Viktigst:verk, arm eller pu?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Viktigst:verk, RIAA, arm eller pu?

Takk for godt svar Vidar P.

Men i fare for å gjenta meg sjøl:
Hva med RIAA trinnet? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor denne ikke er med i diskusjonen..?
PK, det følger vel egentlig litt naturlig av tankegangen drivverk->arm->pu dette med riaa; man skal lite med en supernøyaktig og støyfritt riaa dersom signalet den blir satt til å korrigere/forsterke ikke er av god kvalitet allikevel.
Slik sett vil en gitt signalkvalitet fra platespilleren uansett nyte godt av en så god riaa som mulig, derom hersker ingen tvil; men om vi forutsetter at bedre riaa koster mer, så kommer man til et punkt hvor den ekstra kostnaden i riaa hadde vært mer hensiktsmessig investert lengre oppstrøms i kjeden, for å gi en litt enklere riaa et litt bedre signal å videreformidle.

Jeg ville f.eks aldri ha funnet på å bruke en Naim SuperLine/SuperCap riaa til over 60k på f.eks en Rega P5 med pu til ca 15k; da vil jeg mene at jeg hadde vært langt bedre tjent med f.eks en dyrere (i forstand bedre) platespiller og en rimeligere riaa, med argumentasjon i at signalet ville uansett aldri bli bedre enn P5/pu'en tillater uansett hvor god riaa'en er.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Re: Viktigst:verk, RIAA, arm eller pu?

Jeg synes dere skal slutte å diskutere hvem som har best utstyr og viten å heller spille musikk.Viktigst for lyden tror jeg er Verk Arm PU
Har aldri vært min hensikt å "konkurere" her. Jeg kommenterte i første omgang et par utsagn jeg, primært på bakgrunn av erfaringer, mente var feil.
Da synes jeg det er tåpelig å skulle være kjerringa mot strømmen og ikke kunne gi seg for enhver pris. Det er slikt ellers saklige diskusjoner/tråder blir ødelagt av.

PK, det følger vel egentlig litt naturlig av tankegangen drivverk->arm->pu dette med riaa; man skal lite med en supernøyaktig og støyfritt riaa dersom signalet den blir satt til å korrigere/forsterke ikke er av god kvalitet allikevel.
Slik sett vil en gitt signalkvalitet fra platespilleren uansett nyte godt av en så god riaa som mulig, derom hersker ingen tvil; men om vi forutsetter at bedre riaa koster mer, så kommer man til et punkt hvor den ekstra kostnaden i riaa hadde vært mer hensiktsmessig investert lengre oppstrøms i kjeden, for å gi en litt enklere riaa et litt bedre signal å videreformidle.

Jeg ville f.eks aldri ha funnet på å bruke en Naim SuperLine/SuperCap riaa til over 60k på f.eks en Rega P5 med pu til ca 15k; da vil jeg mene at jeg hadde vært langt bedre tjent med f.eks en dyrere (i forstand bedre) platespiller og en rimeligere riaa, med argumentasjon i at signalet ville uansett aldri bli bedre enn P5/pu'en tillater uansett hvor god riaa'en er.

Mvh Vidar P
En tankerekke jeg støtter fullt ut.

Mvh

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
PK, det følger vel egentlig litt naturlig av tankegangen pickup>arm>drivverk - dette med riaa; man skal lite med en supernøyaktig og støyfritt riaa dersom signalet den blir satt til å korrigere/forsterke ikke er av god kvalitet allikevel.

rettede konteksten = samme facit - omvendt regnestykke!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du mener vel ikke på fullt alvor at en bedre riaa vil tilføre kvaliteter som signalet mangler i utgangspunktet...?
Eller at den på noen måte vil forbedre det innkommende signal før det videresendes?

I så fall har man en sensasjon av et kretsløp, og bør snarest markedsføre det. Ellers er det jo vanlig at gode riaa'er tilfører lite (unntatt riaa-korreksjon såklart), og fjerner lite; det er omtrent det beste man kan håpe på pr idag.

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
det følger vel egentlig litt naturlig av tankegangen pickup>arm>drivverk - dette med riaa; man skal lite med en supernøyaktig og støyfritt riaa dersom signalet den blir satt til å korrigere/forsterke ikke er av god kvalitet allikevel.

jeg har kun ændret rækkefølgen vidar - hvor svært kan du gøre det?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
det følger vel egentlig litt naturlig av tankegangen pickup>arm>drivverk - dette med riaa; man skal lite med en supernøyaktig og støyfritt riaa dersom signalet den blir satt til å korrigere/forsterke ikke er av god kvalitet allikevel.  

jeg har kun ændret rækkefølgen vidar - hvor svært kan du gøre det?
Slik å forstå. Vel, du står fritt til å legge mest i pu om du føler for det. Whatever.

Mvh Vidar P

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Ellers er det jo vanlig at gode riaa'er tilfører lite (unntatt riaa-korreksjon såklart), og fjerner lite; det er omtrent det beste man kan håpe på pr idag.

Mvh Vidar P
En riaa er også en analog forforsterker. Sånn sett er det mer enn riaa-kurven som er av betydning. En normal forforsterker skal feks bare redusere signalet fra cd-spilleren, men ingen er vel i tvil om at kvaliteten på disse varierer mye, enda de ikke "tilfører" noe som ikke sendes fra cd-spilleren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med å "tilføre" mener jeg støy, farginger, forvrengning osv. Alle riaa-trinn gjør det; men vi forventer at de dyrere gjør det i avtakende grad. Det kan også en vanlig aktiv preamp meget vel gjøre, og gjør det også.
Jeg tror du misforstår; jeg vet hva et riaa-trinn er.

Mvh Vidar P

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
En riaa er også en analog forforsterker. Sånn sett er det mer enn riaa-kurven som er av betydning. En normal forforsterker skal feks bare redusere signalet fra cd-spilleren, men ingen er vel i tvil om at kvaliteten på disse varierer mye, enda de ikke "tilfører" noe som ikke sendes fra cd-spilleren.
Det er noe i denne duren jeg tenker. Men det er tydeligvis sånn at alt annet er viktigere, men at en dyr RIAA er en selvfølge i en dyr vinylrigg.

Hvordan er det med lydsignaturer? er det forskjeller?
@
PK

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.689
Torget vurderinger
27
Det er noe i denne duren jeg tenker. Men det er tydeligvis sånn at alt annet er viktigere, men at en dyr RIAA er en selvfølge i en dyr vinylrigg.

Hvordan er det med lydsignaturer? er det forskjeller?
@
PK
Hvor tar du dette fra? De fleste som har syslet litt med platespillere vet vel at riaa-trinnet er særdels viktig, og matchen ekstremt viktig.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hvor tar du dette fra? De fleste som har syslet litt med platespillere vet vel at riaa-trinnet er særdels viktig, og matchen ekstremt viktig.
Skrev tidligere at jeg aldri har prøvd vinyl, og at jeg forundret meg over at riaa ikke er med i diskusjonen, siden jeg har sett på dette som veldig viktig (uten erfaring som sagt). Syntes liksom det virker som at den er god nok uannsett. Sagt ut ifra stor forundring. Intet mindre.

Hva jeg tror er at signalbehandlingen er forskjellig fra riaa til riaa, og at mange har mye mer støy og forvregning enn annet, og at det derfor er viktigere med en god riaa enn et helt 100 stabilt drivverk vis man har 5000 til overs, og må bruke det i ett ledd. Derfor spør jeg som jeg gjør.

PK

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.689
Torget vurderinger
27
Riaa-trinnet er vel ikke med i denne diskusjonen da det tradisjonelt betraktes som en del av forsterkeren, kanskje? Eller så har man bare begrenset diskusjonen, eller så er det bare en tilfeldighet.

Riaa-trinnet er av stor betydning, slik pickup, arm og drivverk er (etter min mening).

Jeg stusset bare på formulering, for jeg kan ikke se at det er noen her som har sagt at riaa-trinnet har liten betydning. Det var utgangspunktet for mitt svar.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.871
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Siden dette ser ut til og utviklet seg til en krangletråd som jeg ikke engang har giddet og skumlest mere enn et par tre innlegg av, så skal jeg komme med min mening som IKKE er diskutabel, det er min mening og ferdig med det.

Som svar på første innlegg:

No 1

Underlaget spilleren skal stå på verses oppheng på spilleren.......... eller med andre ord "riktig" hylle/rack kontra spiller.

No 2
Plinth'et.
Et plinth som er så dødt som mulig, gjerne en tung sandwich konstruksjon.

No 3
Driv-verket.
Et driv-verk som er så tyst og som går så stablit som mulig.

Først når alle disse 3 tingene er i "land" kan man gå videre til neste ting som er armen, en ordentlig arm er alfa og omega for og få god lyd.

Deretter kommer siste "pakke" som er:

Pickup, kabling, riaa evt stepup-riaa og igjen ikke minst at allt er justert riktig, hvis man har allt jeg har nevnt og man ikke har justert det hele ordentlig opp så kan man risikere at spilleren låter fullstendig på tryne......... sånn er det bare,

Dette er IKKE diskutabelt, det er min mening som jeg har opparbeidet meg etter 35 år's erfaring med vinylspillere......... og er altså "fasit" svar for meg ;D

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
fosse

jeg tillader mig at citere følgende om avid acutus (som jeg kun har hørt ved en lokal forhandler - og er enig i..men aldrig har læst eller hørt nogen sige/skrive om fx lp12 eller pink triangle!)
denne grammofons basformåen er helt klart resultat af MASSE - hvorfor skulle designeren ellers bruge penge på dyrt leje og pladetallerken?

Its presentation was neutral, though with one suprise: the depth of the lower registers. This was quite noticeable on recordings with descrete very low frequencies. I do not mean the "obvious" lows of an organ recording,but the low-frequency characteristic of a large recording space, such as a large concert hall or cathedral. Because the bottom end was so clean, the mid/low bass was also far more articulate and musical, and you could easily differentiate between performed low bass/harmonics and the resonance or reverberation characteristic of the recording venue."

MEN selv dette prægtige værk får aldrig en denon dl103 til at trække flere detaljer ud af en rille,end en bedre pickup evner!
betvivler du mine ord,så prøv - verket fortjener bedre skæbne.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Siden dette ser ut til og utviklet seg til en krangletråd som jeg ikke engang har giddet og skumlest mere enn et par tre innlegg av, så skal jeg komme med min mening som IKKE er diskutabel, det er min mening og ferdig med det.

Som svar på første innlegg:

No 1

Underlaget spilleren skal stå på verses oppheng på spilleren.......... eller med andre ord "riktig" hylle/rack kontra spiller.

No 2
Plinth'et.
Et plinth som er så dødt som mulig, gjerne en tung sandwich konstruksjon.

No 3
Driv-verket.
Et driv-verk som er så tyst og som går så stablit som mulig.

Først når alle disse 3 tingene er i "land" kan man gå videre til  neste ting som er armen, en ordentlig arm er alfa og omega for og få god lyd.

Deretter kommer siste "pakke" som er:

Pickup, kabling, riaa evt stepup-riaa og igjen ikke minst at allt er justert riktig, hvis man har allt jeg har nevnt og man ikke har justert det hele ordentlig opp så kan man risikere at spilleren låter fullstendig på tryne......... sånn er det bare,

Dette er IKKE diskutabelt, det er min mening som jeg har opparbeidet meg etter 35 år's erfaring med vinylspillere......... og er altså "fasit" svar for meg  ;D
mener du så pickuppens slibning,nålefane,ophæng,magnetmateriale/struktur,forarbejdning,hus osv er af mindre betydning,såfremt arm og
drivverk er af høj kvalitet?

hvis svaret er ja - så vil jeg råde dig til at prøve forskellige pickups på en billig grammofon snarest!
muligt du ikke bliver tilfreds,men kvaliteten af de forskellige pickups vil stå tydeligt!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.871
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
mener du så pickuppens slibning,nålefane,ophæng,magnetmateriale/struktur,forarbejdning,hus osv er af mindre betydning,såfremt arm og
drivverk er af høj kvalitet?

hvis svaret er ja - så vil jeg råde dig til at prøve forskellige pickups på en billig grammofon snarest!
muligt du ikke bliver tilfreds,men kvaliteten af de forskellige pickups vil stå tydeligt!

Hva er det du ikke forstår i denne settningen ?

Dette er IKKE diskutabelt, det er min mening som jeg har opparbeidet meg etter 35 år's erfaring med vinylspillere......... og er altså "fasit" svar for meg.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hva er det du ikke forstår i denne settningen ?

Dette er IKKE diskutabelt, det er min mening som jeg har opparbeidet meg etter 35 år's erfaring med vinylspillere......... og er altså "fasit" svar for meg, om du kommer med 300 forskjellige måter og forsøke og trekke meg inn krangling med deg så kommer det ikke til og lykkes, jeg har min mening og den har jeg skrevet.  
mener nok jeg har spurgt tydeligt nok,og ønsker da ingen krangel - men ok med mig du ikke evner at uddybe dit mangeårige "fasit"..

edit : skulle dit "fasit" være gyldigt,kan mange glæde sig over at spare uhyrlige summer på dyre slidbare pickups.
bare køb en solid god grammofon og fæst et søm for enden af armen - så anes nirvana mellem højtalerne ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.871
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
mener nok jeg har spurgt tydeligt nok,og ønsker da ingen krangel - men ok med mig du ikke evner at uddybe dit mangeårige "fasit

Ja der traff du inner ti'ern gitt, jeg "evner" ikke til og svare/utdype............. du glemte GIDDER IKKE fordi jeg allerede har sagt min mening vedr emnet.......... du fikk kanskje ikke det med deg ? men du "evnet" kanskje ikke og lese hva jeg skrev`?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.871
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
edit : skulle dit "fasit" være gyldigt,kan mange glæde sig over at spare uhyrlige summer på dyre slidbare pickups.
bare køb en solid god grammofon og fæst et søm for enden af armen - så anes nirvana mellem højtalerne ;)

Hva er det du ikke forstår, jeg skriver at det er MIN fasit og hvordan jeg prioriterer og at det er MIN mening vedr emnet og at det IKKE er diskuterbart fordi det igjen .............. er MIN mening......... hva skal til for at det skal gli inn ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hør her, du tillegger folk meninger de ikke har. Det er da ingen som mener at en dårlig pu er like god som en god pu.
Tror du må lese igjennom tråden en gang til for å rydde opp i evt misforståelser.

Mvh Vidar P

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Med å "tilføre" mener jeg støy, farginger, forvrengning osv. Alle riaa-trinn gjør det; men vi forventer at de dyrere gjør det i avtakende grad. Det kan også en vanlig aktiv preamp meget vel gjøre, og gjør det også.
Jeg tror du misforstår; jeg vet hva et riaa-trinn er.

Mvh Vidar P
Feil quote. Det var dette jeg kommenterte.

"Du mener vel ikke på fullt alvor at en bedre riaa vil tilføre kvaliteter som signalet mangler i utgangspunktet...?
Eller at den på noen måte vil forbedre det innkommende signal før det videresendes?"

J

jukes

Gjest
det handler om moment - om det er stor masse i tallerkenen,eller mellemhjulets inerti - eller trækkraft fra en stærk motor - alle løsninger har fordele og ulemper!

direkte drevne pladespillere kan ikke levere varen RO pga den rykvise fremdrift - samme gør sig gældende ved brugen af stærke motorer!
:)
Jeg har lest det du har skrevet og her var det mye bra opplysninger 845. :)
Jeg er enig med deg når det gjelder dette med masse. Er av den oppfatning at plintet skal intergreres best mulig i denne massen og at massen skal være av riktig kvalitet. Jeg har Corian(stein plexi) som skal brukes i en Td 124,som har et meget godt drivverk.

En del av denne støyen og vibrasjonene skal jeg prøve og overføre til chassiet. Her må det være god kontakt.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med rykkvis fremdrivt,men regner med at den er pulserende.

Det finnes motorer som ikke er pulserende. (eds1000)

For min egen del liker jeg mellomhjullspillere,de har bass og driv i massevis.  :)

Forsett og skriv du 845,det er lenge siden jeg har lest så mye nyttig om masse og chassi. :) :)

Mvh Roar  /www.alternativaudio.com

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hør her, du tillegger folk meninger de ikke har. Det er da ingen som mener at en dårlig pu er like god som en god pu.
Tror du må lese igjennom tråden en gang til for å rydde opp i evt misforståelser.

Mvh Vidar P

da er jeg den sidste i tråden her som gør sig skyldig med at tillægge folk meninger de ikke har..

nu er inte alt bare sort eller hvidt -
jeg har bare undret mig over at konstatere hvor ringe pickupper nogen anvender - og så er det jeg har et problem med at forstå hvordan disse typer skråsikkert udtaler sig om prioriteret rækkefølge??
skyldes det mon manglende erfaring med kvalitetspickups?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
da er jeg den sidste i tråden her som gør sig skyldig med at tillægge folk meninger de ikke har..

nu er inte alt bare sort eller hvidt -
jeg har bare undret mig over at konstatere hvor ringe pickupper nogen anvender - og så er det jeg har et problem med at forstå hvordan disse typer skråsikkert udtaler sig om prioriteret rækkefølge??
Hvis det er meg du sikter til, og at du ikke finner Rohmann særlig god, så kan jeg berolige deg med at det er bare en av mange pu'er jeg har; mange av de er betraktelig dyrere (Linn Arkiv/Akiva f.eks), og ditto mye bedre i en absolutt kontekst.
Jeg bruker bl.a Rohmann fordi jeg simpelthen liker den godt i mitt oppsett, den passer systemet mitt bra, og den er en av få Ortofoner som har den nødvendige PR&T som et stort Naim-system fordrer for å få godt resultat fra vinyl.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.689
Torget vurderinger
27
fosse

jeg tillader mig at citere følgende om avid acutus (som jeg kun har hørt ved en lokal forhandler - og er enig i..men aldrig har læst eller hørt nogen sige/skrive om fx lp12 eller pink triangle!)
denne grammofons basformåen er helt klart resultat af MASSE - hvorfor skulle designeren ellers bruge penge på dyrt leje og pladetallerken?

Its presentation was neutral, though with one suprise: the depth of the lower registers. This was quite noticeable on recordings with descrete very low frequencies. I do not mean the "obvious" lows of an organ recording,but the low-frequency characteristic of a large recording space, such as a large concert hall or cathedral. Because the bottom end was so clean, the mid/low bass was also far more articulate and musical, and you could easily differentiate between performed low bass/harmonics and the resonance or reverberation characteristic of the recording venue."

MEN selv dette prægtige værk får aldrig en denon dl103 til at trække flere detaljer ud af en rille,end en bedre pickup evner!
betvivler du mine ord,så prøv - verket fortjener bedre skæbne.
Tror du misforstår meg litt her 845, eller kanskje du trekker konklusjoner fordi du ikke kjenner min historie her på forumet.

Jeg mener absolutt IKKE at ikke pickup er viktig. Jeg har hatt en god del gode pickuper i det siste Lyra Argo, Benz L04, Benz Ruby3 med flere. At det nå står en Denon DL103 i min signatur er bare fordi jeg er "uten" pickup for tiden (se tråden NorCargo på besøk). Spilleren er for tiden ikke koblet opp, nyinnkjøpt, armen trodde jeg var handlet, men jeg ble svindlet. Ny arm (trolig SME V) kommer og pickup vil etterhvert antakeligvis bli Benz/Koetsu/Dynavector, og det definitivt ikke i budsjett-klassen.

Så, jeg er fullstendig klar over at en Denon DL103 er galskap på Acutus, men det har altså sin forklaring og reflekterer ikke hvordan jeg mener en platspillerrigg skal prioriteres.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
det handler om moment - om det er stor masse i tallerkenen,eller mellemhjulets inerti - eller trækkraft fra en stærk motor - alle løsninger har fordele og ulemper!

direkte drevne pladespillere kan ikke levere varen RO pga den rykvise fremdrift - samme gør sig gældende ved brugen af stærke motorer!
:)
Jeg har lest det du har skrevet og her var det mye bra opplysninger 845. :)
Jeg er enig med deg når det gjelder dette med masse. Er av den oppfatning at plintet skal intergreres best mulig i denne massen og at massen skal være av riktig kvalitet. Jeg har Corian(stein plexi) som skal brukes i en Td 124,som har et meget godt drivverk.

En del av denne støyen og vibrasjonene skal jeg prøve og overføre til chassiet. Her må det være god kontakt.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med rykkvis fremdrivt,men regner med at den er pulserende.

Det finnes motorer som ikke er pulserende. (eds1000)

For min egen del liker jeg mellomhjullspillere,de har bass og driv i massevis.  :)

Forsett og skriv du 845,det er lenge siden jeg har lest så mye nyttig om masse og chassi. :) :)

Mvh Roar  /www.alternativaudio.com

tak

første gang jeg hørte td 124 var med koetsu black/fidelity research 64/record interface mat på glastallerken (!!) original plint og motoren isoleret i en art gummiophæng (fik desværre ikke set hvordan)

nu likte jeg hver komponent pånær verket jeg dengang ikke kendte,så var muligvis positiv på forhånd - men selvom højtalerne var små boxe (b&w sølv signature) og forstærkeren mismatchet (211 se på 2 gange 20w) var ialtfald mellembassen kontrolleret og alligevel meget slagkraftig - sjelden kombination imo.

apropos rykvis/pulserende -
hvorfor ejakulerer manden i ryk?
jo fordi vorherre i sin nådighed har synkroniseret disse med kvindens synkebevægelser ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.871
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39

Ja en gang håper jeg og få råd til en kvalitetspickup slik at jeg kan få litt erfaring før jeg uttaler meg.

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
olaps

hvis det er en pink triangle (som jeg også har ejet) kan jeg med sindsro sige den har svag dybbas!

faktisk har jeg hørt den op mod en micro seiki med 6kg acryltallerken - samme helius orion arm/ortofon mc30 super mrkII kombo - og det var MEGET tydeligt at pinken ikke havde styr på bassen.

at jeg ikke er den eneste der har bemærket den fejl ved pinken,afspejles i at samme firma hurtigt efter mange klager byggede voyd med både 2 og 3 motorer for at rette op på den manglende gangkonstans under bastransienter!

Jøje meg!

Og jeg som synes at min Anniversary Vector har sine styrker i det som her påpekes som svakhet.

Jeg har en T+A D10 cd spiller som er noe av det beste jeg har hørt under kr 100 000. Min Anniversary Vector presterer en bass med kontroll, tørrhet, hurtighet, dybde og en ekthet som jeg aldrig har hørt fra vinyl før, noe som overstiger min T+A. Min Anniversary Vector er utstyrt med Helius Orion II arm og Lyra Helicon pu. Venter i disse dager på ny arm, Helius Omega med sølvkabling. Tror denne armen vil gi spilleren et ytterligere løft.

Det er viktig å være oppmerksom på at ved montering av arm er det enormt viktig å få beregnet riktig plassering i forhold til Anniversary sitt subchassi, og ikke bare korrekte avstander. Og da er man inne på dette med riktig oppsett som er avgjørende for denne spillerens ytelse. Riktig plasering av armen er det Funk Firm som kan gjøre, eller opplyse om i forhold til armens spesifikasjoner.

Det finnes nok spillere som er bedre en Anniversary Vector, men å gi inntrykk av at den ikke leverer tror jeg blir useriøst når vi diskuterer spillere på dette nivået. Heldigvis ser jeg at det er andre som har andre erfaringer.

igen : tjek litteraturen - der er mange enige med mig. ;)

P

Parelius

Gjest
Jeg har Corian(stein plexi) som skal brukes i en Td 124,som har et meget godt drivverk.
Corian bør vel inngå i en sandwichkonstruksjon. Alene så "ringer" den.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Siden dette ser ut til og utviklet seg til en krangletråd som jeg ikke engang har giddet og skumlest mere enn et par tre innlegg av.
Regner med det er mine inlegg du sikter til siden du skriver som du gjør etter mine innlegg? Og vis du leser det på min måte, så er det hvertfall ikke kranling.
Tror jeg har kranglet i en tråd på sentralen, og det var om et prosjekt i verdensklasse. Men beklager vis noen ser på inleggene mine som kranglete. ;) Jeg syntes bare diskusjonen manglet et ledd ;D

Meg om det. Kommer tilbake til tråden når vinyl faktisk er testet :)

PK

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.871
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Regner med det er mine inlegg du sikter til siden du skriver som du gjør etter mine innlegg? Og vis du leser det på min måte, så er det hvertfall ikke kranling.
Tror jeg har kranglet i en tråd på sentralen, og det var om et prosjekt i verdensklasse. Men beklager vis noen ser på inleggene mine som kranglete. ;) Jeg syntes bare diskusjonen manglet et ledd ;D

Meg om det. Kommer tilbake til tråden når vinyl faktisk er testet :)

PK

;) f'n å....... må jeg lese dine innlegg åsså ? .......... sorry , men jeg siktet ikke spesielt til deg.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.689
Torget vurderinger
27
Du kan nok ta det helt med ro pks, du står nok ikke for kontroversen her.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Tror du misforstår meg litt her 845, eller kanskje du trekker konklusjoner fordi du ikke kjenner min historie her på forumet.

Jeg mener absolutt IKKE at ikke pickup er viktig. Jeg har hatt en god del gode pickuper i det siste Lyra Argo, Benz L04, Benz Ruby3 med flere. At det nå står en Denon DL103 i min signatur er bare fordi jeg er "uten" pickup for tiden (se tråden NorCargo på besøk). Spilleren er for tiden ikke koblet opp, nyinnkjøpt, armen trodde jeg var handlet, men jeg ble svindlet. Ny arm (trolig SME V) kommer og pickup vil etterhvert antakeligvis bli Benz/Koetsu/Dynavector, og det definitivt ikke i budsjett-klassen.

Så, jeg er fullstendig klar over at en Denon DL103 er galskap på Acutus, men det har altså sin forklaring og reflekterer ikke hvordan jeg mener en platspillerrigg skal prioriteres.

har læst din tråd nu og væmmes ved tanken :(

gennem mange år har jeg handlet hifi,og haft adskillige vildtfremmede mennesker i mine stuer - noget kvinden ikke var tryg ved i starten,men senere har hun måttet erkende at en fællesnævner for musikglade folk er -
at de alle har været positive bekendtskaber,omend flertallet naturligt nok har været korte bekendtskaber.

så er der 1%èrne som afviger kraftigt fra reglen..
men jeg har en mistanke om at de bare udgiver sig for at finde glæde i musik,med en helt anden dagsorden jeg ikke ønsker at kende til!

surt for dig ja og surt for os alle - da den slags ødelægger tilliden som er en forudsætning mht handel på nettet.

lad mig slutte op i koret og glædes på dine vegne over dit nye drivverk (som alle andre end importøren i dk mener er bedre end efterfølgeren ;D

håber du har mulighed for at høre clearaudio pickups?

bær over med mig nu,men triplanar spiller musik i noget højere grad end den ...... sme v - imo 8)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.689
Torget vurderinger
27
Hva mener du med ... som alle andre enn importøren i dk mener er bedre enn etterfølgeren? Fikk ikke dette helt med meg. Tri-planar har vært en kandidat, det er mulig jeg kommer til å teste denne på sikt, vi får se.

Poenget mitt var bare å belyse at jeg så abslutt mener det er stor forskjell på pickuper....

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
Helt uenig i første påstand, helt enig i siste setning....
Så du mener en knall platespiller med piezoelektrisk pickup fortsatt ikke være være så dårlig siden drivverket har mest å si? ;D Tatt litt ut av sammenheng ,men som flere har sagt må alt stå i stil med hverandre.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hva mener du med ... som alle andre enn importøren i dk mener er bedre enn etterfølgeren? Fikk ikke dette helt med meg. Tri-planar har vært en kandidat, det er mulig jeg kommer til å teste denne på sikt, vi får se.

Poenget mitt var bare å belyse at jeg så abslutt mener det er stor forskjell på pickuper....
mener opdateringer ikke altid er pengene værd -
læs fx skrækhistorien om lp12 (sorry offtopic - ku ikke dy mig)

har du ligefrem mulighed for at teste arme??
så tjek lige VPI der er absolut topscorer i mit univers.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.689
Torget vurderinger
27

har du ligefrem mulighed for at teste arme??
så tjek lige VPI der er absolut topscorer i mit univers.
VPI har jeg stor tro på, men jeg hadde vel egentlig lyst til å gå for en av de kombinasjonene som jeg vet er velprøvd og funnet optimale. I mitt tilfelle var dette SME V og Dynavector DV507MKII (det var andre kandidater, men disse var de sterkeste). Valget falt til slutt på Dynavectoren da jeg har hørt den i kombinasjon med Acutus. Så, nå skal jeg nyte Denonen noen mnd (hmmm) før vi begynner jakten på en skikkelig pickup.

Beklager avsporingen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kunne du ha utdypet hvilken "skrekkhistorie" med LP12 du refererer til?

Mvh Vidar P

Topp Bunn