2x C17WG koblet i serie vil tilsvare en minimumsimpedans på ca. 11,2 Ohm.Kjørte ett impedance sweep på ene Dali 104 høyttaleren igår med DATS V3, og det ser slik ut;
Vis vedlegget 784850
Med andre ord ikke en lett last for 300B forsterkeren min. Under 4 ohm mellom 120hz og 700hz, minimum 3,2 ohm. Og holder seg stort sett under 5 ohm.
Noen som har en formening om seriekobling av C17 for å øke impedansen, og påfølgende endringer av delefilter?
Eller vil det være gunstigere å sette inn en seriemotstand?
Mine er også WG66.. Merkelig at Fs er såpass mye høyere på mine ifht Vifa spec.Mine 4 måler ganske så likt.
FS: 53-54
QES: 0.8-0,86
QmS 3,1-3,274
Men dette er WG66 fra Dali og ikke helt den samme som WG69
Hei @cbarth1,Har ett par slitne 104 som skal moddes. Planen var å bruke enten Scanspeak D2608 eller Morel CAT 308. Sammen med SB Acoustics SB26ADC / CDC er disse uten sammenligning de beste 25-28mm domer i den rimelige enden av skalaen etter min mening.
Men nå tror at jeg også kommer til å prøve Grelv sin variant med Seas DXT. (Med ett par egne triks på lavpassfilteret)
Bruce Edgar Tractrix?Ja, men må teste litt forskjellige filter design og kassefyll før dommen kommer.
Det krever litt omstilling/tilvenning når man går til C17 fra dette:
Vis vedlegget 786859
Leker meg med XSim og har kanskje funnet noe fornuftig å bruke til D27TG-35 diskant i Dali 104. Litt å gjøre mens jeg ser an økonomien til et DXT-prosjekt Fikk frd-fil til C17 av hornlyd, var litt høyt nivå på den så jeg har lagt inn en demping på det i XSim. Originalfilteret ser ut som det deler på rundt 3.5KHz når jeg legger inn de samme komponentene, denne diskanten klarer lavere så jeg har lagt meg rundt 2.5-2.6KHz.
Vis vedlegget 792216
Reversert fase:
Vis vedlegget 792217
Og relativt snill impedansekurve:
Vis vedlegget 792218
Da må jeg bare lodde sammen noe og teste mot det originale filteret. Jeg har bare en kjip USB-mikrofon men kan i alle fall se forskjellene mellom dem.
Hvordan ville 104-filteret se ut ved en delefrekvens på omtrent 2500 Hz? Forskjellig fra ditt '92 dB filter'?Det er vel for å beholde følsomheten, litt ala standard 104 filter bare med litt lavere delefrekvens...
Husker så godt da disse kom - i virkeligheten et "lydmessig bevis" på at utviklingen ikke har gått særlig fremover?Var i møte i Oslo og klarte ikke å motstå fristelsen og plukket opp disse for en slikk og ingenting. Mission 761 med 6 ohms Vifa C17WG og D19.
Fantastisk mellomtone som vanlig ifra C17.
Stativene mine står på lagring, så provisorisk høyttalerstativ bestående av en kombinasjon av Jotun Lady malingsspann og Snell K Høyden ble riktig i det minste.