Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.114
    Antall liker
    34.020
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    @ olisn - Jeg ville brukt armbordet som mal og fått laget et nytt uten hullet til SME armen. Så borer du nye hull til Jelco etter malen som følger med armen. SME hullet passer ikke - og du får det neppe pent ved å bruke det armbordet.

    TD 124 er en så fin spiller - og med ny 12 tommer fortjener den noe som både fungerer og ser bra ut.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.876
    Antall liker
    17.470
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei,
    har arvet en Thorens CD53 platespiller fra faren min, ny i esken. Etter hva jeg forstår fikk han den i forbindelse med jobb på 50-tallet og plasserte den på loftet, der den har stått frem til nå. Pappesken er blitt litt rufsete med tiden, men spilleren er strøken. Det er en helautomatisk mekanisk platespiller som kan spille 5 plater, på begge sider (pick-up'en snus 180 grader). Er usikker på hva jeg skal gjøre med den, er det noen av dere "Thorens venner" som har et forhold til denne og kan gi meg noen råd? Vurderer å kontakte Thorens eller norsk importør for å undersøke om de kan være interesserte i å bytte den mot en nyere high-end modell... høres det dumt ut? Er vel mest for en kuriositet å regne..? Hvis dere synes det er artig å se, kan jeg sikkert laste opp noen bilder :)
    For en gave å få! Legg gjerne ut bilder, men ikke bryt evt segl eller tape. Ha den så original (NIB) som mulig.
    Interweb bilde og lenke til gammel Thorens info: (Bildet av en CD50)
    Thorens-Zeittafel
    Symphony_cd50.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Helt enig soundscape, denne skulle absolutt vært på museum så flere kunne nyte synet :)
     

    Mr. Mr

    Fersking
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    7
    Er et klenodium ja, har sett det er noen internasjonale sider som følger Thorens så jeg får se om det er noen samlere der som kan være interesserte. Takk for tilbakemeldinger :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen i Stavanger området som har peiling og kan Thorens innstillinger? Har nettopp fått restaurert en Thorens 320 Mk3 jeg hadde liggende, med Jelco 750D arm, Nagaoka++
    Jeg har store problemer med å justere de 3 skruene, så for det første den tåler platetallerken vekt/matte og lp, uten at strikk sporer av. Fikk det til 1 gang og spilt noen timer, før strikk gikk av. Så enten er innstillingen slik at det ikke tåler vekt, og når den gjør det går strikken umiddelbart av eller helt nederst på den indre tallerken og roer seg helt nederst, før den går av igjen ved ny start..Jeg gir opp, er superfrustrert...Må enten få hjelp av noen som kan dette, eller gir jeg beltespiller opp og finner en driektedreven

    Noen som kan dette eller kunne anbefalt noen?
    Bruker vater og deretter en app for å vadre den, den er 0.3 i avvik på det verste elelrs helt perfekt
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Grovt sett så skal fjærene justeres slik at den avfjærede delen ligger plant med resten av plinthet. Obs - spiller må stå i vater, og tallerken og matte skal selvfølgelig være på. Du kan legge tallerken opp/ned på innerklokka for å sjekke. Da ser du hvordan reima løper. Problemet du nevner kan forsåvidt komme av slitt reim.

    På vinylengine finnes manual du kan laste ned.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Når den avfjærede del ligger plant, er det ikke noe rom for tallerken, den går rett i plinth nærmest . Kan ikke stille med tallerken på, da kommer jeg ikke til skruer, så må prøve av og på. For at fjæropphenget skal tåle vekt, så ligger den godt over kanten av plinthet, og uansett om den da står i vater, går strikken av. Strikken var ny den også. Skal prøve litt nå med å legge den opp/ned
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Fikk det søren meg til, ijaffal om enn så lenge, den er stabil når jeg tar den av og på og den lå ikke langt ifra plant med plintet og så og si i vater, dvs med 0,3 og 0,2 på det verste. Takk for tipset med opp ned, det var jammen et godt råd:)
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Heisann.
    Jeg har gått i anskaffelse av en Thorens 125 og i den forbindelse lurer jeg på hvor mye olje som skal oppi brønnen, sånn ca.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke veldig mye.
    Kommer an på type lager.
    1.2ml ved gammelt "sinter" lager.
    Til messing lager lager kan 0.5ml være nok.
    Det skal ikke renne olje over kanten, men skal se at den trekker litt opp på akselen.
    Vær veldig forsiktig når du monterer sammen. Ikke press.
    La den synke ned sakte mens du roterer sakte.
    Originalt brukte Thorens Winns Precision fluid.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det minner meg på at jeg må huske å høre med Erik på Duet igjen mht olje til vintage Thorens.
    Han skulle sjekke opp med Joel om å muligens ta inn olje å ha i butikken.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Td 124, Hanze hifis motor spring suspension kit. Noen som har prøvd?

    På Youtube vises skifte av motoroppheng fra originalt gummi til Hanze hifis spesiallagde fjærer, med redusert motorstøy som resultat. Jobben beskrives som lett og uten spesielle krav til kunnskaper. Og det ser unektelig lett ut på demonstrasjonsvideoen.
    Så jeg bestilte dette kit'et og tenkte at det måtte kunne gå greit med mine tolv tommeltotter også. Men det viste seg at stagene som motoren er festet med, - i alle fall på min maskin, er kortere enn på demoen, for korte til å få fjærene på plass.
    Noen andre her inne som har prøvd dette, og evt med vellykket resultat?
    Inntil videre får jeg holde meg til ordtaket "if it aint broken, don't fix it". :)

    Ole G
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.093
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du har korte stag på motor er det Td124 mKI og fjærene er for motorer på mkII.
    Du kan bygge om fra mkI til mkII type stag, og dermed få redusert støy fra motor.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar. Syns det så ut som om spilleren på demoen var mk I.
    Den ombyggingen du nevner, regner jeg med er jobb for eksperter.

    Ole G
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Får legge ut ett bilde her også :)
    Vis vedlegget 432970
    Kult ! Jeg trodde du solgte den TD135 i høst, men skjønner at du valgte å beholde den i stedet.
    Armbordet på din 124 er opprinnelig til en Ortofon-arm ser det ut som (har det samme på en av mine).
    Hun hadde ikke den også liggende, hun som solgte ?
    Fikk du noe historie på spilleren ?

    Mvh.
    Stian
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.093
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ombygging av motor er enkelt hvis du kan ta motoren ut av spilleren.

    Du kjøper ombyggingssett for eksempel på e-bay: CONVERSION KIT MOTOR THORENS TD 124 MK1 TO MK2 KIT

    Eller brukt TD124mkii motor.
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har opplevd ved et par tilfeller at min TD 125 MKI plutselig stopper - stopper uten uten noen "synlig grunn" for å si det litt dumt. Da er det bare å slå av og på stopp/på knappen èn gang, og så er alt ok igjen. Det har også hendt seg at stroboskop-lyset ikke har kommet på med en gang, men at det har gått et par tre sekunder. Om det har noen sammenheng har jeg ingen anelse om. Forøvrig; drivverket fungerer aldeles utmerket ellers, er stille og spiller flott på sin SME 3009 II arm. Men jeg frir meg ikke fra tanken på at det er ett eller annet grums som lurer i bakgrunnen.
    Tips, eller er det noen har inne jeg kan kontakte?

    Takker for svar.
     

    duper

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    3
    Hei

    Kva olje skal ein bruka til 320 mk3, og kvar får ein kjøpt den?
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Kva olje skal ein bruka til 320 mk3, og kvar får ein kjøpt den?
    Tror ikke dette er superkritisk, så du kan sikkert benytte mange typer. Ta kontakt med de som selger platespillere. Kanskje de har tips, eller enda bedre; olje beregnet for gamle Thorens. Selv har jeg kjøpt sett med olje til Thorens på ebay. Tror de er å få kjøpt derfra fortsatt, om du ikke finner "den rette" her hjemme.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei

    Kva olje skal ein bruka til 320 mk3, og kvar får ein kjøpt den?
    Sjekk med Duet Audio i Bergen. De skulle forsøke å få tak i den oljen som K.H refererer til, slik at den blir tilgjengelig over disk i Norge
     

    duper

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    3
    Ikkje filt, men spikes - thorens 320 mk 3

    Fantastisk utviding av lydbilde då eg fekk soundcare standard self adhesive føtter på. Bassen fastare og toppen meir oppløyst. Fekk ein heilt ny platespelar for 300 kr. Kjempestas
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Duper: Avkobling har definitivt sin effekt, både på høyttalere og elektronikk. Bra! Hvilken pickup/RIAA?

    Anekdoten: Pell maskinen fra hverandre, sjekk og rens kontakter, brytere og andre kritiske deler. Dessuten kan det nok hende lageret må ha mer olje/byttes. Motoren kan være på vei ut. Om så er, kan du sjekke med Mark Baker om han kanskje har en passende ny:

    www.originlive.com

    Ellers er det ETT sted i Europa som har ALT til vintage Thorenser:

    www.schopper.ch
     
    Sist redigert:

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Ikkje filt, men spikes - thorens 320 mk 3

    Fantastisk utviding av lydbilde då eg fekk soundcare standard self adhesive føtter på. Bassen fastare og toppen meir oppløyst. Fekk ein heilt ny platespelar for 300 kr. Kjempestas
    Det var interessant, duper! Regner med at du bruker fire spikes, ikke tre som det kommer i pakken?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Å bruke 3 stk er jo det eneste riktige:).
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    ^ Det gjelder vel min TD 321 også, regner jeg med: to foran og en sentrert bak? Riktignok er det fire filtføtter på bunnplata originalt, men så lenge den står stabilt!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, med to i fremkant og en bak (på vekttangeringspunktet) står den stabilt med "jevnt" trykk på alle, og er enkel å vatre.
     

    duper

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    3
    Så artig med respons.

    Har 3 spikes ja. Og ingen filt. Freista med sorbotan demping i kombo med filt men ingen musikalsk respons her.
    Har ortofon quintet bronze MC og trichord dino mk2.

    Det må og seiast at den gamle 5mm gummimatta til thorens vart bytta ut til fordel for 3mm SRM TECH SILICONE TURNTABLE PLATTER MAT. Det var det fyrste løftet. Roligare lydbilde. Men som sagt; når soundcareføttene kom på, fekk eg ein fletta ny platespelar.

    Til info Auditor, så har eg skifta olje. Duet audio oslo sa at eg kunne gå for symaskinolje til lageret. Så eg gjorde. MEN SÅ, hadde eg ein dråpe olje på motoren, inne ved spindelen. Det skulle eg ikkje ha gjort. Har lest i etterkant at motoren til mk3 IKKJE treng ettersyn i heile si levetid. Ikkje bra. Resultatet er at eg har akkurat NU, har tinga ny motor på ebay. VINTAGE NOS TD 318 MK III, TD 320 MK III, TD 2001 & 3001 MOTOR WITH PULLEY. ca 1700,-

    Når motoren kjem og det er tid for å installera den, får eg kanskje drista meg til å rensa kontaktar mm. Kjem tilbake med spørsmål om kva som kan oljast/ rensast med alkohol. osv.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Ikkje filt, men spikes - thorens 320 mk 3

    Fantastisk utviding av lydbilde då eg fekk soundcare standard self adhesive føtter på. Bassen fastare og toppen meir oppløyst. Fekk ein heilt ny platespelar for 300 kr. Kjempestas
    Hadde samme opplevelse med Soundcare under min Thorens TD126 III, men da jeg en gang nevnte dette her inne virket det ikke som folk hadde noen særlig tro på dette. Myk avkobling var eneste farbare vei fikk jeg inntrykk av.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.174
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hardt eller mykt > smaken er som baken + at virkeligheten er et teoretisk avvik, den er nesten alt for komplisert å forholde seg til og består kun av særtilfeller.

    For egne penger så syns jeg både i praksis og på teoretisk grunnlag at myk avkobling (med resonansfrekvens godt under 20 Hz og/eller så godt dempet at det i praksis er vanskelig å snakke om resonans) stort sett er en bedre idé enn hard kobling (med resonansfrekvens over 20 Hz og lite demping). Det forhindrer selvfølgelig ikke at spikes og hard kobling i enkelte særtilfeller kan fungere svært godt.

    mvh
    KJ
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tror det kan holde å bytte ut motoren..Du er visst svært glad i Thorenslyd..
    Jeg hadde IKKE betalt 1700 kr for den motoren, men heller aldri henta den fra Kina som kopi..Tipper du har din fra NOS-lager i Sveits? Thorenser er myke nok fra før i opphenget om du ikke skal bruke myk avkobling også på dem. Spikes vekker lydbildet drastisk- selv med Rondoer- og tar det nesten opp på Reganivå mht lekenhet. Jeg har selv en Rondo Bronze på Regaen min.
     
    Sist redigert:

    duper

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    3
    MEN SÅ, hadde eg ein dråpe olje på motoren, inne ved spindelen. Det skulle eg ikkje ha gjort.
    Betyr det at motoren gikk føyka av den oljedråpen?
    Neidå. Men olje skal den visst ikkje ha. Vart ein del nye lydar, men var rask til å tørka opp med filla, snudde motoren på hovudet mm. Har for fyrste gong opplevd at motoren drog litt ujevnt etter dette. Men så forsvinn det plutseleg att. Godt mogleg at motoren var klar for å bytast i allefall etter 21 års drift.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Duper: Fullt mulig. Prøv, du.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    MEN SÅ, hadde eg ein dråpe olje på motoren, inne ved spindelen. Det skulle eg ikkje ha gjort.
    Betyr det at motoren gikk føyka av den oljedråpen?
    Neidå. Men olje skal den visst ikkje ha. Vart ein del nye lydar, men var rask til å tørka opp med filla, snudde motoren på hovudet mm. Har for fyrste gong opplevd at motoren drog litt ujevnt etter dette. Men så forsvinn det plutseleg att. Godt mogleg at motoren var klar for å bytast i allefall etter 21 års drift.
    En dusj med bremserens kunne kanskje løst det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn