Hej Viking.
Spændende det du er i gang med.
Ja jeg kan jo "kun" anbefale diffusere fra Svanø Akustik.
Min erfaring er, at det er meget bedre end at dæmpe. Jeg har gjort begge dele, dog ikke så tykt som nogle andre. Men jeg er vildt glad for mine diffusere og jeg ved godt, at jeg er gået meget langt, men det har været det hele værd. En diffusere dæmper også, afhængig af mærke og virkemåde, og jeg havde et lille problem med lidt for meget dæmpning. Det er der ikke mere, efter jeg har nedtaget næsten 29 kvadratmeter Rockfon plader. Nu har jeg et rum, der er godt at opholde sig i.
Køb lidt Pap-vinger og prøv dig frem. Eller nogle af de andre wings. Jeg har gode erfaringer med V-wings, som er lidt bedre end Pap-vingerne.
Prøv det først er min anbefaling. Hvor langt du vil gå ved kun du, når du har afprøvet dem, og måske skal der kombineres med dæmpning også. Hvem ved.
Diffuserne er gode ved første reflekspunkter, men de er skam gode hele vejen rundt.
Jeg mener at man skal diffusenere bag lytte positionen også i stedet for at dæmpe der.
Når man placerer dæmpeplader får man et sort hul, hvis tykkelsen er stor nok. En koncertsal har ikke noget sort hul, men har i stedet for lyd fra alle sider. Det giver den dejlige fornemmelse af, at der er lyd, der dog ikke genere, men giver fornemmelse af det store rum som koncertsalen nu engang er.