Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Det var da ikke måte på! Det skjuler seg sikkert en og annen sjuk jævel bak noen av nickene her, men der mistet du bakkekontakten.
    Jeg kan helt forstå hvorfor du relaterer innlegget mitt til hifi. Egentlig ble diskusjonen med Coolio etterhvert ganske så off topic og bør kanskje stanses her. Kjernen i den debatten er om vi har en indre korreks i forhold til utøvelse av handlinger mot andre som går utover tillært adferd. Akkurat den debatten hører vel mer hjemme på Off-topic hjørnet enn på Hifi-generelt.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil nå mene at empatibegrepet er et ganske så velfundert begrep fra psykologien som nettopp virker som en indre korreks ovenfor det å begå destruktive handlinger mot andre. I den grad gruppens aksepterte normer innebærer denne type handlinger. En større mangel på empati vil som regel knyttes til en mer alvorlig personlighetsforstyrrelse. Og en slik personlighetsforstyrrelse vil som regel kunne knyttes til forhold i barndommen. Tidligere brukte man psykopatbegrepet ovenfor mennesker med lite eller ingen evne til empati. Dette har man etterhvert gått bort fra og erstattet med en samling av forskjellige personlighetsforstyrrelser. Breivik ville antagelig passet inn i begrepet som en klassisk psykopat. Ifølge psykiatervurderingen fra rettssaken led han også av en rekke personlighetsforstyrrelser. Og det kom også frem i etterkant at disse helt klart kunne knyttes til forhold i barndommen.

Så kan man jo spørre om barna på bildet under noengang vil erkjenne at handlingen de utfører her er gal ut fra resonnering omkring handlingen eller ut fra en indre empatisk impuls. Jeg velger å tro det siste. Men jeg velger også å tro at alle barna på dette bildet i voksen alder vil ha så alvorlige psykiske senskader at ingen av delene noengang vil forekomme.
    Et interessant spørsmål er om empati (da spesielt ovenfor fremmede) utover overlevelses-instinktet (ikke bit hånden som fôrer deg, beskytt flokken osv) er et grunnleggende instinkt eller en tillært verdi?
    Slik at vi ikke snakker rundt hverandre definerer jeg verdi som intellektuelt sammensatte normer innen et gitt samfunn (moral), ikke som del av den basale pakken med ur-instinkter vi har med oss fra skogstiden vår. Grunnen til at jeg sier jeg ikke ser at det er noen absolutte verdier som eksisterer som kan virke korrigerende på grupper er at man finner utallige samfunn hvor man tok liv og slaktet andre som udyr, noen til og med så drøye at man både ofret og drepte sine egne barn dersom de ikke oppfylte idealene i hodene på foreldrene.
    Jeg legger da til grunn at slike samfunn har gått under på grunn av manglende bærekraftighet, ikke fordi grunnleggende empatiske evner overbeviste slike samfunn over tid om at dette var galt.

Jeg vil bare understreke at dette er rene antakelser basert på det lille jeg har lest om forskning på gamle kulturer og er på ingen måte ment som noe mer enn det.

Er forsåvidt enig at denne diskusjonen bar fullstendig galt av sted i forhold til utgangspunktet i tråden, så la oss se Norge få bank isteden :p

A

ANM

Gjest
    En liten brannfakkel inn i denne underholdende debatten.

Lurer på om noen her inne føler en hets fordi de åpenbart ikke har teften til å drive med denne hobbyen, men forsøker helt enkelt å kjøpe seg plass ved bordet med fancy kabler og dyrt, men malplassert anlegg.

Satt sammen kona og kikket gjennom galleriet/bildetrådene og det er lett og se at mange ikke en gang prøver eller helt enkelt mangler evnen. Selv gamle travere og semiautoriteter som bare tilsynelatende slenger anlegget inn i et rom uten å tenke helhetlig. Jeg har full forståelse for at ikke alle har samme forutsetning, hverken økonomisk eller plassmessig, men allikevel. Det lett å se forskjell på et gjennomtenkt kompromiss og en som bare har stått der med kjeften åpen og lurt på hva han skal gjøre.

På den positive siden må jeg si at også mange klarer å integrere anlegget fint i dagligstua og noen virkelig gjort seg flid med de dedikerte lytterommene.

Mange som tydelig innbiller seg at bare anlegget er dyrt nok er man med. Har sett samme holdning på de mange bilutstillinger jeg har vært på. Personer som stolt viser frem gliset, men har ikke ta seg bryet med detailingen. Hologrammer og swirls over hele linja...

Kona ga ihvertfall tydelig uttrykk for hvilke av dere som latet til å være seriøse og hvilke som bare fremstår som bajasser! >:D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Lurer på om noen her inne føler en hets fordi de åpenbart ikke har teften til å drive med denne hobbyen, men forsøker helt enkelt å kjøpe seg plass ved bordet med fancy kabler og dyrt, men malplassert anlegg.

Satt sammen kona og kikket gjennom galleriet/bildetrådene og det er lett og se at mange ikke en gang prøver eller helt enkelt mangler evnen. Selv gamle travere og semiautoriteter som bare tilsynelatende slenger anlegget inn i et rom uten å tenke helhetlig. Jeg har full forståelse for at ikke alle har samme forutsetning, hverken økonomisk eller plassmessig, men allikevel. Det lett å se forskjell på et gjennomtenkt kompromiss og en som bare har stått der med kjeften åpen og lurt på hva han skal gjøre.

På den positive siden må jeg si at også mange klarer å integrere anlegget fint i dagligstua og noen virkelig gjort seg flid med de dedikerte lytterommene.

Mange som tydelig innbiller seg at bare anlegget er dyrt nok er man med. Har sett samme holdning på de mange bilutstillinger jeg har vært på. Personer som stolt viser frem gliset, men har ikke ta seg bryet med detailingen. Hologrammer og swirls over hele linja...

Kona ga ihvertfall tydelig uttrykk for hvilke av dere som latet til å være seriøse og hvilke som bare fremstår som bajasser! >:D

Hvem og hva avgjør om en har teft eller ikke ? Finnes det en jury ? Og hvordan kan folk som kun sitter å lytter i eget rom og aldri tar en sjekk hos andre si noe om ulik presentasjon av hifi ? Verdensmester på tastatur ved å sitte på ræva finnes det endel av..:p

A

ANM

Gjest

Hvem og hva avgjør om en har teft eller ikke ? Finnes det en jury ? Og hvordan kan folk som kun sitter å lytter i eget rom og aldri tar en sjekk hos andre si noe om ulik presentasjon av hifi ? Verdensmester på tastatur ved å sitte på ræva finnes det endel av..:p
    Vel, innen denne hobbyen har vi et begrep, WAF. Min påstand er at du kan slippe unna med mye om oppsettet er gjennomtenkt og at de som føler seg "hetset" rett og slett fremstår som idioter når de forsøker å presentere hobbyen sin.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    WAF (nå SAF) er bare ett parameter i ligningen.
    Det er mange veier til å oppnå høy naturtrohet, og vektingen av disse må bli opp til den enkelte å vurdere.

A

ANM

Gjest
    Det er mange veier til å oppnå høy naturtrohet, og vektingen av disse må bli opp til den enkelte å vurdere.
    Nå var det ikke jeg som tok opp problemstillingen "hetsing av audiofile". Synes ikke misunnelse gir svaret heller. De oppsettene jeg misunner, skryter jeg av.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Vel, innen denne hobbyen har vi et begrep, WAF. Min påstand er at du kan slippe unna med mye om oppsettet er gjennomtenkt og at de som føler seg "hetset" rett og slett fremstår som idioter når de forsøker å presentere hobbyen sin.

Gjennomtenkt som i estetisk pent ?Feks "smått og godt" ? Men hvem fa bryr seg om WAF , driver med denne hobbyen for egen del, ikke for Dragen sin skyld. Og hun har slik hjertelag at hun lar meg styre i fred med tingene mine..;)

Så hets er det samme som uro innenfor hjemmets fire vegger ? Eller er det når noen på nettet søker å idiotforklare de løsninger som er valgt ? Gjerne med bifall av SIN kone.. ??? Hmm, sært..Og tullete.. Haifi-rasist ? Finnes det noe slikt ? Nei til andre folks glede , nei til at noen velger å bo med furupanel, nei til at noen trives med lyden slik den er uten bruk av diverse paneler osv.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå var det ikke jeg som tok opp problemstillingen "hetsing av audiofile". Synes ikke misunnelse gir svaret heller. De oppsettene jeg misunner, skryter jeg av.

Og du baserer dette på hva du SER, når du ikke har hørt greiene ?? Hehe... Du er temmelig søt du ANM ;)

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Egentlig litt fasinerende hvor mye enkelte mener om andres prioriteringer her på forumet. Selv er jeg fryktelig dårlig til å se hvor bra det låter bare ved å se på et bilde. Vet bare at Slukets rigg på enkelte områder ikke hadde kommet veldig høyt på den lista. ;)

A

ANM

Gjest

Og du baserer dette på hva du SER, når du ikke har hørt greiene ?? Hehe... Du er temmelig søt du ANM ;)
    Det er åpenbart at du ikke forstår hva jeg mener og tar det selvfølgelig på egen kappe.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Det er åpenbart at du ikke forstår hva jeg mener og tar det selvfølgelig på egen kappe.
    Ok.

U

utgatt25555

Gjest
    Ja til Nei og Nei til alt! også innen hifi, synes å være melodien for noen :cool:

mvh

S

Syncrolux

Gjest
    FANTASTISK TRÅD!

Blir bare bedre og bedre!

Så over til det seriøse: Lyd har mye med psykologi å gjøre (alle vet jo det). Placebo funker. Sånn sett er det overraskende hvor liten del det psykologiske aspektet får i utformingen av oppsettet. Kan det tenkes at en del oppsett sier vel så mye om en persons "psykologi" som det sier om anleggets tekniske egenskaper?
    Anlegget mitt er helsvart. Betyr det at jeg har dragning mot de mørke krefter, eller bare normalt deppa?

A

ANM

Gjest
    Det er nok en grunn til at det er enklest å bare skøye og ha det morsomt her inne. De fleste seriøse diskusjoner ender jo opp i å lete etter måter å misforstå et argument på. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    FANTASTISK TRÅD!

Blir bare bedre og bedre!

Så over til det seriøse: Lyd har mye med psykologi å gjøre (alle vet jo det). Placebo funker. Sånn sett er det overraskende hvor liten del det psykologiske aspektet får i utformingen av oppsettet. Kan det tenkes at en del oppsett sier vel så mye om en persons "psykologi" som det sier om anleggets tekniske egenskaper?
    Anlegget mitt er helsvart. Betyr det at jeg har dragning mot de mørke krefter, eller bare normalt deppa?
    Syncrolux, du er en mørk sjel, helt fortapt. Mitt "anlegg" er helt hvitt. Så jeg kan se lysere på det ;-)

Fra spøk til alvor: Poenget mitt er at et anlegg kanskje sier en del om personen? Og da sier hi-fi-anlegg mer om personen enn et oppsett hos en yrkesutøver i lydbransjen? Det psykologiske aspektet er mye større i hi-fi- enn i pro-segmentet, ikke sant?

Min filosofi i mange tilfeller er KISS, Keep It Simple, Stupid. Og "Stupid" gjelder i høyeste grad for meg. Derfor er jeg mest misfornøyd med at oppsettet mitt har så mye som to deler; en digital-til-digital-konverter og høyttalere. Helst skulle konverteren vært inni høyttaleren. Dermed har jeg mulighet til å forenkle (Simple-fy) kjeden min med 50%. Lavere enn det er det vrient å komme, men jeg er åpen for innspill :cool:

Og for å komme tilbake til hovedpoenget mitt: Vis meg anlegget ditt og jeg skal si deg hvem du er!

;-)
    Be careful what you wish for! :D

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes ANM er inne på noe vesentlig her. Det virker å være en tendens til at folk kompenserer for manglende kunnskap ved å pøse på med penger i form av dyre produkter for å heve standarden. Ikke bare innenfor denne hobbyen, men rent generelt.
    Noe (mye) kan nok forklares med status-jag, men det kan jo også tenkes at man faktisk tror at man øker kvaliteten ved å bruke komponenter med teoretisk høyere maksimalnivå selv om man kanskje ikke får utnyttet alt?

Det er nok også slik at mange rett og slett ikke er interessert nok til å sette seg inn i det tekniske som skal til for å få godt nok grunnlag for å kunne ta fornuftige valg, men heller søker en plattform for sosial kontakt innenfor en hobby som er lettvint og enkel å komme i gang med.
    Dersom man starter med det utgangspunktet er det lett å forstå at man kan ende opp i en ukontrollbar sirkel med dårlige valg/prioriteringer i forhold til optimale forhold.

Kynisk som jeg er velger jeg å tro at for de aller fleste er det den sosiale biten ved å ha en lite seriøs hobby som er grunnen til at man putler på, ikke hobbyen i seg selv. Hvis man ikke kan fortelle om og vise folk hva som engasjerer, engasjerer det da like mye?

Forøvrig synes jeg responsen til ANMs innlegg demonstrerer hvor fort man tyr til "hets" for å poengtere sitt synspunkt eller latterliggjøre andres. Selv om det åpenbart er gjort med glimt i øyet mellom dere, så er det ikke alltid like åpenbart for andre.

A

ANM

Gjest
    Coolio: Jeg visste at noen ville forstå hva jeg mente.:) Og nei, hverken Atle eller HCS har glimt i øyet.

Jeg vet ikke hvorvidt jeg egentlig gidder å engasjere meg mer i temaet i tråden, da jeg ikke føler at det er relevant for meg eller at en diskusjon endrer noe som helst.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.417
    Sted
    Oslo
    Det som er pussig med denne tråden er at premisset er helt i det blå. Tilsynelatende vet ingen hvem det er som blir hetset eller hvem som hetser. Likevel ser det ut som om mange mener at det skjer.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det var en Facebook bilde-algoritme vi skulle hatt på HFS.
    Da hadde nok Galleriet sett noe bedre ut.....

A

ANM

Gjest
    Det som er pussig med denne tråden er at premisset er helt i det blå. Tilsynelatende vet ingen hvem det er som blir hetset eller hvem som hetser. Likevel ser det ut som om mange mener at det skjer.
    Offermentaliteteten er tydelig i tråden, men ingen vil stå frem som offer.;)

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.417
    Sted
    Oslo
    Offermentaliteteten er tydelig i tråden, men ingen vil stå frem som offer.;)
    Det tryggeste er alltid å bli fornærmet på vegne av noen andre :cool:
    Men egentlig synes jeg stemningen i denne tråden har vært såpass gemyttlig at jeg ikke helt ser noe problem.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.692
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg var studerte lagde jeg en tegning til studentavisen. Hifiklubben hadde akkurat startet opp der jeg studerte.

Scene: Dansegulvet, studentkro, sene kvelden, et dansende par, sikkert til en ekkel ballade av Bon Jovi, Bryan adams eller Dance With a Stranger:
    Han til henne: -Vil du bli med og se på høyttalerkablene mine?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.149
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Audiofil er en av mine diagnoser som jeg ikke vil bli kvitt=Lykkelig😄 Det finnes også mange andre raringer som f eks fotballidioter. Men det aller tristeste er folk som ikke interessere seg for en dritt.

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Audiofil er en av mine diagnoser som jeg ikke vil bli kvitt=Lykkelig😄 Det finnes også mange andre raringer som f eks fotballidioter. Men det aller tristeste er folk som ikke interessere seg for en dritt.
    Poesi på høyt nivå!
    Ting jeg har tenkt, men ikke fått ut.
    Så konsist, men likevel universelt.
    Dagens høydare 👍

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Det var da ikke måte på! Det skjuler seg sikkert en og annen sjuk jævel bak noen av nickene her, men der mistet du bakkekontakten.
    Eksempel på audiofil som føler seg hetset. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn