Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Kan vel knapt kalles en tråd.
    Den kom vel skjevt utpå hoppkanten, og siden ble det bare verre.
    Men populær er den. Fascinerende

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klør i fingrene etter å hetse dere audiofile.

T

Tårnfalk

Gjest
    Ikke enig i at dette er en tulletråd, tvert imot så er den veldig fremtidsrettet.

"Hva vi skal leve av etter oljen? Indignasjon, sannsynligvis"

"Internett kunne gitt oss tidenes kunnskapsløft. Det kunne blitt et fantastisk verktøy for undring, utvikling og uforutsette møter med mennesker. I stedet har vi endt opp med en støyende skråsikkerhetsmaskin som står der i hjørnet og truer med å sprenge alle som ikke er rettroende i luften."

https://www.nrk.no/ytring/skrasikkerhetsmaskinen-1.12793366

T

Tårnfalk

Gjest
    Han stod bare og leste opp en norskstil fra en elev i andre klasse og de har ikke peiling.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Aurora: Audiofili betyr akkurat det: Å være glad i lyd og alle dens viderverdigheter/bruksområder..

Audio: latin: Jeg hører...fili:Betegnende suffiks: ha affinitet for, være glad i, interessert i , tilitrukket av..Motsatt: AudioFOBI..

T

Tårnfalk

Gjest
    An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction.[1]
    Audiophile values may be applied at all stages of music reproduction: the initial audio recording, the production process, and the playback, which is usually in a home setting.
    A key goal of audiophiles is to capture the experience of a live musical performance in a room with good acoustics, and reproduce it at home. It is widely agreed that this is very difficult and that even the best-regarded recording and playback systems rarely, if ever, achieve it

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Skal man unngå å bli hundset i dagens Norge bør man helst være muslimsk homofil som kjører elbil.

8

8x12_TOM

Gjest
    Å bygge noe i den retningen jeg har gjort, vil jeg tro tilfredsstiller kravet til en bajas tittel:cool:.

T

Tårnfalk

Gjest
    Ok? Leste i tråden din og skjønner vel ikke helt hvorfor du få skulle det??

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    "Hva vi skal leve av etter oljen? Indignasjon, sannsynligvis"
    Ikke ueffent forslag det ;)
    Det minner meg om inntrykket jeg sitter igjen med etter å lese kommentarer fra artikler i media som omhandler alle som blir oppsagt i 'oljå' (jobber der selv).
    Den ene kommentaren etter den andre har fokus på 'jaja, nå kan de bortskjemte oljearbeiderene endelig få følelsen av hvordan oss andre har det'
    Og jeg som trodde man var opptatt av ting som 'man burde ha respekt for dem som er sterkt delaktig i velstanden man opplever i dette landet, inklusive min egen'
    Men neida, det er faktisk viktigere å få utløp for den nedarvede avensjuken et kort øyeblikk enn å se forbi dette og sette pris på innsatsen.

Og moralen/relevansen til denne tråden er?
    Jeg ser til tider noen paralleller her inne til historien ovenfor.

Hurra for den norske folkesjela! >:D

PS:
    Sorry for OT i en OT tråd, men jeg dyrker bare indignasjonen, siden det er denne jeg skal leve av.

A

ANM

Gjest
    Å bygge noe i den retningen jeg har gjort, vil jeg tro tilfredsstiller kravet til en bajas tittel:cool:.
    Sorry, du ble ikke erklært bajas, men du burde kanskje etterstramme et par bolter.O0 Slike som deg vekker inspirasjon.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Aurora: Audiofili betyr akkurat det: Å være glad i lyd og alle dens viderverdigheter/bruksområder..

Audio: latin: Jeg hører...fili:Betegnende suffiks: ha affinitet for, være glad i, interessert i , tilitrukket av..Motsatt: AudioFOBI..
    Riktig - og da blir det feil når noen opphøyer det til å være anlegg i hundretusenkronersklassen ( og fler) og tilhørende kabelhysteri...
    At den gemene hop ikke er særlig interessert i det vi driver med er en helt annen sak. Majoriteten idag bruker musikk som en erstatning for stillhet, - støybombardementet i dagens samfunn er så omfattende at mange rett og slett ikke tåler stillhet.....

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Riktig - og da blir det feil når noen opphøyer det til å være anlegg i hundretusenkronersklassen ( og fler) og tilhørende kabelhysteri...
    Et godt lytterom med akustikktiltak koster en god del å bygge, det er før pris på anlegget. .

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hele poenget her er selvsagt at hvis man opphøyer begrepet til å gjelde bare for de (selv-)utvalgte så er det ikke merkelig at det blir mobbing av det, - selv om den interne mobibingen her på HFS er noe helt annet. Selv om det går ei kule varmt i enkelte diskusjoner, så er det likevel stort sett å regne som vennligsinnet. Det er jo også nokså påtagelig at de fleste av de kanskje tyngste aktørene her styrer og koser seg med sitt, og gir helt tydelig jamnt blanke i hva andre måtte finne på å kalle de for..... :) Det eneste logiske, forøvrig, - hva har nå egentlig andre med hva jeg gjør ???

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Har ikke vært borti så mye hetsing, men mange tar hobbyen tre knepp for seriøst og tåler ikke at andre "stikker fingern i jorda" og sier ting som de er.

:)
    Kanskje ekstremt naivt, men handler ikke hobbyen nettopp om å kunne glede seg i nuet?
    Hvorfor skal dette dissekeres hele tiden og pådyttes audiofile ut fra andres virkelighetsopplevelse?
    Det blir som å sitte å se en sci-fi film og hele tiden kommentere hvor urealistisk ting fremstilles - veldig underholdende.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Har ikke vært borti så mye hetsing, men mange tar hobbyen tre knepp for seriøst og tåler ikke at andre "stikker fingern i jorda" og sier ting som de er.

:)
    Kanskje ekstremt naivt, men handler ikke hobbyen nettopp om å kunne glede seg i nuet?
    Hvorfor skal dette dissekeres hele tiden og pådyttes audiofile ut fra andres virkelighetsopplevelse?
    Det blir som å sitte å se en sci-fi film og hele tiden kommentere hvor urealistisk ting fremstilles - veldig underholdende.
    Sammenligner du en bransje hvor siste nyvinning skjedde for 40 år siden med en sci-fi film? Det blir mer som å påpeke faktafeil i en historisk dokumentarfilm.

A

ANM

Gjest
    40 år siden første offentlige demonstrasjonen av en optisk digital lydplate...

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Teknologien (klasse d) ble påbegynt allerede på 50 tallet. Høyttalerelementene er konvensjonelle og har vært med enda lengre. De største gjennombruddene skjer i markedsføringen. Tenker man litt kritisk på Devialets specs forstår man fort at de ikke har rot i virkeligheten, men det blir en annen diskusjon.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Som du nevner, er dagens fremskritt hovedsaklig bedre produksjonsmetoder for komponenter. Det fører til lavere forvrenging og bedre målinger. Lydmessig driver vi fremdeles å diskuterer hva som låter best av LP og CD, så det har tydeligvis ikke vært noen store revolusjoner i bransjen i forhold til feks VHS vs DVD vs Bluray.
    Forsterkerene jeg bygger er basert på kretser fra 70-tallet, likevel har de bedre ytelse enn originalene takket være bedre komponenter.

DAC chipper har sin utvikling og får stadig bedre ytelse, likevel var det skremmende lite forskjell å spore da jeg byttet fra en NAD M51 dac til en 20 år gammel Rotel.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    40 år siden første offentlige demonstrasjonen av en optisk digital lydplate...
    Og har du eid mer enn 1 CD- spiller i løpet av disse 40 årene? Og har du brukt mer enn en time eller to av ditt liv til å høre på musikk? Og har du likevel klart å unngå å legge merke til utviklingen som har foregått?
    Jaja håper moderatorer og slikt vet å sette livene sine på vent i 40 år til så vi virkelig kan få belyst hvordan "det ikke er forskjell på cd- spillere" gjennom noen hundretusen innlegg til...

A

ANM

Gjest
    Det var mange spørsmål på en gang Kule-Trygve. Lurer på hvorfor du spør meg? Men siden du gjør det kan jeg fortelle at det har skjedd mye med mediet siden den presentasjonen i 76. Detaljene kan du google deg frem til selv.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det var mange spørsmål på en gang Kule-Trygve. Lurer på hvorfor du spør meg? Men siden du gjør det kan jeg fortelle at det har skjedd mye med mediet siden den presentasjonen i 76. Detaljene kan du google deg frem til selv.
    Jeg vet ikke hva som har skjedd med cd- mediet, men det har i hvert fall skjedd mye med spillerne. Antok at du insinuerte at det ikke hadde skjedd stort med spillerne på de 40 årene.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet ikke hva som har skjedd med cd- mediet, men det har i hvert fall skjedd mye med spillerne. Antok at du insinuerte at det ikke hadde skjedd stort med spillerne på de 40 årene.
    Her diskuteres bare avspillingskjeden.

Innspillingskjeden er også relevant.

Sjekk bare Dire Straits' streben etter bedre innspillingskjede for over 30 år siden:

CLASSIC TRACKS: Dire Straits 'Money For Nothing' | Sound On Sound

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Av det jeg har fått med meg, er det dette jeg vil klassifisere som nyvinninger fra de siste 10-20-30 årene - ikke nødvendigvis at det har blitt oppfunnet da, men at det har blitt vanlig:

- musikkgjengivelse i mer enn to kanaler pga hjemmekinoens framvekst (seriøst, hvorfor i all verden har ikke musikkgjengivelse med senterkanal i tillegg til de to fronthøyttalerne allerede blitt standard? Har jo så åpenbare fordeler. Beats me)
    - at subwoofere har blitt en relativt selvsagt del av musikkgjengivelsen i de tusen hjem
    - DSP og romkorreksjon
    - kommersialiseringen av små, rimelige og effektive digital-forsterkermodueler, som gjør det enkelt å lage aktive høyttalere
    - noen få nyskapende høyttalerkonstruksjoner: CBT til Don Keele, konstruksjonene til Siegfried Linkwitz, et par andre
    - mulighet til å sende musikk trådløst i heimen over wifi

Så på noen områder går verden fremover, også på hifi-fronten. Men med tanke på at de passive kassehøyttalerne så innstendig nekter å dø, ser det ut som revolusjonen likevel lar vente på seg... :)

A

ANM

Gjest
    Av det jeg har fått med meg, er det dette jeg vil klassifisere som nyvinninger fra de siste 10-20-30 årene - ikke nødvendigvis at det har blitt oppfunnet da, men at det har blitt vanlig:

- musikkgjengivelse i mer enn to kanaler pga hjemmekinoens framvekst (seriøst, hvorfor i all verden har ikke musikkgjengivelse med senterkanal i tillegg til de to fronthøyttalerne allerede blitt standard? Har jo så åpenbare fordeler. Beats me)
    - at subwoofere har blitt en relativt selvsagt del av musikkgjengivelsen i de tusen hjem
    - DSP og romkorreksjon
    - kommersialiseringen av små, rimelige og effektive digital-forsterkermodueler, som gjør det enkelt å lage aktive høyttalere
    - noen få nyskapende høyttalerkonstruksjoner: CBT til Don Keele, konstruksjonene til Siegfried Linkwitz, et par andre
    - mulighet til å sende musikk trådløst i heimen over wifi

Så på noen områder går verden fremover, også på hifi-fronten. Men med tanke på at de passive kassehøyttalerne så innstendig nekter å dø, ser det ut som revolusjonen likevel lar vente på seg... :)
    - Senterkanal til musikk? Hva skal det være godt for? Hørt om kvadrofoni forresten..over 40 år siden
    - Vært i mange av de 1000 hjem ikke sett så mange SWer, ingen i mitt heller...
    - Har lite stykke igjen før dsp kan brukes enkelt av fru Franzen
    - Fortsatt masse skit du må tråle deg gjennom før du finner gode aktive
    - ingen formening om
    - Hørt om radio? :cool:

Passive høyttalere blir veldig fine og aktive når de kobles til en forsterker

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn