalen. Når det er sagt, det er et klassisk drivverk som «kler» klassiske tonearmer. Det åpenbare alternativet er en SME3009. Tipper også en S formet Jelcoarm kan bli bra. For et mer «moderne» uttrykk tipper jeg Reagarmer fungere fint, den gjør i alle fal det på min TD166.Kaster ut et spørsmål til. Er det noen tonearmer som utmerker seg som gode til TD 150?
Har ikke hatt en fungerende 150 selv, men har til gjengjelde hatt et par 160. Har benyttet både SME 3009 og Rega RB 300 med stort hell på disse. SME-armen er vel den som ser best ut (min mening) .Kaster ut et spørsmål til. Er det noen tonearmer som utmerker seg som gode til TD 150?
Det var en fin og enkel løsning som muliggjør bruk av mange ulike armer så lenge armboard tillater det. Jeg har vurdert om jeg skal øke størrelsen litt på armboard. Ser noen går i retning av LP12 størrelse og div netthandler selger utstyr til dette (dog av usikker kvalitet)De fleste armer med max 9" lengde vil fungere fint, men vær obs på at TD 150 har et mye smalere plinth enn de øvrige Thorens spillerne. Du vil kunne støte på noen utfordringer med enkelte armer som evt har løsninger (kabel/innfesting) som "bygger" mye bakover eller mot høyre under armbordet. Det er også viktig at armkabelen kan routes slik at den ikke hindrer "fri" bevegelse av det fjærende opphenget.
Der samme gjelder for så vidt også der armen bygger "mye" bakover, eller på høyre side. Da vil den kunne komme i konflikt med støvdeksel. Originalt støvdeksel på TD 150 hadde utsparring mht dette.
Det siste er som både KJ og jeg tidligere har nevnt: Den originale tonearmen veide "nothing" og de fleste armer det vil være naturlig å bruke veier såpass mye mer at en motvekt må til for å få balansert subchassiet tilstrekkelig.
Edit: Her er bilde som viser hvordan jeg løste det:
Vis vedlegget 670182
Det er bra en kan flekse litt i materialvalget. Jeg ser også på mulighetene med en ny plinth. Siden dybdemålene er nesten like Linns LP12 så tenker jeg at jeg gjør spilleren tilsvarene bred og dermed få muligheten til å lage/kjøpe armboard for flere typer armer uten å få plassproblemer.^ Du har jo litt alternativer for armbord. Ulike materialer kan/vil (i begrenset grad) påvirke lyden. Men, det kan jo være smart å tenke vekt i den sammenheng også.
Fin video, men problemet er at jeg ikke ser/forstår hvordan armen demonteres fra armbordet på MK 1Mkii, men tror kanskje denne gir en pekepin?