Viking starter fra scratch :D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Høres korrekt ut :) Må få sett til å få målt snart da :D
    Hei Viking

    Jeg anbefaler alltid og få kontroll på etterklangstid,
    fase og frekvensgang først.(trykkabsorbenter)
    Deretter prøver du ut diffusorer for førsterefleksjon?
    Mulig Roysen skulle selge sine Svanå "vinger"?

    Lykke til!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Viking.
    Spændende det du er i gang med.
    Ja jeg kan jo "kun" anbefale diffusere fra Svanø Akustik.
    Min erfaring er, at det er meget bedre end at dæmpe. Jeg har gjort begge dele, dog ikke så tykt som nogle andre. Men jeg er vildt glad for mine diffusere og jeg ved godt, at jeg er gået meget langt, men det har været det hele værd. En diffusere dæmper også, afhængig af mærke og virkemåde, og jeg havde et lille problem med lidt for meget dæmpning. Det er der ikke mere, efter jeg har nedtaget næsten 29 kvadratmeter Rockfon plader. Nu har jeg et rum, der er godt at opholde sig i.
    Køb lidt Pap-vinger og prøv dig frem. Eller nogle af de andre wings. Jeg har gode erfaringer med V-wings, som er lidt bedre end Pap-vingerne.
    Prøv det først er min anbefaling. Hvor langt du vil gå ved kun du, når du har afprøvet dem, og måske skal der kombineres med dæmpning også. Hvem ved.
    Diffuserne er gode ved første reflekspunkter, men de er skam gode hele vejen rundt.
    Jeg mener at man skal diffusenere bag lytte positionen også i stedet for at dæmpe der.
    Når man placerer dæmpeplader får man et sort hul, hvis tykkelsen er stor nok. En koncertsal har ikke noget sort hul, men har i stedet for lyd fra alle sider. Det giver den dejlige fornemmelse af, at der er lyd, der dog ikke genere, men giver fornemmelse af det store rum som koncertsalen nu engang er.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Da er basskabel stort sett ferdig :)
    subkabel.jpg
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Da blir det en 5Kva Airlink balansert isotrafo satt rett inn på kursen til anlegget :)
    airlink1.jpg

    airlink2.jpg
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Øverst kan det skimtes softstart-kretsløp den ene 100amp dc-sperra og 3 støydempingskondiser på sekundærsida, 3 stk, fase-jord og fase-fase :) Nederst kan man skimte den andre dc-sperra :) samt sikringene, både inn og ut av trafoen :)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette var en seriøs kladd.. Hvor mye veier noe slikt? Montert softstart? :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Alt nevnt ovenfor, bortsett fra sikringene er ettermontert :) Veier rett under 30 kilo, ikke galt for 5Kva :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det var lett. Og trivelig når en skal flytte på den. Min gamle, som jeg kjøpte av Martin viktorin, veide 47 kg. Fikk den nesten ikke i gang på en 16 amp kurs. Men hadde ikke softstart... Tror din er en bedre sak å ha i hus :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Denne starter helt greit på en 16amp kurs ja :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.085
    Antall liker
    13.594
    Karakteristikk (a,b eller c) på sikringen er generelt viktigere enn hvor mange ampere sikringen tåler før den ryker ved påslag.

    At noe tar en sikring pga høy startstrøm er ikke er kvalitetstegn selv om noen synes å være av den oppfatning. I drift drar de aller fleste Hifi-systemer nesten ingen ting. Å koke vann i en vannkoker er en større belastning på nettet enn de fleste klasse A forsterkere. Sist jeg hadde klasse A dro de ca 250 watt pr monoblokk. Altså totalt 1/6 av vannkokeren min.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Det er 16A c-karateristikk på sikringen på hifi-kursen :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    kanskje et dumt spm, men er dette er ferdig produkt som kan "kjøpes over disk" eller DIY eller byggesett. Evt forhandler i norge...

    mvh Kai
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Den balanserte trafoen er fra Airlink :) Den kan kjøpes på nettet direkte fra dem :) Softstart, dc-feller og støydempingskondiser er ettermontert :)
    kanskje et dumt spm, men er dette er ferdig produkt som kan "kjøpes over disk" eller DIY eller byggesett. Evt forhandler i norge...

    mvh Kai
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Trafo, kabinett og sikringer er en pakke, alt ferdig montert, man kan kjøpe fra Airlink :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karakteristikk (a,b eller c) på sikringen er generelt viktigere enn hvor mange ampere sikringen tåler før den ryker ved påslag.

    At noe tar en sikring pga høy startstrøm er ikke er kvalitetstegn selv om noen synes å være av den oppfatning. I drift drar de aller fleste Hifi-systemer nesten ingen ting. Å koke vann i en vannkoker er en større belastning på nettet enn de fleste klasse A forsterkere. Sist jeg hadde klasse A dro de ca 250 watt pr monoblokk. Altså totalt 1/6 av vannkokeren min.
    Du har liten erfaring med store amerikanske transistor trinn skjønner jeg.. :). Over en kW i drift finnes det og forsterkere som gjør glatt. Har også hatt rørforsterkere som drar så mye. Oppstart på de noen av de store effekttrinnene jeg har hatt tok lett en 13 amp med C karakteristikk..
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Å dette er noe heftige greier du har på gang viking , dette skal jeg følge med på :)

    Imagine
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Heftig anlegg! Er du fornøyd med Trinnov Amethyst? Bruker selv iRC/Dirac på min Mac mini og det fungerer bra uten å ha stua full av akustikkremedier:).
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Isotrafo på 5Kva med dobbelt DC-filter, softstart på primærsida og kondiser mellom faser-jord og fase-fase på sekundærsida, koblet rett på kursen (av elektriker ;) ). Bildet viser ikke ferdig og godkjent montering da en grå og lukket boks er relativt kjedelig å se på :)
    trafoloft.jpg
     
    Sist redigert:

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Heftig anlegg! Er du fornøyd med Trinnov Amethyst? Bruker selv iRC/Dirac på min Mac mini og det fungerer bra uten å ha stua full av akustikkremedier:).
    Har kun testet ut en plassering av lytteposisjon og høyttalerplassering emd måling enda og må si dette smaker fugl :) Jeg testet ut 2.0 biamp setup. men Yann hos Trinnov anbefaler 2.2 stereosub-oppsetet, så det bli nye målinger og flytting av diverse tenker jeg, men førsteinntrykket er meeeeget bra :)
    Legger ved en måling av frekvensgang etter første forsøk :) Målt ved 1/24 oktav :)
    Vis vedlegget 344141
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Heftig anlegg! Er du fornøyd med Trinnov Amethyst? Bruker selv iRC/Dirac på min Mac mini og det fungerer bra uten å ha stua full av akustikkremedier:).
    Har kun testet ut en plassering av lytteposisjon og høyttalerplassering emd måling enda og må si dette smaker fugl :) Jeg testet ut 2.0 biamp setup. men Yann hos Trinnov anbefaler 2.2 stereosub-oppsetet, så det bli nye målinger og flytting av diverse tenker jeg, men førsteinntrykket er meeeeget bra :)
    Legger ved en måling av frekvensgang etter første forsøk :) Målt ved 1/24 oktav :)
    Vis vedlegget 344141
    My moro med romkorreksjon! Får ikke opp vedlegget ditt...
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Det er absolutt ikke bassfattig eller tynt, det er kroppslig, oppløst og varmt :) Men jeg kommer til å teste en annen targetkurve med løft i bassen ja :)
    Spennende at du tester, for meg, ukjente veier!

    De fleste liker absolutt ikke en flat frekvenskurve, men foretrekker en økning mot bassen :) Dette er kun et tisp.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer til å måles flere ting etterhvert ja :D
    Ser ut som du har fått ryddet godt opp der. Har du kjørt måling med f.eks REW på etterklangen i rommet ditt?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Etter litt ratting er nå de to dippene i kurven min på 2 og 3dB, så nå spiller det bedre :) OG jeg må tillegge at å koble opp 2 stk 2 meters Wireworld Silver Electra på hhv drivverk og Amethyst gjorde mer enn jeg hadde trodd var mulig med nettkabler :) Så nå begynner det virelig å smake fugl ;) Det neste blir vel blir vel litt mer flytting av basstårn og noe akustikkremedier som S-wing fra Svanå :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Etter litt ratting er nå de to dippene i kurven min på 2 og 3dB, så nå spiller det bedre :) OG jeg må tillegge at å koble opp 2 stk 2 meters Wireworld Silver Electra på hhv drivverk og Amethyst gjorde mer enn jeg hadde trodd var mulig med nettkabler :) Så nå begynner det virelig å smake fugl ;) Det neste blir vel blir vel litt mer flytting av basstårn og noe akustikkremedier som S-wing fra Svanå :)
    Ja det er fremragende strømkabler, de WireWorld Silver Elektra. Det åbner mere op f.eks. i diskanten i forhold til WireWorld Aurora, der også er et rigtig godt kabel. Drev, Dac/Pre, Oppo har jeg det på. :rolleyes:
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    APL drivverk og DSD-S lagt ut for salg :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Etter litt ratting er nå de to dippene i kurven min på 2 og 3dB, så nå spiller det bedre :) OG jeg må tillegge at å koble opp 2 stk 2 meters Wireworld Silver Electra på hhv drivverk og Amethyst gjorde mer enn jeg hadde trodd var mulig med nettkabler :) Så nå begynner det virelig å smake fugl ;) Det neste blir vel blir vel litt mer flytting av basstårn og noe akustikkremedier som S-wing fra Svanå :)
    170cm Svanå S-wing i akryl rett bak båndene :)
    1.jpg


    4.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan opplever du lyden av Svanå S-wing Viking?
    Vurderer å teste de selv i 1. refleksjon og bak lyttestolen. Har også regnet på å kle inn hele stua med Svanå! Syns m2 prisen er litt drøy, så jeg skal i alle fall teste det ut i mindre skala først :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    [FONT=&quot]Jeg imponert over hva S-wing gjør bare satt opp direkte ca 40- 50cm bak hvert båndtårn :)[/FONT][FONT=&quot] Det er renere, mer oppløst og det gjordenoe med overgangen mellom basser og bånd også, det er mye renere slik at dynamikken og renheten i bassen har økt betraktelig samt at lydbildet ble større og luftigere med mindre hardhet :)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte idag også noen brukte Glava akustikkplater, 12 x 60x120x4cm og noen 120x60x5cm Rockwool til testing av demping :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjøpte idag også noen brukte Glava akustikkplater, 12 x 60x120x4cm og noen 120x60x5cm Rockwool til testing av demping :)
    Hvis du skal bruke demping, vil jeg anbefale deg å bruke minst 20 - 25 cm med akustikkplater. Bruker du f.eks 4 cm, vil du kun dempe lyse frekvenser og omtrent ikke de under diskanten. Å gå fra 10 - 20 cm gir en stor forbedring. Lykke til!
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg testet litt med 40mm i går, 80mm idag, så får man gå gradene oppover for å høre hva det gjør :D
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg imponert over hva S-wing gjør bare satt opp direkte ca 40- 50cm bak hvert båndtårn :) Det er renere, mer oppløst og det gjordenoe med overgangen mellom basser og bånd også, det er mye renere slik at dynamikken og renheten i bassen har økt betraktelig samt at lydbildet ble større og luftigere med mindre hardhet :)
    Godt at høre. Jeg synes, at diffusere hjælper hinanden. Som da jeg satte de første op i loftet, og jeg lyttede efter hver enkelt. i begyndelsen gav det lidt, men pludselig skete der mere, end den ene skulle forbedre. :D
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kontaktet Matts angående pappvinger også :)
    Jeg imponert over hva S-wing gjør bare satt opp direkte ca 40- 50cm bak hvert båndtårn :) Det er renere, mer oppløst og det gjordenoe med overgangen mellom basser og bånd også, det er mye renere slik at dynamikken og renheten i bassen har økt betraktelig samt at lydbildet ble større og luftigere med mindre hardhet :)
    Godt at høre. Jeg synes, at diffusere hjælper hinanden. Som da jeg satte de første op i loftet, og jeg lyttede efter hver enkelt. i begyndelsen gav det lidt, men pludselig skete der mere, end den ene skulle forbedre. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn