6
65finger
Gjest
pisspreik! Gud bedre for en nedlatende tone. Dyr cognac og overklasse. Vin fra 120 kr holder generelt høy kvalitet i polusalgene. Hvilke forutsettninger har du til å uttale deg om skjult markedspåvirkning, markedskommunikasjon og reklame generelt? Det er andre enn deg i denne verden som evner å tenke selvstendige tankerDet har ikke vært noen åpen kampanje, men man har svært bevisst dreid fokuset i argumentasjonen for Vinmonopolet vekk fra dets egentlige funksjon, som er å begrense tilgangen til alkohol av ruspolitiske hensyn, til å dreie seg om utvalg og gunstige priser for det bourgeoise overklasseforbruket til den besteborgerlige intelligensiaen som fortsatt hevder seg å representere en slags venstreside.Utdyp den bragden er du snill. kan ikke huske noen kampanjer men funnet det ut sjøl
At dette er en sammenhenger som "du har funnet ut av selv" er tøys, dette er forming av underbevisstheten på nivå med hvilken som helst Nordost-demo. Fritt salg fører både til at man får lavprisbutikker med lavprisutvalg, men også luksusbutikker med luksusutvalg for overklassen. Slik det fungerer med absolutt alle andre forbruksvarer. Fra et forbrukerperspektiv er det null og niks som skiller alkohol fra andre forbruksvarer, så logikken i argumentet er da at man burde ha statsmonopol for absolutt alt, "ellers får man ikke noe utvalg". Det er åpenbart bare tull.
Grunnen til at man har et Vinmonopol er for å begrense tilgangen til alkohol, ikke for å fasilitere overklasseforbruket deres. Spritutsalget ved siden av Rolexbutikken ville hatt minst like mye fancy cognac for overklassen som Vinmonopolet har i dag. Og lavprisbutikkene ville hatt varer for pleiberne.