Viktigst:verk, arm eller pu?

T

theStig

Gjest
"uønskede vibrasjoner og støy "...

Uønskede vibrasjoner? Hva er det, om ikke annet enn feedback fra høyttalerne? Støy kan man få fra motoren(e) og kanskje senterleiet, men nevn EN high-end platespiller der man faktisk hører rumble fra motoren eller leiet?

Selvsagt er drivverket viktig, men pickupen har etter min mening mer å si. Det er mi erfaring fra å ha slitt ut minst 10 pickuper.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
"uønskede vibrasjoner og støy "...

Uønskede vibrasjoner? Hva er det, om ikke annet enn feedback fra høyttalerne? Støy kan man få fra motoren(e) og kanskje senterleiet, men nevn EN high-end platespiller der man faktisk hører rumble fra motoren eller leiet?
Vibrasjoner kommer fra mange andre kilder enn høyttalerne. Vibrasjoner fra underlaget, motor, senterlager og ikke minst fra PU/arm.
For å ta LP12 som jeg kjenner best; Linn har forbedret senterlagre flere ganger, subchassi flere ganger, fjærer flere ganger samt armbord. De har levert i alt 4 forskjellige PSU'er. Alt dette har gitt stadig bedre lyd og her snakker vi ikke om rumble, men kontroll av resonanser. Foreslår at du tar en tur til Kontrapunkt og hører hva det nye subchassiet gjør med lyden i forhold til det gamle på en LP12.
Begge to roterer med eksakt samme nøyaktighet og begge er like lite påvirket av feedback. Ergo burde de låte identisk i følge deg, men det gjør de altså ikke.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
"For å ta LP12 som jeg kjenner best; Linn har forbedret senterlagre flere ganger, subchassi flere ganger, fjærer flere ganger samt armbord. De har levert i alt 4 forskjellige PSU'er. Alt dette har gitt stadig bedre lyd og her snakker vi ikke om rumble, men kontroll av resonanser. Foreslår at du tar en tur til Kontrapunkt og hører hva det nye subchassiet gjør med lyden i forhold til det gamle på en LP12."

som jeg ser det er LP12 et dårligt drivverk fra starten..
og mange af ejerne forsøger at opgradere uden at prøve mere seriøse verker istedet.

hårde ord men jeg kan finde langt billigere drivverk som lyder bedre!

der er ingen erstatning for MASSE når ønsket er ro,bas,perspektiv og afkobling af dårlige arme.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
du tilfører ikke debatten nogen bevisførelse for drivverkets højere betydning fremfor pickuppen!
har du praktisk erfaring af nogen art med drivverkers højere indflydelse på lyden fremfor pickupper,så prøv at beskrive disse.
Jøje meg... på tide å HØRE på ting etter 30 år kanskje?

FZ's poeng kan jo demonstreres ved lytting for deg ila 5 minutter...

En som mener at LP12, verdens mest populære highend hifikomponent de siste snart 35 år, er "dårlig".. jojo, god bedring.

EDIT; skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt gidder å kommentere dette infantile aspekt i en slik tråd. PS: "Quote" bruker du ved å trykke "Quote". Sorry if it's confusing.

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
der findes også mennesker som kører i ekstremt overvurderede højt prissatte engelske biler!
at jeg ikke kalder dem "infantile" skyldes et gen der i mit tilfælde stimulerer et begreb kaldet empati -
har du hørt om det?

hvis LP12 var så god en pladespiller - hvorfor mon så mange syntes den løftes til himlen af diverse tweaks?
er det de skyhøje priser mon??

tjek du engang hvad der sker med dybe sinustoner ved afspilning på den latterlige grammofon - efter få sekunder mister de flere hertz!
er det din opfattelse af stabil gangkonstans?

og hvad har det med pickuppers forskellighed at gøre?
har du noget konstruktivt at bidrage med?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
Ikke? Jeg synes det er meget enkelt jeg... men ikke på langt nær alle spillere fikser dette mekanisk sett svært enkle problemet på en god måte i praksis, underlig nok.

Ellers er vi nok alle enige om at matching er viktig, at ting må passe sammen.

Jeg vil også framheve at RIAA'en også er en svært viktig del av platespilleren. Her er det mye rart ute og går...
Hadde det vært så enkelt som du vil ha det til hadde kanskje flere fått det til?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
der er ingen erstatning for MASSE når ønsket er ro,bas,perspektiv og afkobling af dårlige arme.
OK, så hvis jeg hadde hatt en dårlig arm trenger jeg MASSE. Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg ikke har en dårlig arm så da går det vel greit med en LP12, eller....?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
at jeg ikke kalder dem "infantile" skyldes et gen der i mit tilfælde stimulerer et begreb kaldet empati -
har du hørt om det?
Det empati-genet ditt var visst på ferie da du opplyste oss, som trodde vi hadde en grei platespiller, om at LP12 er en dårlig spiller  ;)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
OK, så hvis jeg hadde hatt en dårlig arm trenger jeg MASSE. Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg ikke har en dårlig arm så da går det vel greit med en LP12, eller....?
sorry hvis sprogforbistring er en hindring -
"der er ingen erstatning for MASSE når ønsket er ro,bas,perspektiv.." gælder for gengivelsen generelt!

afkobling af dårlige arme hjælper MASSE på ja - men retter naturligvis ikke op på alle fejl dårlige arme afstedkommer..
at du ejer en god arm gør pickuppens job nemmere og minimerer fejl under aftastning,plus under ideelle betingelser mindsker kravene til plintens handling af vibrationer.
så ja skal din lp12 køre bedst muligt kræver den naturligvis en arm der skåner lp12 mest muligt - da det spinkle subchassis ikke evner at tackle vibrationer.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Det empati-genet ditt var visst på ferie da du opplyste oss, som trodde vi hadde en grei platespiller, om at LP12 er en dårlig spiller  ;)
dit indlæg vidner om din indsigt i begrebet empati -
da saglig skånsom oplysning i rette forum,netop er ment som oplysning og ikke hån mod deltagere i et forum der handler om oplysning og ikke fortielse!

stadig mangler vi/jeg saglig info om din indsigt - manglen på samme står evident.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
dit indlæg vidner om din indsigt i begrebet empati -
da saglig skånsom oplysning i rette forum,netop er ment som oplysning og ikke hån mod deltagere i et forum der handler om oplysning og ikke fortielse!

stadig mangler vi/jeg saglig info om din indsigt - manglen på samme står evident.
Kommunikasjon kan være en vanskelig øvelse. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kommentere dine innlegg, men lot meg dessverre rive med. Jeg gir meg: Pick-up'en er viktig, masse er enda viktigere og LP12 er en skikkelig drittspiller. Fornøyd?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
For de som ikke har sett hva "hjemme-mekkere" kan gjøre...søk!
Det finnes flere dagers lesning med folk som lager sine egne armer, alt fra enkle bambus-rør til super-avanserte tangensial konstruksjoner. Og de skygger ikke for å sette en 10-30 000kr pick-up på enden...
Det samme med drivverk. At spilleren er verdens mest markedsførte, gjør den ikke best.

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Om du kunne få pickupen til å omsette rillene til elektrisk energi utan drivverk og arm, ville det vore storarta... men "viktigast" ...du meiner kva du bør bruke pengane på?
Prioriterer du pickup, bør denne vere så god som råd. Men hugs at det er slitevare, og må fornyast etter ei tid. Då er det viktig å ha økonomisk takhøgd til slikt. Denne gode pickupen bør ha så gode arbeidsvilkår som råd. Ein godt matchande riia må difor til. Her bør du bruke mykje pengar. Så bør drivverket vere anten slik at det er musikalsk (som VPI) eller svært korrekt (Clearaudio), eller har ekstremt lite innverknad på lyden (Nottingham er dei som fungerer som "svartast bakgrunn"), eller ein kombinasjon (Linn har alt, bortsett frå verkeleg djupbass). Endeleg må armen fungere på drivverket (sett ikkje tangentialarmar på ein Linn) og matche pickupen (Rega RB 300 og Denon 103D er eit dårleg ekteskap).
Så best....nei, eg veit ikkje!

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Tror jeg er mest enig med theStig her. PU er viktigst, men man må ikke glemme at denne skal fungere sammen med en riaa (og resten av anlegget).

Hvis trådstarter har et budsjett å forholde seg til tror jeg det er best å kjøpe en komplett rigg fra en og samme produsent.

Prisgrensen for hvor man får mesteparten av godlyden uten at man kjøper seg ihjel er for PU 30k, arm 20k, drivverk 25k og riaa 30k, - tror jeg.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
Prisgrensen for hvor man får mesteparten av godlyden uten at man kjøper seg ihjel er for PU 30k, arm 20k, drivverk 25k og riaa 30k, - tror jeg.
Det kan diskuteres om RIAA'en er en del av platespilleren, imo er den en del av forsterkerkjeden, men samme det.
Du velger å legge mest penger i PU'en som normalt er den mest overprisede delen av kjeden og som har definitivt kortest levetid. Høres ikke spesielt fornuftig ut etter mine begreper.
På min rigg er forholdet 16K, 24K og 32K etter dagens prisliste. Selvsagt mange andre rigger hvor forholdet vil være anderledes, men jeg synes dette er et rimelig forhold når en tar i betraktning hva en får igjen for investeringen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
For de som ikke har sett hva "hjemme-mekkere" kan gjøre...søk!
Det finnes flere dagers lesning med folk som lager sine egne armer, alt fra enkle bambus-rør til super-avanserte tangensial konstruksjoner. Og de skygger ikke for å sette en 10-30 000kr pick-up på enden...
Det samme med drivverk. At spilleren er verdens mest markedsførte, gjør den ikke best.

Arne K
Men det er vel ikke noe argument i seg selv? Det er klart at arm og drivverk med sin tilsynelatende enkelhet inviterer til DIY, hvilket pu neppe gjør.

B

break_out

Gjest
hvis LP12 var så god en pladespiller - hvorfor mon så mange syntes den løftes til himlen af diverse tweaks?
er det de skyhøje priser mon??
En tweek gir som oftest en forandring ja, men til det bedre alltid.. neppe.

Som oftest blir de bedre produkter prøvd tweeket- grunn er enkel å gjøre noe ”perfekt” enda bedre. Utfordringen som driver de som tweeker er ikke å gjøre lada til Mercedes, men å gjøre Mercedesen bedre..
Og for ikke å glemme siden LP12 har vært på markedet så lenge og vinylavspilling er meget lett å tweeke kontra et digitalt medie; få gode men mange dårlige tweeks.

Kan du utdype dine krav til "masse" og den spinkle LP12 konstruksjonen.. Hvilken svakhet er det du peker på her?!

Vennligst prøv å skrive litt klarere da min svensk er dårlig..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan du utdype dine krav til "masse" og den spinkle LP12 konstruksjonen.. Hvilken svakhet er det du peker på her?!
Det fins ingen gyldig utdypning til en slik påstand, breakout; den faller pladask på første demo. Det er noe med troverdighet her... jøje meg, mye man skal høre før øra detter av. Enhver med to normalt fungerende ører (og alt det som kreves imellom de) vil med all ønskelig tydelighet få demonstrert hvor inderlig feil denne personen 845 har; og (ift ayaboh's imo uhyrlige prioriterings-rekke, som hifiverdenen gikk bort fra for 35-40 år siden) hvor latterlig lett det er å demonstrere at et godt drivverk med en rimelig pu vil låte mye bedre enn et rimelig drivverk med en dyr pu.
Det er ikke noe å "tro" noe om; hør og man vil høre  :D

Mvh Vidar P

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg ønsker sevsagt ikke å få VidarPs vrede i full tyngde ned over mitt stakkars hode, men klarer ikke helt å ære enig med ham, ihvertfall tror jeg at det er riktig å relativere det han skrev: Gitt at arm og drivverk er av en viss kvalitet, er det mer å hente lydmessig ved å skifte pu enn å oppgradere arm og drivverk. Imo.
med engstelig hilsen

B

break_out

Gjest
Det er så sant som sagt ;). En vil jo ønske å holde diskusjoner på et saklig grunnlag men en fristes til stadighet. Et ordtak lyder "Du skal aldri tale stygt om en mans bil".. Litt motstridende når en er på et forum.. men når tilsynelatende missunelse er en drivende kraft, så faller ting som regel pladask på trynet ;D

Det fins ingen gyldig utdypning til en slik påstand, breakout; den faller pladask på første demo. Det er noe med troverdighet her... jøje meg, mye man skal høre før øra detter av. Enhver med to normalt fungerende ører (og alt det som kreves imellom de) vil med all ønskelig tydelighet få demonstrert hvor inderlig feil denne personen 845 har; og (ift ayaboh's imo uhyrlige prioriterings-rekke, som hifiverdenen gikk bort fra for 35-40 år siden) hvor latterlig lett det er å demonstrere at et godt drivverk med en rimelig pu vil låte mye bedre enn et rimelig drivverk med en dyr pu.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg ønsker sevsagt ikke å få VidarPs vrede i full tyngde ned over mitt stakkars hode, men klarer ikke helt å ære enig med ham, ihvertfall tror jeg at det er riktig å relativere det han skrev: Gitt at arm og drivverk er av en viss kvalitet, er det mer å hente lydmessig ved å skifte pu enn å oppgradere arm og drivverk. Imo.
                       med engstelig hilsen
Ingen grunn til engstelse, jeg vreder meg ikke over hva andre måtte velge å prioritere; jeg koser meg med "hjelp"-trådene i etterkant istedet; gitt en pu av adekvat kvalitet kan man selvsagt argumentere for det motsatte; og gitt en platespiller av adekvat kvalitet i tillegg kan man argumentere for at det er mer å hente ved å bytte preamp, effekttrinn, ht'ere osv. Det hele spørs på ens standpunkt. Men å bruke en pu til en verdi sågar høyere enn selve drivverket... det vil jeg mene er i beste fall temmelig uortodoks; i normale fall bortkastede penger.

Enhver som har prøvd å få en topp pu til å virke i et billig drivverk/arm og deretter i et egnet ditto, vet akkurat hvor mye av vits det er med dyr pu i rimelig drivverk/arm..

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ingen grunn til engstelse, jeg vreder meg ikke over hva andre måtte velge å prioritere; jeg koser meg med "hjelp"-trådene i etterkant istedet; gitt en pu av adekvat kvalitet kan man selvsagt argumentere for det motsatte; og gitt en platespiller av adekvat kvalitet i tillegg kan man argumentere for at det er mer å hente ved å bytte preamp, effekttrinn, ht'ere osv. Det hele spørs på ens standpunkt. Men å bruke en pu til en verdi sågar høyere enn selve drivverket... det vil jeg mene er i beste fall temmelig uortodoks; i normale fall bortkastede penger.

Enhver som har prøvd å få en topp pu til å virke i et billig drivverk/arm og deretter i et egnet ditto, vet akkurat hvor mye av vits det er med dyr pu i rimelig drivverk/arm..
Det er en ting i hifiens verden som jeg er helt sikker på, og det er nettopp dette med drivverk, arm og PU.
Som Vidar har gjentatt gang etter gang i tråd etter tråd:drivverket er det aller viktigeste å starte med hvis man har tenkt å bygge seg opp en bra vinylrigg.

Støyen i en P3 blir ikke borte fordi om man setter på den dyreste armen og en dyr PU! Bare prøv!
En P3 eier vil kanskje tenke at det ikke er støy i P3'en som han spiller på til daglig, men når han setter opp et bedre drivverk ved siden av så høres det med en gang. ;)

OT: Du får ikke kjøre egenskapene til en Porsche fordi om du setter på gassdempere, bedre fjærer etc. i en Opel eller en Renault.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
En tweek gir som oftest en forandring ja, men til det bedre alltid.. neppe.

Som oftest blir de bedre produkter prøvd tweeket- grunn er enkel å gjøre noe ”perfekt” enda bedre. Utfordringen som driver de som tweeker er ikke å gjøre lada til Mercedes, men å gjøre Mercedesen bedre..
Og for ikke å glemme siden LP12 har vært på markedet så lenge og vinylavspilling er meget lett å tweeke kontra et digitalt medie; få gode men mange dårlige tweeks.

Vennligst prøv å skrive litt klarere da min svensk er dårlig..

først : jeg er dansk.

som mange har bemærket,er lp12 og andre med relativ let tallerken samt subchassis,handicappede af svag bas - dette forudsætter naturligvis at højtalerne formår at spille BAS,hvilket udelukker alle sonus gaber
og andre reolhøjtalere med 5" eller 6,5""baselementer"samt hovedparten af elektrostater på markedet..

hvis vi forudsætter højtalere med impulsægte basformåen til fx 34hz (hvilket er ekstremt få) indgår i afspillekæden - er det meget tydeligt at lp12 ikke leverer varen,sammenlignet med fx nottingham analogue og andre pladespillere med MASSE.

pladetallerkenens masse er altafgørende for gangkonstans,medmindre ekstremt stærke motorer anvendes - hvilket introducerer andre problematikker (den tager vi senere)
personligt mener jeg fx analogue bruger for stærkt dæmpende materialer,og derfor giver en mørkere lyd end fx aluminium,som i mine ører er mere neutralt materiale end de "komposit" materialer analogue anvender - for ikke at tale om acryl/vinyl der alle har problemer med suboktaverne.

plinten er andet og mere end blot fundamentet leje og armbase fastgøres i - da klangegenskaber (læs klangbund som fx i en guitar) også præger lyden!
det går jo ikke an med fx blygummi eller andre kvælende
tendenser,som kvæler de microdetaljer pickuppen har samlet op og generer armen med..

måske det er lettere at se det samspil som tidligere nævnt med guitaren - at strengens vibrationer sætter guitarens klangbund i svingninger - pickuppen provokerer armen til at flekse,og armen vil sende disse fleksninger videre til plinten,som har til opgave at svinge med i et vist omfang uden at kvæle eller modsat -
at forstærke disse fleksninger!

ekstrem MASSE i plinten yder armen bedre fundament,end en tynd plade som hovedparten af flydende ophængte grammofoner benytter!
derfor kopierede jeg SME20 for mange år siden ( et heavy job,dyrt og tidskrævende) og resultatet lød da også milevidt bedre end de heavy markedsførte lp12 ,der også dengang skulle være "topofthepop"..

idag er jeg meget klogere,og har haft mere end 20 af planetens mest velanskrevne pickups på diverse drivverker med arme fra sme,rega,alphason,fr64fx,helius
(hele serien) og luftarme (hver sin charme og fejl!)

som eksempel på hvor low u can go kan jeg nævne en analogue spacedeck med K3 pickup :-/
omvendt en rega III med audio note IO -
så hvordan disse verbale angreb i tråden her opstår fatter jeg intet af,medmindre det gør ondt at høre andre menneskers opfattelse af lp12 er mindre optimal!

edit : jeg har ejet en lp 12 i "84 og fandt aldrig nogen "mercedes" men nærmere en citroen ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Så 845, hva spiller du nå med?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0

Mvh Vidar P
det ville klæde dine indlæg med substans i form af beskrivelse af egne erfaringer - jeg tolererer personlige angreb i form af veldokumenterede oplevelseer,men dine nedladende bemærkninger om troværdighed og hvad der foregår mellem mine ører,er langt under sitets generelle niveau! - så prøv at stramme hjelmen og vær en kende mere saglig/konstruktiv for emnets og læsernes skyld.

har du tjekket dybe sinustoners fald i hastighed på dit drivverk - det kan ses på stroboskob!!
evner du at referere lytteindtryk mellem forskellige pickups på din lp12 mk?
har du prøvet andre grammofoner under din vej mod nirvana (mener det er navnet på upgrade nr?? for lp12)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Så 845, hva spiller du nå med?
min grammofon er DIY 50kg skifer/aluminium med leje fra micro seiki - armen er helius orion i en aluminiumbase på 3 kilo.

pt bruger jeg dog en alphason xenon der lyder bedre end topmodellen som anvender samme arm i keramiske lejer!!
alphason xenon har en kende mindre bas end orionen,men mere transparent mellemtone,måske pga materialet armen er lavet af - nemlig samme materiale som nålearmen er lavet af - titanium!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Spennende, du har altså konkluert med at man kan byggge et drivverk som er overlegent kommersielt tilgjengelige high end typer. Har du bilder av konstruksjonen eller beskrivelse av byggeprosessen? Holder selv på å bytte ut mitt gamle verk, og er svært nær å kjøpe en Transrotor ZET1. Mener selv at min nåværende FR64fx med ny incognito intern kabling og Lyra Dorian vil være verdige ledsagere til dette drivverket, men har for liten teknisk know how til å kunne være sikker uten å prøve.... Noen synspunkter?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Spennende, du har altså konkluert med at man kan byggge et drivverk som er overlegent kommersielt tilgjengelige high end typer. Har du bilder av konstruksjonen eller beskrivelse av byggeprosessen? Holder selv på å bytte ut mitt gamle verk, og er svært nær å kjøpe en Transrotor ZET1. Mener selv at min nåværende FR64fx med ny incognito intern kabling og Lyra Dorian vil være verdige ledsagere til dette drivverket, men har for liten teknisk know how til å kunne være sikker uten å prøve.... Noen synspunkter?
ja for fa.. skil dig ikke af med din arm medmindre du vil sælge den til mig.. ;)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
"OT: Du får ikke kjøre egenskapene til en Porsche fordi om du setter på gassdempere, bedre fjærer etc. i en Opel eller en Renault."

nu er pickuppen nærmere motoren end støddæmper i din analogi..
og selv en ferrari yder ingen ejer retfærdighed eller køreglæde med 2cv citroen motor - hvor svært kan det være at forstå?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
He he, trodde armen min var bedre enn den moddede rb250 armen som tilbys med verket ja ;D Nå begynner denne tråden kanskje å få en tone som er verdig vår tross alt snevre interesse , la oss nå fortsette å være venner her på vinylforumet??? (verden er mye hardere utenfor vårt lune kjære vinylforum :p) 845, en beskrivelse av byggeprosessen hadde vært fantastisk ;) Synes ditt drivverk ser flott ut 845!

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
enig herfra

skulle jeg ha fotos fra diverse diy projekter blev jeg hurtigt fattig..
men send mig en mail og jeg skal gerne komme med bud på relativt "betalelige" løsninger - som du ser (takker for de pæne ord) er min nuværende grammofon enkel (keep it simple) og derfor rimelig nem at bygge såfremt komponenterne kan findes...

jeg mener skifer (olie/kridt "komposit") har gode klangegenskaber som plint i kombo med aluminium!
dette er resultat af lang tids søgen,og ikke bare et hensyn til penge og tilgængelighed!

har du tillid og økonomi,skal jeg gerne sende dele samt byggevejledning og tegning til din lokale stenhugger,
for et rimeligt beløb - måske jeg så også kan sælge dig min favorit singlendede forstærker EL509 ;)

ps : har solgt 3 styk EL509 til nordmænd i februar 2007!

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
...............som mange har bemærket, er lp12 og andre med relativ let tallerken samt subchassis, handicappede af svag bas - dette forudsætter naturligvis at højtalerne formår at spille BAS, hvilket udelukker alle sonus gaber
og andre reolhøjtalere med 5" eller 6,5 " "baselementer"samt hovedparten af elektrostater på markedet..

hvis vi forudsætter højtalere med impulsægte basformåen til fx 34hz (hvilket er ekstremt få) indgår i afspillekæden - er det meget tydeligt at lp12 ikke leverer varen,sammenlignet med fx nottingham analogue og andre pladespillere med MASSE.

............idag er jeg meget klogere...........
Selv har jeg hatt min TriPlanar m/Tiatn PU på Nottingham Hyperspace spiller. Nå sitter samme arm&PU på en PT Anniversary som har en lett tallerken montert på et svært lett sub-chassis som er en ganske unik sandwichkonstruksjon med aluminium hoenycombkjerne kledd med to lag balsa endeved. Gir ekstrem lav vekt, høy stivhet og dempning.
Bassen: Kjellerdyp! BEDRE (og med det mener jeg dypere, strammere og mer nyansert) enn på den tunge Hyperspacen! :)
Høres vedlig tydelig på mine Avantgarde Duo horn med to stk subber bestykket med totalt 4 stk 10-tommere som i mitt rom spiller tilnærmelsesvis flatt nesten ned til 20 Hz.

Meget klokere sier du......? OK, DU har gjort DINE erfaringer, andre har gjort sine. Det er fint å utveksle erfaringer, og subjektive uttalelser er helt OK, men ingen eier sannheten...... Klokhet og alder har såvisst ikke alltid noen sammenheng ;)

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
PT Anniversary har flytende oppheng, et lettflytende sådan.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Enhver med to normalt fungerende ører (og alt det som kreves imellom de) vil med all ønskelig tydelighet få demonstrert hvor inderlig feil denne personen 845 har; og (ift ayaboh's imo uhyrlige prioriterings-rekke, som hifiverdenen gikk bort fra for 35-40 år siden) hvor latterlig lett det er å demonstrere at et godt drivverk med en rimelig pu vil låte mye bedre enn et rimelig drivverk med en dyr pu.
Det er ikke noe å "tro" noe om; hør og man vil høre :D

Mvh Vidar P
Det er ikke sikkert du følger helt med her Vidar. Min "uhyrlige" prioriterings-rekke var ikke ment som noen prioritering i det hele tatt. Hvis du sjekker en gang til så vil du se at det jeg sier er at knekken på priskurven for de forskjellige komponentene ligger omtrent her, - give or take.

Har man et bra drivverk til 15-20k og en PU til 5k, vil man definitivt høre større forskjell ved å sette inn en PU til 30k, enn om man kjøper et nytt driverk til 40k og bruker samme 5K PU.

Er ellers enig med 845 mht mass-loaded vs avfjæret drivverk, men har ingen problemer med akryl bare det blir nok av det.

Vidar: LP12 er IKKE verdens beste platespiller. Den var heller ikke verdens beste den gangen den dukket opp. Det har i årenes løp dukket opp så mange tweaks og ombyggginger av denne at det i dag kun er treverket igjen av orginalen. Det hadde sikkert vært bedre å kjøpe en skikkelig rigg med en gang i stedet for å gjøre Ivor rik.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
Vidar: LP12 er IKKE verdens beste platespiller. Den var heller ikke verdens beste den gangen den dukket opp. Det har i årenes løp dukket opp så mange tweaks og ombyggginger av denne at det i dag kun er treverket igjen av orginalen. Det hadde sikkert vært bedre å kjøpe en skikkelig rigg med en gang i stedet for å gjøre Ivor rik.
Treverket er ikke igjen av originalen. Det eneste som er igjen er yttertallerkenen. Du kan jo se på det på en litt annen måte enn du gjør: Grunnkonseptet til LP12 er så bra at det fremdeles brukes, samtidig som de enkelte deler er optimalisert.
Det er ikke LP12 som gjør Ivor rikere i dag. Det er nok mer et nisjeprodukt etterhvert.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
Og så får du så flott bass ut av han? Kven er importør?
Denne spilleren med Tri-Planar og Titan spiller flott bass ja. Har hørt den hos Olaps og det smaker virkelig fugl.

Pink Triangle er vel nedlangt for lenge siden. Den ene av gutta (?) har jo startet Funk, men spilleren skaffes ikke ny.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar: LP12 er IKKE verdens beste platespiller. Den var heller ikke verdens beste den gangen den dukket opp.
Ayaboh; godt å få det avklart av en kjenner, men det har jeg da heller aldri påstått.

Forresten, mens vi har deg på tråden, hva er egentlig verdens beste platespiller?

Mvh Vidar P

Topp Bunn