Vi trenger en HFS høyttaler...

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Vi kan ikke bruke denne waveguiden jeg har. Det er et kommersielt produkt som en av våre kunder bruker.

Men vi kan lage noe som vil passe enda bedre til CA26. Vi lager en waveguide som har OD lik 26kurven, en relativt stor radius i åpningen og koniske sidevegger for å få jevn off-axis respons. Med enda litt mer dybde enn denne, vil vi kunne flytte XO et godt stykke nedover.

Jeg tror ikke off-axis responsen blir noe problem, tvert i mot. Se på Earl Geddes sin Summa høyttaler. Han har et 2-veis system med en 15" i bunn. Trikset er å matche direktiviteten rundt XO slik at summeringen blir jevn og fin både on-axis og off-axis.
 
T

theStig

Gjest
Det enkleste hadde vel vært å finne et ferdig horn som kan brukes til tweeteren i stedet for å måtte få noe laget spesifikt?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Kan jeg tippe på Amphion?

Hva med å bruke en litt større diskant i hornet?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hvorfor er dere så redd for store mellomtoneelementer? 12 og 15 tommere er jo glimmrende. Sammtidig senker du forvrengningen.

Mvh
b
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Det enkleste hadde vel vært å finne et ferdig horn som kan brukes til tweeteren i stedet for å måtte få noe laget spesifikt?
Det finns nok neppe noe som passer rett inn. Man må evt. knote det til, slik John Krutke har gjort.


Kan jeg tippe på Amphion?

Hva med å bruke en litt større diskant i hornet?
Du tenker 27TBFC/27TDFC?

BM
 
C

century

Gjest
Vi kan designe vår egen WG (Bidland gir ko-ord). Som nevnt kan vi få den støpt i en liten serie i PUR (polyurethane). HFS-logo kan legges i støpeformen  :).
Vi kan også definere tykkelsen på frontplaten slik at det hele kan monteres /skrus fast uten forsenkinger.
EDIT:
En annen mulighet er å støpe selv i GPG.
1 sekk hos Firesafe koster 811,- eks mva for 30 liter.
GPG er en brannfast masse med gips og glassfiber.

- Gruppekjøp fra modell-snekkerverksted

- Eller gruppekjøp fra en eller annen PA-leverandør.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Hmmm ....

Hva med litt kreative ideer til kabinettkonstruksjon?

Frontplate i utfrest aluminium?
Kabinett bygd opp av «spanter» (jf. B&W matrix), kledd med en blanding av ullfilt/fleece, glassfiber («kitty hair»), armert med aluminiumsnett, epoxy, med gel-coat eller lakk ytterst, evt dempet med takpapp e.l.? Kabinettet kan dermed forholdsvis enkelt gjøres allt annet enn firkantet.

mvh
KJ
 
C

century

Gjest
Taxe, ikke take off..
Beroende på dybden av WG kan hele frontplaten lages ferdig utfra 1 plate bjørkefiner (f.eks 40mm).
Tenk så enkel montasje..
Vet om 2 modellverksteder som klarer dette.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jeg vet om en 18cm bass/mellomtone med en diskant i midten som fungerer som en waveguide! Skal vi prøve den?
 
K

Khanate

Gjest
Vedrørende wave-guide. Har noen erfaring med vakuumtrukket ABS? Dette kan gjøres svært vakkert da ABS kan leveres ferdig lakkert i samme kvalitet (utseende som billakk). Ulempen er at man må bygge opp struktur til å feste høyttalerelementet og bølgeguide. Verktøy bør maskineres i aluminium eller stål, men småserieverktøy kan gjøres i tre. Dette er en industriell prosess, så man bør ha litt antall før det er interesant.

Har benyttet en del PUR detaljer til prototyper, og har erfaring med at det er dyrt. Men om man gjør det på kjøkkenbenken så blir saken annerledes. Polyester eller epoxy + glassfiber kan også være et (grisete) alternativ i så måte. På åttitallet var det poppis med støpte betongkabinett. Også en relativt lavteknologisk mulighet for kjøkkenbenken.

Khanate
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det er to problemer med vakuumtrekking. Det ene er at vi kan neppe trekke så mye som vi ønsker da det må taes utgangspunkt i en plate som trekkes ned ganske mye i midten. Det andre er at det ikke egner seg til litt tykkere emner. Noe mer enn 3-5mm på tykkeste tviler jeg på vi kan håpe på, og da snakker vi tross alt uten ribber. Skal man lage noe slikt er det sprøytestøping som gjelder. Da kan man også tenke aluminium og sandformer, men nok en gang. Dette egner seg ikke til serier på noen få stk.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Her er en ide som jeg har tenkt en stund på, men aldri funnet tid til å komme videre med:

En CA26RFX + en 1" dome i waveguide.

Synes den bassen ser besnærende ut, uansett hvordan man løser diskanten. Waveguide er jo helt klart et alternativ, som riktignok krever en del av byggerne.
Et annet alternativ er jo det åpenbare: En diskant som går ganske dypt i utgangspunktet, men slike vokser vel ikke på trær... ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Synes den bassen ser besnærende ut, uansett hvordan man løser diskanten.  Waveguide er jo helt klart et alternativ, som riktignok krever en del av byggerne.  
Et annet alternativ er jo det åpenbare: En diskant som går ganske dypt i utgangspunktet, men slike vokser vel ikke på trær... ;)
Det behøver ikke å bli så alvorlig komplisert med WG, gitt diameteren på åpningen (dvs størrelsen på diskantdomen evt. inkl kantoppheng), så er det vel kunn tykkelse og radial profil som betyr noe, profilen kan distribueres som en tegning med faste mål (klippesut i papp e.l. av den enkelte bygger), selve WGen kan relativt enkelt lages i gips, epoxy, tre eller annet egnet materiale, dersom jobben settes ut til et profesjonelt verksted kan den freses i aluminium.

mvh
KJ

EDIT: en annen forholdsvis enkelt må å gjøre dette på er å bygge WGen med spanter iht. den radiale profilen +++, kle spantene med et egnet elastisk stoff/materiale, fylle ut mellomrommet mellom spantene med en egnet støpemasse ... et voila!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det finns nok neppe noe som passer rett inn. Man må evt. knote det til, slik John Krutke har gjort.



Du tenker 27TBFC/27TDFC?

BM

Nei, jeg tenkte mer i retning en 2" driver eller noe. For eksempel Accuton, TB eller liknende. ALR Jordan har jo også en ny liten 2,5" som kan brukes.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Nå skjærer vi gjennom: 27tbfc i WG og 10" seas. Til tegnebrettet. Frem med mikrofonene og PC. Det er handlingens time folkens! (lett å si for en som ikke akkuratt kommer til å ta den faglige trøkken.)

Hell og lykke

Sniff
 
C

century

Gjest
Ikke ta av nå....

Hvis vi skal drøfte konkrete alternativer til WG:
Leverandører
Fysisk egnethet
Pris
Min antall
Leveringstid
Hvor handler f.eks du Bidland ?
(har sans for diy-wg selv,bøtt....)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Som han sa var det en waveguide en kunde har levert til dem.

Jeg synes vi skal lage noe med 1333 og se om det funker før vi avskriver den. Seas har tilbudt seg å stille med elementer og dermed er jeg tilbøyelig til å holde på den skissen jeg lagde intil den har vist seg å ha noen mangler vi bør ta oss av.

Husk også at den gir klart mest trykk og dyp bass for pengene i forhold til størrelse av de alternativene vi har sett på, ved siden av at den kan få et veldig homogent lydbilde både on og off axis.
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
hehe, med de i huset hadde jeg ikke trengt å bry meg om waf lengre. W hadde vært borte samme sekund.

Fra spøk til revolver så synes de tidligere tankene rundt coax pluss en ekstra bass er særdeles spennende. Er det mulig å kombinere dette med tankene til Dick Olsher i dette prosjektet
http://www.blackdahlia.com/samadhi/samadhi_magic_cube_review.htm

Det er jo en spennende tilnærming til det helvetet rommet ofte gir oss.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Ikke ta av nå....


Hvor handler f.eks du Bidland ?
Hva mener du?

Den waveguiden jeg har målt kommer fra en av kundene våre og er ikke å få kjøpt løst.

BM
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
WG er kult, men dyrt eller vanskelig, litt avhengig om man setter bort jobben eller lager det selv. Jeg mener: Her har folk vært skeptiske til kompleksiteten til en hornkonstruksjon med flate planker inni en kasse, og så er det plutselig helt greit å lage en waveguide?

Før jeg synes det er greit å si OK til DIY WG så er det i det minste greit å vite hvilken presisjon noe slikt må ha i forhold til idealprofilen for å låte bra. Snakker vi millimetre, tidels millimetre, centimetre eller hva?
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Fountek NeoPro 5i kan være en slik. Den har også eksepsjonelt høy følsomhet, som gjør det mulig å parre den mot *TO* stk CA26RFX hvis ønskelig.
kylling modus av, her kan det bli skyv ;D
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Før jeg synes det er greit å si OK til DIY WG så er det i det minste greit å vite hvilken presisjon noe slikt må ha i forhold til idealprofilen for å låte bra. Snakker vi millimetre, tidels millimetre, centimetre eller hva?
Det er ganske kritisk i den enden som er nærmest domen.
Sideflatene bør være koniske, så det er ikke så vanskelig å få til. Radien i åpningen gjøres stor for å redusere diffraksjon, men store avvik (cm) vil gi utslag på responsen.

Jeg tror også det er en litt for stor terskel å måtte lage dette selv. Det hadde vært fint å kunne kjøpe noe ferdig.
Dessverre har jeg ikke klart å trigge kollegaene mine på dette, men jeg kommer til å jobbe for at vi kan få til noe en gang i framtia.

Jeg håper at det er flere enn Jørn Rune som ser likhetene mellom WG og coax løsningen. Den har sine ulemper med rippel i aksialresponsen, men vinner på enda bedre polar-respons pga. felles akse. Det blir nok også en rimeligere løsning, tross alt.
 
R

Ronny_D

Gjest
WG er kult, men dyrt eller vanskelig, litt avhengig om man setter bort jobben eller lager det selv. Jeg mener: Her har folk vært skeptiske til kompleksiteten til en hornkonstruksjon med flate planker inni en kasse, og så er det plutselig helt greit å lage en waveguide?

Før jeg synes det er greit å si OK til DIY WG så er det i det minste greit å vite hvilken presisjon noe slikt må ha i forhold til idealprofilen for å låte bra. Snakker vi millimetre, tidels millimetre, centimetre eller hva?
Du sier noe der.
hva blir det neste modde en bildiskant sammen med en membran, og vips så har man diskant og slave ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Hvis jeg skal mene noe...( ::) ):

- Ikke kjip inn på delene hvis det går for mye på bekostning av ytelsen! (DIY pris/ytelse vs. pris/ytelse ved å kjøpe i butikk).

- Bygge noe modulært - satelitt/center/bakhøyttaler/med eller uten sub osv... Litt valgfrihet øker antall byggere vesentlig!

Mvh. Johan.
 
T

theStig

Gjest
Nå tar jeg helgefri fra dette forum (har et liv utenom sentralen også), men vil oppfordre Psyklisten til å si litt her om systemet sitt. Det er spenstige saker for å si det sånn, og et meget godt utgangspunkt for en HFS høyttaler mener nå jeg.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Vi snakket om T18 coaxen tidligere i tråden.

Her er en måling som er gjort 10 grader off-axis.

 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Her ser vi 10 grader sammen med 20 og 30 grader.

 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Hvis man klarer å kvitte seg med den mentale hang-up'en på den on-axis dip'en, så er dette faktisk en løsning som fungerer bra.

God kontroll på direktiviteten helt ned til delefrekvensen.

BM
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Synest det ser spennende ut å prøve ut potensialet i coax-elementet. Ellest synest eg det er eit poeng med DIY å kunne bygge noko som ikkje er å få kjøpt ferdig eller som ikkje er realistisk for eit vanleg kommersielt produkt.

Sigurd
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.942
Antall liker
4.379
Vi kan ikke bruke denne waveguiden jeg har. Det er et kommersielt produkt som en av våre kunder bruker.

Men vi kan lage noe som vil passe enda bedre til CA26. Vi lager en waveguide som har OD lik 26kurven, en relativt stor radius i åpningen og koniske sidevegger for å få jevn off-axis respons. Med enda litt mer dybde enn denne, vil vi kunne flytte XO et godt stykke nedover.

Jeg tror ikke off-axis responsen blir noe problem, tvert i mot. Se på Earl Geddes sin Summa høyttaler. Han har et 2-veis system med en 15" i bunn. Trikset er å matche direktiviteten rundt XO slik at summeringen blir jevn og fin både on-axis og off-axis.
Det går kanskje an å rette en forespørsel på "lisensiering" av den wawe-guiden eller?

Hvis det blir en aktuell løsning, så er det kanskje best for Bidland om det er noen andre enn han som retter foresprøselen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.942
Antall liker
4.379
Det er to problemer med vakuumtrekking. Det ene er at vi kan neppe trekke så mye som vi ønsker da det må taes utgangspunkt i en plate som trekkes ned ganske mye i midten. Det andre er at det ikke egner seg til litt tykkere emner. Noe mer enn 3-5mm på tykkeste tviler jeg på vi kan håpe på, og da snakker vi tross alt uten ribber. Skal man lage noe slikt er det sprøytestøping som gjelder. Da kan man også tenke aluminium og sandformer, men nok en gang. Dette egner seg ikke til serier på noen få stk.
Det må da finnes noen med egnet frese/dreieverktøy ett sted til å lage en wawe-guiden enten materialet er mdf, aluminium eller annet.

Det går i så fall an å få produsert en front som alle kjøper og monterer på samme måte - akkurat som at alle kommer til å kjøpe de samme elementer og delefilterkomponenter.

(med mindre man finner  en mellomtone som kan gjøre jobben da)

Må bare si at tråden har tatt en spennende vending. Både coax-alternativet og 10"+1" alternativet ser spennende ut.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Nå har tråden nådd 10 sider, alle sammen har dreid seg om elementer, filter og variasjoner av "burker". Jeg mener at en "musikk formidler" i regi av sentralen bør være litt mer spenstig og annerledes.
Jeg mener at dette systemet BØR ha aktiv deling, her er det plenty med folk som kan digital teknikk, og det som skal til for å lage et aktivt system. Jeg ser bare fordeler med dette, først og fremst FØLSOMHET og fleksibilitet. Jeg syns vi sover i timen når det ikke har vært oppe her enda. Eller er målet å lage en boks til, bare den ikke har samme fargen?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Er det så vanskelig å lage et system som fungerer BÅDE med passiv og aktiv filtrering?

For øvrig vil jeg si dette: Hvis HFS-høyttaleren blir et money-no-object prosjekt, så tror jeg helt sikkert det blir meget bra.  Det er mye kunnskap her. Jeg tror også det i så fall blir et eksklusivt prosjekt som kun få bygger.
Hovedgrunnen er åpenbar: Bortsett fra for de mest ekstreme DIY-entusiastene vil økonomi ha noe å si for å sette i gang med selvbygg. Men det er også et annet aspekt: Legger man mye penger i selvbygg, så er risikoen høyere.  Det er tross alt ikke noe gøy å legge hundrevis av timer og titusener av kroner i noe man kanskje ikke får fullført, eller kanskje ikke liker lyden på.

Jeg anbefaler at man skjeler litt til avstemmingene som ble gjennomført her.  De fleste ønsker en pris som havner lavere enn 6000,- i deler uten kasse. Å forlange aktiv deling da, eller doble Excel-elementer blir da etter min mening en tanke ekstravagant. Noen snakket om å slå svenske HFLS-1, og det klarer man jo helt sikkert.  Men det er lite ære i det hvis budsjettet mangedobles...
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vi snakket om T18 coaxen tidligere i tråden.

Her er en måling som er gjort 10 grader off-axis.

Jeg er ikke bekymret for dip-en on axis, men jeg er bekymret for at den faller jevnt av hele veien oppover, samme hvor på aksen du måler? Er jeg alene om den bekymringen?

Ellers får jeg si at jeg tente på ideen med Fountek bånd og ev 2 * CA26RE4X.
Jeg er heller ikke avvisende til WG og er sikker på at det finnes gjennomførbare løsninger. Ideen med en 40 mm bjerkefiner som dreies og bestilles fra verksted? (-men ikke hele frontplata). Men sørg da ialle fall for at det blir en diskant som ikke faller av oppover. Skal det være Seas må det bli 27TDFC eller en Excel-diskant. De har lav egenresonans og går høyt. Men her kan man kanskje kompromisse på at det må være Norsk.

mvh Øivind
 
Topp Bunn