Fush skrev:
Skeptikerene mener blindtesting må til for å dokumentere årsak. Entusiastene mener hypotesene og anekdotene står godt på egne ben, og stoler derfor på at antakelsene om årsak er riktige.
Entusiast og skeptiker trenger ikke nødvendigvis å være to rake motsetninger slik jeg ser det, selv om det sikkert varmer en selvutnevnt skeptikers hjerte å dele de inn i sort/hvitt grupper der man enten er med eller mot oss. Husk på at en som er skeptisk til blindtester, også per definisjon er en skeptiker.
Det sagt; det er veldig lett å etterspørre blindtester i hytt og gevær, rett og slett fordi det
*er* vanskelig å finne blindtester åpent rundt på nett (spesielt om man ikke er medlem av - og godt kjent med - organisasjoner som JAES og arbeidet til Toole). Og det å arrangere en ABX blindtest selv er jo nærmest umulig for menigman, spesielt om man har et ønske om å gjøre det troverdig og etterprøvbart (noe annet vil umiddelbart bli avblåst som pseudovitenskap, så det er bortkastet tid).
Jeg må si det er en smule interessant når noen tar på seg hatten som "nøytrale" og insinuerer at de kun forholder seg til vitenskapen, men når det endelig blir dratt inn noen referanser fra personer med utstrakt kunnskap og utdannelse innen psykoakustikk, så blir det avblåst som uvesentlig fordi det ikke nødvendigvis støtter det man iherdig påstått de siste årene. Om ikke annet så må det vel være mulig å ha en interessant diskusjon om temaet, der man kan lufte teorier basert på påstandene. For om man kun avblåser alle konstruktive innspill fra motparten som helt uviktige - hvem er egentlig mest "biased"?
Jeg er 100% med på at blindtester er et fint verktøy for å utligne de effektene forventinger/placebo har, men jeg syntes det samtidig er interessant det med psykoakustikk; dvs. akustisk hukommelse, korte lytteperioder og evne til å lytte under testforhold der hjernen er i en litt annen modus enn det den er hjemme når vi har et annet fokusområde. Kanskje er den biten helt uvesentlig, og kanskje er blindtester et 100% "flawless" verktøy om man kjenner til fallgruvene, men jeg finner de psykoakustiske innspillene fra blant annet Stuart i det minste litt interessante i denne sammenheng.
Samtidig er det litt artig å se hvor mye fokus det er på blindtester akkurat når det kommer
denne hobbyen. Akkurat som slike effekter ikke spiller noen rolle når det kommer til andre sanser som smak, lukt, syn og følelser. Tror for eks. matforum fort kunne blitt en kjedelig affære om forumdeltagerene var splittet i 2 grupper, der den daglige diskusjonen gikk mer ut på hva blindtester kan og ikke kan bevise når det kommer til mat, enn hvordan maten i seg selv faktisk oppleves. Men la gå, forsterkere dekket i brunt nøttetre og glødene rør låter varmt og koslig. Da hjelper det kanskje lite med ABX når 99,999% av alle de som kjøper denne forsterkeren får den mitt i glaninga og blir påvirket av akkurat de samme effektene? Ei heller er vel en blindtest gjort for 30 år siden med et lite lyttepanel og 2 forsterkere veldig oppklarende i den sammenheng.
ABX er nok et nyttig verktøy til sitt bruk, men det vil aldri kunne bevise hvordan folk opplever et produkt (ja, jeg vet alle er enige i dette). Jeg opplever Cola Zero som bedre enn Pepsi Max, men lar ikke tanken om hva resultatet av en blindtest med 10 ukjente personer ville ha vist forstyrre nattesøvnen min - dum forbruker som jeg er (Zero koster mer enn Pepsi hos min nærbutikk). Så for
opplevelsen (dvs den vi forbrukere faktisk sitter igjen med etter å ha kjøpt et produkt) vil jeg si at blindtester ikke er så interessant, men fra et markedsføringsmessig standpunkt vil nok ABX være mer interessant - dvs. forutsatt at personer som Stuart faktisk *er* helt på jordet.
Intet nytt under solen i mitt innlegg altså, men jeg trøster meg med at jeg deler selskap med flere i sånn måte.... ;D