Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.466
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være en løsning å orientere om de meget liberale importmulighetene vi har for vin?

Send vin i kassevis fra Tesco i utlandet og hjem, om du vil. Når du er ute og reiser, kan du ha med opp til 27 liter vin, i tillegg til kvoten, og betale ordinær tollsats. Om du importerer vha en speditør - og vil ha hjem noen paller med vin - er det greie regnestykker.

https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import/

S

Slubbert

Gjest
    "Endelig noen som argumenterer ærlig" -- slutt å bygge stråmenn, Slubbert. Ta et argument, se på logikken i det og la være å prøve å så tvil om motdebattanters motiver.
    Påstand: Dersom vi lemper på monopolordningen vil alt bli mye verre for konsumentene.
    Spørsmål: Hva blir verre for deg som konsument om Gulating for lov til å selge sterkøl?
    Svar: Ingenting blir verre for meg.

Hvor er logikken her?

S

Slubbert

Gjest
    Og når du er inne på stråmenn, hvorfor argumenterer du som om det å lempe på monopolordningen er ensbetydende med å avvikle Vinmonopolet A/S? Det er da slett ikke samme ting i det hele tatt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Selvsagt, det er ingenting i veien for at det som i dag er polet kan skifte navn og fortsette driften som før, selv om man også tillater konkurranse og at andre får lov til å selge varer også.

At ølbutikker som Gulating skal få selge sterkøl er et godt eksempel. Salg av egenprodusert sider fra gårdsutsalg med styrke over 4,7% er et annet.

Det går utmerket an å lempe på restriksjonene for andre aktører og likevel beholde de utsalgene vi har i dag. En måte er at man ikke gir fritt lov til butikker og slik, men åpner for å gi lisenser til spesielle utsalg. Litt etter den britiske off-licence modellen. Man kan se for seg krav om at innehaver må tilfredsstille samme kriterier som må til for å kunne søke om skjenkebevilling. Slik sett vil man utelukke vanlige dagligvarebutikker om man så ønsker.

Det behøver derfor ikke være noen enten eller, men både og, og en slik modernisering vil være en gledelig utvikling og vil ta adressere mange av de beste argumentene for å fjerne hele dagens system. Siden Vinmonopolet i utgangspunktet ikke har en kommersiell målsetning er det derfor også vanskelig å se at slike tilskudd av utsalgssteder skulle være noen slags trussel mot deres eksistens.

Grunnen til at jeg ønsker å avvikle statsmonopoler er ikke fordi jeg misliker dagens utsalg eller vareutvalg, men fordi ordningen forbyr og forhindrer andre aktører og utsalgsmetoder. Som de to ovennevnte. Siden slike faktisk kan leve godt sammen med dagens polutsalg så vil jeg se på det som et godt alternativ som ikke vil medføre ulemper for noen forbrukere.

Sist redigert av en moderator:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Som alkoholpolitisk virkemiddel, vil det neppe være et bra sjakktrekk å tillate konkurranse, dvs. vinutsalg i hver en dagligvare. Tilgang og pris henger veldig tett sammen med forbruket. I det øyeblikket man velger å slippe fri salgsrestriksjonene, mister hele den grunnleggende ideen sitt poeng, og da bør som konsekvens Vinmonopolet opphøre, eller bli solgt til private aktører. Tross alt sørger ikke Vinmonopolet for kunnskap og utvalg av forretningsmessige hensyn, de har en helt annen driftsplan.

Igjen, helt legitim innstilling, men det burde være like legitimt å ha den oppfatning at det ikke er noe man ønsker for samfunnet av en eller begge årsaker jeg nevnte i mitt forrige innlegg i tråden.

Disqutabel

S

Slubbert

Gjest
    ^ Men argumentasjonen over de siste tre sidene har gått ut på at monopolordningen gjør tilgjengeligheten bedre, ikke dårligere. Og da spesielt for finere/dyrere typer alkohol så klart, for det å drikke noen glass 18 år gammel single-malt eller en flaske årgangs-Barolo hver dag er høyverdig atferd. Det er pleiberne som kan finne på å kjøpe "billigskvip" på lavprisbutikker som må beskyttes mot sine laster, mens for den finere klasse handler visst monopolordningen bare om å gjøre tilgjengeligheten best og bredest mulig.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.807
    Sted
    Trondheim
    Vinmonopolet har da ingen ting med avgiftene å gjøre? Det er en politisk avgjørelse. Grunnen til at billig vin er «dyr» og dyr vin billig er at man har et kronepåslag og ikke prosent. Å avvikle polet vil ikke påvirke dette på noen måte. Billig vin vil fremdeles være «dyr» mens den dyre vinen vil bli dyrere. Utvalget vil bli dårligere og tilgjengeligheten vil antagelig bli dårligere. Hvorfor skulle man ønske det?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette var et rart innlegg fra Slubbert.
    Hele poenget er jo å begrense mengdeforbruket. Finnes det noen bedre måter å gjøre det på enn å øke prisene på "billigskvipet" (om man ser bort fra totalforbud eller rasjonering?)

(når det er sagt er jeg veldig usikker på hvorfor vi diskuterer vinmonopolet og norsk alkoholpolitikk i tråden om amerika)

S

Slubbert

Gjest
    Vinmonopolet har da ingen ting med avgiftene å gjøre? Det er en politisk avgjørelse. Grunnen til at billig vin er «dyr» og dyr vin billig er at man har et kronepåslag og ikke prosent. Å avvikle polet vil ikke påvirke dette på noen måte. Billig vin vil fremdeles være «dyr» mens den dyre vinen vil bli dyrere. Utvalget vil bli dårligere og tilgjengeligheten vil antagelig bli dårligere. Hvorfor skulle man ønske det?
    Hensikten med Vinmonopolet er å begrense tilgjengeligheten. Så hvis det å avvikle Vinmonopolet gjør tilgjengeligheten dårligere, så burde man vel avviklet det av alkoholpolitiske hensyn da eller?

S

Slubbert

Gjest
    Dette var et rart innlegg fra Slubbert.
    Hele poenget er jo å begrense mengdeforbruket. Finnes det noen bedre måter å gjøre det på enn å øke prisene på "billigskvipet" (om man ser bort fra totalforbud eller rasjonering?)

(når det er sagt er jeg veldig usikker på hvorfor vi diskuterer vinmonopolet og norsk alkoholpolitikk i tråden om amerika)
    Det blir en diskusjon om avgifter, det er noe helt annet. Det er avgiftene som setter prisen.

Og fortsatt i følge de som argumenterer her, så er konsekvensen av en monopolordning at tilgjengeligheten blir bedre, ikke dårligere.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på om man snakker om mengde eller kvalitet på varene, utvalget og fagekspertisen.

S

Slubbert

Gjest
    Hæ? Polet er da ikke mengdebegrensende, du kan fint kjøpe hundre flasker vin på polet om du vil.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst? Vanligvis snakker man om å "snakke forbi hverandre" , men om dette innlegget var alvorlig ment er det ikke rart at diskusjonen stagnerer, for her snakker man jo ikke om samme tema engang...

S

Slubbert

Gjest
    Antageligvis fordi det eneste nordmenn liker bedre enn å snakke ned amerikanske tilstander, er å snakke opp norske tilstander.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg spør igjen: Hvordan vil det "ødelegge utvalget" om Gulating får lov til å selge sterkøl?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Ok, jeg er nok medskyldig i denne "avsporingen", men et par "fun facts". Vinmonopolet er en av Europas største kunder, det var også særdeles medvirkende til at vi i Norge ikke ble rammet av "Den Store Franske Vinskandalen". Noen av dere er muligens gamle nok til å huske at enkelte produsenter blandet frostveske i vinen de solgte?

Slik vin nådde ikke hyllene på Polet av to årsaker;
    Pkt 1. Ingen turde ta sjansen på å miste en så stor og viktig kunde
    Pkt 2. Vinmonopolet kjører en stram kvalitetskontroll, de sjekker varene på laboratorium før de gå ut til butikkene, og leverandørene visste dette. Å selge "juksevin" til Polet ville være å be om å bli oppdaget!

Det har av ulike mer eller mindre seriøse aktører blitt sjekket om mindreårige får kjøpt alkohol. Butikker som selger øl har blitt tatt med "ræva bar" gang på gang. Polet derimot har rimelig god kontroll på dette. Så den delen av de alkoholpolitiske målsettingene greier i alle fall Polet å håndtere.

Når det kommer til pris så vil nok Polet også utkonkurere enhver spesialbutikk som eventuellt fikk lov til å prøve seg da Polet er next to "non profit". Påslaget er usansynlig lavt da det ikke er noen eier som skal hente utbytte av dette. Polet drives for all practical purposes som "non profit" og det bør værre klart for motstanderne at EU ikke ville tillate en slik bedrift å konkurrere med selvstendige private utsalg, uten at også Polet ville måtte heve prisene slik at kostbasen ble sammenlignbar. Mindre Pol ville måtte legges ned på grunn av de samme EU reglene. Staten som eier kan ikke gå inn og holde egne butikker som går med underskudd flytende. Spesialbutikker ville ikke gidde å starte opp på slike småsteder og de som bor der vil bli overlatt til REMAs og KIWIs utvalg. Dårligere utvalg og dyrere! Hvis monopolet brytes vil man også måtte påregne at Polet må ta seg betalt for å sende bestillinger til steder der det ikke er utsalg. Resultat, dyrere.
    Så hvis prisen er at argument er det IKKE smart å legge ned Polet. Hvis manglede utvalg i varesoretmentet er argumentet for å legge ned Polet har man mistforstått ALT!

Hvis man av ideologiske grunner er villig til å betale mere for å ha et dårligere utvalg bare man får handlet på REMA så er det helt lovlig det. Men da må man ikke komme i ettertid å klage på utvalg service, varekunnskap og pris eller om så økende ungdomsfyll! Det har sine sider og kostnader å overlate alt salg av alkohol til familien Reitan. Vet ikke hvor mange her som har problemer med korttidshukommelsen, men noen i alle fall husker kanskje det rabalderet som oppsto da REMA kunngjorde at Mack øl skulle ut av butikkene. Reitan ville konsentrere seg om Hansa hvis jeg husker rett. Så at man nok vil få lov til å velge mellom REMA RØDVIN, NICE PRICE RØDVIN og kanskje et volummerke som White Feather er sansynlig. Hvis man synes det er snobberi å ønske seg mere "so be it", men jeg ønsker meg i alle fall mere utvalg enn som så. Vinmonopolets store utvalg var som andre har sagt allerede ikke med i begrunnelsen for opprettelse av selskapet. Vinmonopolet er der av alkoholpolitiske årsaker. At ikke Erna har gitt liberalistene i eget parti og FrP denne seieren med å legge ned Polet skyldes kun at hun vet veldig godt at det vil bli hun selv, som sjef for "Solbergregjeringen" som blir sittende med svarteper når velgerne oppdager hva de har fått.

G

Gjestemedlem

Gjest
    For å ha denne tilgangen behøver man kun et sentrallager. 98% av sortimentet må uansett bestilles for levering uken etter eller noe slikt. Folk kunne like gjerne fått flaskene levert i posten som å måtte hente den på et statlig avlukke med sterkt begrensede åpningstider når man først må vente i dagesvis på varene uansett. Alle disse utsalgene har ikke noe med dette utvalget å gjøre uansett, men fungerer kun som tidsavgrensede utleveringsstasjoner.

Så om man hadde lagt ned hvert eneste utsalgssted, fysiske pol, så kunne man likevel hatt nøyaktig det samme vareutvalget. I tillegg til dette kunne man økt utvalg og tilgjengelighet ytterligere ved å tillate mange nye og spennende aktører, og kjedelige aktører med "norsk utvalg" i butikkene, slik vi er vent med for andre dagligvarer.

Så fiffen kan fremdeles få sitt og deres lange lister, mens vanlige mennesker kan få oppleve et litt friere og åpnere land med mindre drakoniske regler og lover.

S

Slubbert

Gjest
    Å skaffe seg flere alternativer ved å nekte andre deres alternativer fremstår ikke som god sosialdemokratisk ånd.

Hva med å innføre et pizzamonopol og forby First Price-pizza?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja det er først når man leker med tanken på å innføre statsmonopolmodellen til andre varegrupper at man innser hvor tåpelig og unødvendig den faktisk er. Eneste årsaken til at folk ser vinmonopolet annerledes er at de er indoktrinert med tanken på at kun staten kan selge vin og tilby utvalg til befolkningen.

Forslår man det samme for brus, sjokolade, ost eller pizza så ser folk det naturligvis som useriøst... men øl og vin ... nei da er modellen så fortreffelig og gir verdnes beste utvalg og all konkurranse vil kun føre til redusert tilbud til forbrukerne.

Molboland så det rekker..

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi har noe som heter alkoholpolitikk i dette landet; kjenner ikke til behovet for en egen pizzapolitkkk…

Hvordan vet du at utvalget blir bedre om monopolet avskaffes, Deph, eller at det skulle bli rimeligere for de nedre inntektsgrupper med vin og annen alkoholholdig drikke?

C

cruiser

Gjest
    Jeg stemmer for å innføre kjøttmonopolet også i utsalgsleddet da vi ikke har en eneste spesialforretning for den slags i Trondheim, vinmonopolet er representert i de fleste bydeler og kjøpesenter.

6

65finger

Gjest
    Hvis man skal få en flaske ut til konsument for 120 kroner må prisen fra produsent være under 2 euro. i det regnestykket har importøren 15-20 kroner i fortjeneste. Vinmonoplet har omtrent det samme i fortjeneste. Resten er transport og avgifter. Mesteparten av resterende beløp er avgifter. Jeg var deleier i et vinimportør firma noen år. Jeg solgte meg ut pga at jeg heller ville drikke vin enn å importere å selge vin. Uansett vil billigste flaskevin koste omtrent 100 kr om rema eller meny selger den

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vinmonopolet har et "falskt" utvalg. Butikkene deres har like dårlig sortiment som vanlige vinbutikker med tilsvarende plass. At man kan få ting på postordre og levert i utsalgene kan ikke regnes som sortiment. Dette kan man som sagt ha nøyaktig like god tilgang på uten et eneste fysisk utsalgssted.

Men det er uansett ikke utvalget som er problemet. Jeg har ingen problem med å finne noe å kjøpe selv i de aller minste vinmonopolbutikkene (og noen av dem er knøttsmå). Målet er å åpne for nye tilbydere og la de få selge varene sine i egnede butikker eller direkte til kundene. Jeg tenker da spesielt på produkter som er poroduser her i landet men som har magre kår siden de er tvunget inn i polsystemet og ikke har anledning til å selge direkte til kundene.

Den største faktoren når det gjelder pris er avgiftene. Hadde de være fjernet eller prosentvise ville man fått et bedre sosial profil på det hele. En vin til 2 Euro koster 2 Euro i andre land og 12 Euro på polet, og på tross av at svært mange her er utrolig nedlatende til folk med dårlig råd og som ikke kan meske seg med dyre viner og må velge fra lavere hyller, eller kjøper varer av mer nøytral smakskarakter for å blande til cocktails, så må man innse at det er de som har trukket det korteste strået her.

Inntrykket mitt er neste at det er helt ok for folk å drikke seg full om de vil, forutsatt at det koster minst 1000 kr... som om fylla blir edlere jo mer støv det er på flasken.

Når det gjelder "alkoholpolitikk" så ser jeg ikke store problemer med å overfører tankegangen til andre varegrupper. Sukker er jo den store helsefienden. Her ønsker man å begrense konsumet av helsemessige årsaker. Således vil man sikker kunne finne hjemmel for Statens Brus og Sukkervaremonopol. SBS. Her kunne feinschmekkere fått fine sjokolader fra utrydningstruede stammer i Guatemala til priser som hadde fått 3 mennesker til å valfarte helt fra Belgia. Folkehelsen ville blitt bedre og .... simsalabim ...! utvalget ville jo eksplodert skal vi ta Vinmonopolets suksess som ledestjerne.

Når antifahalal (veganerkost) blir mer populært åpner det seg enda nye muligheter for minsket forbruk og fantastisk lange lister med ting man kan bestille for senere levering.

Dette kan jo bli rene lykkelandet til slutt!

Erklær noe uønsket, statsmonopolisert det, lag lange bestillingslister og man har plutselig et "fantastisk utvalg", får ned forbruket og alle hjerter fryder seg.

S

Slubbert

Gjest
    Vi har noe som heter alkoholpolitikk i dette landet; kjenner ikke til behovet for en egen pizzapolitkkk…
    Nå begynner tampen å brenne omsider. De fleste her inne argumenterer jo ikke ut fra alkoholpolitiske hensyn, men ut fra en selvisk egeninteresse når det kommer til luksusutvalg. Og en påstått rimelighet i at hensynet til denne egeninteressen skal gå på bekostning av andre, mer laverestående konsumenters interesser. Endog gjennom lovgivning og forbud. Lover tilpasset adelen, om man tøyer strikken langt nok.

6

65finger

Gjest
    Ta det helt ut. La forsikringsselskapene overta finansieringen av helsevesenet. De vil nok sørge for at sukkergrisene må betale for diabetesmedisiner. Det aller beste du kan selv velge hvilket nivå av helsetjenester du vil betale for.

6

65finger

Gjest
    Nå begynner tampen å brenne omsider. De fleste her inne argumenterer jo ikke ut fra alkoholpolitiske hensyn, men ut fra en selvisk egeninteresse når det kommer til luksusutvalg. Og en påstått rimelighet i at hensynet til denne egeninteressen skal gå på bekostning av andre, mer laverestående konsumenters interesser. Endog gjennom lovgivning og forbud. Lover tilpasset adelen, om man tøyer strikken langt nok.
    du ivrer etter å få luxusøl til Gulating. SnoBB

S

Slubbert

Gjest
    Ta det helt ut. La forsikringsselskapene overta finansieringen av helsevesenet. De vil nok sørge for at sukkergrisene må betale for diabetesmedisiner. Det aller beste du kan selv velge hvilket nivå av helsetjenester du vil betale for.
    Helsetjenester er en menneskerett, og derfor statens naturlige ansvar. Å kjøpe Hennessy XO til lavere påslag enn franskmenn er ikke en menneskerett.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Spørs om vi har et litt forskjellig syn på stat vs. individ. Min oppfatning er at vi er i utgangspunktet frie mennesker. Ergo staten "tillater" ikke, staten forbyr. Og jeg mener at staten skal ha tungtveiende grunner for å forby ting. Å nekte Gulating å selge sterkøl er et forbud som jeg nok mener det ikke finnes tungtveiende grunner for.

Om det finnes tungtveiende grunner for å forby fri omsetning av alkohol, og hvordan det eventuelt bør innordnes, er en ting jeg mener at svaret på ikke er gitt. Men at en monopolordning kanskje gir fiffen bredere tilgang til luksusprodukter, er DEFINITIVT IKKE en tungtveiende grunn til noe forbud etter min mening.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Spørs om vi har et litt forskjellig syn på stat vs. individ. Min oppfatning er at vi er i utgangspunktet frie mennesker. Ergo staten "tillater" ikke, staten forbyr. Og jeg mener at staten skal ha tungtveiende grunner for å forby ting. Å nekte Gulating å selge sterkøl er et forbud som jeg nok mener det ikke finnes tungtveiende grunner for.

Om det finnes tungtveiende grunner for å forby fri omsetning av alkohol, og hvordan det eventuelt bør innordnes, er en ting jeg mener at svaret på ikke er gitt. Men at en monopolordning kanskje gir fiffen bredere tilgang til luksusprodukter, er DEFINITIVT IKKE en tungtveiende grunn til noe forbud etter mitt mening.
    Det er utenfor en hver diskusjon at Polet er og blir en politisk institusjon. Sideeffekten er at Norge samt noen få andre land har en unik utbredelse av godt utvalg og politisk prisede alkoholvarer. Det er mange som setter pris på begge deler.
    Staten har også innført en dryg sukkeravgift, dette er også politikk.
    Gjestemedlem og til dels Slubbert (og sikkert mange andre) misliker statlig politikk som griper inn i privatlivet, det har jeg forståelse for. Men jeg blir veldig ambivalent i det jeg oppdager at vi er i området der vi med en viss rett kan si at målet helliger middelet, da møter jeg meg selv i døra. Vi har fartsgrenser, førerkortkrav, narkotikalover, avgifter, matvarelover, sterke regelverk for omsetning og transport av potensielt farlige stoffer, røykelov, miljøkrav etc., etc., som på et eller annet plan griper inn i privatlivet, og hindrer fri utfoldelse på mange plan. Det ligger alltid gode forsetter og konsekvenstenking bak et hvert politisk virkemiddel.
    Mange vil være uenige i mye, men så vel du som alle andre jeg kjenner mener faktisk at det skal finnes begrensninger et eller annet sted mellom fullt anarki og fullt diktatur. Jeg lar meg også irritere over en del begrensninger, samtidig velger jeg å ta et pragmatisk standpunkt til det, og aksepterer at de statlige organer har kommet fram til en annen grense enn jeg ville gjort. For i bunn og grunn er de fleste enige i en eller annen form for begrensning, uenigheten går på hvor grensene skal gå, ikke om de skal helt bort. Så stemmer jeg på de jeg mener har funnet en sånn noenlunne passe balanse mellom frihet og grensesetting.

Disqutabel

S

Slubbert

Gjest
    Les hva jeg skriver da. Vi kan godt diskutere om Vinmonopolet er nødvendig, eller for den del hensiktsmessig, av forebyggende hensyn når det kommer til skadevirkninger av alkoholmisbruk. Igjen, jeg skrev at jeg personlig ikke synes at svaret på det er gitt. Men det er ikke hva som gjøres her! De fleste her argumenterer for å ha monopolordning/omsetningsforbud ut fra en egeninteresse vdr. luksusutvalg, og en påstått rimelighet i at dette bør gå på bekostning av interessene til "laverestående" forbrukere (de som drikker "billigskvip"). Og det er omtrent den dårligste rettferdiggjøringen av et forbud jeg kan forestille meg. Det blir som å ønske lover tilpasset adelen, elitistisk og besteborgerlig er hva det er.

Og så lurer de samme på hvorfor sosialdemokratiet har et kommunikasjonsproblem. Jøye meg.

6

65finger

Gjest
    Helsetjenester er en menneskerett, og derfor statens naturlige ansvar. Å kjøpe Hennessy XO til lavere påslag enn franskmenn er ikke en menneskerett.
    dårlig eksempel. brennevin er jevnt over dyrere på polet. noe jeg gir faen. da jeg ikke drikker slikt med unntak av sorter som kan blandes med tonic og cola o.l

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.466
    Torget vurderinger
    2
    Minnes iherdig forsvar for ISO-standarder i en annen tråd. Disse representerer også sterke inngrep i fri beslutningsrett og utøvelsesrett for næringslivet. Vi burde fjerne disse også, mens vi er i gang.

Som Disqutabel har jeg forståelse for at man vil ha minst mulig statlig inngrep, om man er motstander av en samfunnsorganisasjon omkring en statsdannelse. (Minnes også opphisselsen omkring Statsborgerboken da jeg startet en tråd om den).

Men samfunnet har ulike måter å beslutte hva det skal og ikke skal sanksjonere eller begrense. At man finner det formålstjenlig å styre inntak og utøvelse som kan ha skadevirkninger for enkeltmennesker eller samfunnet som helhet er poenget med statsdannelsen. Det finnes eksempler der man har eksperimentert med frislepp, men der ender libertarianerne opp i halsen på hverandre etter kort tid. Kanskje illustrerer det at man faktisk er nødt til å ha en grad av vilje til å innordne seg/føye seg dersom samfunnsorganisasjonen skal bestå og kunne levere til forventningene man har.
    Det politiske verktøyet demokrati har vært en grei måte å løse de interessekonfliktene som da naturlig oppstår -- men også her er polnedleggelsesentusiastene som regel i harnisk og har veldig lite til overs for alle som ikke deler deres oppfatning av politikk, samfunnsdannelse og stat. Enda godt det ikke er skatt på nedsettende adjektiv i kommentartråder.

Det er underholdende å følge "argumentasjonen".

C

cruiser

Gjest
    Les hva jeg skriver da. Vi kan godt diskutere om Vinmonopolet er nødvendig, eller for den del hensiktsmessig, av forebyggende hensyn når det kommer til skadevirkninger av alkoholmisbruk. Igjen, jeg skrev at jeg personlig ikke synes at svaret på det er gitt. Men det er ikke hva som gjøres her! De fleste her argumenterer for å ha monopolordning/omsetningsforbud ut fra en egeninteresse vdr. luksusutvalg, og en påstått rimelighet i at dette bør gå på bekostning av interessene til "laverestående" forbrukere (de som drikker "billigskvip"). Og det er omtrent den dårligste rettferdiggjøringen av et forbud jeg kan forestille meg. Det blir som å ønske lover tilpasset adelen, elitistisk og besteborgerlig er hva det er.

Og så lurer de samme på hvorfor sosialdemokratiet har et kommunikasjonsproblem. Jøye meg.
    Du klarer jo ikke å skille alkoholavgifter og vinmonopolet. Det er ingen ting som tilsier at en billig flaske vin blir billigere på REMA enn på polet med de samme avgiftene, heller tvert imot da REMA er et kommersielt foretak mens vinmonopolet knapt har påslag på sine produkter UTOVER avgiftene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Endelig noen som argumenterer ærlig" -- slutt å bygge stråmenn, Slubbert. Ta et argument, se på logikken i det og la være å prøve å så tvil om motdebattanters motiver.

Er vel ikke en kjeft i Norge som ikke forstår at myndighetene ønsker kontroll med alkoholomsetningen og at Vinmonopolet er en del av dette. Ulike land har ulik grad av kontroll. I noen land, der det er stor produksjon av alkoholholdige drikkevarer, har lobbyvirksomheter klart å få redusert kontrollen, slik at man får omsatt så mye som markedet vil ta unna. (Frankrike og Spania, delvis Tyskland, er eksempler på dette). I andre land har man strengere regler.

Som nevnt av mange i tråden (og i tidligere diskusjoner der du og Gjestemedlem går i svart om emnet) har polet etterhvert utviklet seg til et kundeinnstilt distribusjonsapparat for importører, med stort utvalg og grei tilgjengelighet. Det er utsalgssteder over hele landet og man har alt fra store til små vinmonopol, men tilgang til hele sortimentet overalt. Det er kompensert for restriksjonene ved å øke tilbudet til det er verdensledende. Og fordi man har ressurser til kvalitetskontroll er det sjelden det kommer dårlig vare i salg, pluss at man har full returrett om noe er galt.

Jeg ser lite å bli opprørt over og har lite behov for frislepp her. Det kan kun bli dårligere, over hele linjen.
    Og synes man det er dyrt kan man bare ta seg en flytur :-(

S

Slubbert

Gjest
    dårlig eksempel. brennevin er jevnt over dyrere på polet. noe jeg gir faen. da jeg ikke drikker slikt med unntak av sorter som kan blandes med tonic og cola o.l
    Førti andre innlegg har argumentert med at luksusbrennevin er billigere på polet, fordi de har lavere påslag enn andre grossister (og med de i utgangspunktet høye prisene på luksusprodukter spiser dette mer enn opp avgiftene). Og det regner jeg med stemmer, men igjen, det er fullstendig verdiløst som et argument for forbud.

Jeg drikker forøvrig ikke noe særlig brennevin selv heller, akevitt i jula og det er stort sett det. 98% av mitt alkoholkonsum er øl og 90% av det igjen er vanlig pils. Jeg er ikke så glad i smaken av sterkt brennevin, og hvis målet er å bli beruset for rusens egen skyld finnes det mange bedre og mindre skadelige alternativer enn sprit. Akevitt er godt da, og rom. Og en GT eller en mojito kan funke i ny og ne. Eller en irish coffee hvis du blir døsig i løpet av en lang kveld med pilsing.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667

Jeg leser bare ikke argumentene helt på samme måte som deg. Poenget jeg mener å se blant Pol-tilhengerne, er at ved å fjerne Polet, mister vi både et politisk redskap og et godt, bredt tilbud på alkoholholdige varer. Det blir en lose - lose situation, så hvorfor ønske seg dit?

Jo, sier da enkelte, fordi vi vil ha friheten til å velge skvip på Rema om det er det vi vil ha. Poenget er at da fremtvinges samtidig nedleggelsen av dagens ordning, vi får både dårligere utvalg, mindre kunnskap, billigere dårlige og middels gode viner, samt dyrere virkelig gode viner. Da stiller mange seg spørsmålet om det til sammen er å anse som en god ide. Det er ikke gitt at svaret på det er at de som er i tvil er selvopptatte snobber, vet du.

Disqutabel

S

Slubbert

Gjest

Du klarer jo ikke å skille alkoholavgifter og vinmonopolet. Det er ingen ting som tilsier at en billig flaske vin blir billigere på REMA enn på polet med de samme avgiftene, heller tvert imot da REMA er et kommersielt foretak mens vinmonopolet knapt har påslag på sine produkter UTOVER avgiftene.
    Har jeg sagt at jeg tror det blir billigere? Har jeg en gang sagt noe om hvorvidt jeg synes det BØR bli billigere? Nei. Og har jeg sagt noe om at jeg er motstander av Vinmonopolet, for den del? Nei også der, gitt. Det er jeg en mostander av er argumentasjonen som føres her, som går ut på at man synes et omsetningsforbud er på sin plass fordi det etter ens egen oppfatning er det beste virkemiddelet for å fasilitere luksus. Jeg tviler sterkt på at det er sant (Gulating har 30 butikker selv om 90% av verdens craft-beer er forbudt å selge for dem pga alkoholprosent), og uavhengig av om det er sant eller ikke så er det overhodet ikke noe holdbart argument for et forbud.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det ironiske er at veldig mange som klager på løsningen med vinmonopolet og ønsker seg vin på rema1000 og statoil er de samme som klager over at det er så få delikatesseforretninger og at vareutvalget innen eksotiske matvarer i dagligvaren generelt er alt for dårlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn