VERDENS BESTE MELLOMTONEELEMENT - finnes det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Fin tråd - følger spent med.

Er det bare meg som her en forkjærlighet for stive membraner, mener de fleste at de pga filterbehov er lite interessante ? noen som har A - B testet f eks magnesium mot scanspeak papir/carbon, kevlar eller andre tynnere papp typer ? Jeg med fler vitner har - resultatet var entydig mht detaljering - renhet - ro imellom transienter, noe også forvrengnings kurver også indikerer.

Blir spørsmålet litt likt hva Luxman skrev i sin gamle brosjyre når man skulle forklare at en hadde to linjer med forsterkere, " in the search for sound or for Music" ?

Er ikke sikker på at en ny høyttaler i dag hadde inkludert stive membraner, litt fordi det blir " been there - done that" , hva er kjernen i musikknytelse ? dynamikk - speed - sikkert induviduelt , tror målet bør ligge klart på hvilket område man vil legge trykket.

Vi skulle vel alle med våre råd muligens kommet med vår egen subjektive analyse av hva vi likte med det vi har anbefalt, gjerne med referanser til andre elementer , for bedre forståelighet for leseren - ( Sluket ! )

mvh
    .
    Har du prøvd Morel sine mellomtoner med carbon rohacell carbon, De har mange av egenskapene til stive membraner, men uten den ekstreme oppbrytningen. Er innenfor +/- 4 db og nivå opp til 16k
    Frekvensgang  morel.jpg

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hei

Nei, dessverre registrerte faktisk ikke de der før Snickers og du begynte å benytte de. Har jo hørt på de , men har ingen førstehånds kunnskap på hjemmebane nei. De ser jo meget fine ut og skulle tro den store svingspolen var positiv mht kraftpåvirkning på membran.

mvh per morten

8

8x12_TOM

Gjest
    I en periode hadde Snickers et ganske tett samarbeid med Seas i forhold til utvikling av noe som skulle bli et fantastisk godt mellomtoneelement. Satt litt på gjerde å ventet på dette elementet da Snickers selv kom med tips om denne "morellen". Det sier jo litt:) Mener det kom innrømmelser derom som satt litt langt inn. I hvert fall mente han dette Morel elementet var ekstremt bra, noe jeg også er enig i.

Dette elementet tåler 150 watt kont. og 1000 Watt i 10ms.

Jeg har vel ikke engang gitt elementene mine så mye som 150 Watt i spiss på det meste og de som har hørt skarptrommeslag her hjemme har ikke savnet mye. Med ny deling hos meg, rundt 400-500 hz vil mine 4 stk. Morel ha ekstrem kapasitet.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "men aner ikke hvordan jeg handler fra denne Japanske siden"
    registrer deg på buyee.jp . Av en eller annen grunn tillates ikke utenlandske kjøpere, men det finnes jo agenter...

( vet ikke om det gjelder siden du linket til men gjelder noen andre)

8

8x12_TOM

Gjest
    Ser eksklusivt ut dette Fostex elementet, Egner seg vel best i øvre mellotone og oppover siden x-max bare er på 0,75 mm

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    Har hatt et par slike, vanskelige elementer å bruke, de egner seg stort sett til hornlading og da små saker. Men de er sexy. Madisound hadde mange av de på salg til og med, gikk ikke noe av de.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Eller i et Tractrix 110 horn fra Autotech?

Nå sklei tråden over i horn, beklager :rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt et par slike, vanskelige elementer å bruke, de egner seg stort sett til hornlading og da små saker. Men de er sexy. Madisound hadde mange av de på salg til og med, gikk ikke noe av de.
    Derfor de er tilgjengelige brukt fra tid til annen. De virkelig gode sakene beholdes som oftes og sirkulerer sjeldent.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg tror ikke deciderede bredbåndsenheder er det rigtige til en mellemtone enhed , en størrelse membran kan behandle et bestemt frekvensområde, og noget tyder på at får man ensheden til at falde af fornuftigt i top og bund således at det passer med størrelsen på membranen, så for man gode resultater for selve enheden.

Spørgsmålet er om man kan opnår det samme med delefilter passiv eller DSP , det mener jeg ikke umiddelbart, men jeg er ikke sikker, grundlæggende mener jeg det er en fordel at rette fejlen ved kilden så godt som muligt, i stedet for at man korrigerer sig til perfektion, men det er er jo en diskussion i sig selv.

Her forsøgt illustreret ved Supravox med to enheder som er er bygget over den samme enhed , den ene er bare tilpasset ren mellemtone GMF udgaven , LB udgaven er en bredbåndsenhed.

Illustrationen fortæller endelig bare at intet gratis i hi-fi, heller ikke at udvide frekvensområdet for en højtaler som ikke "fysisk" er i stand til at håndterer det store frekvensområde med den størrelse membran den nu engang har.

Første LB udgaven bredbåndenheden:
    165lb.JPG

Her så GMF enheden tilpasset mellemtone hvor ophænget ikke har helt samme stivhed og center domen er anderledes:

165gmf.JPG

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    Helt riktig, jeg har vel prøvd det meste som finnes av bredbåndselementer, og mange spiller forrykende mye bedre mellomtone enn mange dyre og påkostede flerveiskonstruksjoner. MEN - jeg nekter å tro at det ikke finnes spesialiserte mellomtoneenheter som kan spille enda bedre - derfor denne tråden!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Veldig bra tråd forresten. Det er sånne tråder som gjør at jeg donerer et årlig beskjedent beløp.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    Saklighet og relevante tema på et forum bør aldri gå av mote.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Ramla litt av lasset på tråden og har nok ikke fått med meg viktige poeng, Men; den absolutt beste mellomtonen jeg har hørt står i Sonus Faber Olympica.
    Sikkert uaktuell siden den ikke kan kjøpes "på sjappa" men verdt å nevne ifbm trådtittel.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Vapor kabinettet er flott. Lagvis CNC frest xfiner, dempemateriale lagvis på front, topp og bunn samt rom for sandfylling ser det ut som. Akkurat noe slikt hoffsnekkern og jeg funderer på. Han har allerede laget noen tester med constrained layer og det virker dødt som bare det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    Gammelt nytt - flere år siden jeg sendte skisse og diskuterte dette med nevnte hoffsnekker, men det finnes enda bedre varianter på dette tema. Dødt kabinett er en side av saken, men demping av lyden internt i kabinettet er enda viktigere for mellomtone som diskuteres her. For bass er det primært STIVT kabinett som gjelder, for de som driver med kabinetter. En liten monitor som dette må ta hensyn til begge deler.

8

8x12_TOM

Gjest
    Sånn skal det dempes inne i et mellomtonekabinett - Ribbevegg på sidene, pyramider på bakplate og halverte gjerdestolper over /under Og til slutt en rikelig mengde englehår :)
    012.jpg

DSC_0169.jpg

DSC_0175.JPG

Twaron Angel hair.png

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Helt riktig, jeg har vel prøvd det meste som finnes av bredbåndselementer, og mange spiller forrykende mye bedre mellomtone enn mange dyre og påkostede flerveiskonstruksjoner. MEN - jeg nekter å tro at det ikke finnes spesialiserte mellomtoneenheter som kan spille enda bedre - derfor denne tråden!
    Det kan du have ret i, det er vil netop kunsten at få de mange enheder til at spille som en. Det første og mest åbenlyse problem i forhold til en bredbåndsenhed er at der ikke er tale om et tilnærmelsesvis punkt mere , det kan man overkomme ved at bue fronten så alle enhederne for deres brændpunkt i lytterens ører , D'apolito kunne bl.a. overvejes.

Et krav er også at bas og diskant er rigtig, et instrument tone består ikke kun af mellemtone , det hele skal hænge sammen, for at få bassen rigtig mener jeg kun lukket eller akustiks-ventil dur. Og så har elektronikken store betydning end mange tror for sammenhængen i lyden.

Ved diskant kan man ikke gøre så meget andet end at vælge enheden og sørger for at den kommer til at arbejde frit uden refleksioner, evt i en en waveguide, eller ved at man dræber alt lyd som ikke kommer fra selve membranen med skumgummi eller rockuld eller lignede omkring enheden.
    Mener også at alle enheder bør have samme coatning, bruger selv en lind blanding af shellak og grafit, men her er mange bud fra de bløde til de helt hårde, Duelund (tagtjære/isopunkt), Holfi Araldit , nogen bruger blandinger med snedkerlim, og der er sikkert en masse andre bud på dette, Polyfims plastik membraner mener jeg ikke dur , foretrækker papir plus coatning .

Plus en filterteknik som efter min mening bør virker efter princippet , en god bredbåndet mellemtone som ruller diskret og roligt af og hjælpes i begge frekvens-ender af bas og diskant enhederne , således at det bliver som levende musik, som subjektivt opleves at have sit højeste energi indhold i mellemtonen for derefter at " ruller af begge ender"

Her er Duelunds filterteknik rigtig godt tænkt, det virker efter det angivende princip hvor man gå ud fra en centerfrekvens et sted i mellemtoneområdet , derudover virker filteret synkront , alle enheder bevæger sig ud af på samme tid, og dermed også ind, altså enhederne summerer kun deres respektive output, og ikke som i næsten alt anden filterteknik hvor det samlede output baserer sig på at enhederne både skal summerer og udslukker hinandens output , beregning her , Duelund filter er oprindelig ikke faselineart, men med dagens DSP teknik kan fasen nemt drejes således at filteret også kommer til at fremstår som sådan.

Duelunds filterteknik udspringer oprindeligt fra B&O fillerdriver som også bruger en centerfrekvens og en såkaldt fillerdriver, men filteret baserer sit output på både udslukning og summering af enhedernes output, til gengæld er det faselineart, og en helt perfekt impedans kurve kan opnås set fra forstærkerens side.

Vedrørende mellemtonekabinet kunne der være en ide at hente her . Også matrix kabinet er en mulighed, og skal det være helt dødt så er kinesiske æsker af dårlig 10 mm spånplade eller birkekrydsfiner, hvor der er 25 mm sand i mellem de to æsker løsningen. Synes at fåreuld er godt til dæmning af kabinetter indvendigt, Duelund foretræk vist kapok, udvendigt er tyk filt løsningen til at gøre kabinettet "akustisk usynligt".

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    Sikkert når juleoratoriet skal spilles :D Da er det jo ribbetid.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    8x til venstre... no doubt!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    :) :) Du la jo opp til det selv!

mattism

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Vet ikke om det er verdens beste mellomtone, men jeg har prøvd det meste av 5 og 6,6 tommere fra seas, scan speak og peerless(bass mellomtoner, ikke dedikerte mellomtoner) og den som jeg har synes vært klart best er Aurum Cantus 130 f1. Den er dynamisk, rolig og plastisk og er bare deilig og naturlig å høre på. Et rimelig element, men den beste mellomtonen jeg har klart å fremdrive. Har ca 18 RLY på en god andreplass. Har dog ikke vært innom eksotiske og svært dyre elementer...

music4life

Medlem
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    38
    EMIM enhed fra Infinity fra deres reference serier i 90erne fremstår stadig som noget af det lækreste mellemtone

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Ble en veldig fin tråd det her. Gull verdt for oss som har mellomtonefetish. :)
    Har null å bidra med, men suger til meg.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.121
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    EMIM enhed fra Infinity fra deres reference serier i 90erne fremstår stadig som noget af det lækreste mellemtone
    I linjekilde spiller de fra ca 150-200hz og opp til ca 14000hz. De dør ut naturlig oppover så filter er kun nødvendig i bunn ??????

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.494
    Beyma har jo ellers potente saker som ser ut som de kan deles over 3 k. Her en utgave med neo magnet: https://www.beyma.com/getpdf.php?pid=6P200Nd

Jeg har begynt å pønske på neste høyttalerprosjekt. Starter med Raal 70-20 i toppen og ser for meg deling i 2-3kHz området.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn