Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Er nok mulig å få den solgt, Vreden..men det der er litt før min tid..
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ved ren flaks fikk jeg fatt i en original-PU fra sent 60-tall til tonearmen jeg har på en TD 124/II.
    NOS pick-up, som jeg kunne konstatere var uspilt da den kom i hus.

    Ville den spille godt, tro. Gamle greier, men konstruksjonen er slik at tradisjonell elding ikke har innvirkning. Nå sitter jeg og smiler stort til SADEs Promise, flott gjengivelse, med rælgammal PU.
    Kjøpte den mest for å ha originalhylse til PUen jeg vanligvis bruker (hylsen dekker arbeidende deler), men morsomt at det spiller så overbevisende naturlig etter over førti ubrukte år.

    202007d1370171272-dagens-loppemarked-funn-165564366_fe44d785-74a5-420d-b9b8-bb058afbaced.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg må nok melde meg inn her etter å ha kjøpt en Thorens nok en gang. Det er vel femte gangen dette, TD160, TD166, TD318, TD321 og nå TD320Mk II i veldig bra stand. Har ikke fått testet den skikkelig enda, men regner med å få den i gang selv om reima hoppet av ved oppstart og armlifterknappen ikke vil stå i nedeposisjon. Den sklir tilbake til opp. Åpner den en dag og ser hva som er problemet. Kanskje noen her har vært borti lignende?

    EDIT:
    Det kan se ut i manualen at den går automatisk i opp når hastighetsvelgeren står i stop. Hehe, må visst prøves.
     
    Sist redigert:

    Kim-a_84

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Hei, jeg har for ikke lengesiden arvet en Thorens spiller, men har ikke så greie på platespillere. Er ny i game der, Det er asså en Thorens TD2001. Hva mer det er på den vet ikke jeg. Men om noen kan fortelle om det er noe bra eller bar noe tjafs jeg har fått meg ?
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    ser ut til at 2001 er en kjempeflott spiller. den ligger mye nærmere min 520 enn spillerne i 300-serien.

    Ville vært glad for denne !

    mvh.
    Stian
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Langtfra tjafs, det der..den er tvertimot svært god..En Goldring 2500 på den, så..
     
    Sist redigert:

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    ENDELIG... Etter lang leting og mye avertering etter hengsler til min TD 160 super, så fikk jeg tak i et par fra Danmark.
    Synes det er helt utrolig at ingen hadde noe slikt her i Norge.
    STOR TAKK til Bo som tipset om delene i Danmark
    IMG_5437_edited-1.jpg

    Nå er det bare å finne tid til montering av delene
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Flottere enn ny!
    Er det annet som skiller denne fra en standard enn lageret?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker Audiomix
    spilleren er originalt dempet innvendig med bitumen (blygummi) samt at det vel var noen småtweaks extra.
    Har lagt ut en egen moddetråd på min spiller under vinylavdelingen her på sentralen
    Mvh Jan I
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har etterhvert kjøpt litt for mange platespillere av diverse varianter, men har hele tiden hatt et ønske om å finne en betalbar Td124. Inspirert av enn annens gullfunn på finn, så jeg gjennom nye annonser på Finn på lørdag, og kom over en TD124 til salgs i Fredrikstad.

    Denne er nå på vei hjem til meg:
    bth_TD124_zps72dd08fb.jpg

    Og jeg gleder meg stort til å få den i hus.
    Jeg vil etterhvert lage en plinth og montere en Ortofon AS212 tonearm som jeg har liggende.

    TD124 synes jeg er den peneste platespilleren som er laget!
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Dette blir min første erfaring med TD124, og er derfor veldig spent på hva jeg har i vente:)
    Jeg har lest litt om denne blant annet i Art Dudley sin spalte i Stereophile.

    Er det noe spesielt jeg må sjekke før jeg setter på strøm eller andre ting å være obs på?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har etterhvert kjøpt litt for mange platespillere av diverse varianter, men har hele tiden hatt et ønske om å finne en betalbar Td124. Inspirert av enn annens gullfunn på finn, så jeg gjennom nye annonser på Finn på lørdag, og kom over en TD124 til salgs i Fredrikstad.

    Denne er nå på vei hjem til meg:
    Vis vedlegget 206025
    Og jeg gleder meg stort til å få den i hus.
    Jeg vil etterhvert lage en plinth og montere en Ortofon AS212 tonearm som jeg har liggende.

    TD124 synes jeg er den peneste platespilleren som er laget!
    Gratulerer! Den ser ut som et funn. Her finner du en god del informasjon - i tillegg er det noen innlegg tidligere i denne tråden om rehabilitering av TD124.

    Thorens TD 124 / TD124 Mk2 and TD-224 Legendary Vintage Turntables
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fikk den i går ettermiddag, og det var som på julaften når jeg pakket den opp. Til min store glede var den kjempefin. Ikke en ripe i lakken, og alt ser og kjennes helt fint ut. Fikk laget meg en enkel plinth i går kveld, og fikk startet den opp. Den fungerer godt, og det er lite tegn til vibrasjoner.
    Det neste blir å få på plass tonearm og pickup for test.

    Jeg er faktisk svært glad for å ha kjøpt dette smykket av en platespiller for kr 4000. Det er totalt umulig å få kjøpt noe nytt som har samme utstråling for tilnærmelsesvis samme pris. Lydmessig aner jeg ikke enda, og er spent på hvordan den vil fungere i praksis.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ahhh, strøken TD124 til den prisen er bare å gratulere, igjen. De er ikke så vanskelige å sette opp som enkelte skal ha det til, men det er en del å hente på å bruke rett olje, gå over motor og sjekke drivhjul, samt ha rett type bånd fra motor til mellomhjulet. (For stramt er ikke bra, og mange av dem som er i salg er altfor stramme).
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takker for vennlig ord! Har lest gjennom denne tråden og dine innlegg om TD124 med stor interesse.

    Det medfølgende armbrettet viste seg å være boret for Rega arm, og jeg satte derfor på en Rega R200 arm for første test.
    Jeg har ikke gjort noe annet med spilleren, da alt ser ut som det er godt smurt og i orden.

    Dette er virkelig lovende! Det er svært lite støy, og den går med jevn hastighet. Den går ørlite for sakte, men det skal justeres.
    Alt i alt kjempefornøyd!

    Virkelig en kvalitetsfølelse i betjening av hastighetsvelger og clutch:)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Clutch har jeg hatt moro av å demonstrere for besøkende. Det er noe alle platespillere burde ha.

    Øverst på hastighetsvelgeren finner et lite hjul, med dette kan du justere avspillingshastigheten. Ser du gjennom det lille vinduet, skal du kunne se om prikkene beveger seg til venstre, for fort; til høyre, for sakte; eller står stille - rett hastighet. Dette justerer du med hjulet.

    Om du ikke får utslag, så må du inn og justere avstanden mellom "eddy current" magneten og mellomhjulet. Den skal ikke skrus helt av, og er meget kraftig, så du må holde godt på den om du skal justere den en millimy. Går spilleren altfor fort, så skal magneten nærmere; går den sakte, skal den lenger fra.
    Forsøk å finne en mellomposisjon på topphjulet innen magnetjustering, om det blir nødvendig.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takker for veiledning! Det var tilstrekkelig å justere med hjulet som du beskrev, og hastigheten er nå riktig :)

    Med hensyn til tallerkenlager, så bruker den nå ca 50 sekunder fra 33 rpm til den står stille. Er dette normalt, eller for kort tid?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Takker for veiledning! Det var tilstrekkelig å justere med hjulet som du beskrev, og hastigheten er nå riktig :)

    Med hensyn til tallerkenlager, så bruker den nå ca 50 sekunder fra 33 rpm til den står stille. Er dette normalt, eller for kort tid?
    Min spinner vanligvis godt over minuttet. En tid, etter meget grundig justering, vatring og sannsynligvis akkurat rett mengde olje, kunne den dreie i tre minutter før det var stans. Men jeg lærte at dette varierer. Neste gang jeg oljet, osv, så var den nede under to minutter. Skal sjekke hva den gjør nå. Men så lenge prikkene i justeringsvinduet står stille, og den dreier rundt minuttet, skal det være i orden. Det som også avgjør dreietiden er om hovedtallerken er perfekt sentrert før de tre skruene dras til.

    Når du tar ut lageret skal du være tålmodig, det er presisjonstoleranse. Etter rens og olje lar du det bare gli på plass av seg selv. Det må ikke presses på plass, da kan du "blåse ut" bunnlokket.
     

    Piemonte

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    48
    295 mk IV ligger i samme prisleie som Rega RP3 men jeg finner lite info om 295 på nett, rega derimot er godt bekreftet som et godt kjøp fra de fleste
    Noen erfaringer her fra dere Venner?
    Det ser jo ut som de fleste her er opptatt av klasikkerne, vil det si de nye ikke er noe særlig?
     
    S

    SAH

    Gjest
    Da er en Dynavector 10X5 på vei til min Thorens TD295 MK 4 platespiller. Ikke helt enkelt å bestemme seg for PU, men til slutt falt valget på Dynavector. Blir spennende å se om det blir bra match med min nye Pro-Ject Tube Box DS RIAA:)
    Dynavector 10X5 Zoom Image 3.jpg
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Får vel søke medlemsskap her, har vært å hentet meg en TD 318.
    Satt opp å justert etter beste evne. Kommer til å gå grundigere til verks i morgen.
    Eneste jeg ikke får til å virke er autostop. Noen som vet noe ?
    Sitter en Ortofon OM 20 på den.

    Virker jo mye mer solid en min gamle Philips 312.
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Ingen som kan hjelpe meg med å justere autostop på min TD 318.
    Har prøvd å google litt, men er dårlig på engelsk skriftlig.

    Hvis jeg løfter armen, og skyver den noen mm lenger inn så virker autostoppen.


    mvh
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hei alle Thorens venner :) Jeg trenger noen råd ang min TD 125LB . Det flytende opphenget er ikke i vater!!
    Lavere på tallerken siden om dere skjønner? Grei sak å justere?
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her som har erfaring med Thorens TD 126 mk. 2 og Thorens TD 125 mk. 2? Også eventuelt sammenlignet med Thorens TD 124?
    Olav
     

    bmw520

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Dovreskogen
    Hei. Da har man kjøpt seg en Thorens TD150 MKII :) men lurer på en ting, hvor kan man kjøpe reservedeler til denne? Og hvilken arm og PU vil funke bra på denne? Er ganske så fersk og nybegynner på dette her :p
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Velkommen blant Thorens vennene! Reservedeler er først og fremst via e-bay. Er originalarmen i orden? Jeg ville i så fall ha startet med å bruke denne.
    Når det gjelder anbefaling av pickup er det veldig avhengig av hvor mye penger du vil legge i den.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    hanzehifi_zps84e52645.jpg

    Et lite stemningsbilde fra besøk hos noen ekte Thorens venner i Nederland:
    Hanze Hifi - Home

    Har flere spennende produkter til Thorens, og har spesialisert seg i å ta vare på disse klassikerne!
    De har et ganske enkelt produkt til TD160 serien som reduserer motorvibrasjonene til et minimum ved å velge riktig fasekondensator til motoren.

    Jeg kjøpte fjærer for motoroppheng til min TD124 som skal redusere overført støy fra motor med mer enn 10 db.
     

    soe

    Medlem
    Ble medlem
    15.10.2013
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Jeg har da solgt min Rega og kjøpt inn 2 stk Thorens, en 165 og en 147.
    Har startet med å kikke litt på 165 modellen som jeg tenkte å gi bort til en kompis i 40 års gave.
    Den ser best ut utvendig av de to, lokket er ikke så stygt og med litt polering på plata og oversiden vil den se ok ut tenker jeg.
    Skal også bytte ut strømforsyningen har jeg tenkt, den er ujordet den som henger på nå, usikker på hva jeg kan få tak i som ikke ser så nytt ut her :) burde jo være grå som den originale.
    Har bestilt ny reim da den gamle var veldig slakk, jeg er på noen måte noen ekspert, men mener at så slakk som den var skal den ikke være.
    Så et fjærsett som lå ute til en 165 1 gen, men det må være samme type som denne, det ser iaf helt identisk ut, vil det være en god ide ¨bytte ut eller ødelegger jeg mer ved å sette på nye fjærer?
    Nye "føtter" blir også satt på.
    Set sitter en ShureM75 på den, men den er litt bustete, jeg kjøper nok en ny av samme modell tenker jeg om det ikke kommer inn noen tips om andre i samme prisklasse.
    Hva bør oljes?
    Ettersom jeg er helt fersk i dette tar jeg imot tips og korrigeringer i store monn!

    20131015_155157[1].jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skal også bytte ut strømforsyningen har jeg tenkt, den er ujordet den som henger på nå, usikker på hva jeg kan få tak i som ikke ser så nytt ut her :) burde jo være grå som den originale.
    Har bestilt ny reim da den gamle var veldig slakk, jeg er på noen måte noen ekspert, men mener at så slakk som den var skal den ikke være.
    Så et fjærsett som lå ute til en 165 1 gen, men det må være samme type som denne, det ser iaf helt identisk ut, vil det være en god ide ¨bytte ut eller ødelegger jeg mer ved å sette på nye fjærer?
    Nye "føtter" blir også satt på.
    Set sitter en ShureM75 på den, men den er litt bustete, jeg kjøper nok en ny av samme modell tenker jeg om det ikke kommer inn noen tips om andre i samme prisklasse.
    Hva bør oljes?
    Ettersom jeg er helt fersk i dette tar jeg imot tips og korrigeringer i store monn!
    Hva mener du med strømforsyningen? Er det kablen du mener? Jeg ser ingen grunn til å bytte ut den.
    Ny reim er sikkert greit, da de blir tørre med årene, og strekker seg litt. OBS! Nye reimer (avhengig av fabrikat og hvor de er produsert) kan være litt for stramme. Enkelte hevder at originale Thorensreimer bør strekkes litt før bruk.
    Hva mener du med bustede stift?

    Fjærer vil kunne "sette" seg med årene - dvs, miste noe av spennet. Foringene (av gummi) kan også bli tørre/harde. Men, det er langt fra sikkert de eller fjærene bør byttes. Noen bruker f.eks talkum på gummiforingene.
    M75 er en fin og ikke for dyr vintage PU, men kan være litt vrien å få tak i ny (ubrukt).
    Du bør inspisere og sjekke tilstanden til lageret. Oljen her skal være ren og klar. Det kan være litt vanskelig å forklare kort om hva/hvordan konstatere om det er ok eller ikke. Et godt bilde vil kunne indikere.
    Det finnes mye søkbar info på nettet, og mye av den info du fnner vedr. restaurering, oppgradering, set-up osv av TD160 (som det er mest info om) er relevant for øvrige spillere, som TD165 og TD147.
    Du finner en god del info her:

    Thorens History
     

    soe

    Medlem
    Ble medlem
    15.10.2013
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Takk for svar.

    Har byttet strømforsyning allerede, så den er ute av verden.
    Reim er bestilt.
    Med bustete stift så mente jeg at den ikke så bra ut, så ut som om at det ikke var en hel stift, men at den hadde delt seg opp noe.
    Kikket mer på den nå og fikk prøvekjørt den og, den høres egentlig helt ok ut, så den får nok sitte.

    Fjærene ser ut til å fungere bra, ikke noe av foringer eller de "gule" inne fjærene som virker tørt eller på vei til å smuldre :)
    Talkum har jeg hørt begge deler om, noen sier det får foringene til å bli tørre raskere?
    Hvordan sjekke tilstanden til lageret?

    Har vært inne på analog og kikket, står lite om 165 der, men desto mer om 160 som vel er ganske lik innvendig?

    Jeg fant og ut at jeg bør bytte phonokontakter, de var det nok brudd i, da de ikke spilte godt hele tiden, er fristet til å kun korte inn de som er for å ha de gamle ledningene, men får man merkbart bedre lyd av å bytte ut hele så gjør jeg nok det.

    takk igjen.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Og med strømforsyning mener du den dingsen man putter i veggen for å få koselig kontakt med el leverandøren ?

    mvh Huldra, noe i villrede...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lite spm vedr plinth.... Bør en ha egen bunnplate eller kan plinth omslutte spilleren? Ser det kan være greit med bunnplate ifht service og slikt, men er det andre argumenter ? Gjelder en 125 mk2.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ser vel ingen negativ årsak til at ikke bunnen skulle kunne være en fast del av plinth - bortsett fra at det er litt mer komplisert å lage, og som du nevner - ikke mulig å justere/serve fra undersiden. Men - hull slik at man kommer til fjærjustering kan jo lages uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn