Viktigst:verk, arm eller pu?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Selv har jeg hatt min TriPlanar m/Tiatn PU på Nottingham Hyperspace spiller. Nå sitter samme arm&PU på en PT Anniversary.

OK, DU har gjort DINE erfaringer, andre har gjort sine. Det er fint å utveksle erfaringer, og subjektive uttalelser er helt OK, men ingen eier sannheten...... Klokhet og alder har såvisst ikke alltid noen sammenheng!

mit bud på dyb nuanceret bas fra en let grammofon er en meget stærk motor..en løsning der oftest medfører andre gener - tjek litteraturen om emnet.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
"OT: Du får ikke kjøre egenskapene til en Porsche fordi om du setter på gassdempere, bedre fjærer etc. i en Opel eller en Renault."

nu er pickuppen nærmere motoren end støddæmper i din analogi..
og selv en ferrari yder ingen ejer retfærdighed eller køreglæde med 2cv citroen motor - hvor svært kan det være at forstå?

Greit!
Vi sier at PU er motor, støtdempere etc. er arm, mens selve karosseriet er drivverk!

Så hvis vi snur på det og sier at vi tar en Ferrari motor og setter den i en 2CV, yter den eieren rettferdighet eller kjøreglede?
Kan det være så vanskelig å forstå?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
"Treverket er ikke igjen av originalen. Det eneste som er igjen er yttertallerkenen.
Grunnkonseptet til LP12 er så bra at det fremdeles brukes, samtidig som de enkelte deler er optimalisert."

er det norsk humor - eller har monty pyton skrevet reklame for linn?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
"de lærde strides", men etter sigende har et godt mellom-hjuls-drev den beste/mest solide/faste bassen.
En god DD ligger like bak...

Arne K

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Greit!
Vi sier at PU er motor, støtdempere etc. er arm, mens selve karosseriet er drivverk!

Så hvis vi snur på det og sier at vi tar en Ferrari motor og setter den i en 2CV, yter den eieren rettferdighet eller kjøreglede?
Kan det være så vanskelig å forstå?

jeg tror nok eieren kommer noget hurtigere frem ;D

og skulle vi så prøve at holde os til emnet -
eller er det for svært??

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
"de lærde strides", men etter sigende har et godt mellom-hjuls-drev den beste/mest solide/faste bassen.
En god DD ligger like bak...

Arne K
det handler om moment - om det er stor masse i tallerkenen,eller mellemhjulets inerti - eller trækkraft fra en stærk motor - alle løsninger har fordele og ulemper!

direkte drevne pladespillere kan ikke levere varen RO pga den rykvise fremdrift - samme gør sig gældende ved brugen af stærke motorer!

igen tjek evt litteraturen hvor mange kloge mennesker har brugt mange timer på at belyse pros & cons.

B

break_out

Gjest
Så det er dansk du er, skulle sverget på at det var svensk jeg leste.. ;).

Dine teorier eller teoriene som du bruker har vel vært gjenstand for diskusjon lenge og atter lenge.. og som vi ser er det fremdeles et tema for diskusjon.. Masse som du ser på som viktig er i andres oppfatning en kilde til ”STØY” altså påvirker riggen negativt. Dette er grunnet forholdet mellom massen som faktisk er i bevegelse og dimensjon for senterleiet, størrelse på motor etc..

Linn LP12 spilleren har i manges øyne et godt forhold mellom disse faktorer og er tilsynelatende en god spiller da den får gode reviws, og har overlevd i alle disse år. Det er mange super spillere som ikke er i salgshyllene.. hvorfor får en selv bedømme.

Etter min personlige preferanse er Linn LP12 en meget god spiller. Har sikkert ikke lyttet på så mange spillere som du har men noen har det blitt. Og ja det finnes spillere som er bedre.. Men de blir som regel mer klumpete og keitete og WAF faktor nedadgående.

Du er ikke den eneste som bruker Linn LP12 som en mal, et utgangspunkt for sammenligning. Det er naturlig å prøve å tilnærme seg noe bra spesielt når en bygger selv.

Nå står du sikkert ikke å dreier senterleier eller andre deler, men kjøper deler å setter sammen skulle jeg anta? Sikkert en morsom hobby det, men jeg støtter meg heller til de profesjonelle som har 30 + år på baken med det de driver med.

først : jeg er dansk.

som mange har bemærket,er lp12 og andre med relativ let tallerken samt subchassis,handicappede af svag bas - dette forudsætter naturligvis at højtalerne formår at spille BAS,hvilket udelukker alle sonus gaber
og andre reolhøjtalere med 5" eller 6,5""baselementer"samt hovedparten af elektrostater på markedet..

hvis vi forudsætter højtalere med impulsægte basformåen til fx 34hz (hvilket er ekstremt få) indgår i afspillekæden - er det meget tydeligt at lp12 ikke leverer varen,sammenlignet med fx nottingham analogue og andre pladespillere med MASSE.

pladetallerkenens masse er altafgørende for gangkonstans,medmindre ekstremt stærke motorer anvendes - hvilket introducerer andre problematikker (den tager vi senere)
personligt mener jeg fx analogue bruger for stærkt dæmpende materialer,og derfor giver en mørkere lyd end fx aluminium,som i mine ører er mere neutralt materiale end de "komposit" materialer analogue anvender - for ikke at tale om acryl/vinyl der alle har problemer med suboktaverne.

plinten er andet og mere end blot fundamentet leje og armbase fastgøres i - da klangegenskaber (læs klangbund som fx i en guitar) også præger lyden!
det går jo ikke an med fx blygummi eller andre kvælende
tendenser,som kvæler de microdetaljer pickuppen har samlet op og generer armen med..

måske det er lettere at se det samspil som tidligere nævnt med guitaren - at strengens vibrationer sætter guitarens klangbund i svingninger - pickuppen provokerer armen til at flekse,og armen vil sende disse fleksninger videre til plinten,som har til opgave at svinge med i et vist omfang uden at kvæle eller modsat -
at forstærke disse fleksninger!

ekstrem MASSE i plinten yder armen bedre fundament,end en tynd plade som hovedparten af flydende ophængte grammofoner benytter!
derfor kopierede jeg SME20 for mange år siden ( et heavy job,dyrt og tidskrævende) og resultatet lød da også milevidt bedre end de heavy markedsførte lp12 ,der også dengang skulle være "topofthepop"..

idag er jeg meget klogere,og har haft mere end 20 af planetens mest velanskrevne pickups på diverse drivverker med arme fra sme,rega,alphason,fr64fx,helius
(hele serien) og luftarme (hver sin charme og fejl!)

som eksempel på hvor low u can go kan jeg nævne en analogue spacedeck med K3 pickup :-/
omvendt en rega III med audio note IO  -
så hvordan disse verbale angreb i tråden her opstår fatter jeg intet af,medmindre det gør ondt at høre andre menneskers opfattelse af lp12 er mindre optimal!

edit : jeg har ejet en lp 12 i "84 og fandt aldrig nogen "mercedes" men nærmere en citroen ;D

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Masse som du ser på som viktig er i andres oppfatning en kilde til ”STØY” altså påvirker riggen negativt. Dette er grunnet forholdet mellom massen som faktisk er i bevegelse og dimensjon for senterleiet, størrelse på motor etc..

Etter min personlige preferanse er Linn LP12 en meget god spiller. Har sikkert ikke lyttet på så mange spillere som du har men noen har det blitt. Og ja det finnes spillere som er bedre.. Men de blir som regel mer klumpete og keitete og WAF faktor nedadgående.

Sikkert en morsom hobby det, men jeg støtter meg heller til de profesjonelle som har 30 + år på baken med det de driver med.

[/quote]

nu har faktisk jeg 30år+ på bagen med specielt grammofoner (som den opmærksomme læser ville vide..)

den opmærksomme læser har naturligvis også bemærket,at du i ovenstående citat erkender større tungere verker lyder bedre...eller er det bare mig der mistolker ordene "mer klumpete og keitete og WAF faktor nedadgående." ?

B

break_out

Gjest
Det vil såklart være en sluttning du ville ta.. Ja noen spillere har vært av større dimensjoner, men også kostet i 200'++ klassen. Blir litt feil å ta dem med i denne diskusjoen. Det jeg vill frem til er at med stor masse så introduserer en andre problemommråder.. Som selvbygger har du sikkert gjort noen beregninger på senterleie dimensjoner etc?

Masse som du ser på som viktig er i andres oppfatning en kilde til ”STØY” altså påvirker riggen negativt. Dette er grunnet forholdet mellom massen som faktisk er i bevegelse og dimensjon for senterleiet, størrelse på motor etc..

Sikkert en morsom hobby det, men jeg støtter meg heller til de profesjonelle som har 30 + år på baken med det de driver med.nu har faktisk jeg 30år+ på bagen med specielt grammofoner (som den opmærksomme læser ville vide..)

den opmærksomme læser har naturligvis også bemærket,at du i ovenstående citat erkender større tungere verker lyder bedre...eller er det bare mig der mistolker ordene "mer klumpete og keitete og WAF faktor nedadgående." ?

B

break_out

Gjest
Så du har vært i bransjen i 30 år + ? Hvilke spillere har du bygget som vi har hørt? Eller mente du at du har hatt dette som hobby denne tiden?

Sikkert en morsom hobby det, men jeg støtter meg heller til de profesjonelle som har 30 + år på baken med det de driver med.nu har faktisk jeg 30år+ på bagen med specielt grammofoner (som den opmærksomme læser ville vide..)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Disse "dette-er-best"-profetene dukker innimellom opp. De kjeder meg litt på et vis, fordi de helt tydelig ikke ser omfanget av kompleksitet i hifi, men har ofte låst seg totalt i et begrenset univers.
De har typisk oftest kjørt seg godt inn i en blindvei uten særlig overblikk, og klarer ikke å se at det fins andre veier som også faktisk kan lede noe sted.

Noen ganger er det vintage-elskere med klare preferanser til enkelte gamle produkter som snakker om dårlig PC-teknologi i dagens hifi og hvordan "gode, gamle" kullmotstander er bedre enn alt annet; andre ganger enkelte rørtyper, masse-entusiaster, Naim-entusiaster, diehard flatearthere, vinylfreaker, cd-fantaster etc etc.

Når noen så sier at "det-og-det" er ubetinget bedre enn alt annet, være seg designprinsipper, rør eller transistor, eller konkrete produkter, så forteller det meg mye om et menneske som etter årelang søken tror han har funnet sannheten, uten egentlig å ha forstått at den "sannheten" han søker i beste fall er helt personlig for ham, eller sågar ikke behøver å eksistere... noe som vil kunne vise seg den dagen han får et ordentlig innblikk i en annen og til nå ukjent for ham retning.

Derfor lukker jeg egentlig ørene litt, og synes litt synd på de jeg. Jeg skjønner jo at de har et voldsomt behov for å markere sitt ståsted og misjonere sin tro; det er ikke bare i hifiverdenen slike behov fins.

Det at noen i 1984 ikke fikk en LP12 til å fungere noe særlig er synd for ham, jeg skulle forresten glatt fått den til å låte dårlig idag også jeg dersom jeg ikke kunne å matche den og sette den opp.

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Disse "dette-er-best"-profetene dukker innimellom opp. De kjeder meg litt på et vis, fordi de helt tydelig ikke ser omfanget av kompleksitet i hifi, men har ofte låst seg totalt i et begrenset univers.
De har typisk oftest kjørt seg godt inn i en blindvei uten særlig overblikk, og klarer ikke å se at det fins andre veier som også faktisk kan lede noe sted.

Noen ganger er det vintage-elskere med klare preferanser til enkelte gamle produkter som snakker om dårlig PC-teknologi i dagens hifi og hvordan "gode, gamle" kullmotstander er bedre enn alt annet; andre ganger enkelte rørtyper, masse-entusiaster, Naim-entusiaster, diehard flatearthere, vinylfreaker, cd-fantaster etc etc.

Når noen så sier at "det-og-det" er ubetinget bedre enn alt annet, være seg designprinsipper, rør eller transistor, eller konkrete produkter, så forteller det meg mye om et menneske som etter årelang søken tror han har funnet sannheten, uten egentlig å ha forstått at den "sannheten" han søker i beste fall er helt personlig for ham, eller sågar ikke behøver å eksistere... noe som vil kunne vise seg den dagen han får et ordentlig innblikk i en annen og til nå ukjent for ham retning.

Derfor lukker jeg egentlig ørene litt, og synes litt synd på de jeg. Jeg skjønner jo at de har et voldsomt behov for å markere sitt ståsted og misjonere sin tro; det er ikke bare i hifiverdenen slike behov fins.

Mvh Vidar P

hørt

taler du her om lp12 fundamentalister?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
hørt

taler du her om lp12 fundamentalister?
De også ja. Det fins noen av de, og få er så trangsynte og ekskluderende som de.
Heldigvis fins ingen av de på forumet her. Om du tror at jeg er det, så tar du feil.

Mvh Vidar P

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.715
For de av oss som har fulgt med på denne diskussion, er det lite flatterende å se hvordan folk som er genuint interessert i reproduksjon av musikk, kan synke til et så lavt nivå mht. språkbruk.
Skyttergravskrig bør vel være en saga blott i 2007.
Som oftest er det faktisk de med LP12 som ser nedlatende på alle oss andre, og derfor var det i utgangspunktet artig å se at noen tok til orde for andre filosofier, men derfor behøver man vel ikke begynne med nedlatende kommentarer om de som har divergerende synspunkter.
Fotnote:
Min P3/Elys2 ble etterhvert det svake led i min egen kjede. Da jeg ikke er beslått med hverken kontanter eller stappfull bankkonto, valgte også jeg å tveake.
Rega´n ble saget i to, og "armbord" og senterleieplint ble limt på dobbelt skiferflis med Sikaflex, og det hele på 3 stk Pulsar-points.
I mine ører, jeg gjentar "mine ører", ble forbedringen over all forventning. Dette spesiellt på ro og bassinformasjon.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Disse "dette-er-best"-profetene dukker innimellom opp. De kjeder meg litt på et vis, fordi de helt tydelig ikke ser omfanget av kompleksitet i hifi, men har ofte låst seg totalt i et begrenset univers.

2. Noen ganger er det vintage-elskere med klare preferanser til enkelte gamle produkter som snakker om dårlig PC-teknologi i dagens hifi og hvordan "gode, gamle" kullmotstander er bedre enn alt annet; andre ganger enkelte rørtyper, masse-entusiaster, Naim-entusiaster, diehard flatearthere, vinylfreaker, cd-fantaster etc etc.

3. Når noen så sier at "det-og-det" er ubetinget bedre enn alt annet, være seg designprinsipper, rør eller transistor, eller konkrete produkter, så forteller det meg mye om et menneske som etter årelang søken tror han har funnet sannheten, uten egentlig å ha forstått at den "sannheten" han søker i beste fall er helt personlig for ham, eller sågar ikke behøver å eksistere... noe som vil kunne vise seg den dagen han får et ordentlig innblikk i en annen og til nå ukjent for ham retning.

4. Derfor lukker jeg egentlig ørene litt, og synes litt synd på de jeg. Jeg skjønner jo at de har et voldsomt behov for å markere sitt ståsted og misjonere sin tro; det er ikke bare i hifiverdenen slike behov fins.

5. Det at noen i 1984 ikke fikk en LP12 til å fungere noe særlig er synd for ham, jeg skulle forresten glatt fått den til å låte dårlig idag også jeg dersom jeg ikke kunne å matche den og sette den opp.

Mvh Vidar P
1. Eg tykkjer dei er festlege i all si begeistring.

2. Ja, uansett utgangspunkt. Men kjedelege? Det skjønar eg ikkje du synes...

3. Heilt einig. Men du har vel ikkje sjølv mista evnen til å la deg begeistre over noko skikkeleg bra?

4. Eg høyrer på dei. Men tru på dei, det er ein annan sak...

5. Min LP 12 let dårleg etter å ha vore eit år i Spania, men kom seg veldig etter at Simen for over han. Armen måtte attende til Linn, men no er det berre lukke...(skal kanskje skifte spelar når det lir på, men det gjer ikkje LP 12 til ein middelmådig spelar)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
For de av oss som har fulgt med på denne diskussion, er det lite flatterende å se hvordan folk som er genuint interessert i reproduksjon av musikk, kan synke til et så lavt nivå mht. språkbruk.
Skyttergravskrig bør vel være en saga blott i 2007.
Som oftest er det faktisk de med LP12 som ser nedlatende på alle oss andre, og derfor var det i utgangspunktet artig å se at noen tok til orde for andre filosofier, men derfor behøver man vel ikke begynne med nedlatende kommentarer   om de som har divergerende synspunkter.
Fotnote:
Min P3/Elys2 ble etterhvert det svake led i min egen kjede. Da jeg ikke er beslått med hverken kontanter eller stappfull bankkonto, valgte også jeg å tveake.
Rega´n ble saget i to, og "armbord" og senterleieplint ble limt på dobbelt skiferflis med Sikaflex, og det hele på 3 stk Pulsar-points.
I mine ører, jeg gjentar "mine ører", ble forbedringen over all forventning. Dette spesiellt på ro og bassinformasjon.
helt enig der!
det virker patetisk at benytte en tråd som denne til at skrive side op og side ned om antipatier - uden på nogen måde at være konstruktiv eller blot nærme sig emnet med noget konkret!

konkret er til gengæld resultatet af din modifikation..
øget masse gav mere ro og bassinformation - tillykke.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Uten å ha lest hele tråden, og ha lite eller ingen erfaring med vinyl, skjønner jeg ikke at det går an å sammenligne drivverk med en PU engang. Drivverket skal drive plata rundt mest mulig stabil og riktig. Altså et stabilt drivverk til et annet, vil ikke gjøre noe med lyden? Jeg skjønner hvertfall ikke at det kan det. En PU skal lese av sporet, og dette kan vel sikkert gjøres på gode å dårlige måter, og lydsignaturen, oppløsningen osv vil vel endres relativt mye til tider. Armen skal vel kun holde PUen med riktig trykk og stabilitet, som med to dyre stabile armer vil gi helt likt resultat?
Kan hende jeg er helt på jordet, men jeg tror (og mener viskelig tror) at det må være slik.

Kan hende dette er mye diskutert, men: Jeg synes det så skjelden blir diskutert betydning av RIAA trinnet? Virker som den ikke kan gjøre så mye galt? Den er jo en del avsignalkilden, og bør vel stå langt over driverk?

Min liste med tenking ikke erfaring:
1: Pickup
2: RIAA
3: Drivverk
4: Arm.

PK (har vurdert vinyl i oppsettet en gang)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Drivverket skal drive plata rundt mest mulig stabil og riktig. Altså et stabilt drivverk til et annet, vil ikke gjøre noe med lyden? Jeg skjønner hvertfall ikke at det kan det.
Det der var jo gjengs oppfatning av drivverk på 50 og 60-tallet; alt det skulle gjøre var å sende tallerkenen rundt så hastighetsstabilt som mulig, og med minst mulig rumble/støy.

Men sannheten er så uendelig mye mer sammensatt enn det; noe hifiverdenen ble oppmerksom på ila sent 60-tallet og utover på 70-tallet, med spillere som låt demonstrerbart langt bedre enn andre, selv om hastighets- og rumblemålingene ikke reflekterte det.

Idag er det hele veldig enkelt; enhver kan med den største letthet på en demo høre at et drivverk vil kunne låte mye bedre enn ett annet med tilsvarende tall for hastighet/rumble, med samme arm/pu.

Det er bare å løfte en RB300 med f.eks en AT OC9 fra en Rega P3 over på en Michell Orbe, en Roksan TMS, Linn LP12 e.l.; hoppet i lydkvalitet er intet mindre enn enormt, og uendelig mye større en hva forskjellen i målinger skulle tilsi.

Jeg og de fleste med meg som har tilstrekkelig utstyr vil lett kunne demonstrere for deg at en f.eks Michell Orbe/RB300/AT OC9 (dyr platespiller med rimelig pu) vil låte mye bedre enn en P3/RB300/Linn Akiva (rimelig platespiller med dyr pu) til omlag samme pris.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
Blir ikke dette litt som med cd-spillere da VidarP? De måler jo alle bortimot likt. Sånn sett skulle det være idioti å bruke i overkant av 3k på denslags.

De av oss som har hatt et par cd-spillere i oppsettet vet jo at det ikke er tilfellet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Blir ikke dette litt som med cd-spillere da VidarP? De måler jo alle bortimot likt. Sånn sett skulle det være idioti å bruke i overkant av 3k på denslags.

De av oss som har hatt et par cd-spillere i oppsettet vet jo at det ikke er tilfellet.
Jo vil da tro det er en klar parallell; videre er det vel en parallell til forsterkere som måler "perfekt" også.

Når man vet hvor utrolig små bevegelser i nåla som skal til før det gir seg lydmessig resultat i ht'erne, så er det lett å tenke seg at ting som en totalt stabil og rigid closed-loop i sirkelen pu->arm->base->armbord->subchassis->lager->tallerken->pu vil være svært viktig for at pu'en skal få gode muligheter til å lese av rillen perfekt.
Det hjelper ikke med verdens beste pu dersom denne loopen ikke er tilstrekkelig rigid og skjermet fra utenomverdenens mange energier og påvirkninger; og når man tenker seg at resonanser, feedback, ubalanse, trege og unøyaktige armlagre, hikkete motorgange pga dårlig psu til motoren osv sørger for at pu'en danser hoppsann og polka i rillene, så er det veldig lett å skjønne at man skal lite med en superpresis (og supersensitiv!) pu på et enkelt drivverk.

Mvh Vidar P

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Forresten, mens vi har deg på tråden, hva er egentlig verdens beste platespiller?

Mvh Vidar P
Ingen anelse, men den er sikkert dyr og matcher fantastisk bra med resten av det du har.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Det hjelper ikke med verdens beste pu dersom denne loopen ikke er tilstrekkelig rigid og skjermet fra utenomverdenens mange energier og påvirkninger; og når man tenker seg at resonanser, feedback, ubalanse, trege og unøyaktige armlagre, hikkete motorgange pga dårlig psu til motoren osv sørger for at pu'en danser hoppsann og polka i rillene, så er det veldig lett å skjønne at man skal lite med en superpresis (og supersensitiv!) pu på et enkelt drivverk.

Mvh Vidar P
Når jeg leser dette, kan det kan det nok tenkes at vi snakker om drivverk i litt forskjellig prisklasse.

P

Parelius

Gjest
Når jeg leser dette, kan det kan det nok tenkes at vi snakker om drivverk i litt forskjellig prisklasse.
Tror dette er viktig, og må med i ligningen. (Jf. hva jeg sa om VPI)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
jeg er sikker på en standard rega III er god nok til at vise en ortofon jubilee er langt bedre end en ortofon rohman,og at en adio note IO er adskillige klasser over de to førnævnte!

edit : jeg har eiet alle tre puèr

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Og så får du så flott bass ut av han? Kven er importør?
Men Arve da, har du sovet i timen? Denne er jo legendarisk!! :D ;)
Her er bilde av den
http://home.c2i.net/jantoresvart/turntables/anniversary.jpg

Selv er jeg svært fornøyd med kombien Annie/TriPlanar VII/Titan. Og mht bass: Med CARY PH-302 spilte den kjapt og dypt, med nyervevet Pass Labs Xono graves det fram enda en Hz eller tre! Faktisk like god bass som på CD-riggen min, og den utfordrer subbene mine den også :D
Neste oppgradering for min del er ei god vegghylle.

..........mit bud på dyb nuanceret bas fra en let grammofon er en meget stærk motor..en løsning der oftest medfører andre gener - sjek litteraturen om emnet.
Annie har en lett og "svak" (lav-torque) DC-motor montert DIREKTE på subchassiet. Men på grunn av den unike Aerolam-konstruksjonen fungerer dette perfekt!
FunkFirm tilbyr forøvrig nå oppgradering av billigere PT-modeller (Export, PT TOO etc) med bl.a subchassis som Annie. I tillegg Acromat tallerken, motor etc. En oppgradering til rundt 15 000 kr, så billig er den ikke, men da får man en spiller i toppklassen.
Oppgradering av Annie finnes også, til noe i underkant av 700 GBP.

Anni'er dukker opp på eBay oig andre steder en sjelden gang. Jeg ble tipset av LMC om den jeg nå har på en bruktbørs i Tyskland, og fikk den (les: drivverket) hjem for ca 17 000 kr.

Den er faktisk nesten "altspisende" mht armer: Ble gjerne levert med REGA eller Helius, ble omtalt i mange reviews med SME V. Mörch og Graham skal være bra, likeledes Artison etc. Forrige eier av denne hadde brukt toppmodellen til Schröder.
Her gjelder det nok heller å finne en PU som matcher armen.
Ellers er noe av cluet med Annie å få avbalansert den riktig, hele subchassiet henger i tre fjærer som justeres til tallerken (med arm) er i vater.

Det finnnes sannsynligvis bare én Annie på denne jord med TriPlanar, så jeg var rimelig spent da jeg kjøpte armen usett/uhørt fra Canada, boret opp nye fester på armbordet og satte nåla i rillene første gang.
Har aldri angret (bare byttet reim!).

Mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Men Arve da, har du sovet i timen? Denne er jo legendarisk!! :D ;)
Her er bilde av den
http://home.c2i.net/jantoresvart/turntables/anniversary.jpg

Selv er jeg svært fornøyd med kombien Annie/TriPlanar VII/Titan. Og mht bass: Med CARY PH-302 spilte den kjapt og dypt, med nyervevet Pass Labs Xono graves det fram enda en Hz eller tre! Faktisk like god bass som på CD-riggen min, og den utfordrer subbene mine den også :D
Mvh
Bekreftes!
Maken til vinyl-rigg skal man lete lenge etter!
Spiller med en kontroll du ikke kan drømme om, går kjellerdypt.
Har riktignok ikke fått hørt den med nyervervet Pass Labs Xono. (blir neppe en nedtur) ;D

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
olaps

hvis det er en pink triangle (som jeg også har ejet) kan jeg med sindsro sige den har svag dybbas!

faktisk har jeg hørt den op mod en micro seiki med 6kg acryltallerken - samme helius orion arm/ortofon mc30 super mrkII kombo - og det var MEGET tydeligt at pinken ikke havde styr på bassen.

at jeg ikke er den eneste der har bemærket den fejl ved pinken,afspejles i at samme firma hurtigt efter mange klager byggede voyd med både 2 og 3 motorer for at rette op på den manglende gangkonstans under bastransienter!

igen : tjek litteraturen - der er mange enige med mig. ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
Jeg gidder ikke krangle om dette, men jeg har hørt platespilleren til olaps, og hos ham er det vitterlig ikke problemer med bassgjenngivelsen. Så får man mene hva man vil, men jeg har faktisk vært der og lyttet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
olaps

hvis det er en pink triangle (som jeg også har ejet) kan jeg med sindsro sige den har svag dybbas!

faktisk har jeg hørt den op mod en micro seiki med 6kg acryltallerken - samme helius orion arm/ortofon mc30 super mrkII kombo - og det var MEGET tydeligt at pinken ikke havde styr på bassen.
Nei jøje meg, jeg tror nesten ikke mine egne øyne... jeg er godt kjent med flere PT'er, deriblant Anniversary, og det er ikke akkurat mye å sette fingeren på når det gjelder dypbassen fra disse.. heller tvert om. Når de er riktig satt opp av folk som kan dette, riktignok... dårlig satt opp så kan jo enhver spiller yte dårlig.
Jeg velger heller å tro mine egne ører.

Det at du ikke har fått til en spiller, være seg LP12 i '84 eller Annie senere, eller hvilken som helst for den del, betyr IKKE at det er dårlige spillere.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
olaps

at jeg ikke er den eneste der har bemærket den fejl ved pinken,afspejles i at samme firma hurtigt efter mange klager byggede voyd med både 2 og 3 motorer for at rette op på den manglende gangkonstans under bastransienter!

igen : tjek litteraturen - der er mange enige med mig. ;)
Ja, egentlig burde jeg vel ikke svart på dette, innleggene dine viser vel bare hvor langt "ute på jordet" du er i denne sammenhengen.
Om det er ørene dine eller andre vitale funksjoner som trenger hjelp vet jeg ikke....
Vidar nevner PT spillere generelt, og som gammel PT TOO-eier vet jeg at denne hadde en svakere dypbass enn Anniversary og andre toppspilere. Men absolutt ikke uten kontroll (spilte da med Helius Orion og Benz Micro Glider samt Rotel MIchi RHQ10 RIAA). Og samme musikaliteten som Annie..... :)
De billigere PT-spillerne som LPT (Little Pink Thing) og Export sleit lenge med litt ujevn gange. De ble dengang sammenlignet med Linn LP12 som IKKE hadde dette problemet. PT løste imidlertid dette, og kom ut med PT TOO; mao PT også (spilte også jevnt, som en Linn)  :D

Artig at du henviser til litteraturen....... Kanskje det er nye briller du tenger?  ;)
Jeg har to reviews av Annie, den første fra HiFiChoice nr 79 (1991), det andre fra HiFiWorld oktober 1996. Begge to MEGET positive.
Annie (med batteri PS) kostet i 1996 anseelige 2390 GMP, så det burde jo være en god spiller. Mht bass skrives det (1996 review, med Graham 1.5 og Ortofon MC200, samt også Ortofon Rohmann):
".......So strong was the rumble from Massive Attack's "Karmazoma" thart I actually checked cartridge loading to make sure there wasn't a mismatch causing some sort of bass-lift. But the loading was fine, and so too was Pablo Moses. I'd never heard reggae bass quite so vigorously pumped out by the speaker cones".

Lykke til videre med selvbygg, det låter sikkert bra  ;)
Det blir i grunnen ikke helt lett å ta deg seriøst heretter.

Mh

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
olaps

igen : tjek litteraturen - IKKE britiske annoncefinancierede fædrelandspatriotiske kulørte magasiner,hvor mænd i 96 stadig kunne falde i svime over Ortofon MC200, samt også Ortofon Rohmann!

jeg holder på med selvbyg fordi det kan bringes til at låte bra -
har du fx hørt om tweaks!
hvis en lp12 eller en pt lød bedre havde jeg købt en sådan -
det er af samme årsag jeg bruger AN IO og ikke en bassky pickup som rohman.

at du er tilfreds med riggen din får ikke mig til at kommentere sådan : "Det blir i grunnen ikke helt lett å ta deg seriøst heretter."

heller ikke din kommentar : "Faktisk like god bass som på CD-riggen min" håner jeg - så vær venlig at holde kammertonen selvom det kniber for din grammofon!

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
olaps

igen : tjek litteraturen - IKKE britiske annoncefinancierede fædrelandspatriotiske kulørte magasiner,hvor mænd i 96 stadig kunne falde i svime over Ortofon MC200, samt også Ortofon Rohmann!

jeg holder på med selvbyg fordi det kan bringes til at låte bra -
har du fx hørt om tweaks!
hvis en lp12 eller en pt lød bedre havde jeg købt en sådan -
det er af samme årsag jeg bruger AN IO og ikke en bassky pickup som rohman.

at du er tilfreds med riggen din får ikke mig til at kommentere sådan : "Det blir i grunnen ikke helt lett å ta deg seriøst heretter."

heller ikke din kommentar : "Faktisk like god bass som på CD-riggen min" håner jeg - så vær venlig at holde kammertonen selvom det kniber for din grammofon!
Har selvsagt all mulig respekt for både selvbygg og tweaks, siostnevnte har vel de fleste prøvd i større eller mindre grad. Og det finnes mange dyktige selvbyggere både på og utenfor HFS, alle ære til dem. Har sett mange DIY-konstruksjoner som både ser flotte ut og spiller aldeles nydelig.

Men, jeg ser ingen hensikt med å fortsette en diskusjon hvor det argumenteres kun for å argumenteres. Det gir ikke spesielt mye framdrift ;)

Mkh

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Har selvsagt all mulig respekt for både selvbygg og tweaks, siostnevnte har vel de fleste prøvd i større eller mindre grad. Og det finnes mange dyktige selvbyggere både på og utenfor HFS, alle ære til dem. Har sett mange DIY-konstruksjoner som både ser flotte ut og spiller aldeles nydelig.

Men, jeg ser ingen hensikt med å fortsette en diskusjon hvor det argumenteres kun for å argumenteres. Det gir ikke spesielt mye framdrift  ;)

Mkh
selvsagt er ikke lige det ord der falder en ind efter dine tidligere kommentarer!

"argumenteres kun for at argumenteres"
ja det ses i flere indlæg - ingen substans,ingen praktiske eksempler,ingen selvgjorte erfaringer - men til gengæld mange nedladende hentydninger til min hjernes funktion,mine evner til at sætte grammofoner op,osv osv osv - trættende,barnligt og uklædeligt.

måske du ikke bemærker pt`s vigende bas fordi du har aktiv og dermed regulerbar subbas?

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
193
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Jeg synes dere skal slutte å diskutere hvem som har best utstyr og viten å heller spille musikk.Viktigst for lyden tror jeg er Verk Arm PU

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Re: Viktigst:verk, RIAA, arm eller pu?

Takk for godt svar Vidar P.

Men i fare for å gjenta meg sjøl:
Hva med RIAA trinnet? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor denne ikke er med i diskusjonen..?

PK

PS: gjort om på emnet i posten min.

Topp Bunn