Helt riktig, jeg har vel prøvd det meste som finnes av bredbåndselementer, og mange spiller forrykende mye bedre mellomtone enn mange dyre og påkostede flerveiskonstruksjoner. MEN - jeg nekter å tro at det ikke finnes spesialiserte mellomtoneenheter som kan spille enda bedre - derfor denne tråden!
Det kan du have ret i, det er vil netop kunsten at få de mange enheder til at spille som en. Det første og mest åbenlyse problem i forhold til en bredbåndsenhed er at der ikke er tale om et tilnærmelsesvis punkt mere , det kan man overkomme ved at bue fronten så alle enhederne for deres brændpunkt i lytterens ører , D'apolito kunne bl.a. overvejes.
Et krav er også at bas og diskant er rigtig, et instrument tone består ikke kun af mellemtone , det hele skal hænge sammen, for at få bassen rigtig mener jeg kun lukket eller akustiks-ventil dur. Og så har elektronikken store betydning end mange tror for sammenhængen i lyden.
Ved diskant kan man ikke gøre så meget andet end at vælge enheden og sørger for at den kommer til at arbejde frit uden refleksioner, evt i en en waveguide, eller ved at man dræber alt lyd som ikke kommer fra selve membranen med skumgummi eller rockuld eller lignede omkring enheden.
Mener også at alle enheder bør have samme coatning, bruger selv en lind blanding af shellak og grafit, men her er mange bud fra de bløde til de helt hårde, Duelund (tagtjære/isopunkt), Holfi Araldit , nogen bruger blandinger med snedkerlim, og der er sikkert en masse andre bud på dette, Polyfims plastik membraner mener jeg ikke dur , foretrækker papir plus coatning .
Plus en filterteknik som efter min mening bør virker efter princippet , en god bredbåndet mellemtone som ruller diskret og roligt af og hjælpes i begge frekvens-ender af bas og diskant enhederne , således at det bliver som levende musik, som subjektivt opleves at have sit højeste energi indhold i mellemtonen for derefter at " ruller af begge ender"
Her er
Duelunds filterteknik rigtig godt tænkt, det virker efter det angivende princip hvor man gå ud fra en centerfrekvens et sted i mellemtoneområdet , derudover virker filteret synkront , alle enheder bevæger sig ud af på samme tid, og dermed også ind, altså enhederne summerer kun deres respektive output, og ikke som i næsten alt anden filterteknik hvor det samlede output baserer sig på at enhederne både skal summerer og udslukker hinandens output ,
beregning her , Duelund filter er oprindelig ikke faselineart, men med dagens DSP teknik kan fasen nemt drejes således at filteret også kommer til at fremstår som sådan.
Duelunds filterteknik udspringer oprindeligt fra
B&O fillerdriver som også bruger en centerfrekvens og en såkaldt fillerdriver, men filteret baserer sit output på både udslukning og summering af enhedernes output, til gengæld er det faselineart, og en helt perfekt impedans kurve kan opnås set fra forstærkerens side.
Vedrørende mellemtonekabinet kunne der være en ide at hente
her . Også matrix kabinet er en mulighed, og skal det være helt dødt så er kinesiske æsker af dårlig 10 mm spånplade eller birkekrydsfiner, hvor der er 25 mm sand i mellem de to æsker løsningen. Synes at fåreuld er godt til dæmning af kabinetter indvendigt, Duelund foretræk vist kapok, udvendigt er tyk filt løsningen til at gøre kabinettet "akustisk usynligt".