En tweek gir som oftest en forandring ja, men til det bedre alltid.. neppe.
Som oftest blir de bedre produkter prøvd tweeket- grunn er enkel å gjøre noe perfekt enda bedre. Utfordringen som driver de som tweeker er ikke å gjøre lada til Mercedes, men å gjøre Mercedesen bedre..
Og for ikke å glemme siden LP12 har vært på markedet så lenge og vinylavspilling er meget lett å tweeke kontra et digitalt medie; få gode men mange dårlige tweeks.
Kan du utdype dine krav til "masse" og den spinkle LP12 konstruksjonen.. Hvilken svakhet er det du peker på her?!
Vennligst prøv å skrive litt klarere da min svensk er dårlig..
først : jeg er dansk.
som mange har bemærket,er lp12 og andre med relativ let tallerken samt subchassis,handicappede af svag bas - dette forudsætter naturligvis at højtalerne formår at spille BAS,hvilket udelukker alle sonus gaber
og andre reolhøjtalere med 5" eller 6,5""baselementer"samt hovedparten af elektrostater på markedet..
hvis vi forudsætter højtalere med impulsægte basformåen til fx 34hz (hvilket er ekstremt få) indgår i afspillekæden - er det meget tydeligt at lp12 ikke leverer varen,sammenlignet med fx nottingham analogue og andre pladespillere med MASSE.
pladetallerkenens masse er altafgørende for gangkonstans,medmindre ekstremt stærke motorer anvendes - hvilket introducerer andre problematikker (den tager vi senere)
personligt mener jeg fx analogue bruger for stærkt dæmpende materialer,og derfor giver en mørkere lyd end fx aluminium,som i mine ører er mere neutralt materiale end de "komposit" materialer analogue anvender - for ikke at tale om acryl/vinyl der alle har problemer med suboktaverne.
plinten er andet og mere end blot fundamentet leje og armbase fastgøres i - da klangegenskaber (læs klangbund som fx i en guitar) også præger lyden!
det går jo ikke an med fx blygummi eller andre kvælende
tendenser,som kvæler de microdetaljer pickuppen har samlet op og generer armen med..
måske det er lettere at se det samspil som tidligere nævnt med guitaren - at strengens vibrationer sætter guitarens klangbund i svingninger - pickuppen provokerer armen til at flekse,og armen vil sende disse fleksninger videre til plinten,som har til opgave at svinge med i et vist omfang uden at kvæle eller modsat -
at forstærke disse fleksninger!
ekstrem MASSE i plinten yder armen bedre fundament,end en tynd plade som hovedparten af flydende ophængte grammofoner benytter!
derfor kopierede jeg SME20 for mange år siden ( et heavy job,dyrt og tidskrævende) og resultatet lød da også milevidt bedre end de heavy markedsførte lp12 ,der også dengang skulle være "topofthepop"..
idag er jeg meget klogere,og har haft mere end 20 af planetens mest velanskrevne pickups på diverse drivverker med arme fra sme,rega,alphason,fr64fx,helius
(hele serien) og luftarme (hver sin charme og fejl!)
som eksempel på hvor low u can go kan jeg nævne en analogue spacedeck med K3 pickup :-/
omvendt en rega III med audio note IO -
så hvordan disse verbale angreb i tråden her opstår fatter jeg intet af,medmindre det gør ondt at høre andre menneskers opfattelse af lp12 er mindre optimal!
edit : jeg har ejet en lp 12 i "84 og fandt aldrig nogen "mercedes" men nærmere en citroen ;D